Jedna polisa ubezpieczenia podróżnego, wiele usług

0
1481

Opieka nad podróżnymi w ostatnich latach przeszła rewolucję. Pandemia oraz zmiany stylu życia spowodowały ogromne zmiany w ubezpieczeniach turystycznych – wiele usług kryje się pod parasolem jednej polisy. Obecnie podróżni są chronieni już od momentu zawarcia umowy na kilka miesięcy przed wyjazdem, nawet jeśli nie są tego świadomi. W przypadku kontuzji lub nieszczęśliwego zdarzenia opieka po powrocie do domu może trwać miesiącami, jeśli chodzi o rehabilitację lub dochodzenie swoich praw w przypadku zdarzeń cywilnoprawnych.

Skonstruowaliśmy ubezpieczenie pomagające przed podróżą, po niej i w jej trakcie, a jeśli trzeba, aby spełnić potrzeby klientów, współpracujemy nawet z wojskiem!

Zgodnie z wynikami ostatniej edycji badania „Rynek usług assistance widziany oczami klientów” zakres i cena ubezpieczenia są najpopularniejszymi atrybutami polisy wybieranej przez ponad połowę ankietowanych. Wniosek jest oczywisty – konsumenci dalej uznają stosunek jakości do ceny za najważniejszy przy wyborze ubezpieczenia. Pakiet assistance został wskazany jako najistotniejszy przez ok. 1/3 badanych, co daje duże pole do zwiększania świadomości klientów w kolejnych latach.

Szczególnie że to właśnie usługi asystorskie są podstawą pomocy dla poszkodowanych turystów na całym świecie. Bez względu, czy celem podróży są Alpy, Morze Bałtyckie, czy Los Angeles – to właśnie sieć specjalistów współpracujących z Allianz Partners na całym świecie wpływa na to, jak szybko i skutecznie osoba poszkodowana uzyska pomoc.

Opieka fachowców jest cenna nie tylko w metaforycznym znaczeniu – obecnie w wyniku podwyżek stawek medycznych na całym świecie koszty samego transportu medycznego do Polski osoby poszkodowanej w wypadku wynoszą co najmniej 150 tys. zł.

Poruszając niebo i ziemię, a nawet wojsko

Zgodnie z danymi Allianz Partners najczęstszą przyczyną zdarzenia wymagającego wsparcia ubezpieczyciela jest nagłe zachorowanie. Interwencje te o wiele popularniejsze są zimą, kiedy stanowią ponad połowę wszystkich zdarzeń. Poza sezonem narciarskim na nagłą chorobę skarży się zaledwie co trzeci zgłaszający, więc w trakcie trwających właśnie ferii warto pamiętać o odpowiednim ubiorze przed wyruszeniem na stoki.

Bez względu, gdzie przydarzy się wypadek, proces medyczny oraz logistyka związana z opieką nad osobą poszkodowaną to długi oraz kosztowny proces. Właśnie dlatego suma ubezpieczenia jest jedną z najważniejszych części oferty – to ona decyduje, jak dużą część wydatków ubezpieczyciel jest w stanie pokryć.

Miniony rok był okresem poważnych podwyżek cen usług medycznych na terenie całej Europy, dlatego obecnie pełne bezpieczeństwo zapewniają ubezpieczenia z sumą co najmniej 1 mln zł. W przypadku tygodniowej wycieczki mówimy najczęściej o kosztach w granicach 150 zł w przypadku wyjazdu rodziny 2+2, z zapewnieniem kosztów leczenia do 200 tys. zł, NNW 10 tys. zł oraz OC w wys. 1 mln zł. Dla najbardziej przezornych jest możliwość wykupienia polis o maksymalnej sumie ubezpieczenia dla kosztów leczenia – aż 5 mln zł.

Koszty te są niestety niebagatelne i najczęściej mówimy o setkach, a czasem nawet milionach złotych. Potwierdza to m.in. przykład ubiegłorocznej repatriacji kobiety, która w wyniku nieszczęśliwego wypadku samochodowego doznała złamań z przemieszczeniem kości udowej i piszczelowej. Tak poważne urazy wymagały natychmiastowej operacji w celu uratowania nogi, włączając w to chociażby podwiązywanie tętnic w uszkodzonej kończynie. Koszty operacji pokrył EHIC, lecz koszt samej repatriacji lotem sanitarnym wyniósł 44 500 euro.

Sytuacja komplikuje się dodatkowo, jeśli poszkodowanej osoby nie można przez dłuższy czas przetransportować do Polski. Tak było w przypadku pewnego emeryta, który był hospitalizowany w trakcie wyjazdu do Tajlandii. Mężczyzna trafił do szpitala z powodu zawału mięśnia sercowego i zapalenia płuc w marcu 2023 r. W trakcie hospitalizacji pacjent przeszedł również niewielki udar niedokrwienny mózgu, a przez cały czas trwania hospitalizacji utrzymywały się zaburzenia rytmu serca – wstawki częstoskurczu komorowego. Z powodu możliwości wystąpienia śmiertelnych zaburzeń rytmu serca lekarz zalecił repatriację w klasie biznesowej, w eskorcie lekarza i pielęgniarza, w dodatku z zapewnieniem dostępu do defibrylatora oraz tlenu. Allianz Partners zorganizował wizy dla eskorty do Wietnamu, a po długo oczekiwanej zgodzie linii lotniczych nastąpił zakup biletów, wniesienie defibrylatora na pokład samolotu oraz tlenu. Ubezpieczony po dwóch miesiącach od zdarzenia dotarł do Polski.

Co gorsza, często nie potrzeba wcale wypadku, aby być o krok od tragedii. Na Hawajach 68-letni mężczyzna zaraził się bakterią legionelli w hotelowym basenie. Tydzień po zdarzeniu pacjent trafił do szpitala z rozpoznaniem wstrząsu septycznego wynikłego z zapalenia płuc. Walka o życie seniora, w tym koszt kilkutygodniowego pobytu w szpitalu zakończył się wykorzystaniem limitu polisy wynoszącej aż 3 mln zł.

Zdarzają się też historie bardziej dramatyczne, jak na przykład akcja ratownicza w Himalajach z 2021 r. Allianz Partners wyruszył na ratunek alpiniście na K2. Poszkodowanego trzeba było szybko przetransportować do placówki medycznej w związku z chorobą wysokościową. W akcję zostało nawet zaangażowane wojsko (!), które przetransportowało poszkodowanego w bezpieczne miejsce.

Ubezpieczenie działa już od momentu zakupu usługi

Oczywiście rozmowa o ochronie nie kończy się na sumie ubezpieczenia i kosztach leczenia. Szczególnie ważne jest to w czasach wysokiej inflacji, gdy rosnące ceny usług windują koszty pomocy. Coraz ważniejszy jest zakres obejmujący najważniejsze i najpopularniejsze przypadki.

Z uwagi na wysokie koszty podróżowania na całym świecie warto za niewielką dopłatą zabezpieczyć też sam wyjazd. Od 2022 r., kiedy zaczęliśmy wracać do podróżowania po pandemii Covid-19, na popularności szczególnie zyskało ubezpieczenie od rezygnacji, przerwania lub opóźnienia podróży. Obecnie oferowane przez Allianz Partners ubezpieczenie sięga wartości nawet 30 tys. zł na osobę, uwzględnia aż 26 powodów i posiada elastyczny model zawarcia umowy. W ten sposób można też zabezpieczać wyjazdy organizowane samodzielne.

Według danych Allianz Partners najczęstszym z 26 powodów jest… nagłe zachorowanie ubezpieczonego lub któregoś z członków podróży. Należy o tym pamiętać, szczególnie że to jedna z wielu sytuacji, na którą jako podróżujący nie mamy wpływu.

W przypadku opóźnienia ochronie podlega część utraconych przedpłaconych kosztów podróży, w tym koszt biletu powrotnego, zapewnienie u przewoźnika nowego środka transportu oraz dodatkowe wydatki na zakwaterowanie czy wyżywienie, które zostały poniesione w celu kontynowania podróży. Opóźnienie obejmuje odmowę wpuszczenia na pokład z uwagi na podejrzenie choroby zakaźnej i przestoje wynikające z trudnych warunków pogodowych.

Jeżeli rozpoczęta podróż zostanie przerwana i zakończy się przedwcześnie, zwrócone mogą zostać: płatności za podróż, cena biletu powrotnego, dodatkowe koszty zakwaterowania, wyżywienia i transportu lokalnego.

Co godne uwagi, ubezpieczenie od odwołania podróży chroni klienta już 60 dni przed wylotem i ochrona ta nie kończy się w dniu zakończenia wycieczki. W przypadku odwołania podróży Allianz Partners zwraca nierefundowane koszty podróży, depozytów czy opłat za anulowanie rezerwacji oraz zmiany rezerwacji środka transportu.

Natomiast jeśli podróż zakończy się w wyniku hospitalizacji i repatriacji, Allianz Partners zapewnia pomoc asystorską (np. w przypadku potrzeby wyjścia z psem lub zrobienia zakupów) oraz środki na koszty leczenia osoby poszkodowanej (do 15 tys. zł).

Polisy dla aktywnych sportowo i nie tylko

Do innych pakietów znajdujących się w zdecydowanym trendzie zwyżkowym należą rozwiązania dla aktywnych. Każdą polisę można rozszerzyć o uprawianie sportów wyczynowych (Allianz Partners może ubezpieczać nawet zawodowców i osoby trenujące cyklicznie). Pakiet, który nosi nazwę „Dla aktywnych sportowo”, obejmuje:

  • pokrycie kosztów niewykorzystanych aktywności do 1 tys. zł;
  • koszt wypożyczenia sprzętu sportowego;
  • utratę lub zniszczenie sprzętu sportowego do 20 tys. zł.

Dla fanów motoryzacji lub osób nielubiących transportu zbiorowego dostępny jest dodatek „Wypożyczony samochód – zniesienie udziału własnego”, w ramach którego zwracamy koszty, jeżeli dojdzie do kradzieży lub uszkodzenia pojazdu aż do 15 tys. zł. Zakresem ochrony objęta jest równowartość udziału własnego, pokrytego przez ubezpieczonego w związku ze szkodą w wypożyczonym samochodzie.

2024 będzie rokiem technologii w ubezpieczeniach

Branża już dawno wdrożyła analitykę danych, jednak wraz z nowymi narzędziami ubezpieczenia turystyczne mogą zyskać szczególnie dużo w zakresie obsługi klienta czy procesowania odszkodowań. Wygodne i elastyczne narzędzia rezerwacyjne pozwolą ubezpieczycielom przyjąć bardziej aktywną rolę w podróżowaniu ich klientów. Próbą wprowadzenia tych planów w życie będzie platforma Allyz, dzięki której Allianz Partners stanie się pełnoprawnym towarzyszem podróży.

Jeśli chodzi o trendy konsumenckie, wierzymy we wzrost zainteresowania pakietami assistance wśród polskich podróżnych. Zgodnie ze wspomnianym już badaniem „Rynek usług assistance widziany oczami klientów” aż 65% posiadaczy usług finansowo-ubezpieczeniowych uważa, że ubezpieczyciel powinien oferować usługi dodatkowe, i są skłonni zapłacić nieco więcej, żeby otrzymać odpowiedni pakiet. A jak wiadomo z doświadczenia – jeśli raz zasmakowało się komfortu, to trudno z niego zrezygnować.

Piotr Chomaniuk
kierownik ds. rozwoju rynku
Dział Sprzedaży Ubezpieczeń Turystycznych Allianz Partners