Utrzymujący się od ponad miesiąca stan pandemii koronowirusa w Polsce zmusił polskich ubezpieczycieli do przeprowadzenia szeregu zmian w zakresie sposobu działania. COVID-19 skłonił również zakłady do jeszcze większego zaangażowania w przedsięwzięcia z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR).
PZU zachęca do pozostania w domu
Wdrożone w ubiegłym tygodniu „koronawirusowe” inicjatywy CSR były mocno zróżnicowane, zarówno jeśli chodzi o rodzaj podjętych działań, jak i grupy celowe, do których je skierowano. I tak PZU, który wcześniej wprowadził pomoc telemedyczną dla wszystkich Polaków, dofinansował zakup sprzętu medycznego ratującego życie, doposażenie linii diagnostycznej do badań laboratoryjnych na obecność koronawirusa i zapewnił środki ochrony osobistej szpitalom i służbom mundurowym, teraz postanowił wesprzeć rodziny, włączając się w kampanię #zostańwdomu. Firma rozpoczęła społeczno-edukacyjną akcję w mediach internetowych i społecznosciowych (na Facebooku, YouTube i Instagramie), w ramach której zaoferuje materiały edukacyjne, wspólne treningi online, filmy i porady na temat zdrowia, a także miniserial dla dzieci.
– Nasz przekaz kierujemy do rodziców i dzieci, dorosłych i młodzieży. Chcemy im pokazać, że czas spędzony w domu można wykorzystać w sposób efektywny i ciekawy. A przy okazji zachęcamy do zacieśniania więzi z bliskimi. W naszych materiałach każdy będzie mógł znaleźć inspiracje oraz porady, jak zadbać o siebie, pozostając w domu – zaznaczyła Anna Janiczek, dyrektor zarządzająca marketingiem i relacjami z klientem PZU.
Na kanale YouTube Grupy PZU internauci znajdą materiały edukacyjne, z których dowiedzą się, jak zadbać o kondycję fizyczną i zdrowie oraz jak radzić sobie ze stresem. Swoją wiedzą i poradami będą się dzielić eksperci. Wśród nich specjalistka od redukcji stresu dr Agnieszka Guzicka i trener piłki nożnej Witold Przychodzeń. Do wspólnych ćwiczeń rodziców z dziećmi zachęcać będą trenerka II klasy lekkiej atletyki Weronika Zielińska i instruktor aikido Michał Rachwał.
Najmłodsi będą mogli zobaczyć edukacyjny miniserial o przygodach Niestraszków, a na stronie niestraszki.pzu.pl posłuchać audiobooków. Będą mogli także wziąć udział w konkursie na Facebooku na najlepszą rymowankę o tym, jak spędzają czas w domu. Do wygrania 50 zestawów nagród: plecaki, książki, maskotki i płyty z piosenkami. Akcja potrwa do 6 maja.
„TUW” informuje, Inter – odstresowuje
Inną formę wsparcia w ramach walki z koronawirusem wybrały TUW „TUW” oraz TU Inter Polska. Pierwszy z ubezpieczycieli uruchomił infolinię dla swoich członków, klientów pracowników i agentów. Za jej pośrednictwem mogą oni uzyskać informacje dotyczące trwającej pandemii w trzech zakresach tematycznych: zdrowie (porady dnia codziennego, higiena, bezpieczeństwo, apteki całodobowe), prawo (informacje w zakresie obostrzeń wynikających z regulacji rządowych wpływających na życie codzienne) oraz czas wolny (lifestyle, porady i propozycje w zakresie aktywności dnia codziennego). Natomiast TU Inter Polska od 23 kwietnia uruchomiło bezpłatne wsparcie psychologiczne dla ratowników medycznych w postaci wideokonsultacji z psychologiem. Są one świadczone przez sprawdzonych specjalistów oferujących tego typu usługi w ramach ubezpieczeń zdrowotnych Inter Vision.
– Zaostrzone środki bezpieczeństwa, obawa przed zarażeniem siebie i innych, często rozłąka z rodzinami spowodowana ryzykiem przeniesieniem wirusa, zestresowani i zagubieni pacjenci – to wszystko jest dla ratowników medycznych źródłem ogromnego stresu. Profesjonalna rozmowa z psychologiem może pomóc im odpowiednio ocenić swoje samopoczucie emocjonalne oraz poradzić sobie ze stresem. W tej nadzwyczajnej sytuacji jako ubezpieczyciel zawodów medycznych chcemy wesprzeć ratowników medycznych poprzez zaoferowanie możliwości bezpłatnych wideo konsultacji z psychologiem – powiedział Janusz Szulik, prezes zarządu TU Inter Polska.
Usługa będzie dostępna do 4 czerwca.
Atena finansuje zakup respiratora
W akcję pomocy związaną z koronawirusem zaangażowała się również należąca do Grupy Ergo spółka Atena Usługi Informatyczne i Finansowe. Firma przekazała Szpitalom Pomorskim środki na zakup respiratora oraz środków ochrony osobistej.
– W czasach pandemii zwykłe trzymanie kciuków za lepsze dni może nie być wystarczające. Warto w ramach swoich możliwości pomagać prywatnie, ale też jako firma. W grupie siła. Oczywiście dbanie o higienę w trosce o siebie i bliskich to podstawa, jednak jeśli możemy – róbmy więcej. Postawienie na wsparcie naszych lokalnych medyków było wyborem oczywistym – mówi Jacek Szymański, wiceprezes zarządu Atena Usługi Informatyczne i Finansowe.
Sopocka firma przekazała środki finansowe potrzebne na zakup respiratora i środków zapewniających medykom większe bezpieczeństwo.
Ergo Hestia wsparła ratowników medycznych
Z kolei należąca do tej samej grupy Ergo Hestia przekazała ratownikom medycznym – w ramach akcji #MuremZaRatownikami – ponad tysiąc masek o wartości miliona złotych.
– Maski, które otrzymaliśmy od Ergo Hestii, to sprzęt wysokiej jakości i będzie służył nam długie lata – powiedział Piotr Dymon, przewodniczący Polskiej Rady Ratowników Medycznych. – Do tej pory często byliśmy zmuszeni używać taniego jednorazowego sprzętu, który po każdym wyjeździe do pacjenta nie nadawał się do ponownego użycia i trzeba było go wyrzucać. Maski wielorazowego użytku będzie można długo wykorzystywać. Jesteśmy bardzo wdzięczni za wsparcie i wysłuchanie naszych próśb o dostarczenie sprzętu właśnie z takimi parametrami, mimo że jest dość drogi – podkreślił.
Ergo Hestia nie tylko sfinansowała zakup sprzętu, ale też wzięła na swoje barki cały ciężar związany z zakupem masek i filtrów. – Muszę przyznać, że łatwo nie było – powiedziała Agnieszka Storoniak z Departamentu Organizacji i Administracji Ergo Hestii. – Ratownicy na bieżąco przekazywali nam informacje o sprzęcie, którego w danym momencie najbardziej potrzebowali. Trzeba było poświęcić dużo pracy, by znaleźć odpowiednie produkty na rynku. Jeśli tylko coś się pojawiło, natychmiast znikało – dodała.
Istotny był również wybór konkretnych lokalizacji w Polsce, w których ratownicy otrzymają sprzęt. Ergo Hestia bazowała na sygnałach od Polskiej Rady Ratowników Medycznych, wybierając najbardziej potrzebujące jednostki ratownicze.
Ubezpieczeniowy CSR doceniany przez ekspertów
Praktyki ubezpieczycieli z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu są doceniane od wielu lat, m.in. w publikowanym od 2002 roku raporcie „Odpowiedzialny Biznes W Polsce. Dobre Praktyki” – cyklicznej publikacji Forum Odpowiedzialnego Biznesu, która zbiera działania firm w zakresie CSR z danego roku. Zebrane w niej praktyki tworzą przekrój społecznej odpowiedzialności biznesu w Polsce. W najnowszej odsłonie opracowania wyróżnione zostały m.in. dwa projekty Unum i Fundacji Unum: Opowiem Ci bajkę oraz Dzień Wolontariusza. Pierwsza z inicjatyw to konkurs literacki wśród dzieci przebywających w domach dziecka, placówkach wychowawczych i rodzinach zastępczych. Dzieci piszą opowiadania na wybrany temat a dwunastoosobowe jury w postaci wolontariuszy spółki wybiera najlepszych 10 autorów. Laureaci konkursu w ramach nagrody wyjeżdżają na warsztaty literackie ufundowane przez Fundację Unum, która dodatkowo wydaje książkę złożoną z nagrodzonych prac.
Z kolei w ramach Dnia Wolontariusza od 20 lat pracownicy i współpracownicy spółki oraz ich przyjaciele i członkowie rodzin remontują i pomagają w domach dziecka, świetlicach, schroniskach. Inicjatywa corocznie skupia ponad 300 osób i wspiera 10 placówek w całej Polsce.
– Jesteśmy niezwykle dumni i dziękujemy Forum Odpowiedzialnego Biznesu za docenienie naszych działań i przedstawienie ich w raporcie stanowiącym inspirację dla innych firm, które chcą rozwijać swoją społeczną odpowiedzialność. Nasze inicjatywy nie byłyby możliwe gdyby nie zaangażowani i oddani wolontariusze, którzy je corocznie realizują. Zarówno programy, które na stałe wpisane są w nasze działanie społeczne, jak i nowe akcje teraz w tym wyjątkowym czasie. Wrażliwość na potrzeby czy to seniorów, czy służb medycznych budzi nasz podziw i jest doskonałym potwierdzeniem tego, że dobre firmy tworzą wyjątkowi ludzie – komentuje Małgorzata Morańska, rzecznik prasowy Unum i prezes Fundacji Unum.
Europ Assistance docenione za wspieranie krwiodawstwa
W raporcie wyróżniono też dwie praktyki realizowane przez Europ Assistance Polska: wsparcie Fundacji Młodzieżowej Przedsiębiorczości i wspieranie Regionalnego Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa (RCKiK). Obie znalazły się w kategorii Praktyki operacyjne. Dotyczy ona etycznego postępowania w kontaktach firmy z innymi organizacjami. Obejmuje zasady kształtowania tych relacji, a także działania edukacyjne na rzecz dostawców, organizacji branżowych czy innych interesariuszy. Pierwsza wyróżniona praktyka to wspieranie młodzieżowej przedsiębiorczości – poprzez zaangażowanie pracowników w aktywnym wspieraniu Fundacji Młodzieżowej Przedsiębiorczości.
Drugie wyróżnienie przyznano promowaniu idei honorowego krwiodawstwa wśród pracowników i partnerów biznesowych oraz udzielanie wsparcia materialnego Regionalnemu Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa. Firma od lat organizuje akcje promocyjne w sytuacjach niedoborów krwi, organizację zbiórek krwi, a także wspiera dawców w RCKiK w Warszawie.
– Wyróżnienie w raporcie „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2019” jest dla nas niezmiernie cenne. Po raz kolejny doceniono nasze zaangażowanie w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu. Od lat podejmujemy inicjatywy, które mają pozytywny wpływ nie tylko na rozwój rynku assistance w Polsce, ale również na jego wizerunek. Cieszymy się, że inicjatywy te są dostrzegane i doceniane. Chcemy też pokazywać, że można skutecznie łączyć osiąganie celów biznesowych z odpowiedzialnością społeczną – powiedział Ryszard Grzelak, prezes zarządu Europ Assistance Polska.
Artur Makowiecki