Blog - Strona 107 z 1485 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 107

Aneta Zawistowska dyrektorką zarządzającą Specialty w GrECo

0
Aneta Zawistowska

Do zespołu GrECo dołączyła Aneta Zawistowska. Będzie w nim pełnić funkcję dyrektorki zarządzającej obszarem Specialty.

Aneta Zawistowska od wielu lat związana jest z rynkiem ubezpieczeniowym i posiada bogate doświadczenie w sektorze ubezpieczeń dla podmiotów gospodarczych. W trakcie kariery zawodowej była odpowiedzialna za sprzedaż, underwriting, reasekurację oraz likwidację szkód z ubezpieczeń dla klientów korporacyjnych. Kierowała i uczestniczyła w licznych projektach, których celem było wdrożenie innowacyjnych rozwiązań wpływających na rozwój i budowanie organizacji.

(AM, źródło: PIU)

UKNF udostępni zakładom ubezpieczeń dane o wpisach w rejestrze agentów

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Urząd Komisji Nadzoru Finansowego poinformował, że 9 stycznia o 10:00 udostępni zakładom ubezpieczeń zbiorczą informację o aktualnych wpisach w rejestrze agentów, objętych wpisem danego zakładu. Dane zostaną udostępnione według stanu na 31 grudnia 2024 roku.

Dostęp do plików wymaga uwierzytelnienia osoby uprawnionej przez zakład ubezpieczeń, za pomocą środka identyfikacji elektronicznej wydanego w systemie identyfikacji elektronicznej przyłączonym do węzła krajowego.

Pliki będą dostępne do 22 stycznia.

Więcej informacji na stronie KNF.

(AM, źródło: KNF)

Trzeba działać zgodnie z hasłami ESG, zamiast tylko je głosić

0
Kamil Jasiński

ESG to skrót dobrze znany wszystkim zaangażowanym w działalność biznesową w dzisiejszych czasach. Czy traktujemy zagadnienia, które kryją się pod każdą z liter, jako wymysł eurokratów, czy może jako kolejny wymóg raportowo-regulacyjny? A może jako element naszej lokalnej kontrybucji, aby nam oraz przyszłym pokoleniom żyło się lepiej? 

Raportowanie szczegółowych wyników finansowych jest jednym z aspektów, które akcjonariusze czy udziałowcy firm ubezpieczeniowych biorą pod uwagę w budowaniu business case. Zapewne koszty działalności byłyby niższe w krótkim i średnim horyzoncie, gdyby wymagania raportowania były bardziej ograniczone. Niemniej z perspektywy długoterminowej bez wymagań dotyczących ostrożnego inwestowania, zawiązywania rezerw na pokrycie bieżących i przyszłych zobowiązań, wymogów kapitałowych czy nawet analizy potrzeb klienta koszty działalności ubezpieczeniowej byłyby wyższe.

Przykładowo, skutki upadłości zakładów ubezpieczeń, wprowadzania klientów w błąd przy sprzedaży produktów UFK, sporów sądowych przy likwidacji szkód byłyby istotnie bardziej kosztowne, gdyby nie obowiązki regulacyjne, w tym raportowe. Ponadto, czy przychody ubezpieczycieli mogłyby stanowić kilka/kilkanaście procent PKB (w zależności od kraju), gdyby zaufanie konsumentów i przedsiębiorstw do branży ubezpieczeniowej nie było regularnie nadwyrężane w związku z np. częstymi upadłościami firm ubezpieczeniowych?

Być może regulacje mogą być postrzegane jako dobro konieczne albo inspiracja do prowadzenia dochodowej działalności w długim okresie? Tym bardziej że raportowanie ESG jest próbą uwzględnienia niezwykle trudnych do skwantyfikowania efektów zewnętrznych, wynikających ze zmian klimatycznych w rachunku ekonomicznym.

Przegląd wybranych regulacji

Instytucje regulujące działalność ubezpieczeniową w różnych krajach w mniejszym lub większym stopniu wspierają sektor ubezpieczeniowy w przygotowywaniu raportowania ESG. O ile tylko przyjmiemy jako aksjomat właściwe intencje regulatorów, tj. inspirowanie ubezpieczycieli do działań zgodnych ze zrównoważonym rozwojem, warto zajrzeć do regulacji lub wytycznych już dziś obowiązujących w innych krajach, aby się zainspirować. Popatrzmy, jakie wytyczne obowiązują w kilku wybranych jurysdykcjach.

Rozpoczynając analizę od naszego „podwórka”, na potrzeby raportowe dla 2023 r. UKNF sporządził metodykę przeprowadzania testów warunków skrajnych, obejmującą ryzyka fizyczne oraz ryzyka transformacji.

Na Węgrzech Narodowy Bank Węgier, MNB, opublikował rekomendację dotyczącą zmian klimatu i ryzyk klimatycznych, No. 12/2023. (XI.27.) recommendation of the Central Bank of Hungary. W rekomendacji znajdziemy wytyczne dotyczące strategii i modelu biznesowego, w tym m.in. KPIs, zarządzania ryzykiem, w tym np. obowiązek uwzględniania ryzyk klimatycznych w apetycie na ryzyko, ORSA, informacji dla klientów. Ponadto, MNB sugeruje podejście do ryzyka operacyjnego, w tym mierzenie emisji czy śladu węglowego, a także przekazuje wytyczne dot. raportowania. Rekomendacje wchodzą w życie 1 stycznia 2025 r.

W Słowenii AZN (Agencja Nadzoru Ubezpieczeń) wydał w połowie 2024 r. stanowisko na temat wybranych aspektów ESG, które będą egzekwowane przez nadzór, natomiast wytyczne opublikowane przez HANFA w Chorwacji mają właściwie charakter informacyjny.

Okólnik Banku Anglii, the Bank Of England’s (PRA) Supervisory Statement 03/19, ma już ponad pięć lat. Rynek spodziewa się aktualizacji dokumentu przed końcem br. W momencie publikacji był to jeden z pierwszych dokumentów określających wymagania ESG wobec ubezpieczycieli. Bank Of England wyznaczył de facto światowe standardy poprzez określenie oczekiwań w zakresie: uwzględnienia ryzyk klimatycznych w polityce zarządzania, w tym zarządzania ryzykiem finansowym, tworzenia długoterminowych scenariuszy z uwzględnieniem ryzyk klimatycznych, budowania ram raportowania. Warto zwrócić uwagę na ten ostatni element, tj. PRA oczekiwał od firm ubezpieczeniowych przygotowywania własnego raportowania, na potrzeby wewnętrzne oraz zewnętrzne (w każdym razie do organu nadzoru) już w 2019 r.

Raportowanie ESG to nie tylko „wymysł eurokratów”. Kanadyjski nadzór federalny, OSFI, opublikował wytyczne dotyczące przeprowadzania klimatycznych testów stresu (notabene, podobnie jak KNF) oraz wytyczne dotyczące zarządzania ryzykami klimatycznymi przez ubezpieczycieli: Guideline B-15 – Climate Risk Management obowiązujące od bieżącego lub następnego roku, w zależności od rozmiaru działalności.

W Południowej Afryce opublikowane wytyczne dotyczące zarządzania (SARB Guidance Notice 1 of 2024) oraz raportowania (SARB Guidance Notice 2 of 2024) ryzyk klimatycznych jeszcze nie są obowiązkowe.

5 listopada 2024 r. Rada Europy zatwierdziła zmiany modyfikujące dyrektywę Wypłacalność II, obejmujące m.in. zagadnienia zrównoważonego rozwoju. Zapowiedzią uwzględnienia czynników ESG w systemie zarządzania ryzykiem było rozporządzenie delegowane Komisji z 2021 r., obligujące do ich prezentacji przede wszystkim w ORSA. Nowością jest natomiast wypracowanie planów zawierających mierzalne cele i procesy pozwalające na zarządzanie ryzykami ESG. Kierunek rozwoju metod i ujawnień wskazuje opublikowany w listopadzie 2024 r. raport EIOPA „Prudential Treatment of Sustainability Risks”.

Podsumowując

Patrząc globalnie – wspomniane regulacje to tylko niewielki wycinek literatury. Warto poznać te pomysły, jeśli w naszej działalności biznesowej chcemy działać zgodnie z hasłami ESG, a nie jedynie hasła ESG głosić.

Tak jak w przypadku BHP, przepisów przeciwpożarowych, norm bezpieczeństwa samochodów, obowiązkowego ubezpieczenia OC komunikacyjnego, prędzej lub później wymagania ESG staną się dla wszystkich codziennością. A do tej codzienności zapewne zmusi nas prędzej konkurencja; raportowanie jedynie pomoże. A jeśli dzięki raportowaniu wytniemy globalnie mniej lasów albo zasadzimy nowe, to przyszłym pokoleniom będzie żyło się lepiej.

Kamil Jasiński
dyrektor w Zespole Usług Aktuarialnych i Ubezpieczeniowych, Deloitte

Karina Ostoj-Bobrowska
starsza menedżerka w Zespole Usług Aktuarialnych i Ubezpieczeniowych

Marcin Pasternak
starszy menedżer w Zespole Usług Aktuarialnych i Ubezpieczeniowych

Wpływ wojny na rynek ubezpieczeń w Ukrainie – perspektywa z pierwszej linii frontu

0
Denis Jastrieb

24 lutego 2022 r. to data, która na zawsze zmieniła życie w Ukrainie. Wojna stała się faktem, a emocje, takie jak lęk o życie bliskich, niepewność, gniew i nienawiść do agresora, towarzyszą codziennie każdemu mieszkańcowi. Dziś możliwe jest już spojrzenie wstecz i ocena, jak sektor ubezpieczeń odpowiedział na wyzwania, przed którymi stanął.

Od pierwszych dni wojny ukraińska branża ubezpieczeniowa musiała skoncentrować się na zapewnieniu bezpieczeństwa pracownikom, przeniesieniu biur, ochronie danych oraz zabezpieczeniu zasobów technicznych. W marcu i kwietniu 2022 r. działalność biznesowa niemal zamarła, co doprowadziło do gwałtownego spadku składek ubezpieczeniowych w większości segmentów.

W marcu 2022 r. składki spadły o 52% w porównaniu z analogicznym miesiącem 2021 r., jednak już w maju zaczął się proces odbudowy – składki zmniejszyły się jedynie o 14% w porównaniu z rokiem poprzednim. Według danych Narodowego Banku Ukrainy (NBU) w 2023 r. nastąpił wzrost składek o 12,4%, głównie z powodu inflacji.

Ograniczenia walutowe a współpraca z międzynarodowymi reasekuratorami

W ramach działań antykryzysowych Ukraina wprowadziła w lutym 2022 r. restrykcje walutowe, które uniemożliwiły rozliczenia z zagranicznymi reasekuratorami. Dzięki współpracy i wyrozumiałości międzynarodowych partnerów udało się utrzymać programy reasekuracyjne w ograniczonym zakresie.

Począwszy od 2023 r., restrykcje te zaczęto łagodzić, umożliwiając rozliczenia z zagranicznymi partnerami dla firm spełniających określone wymogi finansowe i transparentnościowe. Efektem tego był wzrost składek przekazywanych międzynarodowym reasekuratorom o 16% w pierwszych dziewięciu miesiącach 2023 r.

Ułatwienia regulacyjne oraz adaptacja sektora ubezpieczeń

W marcu 2022 r. NBU wprowadził wiele ułatwień regulacyjnych, które pozwoliły ubezpieczycielom szybko dostosować działalność do wojennych realiów. Doświadczenia zdobyte w czasie pandemii Covid-19 przyspieszyły wdrożenie zdalnych procesów, co okazało się kluczowe w początkowych miesiącach wojny.

Latem 2022 r. rynek powrócił do częściowej działalności, a stopniowe ożywienie gospodarcze wsparło wzrost składek. W pierwszej połowie 2024 r. odnotowano 3,6% wzrostu składek przypisanych brutto w porównaniu z tym samym okresem 2023 r.

Wzrost popytu na Zieloną Kartę

Wojna zmusiła miliony Ukraińców do ucieczki za granicę, co znacząco zwiększyło zainteresowanie Zieloną Kartą, które to ubezpieczenie pokrywa odpowiedzialność cywilną podczas pobytu poza granicami kraju.

W 2022 r. składki z tego tytułu wzrosły o 124,7% i osiągnęły 102 mln euro. Rok później wartość składek wzrosła o kolejne 25,4%, osiągając 118,2 mln euro. Obecnie popyt na Zieloną Kartę się stabilizuje – w pierwszym półroczu 2024 r. odnotowano nieznaczny spadek liczby wniosków o 1,2%.

Straty spowodowane dronami i atakami rakietowymi

Intensywne ataki rakietowe i dronowe wymusiły na ubezpieczycielach poszerzenie oferty o produkty obejmujące ryzyka związane z wojną, w tym szkody osobowe, zniszczenia mienia i pojazdów. W 2022 r. gromadzenie danych o stratach umożliwiło firmom przygotowanie nowych polis dostosowanych do potrzeb związanych z ochroną życia, zdrowia oraz mienia.

Jesienią 2022 r. pojawiły się na rynku ubezpieczenia indywidualne, a od 2023 r. oferowane są także polisy dla małych i średnich firm. Ochrona obejmuje wybrane ryzyka wojenne, choć wyłączone są obszary bezpośrednich działań zbrojnych lub zlokalizowane blisko frontu. Polisy te przewidują pokrycie szkód do 35 tys. euro dla życia i zdrowia, do 50 tys. euro dla nieruchomości oraz w granicach wartości rynkowej pojazdu.

Przerwy w dostawach prądu a działalność gospodarcza

Trwające od jesieni 2022 do końca zimy 2023 r. przerwy w dostawach prądu spowolniły tempo ożywienia gospodarczego, najbardziej wpływając na sektor usług publicznych, handel detaliczny oraz gastronomię.

Sektor ubezpieczeń, wcześniej dostosowany do pracy zdalnej, odczuł ten wpływ w ograniczonym stopniu, co pozwoliło na zachowanie ciągłości usług w większości firm.

Stopniowe przywracanie wymagań regulacyjnych

Dzięki zdolności sektora do szybkiej adaptacji do wojennych warunków NBU rozpoczął proces przywracania pełnych wymogów regulacyjnych, aby zapewnić stabilność rynku. Wzrost wymogów dotyczy transparentności struktury właścicielskiej oraz poprawy wypłacalności ubezpieczycieli.

W ramach integracji z Unią Europejską ukraiński system ubezpieczeniowy dostosowuje się również do standardów europejskich poprzez implementację przepisów dyrektywy 2009/138/WE oraz dyrektywy 2016/97/UE.

Zmniejszenie liczby ubezpieczycieli działających w Ukrainie

Ukraiński rynek ubezpieczeniowy przeszedł znaczną transformację, dostosowując się do trudnej rzeczywistości wojennej. Od 2021 r. liczba firm ubezpieczeniowych spadła z 208 do 90.

Według raportu NBU z lipca 2024 r. ukraińska gospodarka, mimo ogromnych strat, wykazała zdolność do adaptacji i przetrwania. Sektor ubezpieczeń, choć znacząco zmniejszył liczbę graczy, kontynuuje działalność, dostosowując się do zmieniających się warunków i wspierając proces odbudowy gospodarki.

Denis Jastrieb
prezes Narodowego Stowarzyszenia Ubezpieczycieli Ukrainy

Jubileuszowa noc InterRisk!

0
Źródło zdjęcia: InterRisk

29 listopada zespół InterRisk świętował 30-lecie działalności. Na wyjątkowe spotkanie przybyli pracownicy z całej Polski. Tego dnia to oni byli w centrum uwagi. Czerwony dywan wytyczał drogę na uroczystą galę, gdzie w blasku fleszy upamiętniono ten ważny moment.

Gośćmi specjalnymi „Jubileuszowej nocy z InterRisk” byli: członek zarządu Vienna Insurance Group Harald Riener, przedstawiciele zarządów spółek Grupy VIG w Polsce i zarządu TUW „TUW”. Imprezę w Centrum Konferencyjnym Legii Warszawa poprowadził redaktor Tomasz Kammel.

Historię InterRisk tworzą ludzie

Prezes InterRisk Piotr Narloch na wstępie przywitał pracowników i zaproszonych gości. Następnie krótko nawiązał do jubileuszu spółki.

To ważny moment w naszej historii. Cieszę się, że jesteśmy tu wszyscy razem. 30 lat to piękny wiek! Mamy już doświadczenie i kompetencje, ale jesteśmy młodzi i pełni energii do podejmowania nowych wyzwań. Przez lata zwiększyliśmy nasz potencjał i rozwinęliśmy portfel ubezpieczeń. Jubileuszowy event to najlepsza okazja, aby podziękować Państwu za lata solidnej pracy, za to wszystko, co udało się nam razem osiągnąć. Bez Państwa nie tylko nie byłoby wyniku, ale nie byłoby również InterRisk –powiedział Piotr Narloch.

InterRisk to przede wszystkim historia ludzi, którzy od lat budują pozycję firmy na rynku. Spółka zatrudnia obecnie ponad 1000 pracowników. Warto podkreślić, że aż 238 osób pracuje w InterRisk co najmniej dziesięć lat, a blisko 50 – ponad 20 lat.

Ważnym momentem jubileuszowej gali było uroczyste uhonorowanie 17 pracowników InterRisk, którzy od ponad 25 lat wnoszą swoje doświadczenie i zaangażowanie w rozwój organizacji.Na scenie odebrali oni gratulacje z rąk zarządu InterRisk i Haralda Rienera, członka zarządu Vienna Insurance Group i przewodniczącego rady nadzorczej spółek VIG w Polsce.

Jubileuszowe spotkanie było nie tylko okazją do wyróżnienia pracowników, ale również do wielu wspomnień i rozmów.

Podczas jubileuszu głos zabrał także gość specjalny wydarzenia, prezes Harald Riener, który pogratulował zarządowi InterRisk dotychczasowych osiągnięć i życzył dalszych sukcesów.

W dobrym towarzystwie przez lata

1 września 1994 r. spółka rozpoczęła działalność jako Szkolne Towarzystwo Ubezpieczeniowe STU SA, a od 2008 r. pod nazwą InterRisk TU SA. W 2006 r. firma stała się częścią Vienna Insurance Group, lidera w Europie Środkowo-Wschodniej. W 2010 r. InterRisk uzyskał miliard składki przypisanej.

Pod koniec ubiegłego roku spółka otrzymała zgodę Kolegium Nadzorów, w tym Komisji Nadzoru Finansowego, na stosowanie częściowego modelu wewnętrznego do wyliczania wymogu kapitałowego w obszarze ryzyka ubezpieczeniowego. To tylko kilka kamieni milowych z bogatej historii firmy.

InterRisk to niewątpliwie miejsce, gdzie tradycja i doświadczenie łączą się z nowoczesnością i innowacyjnością, co doskonale odzwierciedla logo spółki: niebieski kolor symbolizuje doświadczenie i wiedzę pracowników oraz tradycję i niezłomność w dążeniu do celu, zaś kolor czerwony przedstawia ducha nowoczesności, otwarcie na nowe, a zarazem młodość. Dwie przenikające się energie, które tworzą ludzie InterRisk.

Cała naprzód InterRisk!

„Jubileuszowa noc z InterRisk” była wyjątkowym wydarzeniem pełnym celebracji. A ponieważ był to także wieczór andrzejkowy, dlatego nie zabrakło na nim różnych atrakcji, które wprowadziły wszystkich gości w doskonały humor i zapewniły magiczny klimat podczas całej gali.

– Przed nami otwierają się nowe szanse, które z pewnością dobrze wykorzystamy. InterRisk jest na dobrym kursie. Jesteśmy zgranym zespołem, a także dobrymi nawigatorami, którzy potrafią działać w trudnych warunkach. Dziś jest wieczór wspomnień, podsumowań, ale nie zatrzymujemy się, kreśląc mapę przyszłości – podsumował prezes Piotr Narloch.

SPBUiR: Jak archiwizować czynności w obrocie ubezpieczeniowym i dystrybucyjnym?

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

9 stycznia odbędzie się szkolenie online „Formy dokonywania i sposoby archiwizowania czynności w obrocie ubezpieczeniowym i dystrybucyjnym”. Wydarzenie organizowane przez Stowarzyszenie Polskich Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych poprowadzi dr hab. Marcin Orlicki, prof. Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Agenda:

  1. Formy czynności prawnych – wątpliwości dotyczące terminologii stosowanej przez ustawodawcę (na piśmie/w formie pisemnej/w formie papierowej).
  2. Wymogi formalne dotyczące czynności prawnych wynikające z przepisów części ogólnej kodeksu cywilnego.
  3. Wymogi formalne wynikające z przepisów części ogólnej księgi trzeciej kodeksu cywilnego (prawo zobowiązań).
  4. Wymogi formalne wynikające z przepisów kodeksu cywilnego dotyczących umowy ubezpieczenia.
  5. Wymogi formalne wynikające z przepisów ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej.
  6. Wymogi formalne wynikające z przepisów ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK.
  7. Wymogi formalne wynikające z przepisów ustawy o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego, Rzeczniku Finansowym i Fundacji Edukacji Finansowej.
  8. Wymogi formalne wynikające z przepisów ustawy o dystrybucji ubezpieczeń i rozporządzeniach delegowanych KE.
  9. Skutki niezachowania formy czynności prawnych nakazanej w przepisach ustawowych.
  10. Rygory stosowane w postanowieniach umownych.
  11. Szczególne wymogi formalne dotyczące czynności prawnych oraz działań informacyjnych dokonywanych przez brokerów ubezpieczeniowych.
  12. Sposoby archiwizacji treści czynności prawnych i działań informacyjnych dokonywanych przez brokerów.
  13. Terminy archiwizacji.
  14. Skutki niedochowania obowiązków archiwizacyjnych.
  15. Propozycje zmian legislacyjnych dotyczących form dokonywania czynności związanych z zawieraniem i wykonywaniem umów ubezpieczenia zgłoszone do Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Cywilnego przy Ministrze Sprawiedliwości:
  16. Zmiany dotyczące formy, w której ubezpieczyciel powinien zwrócić ubezpieczającemu uwagę na niekorzystne zmiany w treści dokumentu ubezpieczenia (art. 811 §1 kc).
  17. Zmiany dotyczące formy zapytania ubezpieczającego o okoliczności dotyczące ryzyka przed zawarciem umowy ubezpieczenia (art. 815 §1 kc).

Rejestracja

(AM, źródło: SPBUiR)

Minte.ai przeznaczy 2 mln zł finansowania na ekspansję rynkową i zagraniczną

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Insurtech Minte.ai, dostawca bazującego na sztucznej inteligencji rozwiązania do likwidacji szkód, pozyskał 2 mln zł finansowania od inwestora prywatnego. Zdobyte środki finansowe umożliwią spółce dalszy rozwój autorskiej technologii oraz wdrożenia w kolejnych zakładach.

– Cieszymy się z pozyskanego finansowania, które umożliwia nam rozwijanie dalszych modułów na bazie naszej unikatowej technologii oraz zakończenie kolejnych, bardzo zaawansowanych projektów z wiodącymi firmami ubezpieczeniowymi w Polsce. Zakończyliśmy z sukcesem kolejne kluczowe projekty PoC (Proof of Concept) u liderów branży w Polsce. Jest to dowodem na to, że nasze oprogramowanie rewolucjonizuje obsługę roszczeń ubezpieczeniowych. W przyszłym roku oczekujemy wdrożenia produkcyjnego co najmniej w czterech nowych firmach ubezpieczeniowych – powiedział Romuald Paprzycki, CEO Minte.ai.

Inwestorem i partnerem technologicznym jest ITSurance Group. Dzięki tej współpracy rozwiązanie opracowane przez Minte.ai jest „opakowane” w nowoczesną architekturę, łatwą do integracji, i umożliwia równoległą realizację wdrożeń dla największych klientów.

Współpraca z UNIQA zatacza coraz szersze kręgi

Oprogramowanie Minte.ai zostało wdrożone w UNIQA Polska, umożliwiając pełne zautomatyzowanie oceny roszczenia i wypłaty odszkodowania, a także skrócenie czasu likwidacji szkód osobowych do kilku minut.

Obecnie insurtech rozszerza współpracę z ubezpieczycielem. Po udanym wdrożeniu systemu do likwidacji szkód związanych z uszczerbkiem na zdrowiu uruchomione produkcyjnie zostało rozwiązanie do obsługi roszczeń związanych z leczeniem szpitalnym. W planach na I kwartał 2025 jest dalsze rozszerzenie o obsługę roszczeń dotyczących operacji chirurgicznych.

– Nasze rozwiązanie automatyzuje procesy, które wcześniej wymagały dużego nakładu czasu i pracy, jednocześnie podnosząc ich jakość i zgodność z regulacjami. UNIQA to partner, który z pełnym zaangażowaniem współtworzył proces wdrażania, co pozwoliło na osiągnięcie świetnych rezultatów – podkreślił Romuald Paprzycki.

Wzmocnienie pozycji w Polsce i plany wyjścia za granicę

Minte.ai zakończyło dwa kolejne płatne projekty Proof of Concept z dużymi podmiotami z branży ubezpieczeniowej, a obecnie realizuje dwa pilotaże. Firma prowadzi również rozmowy na temat wdrożeń z trzema kluczowymi zakładami. Według insurtechu nad rozpoczęciem współpracy zastanawiają się też kolejne firmy. Minte.ai testuje również nowe moduły, takie jak narzędzie pozwalające przeciwdziałać nadużyciom ubezpieczeniowym. Firma planuje dalszy rozwój technologii oraz wyjście na rynki zagraniczne. Obecnie prowadzone są prace nad przygotowaniem wejścia na trzy duże rynki europejskie. Spółka liczy na pojawienie się przynajmniej na jednym z nich do końca obecnego roku.

– Minte.ai to jedna z najbardziej perspektywicznych spółek w naszym portfelu. Wsparliśmy ją w negocjacjach i realizacji transakcji z nowym inwestorem. Pozyskane finansowanie pozwoli, zdaniem zarządu spółki, na jej rozwój aż do uzyskania istotnych wpływów z wdrożeń produkcyjnych oraz wejście na rynki zagraniczne – podsumował Bartłomiej Kurylak, CFO JRH ASI S.A, w portfelu której znajduje się Minte.ai.

(AM, źródło: JRH)

Rankomat: Średnie ceny OC poszły w górę, ale ich poziom nadal jest niski

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Z danych zebranych przez Rankomat wynika, że w ubiegłym roku ceny OC posiadaczy pojazdów mechanicznych wzrosły o 25% w stosunku do 2023 r. Najszybsze tempo wzrostu odnotowano w drugim kwartale, a najwolniejsze – w pierwszym i czwartym. W ocenie ekspertów porównywarki obecne trendy cenowe w OC ppm. sugerują, że w 2025 r. kierowców czekają kolejne podwyżki .

Opracowany przez Rankomat raport „RanKING – rynek i ceny ubezpieczeń komunikacyjnych” wskazuje, że średnia cena OC ppm. w 2024 roku wyniosła 650 zł i była wyższa o 130 zł niż dwanaście miesięcy wcześniej. Eksperci porównywarki zwracają uwagę, że obecne tempo wzrostu cen na poziomie 25% przypomina sytuację sprzed ośmiu lat. Między rokiem 2016 i 2017 składki drożały o 24%, ale te podwyżki nie były jeszcze tak gwałtowne, jak rok wcześniej. Przez pięć kolejnych lat średnia stawka systematycznie spadała – od 779 zł w 2017 r. do 505 zł w 2022 r. Po odnotowanym w 2023 r. minimalnym wzroście na poziomie 3% teraz osiąga 650 zł, a to nadal o 129 zł mniej niż w rekordowym 2017 r.

Mało imponująca średnia

W czwartym kwartale 2024 r. średnia cena OC ppm. wyniosła 694 zł i była najniższa od początku 2023 r., kiedy to zaczęła systematycznie rosnąć od poziomu 490 zł.

– Po długim okresie spadkowym dla cen OC i nieznacznym drożeniu składki przez cały 2023 r. mamy gwałtowne odbicie w górę. W 2024 r. wszystkie kwartały kończyły się podwyżkami o co najmniej 2,1%. Szczyt podwyżek polisy OC przypadł na II kwartał 2024 r., kiedy to odnotowaliśmy wzrost o 11,1% względem kwartału poprzedniego. W 2025 r. znów wzrosną kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia, jednak ceny OC niekoniecznie muszą pójść w górę, co zależy od kilku czynników. Porównując oferty i wybierając najkorzystniejszą propozycję, kierowcy mogą zaoszczędzić nawet kilkaset złotych na ubezpieczeniu – komentuje Bartosz Niewiadomski, prezes zarządu Rankomat.

Najdrożej na Pomorzu i Dolnym Śląsku

W 2024 r. najdroższe oferty otrzymywali mieszkańcy Pomorza, Mazowsza i Dolnego Śląska. Z kolei na najtańsze OC ppm. mogli liczyć kierowcy z województw podkarpackiego, opolskiego i świętokrzyskiego. W obu przypadkach cenowe podium było identyczne jak w 2023 r. Różnica stawek w OC ppm. pomiędzy najtańszym województwem podkarpackim (średnio 540 zł) a najdroższym pomorskim (średnio 759 zł) wyniosła 40,5%.

Kto płacił najwięcej?

Najdroższym miastem wojewódzkim był Gdańsk. Tutaj za polisę kierowcy płacili średnio 883 zł. Na drugim biegunie znalazło się Opole ze składką na poziomie 629 zł. Nadal za OC ppm. najwięcej płacą najmłodsi, 18-letni kierowcy – średnio 2434 zł. Największe zniżki otrzymują zaś 62-latkowie, dzięki czemu ich składka wyniosła 549 zł. Najtańsze w ubezpieczeniu były samochody marki Skoda (615 zł), najdroższe BMW (771 zł). Panny i kawalerowie płacili 828 zł, natomiast kierowcy będący w związkach 598 zł.

Metodologia

Raport RanKING powstał w oparciu o dane zgromadzone przez Rankomat. Do analizy posłużyły zapytania wykonane za pośrednictwem kalkulatora ubezpieczeń w okresie od 1 stycznia do 27 grudnia 2024 r. Analizowane ubezpieczenia oferowane były przez nastpęujące firmy: Allianz, Balcia, Benefia, Compensa, Generali, ERGO Hestia, Euroins, Wiener, LINK4, mtu24.pl, Proama, UNIQA, You Can Drive, TUZ Ubezpieczenia, Beesafe, Trasti i wefox. Podawane ceny są medianami najniższych cen OC w rankingach prezentowanych po wypełnieniu kalkulatora składek OC.

(AM, źródło: Rankomat)

Orange zwraca składki życiowe po interwencji UOKiK

0
Źródło zdjęcia: Canva

Operator telekomunikacyjny Orange Polska poinformował w komunikacie, że 13 listopada 2024 r. prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał decyzję zobowiązującą dotyczącą usług grupowego ubezpieczenia na życie oferowanych w okresie pomiędzy 25.12.2014 r. a 30.06.2016 r. Prezes UOKiK w swojej decyzji uznał za uprawdopodobnione, że Orange nie przesyłał konsumentom na trwałym nośniku informacji przed przystąpieniem do umowy, pomimo że miało ono miejsce przez telefon.

W ramach decyzji spółka Orange Polska zobowiązała się zwrócić jednomiesięczną składkę ubezpieczenia konsumentom, którzy przystąpili do ubezpieczenia w w/w okresie na następujących zasadach:

  • konsumenci pozostający klientami Orange, którzy złożyli reklamację dotyczącą usług ubezpieczenia do dnia uprawomocnienia decyzji i nie została ona rozpatrzona pozytywnie, na dzień uprawomocnienia decyzji otrzymają automatycznie zwrot w formie upustu na kolejnych fakturach za świadczenie usług telekomunikacyjnych;
  • konsumenci, którzy nie składali reklamacji lub składali je do dnia uprawomocnienia decyzji, ale zostały one rozpatrzone pozytywnie, otrzymają zwrot po złożeniu odpowiedniego wniosku za pośrednictwem formularza udostępnionego na stronie internetowej spółki. Osoby z tej grupy, które nadal są klientami Orange otrzymają wspomniany powyżej upust, natomiast niekorzystający z usług operatora dostaną zwrot w formie przelewu na wskazany rachunek bankowy.

(AM, źródło: Orange)

Aon: Strategia wellbeingowa może pomóc firmie w osiąganiu celów

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Z danych Aon Polska wynika, że niespełna połowa firm oferuje pracownikom świadczenia w zakresie wellbeingu. Tego typu benefity powinny być jednak dopasowane do potrzeb konkretnej organizacji, dlatego niezbędne jest zbudowanie przemyślanej strategii i cykliczne sprawdzanie jej efektywności.

W badaniu Aon Employee Benefits Survey 2024 zapytano organizacje działające na polskim rynku o to, jakie jest ich podejście do strategii wellbeingowej. Odpowiedzi ankietowanych pokazały, że 48% z nich udostępnia świadczenia w tym zakresie. 69% respondentów oferuje pracownikom członkostwo w siłowni lub dostęp do programów fitness, 46% szczepienia, 44% programy zarządzania stresem, a 39% terapię psychologiczną.

– Podejście do zapewnienia pracownikom profilaktyki czy w ogóle wsparcia w zakresie zdrowia psychicznego powoli się zmienia. Dominującym na rynku trendem, co znalazło potwierdzenie w raporcie Aon Polska, jest udostępnianie limitowanych konsultacji u psychologa czy psychiatry, indywidualne wsparcie kryzysowe w ramach programów EAP (Employee Asistant Program) oraz organizowanie webinarów, głównie dotyczących radzenia sobie ze stresem – mówi Karolina Hernik, Employee Benefit Practice Leader Aon Polska. – Wiemy już, że takie podejście nie spełnia oczekiwań zarówno pracowników jak i pracodawców. Rynek również znalazł te lukę i dzięki temu powstało wiele wartościowych produktów, które mogą wspomóc pracowników w zakresie zdrowia psychicznego – dodaje.

Od czego zacząć budowanie strategii wellbeingowej w firmie? Ekspertka wskazuje, że benefity pracownicze należy podzielić na dwie kategorie – takie, które pomagają pracodawcy w zarządzeniu ryzykiem związanym z pracownikami, oraz tzw. Flex benefits, które można oddać do decyzji pracownika.

– Z doświadczenia Aon wiemy, że pracownicy preferują benefity, z których mogą korzystać tu i teraz. Nie możemy jednak mówić o uniwersalnych benefitach, stąd konieczność zbudowania przemyślanej strategii wellbeingowej. Nie ma jednej uniwersalnej strategii i pożądanych benefitów. Wiele również zależy od edukowania i informowania pracowników o korzyściach z poszczególnych benefitów. Łatwo jest wpaść w pułapkę, że niektóre świadczenia są „oczywiste” – wyjaśnia Karolina Hernik.

Ekspertka podkreśla, że z doświadczeń Aon ze współpracy z klientami wynika, że wprowadzenie konkretnych planów mających na celu zmniejszenie ryzyka związanego z pracownikami może wpłynąć pozytywnie na konkretne wskaźniki, jak liczba dni przebywania na zwolnieniu lekarskim, rotacja pracowników czy ROI. Jednak są one zależne od wielu zmiennych, stąd ważne jest podejście holistyczne do strategii wellbeingowej. Co oznacza zaangażowanie nie tylko działów HR, ale również menedżerów odpowiadających m.in. za finanse spółki.

– Często zadawane pytanie, jakie słyszymy to „gdzie jest punkt styku?”. Wbrew pozorom inwestycje w pracowników, bo tak należy traktować sponsorowane benefity, będą mieć odzwierciedlenie w wynikach finansowych spółki. Co ważne, organizacje mogą zmienić obecne rozwiązania, nie angażując dużych dodatkowych środków – dodaje Karolina Hernik.

(AM, źródło: Brandscope)

18,338FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie