Rozmowa z Szymonem Szmejterem, Head of Insurance w Capco Polska
Redakcja „Gazety Ubezpieczeniowej”: – Posiada Pan niemal dwudziestoletnie doświadczenie w doradztwie, sprzedaży, IT i operacjach w sektorze ubezpieczeniowym, bankowym oraz szeroko rozumianej branży finansowej. Piastował Pan ważne stanowiska w Aviva Polska, Expander i ma Pan kilkuletnie doświadczenie w branży consultingowej. Skąd decyzja, żeby dołączyć do Capco, międzynarodowej firmy doradczej ds. technologii i zarządzania, aby prowadzić praktykę ubezpieczeniową w Polsce?
Szymon Szmejter: – Oferta pracy w Capco to dla mnie duże wyzwanie. Firma dopiero rozpoczyna działalność w obszarze ubezpieczeń w Polsce, jednak już od ponad 25 lat współpracuje z największymi instytucjami finansowymi i zatrudnia ponad 7000 konsultantów w ponad 30 biurach na całym świecie, w tym rosnący zespół 200 pracowników w naszym kraju. Skupiamy się na doradztwie w obszarze usług finansowych i ubezpieczeniowych, dzięki czemu możemy zapewnić naszym klientom szeroką i sprawdzoną wiedzę ekspercką w zakresie ubezpieczeń, rynków kapitałowych, bankowości, płatności oraz zarządzania majątkiem.
Capco to firma, która jest liderem innowacji w wielu kluczowych obszarach, takich jak digitalizacja, analiza danych, automatyzacja, transformacja modelu operacyjnego, customer experience oraz nowe technologie, takie jak sztuczna inteligencja i metaverse. Taki sposób innowacyjnego myślenia wynika z kreatywnej i otwartej kultury w organizacji, która daje pracownikom na każdym poziomie swobodę przedstawiania nowych pomysłów i umożliwia realizację tych idei w praktyce. To przedsiębiorcze i dynamiczne środowisko, gdzie wszyscy żyją zgodnie z mottem „Bądź sobą w pracy”.
Jakie są obecnie największe wyzwania dla firm ubezpieczeniowych?
– Dla polskich ubezpieczycieli najważniejsze jest kontynuowanie procesu transformacji cyfrowej przy jednoczesnym zwiększaniu wolumenu sprzedaży. Gdy rozmawiamy o digitalizacji, musimy mieć na uwadze znaczenie dystrybucji polis – sprzedaż jest bowiem tym fundamentalnym elementem każdej organizacji. Rynek szybko ewoluuje, zmieniają się zachowania i oczekiwania klientów, dlatego ubezpieczyciele muszą być gotowi do szybkiego i odpowiedniego reagowania. Chcemy im w tym pomóc.
Obecna sytuacja wymaga zmiany z podejścia skoncentrowanego na polisach na strategię skupioną na kliencie. Nie możemy przeprowadzać transformacji tylko jednego obszaru czy aspektu działalności ubezpieczyciela. Inne wyzwania, takie jak przestrzeganie przepisów i prawa, zarządzanie ryzykiem oraz cyberbezpieczeństwo, również są niezmiernie ważne i należy mieć je na uwadze. Musimy zawsze dokładnie oceniać wpływ poszczególnych projektów na prawidłowe funkcjonowanie organizacji jako całości w ramach inicjatyw transformacyjnych.
W jakich obszarach Capco ma szczególną wiedzę i doświadczenie?
– Dzięki wieloletniej współpracy z ubezpieczycielami na całym świecie Capco wnosi do swoich projektów ekspercką wiedzę branżową, szeroki zakres umiejętności oraz dynamiczną kulturę. Pomagamy ubezpieczycielom w zakresie planowania, przygotowywania i wdrażania kompleksowych programów transformacyjnych, w tym wprowadzania nowych sposobów pracy, które zwiększają elastyczność w projektowaniu i dostarczaniu nowych produktów.
Na przykład niedawno zakończyliśmy projekt cyfryzacji sprzedaży, obsługi klienta i likwidacji szkód oraz wdrożyliśmy platformę opartą na chmurze. W rezultacie, nasz klient stał się liderem transformacji cyfrowej na swoim rynku, osiągając szacowany zwrot z inwestycji w postaci zysków przekraczających 50 mln euro.
Ponadto pomagamy firmom w przebudowie konkretnych obszarów działalności, jak miało to miejsce w przypadku przekształcenia działu ubezpieczeń na życie i produktów emerytalnych w dużej brytyjskiej firmie ubezpieczeniowej. Jesteśmy również aktywnym graczem w sektorze usług zdrowotnych, w szczególności w obszarze prewencji i cyfryzacji spółek zajmujących się ochroną zdrowia i usługami medycznymi.
Biorąc pod uwagę ugruntowaną pozycję i mocne relacje Capco na arenie międzynarodowej, co konkretnie możecie wnieść do Polski i okolicznych rynków, mając na uwadze pomoc w dalszej transformacji branży ubezpieczeniowej w Polsce i regionie Europy Środkowo-Wschodniej?
– Dzięki naszemu doświadczeniu zdobytemu w międzynarodowych projektach z dziedziny ubezpieczeń, bankowości i usług finansowych, zamierzamy również w Polsce dołączyć do grona czołowych dostawców oferujących najwyższej jakości usługi doradcze dla firm ubezpieczeniowych. Jesteśmy gotowi działać lokalnie, jak i w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Mam nadzieję, że nasze podejście i pomysły wniosą powiew świeżości na polski rynek.
Znamy nasze mocne strony i jesteśmy przekonani, że możemy dostarczyć skuteczne i wartościowe rozwiązania. Jak już wspominałem, posiadamy duże doświadczenie w zakresie transformacji cyfrowej, dostarczania zaawansowanych rozwiązań związanych z zarządzaniem i analizą danych oraz doradzania klientom w implementacji rozwiązań chmurowych. Przede wszystkim jednak stawiamy na budowanie trwałych relacji biznesowych – klienci cenią nasze podejście oraz wiedzę ekspercką. Jesteśmy dumni, gdy klient po zakończeniu projektu wraca do nas z kolejnym pomysłem na wspólne przedsięwzięcie. Wykorzystując nasze doświadczenie, koncentrując się na dostarczaniu rozwiązań najwyższej jakości, jestem przekonany, że osiągniemy nasz cel.
Szymon Szmejter odpowiada za praktykę ubezpieczeniową w Capco Polska. Posiada prawie 20-letnie doświadczenie w dziedzinie doradztwa, sprzedaży, digitalizacji i operacji w sektorze ubezpieczeniowym, bankowym oraz szeroko rozumianej branży finansowej. Wcześniej pełnił wysokie stanowiska w Expander Polska, największej firmie pośrednictwa finansowego w Polsce, gdzie jako członek zarządu odpowiadał za kluczowe obszary biznesowe, takie jak sprzedaż i dystrybucja, rozwój produktów oraz nowe technologie. Wcześniej był szefem sprzedaży w Aviva Polska. Posiada kilkuletnie doświadczenie w pracy w branży consultingowej.