Blog - Strona 12 z 1539 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 12

Od 8 lipca dostępna zbiorcza informacja o aktualnych wpisach w rejestrze agentów

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

8 lipca 2025 roku o godzinie 10:00 Urząd Komisji Nadzoru Finansowego udostępni zakładom ubezpieczeń zbiorczą informację o aktualnych wpisach w rejestrze agentów, objętych wpisem danego zakładu. Dane zostaną zaprezentowane według stanu na dzień 30 czerwca 2025 roku.

Dostęp do plików wymaga uwierzytelnienia osoby uprawnionej przez zakład ubezpieczeń za pomocą środka identyfikacji elektronicznej wydanego w systemie identyfikacji elektronicznej przyłączonym do węzła krajowego.

Osoby uprawnione będą miały dostęp do plików do 21 lipca 2025 r.

(AM, źródło: KNF)

Zagraniczny wypoczynek poza sezonem zazwyczaj z polisą turystyczną

0
Źródło zdjęcia: Canva

Z badania wykonanego na zlecenie Compensy wynika, że rośnie liczba osób, które decydują się na wypoczynek poza szczytem wyjazdów. Ośmiu na dziesięciu ankietowanych deklaruje, że stara się unikać wyjazdów w lipcu i sierpniu, a co trzeci z nich robi to regularnie. Coraz większe znaczenie mają również bezpieczeństwo oraz jakość wypoczynku.

Podróżowanie poza sezonem przestało być niszową strategią unikania tłumów – staje się nowym standardem w planowaniu urlopów, szczególnie wśród osób młodszych i starszych. Co trzeci przedstawiciel generacji Z regularnie wybiera urlop poza miesiącami letnimi, podobnie jak osoby po 55. roku życia. Te grupy mają największą elastyczność w planowaniu czasu. Inaczej wygląda sytuacja trzydziestolatków i czterdziestolatków z dziećmi w wieku szkolnym – są oni ograniczeni kalendarzem edukacyjnym, choć już 60% z nich marzy o wakacjach poza letnimi miesiącami.

Najważniejszym elementem bezpiecznego urlopu poza Polską jest dobry i sprawdzony hotel – wskazało go 48% ankietowanych. Tuż za nim uplasował się łatwy dostęp do pomocy w razie choroby lub wypadku (36% wskazań) oraz posiadanie dobrego ubezpieczenia turystycznego (35%). 62% ankietowanych deklaruje, że zabiera na zagraniczny wyjazd polisę podróżną. Kolejne 20% robi to od czasu do czasu, a do podróżowania po świecie bez ubezpieczenia przyznaje się 17% badanych.

– Ubezpieczenie turystyczne to zaledwie ułamek kosztu całego wyjazdu, a może uchronić przed wieloma problemami. Dlatego przygotowując się do wyjazdu na urlop poza Polską, warto zadbać nie tylko o bilety czy hotel, ale także o odpowiednią polisę. Jest ona gwarantem spokojnego wypoczynku bez konieczności martwienia się, co zrobić w przypadku i niespodziewanej choroby lub nieszczęśliwego wypadku – mówi Małgorzata Jakuta, menedżerka zespołu ubezpieczeń turystycznych Compensy.

O badaniu

Badanie „Wakacje Polaków 2025 – między bezpieczeństwem a przygodą” zostało zrealizowane w dniach 18–23 czerwca 2025 roku na reprezentatywnej próbie 1000 respondentów w wieku powyżej 18 lat, którzy deklarują podróżowanie co najmniej raz w roku. Badanie przeprowadziła SW Research Agencja Badania Rynku i Opinii metodą CAWI.

(AM, źródło: Compensa)

Allianz Partners: Inne odsłony definicji wakacji

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Co drugi polski uczestnik badania „International Travel Confidence Index 2025”, przeprowadzonego na zlecenie Allianz Partners, planuje wakacyjny wyjazd na festiwal. Niemal co czwarty zabiera na urlop laptopa do pracy, a co trzeci rusza w drogę solo.

Dla 74% badanych ważne jest doświadczanie podczas wakacji czegoś nowego i innego. Dlatego 47% planuje udział w biletowanym wydarzeniu kulturalnym lub sportowym podczas wyjazdu, a 43% traktuje taką imprezę jako główny cel podróży. Identyczny odsetek deklaruje aktywny wypoczynek z wykorzystaniem specjalistycznego sprzętu (np. rowery, deski SUP, sprzęt wspinaczkowy).

Interesującym trendem jest praca zdalna z wakacyjnych lokalizacji – 25% badanych planuje pracować zdalnie przez kilka tygodni, a 22% przez kilka miesięcy, dołączając tym samym do grona tzw. cyfrowych nomadów.

– Widzimy umacnianie się nowego modelu turystyki, gdzie zaciera się granica między pracą a wypoczynkiem. Workation to nie tylko chwilowa moda, ale odpowiedź na potrzeby nowego pokolenia pracowników, które ceni sobie elastyczność i możliwość łączenia rozwoju zawodowego z poznawaniem świata – tłumaczy Agnieszka Krupa, dyrektorka zarządzająca Allianz Partners Polska.

Jednocześnie 30% respondentów planuje w tym roku samotne podróże – to trend, który w całej Europie zyskuje na popularności, zwłaszcza wśród młodszego pokolenia.

Cyberbezpieczeństwo jako nowe wyzwanie

Wraz z planami związanymi z udziałem w festiwalach czy łączeniem wakacji z pracą zdalną zmienia się podejście podróżnych do cyberbezpieczeństwa. 54% ankietowanych obawia się cyberzagrożeń wynikających np. z niebezpiecznych publicznych połączeń wi-fi czy ogólnodostępnych stacji ładowania urządzeń mobilnych, co wpływa na sposób, w jaki przygotowują się do wyjazdu.

– Cyfryzacja niesie za sobą nie tylko korzyści, ale i nowe ryzyka. Polacy słusznie obawiają się cyberzagrożeń. Statystyki pokazują, że turyści są szczególnie narażeni na ataki cyberprzestępców, ponieważ często korzystają z niezabezpieczonych sieci i są mniej ostrożni podczas wakacji – ostrzega Agnieszka Krupa.

Niepewność geopolityczna i środowiskowa wpływa na decyzje

W coraz większym stopniu na wakacyjne decyzje wpływa niepewność geopolityczna i środowiskowa. Dla 47% badanych globalna sytuacja ma realne przełożenie na wybór kierunku podróży. Z kolei 46% obawia się zagrożeń fizycznych – takich jak przestępczość czy potencjalne niepokoje społeczne w miejscu pobytu. Na trzecim miejscu plasują się kwestie klimatyczne – 42% respondentów przyznaje, że ryzyka związane z kryzysem klimatycznym, np. upały, pożary czy powodzie, są istotnym czynnikiem w podejmowaniu decyzji o wakacyjnym wyjeździe.

Świadomość przekłada się na ubezpieczenia

Większa świadomość ryzyk związanych z podróżowaniem wpływa na decyzje dotyczące ubezpieczeń turystycznych. Stąd też 40% respondentów kupuje polisę specjalnie na wakacje – to rekordowy wynik w skali Europy.

– Ten wynik to efekt rosnącej świadomości Polaków dotyczącej ryzyk związanych z podróżowaniem, ale także doświadczeń z ostatnich lat, gdy pandemia czy ekstremalne zjawiska pogodowe wielokrotnie wpływały na plany wakacyjne i przebieg wyjazdów. Polacy uczą się, że ubezpieczenie to nie koszt, ale inwestycja w spokój podczas urlopu – podsumowuje Agnieszka Krupa.

O badaniu

Badanie „International Travel Confidence Index 2025” zostało przeprowadzone na zlecenie Allianz Partners przez OpinionWay na grupie 9300 osób z 9 europejskich krajów metodą CAWI w dniach 11–22 kwietnia 2025 r. W Polsce badaniem objętych zostało 1045 respondentów.

(AM, źródło: dfusion)

Nowe oszustwo związane z ubezpieczeniami zdrowotnymi

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W ostatnich tygodniach specjaliści ds. cyberbezpieczeństwa obserwują wzrost liczby oszustw związanych z ubezpieczeniami zdrowotnymi. Ich celem jest kradzież danych medycznych i finansowych. Skala problemu doprowadziła do wydania ostrzeżenia przez FBI, w którym wymieniono oznaki sugerujące, że ktoś podający się za agenta ubezpieczeniowego może być przestępcą.

Z ostrzeżenia FBI wynika, że oszuści wykorzystują realistycznie wyglądające wiadomości e-mail i SMS, podszywając się nie tylko pod pracowników sektora ubezpieczeniowego, lecz także pod ekspertów do spraw cyberbezpieczeństwa, którzy rzekomo chcą „pomóc” w rozwiązaniu nieistniejącego problemu. Dzięki podniesieniu wiarygodności komunikatów oraz szablonów wiadomości e-mail oszuści coraz skuteczniej wyłudzają dane od swoich ofiar, w tym informacje zdrowotne, dokumentację medyczną, dane związane z bankowością i dane dostępu do kont.

 „Przestępcy wysyłają e-maile i wiadomości tekstowe do pacjentów i pracowników służby zdrowia, fabrykując oficjalne komunikaty od zaufanych organów służby zdrowia” – czytamy w komunikacie prasowym FBI. „Wiadomości te mają na celu wywarcie presji na ofiary, aby ujawniły chronione informacje dotyczące zdrowia, dokumentację medyczną, osobiste dane finansowe lub zapewniły zwrot kosztów rzekomych nadpłat za usługi lub usługi nieobjęte ubezpieczeniem”.

– Ochrona przed nowoczesnymi oszustwami internetowymi jest coraz trudniejsza. Cyberprzestępcy podczas korespondencji z ofiarą korzystają nie tylko z najskuteczniejszych metod manipulacyjnych, lecz także ze wsparcia ze strony AI. Dlatego to niezwykle istotne, aby zawsze zachowywać czujność podczas rozmowy z kimś, kto nieoczekiwanie się z nami skontaktuje. Warto także pamiętać o tym, aby zabezpieczyć swoje urządzenie za pomocą skutecznego systemu antywirusowego, który uchroni nas nie tylko przed złośliwym oprogramowaniem, lecz także przed niebezpiecznymi linkami, spreparowanymi stronami internetowymi i innymi internetowymi zagrożeniami – mówi Arkadiusz Kraszewski z firmy Marken Systemy Antywirusowe.

(AM, źródło: Marken Systemy Antywirusowe)

Gazeta Ubezpieczeniowa nr 27-28/2025

0

Dodatek specjalny PRZESTĘPCZOŚĆ UBEZPIECZENIOWA – LATO 2025:

  • PIU: Wzrost wartości wykrytych fraudów dowodzi rosnącej skuteczności ubezpieczycieli – str. 9
  • Marcin Markowski, BBB Alfa: Wątpliwe roszczenie? Pomoże detektyw – str. 10
  • Przemysław Czapliński, Intana: BrokerUFG na pierwszej linii frontu walki z fraudami – str. 11
  • Dorota Rembiszewska: Chrońmy branżę przed nieuczciwymi doradcami, zanim stracimy zaufanie klientów – str. 12
  • Robert Jaliński: Uwaga na fraudy komunikacyjne – str. 12
  • Katarzyna Barszcz-Mrozicka: Niebezpieczna polisa – str. 13
  • ControlExpert: Przyszłość likwidacji szkód i zarządzania naprawami – str. 14

Dodatek specjalny ŻYCIE I ZDROWIE:

  • Mariusz Kulig: Międzynarodowe leczenie z Further w praktyce – str. 15
  • dr Jacek Gleba, MDT Medical: Jak zwiększyć rentowność portfela zdrowotnego o 30% z korzyścią dla pacjentów? – str. 16
  • Aneta Żelazny, epruf: Nowe podejście do kompleksowości oferty ubezpieczeń zdrowotnych – str. 17
  • Robert Tomaszewski, ERGO Hestia: MyHealth od GenePlanet w ERGO 4 – innowacja w ubezpieczeniach życia i zdrowia – str. 18
  • Marcin Rybarczyk, ERGO Hestia: Współpłacenie to recepta na zdrowszy rozwój ubezpieczeń medycznych – str. 19
  • Michał Mazurek: O czym klient nie pomyśli – str. 20
  • Zuzanna Mirota: Między NFZ a prywatną polisą – zdrowie to nie temat na później – str. 21

Poza tym w numerze:

  • Katarzyna Dąbrowska, Adam Pasternak-Winiarski, Deloitte: Planowanie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji – str. 4
  • ASF Premium to drużyna, która wie, dokąd zmierza – str. 7
  • Sebastian Radek: Co zrobiłbym inaczej, gdybym dziś zaczynał karierę agenta? – str. 26
  • Małgorzata Plota: Chatboty i AI w obsłudze klienta firm ubezpieczeniowych – automatyzacja czy osobiste podejście? – str. 27
  • dr Róża Błaś: Gamifikacja w programach affinity –w co grają ubezpieczyciele? – str. 27
  • Piotr Kusz: A co byłoby, gdyby OWU znów były jak dawniej? – str. 28
  • Sławomir Dąblewski: Czy ubezpieczenie OC jest przychodem pracownika? – str. 29
  • Grzegorz Piotrowski: Z ust do ust – str. 29
  • Adam Kubicki: Co oprócz słów wpływa na sukces w negocjacjach? – str. 30
  • Małgorzata Kulik: Emocje w ubezpieczeniach – o przemocy – str. 30

Andrzej Klesyk zatwierdzony przez KNF na stanowisku prezesa zarządu PZU SA

0
Andrzej Klesyk

Andrzej Klesyk jest już pełnoprawnym prezesem zarządu PZU SA. 2 lipca 2025 roku jednogłośną zgodę na jego powołanie wyraziła Komisja Nadzoru Finansowego.

Andrzej Klesyk został powołany w skład zarządu zakładu 27 lutego 2025 roku przez radę nadzorczą. Do czasu uzyskania zgody nadzoru RN PZU SA powierzyła Andrzejowi Klesykowi pełnienie obowiązków prezesa zarządu. Powołanie nastąpiło od dnia 3 marca 2025 r. na okres wspólnej kadencji, obejmującej trzy pełne lata obrotowe 2023–2025.

Życiorys Andrzeja Klesyka

Obecnie w skład zarządu PZU SA wchodzą: Andrzej Klesyk, Elżbieta Häuser-Schöneich, Tomasz Kulik, Tomasz Tarkowski, Jan Zimowicz, Maciej Fedyna i Bartosz Grześkowiak.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

Marcin Kawiński zastępcą Rzecznika Finansowego

0
dr Michał Ziemiak i dr hab. Marcin Kawiński

W dniu 1 lipca 2025 roku dr hab. Marcin Kawiński, profesor Szkoły Głównej Handlowej, otrzymał z rąk ministra finansów powołanie na stanowisko zastępcy Rzecznika Finansowego.

Marcin Kawiński jest doktorem habilitowanym nauk ekonomicznych i profesorem Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Kieruje Katedrą Ubezpieczenia Społecznego na tej uczelni. W swojej karierze koordynował działania wielu zespołów badawczych w projektach dotyczących rynków finansowych, w szczególności ubezpieczeniowego i emerytalnego. Jest autorem szeregu publikacji w tych obszarach i redaktorem naczelnym kwartalnika naukowego „Ubezpieczenia społeczne. Teoria i praktyka”.

Ma bogate doświadczenie w działaniach na forum międzynarodowym. Zasiadał w instytucjach opiniodawczo-doradczych przy Komisji Europejskiej, m.in. w FIN-NET i FIN-USE. W przeszłości współpracował już z Biurem Rzecznika Finansowego. Był również arbitrem w Sądzie Polubownym przy Komisji Nadzoru Finansowego.

(AM, źródło: RzF)

O historii rozwoju ubezpieczeń na konferencji naukowej

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

3 lipca rozpoczyna się dwudniowa konferencja naukowa zatytułowana „The Third Global Conference on the History of Risk and Insurance”. Wydarzenie jest organizowane przez Katedrę Ryzyka i Ubezpieczeń Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie wraz z Katedrą Ubezpieczeń Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu oraz St. John’s University w USA. Jego patronem medialnym jest „Gazeta Ubezpieczeniowa”, a partnerem głównym PKO Ubezpieczenia. Konferencja podejmuje kluczowy temat roli ubezpieczeń w rozwoju społecznym, gospodarczym oraz procesach globalizacyjnych – zarówno w ujęciu współczesnym, jak i historycznym. Szczególny nacisk położono na popularyzowanie historii rozwoju ubezpieczeń w Polsce.

Podczas spotkania uczestnicy będą mieli możliwość analizowania kontekstu biznesowego, w tym lokalnych rynków ubezpieczeniowych, konkurencyjnych form zapobiegania ryzyku, a także interakcji pomiędzy lokalnymi i międzynarodowymi firmami ubezpieczeniowymi. Tematyka konferencji obejmuje również społeczne i etniczne wzorce rynków ubezpieczeniowych oraz zmieniające się postrzeganie ryzyka w różnych kontekstach geograficznych i kulturowych, zwłaszcza w obliczu wdrażania nowoczesnych technologii, takich jak sztuczna inteligencja.

W programie zaplanowano wystąpienia światowej klasy ekspertów, panele dyskusyjne oraz sesje networkingowe, które stworzą przestrzeń do wymiany wiedzy i budowania relacji między teorią a praktyką w obszarze historii i rozwoju ubezpieczeń.

– Wydarzenia takie jak „The Third Global Conference on the History of Risk and Insurance” mają wyjątkowe znaczenie. Pozwalają nam spojrzeć na ubezpieczenia nie tylko jako produkt finansowy, ale jako ideę – głęboko zakorzenioną w naszej historii. To spotkanie naukowców i praktyków z całego świata przypomina, że ubezpieczenia od zawsze były narzędziem troski o przyszłość – i w tej misyjnej roli nic się nie zmienia, mimo że świat wokół nas dynamicznie się rozwija – mówi Tomasz Mańko, wiceprezes zarządu PKO Ubezpieczenia. – Historia ubezpieczeń ukształtowała rynek ubezpieczeń w Polsce i my jako PKO mieliśmy w tym istotny udział. Podczas spotkania będzie można zobaczyć pierwsze polisy PKO z 1933 i 1947 r. czy czasopismo „Myśl o przyszłości” – poświęcone sprawom ubezpieczeń na życie w PKO. Patrząc na te historyczne materiały uświadamiamy sobie, że mimo wielkich zmian, które na co dzień obserwujemy, kluczowa potrzeba ochrony pozostała niezmienna. Cieszymy się, że jako partner główny tej konferencji możemy być częścią dialogu o przyszłości ubezpieczeń opartej na najlepszych tradycjach – dodaje.

Dla PKO Ubezpieczenia to wydarzenie ma także wymiar symboliczny z uwagi na bogatą tradycję ubezpieczeniową PKO, sięgającą okresu międzywojennego. To właśnie w 1928 roku, z inicjatywy Henryka Grubera – jednego z twórców polskiego systemu ubezpieczeń i późniejszego prezesa PKO – powstał Dział Ubezpieczeń na Życie PKO. Był to ważny krok w budowaniu nowoczesnego systemu finansowego II Rzeczypospolitej, a ubezpieczenia traktowano wówczas jako naturalne uzupełnienie oszczędzania. Przykładem dorobku ubezpieczeniowego PKO są unikatowe archiwalia – historyczne polisy i warunki ubezpieczenia, które pokazują, jak twórcy ówczesnych rozwiązań rozumieli misję ochrony finansowej.

– Udział w konferencji to dla nas nie tylko wyróżnienie, ale i zobowiązanie do dalszego rozwijania innowacyjnych i odpowiedzialnych usług ubezpieczeniowych, z poszanowaniem tradycji i historii, która nas ukształtowała – dodaje Tomasz Mańko.

„The Third Global Conference on the History of Risk and Insurance” w Polsce kontynuuje tradycję zapoczątkowaną przez jej dwie poprzedniczki, które odbyły się w Sewilli (2019) oraz Bazylei (2022). Uczestnicy wydarzenia przyjadą do Warszawy m.in. z Europy, USA, Azji Środkowo-Wschodniej i Japonii.

(AM, źródło: gu.com.pl, PKO Ubezpieczenia)

Leadenhall uprościł ubezpieczenie od utraty dochodu

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Leadenhall Insurance zmodyfikował swoją ofertę ubezpieczenia od utraty dochodu. W ramach zmian firma m.in. podniosła maksymalną dostępną wysokość świadczenia i wprowadziła opcję wypłaty nawet od pierwszego dnia niezdolności do pracy.

Produkt Leadenhall, oferowany wspólnie z Lloyd’s, zakłada wypłatę świadczenia, jeżeli stan zdrowia po wypadku lub w chorobie uniemożliwia ubezpieczonej osobie wykonywanie dotychczasowej pracy.

Obowiązujące od 26 czerwca modyfikacje obejmują pięć kluczowych zmian:

  1. klienci zyskują możliwość wyboru wypłaty świadczenia już od pierwszego dnia niezdolności do pracy, gdy trwa ona co najmniej 30 dni,
  2. maksymalna wysokość świadczenia rośnie z 65% do nawet 80% średnich miesięcznych przychodów klienta,
  3. w przypadku hospitalizacji ubezpieczeni otrzymają świadczenie od pierwszego dnia pobytu w szpitalu,
  4. długoletni klienci mogą przystąpić do odnowionej polisy nawet do 70. roku życia – tę możliwość mają osoby, które przed 65. rokiem życia korzystały z ochrony trzykrotnie,
  5. okres historii chorób klienta (tzw. pre-ex), brany pod uwagę przy zakupie ochrony, jest skrócony z 36 do 24 miesięcy.

– Ubezpieczenie od utraty dochodu to jeden z najszybciej rozwijających się produktów w naszej ofercie, który rośnie w tempie ok. 25% rok do roku. Wprowadzamy zmiany w odpowiedzi na sygnały agentów, aby lepiej dopasować go do potrzeb klientów z różnych branż. Przede wszystkim samozatrudnionych i przedstawicieli wolnych zawodów – takich jak lekarze czy informatycy, wśród których popyt na polisy od utraty dochodu jest największy, ale również np. menedżerów, kurierów czy specjalistów z branży beauty. Nasza polisa to swego rodzaju „prywatne L4”, które adresujemy głównie do osób na umowach B2B, które są najbardziej narażone na bardzo niskie świadczenia z ZUS-u, jeżeli utracą zdolność do pracy w swoim zawodzie – mówi Rajmund Rusiecki, prezes zarządu Leadenhall Insurance.

Sprzedaż produktu odbywa się przez agentów ubezpieczeniowych, którzy bezpośrednio odpowiadają za przeprowadzenie transakcji lub kierują klientów na zdalną ścieżkę dzięki tzw. linkom sprzedażowym.

(AM, źródło: Brandscope)

Owocna dekada wzajemności TUW PZUW

0
Źródło zdjęcia: TUW PZUW

Gdy w 2015 r. startował projekt TUW PZUW, jego ambicją było stworzenie towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych wyspecjalizowanego w obsłudze sektora publicznego i ochrony zdrowia. Po dziesięciu latach działalności ta koncepcja nie tylko się sprawdziła – zbudowała również trwałe podstawy pod instytucję odgrywającą realną rolę w systemie bezpieczeństwa państwa.

Dziś TUW PZUW ubezpiecza największe firmy z kapitałem państwowym oraz w sektorze prywatnym. Działa m.in. w branży energetycznej, jak i petrochemicznej, zbrojeniowej, morskiej czy samorządowej. Ubezpiecza sektor finansowy, recycling, biznes lotniczy i spożywczy.

Podsumowaniem tej dekady był jubileuszowy wieczór 5 czerwca 2025 r., zorganizowany w przestrzeni Centrum Praskiego Koneser dla pracowników towarzystwa. Wydarzenie miało zarówno uroczysty, jak i refleksyjny charakter. Poświęcone było nie tylko historii, ale i roli TUW PZUW w przyszłości systemu ubezpieczeń wzajemnych.

Wzrost w liczbach

W latach 2016–2024 TUW PZUW notowało średnioroczny wzrost składki przypisanej brutto na poziomie 35%, podczas gdy cały rynek non-life rozwijał się w tempie 9%.

Towarzystwo od 2019 r. utrzymuje niekwestionowane pierwszeństwo wśród TUW-ów – w 2024 r. osiągnęło 41% udziału w tym segmencie, przewyższając łączny wolumen składki dwóch kolejnych graczy. Co więcej, TUW PZUW awansowało do pierwszej dziesiątki zakładów non-life w Polsce, zajmując 9. miejsce, wyprzedzając m.in. LINK4.

Efektywność operacyjną potwierdzają dane: wynik finansowy za lata 2016–2024 wyniósł blisko 176 mln zł, co stanowi 55% kapitału podstawowego (324,9 mln zł). W 2024 r. składka przypisana wyniosła prawie 1,5 mld zł. Wskaźnik wypłacalności wyniósł 233%, przy średniej europejskiej na poziomie 212%.

Dziś TUW PZUW to nie tylko lider rynku TUW-ów – powiedział Andrzej Jarczyk, prezes TUW PZUW. – To także drugi co do wielkości zakład w Grupie PZU i ważny gracz w skali całego rynku. Nasz sukces to efekt determinacji, konsekwencji i bardzo świadomej strategii, z jednej strony ukierunkowanej na potrzeby klientów, z drugiej na utrzymanie wysokiej efektywności operacyjnej.

W trakcie gali prezes Jarczyk podziękował także założycielom i twórcom TUW PZUW.

Energetyka i nowe obszary ryzyka

W ostatnich latach TUW PZUW specjalizowało się m.in. w ubezpieczeniach sektora energetycznego. Obejmuje ochroną nie tylko konwencjonalne elektrownie czy kopalnie, ale również nowoczesne źródła energii – fotowoltaikę, biogazownie, infrastrukturę OZE łącznie z farmami wiatrowymi na Bałtyku.

Towarzystwo ubezpiecza także największe inwestycje związane z transformacją energetyczną. Działając w warunkach szybko zmieniających się regulacji i wysokich wymogów technicznych, towarzystwo wypracowało kompetencje pozwalające ubezpieczać skomplikowane projekty inwestycyjne.

W 2025 r. zainicjowano tworzenie krajowego poolu nuklearnego – rozwiązania współtworzonego przez TUW PZUW i inne zakłady ubezpieczeń, mającego na celu stworzenie wspólnego mechanizmu ochrony dla polskich projektów jądrowych. To kolejny krok w stronę integracji ubezpieczeń z polityką państwa w zakresie bezpieczeństwa energetycznego.

Na rynku wciąż jest miejsce na wzajemność

TUW PZUW to organizacja, która udowadnia, że innowacja w ubezpieczeniach jest możliwa! – mówił podczas gali Andrzej Klesyk, prezes PZU SA. – Tu innowacja zaczęła się od odwagi, by pomyśleć kategoriami wspólnoty, odpowiedzialności i trwałości. Po dziesięciu latach mamy do czynienia z największym TUW-em w kraju. Z takiej idei, która wielu mogła się wydawać zbyt śmiała, powstała instytucja obsługująca kluczowe przedsiębiorstwa w Polsce.

Po dekadzie działalności TUW PZUW łączy solidność finansową z kompetencjami sektorowymi, elastyczność z odpowiedzialnością, a instytucjonalny profesjonalizm z etosem wzajemności.

W czasach gwałtownych zmian i niepewności rola takich podmiotów może rosnąć, nie tylko jako ubezpieczycieli, lecz także jako stabilizatorów systemowych.

Wiele wskazuje na to, że druga dekada działalności TUW PZUW będzie nie mniej ambitna – i nie mniej istotna dla polskiego rynku ubezpieczeniowego.

Aleksandra E. Wysocka

18,486FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie