NAU: Rekrutacja w czasie pandemii

0
947

Rozmowa z Mariolą Wład, dyrektorem HR w NAU SA

Redakcja „Gazety Ubezpieczeniowej”: – Czy rynek pracy w branży ubezpieczeniowej zmienił się w czasie pandemii?

Mariola Wład: – Pandemia nie dotknęła branży ubezpieczeniowej w tak poważny sposób jak np. turystykę. Ale nie była też dla nas takim katalizatorem wzrostu, jak stało się to w przypadku e-commerce czy logistyki. Ubezpieczenia były i pozostały stabilną branżą dla pracowników.

W czasie niepewnej sytuacji pandemicznej firmy raczej ograniczają koszty zatrudnienia.

– Bezwzględne ograniczanie kosztów w czasie kryzysu jest krótkowzroczne. Pandemia wreszcie się skończy. Redukcja zatrudnienia, a później odbudowywanie np. sił sprzedaży byłoby ryzykowne dla biznesu. Jeśli mówimy o ryzyku, to właśnie osoby nim zarządzające są obecnie jednymi z najczęściej poszukiwanych specjalistów na rynku.

W NAU też?

– W NAU efektywnie zarządzamy ryzykiem od wielu lat, więc nie ma takiej potrzeby. Poszukujemy natomiast m.in. specjalistów ds. IT, bowiem zmiana trybu pracy i ograniczenia wymusiły dynamiczny rozwój infrastruktury IT w całej branży. Uważamy, że technologia będzie miała coraz większe znaczenie, dlatego koncentrujemy się na rozwijaniu naszych narzędzi. Mam tu na myśli przede wszystkim NAU24, które po roku od debiutu z funkcjonalnego narzędzia zmieniło się w kompletny ekosystem nowoczesnego agenta: desktopowy system, aplikację na smartfony i rozbudowany backoffice.

Takie narzędzie wymaga o wiele bardziej koncepcyjnego zarządzania, dlatego szukamy dyrektora ds. rozwoju NAU24, który będzie rozwijał nasz model biznesowy poprzez m.in. efektywne zarządzanie i rozbudowę dedykowanego narzędzia oraz ustawianie i udoskonalanie procesów wewnątrz kanału multiagencyjnego.

Czy takie narzędzia są istotne w procesie rekrutacji agentów?

– Kluczowe, ale nie wystarczające. Z powodu pandemii agenci musieli przejść do obsługi klientów online, a przynajmniej prowadzić ją zdalnie. To zasadnicza zmiana wymagająca innego podejścia do klienta i wymuszająca obsługę odpowiednich platform internetowych.

NAU dało agentom intuicyjną platformę do polisowania, ale nie pozostawiło ich sam na sam z technologią. Stworzyliśmy zespół ekspertów, których zadaniem jest m.in. pomoc przy polisowaniu, wsparcie przy kalkulacjach oraz rozwiązywanie pozostałych problemów, które mogą pojawić się w codziennej pracy agenta. Zbudowanie backoffice’owego zaplecza w postaci ekspertów to dobry przykład na celowe zwiększanie zatrudnienia w czasie pandemii.

Jak zmieniały się oczekiwania wobec multiagencji w pandemii?

– Na początku agenci oczekiwali wsparcia w dostosowaniu się do zmian spowodowanych pandemią w codziennej pracy, a wraz z jej przebiegiem pomocy w ochronie ich portfela i dochodów.

Aby przekonać agenta do pracy, multiagencja musi realnie odpowiadać na jego potrzeby. W tym sensie rekrutacja jest bardzo ściśle związana z rozwiązaniami biznesowymi.

Jak na te potrzeby odpowiada NAU?

– Oprócz wspomnianych wcześniej NAU24 i roli ekspertów, czyli rozwiązań narzędziowych i backoffice’owych, wprowadziliśmy program ochrony dochodów agentów Tarcza 5.0. Wielu agentom pozwoliło to nie tylko na zachowanie dotychczasowego poziomu zarobków, ale także ich zwiększenie.

Kryzys jest nie tylko wyzwaniem. Może być też szansą. Jesteśmy przekonani, że rozsądne inwestowanie w czasie kryzysu, szczególnie w pracowników i współpracowników, jest najlepszym sposobem na walkę z nim. Przechodzimy go w stabilny sposób i jesteśmy już gotowi na lepsze czasy po pandemii. Ale to ciągły proces. Dlatego systematycznie rozwijamy naszą sieć multiagencyjną: rekrutujemy agentów i regionalnych dyrektorów sprzedaży.

Jeśli ktoś szuka rzetelnego partnera biznesowego, zapraszamy do kontaktu.