Z danych własnych Compensa TU wynika, że posiadacze jednośladów w zdecydowanej większości kupują wyłącznie obowiązkową polisę OC. 85% z nich w żaden sposób nie rozszerza ochrony. To inaczej niż kierowcy samochodów osobowych, spośród których 76% decyduje się na dodanie do polisy jednego lub więcej dobrowolnych rozszerzeń, m.in. AC, assistance czy NNW.
– Analizę przeprowadziliśmy na podstawie ponad 100 tys. zawartych u nas ubezpieczeń komunikacyjnych skuterów i motocykli. To na tyle reprezentatywny zbiór, że możemy nasze obserwacje odnieść do ogółu właścicieli jednośladów. Bez wątpienia ta grupa podchodzi do kwestii ubezpieczeń o wiele bardziej zachowawczo od posiadaczy aut. Bardzo rzadko zabezpiecza się na wypadek kradzieży pojazdu. Rezygnuje także z assistance, czyli usług pomocowych, które są już niemal rynkowym standardem w przypadku samochodów osobowych. To w dużej mierze wynik przekonania, że dodatkowe ubezpieczenie motocykla jest drogie. Istotnie, jeszcze kilka lat temu posiadacze jednośladów mieli ograniczony wybór, ale ubezpieczyciele otworzyli się już na tych klientów – mówi Damian Andruszkiewicz, dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Komunikacyjnych Klienta Indywidualnego Compensa TU.
Jak ubezpieczają się właściciele pojazdów mechanicznych? | ||
Skutery/motocykle | Samochody osobowe | |
Wyłącznie obowiązkowe ubezpieczenie OC | 85% | 24% |
Obowiązkowe ubezpieczenie OC rozszerzone o dobrowolne elementy ochrony | 15% | 76% |
NNW w ubezpieczeniu komunikacyjnym | 10% | 60% |
dane: Compensa TU S.A. Vienna Insurance Group |
W ocenie eksperta, wielu właścicieli jednośladów przeważnie rezygnuje z ochrony AC, uważając ją za zbyt drogą, choć w ostatnich latach składki wyraźnie zmalały z poziomu ok. 25% wartości pojazdu do ok. 4–10%. Ze statystyk Compensy wyłania się też obraz braku zainteresowania posiadaczy jednośladów rozszerzeniem ubezpieczenia komunikacyjnego o NNW. Tylko 10% motocyklistów i skuterzystów wykupuje taką polisę. Wśród kierowców samochodów osobowych zainteresowanie tego rodzaju ochroną sięga 60%.
– W tym kontekście warto wspomnieć, że kolizja na skuterze czy motocyklu lub po prostu upadek na nierównej nawierzchni mogą okazać się dla zdrowia kierowcy o wiele gorsze niż stłuczka samochodem. Ponadto z policyjnych danych wynika, że w 2019 r. – w porównaniu z wcześniejszym rokiem – aż o 25% wzrosła liczba motocyklistów zabitych na drogach, choć liczba wypadków z udziałem motocykli zmniejszyła się – dodaje Damian Andruszkiewicz.
(AM, źródło: Brandscope)