W 2020 roku wśród samochodów osobowych najczęściej ubezpieczanymi klasykami, pojazdami zabytkowymi mającymi wartość kolekcjonerską lub sentymentalną były: VW golf, fiaty 126p i 125p oraz VW garbus – wynika z analizy około 30 tys. polis OC zawartych w 2020 roku w Compensa TU przez właścicieli ponad 25-letnich samochodów.
– W przeważającej większości są to auta kierowców zrzeszonych we współpracujących z nami klubach: Polskim Związku Motorowym (PZM), Clubie Antycznych Automobili i Rajdów (CAAR) i Klubie Pojazdów Zabytkowych. Na potrzeby analizy pogrupowaliśmy pojazdy na cztery kategorie wiekowe: samochody w przedziale od 25 do 29, od 30 do 39, od 40 do 49 i powyżej 50 lat – tłumaczy Karol Domżała, dyrektor Biura Taryfikacji Ubezpieczeń Klientów Indywidualnych Compensa TU.
TOP 10 najpopularniejszych marek w poszczególnych przedziałach wiekowych
Miejsce | Wiek auta | |||
25–29 | 30–39 | 40–49 | 50 i więcej | |
1. | VOLKSWAGEN | POLSKI FIAT | POLSKI FIAT | VOLKSWAGEN |
2. | AUDI | VOLKSWAGEN | MERCEDES-BENZ | MERCEDES-BENZ |
3. | MERCEDES-BENZ | MERCEDES-BENZ | VOLKSWAGEN | MUSTANG |
4. | OPEL | AUDI | SYRENA | WARSZAWA |
5. | BMW | BMW | UAZ | UAZ |
6. | Polski FIAT | SUZUKI | FORD | FORD |
7. | FIAT | POLONEZ | CHEVROLET | FIAT |
8. | FORD | TRABANT | FIAT | CHEVROLET |
9. | HONDA | FORD | TRABANT | CITROËN |
10. | TOYOTA | ŁADA | BMW | CADILLAC |
Wśród klasyków wyprodukowanych w latach 1991–1995 dominują auta pochodzenia niemieckiego. Przede wszystkim VW golf drugiej i trzeciej generacji, a także passaty. Bardzo popularne są również audi 80, BMW serii 3 oraz pojazdy Opla: astra i vectra.
Niekwestionowanym liderem wśród aut wyprodukowanych w latach 80. jest fiat 126p, czyli potocznie „maluch” lub „kaszlak”. W tym przedziale wiekowym również dużo jest golfów, 80-tek od Audi i BMW „trójek”. Popularnością cieszą się też: mercedes 190, polonez czy suzuki samurai. Zaskakuje stosunkowo niewielka liczba trabantów.
Klasyki z lat 70. to przede wszystkim polskie lub sowieckie modele. Najpopularniejszy z nich to fiat 125p, czyli tzw. duży fiat. Za nim znalazły się: syrena, trabant, zastava, wartburg i terenowy UAZ. Wysokie miejsce zajmuje też VW garbus i chevrolet corvette.
Wśród najstarszych samochodów (minimum 50-letnich) królują: VW Garbus, warszawa i ford mustang. Warto dodać, że auta 50+ to często amerykańskie modele. Takie jak ford taurus, chevrolet impala czy camaro oraz cadillac fleetwood czy deville.
Właściciele użytkowanych na drogach klasyków muszą wykupić OC. Auta ubezpiecza się zazwyczaj na rok, ale pojazdy historyczne można ubezpieczyć krótkoterminowo – na minimum 30 dni. To możliwe w przypadku pojazdów zabytkowych, będących tzw. dobrami kultury w muzeach, ponad 40-letnich i ponad 25-letnich, jeśli te ostatnie mają dużą wartość historyczną lub są unikatowe.
– Zauważamy, że właściciele klasyków często decydują się na zakup OC z miesięcznym okresem ubezpieczenia. Chcą w ten sposób oszczędzić na składce, czyli nie płacić za cały rok ochrony. Zwłaszcza, jeśli samochód przez kilka miesięcy stoi nieużywany w garażu. Przed zakupem warto jednak zrobić symulację obu wariantów – miesięcznego i rocznego, bo w wielu przypadkach oszczędność jest tylko pozorna – dodaje Karol Domżała z Compensy.
(AM, źródło: Brandscope)