Mondial Assistance opublikował wyniki pierwszej postpandemicznej edycji badania „Plany Wakacyjne Polaków”. Na wakacje w 2023 r. planuje wyjechać niemal 20,1 mln Polaków (65%), z czego 8,9 mln za granicę. Według danych z badania 72% Polaków kupi ubezpieczenie turystyczne w związku z planowanym wyjazdem zagranicznym. Jak dopasować ofertę do nowej rzeczywistości?
Według badań Allianz Partners latem 2023 najbardziej widoczne będą następujące trendy:
- Kupujemy wyjazdy z większym wyprzedzeniem – rezerwacje na lato zostały dokonane na początku I kw. 2023 r.
- W porównaniu z 2022 r. zmniejszyły się obawy większości podróżnych (w tym zdrowie, inflacja / dostępne dochody i obawy geopolityczne).
- Budżety na podróże wzrosły, nawet jeśli turyści decydują się na krótszy wyjazd niż wcześniej.
- Widać zwiększony ruch w ramach podróży służbowych, ale wolumeny odradzają się wolniej niż wyjazdy wypoczynkowe i są nadal poniżej poziomów z 2019 r.
- Odpowiadając na te trendy oraz zwiększające się potrzeby klientów oczekujących coraz szerszej i lepszej ochrony, musimy stale podnosić jakość naszej oferty i zwiększać poziom zabezpieczenia. Możemy to zadanie rozpatrywać w rozbiciu na główne wyzwania.
- Wbudowane i zintegrowane ze ścieżką zakupów innych usług ubezpieczenie online jest obecnie koniecznością w turystyce, powiązane z prostotą i natychmiastowością, na każdym etapie podróży, w tym likwidacją szkód i natychmiastową płatnością. W Allianz zakup ubezpieczenia online na stronie direct lub u agenta w ścieżce zdalnej kończy się nowoczesnymi metodami płatności, w tym BLIK.
- Doświadczenie cyfrowe obejmuje urządzenia mobilne i aplikacje (43% konsumentów deklaruje korzystanie z telefonu komórkowego w celu rezerwacji i opłacenia opcji lotu lub hotelu). W Allianz wszystkie usługi dostępne są w wersji mobilnej, dzięki responsywności stron internetowych.
- Wirtualny kontakt w czasie podróży – zgłaszanie szkód online lub poprzez rozmowę przez łącze internetowe wysyłane do klientów po zgłoszeniu sprawy. Dotyczy to również telemedycyny. Szczególnie cenne są konsultacje z lekarzem w języku polskim dostępne dla klientów.
Potrzeba bezpieczeństwa – rezygnacja z wyjazdu
- Ze względu na czasy podróżowania w Covid-19 wzrosło zainteresowanie ubezpieczeniem od rezygnacji z wyjazdu – to jedno z pierwszych oczekiwań klientów, które musimy spełnić, aby czuli się bezpiecznie. Rozwiązaniem są klauzule „pandemiczne” odnoszące się do choroby lub kwarantanny.
- Jednocześnie możliwość rezygnacji z wyjazdu spełnia dodatkową potrzebę klientów – chęć optymalizacji wydatków i zabezpieczenie się przed kosztami nieprzewidzianych zdarzeń.
- Allianz Partners wprowadził nowe unikatowe powody rezygnacji związane z chorobami pandemicznymi, takie jak: odmowa wejścia na pokład samolotu z powodu podejrzenia zachorowania oraz niezdolność do zaplanowanej aktywności sportowej z powodu zachorowania.
3. Potrzeba bezpieczeństwa – rezygnacja z zakupionych atrakcji (również wtedy, gdy muszę przerwać podróż i wrócić albo jeśli dojdzie do opóźnienia, w wyniku którego muszę zostać dłużej w danym miejscu pobytu w podróży)
- Pokrycie kosztów niewykorzystanych aktywności – np. koszt kursu nurkowania, udziału w wydarzeniu sportowym lub kulturalnym itp.
- Pokrycie kosztów transportu – np. koszt nowego biletu powrotnego, niewykorzystanego biletu powrotnego, koszty dodatkowego transportu.
- Pokrycie kosztów zakwaterowania – koszty niewykorzystanych noclegów lub dodatkowe koszty noclegów i wyżywienia do limitu dziennego 600 zł przez maksymalnie pięć dni, które trzeba było ponieść w związku z opóźnieniem podróży w celu jej kontynuowania.
4. Potrzeba ochrony do pełnych kosztów leczenia i innych usług, niezależnie od inflacji
- Wraz z inflacją powinniśmy podnosić sumy ubezpieczenia – dla przykładu w 2023 r. Allianz Partners w KLiA oferuje aż 5 mln zł, w OC 2 mln zł, a w NNW 150 tys. zł.
- Ze względu na nieprzewidywalność i duże zindywidualizowanie najcięższych przypadków koszty transportu medycznego i repatriacji w Allianz Partners są oferowane bez limitu, dzięki czemu ubezpieczony zawsze może być pewien, że starczy środków na transport do domu po odbytym leczeniu lub zaopatrzeniu na miejscu.
Polscy turyści uczą się na bazie doświadczeń z ostatnich lat i dla zdecydowanej większości ubezpieczenie turystyczne jest jeszcze ważniejszym elementem przygotowań do wakacji. Ostatnie badanie Mondial Assistance wskazało na duży wzrost popularności zabezpieczenia siebie oraz podróży przez mieszkańców mniejszych miejscowości. Można to wiązać ze zmianami w stylu życia i rosnącą grupą osób pracujących hybrydowo.
Widzimy, że świadomość rośnie, jednak wciąż co czwarty wyjeżdżający za granicę Polak nie będzie miał ubezpieczenia. Na całym środowisku ubezpieczeniowym ciąży rola uświadomienia im, że średnia wartość ubezpieczenia turystycznego nie przekracza 2% ceny wyjazdu.
Ludmiła Opałko
kierowniczka Działu Sprzedaży Ubezpieczeń Turystycznych & NNW
Allianz Partners