Eksperci firmy doradczej Deloitte są zdania, że największymi wyzwaniami w procesie adopcji generatywnej sztucznej inteligencji do celów biznesowych są kwestie związane z jakością danych i infrastrukturą IT oraz dostępność wykwalifikowanej kadry. Z opinią firmy badawczej zgadzają się uczestnicy Finance Day 3.0, wydarzenia zorganizowanego przez firmę NTT DATA pod patronatem „Gazety Ubezpieczeniowej”.
Zdaniem Tomasza Koteckiego, dyrektora zarządzającego pionu transformacji i strategii UNIQA Polska, kluczową kwestią, na którą należy zwrócić uwagę, wdrażając i wykorzystując AI, jest jakość danych. Łukasz Jęczmiński, Head of Cloud & Data Center NTT DATA, zachęcał, żeby firmy odpowiedziały sobie na pytanie, w jaki sposób wdrożenie GenAI będzie spełniać strategię biznesową danej firmy. Jego zdaniem należy wspomnieć również o wyzwaniu technologicznym. Implementacja modeli generatywnej sztucznej inteligencji wymaga od wszystkich zaangażowanych dużej higieny, rozumianej jako kontrola danych, którymi karmiony jest algorytm. Modele nie mogą żyć przecież własnym życiem. Dużą rolę odegrają tutaj oddelegowani i przeszkoleni w tym celu pracownicy.
Firmy mają jednak sposoby, w jaki sposób radzić sobie z wyzwaniami, a także generować pomysły, które są później realizowane.
Hackathony najlepszą formą generowania pomysłów
Z doświadczeń Credit Agricole Bank Polska, a także Katarzyny Tomczyk-Czykier, dyrektorki jego Pionu Innowacji i Cyfryzacji Bankowości Detalicznej, wynika, że organizacja hackathonu to bardzo korzystne dla firm wydarzenie. Tego typu inicjatywa pozwoliła bowiem firmie zrealizować projekt „Modelowania (tudzież) budowania podpowiedzi tekstów do prostego języka”. Była to odpowiedź na feedback klientów dotyczący tego, że w branży widać rosnący poziom skomplikowania w kanałach digital. Pomysł na pierwszy rzut oka nie wydaje się złożony i skomplikowany, ale właśnie taki powinien być zdaniem Katarzyny Tomczyk-Czykier. Wtedy ma on o wiele większą szansę na realizację. W polskim oddziale Credit Agricole 2 lub 3 kolejne pomysły są w kolejce do realizacji. Największą korzyścią tego typu inicjatyw jest oszczędność – przede wszystkim czasu. Osoby, które przeglądają komunikaty, mogą się zająć innymi tematami, ponieważ standardy są zaszyte w modelu.
Ekspertce wtórował Paweł Moniewski z AWS. Według niego hackathony rzeczywiście robią furorę, ponieważ angażują do pracy i myślenia wszystkich w organizacji.
Plany inwestycyjne firm w związku z AI
Hackathony oraz generowanie pomysłów, które są następnie wdrażane, to jedno, ale nie należy również zapominać o inwestycjach. Według Deloitte respondenci planują przeznaczyć zaoszczędzone na wykorzystaniu generatywnej sztucznej inteligencji środki i czas na rozwój innowacji (45%), usprawnianie działalności (43%) i dalsze skalowanie AI (27%). Z danych firmy doradczej wynika ponadto, że firmy z wysokim poziomem wiedzy o generatywnej sztucznej inteligencji dwa razy częściej niż pozostałe organizacje osiągają duże korzyści z prowadzonych wdrożeń. W badaniu AWS aż 94% polskich biznesów, które wprowadziły do swojej działalności AI, zaraportowało zwiększone przychody.
Firmy te deklarują, że udane wdrożenia przyniosły im namacalne korzyści w kwestii rozwoju produktów i usług oraz zwiększania poziomu innowacyjności. Wynika tak z drugiej edycji raportu „Deloitte State of Generative AI in the Enterprise”, a także może świadczyć, że nie tylko branża finansowa powinna zainteresować się wykorzystaniem technologii, która staje się coraz bardziej popularna – nie tylko w biznesie, ale także w życiu codziennym.
Finance Day 3.0
Finance Day 3.0 to trzecia edycja kameralnego spotkania technologicznego organizowanego co roku przez NTT DATA dla przedstawicieli branży finansowej. Patronem medialnym tegorocznej odsłony wydarzenia, które odbyło się 6 czerwca w Warszawie, była „Gazeta Ubezpieczeniowa”.
(AM, źródło: inplusmedia.pl)