Brytyjscy brokerzy nie potrafią wymienić ubezpieczeniowych liderów w tak aktualnym temacie, jakim są elementy zrównoważonego rozwoju: środowiskowy, społeczny i korporacyjny (ESG), co sugeruje, że nie jest to jeszcze czynnik istotny w ich relacjach z ubezpieczycielami.
W branży ubezpieczeniowej ESG jest wiodącym tematem, dla którego brokerzy i ubezpieczyciele będą musieli wypracować jasne strategie, aby nie przestawać przyciągać klientów, na razie jednak nie jest to decydujące przy zawieraniu partnerstwa – stwierdza firma analityczna Global Data.
Z badania ankietowego wśród brokerów w Wielkiej Brytanii wynika, że tylko 24,7% respondentów poproszonych o wskazanie ubezpieczyciela najlepszego pod względem ESG potrafiło to zrobić. Niemal trzy czwarte (73,7%) odpowiedziało „nie wiem” (1,7% świadomie wybrało „żaden”). Liderem została Aviva, chociaż wyłoniono ją na podstawie zaledwie 10,4% odpowiedzi.
– Ten poziom niepewności sugeruje, że brokerzy nie uważają ESG za zasadnicze we współpracy z ubezpieczycielami, skoro bardzo niewielu potrafi wskazać ubezpieczycieli, którzy są mocni w tym obszarze – komentuje Ben Carey-Evans, starszy analityk ubezpieczeniowy w Global Data.
Z kolei na pytanie o czynniki stojące za wyborem ubezpieczyciela do współpracy nikt nie odpowiedział, że miałoby to być mocne ESG. Najczęstsze odpowiedzi to: elastyczny underwriting (23,5%), jakość likwidacji szkód (19,9%), wysokość składek (17,9%), jakość produktów (8%) i szybkość odpowiedzi/kwotacji (7,6%). Pokazuje to, że dla brokerów doraźne problemy biznesowe są w dalszym ciągu dużo ważniejsze niż bardziej perspektywiczny temat ESG.
– Trudno będzie ESG być równie ważne dla brokerów jak te czynniki bezpośrednie, ale nasze dane wskazują, że każdy ubezpieczyciel wciąż ma szansę zostać liderem. Brokerzy nie są w stanie wskazać liderów w tym krytycznym obszarze, więc każdy, dla kogo jest on priorytetem, może się stosunkowo szybko wyróżnić. Im więcej innowacji i postępu widzą brokerzy u ubezpieczycieli, tym bardziej skłonni będą dawać im pierwszeństwo jako czynnikowi budowania relacji, zwłaszcza kiedy temat coraz bardziej zyskuje na znaczeniu – podsumował Ben Carey-Evans.
AC