Wymóg przeprowadzania analizy potrzeb klienta (APK) wprowadzony przez KNF to dziś nieodzowny element procesu sprzedaży ubezpieczeń. Choć obowiązek istnieje już od kilku lat, nadal nie ma jednoznacznych wytycznych, w jaki sposób należy dokumentować analizę. To stawia multiagencje przed wyzwaniem.
Jak przygotować proces, który będzie zarówno zgodny z wymogami, jak i wygodny dla pośredników ubezpieczeniowych?
Na to pytanie skutecznie odpowiedziała Grupa RBG, rozwijając współpracę z Insly i wdrażając sprawdzone, cyfrowe narzędzie do APK – zaprojektowane przy współpracy ekspertów, praktyków, mających do czynienia na co dzień z kontrolami KNF w agencjach i TU.
Compliance w praktyce: konkretny problem, konkretne rozwiązanie
Grupa RBG od lat rozwija się jako nowoczesna multiagencja, stawiając na jakość, transparentność i technologiczne wsparcie swoich agentów. Korzysta już z Insly jako platformy kalkulatora składek i narzędzi do sprzedaży. Pod koniec 2024 r. do zestawu tych narzędzi dołączył moduł APK.
– Brak ujednoliconego podejścia do APK był dla nas realnym wyzwaniem – mówi Katarzyna Bartosik z Grupy RBG, odpowiedzialna za obszar compliance. – Chcieliśmy dostarczyć naszym agentom rozwiązanie, które nie tylko spełnia wymagania KNF, ale też naprawdę pomaga w codziennej pracy.
Szkolenia, które przekładają się na realne efekty
Aby ułatwić wdrożenie i zapewnić agentom pełne zrozumienie funkcjonalności, Insly przeprowadziło wiele dedykowanych szkoleń dla pośredników Grupy RBG. Podczas spotkań omawiano nie tylko samą obsługę modułu APK, ale również kwestie zgodności z wymaganiami KNF i dobre praktyki w zakresie przeprowadzania analizy potrzeb klienta.
– Szkolenia w przystępny sposób pokazały naszym agentom, jak łatwo i zgodnie z przepisami korzystać z modułu APK – mówi Katarzyna Bartosik. – Zauważyliśmy wyraźny wzrost zaangażowania i częstotliwości korzystania z narzędzia, co pozytywnie wpływa na jakość pracy i przygotowanie do ewentualnych kontroli.
Z perspektywy Insly to również ważny wskaźnik sukcesu wdrożenia.
– Dla nas duże znaczenie ma to, że użytkownicy nie tylko mają dostęp do narzędzia, ale chcą z niego aktywnie korzystać – podkreśla Kaja Mechecka z Insly. – Wspólne szkolenia i otwarta komunikacja z Grupą RBG to przykład dobrej współpracy zorientowanej na praktyczne efekty.
Zaprojektowane przez ekspertów, sprawdzone w praktyce
Moduł APK w Insly został przygotowany w ścisłej współpracy z ekspertami współpracującymi z branżą i doradzającymi w tematach zgodności z KNF. Już po wdrożeniu przeszedł kontrole, podczas których nie zgłoszono żadnych zastrzeżeń co do jego formy ani zawartości.
– Naszym celem było stworzenie narzędzia, które będzie zgodne z przepisami, ale jednocześnie intuicyjne i wygodne – mówi Remigiusz Szczechowicz, Compliance Manager w Insly. – Dodatkowo stale rozwijamy moduł, aktualizując go w miarę pojawiających się nowych interpretacji i wytycznych.
Co się zmieniło w Grupie RBG po wdrożeniu APK od Insly?
Efekty wdrożenia są widoczne w codziennej pracy agentów – i to zarówno pracujących w biurach, jak i zdalnie.
– Stworzone APK jest przejrzyste i zawiera wszystko, co na ten moment jest wymagane – mówi Katarzyna Bartosik. – Bardzo pomocne jest to, że wymagane pola muszą zostać uzupełnione, a przy papierowych wersjach wielu agentów je pomijało, co mogło skutkować podważaniem poprawności przeprowadzenia APK. Poza tym zdalna wersja APK świetnie sprawdza się dla osób pracujących zdalnie – nie trzeba czekać na podpisane skany, wystarczy potwierdzenie online.
Dodatkowo:
- dokumenty są archiwizowane cyfrowo, co ułatwia kontrolę i szybkie wyszukiwanie,
- narzędzie realnie wspiera jakość obsługi i ogranicza ryzyko błędów,
- agenci mogą pracować szybciej, pewniej i w zgodzie z wymogami prawa.
– Podczas ostatniej kontroli osoby, które korzystały z APK w Insly, zdecydowanie szybciej przygotowały komplet wymaganych dokumentów – mówi Katarzyna Bartosik. – Wszystko było uporządkowane, dostępne w jednym miejscu, bez konieczności przeszukiwania papierowych teczek czy skrzynek e-mailowych. System pozwala błyskawicznie wyszukać potrzebne informacje, co znacznie skraca czas reakcji i minimalizuje stres związany z kontrolą.
Współpraca oparta na zaufaniu i wspólnych wartościach
Wdrożenie APK to kolejny krok w rozwijającej się współpracy Grupy RBG i Insly. Wcześniejsze działania, o których wspominaliśmy, pokazywały, jak Insly wspiera agentów Grupy RBG w szybszej i wygodniejszej sprzedaży (zobacz: https://bit.ly/4kDSO8W).
– Grupa RBG dba o swoich agentów – zapewnia im narzędzia, które ułatwiają codzienną pracę i minimalizują ryzyko błędów – mówi Kaja Mechecka. – Współpraca z tak zaangażowanym i świadomym partnerem to dla nas duża wartość.
Podsumowanie: Compliance, który działa
Grupa RBG pokazuje, że compliance nie musi być barierą, a odpowiednio dobrane narzędzia mogą wspierać sprzedaż, poprawiać jakość obsługi i zwiększać bezpieczeństwo organizacji.
W Insly wierzymy, że dobrze zaprojektowane rozwiązania prawne i technologiczne idą w parze. Cieszymy się, że możemy rozwijać je wspólnie z tak dynamicznym i odpowiedzialnym partnerem, jak Grupa RBG.
