Jak naprawdę dobrze ubezpieczyć mieszkanie?

0
991

Rozmowa z Anną Witkowską, zastępczynią dyrektora Biura Ubezpieczeń Detalicznych i Programów Partnerskich w Dziale Zarządzania Produktami ERGO Hestii

Aleksandra E. Wysocka: Mamy sezon letni. Wiele osób wyjeżdża na urlop i przypomina sobie, że warto nabyć polisę mieszkaniową. Na co należy zwrócić uwagę, kupując takie ubezpieczenie?

Anna Witkowska: – Jeśli klient decyduje się na zakup ubezpieczenia podróżnego u agenta, to jest dobry moment, by zapytać go, czy posiada polisę majątkową chroniącą jego mieszkanie lub dom. I to nie tylko na czas wyjazdu. Na pierwszym miejscu warto omówić zakres ochrony ubezpieczeniowej, skupiając się na najczęstszych zdarzeniach, takich jak zalanie, przepięcia czy huragany. Warto również uwzględnić ochronę przed pożarem oraz kradzieżami, zwracając uwagę na rodzaj kradzieży (z włamaniem, rabunkiem lub zwykła kradzież).

W ramach Pakietu ERGO 7 oferowanego przez ERGO Hestię klient ma możliwość elastycznej konfiguracji ochrony i może wybrać różne warianty zabezpieczenia, zarówno pod względem ognia, jak i kradzieży. Klienci zwracają też uwagę na assistance, począwszy od codziennego wsparcia w drobnych awariach, przez organizowanie pomocy w sytuacjach poważniejszych, takich jak pożar czy duże zalanie, na dodatkowych opcjach, takich jak pomoc medyczna kończąc.

Kolejną ważną kwestią jest wysokość sumy ubezpieczenia. Nawet najbardziej wszechstronna ochrona nie jest skuteczna, jeśli nie uwzględni się prawidłowej wartości posiadanego mienia. ERGO Hestia za pomocą narzędzi w systemie sprzedażowym podpowiada agentowi i klientowi, jaka powinna być adekwatna suma ubezpieczenia. W tym celu wykorzystujemy informacje na temat cen za metr kwadratowy w danej lokalizacji.

Ostateczna decyzja należy zawsze do klienta, ale ERGO Hestia dostarcza jak najbardziej aktualne informacje, które mogą pomóc w podjęciu właściwej decyzji.

Metraż jest ważny, ale równie istotne jest to, co znajduje się w ubezpieczanym domu…

– Dlatego przy wyborze ubezpieczenia mieszkania czy domu musimy przyjrzeć się definicji poszczególnych składników mienia. Klient powinien też być świadomy, jaka jest wartość tych rzeczy. Ale to nie wszystko. Często mówimy o szkodach spowodowanych przez tak zwane rażące niedbalstwo, to taki nasz ubezpieczeniowy żargon.

ERGO Hestia bardzo mocno otworzyła się na zdarzenia, takie jak zalanie przez uchylone okno czy pożar w wyniku pozostawienia podłączonej do gniazdka ładowarki. Teraz również je chronimy. Pamiętajmy też o ubezpieczeniu OC w życiu prywatnym, aby wychodząc z domu czy opiekując się dziećmi lub zwierzętami, mieć odpowiednią ochronę ubezpieczyciela.

Coraz częściej ubezpieczeni decydują się na taką ochronę. Jak wygląda kwestia sumy gwarancyjnej?

– To temat, który wciąż budzi liczne dyskusje. W ERGO Hestii, w ofercie dla klientów indywidualnych, mamy szeroki zakres sum gwarancyjnych, sięgający od 250 tys. do aż 2 mln zł. Jak ustalić właściwą kwotę?

Trudno mi sobie teraz wyobrazić polisę na mieszkanie bez uwzględnienia ryzyka odpowiedzialności cywilnej, ale zakres tej odpowiedzialności powinien wynikać z warunków życiowych i zachowań klienta. Klienci często wyobrażają sobie proste szkody, takie jak zalanie sąsiada. Ale warto pamiętać, że mogą one naprawdę dużo kosztować – wystarczy, że zapomnimy o smażących się frytkach, które spowodują osadzenie się sadzy w otworze wentylacyjnym, albo przypadkowo zarysujemy czyjeś auto podczas przejeżdżania rowerem itp. A w przypadku szkód osobowych kwoty mogą być jeszcze wyższe.

Ważne jest również to, że ta ochrona działa na całym świecie i w każdej sferze życia prywatnego.

Coraz więcej osób pracuje w domu. Zdarza się, że pracodawca wyposaża nas w komputer czy w inne urządzenie. Czy polisa mieszkaniowa może pomóc, jeśli z naszej winy zostanie ono uszkodzone?

– Ten temat też bardzo często się pojawia. Praca zdalna zagościła już na stałe w naszym życiu. W pewnych branżach stała się nawet bardziej efektywna i dla pracodawcy, i dla pracownika. W związku z tym w domu trzymamy sprzęty biurowe, w które firmy wyposażają swoich pracowników. Warto zwrócić uwagę, czy polisa mieszkaniowa obejmuje je ochroną.

W Pakiecie ERGO 7 od samego początku w definicji rzeczy osobistych i wyposażenia zawarliśmy sprzęt będący mieniem użyczonym nam przez pracodawcę. Jest ono więc ubezpieczone, tak samo jak mienie, które należy do klienta.

Czy ERGO Hestia obejmuje ochroną również fotowoltaikę, którą coraz chętniej instaluje się na domach w naszym kraju?

– W ramach ubezpieczenia domu czy mieszkania klient może ubezpieczyć kolektory słoneczne i ogniwa fotowoltaiczne niezależnie od zastosowanej metody montażu tego mienia. Wybiera sobie zakres ochrony tak samo jak w przypadku pozostałych składników majątku. Czy mają to być tylko ryzyka nazwane, zdarzenia losowe? Czy chciałby, aby ta ochrona była bardzo szeroka, allriskowa, także od kradzieży? Taką ochronę również zapewniamy.

Ubezpieczenia od wszystkich ryzyk stały się bardzo popularne i agenci często je rekomendują. Czy to oznacza, że należy zapomnieć o starych dobrych ryzykach nazwanych?

– Absolutnie nie. Tu znowu należy wrócić do uważnej analizy potrzeb. Są klienci, dla których optymalne będzie ubezpieczenie allriskowe, ale dla wielu wystarczy ochrona oparta na ryzykach nazwanych.

Każdą sytuację warto rozpatrzyć indywidualnie i zapytać klienta, jakie są jego priorytety, oraz wskazać mu różne opcje. Okazuje się, że to bardzo często pozwala wyjść z obsesji najniższej ceny w kierunku świadomego wyboru tego, czego klient naprawdę potrzebuje. W tym procesie ogromnie ważna jest rola profesjonalnego doradcy.

Ubezpieczenie domu i mieszkania to wcale nie taka prosta sprawa, niezbędna jest naprawdę wnikliwa analiza potrzeb. I tutaj rzeczywiście bez dobrego agenta ani rusz…

– Coraz częściej ta analiza potrzeb staje się szansą dla agenta na kompleksowe podejście do ochrony klienta. Na pewno warto pytać i od tego nie uciekniemy. Ale też bardzo ważnym elementem analizy potrzeb jest słuchanie. Innej oferty będzie oczekiwał singiel w wynajmowanym mieszkaniu, a zupełnie innej właściciel domu na przedmieściach z dwójką dzieci, psem i kotem.

W ERGO Hestii stawiamy bardzo mocno na to, żeby edukować agentów i prowadzić szkolenia z tych tematów sprzedażowych, również z analizy potrzeb. Powołaliśmy cieszący się ogromnym zainteresowaniem program Certyfikacji Sieci Agencyjnej. Jednym z jego filarów są szkolenia. Warto inwestować w siebie, szkolić się z tego tematu i rzeczywiście słuchać klienta.

Dziękuję za rozmowę.

Aleksandra E. Wysocka


POBIERZ | SUBSKRYBUJ W APPLE PODCASTS | SUBSKRYBUJ W SPOTIFY