63% Polaków uważa, że jako społeczeństwo zdaliśmy egzamin z solidarności międzyludzkiej w czasie walki z epidemią. Przeciwnego zdania jest zaledwie 19,8%, natomiast aż 17,1% Polaków nie potrafi tego jeszcze określić – wynika z badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Polskiego Funduszu Rozwoju w ramach kampanii „Solidarni Zwyciężymy”.
W trudnych miesiącach walki z pandemią ludzie solidaryzowali się na bardzo wiele sposobów. Finansową pomoc od państwa, wsparcie organizacji pozarządowych uzupełniały szybko powstające inicjatywy obywatelskie oraz ze strony firm. Według badania najczęściej słyszeliśmy o inicjatywach pomocy seniorom i sąsiadom (47%), wspieraniu służb medycznych nie tylko poprzez szycie maseczek, ale też zapewnianiu pożywienia na czas wytężonej pracy (37,6%) oraz pomocy osobom przebywającym na kwarantannie (37,2%). Solidarność w działaniu można było również zaobserwować w relacjach pracodawców z pracownikami, gdzie pracodawcy wykazali się walką nie tylko o swój biznes, ale i o zachowanie miejsc pracy (17,5%), a pracownicy większą elastycznością i otwartością na zmianę formy pracy (25%). Nie bez echa pozostał również obszar edukacji najmłodszych – co piąty Polak słyszał w tym czasie o działaniach mających na celu pomoc dzieciom i młodzieży w możliwości uczestniczenia w edukacji zdalnej.
Według badania jedynie jeden na pięciu Polaków (23,9%) twierdzi, że w czasie pandemii nie podejmował żadnych działań mających na celu wsparcie innych. Pozostali najczęściej angażowali się we wspieranie przedsiębiorców dotkniętych kryzysem (37,3%), troskę o najbliższych (32,5%), pomoc osobom na kwarantannie (15,7%) oraz wspierali finansowo publiczne zbiórki na rzecz radzenia sobie ze skutkami pandemii (15%).
PFR nagradza najbardziej solidarnych
Sytuacja zagrożenia, z którą musieliśmy się zmierzyć, po raz kolejny pokazała, jak wielka siła drzemie w społeczeństwie i jak wielu z nas chętnie bierze odpowiedzialność również za innych. Miało to ogromne znaczenie nie tylko dla stanu zdrowia publicznego, ale także krajowej gospodarki.
– Wyniki badania potwierdzają to, co my mamy możliwość obserwować od początku uruchomienia przez nas Tarczy Finansowej. Wsparliśmy już kilkaset tysięcy polskich firm i pracowników, a ich historie radzenia sobie z wyzwaniami, jakie przyniosła trudna rzeczywistość, stały się dla nas inspiracją do rozpoczęcia kampanii „Solidarni Zwyciężymy” i ogłoszenia konkursu promującego prawdziwych bohaterów. Są one pełne przykładów współpracy międzyludzkiej i bohaterskich postaw Polaków w czasie walki ze skutkami pandemii COVID-19. Niestety często umykały nam one w natłoku przytłaczających negatywnych informacji. A to dowód na to, że w trudnych sytuacjach możemy liczyć na siebie nawzajem. To między innymi dzięki takiej postawie Polaków możemy mieć nadzieję, że wyjdziemy z kryzysu obronną ręką – mówi Paweł Borys, Prezes Polskiego Funduszu Rozwoju.
Zakończyła się już pierwsza z trzech części konkursu w ramach kampanii „Solidarni Zwyciężymy”, w której wyłonionych zostało 6 zwycięzców. Zwycięzcy poza promocją własnych działań, otrzymają możliwość przeznaczenia 10 000 zł na wsparcie wybranej przez siebie fundacji lub organizacji. Wszystkie historie zgłoszone w konkursie, w tym te zwycięskie, opublikowane są na stronie internetowej kampanii www.solidarnizwyciezymy.pl. Zgłoszenia można wysyłać do 3 sierpnia poprzez formularz na stronie kampanii.
Ubezpieczyciele wspierają służbę zdrowia
Nie tylko osoby prywatne zaangażowały się w działania solidarnościowe podczas pandemii. Nie bez znaczenia była także pomoc firm. Na uwagę zasługuje natychmiastowa reakcja wielu przedstawicieli branży ubezpieczeniowej. W pierwszej kolejności zapewnili oni odpowiednie działanie szpitali, zakupując niezbędny sprzęt oraz pakiety ochronne dla pracowników.
Caritas Polska zorganizował akcję #WdzięczniMedykom, którą hojnie wsparło Generali. Dzięki temu możliwy był zakup 48 urządzeń ratujących zdrowie i życie pacjentów cierpiących wskutek zakażenia koronawirusem. Firma przekazała łącznie na wsparcie akcji #WdzięczniMedykom ponad 1,5 mln zł.
– W imieniu pracowników Generali Polska dziękuję wszystkim lekarzom i całemu personelowi medycznemu za poświęcenie i ogromny wysiłek włożony w ratowanie życia innych w czasie tej pandemii. Aby wyrazić nasze podziękowania, Generali dołączyło do inicjatywy Caritas Polska #WdzięczniMedykom. Postanowiliśmy sfinansować zakup kolejnych 40 respiratorów dla polskich szpitali. Ta darowizna to kolejny etap pomocy, w ramach której już na początku kwietnia spółki Generali w Polsce kupiły 8 respiratorów dla szpitali w Poznaniu i w Lublinie – mówił Andrea Simoncelli, prezes zarządu spółek Generali Polska.
Pomoc lokalnym szpitalom
Z kolei AXA i jej partner, firma pożyczkowa Provident, udzieliły pomocy szpitalom w Brodnicy, Chełmży, Przasnyszu, Strzelcach Opolskich i Szczytnie W sumie pomoc wyniosła 100 tys. złotych. Natomiast Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych „TUW” na wniosek Związku Wzajemności Członkowskiej „Lubelskie” przekazało do Instytutu Medycyny Wsi im. Witolda Chodźki w Lublinie środki finansowe na zakup respiratora dla Kliniki Chorób Wewnętrznych i Nadciśnienia Tętniczego z Pododdziałem Chorób Zawodowych i Pododdziałem Szybkiej Diagnostyki.
Spółki PKO Ubezpieczenia również włączyły się do pomocy. Zorganizowały zbiórkę, z której środki zostały przeznaczone na zakup 5 tys. maseczek ochronnych oraz termometrów bezdotykowych dla szpitala w Opocznie.
Pracownicy szyli maseczki dla lekarzy
W pomoc w walce z koronawirusem zaangażowali się też pracownicy TUZ Ubezpieczenia, którzy w ramach akcji społecznej „Warszawa szyje maski dla medyków” dostarczyli 1535 maseczek. Wykonali też maseczki dla wracających do biura pracowników.
− Gdy myślę o skali zaangażowania i o tym, że tak wiele osób nosi lub będzie nosić maseczki uszyte przez TUZ-owiczów, jestem dumny i szczęśliwy, że mogę pracować z ludźmi, którzy mają tak wielkie serca – mówił Piotr Zadrożny, prezes TUZ Ubezpieczenia. − To jest wspaniałe, gdyż każdy ma życie prywatne i wiele własnych spraw. Jednak są wśród nas osoby, które potrafią dzielić swój czas tak, aby nie tylko dopełniać wszystkich obowiązków względem rodziny i firmy, ale jednocześnie znaleźć chwilę na pomoc innym – dodaje.
Z kolei Reso Europa Service przekazała maseczki ochronne, które otrzymali wszyscy pracownicy spółki i ich rodziny, członkowie Rady Agentów oraz partnerzy biznesowi i przyjaciele zakładu.
Warta dzieli się składką
5 mln złotych przekaże Warta w ramach akcji „Zostań w domu i pomagaj”, która promuje bezpieczny, zdalny sposób zawierania ubezpieczeń. Firma zdecydowała przekazać część składki od polis zawartych w tej formie na działania dotyczące walki z epidemią COVID-19. Pieniądze trafią do wybranych organizacji lokalnych we wszystkich województwach.
Więcej:
(KS, źródło: PFR, TUZ Ubezpieczenia, Warta, AXA, Generali)