Jak efektywnie wdrażać innowacyjność?

0
888

Przedsiębiorstwa z sektora bankowego i ubezpieczeniowego coraz chętniej poszukują innowacyjnych rozwiązań IT, dzięki którym zwiększą swoją konkurencyjność na rynku. Jednak „innowacyjność” staje się powoli modnym i nieco niebezpiecznym słowem, które może narazić firmę na niepotrzebne wydatki lub wygenerować kolejne problemy.

Efektywne wdrażanie jest możliwe, jeżeli zaufamy odpowiedniemu partnerowi outsourcingowemu.

 Czego potrzebuje branża bankowa i ubezpieczeniowa?

Możemy wyróżnić dwie podstawowe kategorie potrzeb, jakie w sferze rozwiązań IT mają firmy z branży bankowej i ubezpieczeniowej.

Po pierwsze, przedsiębiorstwa z sektora finansowego interesują się utrzymaniem i rozwojem posiadanych już systemów oraz jak najlepszym wykorzystaniem potencjału danych. Banki i towarzystwa ubezpieczeniowe dysponują ogromnymi ilościami danych historycznych, które mogą stać się doskonałym źródłem wiedzy umożliwiającym podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych. Dlatego też firmom z tego sektora powinno szczególnie zależeć na optymalnym wykorzystaniu posiadanej już infrastruktury.

Drugą istotną potrzebą jest tworzenie innowacyjnych rozwiązań, które umożliwią firmie wyróżnienie się na tle konkurencji. Kluczowe dla efektywnej realizacji projektów IT z obu tych kategorii jest zrozumienie potrzeb biznesowych oraz technologicznych zamawiającego.

Zrozumienie to powinno zaistnieć nie tylko po stronie przedsiębiorstwa, ale również po stronie dostawcy IT, który oferuje wsparcie w zaprojektowaniu, stworzeniu i integracji rozwiązania wraz z jego późniejszym utrzymaniem.

 Problemy i ograniczenia w branży bankowej i ubezpieczeniowej

Firmom z sektora finansowego na drodze do dynamicznego rozwoju oraz efektywnych wdrożeń stoją przede wszystkim ograniczenia czasowe i niewystarczający wewnętrzny zespół IT. Długi czas realizacji projektów, dodatkowo pozbawionych profesjonalnego wsparcia, skutecznie utrudnia przeprowadzanie wdrożeń i powstrzymuje stały rozwój technologiczny firmy.

Oczywistym rozwiązaniem jest tutaj współpraca outsourcingowa, ta jednak dość często sprowadza się do poszerzenia własnego zespołu IT pojedynczymi specjalistami. To wyjście nie zawsze jest w stanie rozwiązać problemy przedsiębiorstwa. Brak tu bowiem spojrzenia i myślenia w szerszej perspektywie.

Ograniczenia czasowe w połączeniu z presją rynku prowadzą do sytuacji, w których jedynym słusznym wyjściem są „innowacyjne rozwiązania IT”. Ciekawą kwestią jest jednak spojrzenie wielu firm właśnie na innowacyjność rozwiązań.

Przedsiębiorcy chętnie patrzą i oceniają możliwości nowych systemów i technologii, oczekując, że każdego roku na rynku będą pojawiać się nowe. Jednocześnie jednak nie przywiązują aż tak dużej wagi do posiadanych już systemów oraz ich efektywności.

W Britenet, patrząc na systemy niektórych z naszych nowych lub potencjalnych klientów, bardzo często możemy zaobserwować, że nie wykorzystują oni w 100% możliwości swoich systemów, a zdarza się nawet, że ta wydajność to zaledwie 50–60%.

Jako firma wspierająca rozwój technologiczny zapewniamy naszych partnerów, że z danych, które mają, mogą wyciągnąć jeszcze więcej, a praca nad posiadanymi już systemami może często przynieść o wiele większe korzyści.

Pogoń za innowacjami może prowadzić do pochopnych decyzji oraz wybierania rozwiązań, które wydają się atrakcyjne „tu i teraz”, ponieważ szybko i niedrogo rozwiążą problem dotykający naszą firmę. Wszystko to jednak bez zagłębiania się w to, jakie korzyści czy też problemy przyniosą one w dłuższej perspektywie.

Jeżeli spojrzymy na mapę polskiego fintechu, znajdziemy tam mnóstwo przedsiębiorstw oferujących opracowanie przydatnych narzędzi i systemów. Współpraca z młodym, dynamicznym i przebojowym startupem ma swoje zalety. Taki zespół oferuje świeże spojrzenie, bardzo często oparte na doświadczeniach zdobytych podczas pracy w branży – czego czasem może brakować dużemu dostawcy IT.

Z drugiej jednak strony pojawia się ryzyko, że startup podejdzie do rozwiązania problemu w bezpośredni sposób – zlokalizuje źródło problemu, a następnie przedstawi optymalne rozwiązanie gotowe do implementacji.

To kusząca opcja, ponieważ dostarcza ona firmie szybkie remedium. Jednak z doświadczenia w licznych przeprowadzonych projektach wiemy, że wdrożenia przygotowane z myślą o rozwiązaniu tylko jednego problemu oferują bardzo wąski zakres usprawnień. Nie uwzględniają one, w jaki sposób implementacja wpłynie na cały łańcuch systemowych powiązań, z których korzysta ich klient.

Niestety firmy zazwyczaj chcą zbyt szybko określić swoje problemy, oszacować rozwiązania i je implementować. Oczywiście szybkie wdrożenie może być satysfakcjonującą odpowiedzią, jednak w szerszej perspektywie zażegnanie jednego problemu w ten sposób wytworzy nam kilka lub nawet kilkanaście innych mniejszych problemów – te natomiast będą generowały kolejne wydatki.

 Jak rozwiązywać problemy w branży bankowej i ubezpieczeniowej?

Istnieje kilka rozwiązań IT, które obecnie stanowią absolutne must-have dla każdej firmy z branży bankowej i ubezpieczeniowej. To kluczowe rozwiązania stanowiące podstawę umożliwiającą m.in. wykorzystanie pełnego potencjału danych, lepszą obsługę klientów czy podejmowanie skuteczniejszych decyzji biznesowych.

Dziś przedsiębiorstwa finansowe powinny stawiać przede wszystkim na rozwiązania bazujące na machine learning. Algorytmy wykorzystujące uczenie maszynowe są niezwykle efektywne w przypadku banków i towarzystw ubezpieczeniowych ze względu na duże ilości danych historycznych, jakimi te dysponują.

Kolejnym obowiązkowym rozwiązaniem są systemy gwarantujące zabezpieczenia związane m.in. z RODO. To systemy, które pozwolą bankom i towarzystwom ubezpieczeniowym zlokalizować i zdefiniować klienta, przeanalizować jego potrzeby i oczekiwania, jednocześnie zapewniając bezpieczeństwo jego danym osobowym.

Atrakcyjnym kierunkiem są także rozwiązania chmurowe pozwalające integrować hurtownie danych z analityką BI.

 Jakie rozwiązania oferuje Britenet?

W Britenet, dzięki wieloletniemu interdyscyplinarnemu doświadczeniu w realizacji projektów dla klientów z licznych branż, oferujemy naszym partnerom wsparcie na każdym możliwym etapie realizacji projektu.

Już na etapie pierwszych rozmów z potencjalnym klientem dążymy do pełnego zrozumienia potrzeb zarówno zlecającego, jak i jego klientów, którzy będą korzystali z wdrożonych rozwiązań czy produktów cyfrowych.

Dlatego też w naszej ofercie mocnym elementem jest Product Design & Development. Podczas spotkań i warsztatów wspólnie z przedstawicielami przedsiębiorstwa identyfikujemy problem, analizujemy wartości, jakie ma oferować system, oraz poszukujemy odpowiedzi na kluczowe pytania.

Następnie sprawdzamy, jakie produkty są dostępne na rynku, które umożliwią uzyskanie jak największych korzyści, lub zastanawiamy się, jaki system moglibyśmy stworzyć, aby sprostać potrzebom firmy.

W kolejnych krokach zajmujemy się projektowaniem gotowego rozwiązania oraz zaplanowaniem najefektywniejszej integracji z pozostałymi systemami. Często wdrażając pojedyncze rozwiązania, firma może tak naprawdę przyczynić się do zupełnie niepotrzebnego dublowania kosztów, dlatego też na projekty patrzymy z szerszej perspektywy i dążymy do tego, aby uniknąć takiego ryzyka.

Istotną kwestią dla firm z sektora Banking & Insurance poszukujących partnera biznesowego jest fakt, że jako development center jesteśmy w stanie wziąć na nasze barki ryzyko oraz odpowiedzialność za stworzenie lub integracje zamówionych systemów.

W naszym działaniu stawiamy na budowanie relacji opartych na zaufaniu i dokładnym zrozumieniu potrzeb biznesowych klientów – takie podejście od lat zdaje u nas egzamin. Dla dużych firm współpraca z takim partnerem jak Britenet jest wyjściem najwygodniejszym, optymalnym i najbardziej opłacalnym, pomagamy bowiem zaplanować, zaprojektować, wdrożyć i zintegrować rozwiązania ze wszystkimi systemami, a następnie dbamy o ich kompatybilność i jakość działania.

Jarek Duda
Head of Communication and Internal Corporate Venturing
Britenet


POBIERZ | SUBSKRYBUJ W APPLE PODCASTS | SUBSKRYBUJ W SPOTIFY