Blog - Strona 12 z 1469 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 12

Gazeta Ubezpieczeniowa nr 15/2025

0

Dodatek specjalny TECHNOLOGIE DLA UBEZPIECZEŃ:

  • Grzegorz Skulimowski, VSoft: Zbyt wiele systemów, za mało czasu – jak uprościć sprzedaż? – str. 13
  • Łukasz Michalczyk, LINK4: Technologia i analityka grają u nas w pierwszym składzie – str. 15
  • Dariusz Chorostowski, PortalPRO: Technologia AI skraca czas rozpatrywania szkód z dni do sekund – str. 16
  • Kamil Paduch, Tide Software: Szybsza i efektywniejsza komunikacja w ubezpieczeniach – technologie wspierające customer experience i hiperpersonalizację – str. 17
  • Małgorzata Plota: Jak startupy zmieniają oblicze tradycyjnych ubezpieczycieli? – str. 18
  • Wojciech Dzieżyc, MediGuide Polska: Jak zwiększyć korzyści dla klientów w produktach w modelu bancassurance – str. 19

Poza tym w numerze:

  • Artur Makowiecki: Podsumowanie tygodnia. Direct poprawi opinię zagranicznych ubezpieczycieli? – str. 2
  • Robert Wach, Dariusz Balcerak, AGRO Ubezpieczenia: Zakres dopasowany do potrzeb to nasza specjalność – str. 4
  • Adam Pustoła, ITSurance: Gdy technologia spotyka tradycję – jeszcze kilka zdań o cyfrowej rewolucji w ubezpieczeniach – str. 6
  • Dorota Bartkowska, Compensa: Pakiet medyczny to już standard oczekiwany przez pracowników – str. 7
  • Tomasz Borowski, Vienna Life: Między zetką a seniorem – jak budować ofertę dla każdego pokolenia – str. 9
  • Placówki Partnerskie Generali w nowej odsłonie – str. 11
  • Sławomir Dąblewski: Czy 4 miliardy zgonów mogą przekonać? – str. 25
  • Anna Jabłońska: Klient partnerem czy przeciwnikiem? – str. 25
  • Adam Kubicki: Zadbaj o siebie, jeśli chcesz mieć dobre relacje w zespole – str. 26
  • Biblioteczka ubezpieczeniowca: Dagmara Kokoszka-Lassota, Dlaczego klienci od Ciebie nie kupują? – str. 26
  • CUK Ubezpieczenia podsumowuje rok i nagradza najlepszych partnerów – str. 28

Ominimo Insurance ze wsparciem Zurich Insurance Group rusza na podbój polskiego rynku

0

Ominimo Insurance nawiązał strategiczną współpracę dystrybucyjną z Zurich Insurance Group. W jej efekcie insurtech rozszerzy swoją działalność o polski rynek ubezpieczeń, na którym zaoferuje innowacyjne cyfrowe ubezpieczenia komunikacyjne.

Partnerstwo dystrybucyjne Ominimo Insurance z Zurich przewiduje szeroko zakrojoną współpracę technologiczną i strategiczną w segmencie ubezpieczeń komunikacyjnych w Polsce i potencjalnie kolejnych krajach Europy. W ramach umowy szwajcarska grupa obejmuje mniejszościowy pakiet udziałów insurtechu, potwierdzając w ten sposób swoje wieloletnie zaangażowanie w to przedsięwzięcie.

Cyfrowe atuty

Innowacyjny sposób wykorzystania sztucznej inteligencji pozwala Ominimo Insurance oszacować ryzyko ubezpieczeniowe z ponad stukrotnie wyższą precyzją w porównaniu do modeli standardowo stosowanych przez ubezpieczycieli. W połączeniu z automatyzacją procesów biznesowych pozwala to zaoferować konkurencyjne produkty i wysoki poziom jakości obsługi. W pierwszym roku działalności insurtech zbudował na Węgrzech portfel ponad 300 tysięcy polis, uzyskując 7% udziału w tamtejszym rynku. Rok po rozpoczęciu działalności Ominimo jest wyceniany na 200 milionów euro. Węgierski sukces otworzył Ominimo drogę do ekspansji międzynarodowej.

Polisy komunikacyjne na początek

– Z radością rozpoczynamy działalność w Polsce, największym rynku Europy Środkowej. Polska cechuje się bardzo dobrze rozwiniętym rynkiem ubezpieczeniowym. Liczymy, że staniemy się jego ważną częścią, nawiązując współpracę z wieloma partnerami. Nasza początkowa oferta obejmie pełny pełen zakres produktów komunikacyjnych – w tym OC, AC oraz szeroki wachlarz klauzul dodatkowych. Polisy będą dostępne u najlepszych agentów ubezpieczeniowych, za pośrednictwem porównywarek oraz na naszej stronie internetowej – komentuje Luka Bucan, dyrektor operacyjny grupy i prezes Ominimo w Polsce.

Współpraca z Zurich zapewni również Ominimo stabilne zaplecze finansowe oraz niezbędną wiedzę w zakresie przepisów prawa. Firma planuje dalszą ekspansję na inne kluczowe rynki UE.

– Rentowny rozwój naszego segmentu detalicznego to kluczowy element strategii Zurich na lata 2025–2027, dlatego cieszę się z partnerstwa dystrybucyjnego DA Direkt z Ominimo, które pozwoli nam oferować innowacyjne rozwiązania w zakresie ubezpieczeń komunikacyjnych i rozszerzać bazę naszych klientów detalicznych w Europie, poza rynki, na których Zurich jest już obecny. Cieszy mnie również, że wzmacniamy naszą relację mniejszościowym udziałem w Ominimo – podsumowuje Alison Martin, CEO Zurich Insurance Group na Europę, Bliski Wschód i Afrykę oraz dystrybucję bankową.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

#ubezpieczeniowyLIVE: Agencie, dlaczego Twoi klienci potrzebują ubezpieczeń zdrowotnych?

0

Zapraszamy na #ubezpieczeniowyLIVE, który odbędzie się we wtorek 15 kwietnia 2025 roku w godzinach 13:00–14:00. Wystąpią Dorota Bartkowska, dyrektorka Biura Ubezpieczeń Zdrowotnych, i Przemysław Graużul, wicedyrektor Biura Ubezpieczeń Zdrowotnych Compensy.

W programie:

  • Dlaczego klienci poszukują prywatnej opieki zdrowotnej?
  • Jak szybko i sprawnie rozpocząć sprzedaż ubezpieczeń zdrowotnych ? 
  • Ubezpieczenie zdrowotne Compensy – kluczowe cechy i korzyści dla klienta. 

Live na Facebooku

Live na LinkedInie

(AM)

Biznes non-life motorem wzrostu bancassurance

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

2024 był udanym rokiem dla polskiego bancassurance. Wynik uzyskany w tym kanale był w głównej mierze zasługą bardzo dobrego rezultatu w sektorze majątkowym. Z kolei w biznesie życiowym uwagę zwracały osiągnięcia w segmencie polis inwestycyjnych, którym niewiele zabrakło, aby stać się liderem pod względem wielkości generowanej składki.

Według danych zebranych przez Polską Izbę Ubezpieczeń, na dzień 31 grudnia 2024 roku przypis składki w kanale bankowym uplasował się na poziomie 6,32 miliarda złotych. Był to rezultat o 3% wyższy od uzyskanego w roku poprzednim (6,11 mld zł), a jednocześnie drugi najlepszy wynik od 2020 r. Lepszy odnotowano jedynie w 2021 r., kiedy to sprzedaż ubezpieczeń w bancassurance wyniosła 6,83 mld zł

Sektor życiowy

Najwięcej umów indywidualnych

W bancassurance życiowym zebrano w sumie 3,79 mld zł składek brutto – o 0,4% więcej niż w 2023 r., tj. 3,78 mld zł. Udział bancassurance życiowego w wyniku całego działu I uplasował się na poziomie 16,1%, o 4 punkty procentowe mniej niż przed rokiem. Składki zebrane w 2024 r. z umów indywidualnych stanowiły 93% przychodów kanału (91% w 2023 r.).

Polisy inwestycyjne gonią okołoproduktowe

Tradycyjnie większość przypisu w bancassurance życiowym pochodziło z ubezpieczeń powiązanych z produktem bankowym. W 2024 roku wskaźnik ten wyniósł 45%, ale aż o 12 pp. mniej niż dwanaście miesięcy wcześniej. Niewiele zabrakło, aby pozycję lidera uzyskały produkty inwestycyjne, które odpowiadały za 42% przypisu (31% przed rokiem). O 1 pp., do 13%, wzrósł natomiast wynik polis stand alone. Według raportu PIU łącznie 2,19 mld zł wpływów z bancassurance życiowego pochodziło ze sprzedaży ubezpieczeń ochronnych – o 16% mniej niż w 2023 r. (2,59 mld zł). Z kolei przypis składki z polis inwestycyjnych uplasował się na poziomie 1,6 mld zł, wobec 1,18 mld zł na koniec 2023 r. (+36% r/r).

Składka jednorazowa dominuje wśród polis inwestycyjnych

1,42 mld zł z ubezpieczeń inwestycyjnych wypracowały umowy ze składką jednorazową – o 46% więcej niż rok wcześniej, tj. 973 mln zł. Z tej kwoty za 978 mln zł odpowiadały polisy z gr. 1 (773 mln zł rok wcześniej, +26%). Pozostałe 447 mln zł przypisu wygenerowały ubezpieczenia z UFK (gr. 3). To o 124% więcej niż w roku 2023, kiedy to sprzedaż w tym segmencie produktów wyniosła 199 mln zł.

Z kolei ubezpieczenia ze składką regularną wygenerowały przypis na poziomie 177 mln zł, o 15% niższy od ubiegłorocznego (209 mln zł). W tym segmencie 140 mln zł wypracowały polisy z UFK. Rok wcześniej było to 174 mln zł, co oznacza spadek o 19% r/r. Za pozostałe 37 mln zł odpowiadały polisy na życie (35 mln zł przed rokiem, +6%). Za 98% przypisu polis inwestycyjnych z gr. 1 odpowiadały umowy indywidualne, natomiast w polisach z UFK – 86%. Rok wcześniej było to odpowiednio: 97% i 73%.

Ubezpieczenia stand alone generują coraz więcej składek

Z kolei w ubezpieczeniach ochronnych powiązanych z produktem bankowym 862 mln zł wypracowały umowy ze składką jednorazową. Przed rokiem przypis w tym segmencie wyniósł 1,4 mld zł, co oznacza spadek o 38%. Ubezpieczenia ze składką regularną odpowiadały natomiast za 826 mln zł przypisu, co było rezultatem o 10% lepszym niż w 2023 r., tj. 749 mln zł.

W polisach ochronnych niepowiązanych z produktem bankowym większość wpływów pochodziło z umów ze składką regularną – 493 mln zł vs. 386 mln zł na koniec 2023 r. (+28%). Ubezpieczenia ze składką jednorazową wypracowały zaś 9 mln zł przypisu, wobec 60 mln zł w poprzednim roku, co było wynikiem o 86% gorszym. Większość umów w życiowych produktach ochronnych okołoproduktowych i niepowiązanych z produktem bankowym stanowiły polisy indywidualne – odpowiednio 92% i 97% – tyle samo, co rok wcześniej.

Rośnie składka w polisach inwestycyjnych

Średnia uroczniona składka na polisę inwestycyjną pozyskaną w kanale bankowym osiągnęła w 2024 r. poziom 8960 zł dla umów ze składką jednorazową (6205 zł rok wcześniej, +44%) oraz 2702 zł dla umów ze składką okresową (2672 zł, +2%).

Z kolei średnia uroczniona składka w ubezpieczeniach powiązanych z produktem bankowym z płatnością jednorazową wyniosła 434 zł (667 zł przed rokiem, -35%), zaś w przypadku polis ze składką okresową było to 352 zł, wobec 295 zł w 2023 roku, co było wynikiem lepszym o 19%.

Natomiast w polisach ochronnych stand alone i pozostałych powiązanych (np. zdrowotne) średnia uroczniona składka jednorazowa wyniosła 633 zł, wobec 2114 zł w 2023 r. (-70%). Z kolei średnia składka okresowa uplasowała się na poziomie 525 zł, co było rezultatem o 3% lepszym od odnotowanego w poprzednim roku, czyli 511 zł.

Mniej umów niż rok wcześniej

Podobnie jak w latach poprzednich w 2024 r. największy udział w ogólnej liczbie produktów w bancassurance życiowym miały polisy powiązane z produktem bankowym – 4,33 mln z ogólnej liczby 5,51 mln szt. umów zawartych w tym kanale dystrybucji (5,65 mln szt. przed rokiem). Ponadto zawarto 0,95 mln szt. umów stand alone (0,78 mln szt. w 2023 r.) i 0,22 mln szt. inwestycyjnych (0,24 mln szt.).

Sektor non-life

Niewiele zabrakło do rekordu

W bancassurance majątkowym zebrano zaś 2,53 mld zł składek. Był to rezultat o 4% lepszy od ubiegłorocznego, kiedy to sprzedaż polis non-life w kanale bankowym sięgnęła 2,33 mln zł. Warto zaznaczyć, że był to drugi najlepszy wynik od 2016 roku. Tylko w 2021 r. majątkowa sprzedaż w bankowym kanale dystrybucji wyniosła więcej, tj. 2,62 mld zł. Za 82% składek odpowiadały umowy indywidualne (+3 pp.). Wynik sprzedażowy w tym kanale stanowił 4,1% osiągnięcia całego działu II w 2024 roku (-1 pp.).

W minionym roku największy przypis odnotowano w ubezpieczeniach z grup 8–9, czyli od szkód spowodowanych żywiołami i pozostałych szkód rzeczowych, z których zebrano 838 mln zł – o 5% więcej niż w poprzednim roku, tj. 795 mln zł. Na drugim miejscu uplasowały się umowy z gr. 3–7, czyli casco i transportowe, które wypracowały 565 mln zł składek, wobec 458 mln zł w 2023 r. (+23%). Na najniższym stopniu podium znalazły się polisy wypadkowe i chorobowe (gr. 1–2). Wypracowały one 486 mln zł, wobec 502 mln zł zebranych w poprzednim roku, co oznacza spadek o 3%.

Nadal najwięcej polis od skutków żywiołów

Największą liczbę umów w majątkowym kanale bankowym odnotowano w przypadku ubezpieczeń z gr. 8–9, było to 8,9 mln szt. Drugie miejsce zajęły umowy z gr. 14–16 (4,8 mln szt.), a trzecie – polisy z gr. 1–2 (4,6 mln szt.). Łącznie na koniec 2024 r. w bancassurance non-life funkcjonowało 23,8 mln szt. ubezpieczeń.


W raporcie uwzględnione zostały wyniki 15 towarzystw życiowych, kontrolujących ok. 96,6% przypisu działu I, oraz 15 towarzystw majątkowych, odpowiadających za 89,7% wyniku sprzedażowego działu II.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

Czy to już koniec AI?

0
Łukasz Nienartowicz

Pod koniec listopada 2022 r. został uruchomiony prototyp Chata GPT. Ten chatbot zyskał pierwszy milion użytkowników w pięć dni, co Instagramowi zajęło prawie trzy miesiące, a Facebookowi dziesięć. Natychmiast pojawiły się konkurencyjne boty, m.in. Bard, opracowany przez Google, czy LLaMA, stworzona przez Meta.

Popularne portale informacyjne prześcigały się w artykułach na temat AI, opisując w pierwszej kolejności zalety Chata GPT. Następnie straszono, że modele zabiorą nam pracę, a na koniec pytano, czy czeka nas wojna między AI a ludzkością. Z drugiej strony na rynku pojawił się wysyp szkoleń na prompt inżynierów, bez których nasza kariera miała się wkrótce skończyć. Szaleństwo. A może nie do końca?

AI wszechmogąca

Powyższy przykład jest jednym z wielu hype’ów, jakie dotknęły branżę IT w ostatnich latach. Mieliśmy mody na big data, blockchain czy „chmurę”. Szum marketingowy wokół takiej modnej technologii powoduje, że skrajnie przeceniamy jej możliwości w porównaniu z rzeczywistym zastosowaniem. A ponieważ hype wokół dużych modeli językowych (ang. LLM) był ogromny, to i oczekiwania były gigantyczne.

Doszło do sytuacji, gdy zapytania na rynek IT, których celem była predykcja popytu, optymalizacja procesów czy segmentacja klientów, zawierały sugestie, aby użyć do tych, wyraźnie statystycznych, zadań modeli LLM, których działanie polega przecież na przetwarzaniu języka naturalnego. To nie mogło się udać. I się nie udało.

AI bezradna

W standardowym cyklu technologicznego hype’u po „zakochaniu się” w danej technologii następuje etap rozczarowania i odrzucenia. I podobnie dzieje się teraz z modelami LLM. Kiedy rozmawiamy o nowych projektach lub czytamy wpisy na LinkedIn, możemy dostrzec, jak wiele osób i organizacji zawiodło się na próbie wdrożenia modeli językowych.

W ostatnich tygodniach rozmawiam z klientami o projektach w obszarze machine learning i niemal zawsze słyszę: zróbmy coś klasycznymi metodami – coś, co zapewni nam ROI. Równocześnie wielu klientów przekierowuje rozmowę na problem integracji i jakości danych, i to z tym zagadnieniem łączą się cele wielu organizacji w 2025 r. Czy to oznacza, że AI się skończyła?

Produktywność

Odpowiedź na powyższe pytanie musimy podzielić na dwie części. Po pierwsze, przez ostatnie kilka lat AI była w potocznych rozmowach utożsamiana z modelami LLM. A jest to tylko niewielki wycinek obszaru przetwarzania języka naturalnego (ang. NLP), który z kolei jest tylko jedną z gałęzi sztucznej inteligencji obok zagadnień, takich jak segmentacje, predykcje, optymalizacje czy inne niż przetwarzanie języka zastosowania sieci neuronowych. Te obszary rozwijają się nieustannie i nie były tak mocno dotknięte przez „hype na AI”.

Jeśli chodzi o same modele LLM, to w każdym cyklu hype’u na technologię po czasie euforii i rozczarowania następuje jedna z dwóch możliwości. Albo uznajemy, że dana technologia nie ma sensownych zastosowań i ją porzucamy, albo znajdujemy dobre zastosowania biznesowe, które posiadają również świetne uzasadnienia finansowe. Wtedy technologia wchodzi powoli w czas jej produktywnego wykorzystania, a my, używając jej dojrzałości, możemy realizować ciekawe i udane projekty transformacyjne w naszych firmach. I to ten drugi scenariusz przewiduję dla modeli LLM.

Łukasz Nienartowicz
Data by example

Przemów pełnym głosem

0
Maciej Jabłoński, Jak mówić bez wysiłku i dobrze brzmieć. Poradnik oddechowy dla mówców, Wydawnictwo Onepress, cena 44,91 zł

Jesteś politykiem, wykładowcą, nauczycielem, konferansjerem, dziennikarzem, youtuberem, coachem, prowadzisz kanał w mediach społecznościowych albo w jakikolwiek inny sposób pracujesz głosem? Sięgnij po książkę, która jest właśnie dla ciebie!

Praktyczny przewodnik Jak mówić bez wysiłku i dobrze brzmieć. Poradnik oddechowy dla mówców autorstwa Macieja Jabłońskiego krok po kroku pokazuje, jak świadome oddychanie może poprawić jakość mówienia, wpłynąć na pewność siebie i zwiększyć efektywność podczas wystąpień publicznych.

Czego dowiesz się z tej książki? Między innymi, jak:

  • korzystać z techniki oddechu przeponowego,
  • wzmacniać barwę i dynamikę swojego głosu,
  • eliminować napięcia i mówić swobodniej,
  • kontrolować oddech w sytuacjach stresowych,
  • poprawiać dykcję i wyrazistość wypowiedzi.

I jeszcze słowo o autorze. Maciej Jabłoński to prezenter telewizyjny, lektor, trener emisji głosu i wystąpień publicznych. Wieloletni wykładowca Akademii Telewizyjnej TVP, członek Komisji Karty Ekranowej. Jest twórcą metody szkolenia głosu mówionego opartej na technice wokalnej SLS. W pracy dydaktycznej korzysta z wieloletniego doświadczenia, jakie zdobył przed kamerą (ponad 25 lat) i mikrofonem. Jest lektorem reklamowym i filmowym, nagrywa również audiobooki i użycza głosu do dubbingu.

Sięgnij po sprawdzoną wiedzę popartą wieloletnią praktyką!


Maciej Jabłoński, Jak mówić bez wysiłku i dobrze brzmieć. Poradnik oddechowy dla mówców, Wydawnictwo Onepress, cena 44,91 zł

PZU wprowadza asystenta AI dla wszystkich pracowników

0
Źródło zdjęcia: PZU

Personel PZU otrzymał dostęp do asystenta AI w formie chata opartego na generatywnej sztucznej inteligencji. To jedno z największych wdrożeń tego typu narzędzia dla pracowników w Polsce i kolejne przedsięwzięcie zakładu wykorzystujące GenAI.

Dostęp do asystenta AI ma ponad 12 tysięcy pracowników z podmiotów należących do Grupy PZU, m.in. PZU SA, PZU Życie, PZU Zdrowie, TUW PZUW i TFI PZU. Narzędzie ma ich wspierać w codziennej pracy, w zadaniach takich jak np. analiza danych i obrazów czy redagowanie lub streszczanie tekstów. Asystent AI zwiększa produktywność i sprzyja edukacji pracowników, podnosząc ich umiejętności oraz świadomość w dziedzinie wykorzystania sztucznej inteligencji w ramach zadań służbowych.

– Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje współczesny świat, a jej wpływ na branżę ubezpieczeniową staje się coraz bardziej widoczny, kształtując sposób, w jaki firmy takie jak nasza zarządzają ryzykiem, obsługują klientów i rozwijają nowe usługi. Cieszę się, że wszyscy pracownicy PZU mogą już korzystać z nowoczesnego i bezpiecznego asystenta AI. Co ważne, spełnia on najwyższe standardy bezpieczeństwa, co daje nam pewność, że dane, które udostępniamy, pracując z tym narzędziem, są właściwie chronione – mówi Jan Zimowicz, członek zarządu PZU SA.

Bezpieczne użycie

Uruchomienie narzędzia Copilot Chat poprzedził trwający blisko rok pilotaż zasilanego przez generatywną sztuczną inteligencję (GenAI) chatbota stworzonego przez PZU.

Krótko po uruchomieniu ChatGPT pod koniec 2022 roku PZU dostrzegł potrzebę stworzenia własnego narzędzia konwersacyjnego. Publicznie dostępne narzędzia generatywnej AI w tamtym czasie stwarzały kilka ryzyk nieakceptowalnych dla zakładu, zobowiązanego do zachowania najwyższych standardów ochrony danych i bezpieczeństwa informacji. Charakter zadań w branży ubezpieczeniowej wiąże się bowiem z przetwarzaniem dużej ilości poufnych informacji, co uniemożliwia korzystanie z ogólnodostępnych narzędzi. Z tego powodu firma zdecydowała się na opracowanie wewnętrznego rozwiązania, które spełniało wymagane standardy prawne dotyczące ochrony danych i bezpieczeństwa informacji i umożliwiało pracownikom korzystanie z nowoczesnych technologii w sposób bezpieczny.

– W pilotaż zaangażowało się 1000 pracowników ze wszystkich działów organizacji oraz 30 ambasadorów z kluczowych obszarów organizacji. Pilotaż został zrealizowany wspólnymi siłami Zespołu Innowacji i AI, Pionu Technologii ze wparciem specjalistów bezpieczeństwa regulacyjnego i technologicznego. Dzięki zebranym doświadczeniom przekonaliśmy się, że wdrożenie asystenta AI może znacząco usprawnić naszą pracę. Testerzy i ambasadorzy chętnie wykorzystywali go do tworzenia i redakcji tekstów, analizy i podsumowania dokumentów i działań kreatywnych – dodaje Jan Zimowicz.

Dodatkowo PZU dążył do rozpoznania kolejnych potencjalnych zastosowań i podnoszenia umiejętności pracowników w zakresie korzystania z AI w ich codziennych obowiązkach. Pilotaż miał również na celu zebranie doświadczeń w celu przyszłego wdrażania tego typu rozwiązań na dużą skalę w całej organizacji.

– Wdrożenie asystenta AI to początek zmiany, która pozwoli nam oswoić się, a następnie używać na co dzień narzędzia sztucznej inteligencji. To ogromna zmiana mentalna i biznesowa, której wartości nie możemy nie doceniać. Jestem przekonany, że jest to jedna z największych rewolucji w myśleniu i postrzeganiu podejścia do rozwiązywania problemów i ciągłego uczenia się w historii ludzkości. Zależy mi, aby każdy pracownik PZU traktował Copilota jako niezbędne narzędzie pracy, ponieważ wiem, że to otwiera nas na innowacyjność, zwiększa wydajność i zapewnia przypływ innowacyjnego myślenia – podkreśla Michał Kopyt, członek zarządu PZU Życie.

Inwestycja w kompetencje cyfrowe pracowników PZU

PZU planuje szereg inicjatyw wspierających budowanie kompetencji AI wśród pracowników: materiały szkoleniowe, cykle webinarów prowadzone przez firmowych ekspertów, którzy pokażą, jak wykorzystywać asystenta AI w realnych przypadkach biznesowych konkretnych obszarów firmy, oraz bieżące wsparcie ambasadorów AI dla wszystkich użytkowników.

– Inwestycja w kompetencje cyfrowe naszych pracowników to strategiczna decyzja Grupy PZU, która przyniesie korzyści zarówno pracownikom, jak i całej organizacji. Wierzę, że czas, który zyskujemy dzięki technologiom, wykorzystamy na zadania, które przynoszą nam większą satysfakcję. Działania edukacyjne, które przygotowaliśmy na najbliższe miesiące, pomogą poznać lepiej technologie, jaką jest AI oraz będą inspiracją do dalszego rozwoju – zapowiada Anna Wardecka, dyrektorka zarządzająca ds. HR w Grupie PZU.

Efekty pracy GPT Lab

Prace nad opracowaniem, testowaniem i wdrożeniem asystenta AI były realizowane w ramach wewnętrznego, interdyscyplinarnego zespołu projektowego GPT Lab. Zaczął on funkcjonować w czerwcu 2023 r. Zadaniem jednostki jest analiza możliwości bezpiecznego wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji w działaniach służących pracownikom grupy, jak również skierowanych do klientów. Dzięki takiemu podejściu PZU testuje technologię generatywnej AI i przygotowuje rozwiązania oparte na niej w sposób bezpieczny, wiarygodny i z zapewnieniem najwyższych standardów regulacyjnych i etycznych. 

W ostatnich miesiącach zespół GPT Lab brał udział we wdrożeniu Samoobsługi NEXT, opartego na GenAI rozwiązania, dzięki któremu klienci PZU mogą otrzymać odszkodowania za wybrane szkody w ubezpieczeniu PZU Dom w mniej niż 24 godziny. W sumie w Grupie PZU funkcjonuje obecnie kilkaset modeli ML (machine learning)/AI we wszystkich obszarach biznesowych.

(AM, źródło: PZU)

UNIQA radzi firmom, jak zminimalizować ryzyko wystąpienia niepożądanych zdarzeń

0
Źródło zdjęcia: UNIQA

Eksperci UNIQA stworzyli przewodnik prewencyjny dla firm. Publikacja zawiera sprawdzone metody minimalizacji ryzyka np. pożarów, katastrof budowlanych czy przestojów w produkcji. Przedsiębiorcy znajdą w nim także sposoby na optymalizowanie kontroli, utrzymania i konserwacji swoich zakładów przemysłowych.

– Misją UNIQA jest pomoc w minimalizowaniu prawdopodobieństwa zdarzeń niepożądanych i łagodzenia ich ewentualnych skutków. Dlatego przygotowaliśmy przewodnik, w którym przedstawiamy rozwiązania i sposoby poprawy bezpieczeństwa w firmach – mówi Tomasz Szarek, dyrektor zarządzający Pionu Klienta Korporacyjnego i Rozwoju Biznesu UNIQA.

Kompleksowa wiedza w jednym miejscu

W przewodniku czytelnicy znajdą klarowne i praktyczne informacje. Obszary, w których inżynierowie oceny ryzyka UNIQA w trakcie audytów lub konsultacji identyfikują najwięcej zagrożeń, zostały podzielone tematycznie i przedstawione w 18 rozdziałach. Każdy z nich zawiera szczegółowe opisy procedur oraz rekomendacje ekspertów. Przewodnik został wzbogacony o liczne ilustracje, diagramy, tabele oraz checklisty, które ułatwiają zrozumienie i wdrożenie przedstawionych rozwiązań.

– Jednym z kluczowych tematów poruszanych w przewodniku jest bezpieczeństwo pożarowe. W większości zakładów produkcyjnych oraz magazynów występuje zagrożenie wybuchem lub pożarem w następstwie wybuchu. Prawdopodobieństwo takiego zdarzenia oraz skala uszkodzeń różnią się w zależności od profilu produkcji, instalacji i urządzeń, rodzajów magazynowanych lub konfekcjonowanych substancji. W przewodniku przedstawiamy sprawdzone metody i rozwiązania, które pomagają firmom minimalizować te niebezpieczeństwo – mówi Ewa Krajnik-Żuk, menedżerka Zespołu Inżynierów Ryzyka UNIQA.

Jak zwiększyć ochronę firmy?

Opracowanie zawiera rekomendacje dotyczące stosowania nowoczesnych technologii oraz procedur, które zwiększają ochronę mienia przedsiębiorstwa. Przedstawione rozwiązania są powszechnie akceptowane przez rynek ubezpieczeniowy i sprawdzone w praktyce. Przedsiębiorca w materiale UNIQA znajdzie praktyczne wskazówki dotyczące:

  • kontroli wewnętrznych,
  • zarządzaniem wykonawcami,
  • użytkowaniem, składowaniem i konserwacją ruchomości i nieruchomości,
  • ładowaniem akumulatorów,
  • użytkowaniem drzwi i bram,
  • zapobieganiu katastrof budowlanych.

Obok zagadnień związanych z bezpieczeństwem i odpornością operacyjną przedsiębiorstw w dokumencie pojawił się rozdział poświęcony kwestiom ESG i jego raportowania wprowadzonego przez dyrektywę CSRD.

Przewodnik prewencyjny UNIQA ma charakter informacyjno-edukacyjny i jest udostępniany nieodpłatnie. Można go pobrać na stronie internetowej UNIQA.

(AM, źródło: UNIQA)

Warta liderem segmentu nowo rejestrowanych pojazdów

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Z danych zebranych przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR wynika, że od początku 2025 roku zarejestrowano w Polsce blisko 400 tys. samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, z czego 40% to pojazdy nowe, a 60% importowane. Analiza instytutu wykazała ponadto, że nastąpiła zmiana lidera wśród ubezpieczycieli nowo rejestrowanych pojazdów.

Szacunki IBRM SAMAR wskazują, że w 2025 roku liderem nowo rejestrowanych aut (nowe + importowane) zostało TUiR Warta. Jego udział zwiększył się o 5,94 punktu procentowego do 23,93%. Z kolei liderujący od początków istnienia rankingu PZU spadł na drugą pozycję, tracąc w ciągu roku 7,37 p.p., i jego obecny udział plasuje się na poziomie 20,71%. Trzecia w zestawieniu ERGO Hestia zyskała 1,16 p.p., w efekcie czego jej udział wzrósł do 17,28%.

Z ustaleń IBRM SAMAR wynika, że głównym powodem wahań na pierwszych dwóch pozycjach są ubezpieczenia aut importowanych, w których PZU już w minionym roku wyraźnie stracił udziały. W segmencie aut osobowych jeszcze w styczniu 2024 roku udział PZU wynosił 28,7% . Z kolei w marcu 2025 roku był on o 15,5 p.p niższy, plasując się na poziomie 13,2%. W segmencie aut dostawczych spadek wyniósł 2,2 p.p., zatrzymując się na poziomie 14,4%. Natomiast udział ubezpieczeń PZU w rynku aut importowanych wyniósł 14,3%. Pozycję lidera w tym obszarze zajmuje TUiR Warta (32%), za plecami której plasuje się UNIQA 18,2%.

Autorzy analizy zastrzegają, że dane dotyczące ubezpieczeń zawierają wiele braków, ponieważ trafiają do baz CEPiK z pewnym opóźnieniem. W tym roku w I kwartale brakuje 9% danych, a rok wcześniej braki stanowiły 10% rejestracji. Dlatego też rzeczywiste rankingi mogą nieznacznie odbiegać od rzeczywistości.

(AM, źródło: IBRM SAMAR)

Strategiczna wizja polskiej transformacji energetycznej wiodącym motywem EuroPOWER & OZE POWER

0
Źródło zdjęcia: MMC Polska

W dniach 3–4 kwietnia w warszawskim The Westin Warsaw Hotel odbyła się 41. Konferencja Energetyczna EuroPOWER & OZE POWER – jedno z najważniejszych wydarzeń branży energetycznej. Patronem medialnym konferencji była „Gazeta Ubezpieczeniowa”.

Jednym z głównych akcentów spotkania była debata poświęcona strategicznej wizji polskiej transformacji energetycznej. Eksperci wskazali na kluczowe dokumenty – KPEiK oraz PEP 2040 – jako filary przyszłych inwestycji, regulacji i mechanizmów wsparcia. Podkreślano wagę integracji różnych źródeł energii, innowacyjnych rozwiązań oraz społecznej akceptacji zmian.

Istotnym tematem konferencji była również rola gazu w transformacji sektora energetycznego i ciepłowniczego. Dyskusje koncentrowały się wokół roli LNG, rozwoju niskoemisyjnych technologii oraz inwestycji w biogaz, biometan i wodór jako paliwa przyszłości.

Skąd pieniądze na transformację?

Panel poświęcony zielonej energii uwydatnił kluczowe znaczenie odnawialnych źródeł energii, magazynów energii oraz nowoczesnych rozwiązań infrastrukturalnych. Zwrócono uwagę na konieczność uproszczenia procesów inwestycyjnych, dostosowania regulacji oraz promocji modelu energetyki zdecentralizowanej.

Nie zabrakło również zagadnień związanych z rozwojem energetyki jądrowej w Polsce. Eksperci podjęli tematy bezpieczeństwa, finansowania projektów jądrowych oraz rozwoju SMR-ów i udziału polskich dostawców w krajowym łańcuchu wartości.

Ważnym punktem programu był blok poświęcony finansowaniu transformacji energetycznej. Dyskusje dotyczyły roli zielonych instrumentów finansowych, partnerstw publiczno-prywatnych oraz wpływu regulacji i standardów ESG na decyzje inwestycyjne i rozwój sektora.

Cyfrowe aspekty zmiany energetycznej

Drugiego dnia uczestnicy skupili się na przyszłości sieci elektroenergetycznych. Rozważano znaczenie inteligentnego opomiarowania, digitalizacji i nowych modeli taryfowych jako warunków dla stabilnej, nowoczesnej infrastruktury.

Panel dotyczący cyfryzacji w energetyce podkreślił rolę danych, sztucznej inteligencji oraz cyberbezpieczeństwa w nowoczesnym zarządzaniu systemem energetycznym. Eksperci omówili również wpływ regulacji, takich jak NIS2, AI Act i normy ISO, na sektor.

W kontekście rozwoju energetyki wiatrowej akcentowano konieczność modernizacji infrastruktury przesyłowej, rozwoju farm offshore, ułatwień legislacyjnych oraz wdrażania innowacyjnych technologii zwiększających efektywność turbin.

Konferencję zakończył blok poświęcony suwerenności technologicznej Polski. Podkreślono znaczenie rozwijania potencjału krajowych firm produkcyjnych, wspierania local content oraz wzmacniania krajowego łańcucha dostaw jako fundamentu niezależności energetycznej i technologicznej kraju. 

(AM, źródło: EuroPOWER & OZE POWER)

18,296FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie