CGI o korzyściach z zastosowania sztucznej inteligencji w likwidacji szkód

0
1214

Obszarem branży ubezpieczeniowej, w którym sztuczna inteligencja odgrywa kluczową rolę, jest likwidacja szkód komunikacyjnych. Procesy te, od oceny szkód na podstawie zdjęć po interpretację i określenie stopnia uszkodzenia, mogą zostać zautomatyzowane dzięki wykorzystaniu algorytmów. Pozwoli to nie tylko na natychmiastową wycenę szkód, ale przede wszystkim na sprawną i szybką komunikację z klientem.

– Algorytmy szybko i precyzyjnie analizują zgromadzone dane, przyspieszając cały proces od zgłoszenia szkody po wypłatę odszkodowania – mówi Tomasz Lisiecki, Director Consulting Services CGI Polska. – Automatyzacja eliminuje czasochłonne i masowe zadania oraz zapewnia minimalizację ryzyka błędów ludzkich. Co więcej, zabezpiecza także przed pewnymi nadużyciami w procesach likwidacyjnych, umożliwiając ekspertom skoncentrowanie się na bardziej złożonych przypadkach – dodaje.

Kalkulacje szkód na podstawie zdjęć

W ocenie eksperta wykorzystanie sztucznej inteligencji w kalkulacjach szkód komunikacyjnych na podstawie zdjęć jest rewolucyjną metodą w analizie uszkodzeń pojazdów. Algorytmy są w stanie precyzyjnie określić zakres szkody, analizując nawet najdrobniejsze detale. Umożliwiają także określenie głębokości uszkodzenia i jego wpływu na niewidoczne elementy pojazdu. To sprawia, że proces może być szybszy, a naprawa efektywniejsza.

– Sztuczna inteligencja sprawdza się w analizowaniu szkód na podstawie zdjęć. Jedynym wyzwaniem pozostaje stworzenie odpowiedniej bazy, w której będą określone dokładne parametry i zdjęcia pojazdu przed zdarzeniem. Stworzenie dokładnego opisu stanu faktycznego auta, które ubezpieczyciel obejmuje polisą, tworzy fundament, do którego algorytm może porównać stan pojazdu po zdarzeniu. I na tej podstawie tworzyć pogłębione analizy, które wspomogą pracę departamentów likwidacji szkód – zaznacza Tomasz Lisiecki.

Statystyki pozwolą na optymalizacje procesów

Sztuczna inteligencja wykorzystuje algorytmy uczące się oparte o analizę statystyczną. Na podstawie danych historycznych i trendów AI generuje w modelach predykcyjnych sugestie dotyczące najlepszych praktyk. Certyfikowane i dobrze zweryfikowane algorytmy sztucznej inteligencji, których stworzenie nadal pozostaje wyzwaniem dla całego środowiska ubezpieczeniowego, mogą pozwolić na skuteczne wykrywanie prób oszustw. Analiza dużych zbiorów danych identyfikuje nieprawidłowości oraz nietypowe przypadki, zabezpieczając przed próbami wyłudzeń.

– Wdrażanie systemów opartych o sztuczną inteligencję w branży ubezpieczeniowej otwiera drzwi do niebywałej personalizacji i automatyzacji komunikacji z klientami zarówno w procesach sprzedażowych, jak i likwidacyjnych. Platforma IBS wspierana przez firmę CGI może dostosować komunikaty do indywidualnych potrzeb klientów, kierując się bogatym doświadczeniem w zakresie implementacji systemów corowych i algorytmów sztucznej inteligencji. Automatyzacja procesów komunikacyjnych, wielojęzykowe maile lub SMS-y, reagowanie na zmieniające się warunki i dostosowywanie komunikatów do konkretnej sytuacji życiowej klienta to kluczowe elementy narzędzia – mówi Tomasz Lisiecki.

Zdaniem eksperta w dalszej perspektywie spersonalizowana i zautomatyzowana komunikacja nie tylko usprawni obsługę klienta, ale także zwiększy efektywność procesów obsługowych i szkodowych. Umożliwi to pracownikom skoncentrowanie się na bardziej złożonych zadaniach.

(AM, źródło: N42)