Blog - Strona 137 z 1484 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 137

Temat stary jak świat, czyli zatrudniamy fachowca

0
Wojciech Semmerling

Proces zatrudniania i zwalniania pracowników w ubezpieczeniach nie różni się zasadniczo od innych branż. Wymaga jednak szczególnej uwagi ze względu na specyfikę zawodów regulowanych. A jest to widoczne zwłaszcza w firmach brokerskich.

Są to procesy wymagające strategicznego podejścia i głębokiego zrozumienia specyfiki i warunków, jakie winny być spełniane w tym zawodzie. Na podstawie mojego wieloletniego doświadczenia chciałbym podzielić się kilkoma praktycznymi wskazówkami, które mogą okazać się przydatne zarówno dla ubezpieczycieli, jak i zespołów brokerskich.

Najpierw precyzyjne określenie potrzeb

Zanim rozpoczniesz proces rekrutacji, dokładnie określ potrzeby swojego zespołu. Strona brokerska ma inne potrzeby i wymogi regulacyjne w odróżnieniu od zakładów ubezpieczeń. Poza tym nie każda osoba świetnie radząca sobie po stronie zakładu ubezpieczeń sprawdzi się jako broker i odwrotnie.

Zrozumienie tych różnic jest kluczowe. To nie wynika z braku umiejętności czy zapału, ale z uwarunkowań i specyfiki obu grup zawodowych. Choć łączy je w działaniu ten sam cel – ubezpieczony klient, to sposób realizacji tego celu po obu stronach jest różny. Bardzo jasno wybrzmiało to podczas warsztatów rozwojowych, jakie prowadziłem w ostatnim czasie. Zupełnie inaczej widzi brokera pracownik zakładu ubezpieczeń i vice versa. Dla części osób poruszanie się w ściśle określonych regułach prawnych (pamiętajmy o regulacjach obowiązujących brokera) może utrudniać życie.

Rekrutacja osób z odpowiednimi uprawnieniami

Praca w biznesie regulowanym, a szczególnie brokerskim, wymaga posiadania uprawnień zgodnie z Ustawą o dystrybucji ubezpieczeń (UDU). Bez względu na to, czy obowiązki zawodowe obejmują pozyskiwanie nowych klientów, utrzymanie istniejących relacji, czy obsługę administracyjną.

Kandydaci muszą posiadać nie tylko odpowiednie umiejętności, ale i uprawnienia. Warto pamiętać, jak bardzo KNF jest wyczulona na to, aby broker nie posługiwał się w realizacji czynności brokerskich osobami bez uprawnień, jak i niedającymi rękojmi należytego wykonywania tych czynności. To może kosztować sporo, gdy zespół inspekcyjny wykryje tego rodzaju nieprawidłowości. Brak uprawnień osoby wykonującej czynności brokerskie może skutkować wadą prawną.

Czy tylko ci z uprawnieniami? Nie, ale obowiązkiem brokera jest, aby osoba, która zaczyna wykonywać czynności zawodowe, uzyskała uprawnienia, zdając egzamin. Osoba taka musi też dawać rękojmię należytego wykonywania tych czynności. Osoby wykonujące jakiekolwiek czynności z katalogu dystrybucyjnych muszą spełniać określone warunki ustawowe, a zdobycie tych umiejętności wymaga czasu. Zatrudnianie osób z uprawnieniami skraca ten czas.

Transparentność, owocny onboarding i inwestycja w rozwój

Proces rekrutacji powinien być przejrzysty i sprawiedliwy. Z punktu widzenia branżowego ważne jest, aby istniały jasne kryteria oceny kandydatów oraz różnorodne metody oceny, takie jak rozmowy kwalifikacyjne, testy kompetencyjne czy case studies, które pomogą w znalezieniu odpowiednich osób. Branża ubezpieczeniowa jest specyficzna, a przeciąganie procesu rekrutacji i trzymanie kandydata w niepewności nie jest fair.

Doświadczona osoba rekrutująca powinna umiejętnie sprawdzić, co potrafi kandydat. Polecam także śledzenie mediów społecznościowych, takich jak LinkedIn, gdzie można zobaczyć i dowiedzieć się więcej o kandydacie, jeśli jest aktywny, albo o organizacji, w której pracował.

Nowo zatrudnieni pracownicy powinni od samego początku czuć się mile widziani i dobrze wdrożeni w swoje obowiązki. Organizacja spotkań powitalnych, szkoleń wprowadzających oraz zapewnienie wsparcia mentora to kluczowe elementy udanego onboardingu. W moim departamencie było to ciasto powitalne – tradycja wprowadzona przez zespół. Warto brać przykład z działań pokazywanych w mediach społecznościowych, gdzie w kreatywny sposób wprowadzani są nowo zatrudnieni pracownicy.

Stałe inwestowanie w rozwój pracowników to klucz do sukcesu. Oferowanie szkoleń wewnętrznych i zewnętrznych, programów mentoringowych oraz możliwości awansu przyczynia się do rozwoju całej firmy. Trzymanie się jedynie wymogów ustawowych o obowiązku szkoleń to stanowczo za mało. Rozwój kompetencji, wiedza ekspercka, podążanie za zmianami w prawie, warsztaty rozwojowe to niezbędne elementy dla rozwoju pracownika.

Trudny temat – zwalnianie pracowników

Zwalnianie pracowników zawsze jest trudnym momentem. Faktem jest, że w branży ubezpieczeniowej, a szczególnie w brokerskiej, tego rodzaju zdarzenia nie są codziennością, ale jednak się zdarzają. Czasami warto wyjaśnić osobie zwalnianej, że to nie jest droga dla niej. Doświadczone osoby widzą to, a warto korzystać z ich umiejętności, osadzając je w innym miejscu. Jednak czasami po prostu trzeba się rozstać. Wtedy rzetelna informacja zwrotna jest kluczowa. Wyjaśnienie osobie, że kontynuowanie drogi w tym zawodzie nie jest właściwe, bo nie każdy się w tej roli sprawdzi, jest ważne.

Zanim zdecydujesz się na zwolnienie pracownika, przeprowadź rzetelną ocenę jego pracy. Sprawdź, czy miał odpowiednie wsparcie i szkolenia i w jaki sposób je wykorzystał. Czy istnieją możliwości poprawy jego wyników albo postrzegania zasad zawodu lub zakresu obowiązków?

Oferowanie wsparcia po zwolnieniu, takie jak pomoc w poszukiwaniu nowej pracy czy rekomendacje, może złagodzić negatywne skutki dla zwalnianego pracownika i pozytywnie wpływa na wizerunek firmy.

Wnioski z moich doświadczeń

Przez lata pracy w branży ubezpieczeniowej mogę potwierdzić, że kluczem do sukcesu jest umiejętne podejście do zarządzania zespołem. Profesjonalne zatrudnianie i zwalnianie pracowników wymaga empatii, transparentności i strategicznego myślenia.

Praca w biznesie brokerskim to nie tylko pozyskiwanie nowych klientów, ale również utrzymanie istniejących relacji i sprawna obsługa administracyjna. To wymaga odpowiednich umiejętności i uprawnień.

Zespoły brokerskie i ubezpieczyciele mają przed sobą wyzwanie, ale również ogromną szansę na zbudowanie silnych, zaangażowanych zespołów, które będą przyczyniać się do sukcesu całej firmy.

Wojciech Semmerling

Polacy zadowoleni ze stanu swojego zdrowia

0
Sławomir Dąblewski

Czytam raport GUS „Ochrona zdrowia w gospodarstwach domowych w 2023 r. – wyniki wstępne” i nie wierzę własnym oczom. Otóż wynika z niego, że jesteśmy ogólnie zadowoleni ze stanu swojego zdrowia. Nie wiem, jak to możliwe.

W wielu przypadkach panie i panowie ubiegający się o ubezpieczenie na życie akurat nie są okazami zdrowia i z tego powodu zobligowani są do wypełnienia dodatkowej dokumentacji do oceny ryzyka ubezpieczeniowego.

Cukrzyca, nadciśnienie? A co tam, przecież prawie wszyscy ją mają – słyszę w trakcie wypełniania wniosku ubezpieczeniowego. Poza tym strzyka w kręgosłupie, ciągłe zmęczenie, czasami trudności w oddychaniu… ogólnie dobrze jest. Odmowna decyzja ubezpieczeniowa.

Według badania, w 2023 r. aż 71,8% respondentów oceniło swoje zdrowie dobrze lub bardzo dobrze, tj. o 3,3 pkt. proc. więcej niż w 2020 r. Co czwarta osoba oceniła swoje zdrowie bardzo dobrze (24,8%), a prawie połowa (47,0%) dobrze.

Stan swojego zdrowia określiło jako zły 5,2%, a bardzo zły 0,8% respondentów. Więcej niż jedna piąta pytanych wskazała, że ich stan zdrowia jest taki sobie – ani dobry, ani zły (22,2%). Mężczyźni częściej niż kobiety oceniali swoje zdrowie dobrze lub bardzo dobrze (odpowiednio 76,3% i 67,6%).

To zapewne ci macho, którzy w innym badaniu GUS, tj. „Trwanie życia…”, będąc w wieku poniżej 45 lat, aż trzy razy więcej umierali z powodu chorób układu krążenia. W grupie wiekowej 45–49 lat proporcja ta wynosiła już 3,9, a wartość tego współczynnika była kilkanaście razy wyższa niż wśród osób młodszych. Zdrowi, zadowoleni, w oparach dymu tytoniowego, ze szklaneczką czegoś mocniejszego przed telewizorem.

W tej ocenie zdrowia osoby chore przewlekle wystąpiły w ponad połowie zbadanych gospodarstw domowych (53,6%2), przy czym ich udział był różny w zależności od miejsca zamieszkania. W miastach wyniósł 52,1%, a na wsi 56,7%.

W 14,2% gospodarstw domowych żyły osoby posiadające odpowiednie orzeczenie o niepełnosprawności wydane przez organ do tego uprawniony. Jeśli chodzi o choroby zdiagnozowane przez lekarza, respondenci wskazali głównie na nadciśnienie tętnicze (20,0%), choroby stawów (12,8%) i choroby tarczycy (8,1%).

Prawie co piąty respondent (19,9%) w wieku 15 lat lub więcej miał ograniczoną zdolność wykonywania czynności, jakie ludzie zwykle wykonują, która trwała sześć miesięcy lub dłużej z powodu problemów zdrowotnych; poważnie ograniczone zdolności wykonywania czynności miało 3,8% respondentów, a ograniczone, ale niezbyt poważnie – 16,1%.

Co istotne, za najpoważniejszy czynnik determinujący stan zdrowia respondenci w wieku 15 lat i więcej uznali własne zachowania (51,3%), a następnie jakość opieki zdrowotnej (37,0%), co akurat trudno jest zakwestionować.

Usługi medyczne finansujemy w coraz większym zakresie z własnej kieszeni, mimo posiadania ubezpieczenia w ramach NFZ. W 2023 r. zadeklarowało to 40,4% gospodarstw (w 2022 r. 38,1%).

Główną przyczyną był zbyt odległy termin wizyty w podmiotach mających kontrakty z NFZ (2/3 wskazań, tj. 70,7%).

58,0% gospodarstw domowych poniosło wydatki na wizyty u lekarza, 51,5% na wizyty u lekarza dentysty, 39,3% na badania medyczne, 27,6% na zakup sprzętu medycznego, 12,1% na zabiegi rehabilitacyjne, 7,7% na pobyty w szpitalach, a 97,2% na zakup leków. Mimo to jesteśmy zadowoleni ze swego zdrowia.

Sławomir Dąblewski

Jak błędy w komunikacji prowadzą do braku zaufania

0
dr Dariusz Pauch

Ostatnie tygodnie minęły mieszkańcom południowej Polski i zakładom ubezpieczeń pod znakiem likwidacji szkód wywołanych powodzią. Ubezpieczyciele podjęli wiele działań, aby pomóc osobom poszkodowanym.

Działania pomocowe ubezpieczycieli to m.in. uproszczenie procedur likwidacji szkód, uruchomienie specjalnych infolinii czy też wysłanie zwiększonej liczby likwidatorów na tereny objęte podtopieniami.

Wszystkie te działania mogą jednak okazać się niewystarczające, ponieważ w doniesieniach medialnych ukazują się relacje osób, które skarżą się, że posiadały ubezpieczenie, a nie mogą liczyć na odszkodowanie.

Ubezpieczenie mienia od ognia i innych zdarzeń losowych?

Niestety zdarzają się klienci, którzy byli mylnie przekonani, że posiadają ochronę ubezpieczeniową na wypadek powodzi. Kupili produkt ubezpieczeniowy pod nazwą ubezpieczenie mienia od ognia i innych zdarzeń losowych. W praktyce może okazać się, że posiadane ubezpieczenie nie obejmuje takiego zdarzenia jak powódź. W zakresie jest m.in.: pożar, deszcz nawalny, grad, huk ponaddźwiękowy, lawina, trzęsienie ziemi, uderzenie pioruna czy upadek statku powietrznego.

Brak wiedzy odnośnie do posiadanej ochrony i produktów oferowanych przez ubezpieczycieli potwierdza niski poziom świadomości ubezpieczeniowej wśród społeczeństwa.

Należy zauważyć, że duża liczba klientów uczy się ubezpieczeń w momencie zgłaszania szkody. Klienci, kupując ubezpieczenie, rzadko pytają o zapisy OWU, a agent nie o wszystkim informuje. Dodatkowo zaufanie do zakładów ubezpieczeń w Polsce nie jest na najwyższym poziomie. Według różnych badań około jedna trzecia Polaków nie ufa ubezpieczycielom. W większości przypadków może wynikać to z negatywnych doświadczeń związanych właśnie z procesem likwidacji szkód i z poczuciem otrzymania zbyt niskiego odszkodowania.

A jeśli nie OWU, to może nazwa produktu?

W związku z tym zakłady ubezpieczeń powinny przemyśleć, czy nie zmienić nazwy produktu ubezpieczeniowego, który sprzedają na ryzykach nazwanych lub all risk (w obu przypadkach pojawiają się polisy, w których za objęcie powodzią trzeba zapłacić dodatkową składkę). Wydaje się, że dobrym pomysłem byłaby zmiana nazwy na ubezpieczenie od ognia i innych „wybranych” zdarzeń losowych. Może zmusiłoby to klientów do zainteresowania się, z jakimi wybranymi zdarzeniami losowymi kupuje ubezpieczenie?

Jeżeli nawet klient nie otworzy OWU, to może zaciekawi się nazwą produktu i zgłębi temat, zadając pytanie agentowi: Co jest w zakresie ubezpieczenia? Może do części osób dotrze informacja, że tak naprawdę kupuje niepełny produkt ubezpieczeniowy z ograniczonym katalogiem zdarzeń losowych.

Ostatnie tygodnie to prawdziwy egzamin dla zakładów ubezpieczeń. W dużej mierze rzutujący na cały sektor. Wszystkie negatywne sygnały będą skutkowały pogłębiającym się brakiem zaufania do ubezpieczycieli i niechęcią do zakupu ubezpieczeń.

dr Dariusz Pauch
Uniwersytet Szczeciński
agent ubezpieczeniowy

FinTech & InsurTech Digital Congress: Cyfryzacja i personalizacja usług finansowych wśród wiodących tematów

0

2 grudnia w The Westin Warsaw Hotel w Warszawie odbędzie się 16. FinTech & InsurTech Digital Congress. Podczas wydarzenia zaproszeni eksperci będą dyskutować na temat aktualnych trendów w rozwoju technologii sektora finansowego i ubezpieczeniowego. Patronem medialnym wydarzenia jest „Gazeta Ubezpieczeniowa”.

Podczas InsurTech Digital Congress uczestnicy będą rozmawiać o najważniejszych zmianach oraz aktualnych trendach w rozwoju technologii sektora ubezpieczeniowego. Tematyka kongresu obejmuje szerokie spektrum zagadnień, zgrupowanych w trzech kluczowych blokach tematycznych.

  1. W ramach Future of Finance & Investments zostaną zaprezentowane przykłady strategii globalnego skalowania firm, które przekształcają lokalne sukcesy w globalne ambicje. Eksperci omówią także innowacyjne modele wzrostu, ewolucję integracji finansów z innymi sektorami oraz kluczowe kwestie związane z zarządzaniem ryzykiem strategicznym. Omówione zostaną tematy dotyczące nowej dynamiki inwestycyjnej i wyzwań kapitałowych, takich jak przyciąganie zagranicznego kapitału oraz wspieranie rozwoju ekosystemu inwestycyjnego w Polsce i regionie CEE.
  2. W kontekście bloku Changing Tech Landscape szczególna uwaga zostanie poświęcona technologiom zwiększającym odporność operacyjną, minimalizującym błędy ludzkie i zapobiegającym awariom systemów. Eksperci omówią także zarządzanie ryzykiem w zakresie bezpieczeństwa, wykrywanie oszustw z wykorzystaniem sztucznej inteligencji oraz rolę automatyzacji i biometrii w procesie płatności. Dalsze analizy skupią się na roli innowacyjnych technologii w ochronie danych, wdrażaniu AI i migracji do chmury, jak również na kluczowych aspektach regulacyjnych, które wpływają na otoczenie biznesowe.
  3. W ostatniej części wydarzenia, Digitalization & Personalization, uczestnicy skupią się na cyfryzacji i personalizacji usług finansowych, poznają wnioski z raportu poświęconego roli klienta w technologii. Dodatkowo eksperci omówią wpływ cyfrowych agentów na interakcje z klientami, a także rosnące oczekiwania użytkowników wobec usług finansowych i ubezpieczeniowych. Dyskusja obejmie również strategie banków w dostosowaniu się do nowych wymagań bezpieczeństwa oraz znaczenie hiperpersonalizacji w cyfrowej akwizycji klientów.

Kongres jest realizowany w ramach działalności MMC Polska.

Agenda

Bilety

(AM, źródło: MMC Polska)

Zmarł Jaromir Netzel, były prezes PZU SA

0

W wieku 65 lat zmarł Jaromir Netzel, gdyński adwokat, który w latach 2006–2007 pełnił funkcję prezesa zarządu PZU SA – podał serwis trojmiasto.pl.

Jaromir Netzel ukończył Wydział Prawa Uniwersytetu Gdańskiego. Od 1993 r. prowadził własną kancelarię adwokacką w Gdyni. W latach 1997–2001 pracował w banku PKO BP, gdzie zajmował stanowisko doradcy i dyrektora zarządzającego pionem rynków. W latach 2005–2006 był przedstawicielem Skarbu Państwa w radzie nadzorczej Dalmor w Gdyni. 8 czerwca 2006 r. został powołany na stanowisko prezesa zarządu PZU SA. 30 sierpnia 2007 r. został zatrzymany przez Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego w związku z tzw. aferą gruntową. Następnego dnia został odwołany funkcji prezesa największego polskiego ubezpieczyciela.

Więcej:

Trójmiasto.pl z 20 listopada, Michał Sielski, „Zmarł Jaromir Netzel, gdyński adwokat”

(AM, źródło: trójmiasto.pl)

KUKE chce być na podium w gwarancjach

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych planuje, że do końca pierwszego kwartału przyszłego roku jej zielone gwarancje będą oferowane przez przynajmniej dziesięć instytucji finansowych. Obecnie znajdą się one w ofercie trzech banków, a do końca roku KUKE ma podpisać kolejne trzy umowy – informuje xyz.pl.

Janusz Władyczak, prezes ubezpieczyciela, mówi serwisowi, że widzi duże zainteresowanie programem zarówno wśród banków, jak i firm. Część z nich ma czekać tylko na to, by ich banki wprowadziły zieloną gwarancję do oferty. Korporacja zakłada, że w I kwartale 2025 r. co najmniej dziesięć banków będzie już aktywnie oferować gwarancje, a ona sama do końca przyszłego roku udzieli gwarancji na 10 mld zł.

Portal zwraca uwagę, że zielone gwarancje to najnowsza, ale tylko jedna z wielu ofert portfelu ubezpieczyciela, KUKE specjalizuje się bowiem w ubezpieczeniach kredytu kupieckiego i gwarancjach. Działalność firmy w ubiegłym roku pozwoliła jej na osiągnięcie historycznego zysku w wysokości 57,5 mln zł. Janusz Władyczak jest zdania, że Korporacja jest w stanie pobić ten rekord dzięki dużym transakcjom ubezpieczonym w tym roku w Afryce, na Bliskim Wschodzie i w Azji. Prezes podkreśla, że KUKE staje się dużym graczem przy kontraktach zbrojeniowych i infrastrukturalnych, a dzięki m.in. tego typu transakcjom i ich rosnącej wartości jeszcze w tym roku dzięki znajdzie się na podium w segmencie gwarancji ubezpieczeniowych. Dodatkowymi atutami mają być: duża pojemność gwarancyjna, doświadczenie z obsługi podmiotów w różnych segmentach infrastruktury oraz wsparcie polskich firm w przetargach za granicą. Problemem jest natomiast rosnąca szkodowość na rynku. Janusz Władyczak przyznaje, że ściągalność wierzytelności jest coraz słabsza. Wśród 20 największych rynków, na których należności ubezpiecza KUKE, Polska i Niemcy mają największy odsetek wystąpienia szkód.

Więcej:

xyz.pl z 22 listopada, Piotr Sobolewski „Zielone gwarancje KUKE weszły do oferty banków. Spółka chce wejść do Ameryki Południowej i liczy na rekordowy zysk”

(AM, źródło: xyz.pl)

Allianz promuje ubezpieczenia w kinach

0
Źródło zdjęcia: Allianz

22 listopada rozpoczęła się kampania kinowa Allianz Polska, której celem jest promocja ubezpieczeń na życie i zdrowie oraz wzmocnienie wizerunku marki. Działania reklamowe obejmą sieci Multikino i Kinads oraz warszawski KinoGram. Kampania potrwa do 19 grudnia.

Głównym elementem kampanii jest 30-sekundowy spot reklamowy „Posłuchaj głosu serca”,  w którym zamieszczony jest kod QR prowadzący do specjalnej strony kampanii. Jej założeniem jest zwiększenie rozpoznawalności naszej marki w obszarze ubezpieczeń na życie i zdrowie oraz wsparcie sprzedaży.

– Kontynuujemy bardzo dobrze przyjętą kampanię z początku roku, która zachęca do wzajemnej troski o siebie i o zdrowie, do profilaktyki i… wyboru dobrego ubezpieczenia na życie i zdrowie. Wracamy do tej kampanii w przedświątecznej atmosferze, która sprzyja skupieniu się na naszych najbliższych, okazaniu im więcej uwagi. Liczymy, że dzięki magii kina nasz spot trafi do serc Polek i Polaków – mówi Michał Podogrodzki, dyrektor Departamentu Market Management, Komunikacji i PR Allianz Polska.

Reklama będzie wyświetlona na blisko 700 ekranach, w ponad 300 kinach:

  1. sieci Multikino, obecnej w dużych miastach,
  2. sieci Kinads, popularnej w mniejszych miejscowościach,
  3. w KinoGramie, warszawskim kinie premium.

W ponad 45 kinach sieci Multikino będą ją wspierać dodatkowe nośniki elektroniczne.

(AM, źródło: Allianz)

UNIQA: Silny wzrost pomimo powodzi

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Składki przypisane UNIQA Insurance Group za pierwsze dziewięć miesięcy roku obrotowego 2024 wzrosły w stosunku do wyniku z analogicznego okresu poprzedniego roku o 9,2%, do 5,96 mld euro. Z kolei zysk brutto zwiększył się o 1,4% r/r, do poziomu 340,3 mln euro.

Grupa odnotowała wzrost we wszystkich segmentach. Ubezpieczenia majątkowe i osobowe poprawiły się o 11,2% względem poprzedniego roku, w ubezpieczeniach zdrowotnych UNIQA odnotowała wzrost o 10% a w biznesie życiowym – o 2,6%. Wpływ na osiągnięcia w analizowanym okresie miał wrześniowy niż Borys i wywołane przez niego powodzie, z tytułu których ubezpieczyciel wypłacił 184 mln euro. UNIQA zakłada, że całkowite szkody spowodowane przez żywioł wyniosą około 230 mln euro brutto. Skutki szkód katastroficznych spowodowały też, że wskaźnik mieszany brutto w biznesie non-life zwiększył się o 2,3 punktu procentowego, do 93,3%. 

Regulacyjny współczynnik kapitału według Solvency II, który jest uważany za wskaźnik kapitalizacji, na dzień bilansowy 30 września 2024 roku kształtował się na wysokim poziomie 262%.

– Ogromne szkody powodziowe, które miały miejsce we wrześniu w Austrii, Polsce, Czechach, na Słowacji, Węgrzech i Rumunii, są najgorszymi, jakie musieliśmy odnotować w ciągu ostatnich 20 lat. Niemniej jednak udało nam się wypracować solidny wynik – skomentował Andreas Brandstetter, dyrektor generalny UNIQA Insurance Group. 

UNIQA opuszcza trzy kraje

Zgodnie z założeniami nowej strategii UNIQA ogłosiła wycofanie się z Albanii, Kosowa i Macedonii Północnej – najmniejszych rynków Bałkanów Zachodnich, których udział w składce UNIQA wyniósł ostatnio 1,5%. Funkcjonujące umowy z klientami będą nadal realizowane, a współpraca z międzynarodowymi klientami korporacyjnymi będzie kontynuowana.

Sprzedaż jest uzależniona od uzyskania niezbędnych zezwoleń urzędowych. Zamknięcie transakcji ma nastąpić w drugim kwartale 2025 roku.

 

(AM, źródło: UNIQA)

Coface: Firmy z regionu CEE odporne na zawirowania gospodarcze

0
Źródło zdjęcia: Canva

Najnowsza edycja Coface CEE Top 500 pokazała niezwykłą odporność największych firm w regionie Europy Środkowej i Wschodniej na wpływ niesprzyjającego otoczenia gospodarczego, charakteryzującego się takimi zjawiskami, jak wysoka inflacja czy malejący popyt, a także niepewność geopolityczna.

Szesnasta edycja ukazującego się co roku rankingu Coface klasyfikuje 500 największych firm w regionie pod względem obrotów i analizuje dodatkowe wskaźniki, w tym liczbę pracowników, ramy biznesowe, sektory i oceny wiarygodności kredytowej firm.

– W 2023 r. region Europy Środkowej i Wschodniej stanął w obliczu bezprecedensowych wyzwań gospodarczych związanych z wysoką inflacją i osłabionym popytem, które dotknęły nawet największe firmy – mówi Jarosław Jaworski, CEO Coface w regionie CEE. – Pomimo tych trudności wielu firmom udało się utrzymać obroty, prezentując swoją odporność w trudnym środowisku – dodaje.

Całkowity obrót wszystkich 500 spółek wzrósł o 2,5%, do 1,1 bln euro. Zagregowane zyski netto spadły o 17,4%, do 44,91 mld euro. Firmy z Top 500 zatrudniały 2,4 miliona osób (+1% r/r).    

Krajowym liderem rankingu pozostała Polska, a PKN Orlen umocnił się na prowadzeniu dzięki 34% wzrostowi obrotów. Na kolejnych miejscach znalazły się: czeska SkodaAuto, MOL Hungary, Jeronimo Polska, PGE oraz węgierska MVM Energetika. Z tego grona tylko węgierskie firmy odnotowały spadek obrotów. Pozostałe wygenerowały wyższe przychody niż przed rokiem.

Po trzech latach sektor motoryzacyjny i transportowy odzyskał pierwsze miejsce ze wzrostem obrotów o 16,8% i zyskiem netto większym o 40,8%.

Pełny ranking

(AM, źródło: Coface)

Howden wzmocnił pozycję w Hongkongu

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Howden Group ogłosił przejęcie Storfield, brokera specjalizującego się w ubezpieczeniach dla małych i średnich firm oraz klientów o wysokich dochodach. Grupa podkreśliła, że akwizycja wzmacnia jej pozycję w Hongkongu, poszerza zasięg geograficzny w całej Azji i pokazuje zaangażowanie w inwestowanie w specjalistyczną wiedzę dla klientów w regionie.

– To kolejny przykład szerszej strategii Howdena, mającej na celu poszerzenie obecności w Azji. Następuje po niedawnym wejściu Howdena na japońskie rynki reasekuracyjne i detaliczne wraz z uruchomieniem Howden Re Japan, strategicznym partnerstwem z Keystone ILS i przejęciem Foresight – skomentował Chye Huat Goh, CEO Howden Asia.

Alfred Sham, CEO Howden Hongkong, dodał, że przejęcie Storfielda to kamień milowy w rozwoju działalności Howdena w Hongkongu, z dodatkową wartością dla klientów i partnerów.

– Po prawie 40 latach niezależnego rozwoju, Howden jest naturalnym wyborem dla kolejnego rozdziału Storfield. Jesteśmy przekonani, że połączenie naszej lokalnej wiedzy i globalnych możliwości Howdena pozwoli nam lepiej służyć klientom – podsumował.

(AM, źródło: PIU)

18,336FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie