Internetowy hejt to ryzyko XXI wieku

0
759

Internet, który na dobre zadomowił się w pracy i domach i bez którego nikt nie wyobraża już sobie codziennego życia, to nie tylko szanse i możliwości, ale także zagrożenia, jakie się z nim wiążą. Dlatego tak ważne stało się w ostatnich latach zapewnienie cyberbezpieczeństwa nie tylko firmom i instytucjom, ale także zwykłym użytkownikom.

Użytkownicy mogą ucierpieć nie tylko wskutek ataków hakerów, chcących np. ukraść pieniądze z konta bankowego, ale także w wyniku cyberprzemocy, o której słychać coraz częściej w mediach.

Pewnie jeszcze kilkanaście lat temu nikt nie był w stanie sobie wyobrazić, że internet może stać się narzędziem przemocy w stosunku do innych ludzi. Klasyczne wyobrażenie o niej jako o fizycznej agresji skierowanej przeciw konkretnym osobom bądź środowiskom dzisiaj niestety uległo dość zasadniczej przemianie, a narzędziem służącym krzywdzeniu innych staje się globalna sieć.
Internetowy hejt, z którym można się zetknąć coraz częściej, stanowi niestety ryzyko będące wpisane chyba w rozwój cyfrowego społeczeństwa XXI w. Czy można zatem ustrzec się takiego niebezpieczeństwa? Wydaje się, że nie. Można jednak spróbować złagodzić jego skutki.

UNIQA od kilku lat prowadzi akcję „Masz moc na hejt”, w ramach której edukuje na temat cyberprzemocy i tego, jak sobie z nią radzić. Od 2020 r., w ramach polisy NNW Szkolnego, oferujemy możliwość wykupienia dodatkowego ubezpieczenia na wypadek hejtu w internecie. Było to pierwsze tego typu ubezpieczenie dostępne na polskim rynku. Należy zaznaczyć, że inne towarzystwa ubezpieczeniowe również oferują produkty pomagające zapewnić bezpieczeństwo dzieci w internecie, jednakże zawsze warto porównać zakresy tych ofert.

Podczas gdy inne firmy skupiają się na typowej pomocy assistance, zapewniając np. zdalną pomoc informatyczną lub poradę prawną za pośrednictwem infolinii, UNIQA oferuje ubezpieczenie ochrony prawnej, tutaj klient może liczyć na znacznie szerszy zakres pomocy. Pomoc prawna nie ogranicza się jedynie do infolinii prawnej, ale obejmuje również reprezentację prawną, w ramach której zorganizujemy i pokryjemy koszty np. prawnika reprezentującego klienta w postępowaniu sądowym przed sądem pierwszej instancji.

Dodatkowo istnieje możliwość zorganizowania i opłacenia specjalisty IT, który podejmie działania zmierzające do usunięcia lub zatrzymania dostępu do negatywnych lub bezprawnie udostępnionych informacji, a także zorganizowania i pokrycia kosztów konsultacji z psychologiem w formie telekonsultacji oraz 10 wizyt stacjonarnych – mówi Paweł Gąsiorowski, starszy specjalista ds. rozwoju produktów i procesów w UNIQA.

Jeszcze niedawno niewiele osób rozważyłoby pewnie zakup polisy chroniącej przed konsekwencjami hejtu mogącymi wyrządzić wiele szkód dorosłym, ale przede wszystkim dzieciom i młodzieży. Teraz, słysząc coraz częściej o przypadkach cyberprzemocy i hejtu, warto zastanowić się nad wydatkiem mniej niż 50 zł rocznie w celu zapewnienia pomocy sobie lub dziecku, kiedy dojdzie do takiej sytuacji.
Wiele osób może co prawda uznać, że coś takiego nigdy ich nie dotknie, jednak doświadczenie pokazuje, że nikt nie powinien niestety czuć się całkowicie bezpieczny, jeżeli tylko korzysta z internetu i jednocześnie jest obecny w mediach społecznościowych. A z internetu korzysta ponad 80% Polaków, z social mediów z kolei ponad 70%.

A jeżeli jeszcze uświadomimy sobie, że w internecie przeciętny Polak spędza codziennie ponad 6 godzin, to można przyjąć, że niestety każdy może teoretycznie paść ofiarą hejtu. Szczególnie że okres pandemii znacząco sprzyjał właśnie takiej formie komunikacji społecznej, która w opinii wielu osób jest po prostu najwygodniejsza. Efektem jest właśnie większa aktywność w mediach społecznościowych, bez których coraz więcej Polaków nie wyobraża sobie przeciętnego dnia. Niestety widząc ich zalety, często nie uświadamiają oni sobie niebezpieczeństw z nimi związanych.

Z każdym kolejnym rokiem dostrzegamy coraz większe zainteresowanie tym ubezpieczeniem wśród rodziców i opiekunów wykupujących polisy ubezpieczenia szkolnego dla swoich dzieci. W 2022 r. nasi klienci wykupili 5 razy więcej polis z rozszerzeniem o hejt w internecie niż w 2020 r. Skutkiem tego zainteresowania było uruchomienie w lipcu 2022 r. samodzielnego produktu Hejt w Internecie, który jest oferowany zarówno dla dzieci i młodzieży, jak i dla dorosłych. Hejt w sieci jest zjawiskiem coraz częstszym, a narażeni na niego jesteśmy wszyscy, niezależnie od wieku. Ubezpieczenie nie uchroni nas przed doświadczeniem hejtu, ale może okazać się bardzo pomocne w walce z hejterami – dodaje Paweł Gąsiorowski.

Grzegorz Piotrowski
dyrektor ds. rozwoju biznesu w iExpert.pl
grzegorz.piotrowski@iexpert.pl