Grupa PZU rozpoczęła rok wzrostami

0
1098

Ponad 7 mld zł, o prawie 10% więcej niż przed rokiem – taki poziom osiągnęły przychody z ubezpieczeń Grupy PZU za pierwsze trzy miesiące 2024 r. W górę poszedł także zysk netto, przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej.

Od 12 kwietnia PZU SA kieruje nowy zarząd z Arturem Olechem na czele.

– W ciągu tego krótkiego czasu skoncentrowaliśmy się na pracach nad nowym modelem organizacyjnym oraz profesjonalizacją kadry zarządzającej, zarówno w przypadku organów spółek zależnych, jak i kierowniczych stanowisk menedżerskich w centrali. Struktura grupy jest bardzo skomplikowana i nie odpowiada wyzwaniom, jakie obecnie przed nam stoją. Będziemy ją zmieniać, aby bardziej efektywnie zarządzać obszarami biznesowymi. Cieszę się, że w wyniku tych zmian dla największej grupy finansowej w Polsce i regionie znów pracują ludzie, na jakich ona zasługuje – o dużym doświadczeniu w ubezpieczeniach lub bankowości, znani i cenieni przez rynek – podkreśla Artur Olech.

W ciągu ostatniego miesiąca dokonano zmian w radach nadzorczych i zarządach podmiotów z Grupy PZU, w tym PZU Życie, TUW PZUW, TFI PZU, PZU Zdrowie, a także LINK4 oraz Pekao i Alior.

– Wyniki wypracowane w I kw. 2024 r. potwierdzają silną pozycję finansową Grupy PZU. Jednocześnie mam pełną świadomość struktury bilansu i dlatego nie chcę, by wysokie zyski, jakie raportujemy, przysłoniły nam wyzwania – mówi Artur Olech. – Wiemy, co jest do zrobienia, jeśli chodzi o core biznes PZU. Dlatego w najbliższych miesiącach priorytetem będzie wzmocnienie fundamentów biznesu ubezpieczeniowego. Najważniejszymi wyzwaniami są tu odwrócenie negatywnego trendu i poprawa rentowności ubezpieczeń komunikacyjnych oraz sprawności operacyjnej w filarze zdrowia, znalezienie nowych obszarów wzrostu biznesu majątkowego, zdynamizowanie ubezpieczeń na życie. Jednocześnie będziemy maksymalizować efekty synergii w ramach grupy w zakresie dystrybucji, kosztów i zakupów, wspólnych procesów wsparcia. PZU musi wrócić do roli autentycznego lidera rynku, dostarczającego najwyższą jakość dla klientów i pozostałych interesariuszy – dodaje i zapowiada intensywne prace nad nową strategią grupy. Ma ona zostać ogłoszona w ostatnim kwartale tego roku, wraz z ostatecznym modelem operacyjnym.  

Majątek na plus mimo problemów w komunikacji

W I kw. 2024 r. Grupa PZU zanotowała wzrost przychodów brutto z ubezpieczeń do ponad 7 mld zł. To o 9,6% więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Przychody z ubezpieczeń non-life w Polsce zwiększyły się o 10,9%, do 4,2 mld zł. Rentowność wyrażona wskaźnikiem mieszanym COR ukształtowała się na poziomie 90,1%.

– Umocniliśmy pozycję w segmencie ubezpieczeń pozakomunikacyjnych, gdzie nasze przychody w I kw. tego roku wzrosły o 14,5% r/r, do 1,8 mld zł. Wynik z usług ubezpieczenia w tej grupie wzrósł o 7,7% r/r – do 323 mln zł i stanowił już blisko 61% wyniku wygenerowanego przez PZU w całym segmencie ubezpieczeń majątkowych w Polsce. Rok wcześniej ten udział wynosił 44,4%. Zmiana w tym kierunku korzystnie wpływa na stabilność osiąganych wyników, głównie dzięki mniejszej cykliczności cenowej w produktach pozakomunikacyjnych – mówi Tomasz Kulik, członek zarządu i CFO Grupy PZU.

Problemem jest natomiast sytuacja w ubezpieczeniach komunikacyjnych.

– Zarówno w przypadku ubezpieczeń OC, jak i AC rynek nie wykazuje skłonności do znaczących ruchów cenowych w górę. Zmienia się struktura wzrostu wartości odszkodowań – po kilku latach wysokiej inflacji kosztów, dziś obserwujemy dodatkowo zauważalnie rosnącą częstość szkód. Prowadzi to do pogarszania się rentowności w grupie produktów komunikacyjnych. Szczególnie jest to widoczne w przypadku ubezpieczeń OC, gdzie w ub.r. na całym polskim rynku zanotowano pierwszą od 2016 r. stratę na poziomie wyniku technicznego – zauważa Tomasz Kulik.

Życiówka trzyma się mocno

Z kolei w ubezpieczeniach na życie przychody poszły w górę o 6,8% r/r, do ok. 2,1 mld zł. Marża operacyjna zwiększyła się o 2,6 punktu procentowego do 20,9%. Przychody z ubezpieczeń grupowych i indywidualnie kontynuowanych, odpowiadających za ponad 90% całej sprzedaży ubezpieczeń na życie, wyniosły 1,9 mld zł (+5,9% r/r). Rentowność w tej grupie produktów wzrosła do 17,8% (+2,6 pp.).

– Wzrost przychodów z ubezpieczeń grupowych i indywidualnie kontynuowanych nastąpił dzięki pozyskaniu nowych klientów, ale był też efektem cyklicznej retaryfikacji portfela, związanej z rosnącymi kosztami usług medycznych. Na poprawę rentowności segmentu wpłynęła niższa śmiertelność i spadek szkodowości w porównaniu do tego samego okresu w ub.r. Dużym wyzwaniem dla PZU Życie pozostaje natomiast dotarcie do klienta indywidualnego, którego potrzeby są bardzo zróżnicowane. Chodzi przede wszystkim o ochronę bliskich oraz ubezpieczenia zdrowotne, które nabierają szczególnego znaczenia w kontekście postpandemicznego długu zdrowotnego – mówi Jarosław Mastalerz, p.o. prezesa PZU Życie.

Łączny przypis z dystrybucji polis za pośrednictwem bancassurance wyniósł 434 mln zł, co było rezultatem o 40% lepszym niż rok wcześniej.

– Składka pozyskana we współpracy z samymi Pekao i Aliorem, czyli bankami z Grupy PZU, wyniosła 303 mln zł, co oznacza wzrost o 20% r/r i pokazuje potencjał do wykorzystania poprzez dalsze zacieśnianie współpracy – dodaje Jarosław Mastalerz.

PZU podkreśla, że poprawa wyniku w kanale bankowym to m.in. efekt zwiększenia sprzedaży produktów powiązanych z pożyczkami i kredytami hipotecznymi oraz wzrostu dynamiki w segmencie unit-linked, przy wciąż wysokim poziomie sprzedaży produktów z gwarantowaną stopą zwrotu.

Zdrowie i inwestycje

Liczba umów zdrowotnych w Grupie PZU na koniec marca 2024 r. przekroczyła 3,4 mln (+4,6% r/r). Kwartalne przychody całego filaru zdrowia wyniosły ponad 469 mln zł i były wyższe o 20,2% w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Złożył się na to dynamiczny wzrost przychodów generowanych przez placówki w sieci PZU Zdrowie (+18,9% r/r) oraz z ubezpieczeń zdrowotnych i abonamentów (+21,2% r/r).

Z kolei aktywa klientów zewnętrznych w TFI PZU, Pekao TFI i Alior TFI wzrosły w I kw. 2024 r. o 35,3%, do 56,9 mld zł. Samo TFI PZU zanotowało wzrost o 38% r/r, do 28,7 mld zł. Towarzystwo zarządza aktywami Pracowniczych Planów Kapitałowych o wartości 5,2 mld zł (+80% r/r), co przekłada się na ponad 21% udział w rynku PPK.

Zysk i rentowność w górę

Kwartalny zysk netto PZU, przypisany właścicielom jednostki dominującej, wzrósł do blisko 1,3 mld zł, tj. o 9% względem wyniku z końca marca 2023 r. Skorygowany wskaźnik rentowności (aROE) wyniósł 17,1%, przekraczając aktualny cel strategiczny. W pierwszych trzech miesiącach mocnym wsparciem dla budowy zysku Grupy były zysk z działalności bankowej. Kontrybucja Pekao i Alior Banku do wyniku netto wzrosła o 20,6%, do 497 mln zł. PZU podkreśla, że w obecnym roku przepływy dywidendowe będą generowane nie tylko przez Pekao, ale także przez Alior Bank, który po raz pierwszy w historii osiągnął zdolność do wypłaty dywidendy.

Akcjonariusze dostaną 3,75 mld zł dywidendy

Zarząd PZU SA wystąpił z wnioskiem do Walnego Zgromadzenia, aby na wypłatę dywidendy przeznaczyć 3,75 mld zł, tj. 4,34 zł na akcję. Wniosek został pozytywnie zaopiniowany przez radę nadzorczą.

– Proponujemy wypłatę blisko o 80% wyższą od ubiegłorocznej. Stopa dywidendy wynosi prawie 8%, co oznacza utrzymanie wysokiego poziomu atrakcyjności na tle innych europejskich ubezpieczycieli oraz aktywów o zbliżonym profilu ryzyka – wskazuje Artur Olech.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl