Opieka medyczna zaczyna się od profilaktyki

0
924

Po doświadczeniach związanych z pandemią Covid-19 jako społeczeństwo zmieniliśmy postrzeganie nie tylko chorób cywilizacyjnych, ale całego dobrostanu. Jednocześnie wzmocniła się rola pracodawcy jako promotora zdrowia. Dziś zadaniem świadomego pracodawcy jest tworzenie środowiska pracy, które sprzyja dobrostanowi pracowników.

Ponad połowa Polaków wskazuje zdrowie jako najcenniejszą wartość, a popularność prozdrowotnego stylu życia stale rośnie. Jednak przekucie teorii w praktykę okazuje się trudniejsze, niż się wydaje.

Zdrowie pracowników w Polsce

Życie „w biegu” sprawia, że zapominamy o śniadaniu, podjadamy niezdrowe przekąski, a główne posiłki jemy w pośpiechu, często przy komputerze. Przy tym wciąż badamy się tylko doraźnie. Nieregularne wizyty u lekarzy, brak dostępu do specjalistów, nieprawidłowe leczenie chorób – to wszystko negatywnie wpływa na stan zdrowia pracowników.

Według raportu ZUS, w 2022 r. w Polsce wystawiono 27 mln zwolnień lekarskich na łącznie 288,8 mln dni nieobecności w pracy. W porównaniu z 2021 r. liczba zaświadczeń wzrosła o 6,7%. Natomiast przeciętna długość zwolnienia to prawie 11 dni. Chorowanie nie jest tanie, a jego koszty ponosi zarówno pracownik, jak i pracodawca.

Firmy muszą liczyć się z możliwymi dodatkowymi wypłatami wynagrodzeń za zastępstwa i nadgodziny oraz kosztami administracyjnymi obsługi zwolnienia. Do tego dochodzi konieczność przeszkolenia zastępujących pracowników lub rekrutacji nowych, a także opóźnienia w produkcji, realizacji zamówień i obsługi klienta.

Z kolei dla pracownika tzw. L4 oznacza m.in. niższe wynagrodzenie i zaległości w bieżących obowiązkach. Nawet jeśli ma on możliwość pracy zdalnej, to w czasie choroby ma obniżoną koncentrację i jest mniej wydajny niezależnie od tego, w jakim budynku pracuje. Brak odpowiedniego odpoczynku może go też narazić na pojawienie się powikłań zdrowotnych.

Lepiej zapobiegać, niż leczyć

Prywatna opieka medyczna jest najbardziej pożądanym benefitem. W badaniu „Barometr Polskiego Rynku Pracy 2021” na pierwszym miejscu wśród oczekiwań wobec pracodawcy znalazło się zapewnienie rozbudowanego pakietu opieki zdrowotnej. To dobry sposób, aby przyciągnąć nowych, wykwalifikowanych pracowników i zatrzymać obecnych.

Od kondycji fizycznej i psychicznej pracownika w dużym stopniu zależy realizacja celów biznesowych firmy. Dlatego coraz więcej pracodawców postrzega zakup abonamentu medycznego dla pracowników jako inwestycję.

Niestety czasami wizyta u lekarza nie wystarczy. Zwłaszcza jeżeli chcemy docierać z profilaktyką do osób, które nie mają osobistej motywacji lub możliwości, by skorzystać z konsultacji w ramach regularnej opieki medycznej. Problem dostrzegają również pracodawcy, który chcą obejmować swoich pracowników dodatkowymi działaniami prozdrowotnymi.

Na opiekę medyczną należy patrzeć z szerokiej perspektywy, ponieważ daje ona pracodawcy duży wpływ. Dbać o zdrowie pracowników można na różne sposoby, nie tylko zapewniając dodatkowe świadczenia medyczne w postaci abonamentów, ale przede wszystkim wychodząc im naprzeciw i promując zdrowy styl życia w miejscu pracy.

PZU Zdrowie jako operator medyczny pomaga pracodawcom w organizacji takich programów profilaktycznych. W 2022 r. nasz zespół ds. profilaktyki zdrowotnej zrealizował 55 stref zdrowia w plenerze oraz w siedzibach firm – mówi Marcin Gomoła, wiceprezes zarządu PZU Zdrowie.

Zasada win-win

Organizacja wydarzeń medycznych w firmie to ważny element troski o pracowników. Udział w Strefach Zdrowia to dla nich możliwość skorzystania z bezpłatnych badań i konsultacji z lekarzami w miejscu pracy, a co za tym idzie, oszczędność czasu i pieniędzy.

Dopasowany do potrzeb danej grupy program profilaktyczny to także sposobność wczesnego wykrycia chorób i w razie potrzeby podjęcia leczenia. Takie podejście stwarza atmosferę bezpieczeństwa i komfortu pracy, a co najważniejsze, wzmacnia poczucie, że pracodawca i pracownik mogą na siebie liczyć.

Działania profilaktyczne pozwalają wyróżnić się na rynku jako pracodawca, który dba o swój zespół. Firmy i instytucje publiczne sięgają po narzędzia promocji profilaktyki, jakimi są Strefy Zdrowia, mając również na uwadze swoje strategie społecznej odpowiedzialności.

Programy profilaktyczne wspierają realizację działań w ramach Celów Zrównoważonego Rozwoju, m.in. Cel 3 – Dobre zdrowie i jakość życia, Cel 4 – Dobra jakość edukacji oraz Cel 10 – Mniej nierówności.

Strefy Zdrowia w miejscu pracy

Stworzyliśmy zaufany i profesjonalny zespół, odpowiedzialny za działania profilaktyczne w całym kraju: w zakładach przemysłowych, biurach, podczas imprez miejskich, a nawet… na plaży. Do przeprowadzenia akcji w firmie wystarczy przestrzeń biurowa, a w terenie organizujemy strefę plenerową lub busa – mówi Marcin Gomoła.

Strefy Zdrowia trwają zwykle od jednego do trzech dni. W ciągu ośmiogodzinnego dnia pracy personel medyczny może przebadać – w zależności od pakietu – od 50 do nawet 500 osób.

Pracodawcy mogą wybrać spośród siedmiu programów z zakresu profilaktyki: ogólnej, dermatologicznej, dietetycznej, kardiologicznej, onkologicznej, ortopedycznej i pocovidowej, nakierowanych na najczęściej występujące problemy zdrowotne, albo zamówić program „szyty na miarę”, dopasowany do potrzeb firmy i jej pracowników. Plan działania zostaje ułożony na podstawie danych na temat zdrowia i potrzeb zdrowotnych, biorąc pod uwagę specyfikę grupy zawodowej lub społecznej. Dzięki współpracy z lekarzami różnych specjalizacji można przeprowadzić kompleksowe badania.

Opracowujemy listę wizyt i badań tak, aby każdy zainteresowany mógł wziąć w nich udział bez konieczności opuszczania miejsca pracy na długi czas. PZU Zdrowie dostarcza wszystkie niezbędne do badań środki medyczne i sprzęty oraz zajmuje się utylizacją odpadów. Zapewnia również materiały wspierające promocję wydarzeń wśród potencjalnych uczestników – dodaje Marcin Gomoła.

PZU Zdrowie jest doświadczonym operatorem akcji profilaktycznych i programów w zakresie zdrowia publicznego. Dysponuje infrastrukturą medyczną składającą się ze 130 własnych placówek i 2400 partnerskich w całej Polsce. Posiada także własne Centrum Telemedyczne i infolinię medyczną, która zatrudnia 750 konsultantów obsługujących 3 mln spraw rocznie.

PZU Zdrowie od kilku lat jest także operatorem medycznym dla działań prewencyjnych Grupy PZU. W 2022 r. obsłużyło trasę mobilnej strefy zdrowia, która zawitała do 12 miast w Polsce w ramach projektu „Zdrowe Życie” realizowanego pod patronatem prezydenta RP, przy współpracy Ministerstwa Zdrowia, Ministerstwa Aktywów Państwowych i Narodowego Funduszu Zdrowia.

W 2021 r. PZU Zdrowie było operatorem medycznym letniej trasy „Droga do Zdrowia”, która objęła dziesięć miejscowości.

W latach 2018–2019 PZU Zdrowie zabezpieczało kilkanaście plenerowych stref zdrowia w miejscowościach wypoczynkowych w ramach akcji „Bezpieczne Wakacje”.

Więcej o programach profilaktycznych: https://bit.ly/3m28XwW