Przejęcie firmy Fachmistrz, specjalizującej się w organizacji remontów, pozwoli nam zaoferować usługę kompleksowej likwidacji szkód w ubezpieczeniach nieruchomości: od wypłaty odszkodowania po naprawę – mówił Piotr Ruszowski, prezes Mondial Assistance, w trakcie spotkania #ubezpieczeniowyLIVE.
Historia bezgotówkowej likwidacji szkód mieszkaniowych – nazywanej w branży Repair in Kind, RIK – zaczęła się w Hiszpanii. Firma Multiasistencia – obecnie w grupie Mondial – oferuje taką usługę już od 1983 r. Obecnie na tym rynku likwiduje się w taki sposób ok. 75% szkód mieszkaniowych.
W innych krajach ta historia jest krótsza, więc odsetek bezgotówkowych napraw szkód jest mniejszy. W Portugali to ok. 50%, w Niemczech czy Francji mniej więcej co trzecia szkoda jest likwidowana w ten sposób. W Brazylii czy Włoszech ponad 15%.
– Najczęściej w ramach RIK likwidowane są szkody powstałe w wyniku zalania. Popularne jest też korzystanie z naprawy szkód przez dekarza, szklarza czy elektryka. Kolejną kategorią są zniszczenia powstałe w czasie włamania. Najrzadziej w tym trybie likwidowane są szkody pożarowe – mówił Piotr Ruszowski.
W Polsce znamy ten standard z rynku ubezpieczeń komunikacyjnych, teraz pora na ubezpieczenia mieszkaniowe. Z badań Mondial Assistance wynika, że aż 83% badanych Polaków oczekuje od ubezpieczyciela nie tylko wypłaty odszkodowania w trudnej sytuacji, ale również organizacji pomocy. Z kolei 50% ankietowanych klientów chciałoby mieć zapewnioną kompleksową organizację remontu wraz z pokryciem jego kosztów.
Taką usługą będą zainteresowane osoby, które są na co dzień bardzo zajęte i chcą mieć tzw. święty spokój. Kolejną grupą mogą być właściciele nieruchomości na wynajem. Trzeci segment to mali i średni przedsiębiorcy, przedstawiciele wolnych zawodów, którym będzie zależeć na jak najszybszym powrocie do działalności gospodarczej.
– Spodziewam się, że na początku pojawią się nowe produkty, w których klient z założenia wie, że wybrany przez niego wariant zapewni mu możliwość naprawy szkody. Można też skonstruować proces likwidacji szkód w nieruchomościach przewidujący taką możliwość, którą w określonych warunkach będzie można zaproponować klientowi. Może on być stosowany zarówno przy szkodach likwidowanych, np. z polisy mieszkaniowej klienta, jak i ubezpieczenia OC sprawcy szkody – mówił Piotr Ruszowski.
Doświadczenia Mondial pokazują, że najlepszym rozwiązaniem jest prowadzenie procesu likwidacji od początku do końca przez jeden podmiot. Zarówno ubezpieczyciel, jak i klient otrzymają wtedy szybko informację o możliwych sposobach działania.
– Sieć ponad 600 fachowców w całej Polsce zapewnia, że będziemy w stanie zacząć taki remont „od ręki”. Przy czym z praktyki wiemy, że często klienci oczekują przeprowadzenia go np. w czasie urlopu. To wygodne rozwiązanie. Zajęcie się remontem przez renomowaną firmę daje pewność i gwarancję jakości. Klient wie, że ekipa nie zniknie i zrobi to rzetelnie – wyjaśniał Piotr Ruszowski.