Lato to sezon żniw złodziei i włamywaczy – jak się zabezpieczyć?

0
426

Podczas dwóch wakacyjnych miesięcy złodzieje dokonają około 12 tys. włamań i kradzieży. Tylko w I kw. tego roku ubezpieczyciele wypłacili 369 mln zł odszkodowań w grupie szkód, do której zaliczają się m.in. kradzieże. To o 5,4% więcej niż w tym samym okresie poprzedniego roku.

Policyjne statystyki wskazują, że każdego roku dochodzi do ponad 70 tys. włamań i kradzieży (średnio prawie 6 tys. miesięcznie, blisko 12 tys. w ciągu dwóch miesięcy). Niestety ich wykrywalność pozostaje na stosunkowo niskim poziomie. Blisko połowa nigdy nie kończy się ujęciem sprawców, nie wspominając już o odzyskaniu skradzionego majątku. W efekcie według badań SW Research 79% ankietowanych, wyjeżdżając na wakacje, obawia się właśnie ryzyka włamania.

– Lato to tradycyjnie czas, kiedy rośnie liczba szkód będących następstwem włamań do nieruchomości. W ich ochronie pomogą z pewnością atestowane zamki, rolety antywłamaniowe, system alarmowy czy coraz powszechniejszy monitoring. O wyjeździe zawsze warto również poinformować zaprzyjaźnionego sąsiada, który zwróci uwagę na puste mieszkanie oraz nadmiar korespondencji w skrzynce pocztowej świadczący o nieobecności właściciela. Nie mniej istotnym, a może i najważniejszym elementem dobrych praktyk jest jednak odpowiednio skonstruowana polisa ubezpieczeniowa. Wraz z istniejącymi zabezpieczeniami, wzmocni nasze bezpieczeństwo i zagwarantuje odszkodowanie na wypadek kradzieży czy aktów wandalizmu – mówi Joanna Zielińska z CUK Ubezpieczenia.

Ubezpieczyciel wypłaci, ale nie bezwarunkowo

Z danych Komisji Nadzoru Finansowego wynika, że w pierwszym kwartale tego roku ubezpieczyciele zlikwidowali ponad 125 tys. szkód w grupie definiowanej jako „pozostałe szkody rzeczowe”, do której zaliczają się także kradzieże. Według Polskiej Izby Ubezpieczeń poszkodowani otrzymali z tego tytułu odszkodowania o łącznej wartości 369 mln zł, o 5,37% więcej niż w analogicznym okresie 2022 r. Wypłata środków w zadowalającej wysokości jest jednak uzależniona od zadeklarowania aktualnych sum ubezpieczenia już na etapie zawierania polisy.

Ekspert CUK wskazuje, na jakie jeszcze kwestie należy zwrócić uwagę, aby skutecznie ubiegać się o wyrównanie strat za włamanie do domu lub mieszkania nie tylko podczas letnich wojaży.

– W pierwszej kolejności konieczne jest zgłoszenia tego faktu do organów ścigania w wymaganym przez ubezpieczyciela terminie. Ważne jest zabezpieczenie miejsca zdarzenia i dokładne udokumentowanie przestępstwa np. poprzez sporządzenie policyjnego protokołu lub innego dokumentu potwierdzającego stan faktyczny. Do wypłaty przydadzą się także wszystkie dowody potwierdzające, że skradzione mienie było naszą własnością, tj. rachunki, faktury, bądź zdjęcia. Warto ponadto zdawać sobie sprawę, że podanie niedokładnych lub nieprawdziwych informacji może skutkować odmową lub znacznym ograniczeniem wysokości odszkodowania – zauważa Joanna Zielińska.

A co jak okradną najmowany apartament?

Właściciele domów i apartamentów wynajmowanych w wakacje z reguły zabezpieczają się kaucją lub umową oraz specjalnym ubezpieczeniem rozszerzonym o klauzulę dewastacji czy OC najemcy. Co jednak w sytuacji, kiedy turysta przez swoją nieuwagę przyczyni się do włamania w najmowanym apartamencie?

– W przypadku gdy najemca zostawi uchylone okno lub balkon i na skutek tego dojdzie do włamania, odpowiedzialność za straty w należącym do właściciela majątku będzie uzależniona od warunków umowy. W większości przypadków posiadacz apartamentu będzie dysponował własną polisą, która spowoduje wypłatę odszkodowania. Turyści dosyć często posiadają też OC w życiu prywatnym, które daje ochronę przed szkodami wyrządzonymi z winy własnej lub osób bliskich, np. dzieci. Należy natomiast zdawać sobie sprawę, że jeśli chodzi o kradzież mienia osobistego lub należącego do posiadacza lokalu, ubezpieczenie OC zazwyczaj nie zapewni pokrycia strat – podkreśla Joanna Zielińska.

Osobom, które posiadają mieszkanie lub dom, bez względu na fakt, czy udają się na urlop, czy wynajmują swoją nieruchomość turystom, przyda się dodatkowo home assistance. W jego ramach istnieje bowiem możliwość uzyskania pomocy związanej z zabezpieczeniem po włamaniu. Oferta w tym zakresie obejmuje np. wymianę zamków, naprawę uszkodzeń czy koordynację działań związanych z przywróceniem lokalu do stanu sprzed szkody.

(AM, źródło: Brandscope)