Blog - Strona 151 z 1469 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 151

Vienna Insurance Group świętuje 30-lecie giełdowego debiutu

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

17 października minęło 30 lat od debiutu Vienna Insurance Group – wówczas jeszcze pod nazwą Wiener Städtische Versicherung – na Giełdzie Papierów Wartościowych w Wiedniu. Dostęp VIG do rynków kapitałowych w znacznym stopniu wsparł jej rozwój, w efekcie którego grupa stała się wiodącym graczem na rynku ubezpieczeń w regionie Europy Środkowej i Wschodniej.

Akcje uprzywilejowane zostały wyemitowane w momencie IPO 30 lat temu. W 2005 r. zostały zamienione na akcje zwykłe. Dało to podstawę do włączenia w tym samym roku do rynku podstawowego na wiedeńskim parkiecie oraz ATX, najważniejszego indeksu Wiener Börse, obliczanego na podstawie notowań 21 największych spółek obecnych na tej giełdzie.

– VIG wykorzystała wpływy z podwyższenia kapitału przede wszystkim na finansowanie dalszego wzrostu grupy w regionie Europy Środkowej i Wschodniej, gdzie zapewniła sobie pozycję lidera rynku. Historia sukcesu VIG w obecnej formie nie byłaby możliwa bez dostępu do rynku kapitałowego – powiedział Hartwig Löger, CEO VIG.

W pierwszym roku notowań na giełdzie VIG była obecna w sześciu krajach. W 2005 r. już w 15, a obecnie działa w 30 krajach.

Od 2005 r. VIG posiada rating A+ ze stabilną perspektywą międzynarodowej agencji ratingowej Standard & Poor’s, co czyni ją jedną z najlepiej ocenianych firm w ATX i tym samym pozycjonuje jako atrakcyjny emitent obligacji. W 2021 r. VIG została pierwszą firmą ubezpieczeniową w Europie, która wyemitowała benchmarkową obligację zrównoważonego rozwoju.

(AM, źródło: VIG)

Global Data: Czy klienci są gotowi na AI?

0
Źródło zdjęcia: Canva

Technologia staje się coraz bardziej niezbędna w branży ubezpieczeniowej, gdzie wykorzystuje się sztuczną inteligencję i internet rzeczy do wzmocnienia doświadczenia użytkownika albo oferuje się produkty powiązane z technologią, takie jak ubezpieczenia cyber i parametryczne.

Na tym tle znaczny odsetek klientów jest otwartych na kontakt ze sztuczną inteligencją w sprawie polisy ubezpieczeniowej, nawet w tak stresującej sytuacji, jak zgłaszanie szkody – stwierdza wiodąca firma analityczna Global Data.

Ankieta konsumencka wśród klientów ubezpieczeniowych poświęcona nowym trendom wykazała, że ponad jedna trzecia (39%) respondentów będzie się czuła dosyć lub bardzo spokojna o wynik zgłoszenia swojej szkody, gdy o wypłacie będzie decydować narzędzie oparte na AI. Wyniki ankiety (za III kw. 2024 r.) przeprowadzonej w 11 krajach, w której udział wzięło 5520 respondentów, omawiano na zorganizowanej przez Global Data konferencji „Wspieranie innowacji w ubezpieczeniach”.

– AI jest obecnie najważniejszym tematem technologicznym w branży ubezpieczeniowej. Dane z ankiety wskazują, że znaczna część konsumentów w najbardziej liczących się krajach na świecie jest przygotowana na interakcje z narzędziami AI. Znacznie ponad jedna trzecia jest spokojna o wykorzystywanie AI w procesie likwidacji szkód, więc ubezpieczyciele, którzy z powodzeniem wprowadzają takie narzędzia, będą się pozytywnie odróżniać od konkurencji – skomentował Ben Carey-Evans, analityk ubezpieczeniowy Global Data.

Dane różnią się w zależności od kraju, czego ubezpieczyciele muszą być świadomi, wprowadzając nowe produkty i funkcje w różnych regionach. Niemniej jednak wyniki pokazują, że wystarczająco dużo klientów jest już otwartych na interakcje z AI, aby warto było w nią inwestować. Technologia jest jeszcze w powijakach w branży ubezpieczeniowej i wiele chatbotów frustruje klientów, ale nawet w Australii (gdzie klienci okazali się najbardziej nieufni) ponad 20% jest otwartych na tę technologię.

AC

AGRO Ubezpieczenia uruchomiło forum dla agentów 

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

AGRO Ubezpieczenia – forum dla Agentów to nowe forum dyskusyjno-informacyjne dla pośredników oferujących produkty AGRO Ubezpieczenia. Ma ono umożliwić błyskawiczną wymianę wiedzy, informacji i ciekawostek o produktach oraz samym towarzystwie.

– Wspólnie będziemy tworzyć przestrzeń dla osób otwartych na rozwój, powiększanie portfela ubezpieczeń oraz dbanie o spokojny sen naszych klientów. Bądźcie z nami, śledźcie nasze aktualności i współpracujcie z naszym zespołem, abyśmy wspólnie osiągali wyznaczone cele – powiedziała Anna Olifierczuk, dyrektorka zarządzająca ds. Produktów i Sprzedaży AGRO Ubezpieczenia.

Obecni na forum przedstawiciele firmy odpowiadają na pytania, prowadzą #AGROLive, prezentują produkty, a także przedstawiają wszystkich regionalnych dyrektorów sprzedaży – wraz z numerami telefonów i adresami e-mail. Platforma działa pod nazwą AGRO Ubezpieczenia – forum dla Agentów i liczy już 580 członków. Aby dołączyć do zamkniętej grupy, należy wysłać zgłoszenie lub zostać zaproszonym oraz podać numer RAU. Przyjęcie do grupy następuje maksymalnie w ciągu jednego dnia roboczego.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

Nowela komunikacyjna z podpisem prezydenta

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

14 października prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK oraz ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej. Nowe regulacje wprowadzają szereg istotnych zmian, m.in. definiują pojazd i jego ruch oraz podnoszą limity w komunikacyjnych polisach OC.

Projekt implementuje do polskiego porządku prawnego postanowienia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2118 z dnia 24 listopada 2021 r. zmieniającej dyrektywę 2009/103/WE w sprawie ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe w związku z ruchem pojazdów mechanicznych i egzekwowania obowiązku ubezpieczania od takiej odpowiedzialności (tzw. dyrektywa komunikacyjna). Ponadto dostosowuje krajowe przepisy do wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 21 grudnia 2021 r. w sprawie C-428/20. Te przepisy wprowadzą nową definicję „pojazdu” oraz regulację pojęcia „ruchu pojazdu”.

Wyższe limity w OC

Podpisany przez prezydenta akt przewiduje podwyższenie minimalnych wysokości sum gwarancyjnych w OC ppm. Ich nowe, wyższe poziomy będą wynosić:

  • 6,45 mln euro w przypadku szkód na osobie w odniesieniu do jednego wypadku bez względu na liczbę osób poszkodowanych lub 1,3 mln euro w odniesieniu do jednej osoby poszkodowanej,
  • 1,3 mln euro w przypadku szkody majątkowej w odniesieniu do jednego wypadku bez względu na liczbę osób poszkodowanych.

Nowelizacja dyrektywy komunikacyjnej przewiduje, że w odniesieniu do państw, które nie przyjęły euro, kwoty minimalne przelicza się na ich walutę krajową, stosując kurs wymiany obowiązujący na dzień 22 grudnia 2021 r., opublikowany w „Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej”. Dlatego wymienione w projekcie minimalne sumy gwarancyjne w OC ppm. zostały określone w złotych (wg kursu wymiany euro z 22.12.2021 r. w wysokości 4,6320 zł) i wynoszą:

  • w przypadku szkód na osobie – 29 876 400 zł w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte ubezpieczeniem bez względu na liczbę poszkodowanych;
  • w przypadku szkód w mieniu – 6 021 600 złotych w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte ubezpieczeniem bez względu na liczbę poszkodowanych.

Roszczenia na jednolitym formularzu

Nowelizacja wprowadza również regulacje umożliwiające poszkodowanym lub uprawnionym dochodzenie odszkodowania z tytułu OC ppm. w miejscu ich zamieszkania lub siedziby, niezależnie od wypłacalności ubezpieczyciela. Zgodnie z postanowieniami aktu Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny będzie organem odpowiedzialnym za wypłatę odszkodowań poszkodowanym lub uprawnionym do odszkodowania w wyniku zdarzeń zaistniałych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w przypadku niewypłacalności ubezpieczyciela. W celu realizacji tego zadania w ramach UFG zostanie wyodrębniony fundusz do spraw niewypłacalności. Natomiast Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych będzie odpowiadać za wypłaty dotyczące zdarzeń zaistniałych na terytorium innego państwa członkowskiego albo państwa trzeciego w przypadku niewypłacalności zakładu.

Nowe przepisy przewidują też wprowadzenie zaświadczeń o historii roszczeń z OC ppm. w formie jednolitego formularza dla wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej.

UFG zapłaci w razie wyczerpania sumy gwarancyjnej

W związku z wyrokiem TSUE w sprawie C-428/20 nowelizacja przewiduje wprowadzenie regulacji w przypadku wyczerpania sumy gwarancyjnej w OC ppm. i OC rolników. Odpowiedzialność Funduszu zostanie ograniczona do zdarzeń szkodowych mających miejsce w okresie od dnia 11 grudnia 2009 r. do dnia 10 czerwca 2012 r., do wysokości sumy gwarancyjnej, o której mowa odpowiednio w art. 36 ust. 1 albo art. 52 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, ustalonej na dzień zgłoszenia roszczenia.

Ponadto nowelizacja wprowadza nowe regulacje w zakresie pojazdu wysyłanego z jednego państwa członkowskiego do drugiego, a także przepisy przejściowe.

Nowela wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem art. 1 pkt. 3 i pkt. 16 lit. b, które wejdą w życie z dniem 24 lipca 2025 r. Są to regulacje dotyczące zaświadczenia o przebiegu ubezpieczenia – data ich wejścia w życie wynika z przepisów UE.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

Tomasz Tarkowski w zarządzie PZU SA od 4 listopada

0
Tomasz Tarkowski

15 października rada nadzorcza PZU SA zmieniła wcześniejszą uchwałę w sprawie powołania Tomasza Tarkowskiego na stanowisko członka zarządu spółki. Zmiana dotyczy terminu powołania menedżera do władz zakładu.

Zgodnie z nową uchwałą Tomasz Tarkowski zostaje powołany w skład zarządu PZU SA od dnia 4 listopada tego roku na okres wspólnej kadencji obejmującej trzy pełne lata obrotowe 2023–2025. Pierwotnie miało to nastąpić od dnia 2 grudnia 2024 r. Uchwała weszła w życie z chwilą podjęcia.

Tomasz Tarkowski został powołany w skład zarządu PZU SA decyzją rady nadzorczej z 28 sierpnia tego roku. Więcej w artykule na portalu GU.

(AM, źródło: PZU)

Agenci ciekawi, ale nieufni wobec nowych technologii?

0
Źródło zdjęcia: Canva

Agencja badawcza ARC Rynek i Opinia, przy wsparciu CUK Ubezpieczenia, zakończyła pierwsze w Polsce badanie agentów ubezpieczeniowych. W badaniu udział wzięło ponad 600 agentów z całego kraju. Analiza pozwoliła na diagnozę w kluczowych obszarach produktowych, sprzedażowych, technologicznych, szkoleniowych i marketingowych.

Badanie ujawniło potrzeby, obawy oraz pożądane kierunki rozwoju. Niektóre wyniki okazały się zaskakujące.

Odkrywamy nowe potrzeby agentów

Badanie trwało dwa miesiące, a internetowa ankieta składała się z 30 pytań, które obejmowały pięć kluczowych obszarów. Agenci odpowiadali m.in. na pytania dotyczące preferencji zakupowych klientów, potrzeb sprzedażowych, oceny działań marketingowych, roli nowych technologii oraz preferencji dotyczących szkoleń. W ankiecie wzięło udział ponad 600 osób, co pozwoliło na wyciągnięcie konstruktywnych wniosków.

– Cieszymy się, że tak wielu agentów i agentek wypełniło ankietę. Dziękujemy za frekwencję i zaangażowanie, pozyskaliśmy bardzo wartościowy materiał. Wiele z odpowiedzi ujawniło nieznane nam dotąd oczekiwania agentów. To bardzo cenne źródło informacji, z którym warto się zapoznać – mówi Grzegorz Sygnowski, kierownik Zespołu Badawczego w ARC Rynek i Opinia.

Agenci nieufni wobec nowych technologii? Czas na zmiany

W obszarze produktowym badanie wykazało m.in, że najczęściej kupowane przez klientów polisy obejmują ubezpieczenia komunikacyjne, nieruchomości oraz turystyczne. Zaskoczeniem był wysoki odsetek przysłowiowych „travelek”, które wyprzedziły polisy życiowe – różnica wynosiła aż 20 pkt. proc.

Ankietowani agenci wskazali również, że najchętniej sprzedawaliby polisy nieruchomości i życiowe, a dopiero w dalszej kolejności komunikacyjne, firmowe, turystyczne i zdrowotne. Polisy rolne zamykają zestawienie.

Niemałą niespodziankę sprawiły informacje o preferowanych kanałach sprzedaży. Ponad 70% badanych wskazało na bezpośrednią sprzedaż w biurze. Na kolejnych miejscach znalazła się dystrybucja przez telefon (46%) oraz bezpośrednio u klienta (30%).

Kanały internetowe, takie jak komunikatory, media społecznościowe czy strona www, nie przekroczyły 20% wskazań. Mimo to 70% agentów dostrzega rosnące znaczenie sprzedaży internetowej, choć jednocześnie wymieniają oni konkurencję z innymi agentami (51%) oraz ceny ubezpieczeń (40%) jako największe wyzwania.

– Spodziewaliśmy się pewnych wyników, jednak zaskakująca jest świadomość agentów dotycząca migracji klientów do kanałów internetowych, przy jednoczesnej rezerwie wobec rozwoju sprzedaży online. To sygnał, że w tej dziedzinie jest jeszcze sporo do zrobienia – dodaje Marcin Dyliński, członek zarządu ds. marketingu i e-commerce w CUK Ubezpieczenia.

Nowoczesny marketing? Tak, ale z odpowiednim wsparciem

Wyniki badania dotyczące marketingu również dostarczyły ciekawych wniosków. Agenci są świadomi obecności klientów w sieci i najczęściej promują swoje usługi za pomocą mediów społecznościowych oraz stron internetowych (40%). Doceniają także wsparcie w postaci gotowych materiałów i szkoleń oferowanych przez partnerów biznesowych.

Zaskakująca jest jednak deklaracja prawie 30% agentów, którzy odpowiedzieli, że nie prowadzą żadnych działań marketingowych. Taki wynik koreluje ze wskazaniami rekomendacji oraz poleceń (65%) jako skutecznych działań w pozyskaniu nowych klientów.

– Wyniki badania w obszarze marketingu pokazują obraz profesjonalnego agenta, który potrzebuje wsparcia w prowadzeniu kampanii marketingowych. Z pogłębionych wyników dowiadujemy się, że agenci cenią każdy aspekt współpracy, który pozwala im zaoszczędzić czas i skupić się na tym, co najważniejsze – wysokiej jakości usługach – dodaje Marcin Dyliński.

Wyniki dostępne dla wszystkich – pobierz pełny raport

Premiera i wyniki badań będą omawiane podczas III Kongresu Multiagentów, 11–12 października. Od 11 października Raport będzie dostępny do pobrania na specjalnej stronie internetowej.

– Zgodnie z deklaracjami udostępnimy wyniki badań. Mamy nadzieję, że przeprowadzona analiza przyczyni się do wspólnego tworzenia przyjaznego świata ubezpieczeń – mówi Marcin Dyliński.


POBIERZ | SUBSKRYBUJ W APPLE PODCASTS | SUBSKRYBUJ W SPOTIFY

Grupówka ze zdrowiem – razem czy osobno?

0
Grzegorz Waszkiewicz

W ostatnich latach obserwujemy rosnący trend łączenia ubezpieczeń grupowych, wypadkowych i zdrowotnych w jedną polisę. To odpowiedź na zmieniające się potrzeby zarówno pracowników, jak i firm, które szukają bardziej kompleksowych rozwiązań ochronnych.

Ubezpieczenie grupowe wypadkowe obejmuje szeroki zakres ochrony: od ubezpieczeń na życie, inwalidztwo, uszczerbek na zdrowiu, świadczenia w razie hospitalizacji, poważnego zachorowania, po wypłaty tzw. socjalne, jak urodzenie dziecka, śmierć rodziców lub teściów. Ubezpieczenie zdrowotne obejmuje dostęp do prywatnej opieki medycznej, finansując koszty diagnostyki oraz konsultacji specjalistycznych.

Ubezpieczyciele coraz częściej oferują produkty hybrydowe. W takim rozwiązaniu zamiast osobnych polis pracownik może cieszyć się pełnym wachlarzem świadczeń w ramach jednej składki. Czy łączenie produktów to dobre rozwiązanie?

Zalety łączenia ubezpieczeń

Lepsza ochrona. Połączenie różnych form ochrony w jednej polisie pozwala na kompleksową opiekę nad pracownikiem. W razie wypadku pracownik ma dostęp do leczenia, rehabilitacji oraz świadczeń z tytułu niezdolności do pracy w jednym pakiecie.

Oszczędność czasu i kosztów. Pracodawcy decydujący się na takie rozwiązania mogą uzyskać lepsze warunki cenowe. Łączenie ubezpieczeń w jeden produkt pozwala na obniżenie składek oraz zmniejszenie administracyjnych kosztów związanych z zarządzaniem kilkoma polisami.

Prostota zarządzania. Z punktu widzenia pracodawcy i pracownika jedna polisa obejmująca różne ryzyka jest łatwiejsza do zrozumienia i zarządzania. Nie trzeba pamiętać o różnych terminach płatności składek czy warunkach umów dla kilku ubezpieczeń.

Zwiększenie dostępności świadczeń. Dzięki ubezpieczeniom zdrowotnym pracownik ma dostęp do prywatnej opieki medycznej. Pracodawcy mogą zminimalizować absencję pracowników spowodowaną długimi okresami oczekiwania na leczenie w systemie publicznym.

Wady łączenia produktów

Zagrożenie mniejszą elastycznością. Połączenie kilku produktów w jeden może ograniczyć możliwość dostosowania ubezpieczenia do indywidualnych potrzeb. Pracownik, który potrzebuje jedynie ubezpieczenia zdrowotnego, może być zmuszony do korzystania z pełnego pakietu, co nie zawsze jest mu potrzebne.

Uboższe zakresy. Aby zachować konkurencyjną składkę, ubezpieczyciele mogą nie oferować tak szerokiego zakresu ochrony jak w osobnych standardowych polisach grupowych lub zdrowotnych. Co więcej, aby ograniczyć ryzyko, mogą stosować wykluczenia lub karencje, które nie występowałyby normalnie.

Wyzwanie dla ubezpieczycieli. Zarządzanie bardziej złożonymi produktami ubezpieczeniowymi, które obejmują różne ryzyka, jest trudniejsze i może prowadzić do problemów z wypłatą świadczeń. Niejednokrotnie w przypadku skomplikowanych wypadków i chorób może pojawić się pytanie, czy świadczenie powinno być wypłacone z tytułu ubezpieczenia wypadkowego, czy zdrowotnego.

Odpowiedź na tytułowe pytanie zależy od perspektywy. Dla pracodawców i pracowników, którzy szukają kompleksowej ochrony w przystępnej cenie, takie połączenie jest atrakcyjne. Ubezpieczyciele mogą zwiększyć swoją konkurencyjność i przyciągnąć więcej klientów.

Jednak dla osób, które oczekują elastyczności i dostosowania polisy do indywidualnych potrzeb, takie rozwiązanie może nie być idealne i powodować pewne problemy związane z wypłatą świadczeń w przypadku trudnych do rozgraniczenia sytuacji.

Grzegorz Waszkiewicz

bezpieczenstwowbiznesie.pl

Nieprecyzyjna definicja poważnego zachorowania

0
Sławomir Dąblewski

Nowotwór złośliwy jest drugą przyczyną zgonów w Polsce. Będąc jeszcze dobrego stanu zdrowia, można się ubezpieczyć na wypadek jego wystąpienia, aby uzyskać finansowe wsparcie.

Dla przeciętnego klienta nowotwór złośliwy oznacza chorobę kojarzącą się z cierpieniami i krótkim okresem przeżycia, dla ubezpieczyciela chorobę szczegółowo opisaną w definicji w ogólnych warunkach ubezpieczenia, z ograniczeniami odpowiedzialności.

Sformułowania warunków umowy winny być zrozumiałe dla ubezpieczonego, niewymagające posiadania wiedzy ani zasięgania opinii specjalistów. Powinien być on poinformowany o zakresie ograniczeń odpowiedzialności ubezpieczyciela, aby w przypadku poważnego zachorowania nie był zaskakiwany odmową przyznania świadczenia. Istotą bowiem umowy jest uzyskanie świadczenia na wypadek zajścia zdarzenia dotyczącego jego osoby, co związane jest z reguły z chęcią zapewnienia sobie albo najbliższym pewnego bezpieczeństwa finansowego w trudnych sytuacjach życiowych.

Za nowotwór złośliwy uznaje się guz rozpoznany histopatologicznie jako złośliwy i charakteryzujący się niekontrolowanym rozrostem komórek i ich naciekaniem na zdrową tkankę, ziarnicę złośliwą, białaczkę z wyjątkiem przewlekłej białaczki limfatycznej, czerniaka; nowotworami złośliwymi nie są nowotwory skóry inne niż czerniak, nowotwory współistniejące z infekcją HIV, guzy łagodne, nowotwory przedinwazyjne (in situ) oraz nieinwazyjne.

Taka definicja nowotworu złośliwego obowiązywała w dniu zawarcia umowy ubezpieczenia grupowego, do którego przystąpiła powódka. Gdy w rozpoznaniu histopatologicznym wskazano u niej raka wewnątrzprzewodowego in situ (DCIS), otrzymała kartę DiLO, wkrótce usunięto guza piersi lewej. Przez lekarzy była informowana, że wykryto u niej guz złośliwy.

Biegły z zakresu onkologii i radioterapii wyjaśnił, że przebyte u powódki leczenie onkologiczne z powodu raka lewej piersi z zastosowaniem zabiegu operacyjnego oszczędzającego i radioterapii jest postępowaniem terapeutycznym dla raka inwazyjnego piersi. Zaznaczył, że definicja in situ przyjęta przez ubezpieczyciela jest zgodna z przyjętą definicją histologiczną, jednak postępowanie terapeutyczne przy nowotworach DCIS jest takie jak dla raka inwazyjnego piersi.

Ubezpieczyciel powołał się na przedawnienie roszczenia zgłoszonego przez powódkę, choć jak zauważył sąd, wskazując na przepis art. 819 § 1 i 4 k.c., roszczenia z umowy ubezpieczenia przedawniają się z upływem trzech lat. Zarzut okazał się niezasadny. Skoro odpadł argument przedawnienia, deską ratunkową miała okazać się definicja nowotworu złośliwego wyłączająca odpowiedzialność z tytułu nowotworu in situ.

Sąd jednak uznał ją za daleko idące ograniczenie odpowiedzialności pozwanego, sprzeczne z dobrymi obyczajami, rażąco godzące w interesy konsumenta, niejasne dla osób niedysponujących specjalistyczną wiedzą medyczną w dziedzinie onkologii. Wskazywał na to również biegły z zakresu onkologii.

Sąd z urzędu stwierdził abuzywność zastosowanego przez pozwanego we wzorcu umownym postanowienia wyłączającego z zakresu ochrony ubezpieczeniowej nowotwory przedinwazyjne in situ, co oznacza, że wyłączenie to jest wobec powódki bezskuteczne (sygn. akt: I C 458/22, SO w Gliwicach, wyrok z 31.08.23).

Sławomir Dąblewski

dablewski@gmail.com

Resort rolnictwa proponuje 65% dopłaty do składki w ubezpieczeniach rolnych w 2025 roku

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

15 października do konsultacji publicznych oraz uzgodnień międzyresortowych został skierowany projekt rozporządzenia ministra rolnictwa i rozwoju wsi w sprawie wysokości dopłat do składek z tytułu ubezpieczenia upraw rolnych i zwierząt gospodarskich w 2025 r.

Zgodnie z treścią aktu w przyszłym roku dopłata do składki z tytułu ubezpieczenia upraw zbóż, kukurydzy, rzepaku, rzepiku, chmielu, tytoniu, warzyw gruntowych, drzew i krzewów owocowych, truskawek, ziemniaków, buraków cukrowych lub roślin strączkowych oraz bydła, koni, owiec, kóz, drobiu lub świń miałaby wynosić do 65% składki do 1 ha uprawy oraz do 1 sztuki zwierzęcia gospodarskiego.

Konsultacje potrwają do 23 października 2024 r. Rozporządzenie wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

(AM, źródło: MRiRW)

O współczesnych zagrożeniach dla bezpieczeństwa na VII Międzynarodowym Kongresie Naukowo-Technicznym Safe Place

0

W dniach 27–28 listopada w Jachrance odbędzie się VII Międzynarodowy Kongres Naukowo-Techniczny Safe Place. Patronem medialnym wydarzenia, które przebiegać będzie pod hasłem „Odporność obiektów użyteczności publicznej i infrastruktury krytycznej wobec zagrożeń wojennych, hybrydowych i kryminalnych” jest „Gazeta Ubezpieczeniowa”.

Safe Place to największy w Polsce kongres poświęcony bezpieczeństwu obiektów i organizacji, a wśród patronów i współorganizatorów wydarzenia znajdują się m.in. Rządowe Centrum Bezpieczeństwa, NATO DEEP eAcademy, Wojskowa Akademia Techniczna w Warszawie, Akademia Pożarnicza czy Uniwersytet WSB Merito we Wrocławiu.

Co roku wydarzenie cieszy się zainteresowaniem ekspertów krajowych i zagranicznych. VII edycja zgromadziła już prawie 300 zarejestrowanych uczestników, w tym gości ze Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Ukrainy i Izraela.

Program tegorocznego kongresu przewiduje 11 sesji tematycznych dotyczących współczesnych szans i zagrożeń dla bezpieczeństwa, obejmujących zarówno wystąpienia, jak i debaty eksperckie z możliwością interaktywnej dyskusji. Wśród omawianych zagadnień znajdą się m.in. takie kwestie, jak

  • przygotowanie obiektów do wojny, zagrożeń hybrydowych i kryminalnych,
  • szanse i zagrożenia ze strony sztucznej inteligencji,
  • ochrona bezpieczeństwa i reagowanie kryzysowe w obszarach wysokiego ryzyka,
  • rola i cechy liderów bezpieczeństwa w trudnych czasach,
  • implementacja dyrektyw NIS-2, CER i DORA.

W ramach konferencji odbędą się także:

  • warsztaty praktyczne z reagowania na zamachy, w tym profesjonalne pozoracje – odgrywanie scenariuszy z wykorzystaniem replik broni i udziałem uczestników, organizowane przez doświadczonych trenerów z Safety Project,
  • warsztaty praktyczne z pierwszej pomocy w realnych scenariuszach z charakteryzacją i ćwiczeniami grupowymi, prowadzone przez certyfikowanych ratowników KPP z Centrum Ratownictwa.

Podczas kongresu będzie miało miejsce również uroczyste wręczenie nagród zwycięzcom konkursu Odkrycie Roku Społeczności Safe Place w trzech kategoriach.

VII Międzynarodowy Kongres Naukowo-Techniczny Safe Place odbędzie się w dniach 27–28 listopada w Hotelu Windsor w Jachrance.

Rejestracja online odbywa się poprzez formularz na stronie. Po zarejestrowaniu co najmniej 3 uczestników z jednej instytucji, każdy z nich otrzymuje w gratisie dostęp do certyfikowanego kursu na platformie e-learningowej, o wartości jednostkowej 400 zł brutto.

Strona internetowa wydarzenia

Kontakt z sekretariatem Kongresu:

Wiktoria Wiśniewska

Tel.: +48 574 800 166

e-mail: kongres@safeplace.edu.pl

(AM, źródło: Safety Project)

18,295FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie