Blog - Strona 110 z 1488 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 110

Minte.ai przeznaczy 2 mln zł finansowania na ekspansję rynkową i zagraniczną

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Insurtech Minte.ai, dostawca bazującego na sztucznej inteligencji rozwiązania do likwidacji szkód, pozyskał 2 mln zł finansowania od inwestora prywatnego. Zdobyte środki finansowe umożliwią spółce dalszy rozwój autorskiej technologii oraz wdrożenia w kolejnych zakładach.

– Cieszymy się z pozyskanego finansowania, które umożliwia nam rozwijanie dalszych modułów na bazie naszej unikatowej technologii oraz zakończenie kolejnych, bardzo zaawansowanych projektów z wiodącymi firmami ubezpieczeniowymi w Polsce. Zakończyliśmy z sukcesem kolejne kluczowe projekty PoC (Proof of Concept) u liderów branży w Polsce. Jest to dowodem na to, że nasze oprogramowanie rewolucjonizuje obsługę roszczeń ubezpieczeniowych. W przyszłym roku oczekujemy wdrożenia produkcyjnego co najmniej w czterech nowych firmach ubezpieczeniowych – powiedział Romuald Paprzycki, CEO Minte.ai.

Inwestorem i partnerem technologicznym jest ITSurance Group. Dzięki tej współpracy rozwiązanie opracowane przez Minte.ai jest „opakowane” w nowoczesną architekturę, łatwą do integracji, i umożliwia równoległą realizację wdrożeń dla największych klientów.

Współpraca z UNIQA zatacza coraz szersze kręgi

Oprogramowanie Minte.ai zostało wdrożone w UNIQA Polska, umożliwiając pełne zautomatyzowanie oceny roszczenia i wypłaty odszkodowania, a także skrócenie czasu likwidacji szkód osobowych do kilku minut.

Obecnie insurtech rozszerza współpracę z ubezpieczycielem. Po udanym wdrożeniu systemu do likwidacji szkód związanych z uszczerbkiem na zdrowiu uruchomione produkcyjnie zostało rozwiązanie do obsługi roszczeń związanych z leczeniem szpitalnym. W planach na I kwartał 2025 jest dalsze rozszerzenie o obsługę roszczeń dotyczących operacji chirurgicznych.

– Nasze rozwiązanie automatyzuje procesy, które wcześniej wymagały dużego nakładu czasu i pracy, jednocześnie podnosząc ich jakość i zgodność z regulacjami. UNIQA to partner, który z pełnym zaangażowaniem współtworzył proces wdrażania, co pozwoliło na osiągnięcie świetnych rezultatów – podkreślił Romuald Paprzycki.

Wzmocnienie pozycji w Polsce i plany wyjścia za granicę

Minte.ai zakończyło dwa kolejne płatne projekty Proof of Concept z dużymi podmiotami z branży ubezpieczeniowej, a obecnie realizuje dwa pilotaże. Firma prowadzi również rozmowy na temat wdrożeń z trzema kluczowymi zakładami. Według insurtechu nad rozpoczęciem współpracy zastanawiają się też kolejne firmy. Minte.ai testuje również nowe moduły, takie jak narzędzie pozwalające przeciwdziałać nadużyciom ubezpieczeniowym. Firma planuje dalszy rozwój technologii oraz wyjście na rynki zagraniczne. Obecnie prowadzone są prace nad przygotowaniem wejścia na trzy duże rynki europejskie. Spółka liczy na pojawienie się przynajmniej na jednym z nich do końca obecnego roku.

– Minte.ai to jedna z najbardziej perspektywicznych spółek w naszym portfelu. Wsparliśmy ją w negocjacjach i realizacji transakcji z nowym inwestorem. Pozyskane finansowanie pozwoli, zdaniem zarządu spółki, na jej rozwój aż do uzyskania istotnych wpływów z wdrożeń produkcyjnych oraz wejście na rynki zagraniczne – podsumował Bartłomiej Kurylak, CFO JRH ASI S.A, w portfelu której znajduje się Minte.ai.

(AM, źródło: JRH)

Rankomat: Średnie ceny OC poszły w górę, ale ich poziom nadal jest niski

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Z danych zebranych przez Rankomat wynika, że w ubiegłym roku ceny OC posiadaczy pojazdów mechanicznych wzrosły o 25% w stosunku do 2023 r. Najszybsze tempo wzrostu odnotowano w drugim kwartale, a najwolniejsze – w pierwszym i czwartym. W ocenie ekspertów porównywarki obecne trendy cenowe w OC ppm. sugerują, że w 2025 r. kierowców czekają kolejne podwyżki .

Opracowany przez Rankomat raport „RanKING – rynek i ceny ubezpieczeń komunikacyjnych” wskazuje, że średnia cena OC ppm. w 2024 roku wyniosła 650 zł i była wyższa o 130 zł niż dwanaście miesięcy wcześniej. Eksperci porównywarki zwracają uwagę, że obecne tempo wzrostu cen na poziomie 25% przypomina sytuację sprzed ośmiu lat. Między rokiem 2016 i 2017 składki drożały o 24%, ale te podwyżki nie były jeszcze tak gwałtowne, jak rok wcześniej. Przez pięć kolejnych lat średnia stawka systematycznie spadała – od 779 zł w 2017 r. do 505 zł w 2022 r. Po odnotowanym w 2023 r. minimalnym wzroście na poziomie 3% teraz osiąga 650 zł, a to nadal o 129 zł mniej niż w rekordowym 2017 r.

Mało imponująca średnia

W czwartym kwartale 2024 r. średnia cena OC ppm. wyniosła 694 zł i była najniższa od początku 2023 r., kiedy to zaczęła systematycznie rosnąć od poziomu 490 zł.

– Po długim okresie spadkowym dla cen OC i nieznacznym drożeniu składki przez cały 2023 r. mamy gwałtowne odbicie w górę. W 2024 r. wszystkie kwartały kończyły się podwyżkami o co najmniej 2,1%. Szczyt podwyżek polisy OC przypadł na II kwartał 2024 r., kiedy to odnotowaliśmy wzrost o 11,1% względem kwartału poprzedniego. W 2025 r. znów wzrosną kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia, jednak ceny OC niekoniecznie muszą pójść w górę, co zależy od kilku czynników. Porównując oferty i wybierając najkorzystniejszą propozycję, kierowcy mogą zaoszczędzić nawet kilkaset złotych na ubezpieczeniu – komentuje Bartosz Niewiadomski, prezes zarządu Rankomat.

Najdrożej na Pomorzu i Dolnym Śląsku

W 2024 r. najdroższe oferty otrzymywali mieszkańcy Pomorza, Mazowsza i Dolnego Śląska. Z kolei na najtańsze OC ppm. mogli liczyć kierowcy z województw podkarpackiego, opolskiego i świętokrzyskiego. W obu przypadkach cenowe podium było identyczne jak w 2023 r. Różnica stawek w OC ppm. pomiędzy najtańszym województwem podkarpackim (średnio 540 zł) a najdroższym pomorskim (średnio 759 zł) wyniosła 40,5%.

Kto płacił najwięcej?

Najdroższym miastem wojewódzkim był Gdańsk. Tutaj za polisę kierowcy płacili średnio 883 zł. Na drugim biegunie znalazło się Opole ze składką na poziomie 629 zł. Nadal za OC ppm. najwięcej płacą najmłodsi, 18-letni kierowcy – średnio 2434 zł. Największe zniżki otrzymują zaś 62-latkowie, dzięki czemu ich składka wyniosła 549 zł. Najtańsze w ubezpieczeniu były samochody marki Skoda (615 zł), najdroższe BMW (771 zł). Panny i kawalerowie płacili 828 zł, natomiast kierowcy będący w związkach 598 zł.

Metodologia

Raport RanKING powstał w oparciu o dane zgromadzone przez Rankomat. Do analizy posłużyły zapytania wykonane za pośrednictwem kalkulatora ubezpieczeń w okresie od 1 stycznia do 27 grudnia 2024 r. Analizowane ubezpieczenia oferowane były przez nastpęujące firmy: Allianz, Balcia, Benefia, Compensa, Generali, ERGO Hestia, Euroins, Wiener, LINK4, mtu24.pl, Proama, UNIQA, You Can Drive, TUZ Ubezpieczenia, Beesafe, Trasti i wefox. Podawane ceny są medianami najniższych cen OC w rankingach prezentowanych po wypełnieniu kalkulatora składek OC.

(AM, źródło: Rankomat)

Orange zwraca składki życiowe po interwencji UOKiK

0
Źródło zdjęcia: Canva

Operator telekomunikacyjny Orange Polska poinformował w komunikacie, że 13 listopada 2024 r. prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał decyzję zobowiązującą dotyczącą usług grupowego ubezpieczenia na życie oferowanych w okresie pomiędzy 25.12.2014 r. a 30.06.2016 r. Prezes UOKiK w swojej decyzji uznał za uprawdopodobnione, że Orange nie przesyłał konsumentom na trwałym nośniku informacji przed przystąpieniem do umowy, pomimo że miało ono miejsce przez telefon.

W ramach decyzji spółka Orange Polska zobowiązała się zwrócić jednomiesięczną składkę ubezpieczenia konsumentom, którzy przystąpili do ubezpieczenia w w/w okresie na następujących zasadach:

  • konsumenci pozostający klientami Orange, którzy złożyli reklamację dotyczącą usług ubezpieczenia do dnia uprawomocnienia decyzji i nie została ona rozpatrzona pozytywnie, na dzień uprawomocnienia decyzji otrzymają automatycznie zwrot w formie upustu na kolejnych fakturach za świadczenie usług telekomunikacyjnych;
  • konsumenci, którzy nie składali reklamacji lub składali je do dnia uprawomocnienia decyzji, ale zostały one rozpatrzone pozytywnie, otrzymają zwrot po złożeniu odpowiedniego wniosku za pośrednictwem formularza udostępnionego na stronie internetowej spółki. Osoby z tej grupy, które nadal są klientami Orange otrzymają wspomniany powyżej upust, natomiast niekorzystający z usług operatora dostaną zwrot w formie przelewu na wskazany rachunek bankowy.

(AM, źródło: Orange)

Aon: Strategia wellbeingowa może pomóc firmie w osiąganiu celów

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Z danych Aon Polska wynika, że niespełna połowa firm oferuje pracownikom świadczenia w zakresie wellbeingu. Tego typu benefity powinny być jednak dopasowane do potrzeb konkretnej organizacji, dlatego niezbędne jest zbudowanie przemyślanej strategii i cykliczne sprawdzanie jej efektywności.

W badaniu Aon Employee Benefits Survey 2024 zapytano organizacje działające na polskim rynku o to, jakie jest ich podejście do strategii wellbeingowej. Odpowiedzi ankietowanych pokazały, że 48% z nich udostępnia świadczenia w tym zakresie. 69% respondentów oferuje pracownikom członkostwo w siłowni lub dostęp do programów fitness, 46% szczepienia, 44% programy zarządzania stresem, a 39% terapię psychologiczną.

– Podejście do zapewnienia pracownikom profilaktyki czy w ogóle wsparcia w zakresie zdrowia psychicznego powoli się zmienia. Dominującym na rynku trendem, co znalazło potwierdzenie w raporcie Aon Polska, jest udostępnianie limitowanych konsultacji u psychologa czy psychiatry, indywidualne wsparcie kryzysowe w ramach programów EAP (Employee Asistant Program) oraz organizowanie webinarów, głównie dotyczących radzenia sobie ze stresem – mówi Karolina Hernik, Employee Benefit Practice Leader Aon Polska. – Wiemy już, że takie podejście nie spełnia oczekiwań zarówno pracowników jak i pracodawców. Rynek również znalazł te lukę i dzięki temu powstało wiele wartościowych produktów, które mogą wspomóc pracowników w zakresie zdrowia psychicznego – dodaje.

Od czego zacząć budowanie strategii wellbeingowej w firmie? Ekspertka wskazuje, że benefity pracownicze należy podzielić na dwie kategorie – takie, które pomagają pracodawcy w zarządzeniu ryzykiem związanym z pracownikami, oraz tzw. Flex benefits, które można oddać do decyzji pracownika.

– Z doświadczenia Aon wiemy, że pracownicy preferują benefity, z których mogą korzystać tu i teraz. Nie możemy jednak mówić o uniwersalnych benefitach, stąd konieczność zbudowania przemyślanej strategii wellbeingowej. Nie ma jednej uniwersalnej strategii i pożądanych benefitów. Wiele również zależy od edukowania i informowania pracowników o korzyściach z poszczególnych benefitów. Łatwo jest wpaść w pułapkę, że niektóre świadczenia są „oczywiste” – wyjaśnia Karolina Hernik.

Ekspertka podkreśla, że z doświadczeń Aon ze współpracy z klientami wynika, że wprowadzenie konkretnych planów mających na celu zmniejszenie ryzyka związanego z pracownikami może wpłynąć pozytywnie na konkretne wskaźniki, jak liczba dni przebywania na zwolnieniu lekarskim, rotacja pracowników czy ROI. Jednak są one zależne od wielu zmiennych, stąd ważne jest podejście holistyczne do strategii wellbeingowej. Co oznacza zaangażowanie nie tylko działów HR, ale również menedżerów odpowiadających m.in. za finanse spółki.

– Często zadawane pytanie, jakie słyszymy to „gdzie jest punkt styku?”. Wbrew pozorom inwestycje w pracowników, bo tak należy traktować sponsorowane benefity, będą mieć odzwierciedlenie w wynikach finansowych spółki. Co ważne, organizacje mogą zmienić obecne rozwiązania, nie angażując dużych dodatkowych środków – dodaje Karolina Hernik.

(AM, źródło: Brandscope)

Direct Line w rękach Aviva

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Aviva przejęła Direct Line w ramach transakcji o wartości 3,7 mld funtów. W jej efekcie powstanie największy brytyjski ubezpieczyciel komunikacyjny i mieszkaniowy.

Akcjonariusze Avivy będą posiadać większość akcji spółki – 87,5%, podczas gdy pod kontrolą udziałowców Direct Line pozostanie 12,5%.

Przejęcie Direct Line przez Avivę połączy wiele wiodących brytyjskich marek w bardziej efektywnej działalności, która jest bardzo dobrze przygotowana do generowania wysokich zysków dla wszystkich akcjonariuszy – skomentowała Amanda Blanc, CEO Avivy.

– Na wysoce konkurencyjnym rynku ubezpieczeń majątkowych w Wielkiej Brytanii połączony podmiot będzie miał bardzo dobrą pozycję, aby dostarczać usługi swoim klientom – dodał Adam Winslow, CEO Direct Line.

(AM, źródło: PIU)

Reasekuratorzy mają silny apetyt na ryzyka katastroficzne

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Styczniowe odnowienia w ryzykach katastroficznych dla portfeli bezszkodowych pokazują obniżki stawek reasekuracyjnych od 5 do 15% – podał Guy Carpenter.

W ocenie brokera obniżki stawek i dodatkowa pojemność odzwierciedlają silny apetyt reasekuratorów, napędzany przez:

  • kolejny zyskowny rok 2024, z prognozowanym średnim zwrotem z kapitału własnego reasekuratora na poziomie 17,3%,
  • łączny dedykowany kapitał reasekuracyjny, który wzrósł o 6,9%, do 607 mld USD,
  • ciągłą dyscyplinę reasekuratorów,
  • znaczące działania cedentów mające na celu poprawę rentowności portfela (poprawa stawek, zarządzanie limitami i zdyscyplinowana selekcja ryzyka).

– Wyniki odnowień odzwierciedlają pozytywne doświadczenia reasekuratorów w zakresie ubezpieczeń majątkowych w ciągu ostatnich 2 lat oraz portfele ubezpieczeń wypadkowych, które są dobrze przygotowane do przyszłej rentowności – komentuje Dean Klisura, prezes i dyrektor generalny Guy Carpenter.

(AM, źródło: PIU)

Wydarzenia Miesiąca – Grudzień 2024

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Grudzień dostarczył szeregu emocji w polskiej branży ubezpieczeniowej. Źródłem większości z nich był największy polski ubezpieczyciel, ale i pozostali nagrodzeni w cyklicznym rankingu „Gazety Ubezpieczeniowej” zrobili wiele, aby przyciągnąć uwagę branży.

WYDARZENIE MIESIĄCA

Ogłoszenie nowej strategii Grupy PZU na lata 2025–2027 – w uznaniu dla ambitnych planów rozwoju ubezpieczyciela w zakresie rentowności, przychodów z ubezpieczeń oraz inwestycji i cyfryzacji, a także w obszarach społecznym i gospodarczym, obejmujących m.in. promowanie zdrowego stylu życia, prowadzenie działań edukacyjnych oraz wspieranie budowy społecznej odporności na ryzyka, transformacji energetycznej, a także zielonej gospodarki.

CZŁOWIEK MIESIĄCA

Marek Borowicz, prezes zarządu Expectum – za zbudowanie od podstaw oraz sukces rynkowy multiagencji, obchodzącej w 2024 r. roku 15-lecie działalności.

UBEZPIECZYCIEL MIESIĄCA

Allianz Polska – za wzrosty w obu sektorach działalności, uzyskane dzięki poprawie wyników w praktycznie wszystkich liniach biznesowych, wysoki zysk operacyjny po trzech kwartałach, ograniczenie poziomu inflacji szkodowej w OC poniżej średniej rynkowej, terminową integrację serwisu dla klientów Mój Allianz, która połączyła w jednym portalu systemy Allianz i dawnej Avivy, oraz opracowanie nowego modelu zarządzania sprzedażą, który wchodzi w życie z początkiem nowego roku.

PRODUKT MIESIĄCA

Zmodyfikowane ubezpieczenie na życie i zdrowie ERGO 4 – w uznaniu dla nowej odsłony produktu, uwzględniającej trendy i zjawiska społeczne, takie jak np. starzenie się społeczeństwa, i oferującego ochronę odpowiadającą na tego rodzaju wyzwania w postaci renty przy całkowitej niezdolności do pracy trwającej już siedem miesięcy, a także ubezpieczenia na wypadek trwałej utraty samodzielności do 85. roku życia.

INNOWACJA MIESIĄCA

Platforma eShop Generali – w uznaniu dla rozwiązania umożliwiającego agentom ubezpieczeniowym zakładanie własnych, spersonalizowanych sklepów internetowych, pełniących funkcję wirtualnych biur sprzedaży (ze wsparciem marketingowym i technicznym ubezpieczyciela), pozwalającego klientom na samodzielną konfigurację i zakup polis online, za pośrednictwem komputera oraz urządzeń mobilnych.

Artur Makowiecki

redaktor portalu www.gu.com.pl

Brokerzy lokują coraz więcej, przez co ich zarobki pną się w górę

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W 2023 roku przychody brokerów z tytułu prowizji od ubezpieczycieli wyniosły prawie 2,5 miliarda złotych. O podobną kwotę wzrosła też wartość składek ulokowanych przez nich w zakładach ubezpieczeń.

Według danych z opublikowanego przez Zespół Brokerów Ubezpieczeniowych Departamentu Licencji Ubezpieczeniowych Komisji Nadzoru Finansowego „Raportu o stanie rynku brokerskiego w 2023 roku”, do końca analizowanego okresu wydano 2995 zezwoleń na wykonywanie działalności brokerskiej. Z tej grupy 2880 licencji dotyczyło działalności ubezpieczeniowej: 1936 udzielono osobom fizycznym, a 944 – prawnym. Z kolei 115 zezwoleń stanowiły licencje dla brokerów reasekuracyjnych (odpowiednio: 26 i 89). Ogółem na dzień 31 grudnia 2023 roku liczba zarejestrowanych brokerów wyniosła 1488 podmiotów, o 10 więcej niż w 2022 r., z czego 1422 wykonywało działalność w zakresie ubezpieczeń, a jedynie 64 w zakresie reasekuracji. Wartość ta oznacza wzrost o 0,54% w stosunku do wyniku z poprzedniego roku.

Popularność licencji reasekuracyjnych rośnie

W raporcie wskazano również, że w 2023 roku wydano łącznie 54 zezwolenia w zakresie ubezpieczeń oraz reasekuracji, co było liczbą o ponad 11,5% niższą niż w roku poprzednim. Z tego 47 licencji – 87% ich ogólnej liczby – dotyczyło działalności ubezpieczeniowej, a 7 reasekuracyjnej (rok wcześniej odpowiednio: 57 i 4). W pierwszej z grup wydano 25 zezwoleń dla osób fizycznych i 22 dla prawnych (32 i 25), co oznacza spadek o odpowiednio 22% i 12% w stosunku do 2022 roku. W drugiej grupie wszystkie licencje wydano osobom prawnym (1 i 3 przed rokiem). Autorzy raportu zaobserwowali, że liczba wydanych zezwoleń na wykonywanie działalności brokerskiej w zakresie reasekuracji w analizowanym okresie była o 75% wyższa niż rok wcześniej, co wskazuje na wzrost zainteresowania tego rodzaju działalnością.

W 2023 r. z rejestru brokerów wykreślono 46 podmiotów (32 osób fizycznych i 14 prawnych), o blisko 27% mniej niż przed rokiem. Z tej liczby 45 wykreśleń dotyczyło brokerów ubezpieczeniowych.

Regionalna hierarchia utrzymana

Największa liczba brokerów (378) znajdowała się tradycyjnie w województwie mazowieckim. Daleko w tyle uplasowały się kolejne województwa z podium: śląskie (152 brokerów) oraz wielkopolskie (136).

Liczba brokerów ze względu na siedzibę w poszczególnych województwach

(stan według złożonych sprawozdań z działalności brokerskiej za 2023 rok)

  1. Mazowieckie – 378
  2. Śląskie – 152
  3. Wielkopolskie – 136
  4. Pomorskie – 131
  5. Dolnośląskie – 124
  6. Kujawsko-pomorskie – 111
  7. Małopolskie – 89
  8. Łódzkie – 85
  9. Zachodniopomorskie – 49
  10. Lubelskie – 32
  11. Lubuskie – 29
  12. Podkarpackie – 27
  13. Opolskie – 26
  14. Podlaskie – 26
  15. Warmińsko-mazurskie – 19
  16. Świętokrzyskie – 18

Stolica na czele

Zdecydowanym liderem wśród miast najczęściej wybieranych na siedzibę była ponownie Warszawa (274 brokerów). Także na kolejnych miejscach utrzymała się dotychczasowa hierarchia: na drugim miejscu znalazł się Wrocław (90 brokerów), na trzecim zaś Poznań (71 brokerów). Warto również odnotować, że aglomerację trójmiejską wybrało łącznie 88 brokerów.

Blisko 7 tys. pracowników branży brokerskiej

Broker ubezpieczeniowy oraz reasekuracyjny może wykonywać czynności brokerskie w zakresie ubezpieczeń lub reasekuracji wyłącznie przy pomocy osób fizycznych, które spełniają wymogi określone w art. 34 ust. 4 pkt 1 lit. a‒e ustawy o dystrybucji ubezpieczeń oraz są wpisane do rejestru brokerów. Podstawowym warunkiem, jaki powinny spełniać te osoby, jest zdanie egzaminu przed Komisją Egzaminacyjną dla Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych odpowiednio do zakresu działalności albo uzyskanie odpowiedniego zwolnienia z egzaminu. Zatrudnienie na rynku brokerskim w 2023 roku wynosiło 7385 osób, w tym 4480 spełniało powyższe wymogi i wykonywało czynności brokerskie (61% stanu zatrudnienia vs. 62% w 2022 r.), a 2905 osób było pracownikami niezajmującymi się wykonywaniem czynności brokerskich (39% vs. 38%).

InterRisk daleko przed peletonem

Tradycyjnie głównym dostawcą OC dla brokerów pozostaje InterRisk. Towarzystwo wystawiło 70,39% wszystkich umów. Oprócz tego zakładu polisy OC z tytułu działalności brokerskiej wystawiło ponadto 10 innych firm: PZU SA, Warta, Allianz, Wiener, UNIQA, Colonnade Insurance, PI Indemnity Company Limited, Generali, TUZ Ubezpieczenia oraz XL Insurance.

Największy wzrost zawartych umów zanotował PZU SA: z 17,56% w 2022 r. do 18,37% w 2023 r. Liderujący InterRisk zanotował natomiast kolejny spadek – przed rokiem uzyskał bowiem wskaźnik na poziomie 70,79%. Pozostałe zakłady mają niewielki udział w rynku OC brokerów.

Autorzy raportu podkreślili, że w złożonych sprawozdaniach jedynie 0,14% brokerów przyznało, iż otrzymało skargi na wykonywaną przez nich działalność. Z kolei 0,63% otrzymało zgłoszenia roszczeń o naprawienie szkody z ich OC. Nie zgłoszono natomiast żadnej reklamacji.

Prowizje o blisko 15% w górę

Dane zebrane ze złożonych sprawozdań z działalności brokerskiej wskazują na stały wzrost przychodów ogółem z tytułu prowizji od zakładów ubezpieczeń. Wskazany w raporcie przychód wyniósł 2,4 mld zł – o 14,78% więcej niż w poprzednim roku (2,09 mld zł). Oznacza to, że 2023 był kolejnym rokiem ze wzrostem dynamiki prowizji, przy zwiększonej o 0,54% liczbie brokerów.

Mimo że osoby fizyczne stanowią 60% wszystkich zarejestrowanych brokerów, to wygenerowały one jedynie 15,18% łącznych przychodów prowizyjnych w 2023 r., tj. 365,19 mln zł (334,38 mln zł w roku poprzednim). Wartość prowizji uzyskanej przez brokerów-osoby prawne wyniosła 2,04 mln zł – blisko 250 mln zł więcej niż w 2022 r. (1,76 mld zł).

1,75 mln zł średniej prowizji

Średnia roczna wartość prowizji statystycznego brokera wyniosła 1,75 mln zł. Było to o 19,64% więcej niż w 2022 r. (1,46 mln zł). W przypadku brokerów osób fizycznych średnia prowizja wzrosła o 10,13%, z 399,5 tys. zł do 439,98 tys. zł, a w przypadku osób prawnych wzrosła z 3,27 mln zł do 3,76 mln zł (+14,99%).

Wynagrodzenia prowizyjne wypłacone przez zakłady z działu I sięgnęły 334,02 mln zł. W roku poprzednim było to 292,07 mln zł, co oznacza wzrost o 14,36% r/r. Z kolei w dziale II było to 2,07 mld zł, wobec 1,8 mld zł rok wcześniej (+14,85% r/r). Średnia prowizja przypadająca na brokera wyniosła w analizowanym okresie 9,76% wysokości ulokowanej składki w dziale I oraz 16,9% w dziale II. Oznacza to, że w pierwszym przypadku średnia urosła o 0,6%, a w drugim spadła o 0,8%.

Średni brokerzy generują ponad 40% przychodów

Z raportu wynika ponadto, że w 2023 r. do kas grupy 25 brokerów o najwyższych przychodach (same osoby prawne, spośród których 8 to spółki z udziałem kapitału zagranicznego) wpłynęło łącznie 1,3 mld zł, czyli nieco powyżej 54,25% całkowitych przychodów rynku brokerskiego w Polsce. Rok wcześniej było to 1,06 mld zł (nieco powyżej 50,8%), co oznacza wzrost o 22,47% r/r.

1,46% ogółu brokerów osiągnęło przychody w przedziale 20 mln zł i więcej (wyłącznie osoby prawne). Najliczniejszą grupę stanowili natomiast brokerzy o przychodach w przedziale 100–500 tys. zł (41,98%). Za nimi uplasowali się brokerzy, którzy osiągnęli przychód do 100 tys. zł – należy do niej 23,48% ogółu podmiotów działających na rynku.

Największe przychody – 984,13 mln zł (średnio 2,85 mln zł) osiągnięto w województwie mazowieckim. Region ten odpowiadał za 40,92% krajowego wyniku brokerów. Kolejnymi województwami były: kujawsko-pomorskie – 436,92 mln zł (18,17%), w którym odnotowano najwyższą średnią wynoszącą 4,37 mln zł, oraz dolnośląskie – 256,05 mln zł (10,65%), ze średnią na poziomie 2,08 mln zł. Najlepszym miejskim wynikiem legitymowała się Warszawa: stołeczne przychody w kwocie 937,33 mln zł stanowiły 95,25% wyniku wojewódzkiego i 38,97% wyniku krajowego.

2,5 mld zł więcej ulokowanych składek

W 2023 roku brokerzy ulokowali w towarzystwach ubezpieczeń 16,22 mld zł składek – o 17,68% więcej niż w 2022 r., gdy kwota ta wyniosła 13,78 mld zł. Do zakładów majątkowych trafiło 12,79 mld zł, wobec 10,6 mld zł w roku poprzednim, co oznacza wzrost o 20,73%. Z kolei do firm życiowych trafiło 3,42 mld zł. W poprzednim roku było to 3,18 mld zł, czyli w ciągu 12 miesięcy wartość uplasowanych składek wzrosła o 7,52%. Brokerzy-osoby fizyczne ulokowali 1,56 mld zł, zaś brokerzy-osoby prawne – 14,66 mld zł.

Dziesięciu największych brokerów – stosując kryterium wielkości ulokowanej składki – pośredniczyło w zawarciu umów ubezpieczenia o łącznej składce równej 5,33 mld zł, czyli 32,89% wszystkich składek ulokowanych przez kanał brokerski. Z kolei dwudziestu największych brokerów ulokowało 7,29 mld zł składek (44,93%).

Dominacja zakładów majątkowych

W 2023 roku brokerzy współpracowali ze 143 zakładami ubezpieczeń, z czego zdecydowaną większość stanowiły firmy z działu II (119; 84,4%). One też odpowiadały za zdecydowaną większość kwoty składek ulokowanych przez brokerów (78,89%). Zakłady z siedzibą w naszym kraju stanowiły 28% podmiotów, z którymi współpracowali brokerzy w 2023 r. Trafiło do nich 93% składek plasowanych przez kanał brokerski.

PZU Życie nadal liderem

Najwięcej składek – 2,65 mld zł, 16,33% ich globalnej sumy – ulokowano w PZU SA. Drugie miejsce zajęło STU ERGO Hestia z wynikiem na poziomie 2,32 mld zł (14,28%), natomiast trzecie przypadło PZU Życie, w którym ulokowano 2,07 mld zł (12,77%). Czwarte w zestawieniu TUiR Warta z wynikiem na poziomie 1,53 mld zł (9,45%) było ostatnim zakładem, w którym ulokowano ponad 1 mld zł składek. Z danych zebranych przez KNF wynika, że 10 zakładów, w których brokerzy ulokowali najwięcej składek, zainkasowało w sumie 11,57 mld zł, tj. 71,33% ogólnej sumy ulokowanej w 2023 r. w zakładach ubezpieczeń przez kanał brokerski.

W PZU SA składka ulokowana przez brokerów stanowiła 16,36% rocznego przypisu. W ERGO Hestii było to już 26,87%, w PZU Życie – 22,56%, natomiast w Warcie – 16,35%.

ERGO Hestia i Warta niezmiennie najbardziej cenione

Podobnie jak rok wcześniej, towarzystwami najwyżej ocenianymi przez brokerów za współpracę zostały STU ERGO Hestia i TUiR Warta. Ich oceny uplasowały się na poziomie odpowiednio 4,42 i 4,33 pkt. w pięciopunktowej skali. Rezultaty przekraczające pułap 4 pkt. uzyskały też PZU SA (4,3 pkt.), InterRisk (4,22 pkt.), UNIQA TU (4,19 pkt.), Compensa TU (4,17 pkt.), a także Generali TU (4,1 pkt.), Wiener (4,04 pkt.) i PZU Życie (4,03 pkt.).

O raporcie

Opracowany przez KNF raport dotyczy brokerów ubezpieczeniowych i brokerów reasekuracyjnych prowadzących działalność na podstawie zezwoleń na wykonywanie działalności brokerskiej w zakresie ubezpieczeń i reasekuracji wydanych do dnia 31 grudnia 2023 roku i wpisanych do rejestru brokerów ubezpieczeniowych. Zobowiązanych do złożenia sprawozdania z działalności było 1486 brokerów ubezpieczeniowych oraz reasekuracyjnych. Wymóg ten został dopełniony przez ponad 96% zobligowanych.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

Łukasz Krupa dyrektorem Działu Likwidacji Szkód Korporacyjnych PWS Konstanta

0
Łukasz Krupa

Z początkiem stycznia obecnego roku Dział Likwidacji Szkód Korporacyjnych PWS Konstanta zyskał nowego dyrektora. Został nim Łukasz Krupa, menedżer z 18-letnim doświadczeniem w zarządzaniu procesami likwidacji szkód.

Przed dołączeniem do PWS Konstanta Łukasz Krupa pełnił funkcję koordynatora ds. szkód majątkowych indywidualnych i korporacyjnych w Biurze Operacyjno-Dochodzeniowym marek Vienna Insurance Group w Polsce – Compensy, Wiener i InterRisk. W latach 2002–2016 był związany z TUiR Allianz Polska.

PWS Konstanta podkreśliło, że „objęcie stanowiska dyrektora Likwidacji Szkód Korporacyjnych przez Łukasza Krupę zapowiada dalszy rozwój usług brokerskich firmy”.

(AM, źródło: PWS Konstanta)

Mark Dassui objął nadzór nad ubezpieczeniami non-life Generali w Polsce

0
Mark Dassui

1 stycznia Mark Dassui objął funkcję Chief Non Life Insurance Officer Generali Polska i przejął nadzorowanie obszaru ubezpieczeń majątkowych i osobowych. Menedżer zastąpił Michele Corbo, który otrzymał nowe zadania w grupie. 

– Z radością witamy Marka z powrotem w zespole w Polsce. Jego bogate doświadczenie w Grupie Generali, a także w Generali Polska w latach 2011–2014 będzie ogromnym atutem dla naszej organizacji. Jestem przekonany, że jego wiedza i umiejętności przywódcze okażą się kluczowe dla wdrożenia naszej nowej strategii, która skupia się na innowacjach, orientacji na klientów i dostosowywaniu się do ich zmieniających się potrzeb. Mark jest menedżerem, który bez wątpienia przyczyni się do dalszego wzrostu Generali Polska. Jednocześnie dziękuję serdecznie Michele za jego wkład w rozwój Generali Polska i życzę mu sukcesów w dalszych wyzwaniach zawodowych – mówi Roger Hodgkiss, prezes zarządu Generali Polska.

W ciągu ostatnich ośmiu lat kariery zawodowej Mark Dassui pełnił funkcję zastępcy, a następnie dyrektora ds. Ubezpieczeń Majątkowych i Osobowych (Chief Non Life Insurance Officer) Generali CEE Holding B.V. w Pradze, gdzie nadzorował działalność ubezpieczeniową w regionie Europy Środkowej i Wschodniej. W grudniu 2022 r. został mianowany członkiem Komitetu Wykonawczego (EXCO) Generali CEE Holding B.V.

Z Grupą Generali związany jest od 1993 r., kiedy to dołączył do Generali Deutschland. Przez lata Mark Dassui zajmował różne znaczące stanowiska, w tym w randze członka zarządu odpowiadał za ubezpieczenia majątkowe i osobowe w Polsce. Powrócił teraz do naszego kraju, by objąć stanowisko dyrektora zarządzającego odpowiedzialnego za ten obszar. Do czasu wyznaczenia następcy Mark Dassui będzie łączył swoją nową rolę z obecną funkcją dyrektora ds. Ubezpieczeń Majątkowych i Osobowych w CEE. 

(AM, źródło: Generali)

18,342FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie