Czy to już koniec złotej ery fintechów i insurtechów?

0
881

27–28 września 2022 r. w The Westin Warsaw Hotel odbył się 12. FinTech & 11. InsurTech Digital Congress. W spotkaniu wzięło udział ponad 400 uczestników, którzy wysłuchali debat i merytorycznych wystąpień na temat aktualnych trendów i prognoz dotyczących branży fintech i insurtech w Polsce.

Kongres zainaugurowały wystąpienia przewodniczących: Marcina Petrykowskiego, przewodniczącego Rady Programowej FinTech Digital Congress (Group Chief Executive, Atende), Cezarego Świerszcza, przewodniczącego Rady Programowej InsurTech Digital Congress (CEO, Unext), oraz Jana Kastorego, wiceprzewodniczącego Rady Programowej InsurTech Digital Congress (Founding Partner, astorya.vc).

Debata inauguracyjna oparta została na najważniejszych zagadnieniach związanych z rozwojem sektora fintech i insurtech w obliczu zmian w gospodarce światowej. Eksperci dokonali porównania przewidywań początków 2022 r. i rzeczywistości III kw. roku oraz przeanalizowali strategie sektora finansowego i ubezpieczeniowego. Skomentowano możliwości rozwoju firm technologicznych oraz zmiany w sytuacji pracowników sektora.

Kolejny panel poświęcono tematom związanym z wpływem zmian gospodarczych na ekosystem finansowy. Prelegenci zajęli się m.in. kwestią wykorzystania open bankingu i systemów finansowych do rozwoju sektora fintech oraz nawiązywania partnerstw jako możliwości szybszego skalowania branży fintech.

Przedyskutowano zagadnienia dotyczące transakcji bezgotówkowych – przyszłość portfeli cyfrowych, budowanie doświadczeń płatnościowych, finansowanie projektów kryptowalutowych w Polsce oraz BNPL jako cieszącą się coraz większym zainteresowaniem usługę płatniczą w ujęciu regulacyjnym i windykacyjnym.

Drugi dzień kongresu rozpoczęto od analizy trendów rozwijających się w sektorach finansowym i ubezpieczeniowym. Eksperci wskazali kwestie, takie jak m.in. wyzwania związane z budowaniem obecności instytucji finansowych w metaverse, wyzwania i kierunki rozwoju komunikacji z klientem, przyszłość zdecentralizowanych finansów, wprowadzanie nowych platform i absorbcja blockchain przez banki.

Blok poświęcony sektorowi ubezpieczeniowemu zainaugurowała dyskusja na temat dojrzewającego rynku insurtech oraz nowego oblicza ubezpieczeń. Omówione zostały trendy i wyzwania technologiczne i handlowe napędzające rozwój insurtechów, trwałe modele biznesowe i technologie w ubezpieczeniach, usprawnienia dla branży ubezpieczeniowej oraz kwestie inwestycji w insurtech. Nie zabrakło dyskusji w obszarze well-being i HR oraz biznesu opartego na danych i cyfrowym życiu konsumentów.


KOMENTARZ

W momencie wybuchu pandemii zdawało się, że branża technologiczna będzie najbardziej kryzysoodporna i przed nią nieprzerwane pasmo sukcesów i możliwości. Tę tezę potwierdzał strumień dolarów i euro płynący wartko w stronę fintechów i insurtechów. Złoty czas dobiegł jednak końca szybciej, niż ktokolwiek mógł przewidzieć. Bardzo wiele fintechowych i insurtechowych gwiazd wciąż jest daleko do poziomu rentowności.

Współpraca ubezpieczycieli z insurtechami też nie jest pasmem samych sukcesów. Insurtechy narzekają na skostniałe procedury i przeciąganie wdrożeń. Ubezpieczyciele wskazują niedojrzałość biznesową i punktowe podejście do wyzwań biznesowych, nie uwzględniające perspektywy całości. Prawda pewnie jest po obu stronach.

Pewne jest, że technologia może zwiększyć istotnie efektywność ubezpieczycieli w bardzo wielu obszarach i poprawić doświadczenia nabywców ubezpieczeń. Pytanie brzmi, na które innowacje postawić w pierwszej kolejności, bo wszystkich naraz nie da się wdrożyć z całą pewnością.

Ubezpieczyciele powinni w mojej ocenie stawać się organizacjami inteligentnie wykorzystującymi dane do zwinnych decyzji biznesowych w czasie rzeczywistym. Są już dane, są narzędzia analityczne, co więc jest nie tak?

Zakłady wskażą z pewnością nadmiar regulacji, które pochłaniają ogromną część zasobów organizacji. I będą miały rację, ale to nie znaczy, że mogą sobie pozwolić na bycie firmami w 90% skupionymi na dostosowywaniu się do wymogów rynku, a w 10% na rozwój.

Aleksandra E. Wysocka

Podczas Fintech & Insurtech Digital Congress zaprezentowano wiele ciekawych technologii i pomysłów biznesowych. W moim subiektywnym top 3 są:

  • ubezpieczenia parametryczne wykorzystujące sztuczną inteligencję (prezentacja Tadeusza Prochwicza, CEO Climatica)
  • behawioralna analiza emocji klienta i mikrosegmentacja (prezentacja Pawła Sataleckiego z BestFit)
  • zastosowanie marketingu kontekstowego w sprzedaży ubezpieczeń (w wystąpieniu panelowym Marcina Wąsikowskiego z UNIQA)

Jeśli chodzi o konkretne wdrożenia, to szczególnie godne uwagi wydaje mi się partnerstwo PZU i insurtechu simpl.rent, o którym opowiadał założyciel Piotr Pajda. I ten ostatni przykład pokazuje, że jest możliwość wykorzystania mocnych stron dużych graczy i zwinnych innowatorów, aby stworzyć coś, co rzeczywiście działa.

Aleksandra E. Wysocka
redaktorka naczelna „Gazety Ubezpieczeniowej”