Blog - Strona 187 z 1490 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 187

PZU Zdrowie zachęca kobiety do badań profilaktycznych

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Z okazji Różowego Października PZU Zdrowie rozpoczął kampanię edukacyjną „My BREAST Friend”, w ramach której namawia kobiety do badań profilaktycznych. W tegorocznej edycji operator medyczny aktywizuje do wzajemnego motywowania się w trosce o zdrowie za pomocą generatora „przyjacielskich skierowań”. Przez cały miesiąc w mediach społecznościowych PZU Zdrowie oraz w bazie wiedzy będzie można znaleźć materiały poświęcone różnym zagadnieniom kobiecego zdrowia.

Celem akcji „My BREAST Friend” jest mobilizacja kobiet do badań profilaktycznych, w szczególności raka piersi, którego świadomości poświęcony jest październik. Motyw przyjaźni zawarty w nazwie odnosi się zarówno do bliskich kobiet, jak i do samych siebie.

Wzajemne motywowanie do dbania o zdrowie stanowi punkt wyjścia do różnych działań edukacyjnych. Informacje o konkretnych działaniach profilaktycznych PZU Zdrowie przedstawia w kilku formach:

  • bazy wiedzy  #myBREASTfriend z artykułami poradnikowymi i grafikami instruktażowymi, m.in. na temat samobadania piersi i rekomendowanych badań,
  • serii postów na profilach społecznościowych PZU Zdrowie,
  • spotu z udziałem pracowniczek sieci medycznej PZU Zdrowie.  

Dodatkowym elementem akcji jest generator przyjacielskich skierowań z grafikami, które pomagają skierować kilka słów zachęcających do badań do swojej koleżanki, mamy, siostry. Można skorzystać z gotowego tekstu lub uzupełnić plik własną treścią, tak aby kobiety mogły jak najlepiej przekazać bliskim, co czują i dlaczego ich zdrowie jest dla nich ważne. Grafikę można pobrać i przesłać bezpośrednio adresatce lub udostępnić za pomocą mediów społecznościowych.

(AM, źródło: PZU Zdrowie)

III Kongres Multiagentów Ubezpieczeniowych już wkrótce

0

W dniach 11–12 października w Warszawie odbędzie się III Kongres Multiagentów Ubezpieczeniowych w Polsce. Partnerem medialnym wydarzenia organizowanego przez Życie w Multi jest „Gazeta Ubezpieczeniowa”.

Kongres Multiagentów Ubezpieczeniowych to jedyne takie spotkanie menedżerów, multiagencji i towarzystw ubezpieczeń. Goście kongresowi mogą spodziewać się interesujących prelekcji, porcji wiedzy od najlepszych praktyków oraz wielu inspiracji.

Tegoroczna edycja odbędzie się w Hotelu Boss w Warszawie

Strona wydarzenia

(am)

Thea Utoft Høj Jensen nową dyrektorką generalną Insurance Europe

0
Źródło zdjęcia: Insurance Europe

Insurance Europe, europejska federacja ubezpieczeń i reasekuracji, ogłosiła 1 października, że Thea Utoft Høj Jensen została mianowana nową dyrektorką generalną organizacji. 4 listopada przejmie ona obowiązki od Michaeli Koller, która pełniła wspomnianą funkcję przez ostatnie 18 lat.

Thea Utoft Høj Jensen dołącza do Insurance Europe z globalnej firmy FTI Consulting, gdzie jest starszą dyrektorką zarządzającą i szefową usług finansowych w biurze w Brukseli. Ma prawie dwie dekady doświadczenia w sektorze usług finansowych i sprawach europejskich, pracowała zarówno w sektorze prywatnym, jak i publicznym, w tym dla rządu duńskiego.

Jestem wdzięczna kierownictwu Insurance Europe za zaufanie. Jestem również bardzo podekscytowana dołączeniem do zespołu Insurance Europe, który jest wysoko ceniony za swoją wiedzę i doświadczenie – powiedziała Thea Utoft Høj Jensen.

– Jestem dumna z tego, co my w Insurance Europe osiągnęliśmy razem podczas mojej kadencji na stanowisku dyrektorki generalnej. Zawsze byłam i będę pasjonatką branży, ponieważ ubezpieczenia mają znaczenie dla ludzi i gospodarki – skomentowała Michaela Koller.

– Chciałbym serdecznie powitać Theę w Insurance Europe. Jej bogate doświadczenie w pracy w instytucjach UE i poza nimi, w połączeniu z jej szeroką wiedzą na temat sektora usług finansowych będą wielkim atutem dla federacji. Decyzja Michaeli o rezygnacji po tylu latach służby jest z pewnością stratą nie tylko dla Insurance Europe, ale dla całej branży – skomentował Frédéric de Courtois, który został wybrany na prezesa Insurance Europe na początku tego roku.

(AM, źródło: Insurance Europe)

Theo Kokkalas stanie na czele Ergo International

0
Theo Kokkalas

Z dniem 1 stycznia 2025 roku Theo Kokkalas, obecnie prezes ERGO Deutschland i dyrektor operacyjny Ergo Germany, oraz Oliver Willmes, obecnie prezes i dyrektor operacyjny ERGO International, zamienią się obowiązkami w zarządzie. W związku z tym Theo Kokkalas będzie odpowiedzialny za międzynarodową działalność ERGO, a Oliver Willmes za działalność w Niemczech.

Markus Rieß, CEO grupy ERGO, mówi: – Theo Kokkalas i Oliver Willmes osiągnęli wyjątkowe wyniki w swoich poprzednich rolach i znacząco rozwinęli naszą działalność zarówno w kraju, jak i za granicą. Zanim zaczniemy wdrażać nasz kolejny program strategiczny w 2026 roku, już teraz wyznaczamy znaczący kurs dla przyszłego sukcesu ERGO dzięki tej kluczowej zmianie odpowiedzialności. Theo Kokkalas skutecznie i z sukcesem rozwijał działalność ERGO w Niemczech w ostatnich latach, czyniąc ją bardziej odporną i dynamiczną. Równolegle Oliver Willmes konsekwentnie restrukturyzował nasze międzynarodowe portfolio, wnosząc znaczący wkład w silny wzrost wyników ERGO International w ostatnich latach. Dlatego bardzo się cieszę, że dzięki wymianie obowiązków możemy jak najlepiej wykorzystać mocne strony i skuteczne strategie obu, aby kontynuować rentowny wzrost na wszystkich rynkach ERGO.

(AM, źródło: PIU)

Lockton Market Update: Warunki rynkowe są ogólnie korzystne

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Z wrześniowej edycji raportu Lockton Market Update wynika, że „warunki na rynku ubezpieczeń komercyjnych sprzyjają kupującym w większości linii ubezpieczeń”, jednak „rynek jest kruchy”.

W raporcie podkreślono również, że:

  • warunki rynkowe ubezpieczeń majątkowych nadal poprawiają się dla kupujących, a ceny ubezpieczeń cyber nadal spadają;
  • mimo ogólnie korzystnych warunków, odpowiedzialność cywilna pozostaje znaczącym wyjątkiem, ponieważ koszty strat nadal rosną w praktycznie wszystkich liniach OC;
  • ubezpieczyciele uważnie monitorują czynniki makroekonomiczne, takie jak gospodarka i warunki geopolityczne, uważnie obserwują również trendy szkodowe i adekwatność rezerw.

Obserwujemy ogólnie korzystne warunki rynkowe, jedne z najlepszych, jakie widzieliśmy w ciągu ostatnich pięciu lat, a wraz z ubezpieczycielami odnotowującymi wysokie zyski istnieją powody do dalszego optymizmu – mówi Mark Moitoso, lider ds. praktyk ryzyka w Lockton. Podkreśla jednak, że „duże, nieoczekiwane wydarzenie może zakończyć ten stabilny i przewidywalny rynek”, dlatego ważne jest, żeby „pamiętać o niepewności podczas ewaluacji programu ubezpieczeniowego”.

(AM, źródło: PIU)

Odszkodowania otrzymali już właściciele niemal 37 tys. domów i mieszkań dotkniętych powodzią

0
Źródło zdjęcia: Canva

W związku z powodzią na południu Polski zakłady ubezpieczeń wypłaciły pełne odszkodowania, kwoty bezsporne lub zaliczki niemal 37 tysiącom właścicieli zniszczonych domów i mieszkań. To efekt mobilizacji rynku oraz decyzji o uproszczonym rozpatrywaniu wniosków poszkodowanych.

Wielu ubezpieczycieli wydłużyło godziny pracy infolinii i zespołów obsługujących szkody. Część skierowało na tereny dotknięte powodzią mobilne zespoły rzeczoznawców. Niektórzy wykorzystują ponadto drony do szybkiej oceny szkód w trudniej dostępnych miejscach. Wszyscy wprowadzili uproszczony, szybszy tryb rozpatrywania szkód wywołanych przez powódź.

Ubezpieczyciele rozpatrzyli i zlikwidowali niemal 37 tysięcy zgłoszonych szkód majątkowych – domów lub mieszkań – w całości lub w formie zaliczek lub kwot bezspornych. Pierwsze decyzje o wypłatach były podejmowane już w niedzielę 15 września. Zakłady są cały czas przygotowane do dalszego działania w trybie nadzwyczajnym i zapowiadają utrzymanie podobnego tempa we wsparciu poszkodowanych w kolejnych dniach.

Południe Polski zmaga się ze skutkami powodzi

– To, co aktualnie obserwujemy na południu Polski, to tragedia tysięcy osób, które w wyniku powodzi straciły dorobek swojego życia. W takich okolicznościach ubezpieczyciele działają w trybie nadzwyczajnym. Naszym celem jest szybkie zminimalizowanie finansowych skutków kataklizmu i pomoc w powrocie do codziennego funkcjonowania, niezależnie od pomocy państwa – mówi Jan Grzegorz Prądzyński, prezes zarządu Polskiej Izby Ubezpieczeń.

Jak wynika z danych Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, stanem klęski żywiołowej objętych zostało 749 miejscowości. Liczbę osób bezpośrednio dotkniętych powodzią oszacowano natomiast na 57 tysięcy.

Rząd przedstawił także dane dotyczące zniszczonego mienia. W wyniku kataklizmu uszkodzeniu lub zalaniu uległo ponad 11 tys. jednorodzinnych i wielomieszkaniowych budynków mieszkalnych, ponad 6 tys. nieruchomości gospodarczych i ponad 700 obiektów użyteczności publicznej.

AM, news@gu.com.pl

(źródło: PIU)

Anna Wszoła pokieruje Biurem Sprzedaży ASF Premium

0
Anna Wszoła

Anna Wszoła objęła 1 października stanowisko dyrektorki Biura Sprzedaży w multiagencji ASF Premium. To menedżerka z ponad 20-letnim doświadczeniem w branży ubezpieczeniowej, zdobytym m.in. w takich firmach, jak Warta, UNIQA i InterRisk, gdzie zajmowała kluczowe stanowiska w obszarze sprzedaży i wsparcia sprzedaży.

W latach 2021–2022 Anna Wszoła pełniła funkcję dyrektorki Biura Sprzedaży w multiagencji Viviamo, a od stycznia 2023 roku była dyrektorką Departamentu Rozwoju Sprzedaży Agencyjnej LINK4.

Anna Wszoła podkreśla, że objęcie nowego stanowiska to dla niej wyjątkowa okazja do bliższej współpracy z agentami. – Cieszę się, że mogę dołączyć do jednej z najdynamiczniej rozwijających się multiagencji w Polsce, cenionej za lojalność współpracowników oraz szacunek partnerów biznesowych. Możliwość wsparcia agentów w ich codziennych działaniach, budowanie zaufania i trwałych relacji to dla mnie inspirujące wyzwanie, któremu zamierzam sprostać – mówi.

ASF Premium to rodzinna spółka, w 100% oparta na polskim kapitale, wyróżniająca się dynamicznym rozwojem i zaufaniem zarówno agentów, jak i partnerów rynkowych.

Grzegorz Adamczuk, prezes Grupy ASF Premium, zaznacza: – Dołączenie Ani do zespołu to istotny impuls w zakresie kompetencji, energii i zaufania, którym darzą ją multiagenci z całej Polski. Jej doświadczenie to dla nas ogromne wzmocnienie, które pomoże w realizacji naszych ambitnych planów.

Anna Wszoła wnosi do ASF Premium swoje szerokie kompetencje, zdobyte zarówno po stronie towarzystw ubezpieczeniowych, jak i multiagencji, co z pewnością przyczyni się do dalszego rozwoju firmy.

(AW, am)

Cyfryzacja ubezpieczeń korporacyjnych przyspieszy

0
Paweł Pawlik

Cyfryzacja procesów ubezpieczeniowych trwa od wielu lat, ale w najbliższym czasie spodziewamy się bardzo dynamicznego przyspieszenia tego trendu. Przede wszystkim ze względu na rozwój AI, konsolidację brokerów, rynek pracy oraz zmiany regulacyjne.

Ubezpieczenia korporacyjne są bardzo zróżnicowanym obszarem działalności – od ubezpieczeń flotowych, poprzez majątkowe, aż do ubezpieczeń specjalistycznych, jak np. D&O. W każdym z tych segmentów produktowych można dostrzec odmienne trendy.

To, co łączy rynek, niezależnie od rodzaju ubezpieczenia, to coraz szybciej postępująca cyfryzacja. Nie jest to nowy trend, ale w ocenie Warty cyfryzacja będzie przyspieszać i stawać się fundamentem ubezpieczeń korporacyjnych.

Warta od lat inwestuje w rozwój technologiczny. W segmencie ubezpieczeń korporacyjnych kilka lat temu wystartowała budowa kompleksowej platformy sprzedażowo-underwritingowej dla wszystkich produktów korporacyjnych. Dzięki tej inwestycji Warta istotnie zwiększyła wewnętrzną efektywność sprzedażową i underwritingową.

Nowa platforma pozwoliła też na udostępnienie wielu procesów online poprzez Portal dla Brokera. Dlaczego w ocenie Warty w najbliższych latach cyfryzacja w obszarze korporacyjnym przyspieszy?

Rozwój AI

Generatywną sztuczną inteligencją rozsławioną dzięki chatowi GPT można się zarówno zachwycać, jak i się z niej śmiać (nie brakuje przykładów prostych pomyłek – szczególnie matematycznych – tego typu modeli). Na bazie wewnętrznych testów tej technologii uważamy jednak, że możliwości wsparcia pracy człowieka przez modele AI są duże. W szczególności, gdy modele AI można „wpiąć” w już istniejące cyfrowe procesy i automatyzować ich fragmenty.

W takim kierunku Warta pracuje obecnie nad wdrożeniem AI. Chcemy, aby modele wspierały wybrane elementy procesów realizowane i nadzorowane przez underwriterów (np. rejestracja zapytań brokerskich).

Konsolidacja branży brokerskiej

W ostatnich latach jednym z wątków dyskutowanych na spotkaniach z pośrednikami była konsolidacja na rynku brokerskim. W ocenie Warty konsolidacja będzie napędzała cyfryzację branży. Rozwój technologiczny wymaga dużych nakładów i trudniej wdrażać nowe rozwiązania małym podmiotom.

Efekt skali skonsolidowanych podmiotów otwiera drogę do większej cyfryzacji oraz do integracji cyfrowych procesów z zakładami ubezpieczeń. Warta jest otwarta na wszystkich brokerów, dlatego rozwija Portal dla Brokera, aby zapewniał możliwość integracji systemowej (poprzez API), jak i dawał dostęp przez przeglądarkę internetową (z myślą o podmiotach, które nie są gotowe na integrację poprzez API).

Rosnące koszty pracy

Wynagrodzenia w Polsce w ostatnich latach rosły w bardzo dynamicznym stopniu. Jest to oczywiście pochodną inflacji, ale również dowodem na to, że Polska dołączyła do grona bogatych krajów (według Międzynarodowego Funduszu Walutowego na koniec 2023 r. Polska wyprzedziła dziewięć krajów UE pod względem zamożności).

W tym kontekście cyfryzacja i zwiększenie efektywności specjalistów mogą być konieczne, aby zapewnić rozwój dla brokerów i zakładów ubezpieczeń (zarówno ze względu na koszty pracy, jak i dostępność pracowników o odpowiednich kompetencjach).

Stałe zmiany regulacyjne

Zaostrzające się wymogi regulacyjne dotyczące m.in. bezpieczeństwa wpływają na tradycyjne procesy, jak np. komunikacja (np. szyfrowanie plików, rotacja haseł itp.). Nowe wymogi są silnym impulsem do integracji tych procesów na poziomie systemowym.

Zwiększa to bezpieczeństwo danych, ale daje też szansę na zmniejszenie pracochłonności (np. bezpośrednie przekazywanie dokumentacji szkodowej z systemu brokera do systemu ubezpieczyciela).

Cyfryzacja Warty w kontekście współpracy z brokerami

Warta stale rozwija Portal dla Brokera, gdzie udostępnia brokerom szeroki wachlarz funkcjonalności. Należy podkreślić, że Portal umożliwia każdej kancelarii brokerskiej zaawansowane zarządzanie użytkownikami i uprawnieniami, co pozwala na dostosowanie dostępu do funkcjonalności i danych według indywidualnych potrzeb kancelarii.

Na portalu Warta udostępnia trzy obszary funkcjonalności, które stale są ulepszane i rozwijane:

  • Rozliczenia – rozliczenia prowizji, obsługa faktur, wnioski rozliczeniowe
  • Sprzedaż/Wznowienia – wrzutnia, Kalkulator Wartości Odtworzeniowych, zaświadczenia szkodowe; oferty dla prostych produktów
  • Obsługa – dostęp do danych polisowych, zgłoszenie szkody, płatności składek

W niedługim czasie Warta udostępni kolejne produkty do samodzielnego ofertowania przez brokerów, funkcjonalności monitoringu realizacji zaleceń kluczowych oraz rozbudowaną funkcjonalność zgłaszania szkód.

Paweł Pawlik
dyrektor zarządzający w Departamencie Produktów i Taryfikacji Klientów Korporacyjnych w Warcie

Brokerska jesień, czyli powakacyjna pobudka

0
Marta Zdzińska

Jesienny okres w firmie jest zawsze wyjątkowo intensywny. Czego spodziewamy się w nadchodzącym czasie w temacie ubezpieczeń grupowych, jakie są nasze plany i czy powoli można myśleć o tegorocznym podsumowaniu rynku grupowych ubezpieczeń na życie i zdrowotnych?

Temat ubezpieczeń na życie ma swoją specyfikę, jeżeli chodzi o terminy. Standardowo wakacje są okresem spokojniejszym, pracownicy są na urlopie i raczej nie robi się modyfikacji, chyba że wymagają tego akurat terminy i rocznice polis.

Tak też stało się w tym roku w przypadku naszego największego klienta, więc cały zespół Certo Broker wyjątkowo mocno zasługuje na odpoczynek po wakacjach i największym w historii firmy wdrożeniu – ale do tego pewnie wrócimy z podsumowaniami wdrożeniowymi przy innej okazji.

Wracając jednak do standardowego rocznego kalendarza, okres wakacji jest lekko uśpionym okresem, po którym bardzo często następuje solidne poruszenie we wrześniu. Wracamy do tematów odłożonych przez klientów na „po urlopach”, zabieramy się za przygotowywanie się do jesiennych rocznic, szczególnie tych zdrowotnych, w których rokrocznie spodziewamy się podwyżek.

Do tego jeszcze dochodzi temat rozmów przed budżetowaniem benefitów na kolejny rok, a ze wszystkim musimy się przecież wyrobić do początku grudnia, bo wtedy wchodzimy w sezon świąteczny, gdy znowu na chwilę jest okres przekładania na „po nowym roku”.

Do tego dochodzą różnego rodzaju eventy i szkolenia u ubezpieczycieli, którzy mają dokładnie to samo okienko od września do początku grudnia.

Programy zdrowotne

Programy zdrowotne to niezmiennie temat, których chyba każdemu brokerowi zajmującemu się ubezpieczeniami grupowymi dostarcza bardzo dużo stresów. Mam wrażenie, że wysokości podwyżek troszkę już się unormowały i coraz częściej są bliższe kilkunastu niż kilkudziesięciu procentom składki. Klienci też przywykli już do tego, że co roku składka idzie w górę.

Nie zmienia to jednak faktu, że zbliżająca się rocznica zdrowotna to troszkę loteria i nie wiemy, czego się spodziewać. Wydaje mi się, że ubezpieczyciele zdrowotni bardzo dużymi podwyżkami w ostatnich latach w wielu przypadkach sami sobie zawdzięczają bardzo wysoką szkodowość – często w pakietach partnerskich i rodzinnych składki zostały tak podniesione, że zostały tam głównie osoby, którym się to po prostu opłaca. I pomimo rosnących składek w kolejne rocznice szkodowość pogarsza się lub pozostaje na tym samym poziomie.

Jest to zamknięte koło, bo takie programy straciły tak naprawdę efekt rozproszenia ryzyka w pakietach partnerskich i rodzinnych i stały się prepaidową opieką zdrowotną. Liczba ubezpieczonych w tych pakietach coraz częściej spada w rocznice, a pracownicy wracają do pakietu fundowanego przez pracodawcę.

Mam poważne wątpliwości, czy jest to dobry ruch ze strony ubezpieczycieli, ale obserwujemy ten kierunek już od kilku lat i pisaliśmy o tym w naszych tekstach. Ceny pakietów dla członków rodzin coraz częściej są zaporowe, a zdarza nam się, że ubezpieczyciele mówią wprost, że im zależy na pracownikach i składce fundowanej, a pozostałych chętnie oddadzą.

Życie – zmiany i walka o zwiększenie przypisów

Ubezpieczyciele życiowi bardzo się starają wprowadzać zmiany w produktach, które zachęcą do modyfikacji programów u klientów. W końcu doczekaliśmy czasów, kiedy wystarczającym powodem dla klienta nie jest podniesienie świadczenia za urodzenie dziecka o 200 zł (myślę, że nie muszę podkreślać, jak bardzo mnie to cieszy), ale potrzeba jednak mocniejszych argumentów. Nie pomaga sytuacja w ubezpieczeniach zdrowotnych, o której pisałam powyżej. Klienci, nie wiedząc, czego mają się spodziewać, jeśli chodzi o podwyżki pakietów zdrowotnych, często wolą „nie ruszać” życiówki. I trochę ciężko im się dziwić.

Cieszy mnie jednak coraz więcej pozytywnych zmian w produktach życiowych ubezpieczycieli. Kolejne towarzystwa rozbudowują swoje programy o cegiełki, które pozwalają na indywidualizację ubezpieczenia grupowego, i co istotne, są to dodatki, które realnie zwiększają zabezpieczenie potrzeb ubezpieczeniowych, a nie tylko rentowności grupy.

Kolejnym pozytywnym elementem zmian na rynku ubezpieczeń życiowych są zmiany w OWU i rozszerzanie odpowiedzialności, które podążają z duchem czasu i sprawiają, że OWU, które w wielu towarzystwach były już mocno przestarzałe, stają się bardziej aktualne, czyli bardziej zgodne z aktualną wiedzą medyczną, a nie tylko radosną twórczością je tworzących.

Cieszy również pojawianie się chorób cywilizacyjnych w zakresie ubezpieczenia, takich jak np. depresja.

Budżety i planowanie

Jesień to dobry okres na rozmowy z naszymi dotychczasowymi klientami o produktach, których nie mają w gamie benefitów pracowniczych. To okres planów i budżetowania kolejnego roku, więc dobry moment na poruszenie tematów finansowania lub wspófinansowania programów ubezpieczenia na życie, które dotychczas były w pełni finansowane przez pracowników, dodatkowych programów związanych ze zdrowiem – szpital, zaawansowane procedury medyczne niefinansowane przez NFZ czy opieka psychologiczna.

To ten moment, kiedy staramy się klientom przedstawić ewentualne zmiany i nowości na rynku ubezpieczeniowych benefitów pracowniczych i trendów rynkowych.

Spotkania z ubezpieczycielami

Szkolenia ubezpieczycieli dla brokerów są stałym elementem w jesiennych kalendarzach. Staram się uczestniczyć w tych wydarzeniach, na które jesteśmy zapraszani z dwóch powodów – po pierwsze, dowiadujemy się o zmianach produktowych/obsługowych czy systemowych u ubezpieczyciela, ale co ważniejsze, można wziąć udział w dyskusji, zadać szczegółowe pytania czy zasygnalizować nasze obawy i wątpliwości.

Drugi powód to spotkania z innymi brokerami, czyli okazja do wielu rozmów branżowych, wymiany opinii na temat rynku, sygnalizowania obaw czy problemów związanych ze zmianami u ubezpieczycieli. Te rozmowy i spotkania są równie ważne w naszych kalendarzach, jak inne elementy tej jesieni i zawsze na nie czekam z niecierpliwością.

Podsumowując – jesień to zawsze bardzo pracowity czas, zarówno w temacie spotkań z klientami, ubezpieczycielami, jak i pracy typowo biurowej. Na pewno będzie się dużo działo, a przed nami i klientami jeszcze czas podsumowań tego roku i planowania kolejnego.

Na koniec pozwolę sobie na mały apel. W momencie, gdy piszę ten artykuł, w sieci pojawiają się kolejne przerażające zdjęcia i nagrania miejscowości zalanych przez powódź. Serdecznie zachęcam do wsparcia zbiórek, które powstały, aby pomóc osobom, które w tej strasznej powodzi ucierpiały.

Marta Zdzińska
koordynatorka współpracy z klientem strategicznym
Certo Broker

W stronę zrównoważonego rozwoju i cyberbezpieczeństwa

0
Kacper Mleczak

Rynek ubezpieczeń korporacyjnych stale ewoluuje pod wpływem istotnych wydarzeń gospodarczych i dużych projektów inwestycyjnych. Na przestrzeni lat obserwowaliśmy, jak zmiany strukturalne, takie jak przystąpienie Polski do Unii Europejskiej, doprowadziły do gwałtownego wzrostu zapotrzebowania na gwarancje ubezpieczeniowe.

Przykłady z przeszłości pokazują, że każda zmiana, czy to gospodarcza, czy regulacyjna, generuje nowe wyzwania i szanse dla ubezpieczycieli oraz ich klientów. Warto przyjrzeć się kluczowym trendom, które dziś determinują rozwój tego sektora, a także tym, które będą miały decydujący wpływ w nadchodzących latach.

Co determinuje rozwój rynku?

Po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej rynek ubezpieczeń korporacyjnych przeżył prawdziwy boom, zwłaszcza w segmencie ubezpieczeń gwarancyjnych. Napływ środków unijnych na wielkie projekty infrastrukturalne, od budowy dróg po modernizację sieci energetycznych, stworzył ogromne zapotrzebowanie na produkty ubezpieczeniowe zabezpieczające realizację tych inwestycji.

Gwarancje ubezpieczeniowe stały się kluczowym instrumentem zabezpieczeń finansowych dla przedsiębiorstw realizujących duże przedsięwzięcia. Wiele firm nie mogło przystąpić do przetargów bez odpowiedniego wsparcia ubezpieczyciela lub banku, co z kolei przyczyniło się do dynamicznego rozwoju tego segmentu.

Na rozwój produktów ubezpieczeniowych wpływają nie tylko współprace międzynarodowe, ale również sytuacje kryzysowe. Z każdym kolejnym spowolnieniem gospodarczym rośnie zapotrzebowanie na produkty zwiększające stabilność przedsiębiorstwa, takie jak ubezpieczenia należności czy polisy Business Interruption. Firmy, zwłaszcza działające na rynkach międzynarodowych, coraz częściej zabezpieczają się przed ryzykiem niewypłacalności swoich kontrahentów. O tym, jak bardzo wartościowy jest ten rodzaj ubezpieczeń dla minimalizacji skutków opóźnień w płatnościach lub całkowitej utraty należności, przekonało się wielu przedsiębiorców w czasie kryzysu finansowego w latach 2008–2009. Współczesne spowolnienia gospodarcze, jak wywołane przez pandemię Covid-19 czy wojny, także przyczyniły się do rozwoju tego segmentu. Przedsiębiorcy zdają sobie sprawę, że ubezpieczenie należności to nie tylko ochrona przed upadłością kontrahenta, ale również sposób na poprawę płynności finansowej.

W tym kontekście warto także wspomnieć o ubezpieczeniach, które wpływają na interesy firmy w przypadku wstrzymania lub ograniczenia zdolności wytwórczych spowodowanych np. awarią maszyn lub pożarem hali produkcyjnej. W kontekście takich ryzyk dużego znaczenia nabierają polisy Business Interruption. Jako ubezpieczenia komplementarne do ubezpieczenia mienia rozszerzają ochronę przed utratą zysku.

Zrównoważony rozwój a rosnące zapotrzebowanie na ubezpieczenia

W dzisiejszym świecie coraz większego znaczenia nabiera polityka zrównoważonego rozwoju. Staje się ona coraz ważniejsza nie tylko dla przedsiębiorstw, ale również dla sektora ubezpieczeniowego. W obliczu nowych polityk, regulacji międzynarodowych, a czasem nawet presji społecznej instytucje finansowe rezygnują lub ograniczają swoje wsparcia dla projektów, które mogą być sprzeczne z założeniami ESG. Zakłady ubezpieczeń odgrywają więc kluczową rolę w procesie zielonej transformacji, zarówno jako inwestorzy instytucjonalni, jak i dostawcy ochrony ubezpieczeniowej dla ryzyk związanych z klimatem.

W ostatnich latach instytucje finansowe coraz bardziej koncentrują swoje inwestycje na odnawialnych źródłach energii oraz zielonych obligacjach, a także rozwijają produkty wspierające działania na rzecz ochrony klimatu, takie jak ubezpieczenia dla farm wiatrowych i elektrowni wodnych. Częściej wprowadzają także ograniczenia dotyczące ubezpieczania firm z sektora paliw kopalnych.

To jednocześnie wywiera oczywisty wpływ na firmy, które stają przed koniecznością dywersyfikacji prowadzonej przez siebie działalności inwestycyjnej z uwagi na brak możliwości asekuracji niektórych ryzyk lub obszarów działalności związanej np. z wydobyciem paliw kopalnych, co stawia przed nimi nowe wyzwania.

Cyberbezpieczeństwo priorytetem

Co przed nami? Cyberbezpieczeństwo to bez wątpienia jedno z najszybciej rosnących wyzwań, z którymi mierzą się firmy na całym świecie. Cyberprzestępczość staje się coraz bardziej złożona, a ataki na infrastrukturę krytyczną, banki czy duże korporacje mogą mieć katastrofalne skutki nie tylko dla firm, ale i dla ich klientów, dostawców i partnerów.

Wzrastające napięcia geopolityczne i działania wojenne w przestrzeni cybernetycznej podnoszą poziom zagrożenia, co bezpośrednio przekłada się na zapotrzebowanie na ubezpieczenia cybernetyczne. Z jednej strony incydent związany z awarią CrowdStrike pokazał, jak wrażliwy jest to ekosystem, z drugiej strony, jak wiele ryzyk przyniosła ze sobą globalizacja i rozwój nowoczesnych technologii, choć na co dzień zdecydowanie poprawiają nam jakość życia w wielu aspektach, to poleganie na nich w tak dużej mierze wiąże się też z dodatkowymi ryzykami.

Regulacje prawne, takie jak NIS2 oraz DORA, wprowadzają więc kolejne wymagania wobec firm, które muszą inwestować w swoje systemy bezpieczeństwa, a także zabezpieczać się na wypadek cyberataków. Ubezpieczyciele, reagując na te potrzeby, rozwijają produkty, które obejmują coraz szerszy zakres zagrożeń związanych z cyberprzestrzenią. Ryzyko cybernetyczne nie dotyczy już tylko branży IT, ale także firm produkcyjnych, finansowych, telekomunikacyjnych i wielu innych.

Trendy, które obecnie kształtują rynek ubezpieczeń korporacyjnych, jasno wskazują na kilka kluczowych obszarów, które będą miały decydujący wpływ w nadchodzących latach. Po pierwsze, możemy spodziewać się dalszego rozwoju ubezpieczeń cybernetycznych, które będą odpowiadać na coraz bardziej złożone zagrożenia w przestrzeni cyfrowej. Po drugie, ESG staje się priorytetem zarówno dla firm, jak i ubezpieczycieli, którzy będą musieli dostosować swoje produkty do rosnących wymagań zrównoważonego rozwoju.

Kacper Mleczak

wiceprezes exito Broker oraz wiceprezes PIB Broker

18,351FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie