Zablokowanie Kanału Sueskiego i wynikające stąd zakłócenia w globalnym transporcie mogą stanowić dużą szkodę dla branży reasekuracyjnej – ocenia Fitch Ratings. Wskutek zdarzenia zmaleją zyski globalnych reasekuratorów, ale nie będzie ono miało istotnego wpływu na ich profile kredytowe. Ceny w reasekuracji morskiej wzrosną. Tymczasem po sześciu dniach od chwili, gdy kontenerowiec Ever Given osiadł na dnie Kanału, blokując go, akcja ratunkowa przyniosła pierwsze rezultaty. W tym momencie Fitch szacował straty na setki milionów euro.
Wypadki z udziałem wielkich kontenerowców mogą skutkować roszczeniami przekraczającymi 1 mld dol., tu jednak szkody mogą być znacznie niższe, jako że Ever Given nie stracił zdolności do dalszej żeglugi. Jak zauważa Fitch, ogromna część szkód likwidowanych z ubezpieczenia kadłuba i ładunku będzie reasekurowana przez globalny panel reasekuratorów.
Samo duże zdarzenie szkodowe powinno być neutralne dla profili kredytowych reasekuratorów, jednak wywrze dodatkową presję na zarobki reasekuratorów w I poł. 2021 r., uszczuplone przez wichury w USA, powodzie w Australii oraz szkody pandemiczne. W 2020 r. światowi reasekuratorzy odnotowali duże spadki zarobków wskutek wypłat i rezerw na wypłaty związanych z pandemią. Jednak wyniki ogółem uległy poprawie dzięki istotnemu wzrostowi cen w ubezpieczeniach i reasekuracji non-life. Ciąg zdarzeń katastroficznych w 2021 r. zwiększy obciążenie rynku, windując ceny jeszcze wyżej na twardniejącym rynku.
Zablokowanie Kanału nie zmienia opinii Fitch, że wyłączenie chorób zakaźnych w odnowionych kontraktach i twardniejący rynek powinny doprowadzić do osiągnięcia lepszych wyników w 2021 r.
(AC, źródło: Insurance Journal)