Nowa UNIQA zaprezentowała się brokerom

0
1442

Ponad 1200 brokerów wzięło udział w wydarzeniu zorganizowanym online przez UNIQA w czwartek, 27 maja 2021 r. To była doskonała okazja, żeby zaprezentować im połączone zespoły oraz aktualne priorytety biznesowe w obszarze ubezpieczeń korporacyjnych i dla segmentu mieszkalnictwa.

Przypomnijmy, że po jednej z największych na polskim rynku fuzji, od kwietnia 2021 r. działa nowa UNIQA, będąca wynikiem połączenia z firmą AXA.

Brokerskie wydarzenie z wdziękiem i humorem prowadził Piotr Bałtroczyk.

UNIQA piąta w regionie, ma w Polsce duże ambicje

Gości przywitał prezes UNIQA w Polsce Marcin Nedwidek. Przypomniał, że Grupa UNIQA jest 5. co do wielkości grupą ubezpieczeniową w Europie Środkowo-Wschodniej, z 6,64% udziałem w rynku. Udział polskiego biznesu w przypisie całej Grupy UNIQA w Europie jest niemały – stanowi 15,3%.

Zakup spółek AXA to jasny komunikat, że planujemy umacniać pozycję w regionie i dalej dynamicznie się rozwijać – zapewnił Marcin Nedwidek.

UNIQA realizuje strategię opierającą się na trzech filarach: wzrost, wydajność i jakość. Jakie miejsce zajmują na liście priorytetów ubezpieczenia korporacyjne? To pytanie zadawali sobie brokerzy, którzy tak licznie przybyli na wirtualne spotkanie z ubezpieczycielem.

Po połączeniu z AXA, UNIQA obsługuje 5 mln klientów, z czego 80 tys. to klienci korporacyjni. Biznes korporacyjny wraz z mieszkalnictwem to obok ubezpieczeń detalicznych, bancassurance, TFI i PTE główne filary nowej UNIQA.

Najważniejszym elementem spotkania z brokerami była prezentacja zespołu, gdzie wątki biznesowe przenikały się z osobistymi pasjami i zainteresowaniami menedżerów odpowiedzialnych za różne gałęzie biznesu korporacyjnego w UNIQA. W zespole znaleźli się podróżnicy, sportowcy, a także miłośnicy przyrody i sztuk pięknych.

Nieprzypadkowo gościem specjalnym była Martyna Wojciechowska, podróżniczka i dziennikarka, która podzieliła się najciekawszymi wątkami ze swojej kariery i pokazała, jak istotna we wszystkich dziedzinach życia jest pasja połączona z wytrwałością.

Nr 1 w mieszkalnictwie, nr 2 w gwarancjach

Adam Łoziak, który w zarządzie UNIQA odpowiada za ubezpieczenia korporacyjne i mieszkalnictwo (a prywatnie jest pasjonatem biegania), przybliżył strukturę przypisu w segmencie korporacyjnym i mieszkalnictwa.

Z 1,3 mld zł składki 300 mln zł stanowią ubezpieczenia majątkowe, 290 mln zł ubezpieczenia dla mieszkalnictwa, 270 mln zł to ubezpieczenia flotowe, a 180 mln zł ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej. 95 mln zł to gwarancje finansowe, 90 mln zł ubezpieczenia transportowe, a ubezpieczenia turystyczne, osobowe oraz SME – 70 mln zł.

UNIQA to obecnie numer 4 na rynku pod względem wielkości portfela korporacyjnego.

Chcemy utrzymać pozycję lidera w ubezpieczeniach dla mieszkalnictwa, drugie miejsce w obszarze gwarancji finansowych oraz być wiodącym dostawcą ubezpieczeń OC – podkreślił Adam Łoziak.

W ofercie UNIQA pozostaną dedykowane programy brokerskie oraz programy międzynarodowe.

– UNIQA współpracuje z 1,2 tys. brokerów, obsługuje 80 tys. klientów korporacyjnych, co jest możliwe dzięki obecności 250 ekspertów korporacyjnych i underwriterów w całej Polsce – podsumował Adam Łoziak.

Wskazując na kluczowe branże, którymi UNIQA jest zainteresowana, wymienił: budownictwo, transport, administrację publiczną, produkcję oraz usługi.

Jak połączyć to, co najlepsze w dwóch firmach? Trzeba postawić na ludzi

W dalszej części spotkania brokerzy poznawali wybranych dyrektorów odpowiedzialnych za różne gałęzie biznesu korporacyjnego w UNIQA. Krótkie filmy przykuwały uwagę prawdziwym artyzmem wykonania – scenariusz, zdjęcia, muzyka, montaż wprowadziły nową jakość do świata ubezpieczeniowych eventów, pokazując też ludzką stronę biznesu.

Piotr Wójcik, dyrektor Departamentu Ubezpieczeń OC (a prywatnie zapalony kolarz), podkreślił rolę dobrej umowy reasekuracyjnej, pozwalającej oferować rozwiązania również dla niszowych branż. Przywołał też ciekawą ofertę UNIQA dla sektora IT oraz dynamicznie się rozwijające w czasach pandemii ubezpieczenia podatkowe.

Anna Świątek, dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Majątkowych (w wolnym czasie gra na saksofonie i planuje jeszcze w tym roku przemierzyć rowerem Szlak Świętego Jakuba), poinformowała o kontynuacji współpracy z AXA XL, co umożliwi dalszą obsługę programów międzynarodowych oraz o ofercie ubezpieczeń dzieł sztuki UNIQA Art.

Monika Piotrowska, dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Transportowych i Flotowych (prywatnie miłośniczka książek i przyrody), zapowiedziała produkty dla małych i dużych firm oraz jeszcze większą koncentrację na obsłudze posprzedażowej, nastawienie na wieloletnie relacje oraz rentowność.

Katarzyna Ruman, odpowiedzialna za ofertę dla małych i średnich firm (joginka i spontaniczna podróżniczka), podkreśliła, że w zakresie gwarancji ubezpieczeniowych obecna umowa reasekuracyjna pozwoli na kontynuację obsługi zarówno klientów dawnej UNIQA, jak i AXA.

Nowa UNIQA będzie łączyć też kompetencje w zakresie ubezpieczeń NNW z ekspertyzą w ubezpieczeniach turystycznych.

Fuzja w czasie pandemii to sport ekstremalny

Tomasz Szarek, dyrektor zarządzający Pionu Klienta Korporacyjnego i Rozwoju Biznesu, powiedział, że łączenie dwóch firm o tak różnych kulturach biznesowych jak UNIQA i AXA jest również rodzajem podróży z przygodami, a robienie tego w czasie trwania pandemii to wręcz sport ekstremalny.

Podkreślił, że kierunek zmian został wytyczony na podstawie oczekiwań brokerów sprawdzonych w badaniu. W ankiecie wzięło udział 340 brokerów, z czego 70% współpracowało dotychczas z obiema firmami, mogąc wskazać zarówno mocne strony, jak i obszary do zmiany.

Izabela Król, dyrektor Działu Rynku i Klienta Korporacyjnego (miłośniczka podróży z plecakiem w egzotyczne zakątki świata, w szczególności do Azji), w swoim wystąpieniu skupiła się na klientocentryczności, roli inżynierów ryzyka oraz automatyzacji i digitalizacji ubezpieczeń korporacyjnych, a także zaawansowanej analityce danych.

Zbigniew Jęksa, dyrektor Departamentu Rozwoju Biznesu Korporacyjnego (miał po studiach zostać trenerem piłkarskim), przedstawił swoją drużynę dyrektorów regionalnych, odpowiadających za współpracę z brokerami w terenie: Roberta Dąbka, Rafała Warzechę, Martę Chojnacką, Grzegorza Przybylskiego, Grzegorza Koślaka i Andrzeja Karlaka.

Dostępność w terenie (6 regionów, 43 przedstawicielstwa, 15 biur etatowych i ponad 200 ekspertów-underwriterów) ma pozostać istotną przewagą konkurencyjną nowej UNIQA.

Lider mieszkalnictwa nie planuje rewolucji

Najmniej zmian nastąpi w obszarze ubezpieczeń dla mieszkalnictwa, gdzie UNIQA była od lat liderem i tę pozycję chce utrzymać.

Jesteśmy liderem z pomysłem na biznes – podkreślił Rafał Kukier, dyrektor zarządzający Pionu Mieszkalnictwa. Przypomniał, że UNIQA ubezpiecza obecnie 63 tys. wspólnot mieszkaniowych, 1,9 tys. spółdzielni oraz 550 tys. mieszkań „przy czynszu”, współpracując z 320 brokerami na terenie całego kraju.

Rafał Kukier zaprezentował cyfrową platformę iUNIQA, która pozwala m.in. monitorować szkodowość, zgłosić szkodę, przesłać niezbędne dokumenty oraz skorzystać z ostrzeżeń pogodowych.

Na zakończenie spotkania Marcin Nedwidek i Adam Łoziak podziękowali brokerom za wyjątkowo liczne przybycie i wyrazili nadzieję, że będzie to początek dalszych spotkań i długiej, owocnej biznesowo współpracy z nową UNIQA.

Czy nowa UNIQA spełni oczekiwania brokerów? Na pewno po rekordowo szybkiej fuzji wiele biznesowych śrubek wymaga jeszcze dokręcenia, jednak na naszych oczach powstaje ciekawy i mocny gracz, łączący nastawienie na ludzi i relacje z zaawansowaną ekspertyzą oraz otwartością na nowe technologie i nieszablonowe sposoby myślenia.

Tak naprawdę dla zespołu Marcina Nedwidka to dopiero początek biznesowej podróży w nowym składzie. Swoją rekordową obecnością na spotkaniu brokerzy dali dowód zaufania, pozostaje tego zaufania nie zawieść.

Aleksandra E. Wysocka