W obliczu zagrożenia koronawirusem rozwiązania technologiczne nabierają kluczowego znaczenia. Pozwalają klientom korzystać z usług bez osobistego kontaktu z ubezpieczycielem.
– Ma to znaczenie zarówno w przypadku przedłużenia ochrony czy zakupu nowej polisy, jak również w sytuacji, gdy trzeba zlikwidować szkodę, np. po kolizji drogowej. Ubezpieczyciele w Polsce solidarnie wprowadzają zasady wspierające walkę z pandemią, ale tylko firmy, które zainwestowały w technologię, są w tym naprawdę skuteczne – mówi Rafał Mosionek, wiceprezes zarządu Compensa TU. – Świetnym przykładem technologicznego wsparcia klientów w dobie koronawirusa jest możliwość samodzielnej likwidacji szkód – dodaje.
Przykład Compensy pokazuje, jak to rozwiązanie działa w praktyce. Firma uruchomiła w 2019 roku aplikację do samodzielnej likwidacji szkód z OC/AC, NNW oraz majątkowych. Obsługa zgłoszenia odbywa się przez internet i umożliwia otrzymanie odszkodowania w ciągu 3 dni. Po nawiązaniu kontaktu z ubezpieczycielem klient odbiera SMS-a z odnośnikiem do aplikacji mobilnej. W niej podaje numer konta do wypłaty, dodaje zdjęcia szkody i jej dokumentację, na wirtualnej makiecie uzupełnia niezbędne informacje o zdarzeniu. Ubezpieczyciel ocenia wartość szkody i przekazuje klientowi wycenę. Po również zdalnej akceptacji wyceny klient otrzymuje wypłatę. Jeżeli samochód lub inne zniszczone mienie wymaga oględzin rzeczoznawcy, one również odbywają się bez osobistego kontaktu.
– W założeniu aplikacja miała przede wszystkim odpowiadać na technologiczne przyzwyczajenia klientów i skracać czas obsługi zgłoszeń. W obecnej sytuacji zyskała jednak nowe, nieporównywalnie większe znaczenie. Samodzielna likwidacja szkód eliminuje kontakt z drugim człowiekiem, więc nie wiąże się z ryzykiem zarażenia wirusem, którego wszyscy mamy przecież nadzieję uniknąć. Do tej pory około 20% naszych klientów skorzystało z aplikacji. Spodziewamy się, że ten odsetek wyraźnie wzrośnie w 2020 r. – mówi Rafał Mosionek.
Przypomina, że istnieje również możliwość zdalnego zakupu ubezpieczenia. Komunikacyjne OC lub AC, polisę majątkową czy NNW można nabyć przez internet. W przypadku polis zdrowotnych i na życie także większość formalności można załatwić przez telefon.
– Ubezpieczenie zawarte bezpośrednio przez internet lub w rozmowie ze sprzedawcą działa na dokładnie takich samych zasadach co papierowa polisa podpisana podczas spotkania ze sprzedawcą. Na stronie internetowej Compensa można skorzystać z wyszukiwarki „Znajdź Agenta”, dzięki której klient może łatwo znaleźć „swojego” agenta i zlecić mu wystawienie polisy – dodaje Rafał Mosionek.
Z kolei w przypadku ubezpieczeń zdrowotnych można korzystać z telemedycyny. Obecnie w tej formie Compensa realizuje ponad 50% usług medycznych. Klienci zdalnie konsultują z lekarzami m.in. choroby przewlekłe, wizyty kontrolne i weryfikują zaobserwowane u siebie objawy pod kątem obecności koronawirusa.
(AM, źródło: Compensa)