W dniach 5–9 listopada 2023 r. odbyła się kolejna edycja ITIC Global. Organizatorzy tym razem na miejsce spotkania wybrali Barcelonę. Do największego miasta Katalonii zjechała rekordowa liczba uczestników. Według oficjalnych danych organizatora zarejestrowano blisko 950 zgłoszeń, wynajęto ponad 50 stoisk targowych.
Doroczna impreza ITIC Global jest przeznaczona ubezpieczeniom podróżnym i turystycznym. Odbywa się niemal zawsze w listopadzie, w jednym ze znanych i wciąż ciepłych o tej porze roku miast europejskich. W 2021 r. był to Madryt, w roku poprzednim Ateny. Co ciekawe, w przyszłym roku ITIC odbędzie się w znanym ze swojego kongresowego zaplecza Wiedniu.
Konferencje, targi i networking
Przez kilka dni, od niedzieli do czwartku, program i agenda konferencji wypełniona jest po brzegi. Zresztą ITIC Global to nie tylko część konferencyjna, także targowa, a dla większości uczestników nieodłącznym, prawdopodobnie najważniejszym elementem jest networking – spotkania stolikowe, rozmowy na stoiskach wystawców, dyskusje w lobby hotelu.
Uczestnicy ITIC to zarówno przedstawiciele firm ubezpieczeniowych, asystorów, firm usługowych z różnych branż – szpitale, korespondenci, firmy funeralne, transportowe, technologiczne i inne. Wszystkich ich łączy turystyka, podróże, ubezpieczenia podróżne.
Zacznijmy od części konferencyjnej. Na głównej scenie pojawiły się takie tematy, jak np. „Hospital pricing and cost containment solutions”, „Looking ahead – the evolution of travel insurance in line with changing customer needs” czy „Digital fraud – identifying the risks and finding solutions”. W sumie siedem różnych paneli dyskusyjnych i wiele innych prezentacji.
Prelegenci to doświadczeni przedstawiciele branży, np. Daniel Andrews, Insurance Director z Vitesse, czy dr Francois-Xavier Duchateau, Group Chief Medical Officer z Allianz Partners.
Część targowa w tym roku także była wyjątkowa. Nigdy wcześniej nie było tylu wystawców, nigdy nie było też tak dużego zainteresowania bezpośrednim kontaktem z wystawcami jak w tym roku. Jednym z nich był ISON Care z Polski, który zaprezentował swoją ofertę wraz z kolegami z regionu CEE i Turcji, zrzeszonymi w ramach Coris Association. Stoisko ISON Care było cały czas zajęte, momentami prowadzone były dwa, trzy spotkania jednocześnie.
Zainteresowanie współpracą z firmami z naszej części Europy, mogącymi zaoferować usługi w krajach regionu CEE, SEE czy Turcji, jest obecnie bardzo duże i wciąż rośnie. Polski, rumuński czy serbski turysta jest spotykany w dużych liczbach w topowych krajach turystycznych oraz coraz częściej w tych dla bardziej wymagających podróżnych.
Znaczenie naszego regionu dla turystyki, a co za tym idzie dla graczy z branży travel insurance i assistance, bardzo w ostatnich latach wzrosło. Duże zainteresowanie współpracą wynika także z tego faktu, że nasze kraje stały się bardzo popularnymi destynacjami dla turystów i podróżnych z całego świata, a w szczególności dla podróżnych z Europy, krajów Zatoki Perskiej, obu Ameryk czy Azji. Jak wiadomo, dobry asystor łączy działalność assistance i powiązanych usług, w obie strony, dla tzw. ruchu inbound i outbound.
Crème de la crème ITIC, czyli część networkingowa. To dlatego co roku przyjeżdża tak wiele osób. To dlatego są gotowe na te kilka dni zostawić swoje obowiązki biurowe i rzucają się w wir rozmów, spotkań, negocjacji. Na ITIC rozmawia się o biznesie, zawiera tzw. deale, przygotowuje cenniki i zasady współpracy na kolejny sezon, na nadchodzący rok.
Globalny wymiar współpracy
A skąd przyjeżdżają wszyscy ci ludzie? Dosłownie z całego świata. Silnie reprezentowana jest jak zawsze Afryka Północna (Egipt) i kraje Zatoki Perskiej (ZEA, Katar), a także Europa, w tym kraje anglosaskie, Francja, Hiszpania, Austria.
Coraz więcej osób przyjeżdża z krajów naszego regionu – w tym roku z Czech, Albanii oraz „pod parasolem” Coris Association z Polski (trzy osoby z ISON Care: Barbara Warlikowska, Global Network Manager; Robert Świergocki, CEO, oraz Rafał Buczak, dyrektor sprzedaży i marketingu), Rumunii, Serbii i Słowenii.
W tym roku znów zawitało wielu gości z Azji, która po dłuższym okresie izolacji otworzyła się na podróżnych z pozostałych części globu. Bardzo popularne było stoisko placówek medycznych z Tajlandii oraz znanego korespondenta na terenie Chin.
Nagrody i wyróżnienia dla najlepszych na rynku
Ostatniego dnia ITIC odbyła się uroczysta kolacja, podczas której w siedmiu kategoriach uhonorowani zostali najlepsi przedstawiciele poszczególnych sektorów branży:
- Travel & Health Insurer of the Year (zwycięzca: Collinson, UK)
- Assistance Company of the Year (MCI Assist, Hiszpania)
- Air Ambulance Company of the Year (LifeFlight, Australia)
- Medical Provider of the Year (Hospital da Luz Lisboa, Portugalia)
- Outstanding Industry Contribution of the Year (Anubis International Assistance, Francja)
- Product Innovation of the Year (Cover-More, Australia)
- ITIJ Marketing Campaign of the Year (Redstar Aviation. Turcja)
Relacje rozwijają biznes
Oczywiście gdy w jednym miejscu pojawia się tak wiele osób, nie może zabraknąć dodatkowych atrakcji. Każdy dzień rozpoczynał się wspólnym bieganiem (Running Club) czy zajęciami jogi.
W ciągu dnia można było skorzystać z dodatkowych wycieczek, np. objazd po Barcelonie z przewodnikiem wraz z wejściem do imponującej pod wieloma względami bazyliki Sagrada Familia i wizyt u wybranych usługodawców, np. u jednego z operatorów samolotów medycznych (air ambulance) na lotnisku Sabadell pod Barceloną.
Wieczory to welcome party, cocktail party i spotkania w hotelowym lobby i barze.
Dla wielu osób, które przyjechały do Barcelony, to kolejna już edycja ITIC. Spotykają się tu partnerzy biznesowi, „starzy znajomi” oraz po prostu przyjaciele, dla których wspólne interesy były początkiem trwałych wieloletnich relacji.
Doskonałe perspektywy dla branży
Ubezpieczenia podróżne przeznaczone są dla podróżnych, turystów, ekspatów, studentów, uczniów, dla wyjazdów medycznych (travel for treatment), długoterminowych wyjazdów i pobytów zagranicznych czy podróży wewnątrz kraju.
Sektor turystyczny, w tym business travel notują doskonałe wzrosty. W wielu obszarach udało się wrócić do poziomów sprzed pandemii. Perspektywy dla branży travel insurance są dzięki temu bardzo dobre. Biznes ten według danych z raportu „Travel Insurance Market: Global Industry Trends (…) 2022–2028” wart jest obecnie (2022) 15,9 mld dol. W 2028 r. ma osiągnąć 33,7 mld dol.
Optymizm ten było czuć wśród uczestników ITIC Global. Rosnąca liczba połączeń lotniczych, wyjazdów wakacyjnych czy ogólnie podróżnych to także wyzwania po stronie podaży i gotowości do świadczenia usług pomocy. Branża jest na te wyzwania doskonale przygotowana.
Rafał Buczak
ISON Care