Jak zostać agentem przyszłości

0
830

Rozmowa z Magdaleną Ozdowską, menedżerką Projektu Certyfikacji Sieci Agencyjnej w Grupie ERGO Hestia

Redakcja „Gazety Ubezpieczeniowej”: – Czym jest Program Certyfikacji ERGO Hestii?

Magdalena Ozdowska: – Program Certyfikacji to nowe spojrzenie na rynek agencyjny i jedyny tego rodzaju proces na rynku. Z pełną świadomością używam słowa „proces”, bo to coś znacznie pojemniejszego zakresowo niż zwyczajny zastrzyk nowej wiedzy. To pełny, kompletny cykl rozwoju kompetencji, w którym wynik egzaminu końcowego determinuje uprawnienia agenta. Co ważne, nie na zawsze, ale na pięć lat. Przez ten czas absolwenci Programu mają dostęp do spotkań, doświadczeń, warsztatów.

To nasza firmowa gwarancja, że posiadacz certyfikatu zawsze legitymuje się aktualną wiedzą, wciąż się szkoli i przyswaja nowe kompetencje. Ale to nie tylko wiedza. Program pozwala uzyskać certyfikowanym doradcom wysokie uprawnienia, a co za tym idzie – decyzyjność i samodzielność, bezcenne w biznesie.

Co Pani zdaniem wyróżnia go na rynku?

– Program jest z kilku względów unikatowy. To kompletny proces, podzielony na przemyślane etapy. Zaczynamy od szkoleń, potem są pisemne egzaminy, a kończymy na wręczeniu certyfikatu i przekazaniu uprawnień. Zdobywcy certyfikatów otrzymują uprawnienia, którymi dotąd dysponowali wyłącznie underwriterzy z centrali ERGO Hestii. To wielki rynkowy atut.

Wsparcie menedżerów sprzedaży czy dyrektorów w oddziałach wciąż jest – i oczywiście nadal będzie – istotne, ale absolwent Programu Certyfikacji staje się bardziej samodzielny.

Za bardzo duży wyróżnik naszego Programu uchodzi też niespotykane połączenie na linii doradcy – centrala ubezpieczyciela. Najlepsi pośrednicy szkoleni są przez praktyków, underwriterów, twórców produktów ubezpieczeniowych. Dlatego pomyślnie zdany egzamin końcowy, oprócz bezcennej wiedzy i wysokich uprawnień, zapewnia też dużo szersze spojrzenie na polski rynek ubezpieczeniowy.

Czy to podnosi prestiż zawodu?

– Oczywiście. Ideą stojącą za powstaniem Programu Certyfikacji było właśnie podniesienie prestiżu zawodu pośrednika i zwiększenie poziomu decyzyjności doradców. Naszym zdaniem wiedza i możliwość sprzedaży różnego rodzaju ubezpieczeń będzie decydująca dla rozwoju agentów przyszłości.

Absolwenci otrzymują certyfikat – unikat wydany przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych, z niepowtarzalnym numerem, swoisty „stempel jakości”. Dlatego sami wybieramy i zapraszamy do niego zweryfikowanych przez rynek, doświadczonych pośredników, którzy dbają o kompleksową ochronę swoich klientów. I tworzymy z nich elitę profesjonalnych doradców.

Jak skonstruowany jest program? Z jakich etapów się składa?

– Proces ten przebiega według precyzyjnie zarysowanego planu. Program składa się z czterech głównych etapów: Szkolenie, Egzamin, Certyfikat, Uprawnienia. Certyfikowani pośrednicy podejmują wyzwanie zdobycia kolejno trzech poziomów uprawnień, określanych jako Gamma, Beta i Alfa. Ich gradacja polega na stopniowym poszerzaniu posiadanych uprawnień. Wszystkich uczestników w pełni wspierają nasze systemy informatyczne. To niezwykle istotne dla komfortu codziennej pracy.

Czy Certyfikacja ERGO Hestii opiera się na tych samych szkoleniach, czy każda edycja jest inna?

– Każda nowa edycja (corocznie są dwie – wiosenna i jesienna) wiąże się z przyjęciem nowej filozofii, dopasowanej do bieżącej sytuacji na rynku i naszej aktualnej oferty sprzedażowej. Program został skonstruowany tak, aby dostarczyć wiedzę i narzędzia najbardziej potrzebne agentom dziś i przygotować na wyzwania jutra. Pamiętajmy, że w ERGO Hestii korzystamy z potężnego zaplecza analitycznego. Na tej podstawie umiemy określić, czego możemy spodziewać się w najbliższej przyszłości.

Wykorzystujemy tę wiedzę do tworzenia strategii rozwoju sieci agencyjnej. I dzięki Certyfikacji proponujemy agentom konkretny kierunek rozwoju. W efekcie certyfikowani doradcy mają lepszy start w przyszłość. Ich wyróżnikiem jest znajomość i umiejętność sprzedaży różnorodnych produktów ubezpieczeniowych – to ogromny atut, nawet na dość wąskim, lokalnym rynku.

I nie ma tu żadnych dróg na skróty?

– Nie. Stała profesjonalizacja sił sprzedażowych to zadanie wymagające dyscypliny od obu stron. Dajemy dużo, ale też wiele wymagamy. Wszystkich uczestników obowiązuje konieczność obecności na szkoleniach stacjonarnych i online, a wymagania co do warunków kwalifikacyjnych są wysokie. Liczba miejsc do Programu jest ograniczona do 200 miejsc na poziomie Gamma i 100 miejsc na poziomie Beta. Po raz pierwszy zaprosiliśmy pośredników do najbardziej prestiżowego poziomu Alfa – obecnie to jedynie 15 osób, za które mocno trzymamy kciuki podczas premierowej odsłony.

Z kolei rozpoczynająca się w marcu sesja wiosenna to już czwarta edycja poziomu Gamma i trzecia edycja poziomu Beta.

Czy agenci też wpływają na kształt Programu?

– Naturalnie. Właśnie dzięki temu każda kolejna edycja jest coraz lepsza. Szkolenia są żywe, wypełnione dyskusją. Formuła warsztatowa, praca w grupach, wspólnota doświadczeń sprzedażowych – wszystko to sprawia, że absolwenci tworzą „wspólnotę certyfikowanych”, wspierającą się wzajemnie i wymieniającą uwagami podnoszącymi jakość ich sprzedaży.

To wyjątkowe – nie tylko w ubezpieczeniach, ale również w środowisku sprzedażowym jako takim. Dzięki temu stale utwierdzamy się w przekonaniu, że warto rozmawiać, warto słuchać i warto pytać o perspektywę drugiej strony. Jesteśmy zresztą w stałym kontakcie z certyfikowanymi uczestnikami i wspieramy ich szkoleniowo. Wiemy z rozmów, że oni to czują i doceniają. 

Jeśli to ERGO Hestia zaprasza do Programu, to kto może liczyć na zaproszenie?

– Agenci, którzy chcą się rozwijać. Szukamy doświadczonych pośredników, sprzedających kompleksową ofertę ubezpieczeniową – ludzi z misją, chcących zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności. Trzeba pamiętać, że w obliczu rosnącego sektora e-commerce i coraz głębszej świadomości ubezpieczeniowej sukces pośrednika będzie uzależniony od poziomu jego profesjonalizacji.

Certyfikacja Sieci Agencyjnej skupia w sobie cechy, które uważamy za najważniejsze w naszej branży – rozwój i wysoki poziom kompetencji. A agent przyszłości właśnie tym będzie zdobywał konkurencyjną przewagę – kompleksowym doradztwem. Im szybciej postawi na wzrost umiejętności w zakresie wiedzy, kompetencji, jak i umiejętności obsługi klienta, tym większe ma szanse, by odnieść sukces na coraz bardziej konkurencyjnym rynku ubezpieczeniowym.