Zgodnie z teorią, że przyczynę tego, co się dzieje dziś, poznamy w przyszłości, ogłoszenie w gazecie z października 2002 r. „Firma finansowa zatrudni”, zmieniło całe moje życie.
Będąc na czwartym roku studiów w Akademii Ekonomicznej w Katowicach, nie czułam, że gdy je skończę, będę robić w życiu coś ważnego i dobrego dla innych. Finanse nie były moją pasją, byli nią ludzie, chęć naprawiania świata i psychologia. Czułam, że pomimo dobrych ocen finanse i bankowość to dla mnie zły kierunek. Byłam rozdarta wewnętrznie, aż do dnia, w którym przeczytałam ogłoszenie i zgłosiłam się na rozmowę do OVB.
Z niecierpliwością czekałam na telefon, bo zachwyciła mnie wizja współpracy. Byli na tak. Pierwsze szkolenie było jak wejście do zaczarowanego ogrodu, za którym roztaczał się świat, jakiego szukałam. Całkowicie zafascynowała mnie idea pomocy w realizacji szeroko pojętych marzeń, możliwość wykorzystywania wiedzy do zmiany świata poszczególnych ludzi, poznawanie ich potrzeb i obaw, szukanie rozwiązań, budowanie bezpieczeństwa, dawanie planu i nadziei na lepszą przyszłość.
Możliwość zagłębiania się w każdą sytuację klientów, których się prowadzi latami, to jak czytanie i współtworzenie historii, to jak pisanie książki. Liczne szkolenia z zakresu finansów, psychologii, coachingu i rozwoju osobistego pozwoliły mi odnaleźć własną tożsamość.
Wielu młodych ludzi poszukuje siebie, próbując połączyć swe pasje, talenty, marzenia. Mnie się to udało. Przez te wszystkie lata czuję, że ciągle się rozwijam, odkrywam nowe możliwości, łączę umiejętności, by stawać się lepszym człowiekiem.
W firmie bardzo szybko odkryłam pokrewną duszę, człowieka, z którym dzielę wspaniałe życie – mojego męża Dariusza Halczoka. Przed OVB mentalnie „tkwiłam w kokonie”. Rozwijając się zawodowo, „przeistoczyłam się w motyla”, mogłam stać się żoną i matką trójki synów. Moja tożsamość rozwija się i rozrasta, lecz rdzeń, w którym tkwi chęć czynienia dobra, utrzymuje wszystkie moje role w równowadze i zgodzie ze sobą.
OVB poszerzyło moje horyzonty, otworzyło na podróże. Zwiedziliśmy już 50 krajów i nadal mamy ochotę poznawać świat.
OVB nauczyło mnie odróżniać rzeczy ważne od pozornie ważnych. Dodało odwagi. Nieśmiała dziewczyna nabrała chęci do wystąpień publicznych. Ośmieliłam się nawet przesunąć termin obrony mojej pracy magisterskiej z powodu szkolenia OVB z dr. Wagnerem w Niemczech. Było warto.
Wizja robienia wielu ciekawych i dobrych rzeczy w różnych obszarach popchnęła mnie, wówczas 23-latkę, i mojego o dwa lata młodszego męża do wielkich wyzwań, otwarcia w bardzo młodym wieku dużego biura i postawienia wszystkiego na OVB.
Idea firmy i sposób działania pozwala człowiekowi czuć, że ma on wpływ na swoje życie, dochody, rodzinę i pasje. To dzięki ciągłemu rozwijaniu empatii i mierzeniu się z trudnymi emocjami ludzi napisałam i wydałam dwie książki dla dzieci.
Współpraca z OVB dała mi poczucie nie tylko sprawczości, lecz też bezpieczeństwa, które pozwoliło mi urodzić dzieci, bez stresu o ich przyszłość. To szczególnie ważne dla kobiet, które często walczą z wyborem pomiędzy karierą a macierzyństwem. Całe moje zawodowe życie wiąże się z byciem mamą, co nie przeszkadzało w odnoszeniu sukcesów. W 2013 r. odbierałam puchar OVB za III miejsce w Europie w kategorii sprzedaż. Wcześniej – wiele pucharów za I miejsce w Polsce. Dlaczego to piszę? Otóż, nie by się chwalić osiągnięciami, lecz by pokazać, że ciesząc się macierzyństwem, można robić karierę w OVB.
To, jak efektywnie spędzamy czas, to nasz wybór. Życie jest piękne i warto je celebrować, cieszyć się miłością, przyrodą, podróżami.
29 września 2024 r. weszły w życie przepisy ustawy z 24 lipca 2024 r. o zmianie ustawy o dochodzeniu roszczeń w postępowaniu grupowym oraz niektórych innych ustaw.
Ustawa wdraża dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1828 z 25 listopada 2020 r. w sprawie powództw przedstawicielskich wytaczanych w celu ochrony zbiorowych interesów konsumentów – wymiennie na gruncie przepisów krajowych zwanych „nowymi postępowaniami grupowymi”, uchylającą dyrektywę 2009/22/WE.
Jej przepisy mają zastosowanie w sprawach o roszczenia z tytułu odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny, z tytułu czynów niedozwolonych, z tytułu odpowiedzialności za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania umownego lub z tytułu bezpodstawnego wzbogacenia, a w odniesieniu do ochrony konsumentów także w innych sprawach, w tym o stwierdzenie stosowania praktyk naruszających ogólne interesy konsumentów lub o roszczenia związane z ich stosowaniem.
Nowe rozwiązanie ma wzmocnić grupowe dochodzenie roszczeń przez konsumentów, przy czym do złożenia pozwu dotyczącego roszczenia potrzeba co najmniej dziesięciu konsumentów, którzy zgodzą się na bycie reprezentowanym w konkretnym powództwie. Pozywającym i organizującym grupę jest podmiot upoważniony, czyli np. uznana organizacja pozarządowa, która w imieniu konsumentów przygotowuje pozew i wszystkie formalności.
Dla przypomnienia: zgodnie z art. 22.1 k.c. za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. W kontekście ubezpieczeń za konsumenta może być uznana zarówno osoba zawierająca umowę ubezpieczenia, jak i osoba ubezpieczona na podstawie tej umowy.
Na gruncie przepisów wymienionej na wstępie ustawy powództwa grupowe będą mogły być wytaczane m.in. przeciwko przedsiębiorcom świadczącym usługi konsumentom i stosującym praktyki naruszające ogólne interesy konsumentów. Do tej kategorii przedsiębiorców zaliczani są ubezpieczyciele i inne podmioty z branży finansowej.
Konsument na gruncie nowych przepisów nie jest stroną postępowania i nie ponosi jego kosztów. Jedyna opłata, jaka może się pojawić, to koszt przystąpienia do grupy, którą pobiera podmiot upoważniony. Ustawa określa maksymalny próg tej opłaty w wysokości 5% wartości roszczenia, nie więcej niż 1 tys. zł w sprawach o roszczenia niepieniężne oraz 2 tys. zł o pieniężne. Jeśli powództwo przedstawicielskie będzie wytaczał Rzecznik Finansowy, takich wydatków w ogóle nie będzie. Nie ma kaucji.
W razie ugody, z której konsument nie będzie zadowolony, może on złożyć oświadczenie o wystąpieniu z powództwa. Nie będzie związany treścią ugody i nadal będzie przysługiwało mu powództwo cywilne albo przystąpienie do innego powództwa grupowego. Konsument ma również możliwość przystąpienia do innego podmiotu upoważnionego.
Podmiotami upoważnionymi, które mogą wytaczać powództwa, są wszystkie te, które Prezes UOKiK wpisze do prowadzonego przez siebie rejestru lub Komisja Europejska – do wykazu organizacji mogących działać w grupowych postępowaniach transgranicznych. Z urzędu takim podmiotem jest Rzecznik Finansowy.
UNIQA rozpoczyna drugą edycję Akceleratora Wiedzy Agenta – programu szkoleniowego skierowanego do grupy aktywnie współpracujących z zakładem agentów, w którym będzie on dzielić się z partnerami biznesowymi wiedzą ekspercką w obszarze ubezpieczeń korporacyjnych i SME. Wszystkie szkolenia, które odbędą się w tej edycji, będą zaliczane do szkoleń zawodowych wymaganych ustawą o dystrybucji ubezpieczeń (IDD).
Akcelerator Wiedzy Agenta po raz pierwszy wystartował wiosną 2024 roku, na bazie dotychczasowych dobrych doświadczeń cyklu szkoleniowego Akcelerator Wiedzy Brokera. W rozpoczynającej się jesiennej edycji eksperci dostarczą nową wiedzę z zakresu ubezpieczeń korporacyjnych oraz dla małych i średnich przedsiębiorstw.
– Po pierwszej edycji otrzymaliśmy od agentów bardzo pozytywne opinie, które dały nam solidną podstawę do kontynuacji tych spotkań. Stawiamy na wartościowe relacje biznesowe z agentami, oparte na merytorycznej wiedzy, którą możemy podzielić się z naszymi partnerami. W UNIQA mamy duże doświadczenie w edukowaniu rynku ubezpieczeniowego, dlatego jest to dla nas naturalna ścieżka rozwoju współpracy z kluczowymi agentami, którzy chcą z nami współtworzyć branżę – mówi Anna Szewczyk, dyrektorka Departamentu Sprzedaży Sieci Agencyjnej i Franczyzowej UNIQA.
Wszystkie szkolenia będą prowadzone online. Każde z nich będzie nagrywane i udostępniane na platformie szkoleniowej UNIQA 4system, z możliwością odtworzenia w dowolnym czasie. Pierwsze szkolenie odbędzie się 25 września, a jego tematem będzie sales speech – nowe narzędzie sprzedażowe ułatwiające rozmowę z klientem. Spotkanie poprowadzi Krzysztof Góraj, ekspert ds. ubezpieczeń korporacyjnych UNIQA. W jesiennej edycji odbędzie się łącznie pięć szkoleń.
– Jako eksperci od ubezpieczeń korporacyjnych mamy wiedzę, którą od lat dzielimy się z naszymi partnerami biznesowymi. Najlepsze doświadczenia w tym zakresie wynosimy z Akceleratora Wiedzy Brokera, który także niebawem wystartuje w edycji jesiennej. Jestem przekonany, że z każdą kolejną edycją Akcelerator Wiedzy Agenta będzie zyskiwać na popularności i budować swoją renomę wśród agentów, tak jak to miało miejsce w przypadku AWB wśród brokerów – podkreśla Grzegorz Przybylski, dyrektor Działu Rozwoju Biznesu dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw UNIQA.
Na szkolenia w Akceleratorze Wiedzy Agenta UNIQA zaprasza aktywnie współpracujących z firmą agentów i osoby wykonujące czynności agencyjne, a także członków klubów UNIQA Elite Club oraz SMElitarny Agent/Ekspert UNIQA.
Warta spodziewa się, że w najbliższych latach dojdzie do bardzo dynamicznego przyspieszenia cyfryzacji w segmencie ubezpieczeń korporacyjnych, przede wszystkim ze względu na rozwój sztucznej inteligencji, konsolidację brokerów, rynek pracy oraz zmiany regulacyjne.
Rozwój AI
Opierając się na wewnętrznych testach technologii generatywnej sztucznej inteligencji, Warta uważa, że możliwości wsparcia pracy człowieka przez modele AI są duże. W szczególności gdy można je „wpiąć” w już istniejące cyfrowe procesy i automatyzować ich fragmenty. W takim kierunku obecnie nad wdrożeniem AI pracuje zakład. Warta chce, aby modele wspierały wybrane elementy procesów, realizowane i nadzorowane przez underwriterów (np. rejestracja zapytań brokerskich).
Konsolidacja na rynku brokerskim
W ocenie Warty konsolidacja na rynku brokerskim będzie napędzała cyfryzację branży. Rozwój technologiczny wymaga dużych nakładów i trudniej wdrażać nowe rozwiązania małym podmiotom. Efekt skali skonsolidowanych podmiotów otwiera drogę do większej cyfryzacji oraz do integracji cyfrowych procesów z zakładami ubezpieczeń. Ubezpieczyciel podkreśla, że ze względu na swoją otwartość na wszystkich brokerów rozwija Portal dla Brokera, aby zapewniał on możliwość integracji systemowej (poprzez API) i dawał dostęp przez przeglądarkę internetową (dla niegotowych na integrację poprzez API).
Rosnące koszty pracy
Wynagrodzenia w Polsce w ostatnich latach rosły w bardzo dynamicznym stopniu. W tym kontekście, zdaniem Warty, cyfryzacja i zwiększenie efektywności specjalistów mogą być konieczne, aby zapewnić rozwój dla brokerów i zakładów ubezpieczeń. Zarówno ze względu na koszty pracy, jak i dostępność pracowników o odpowiednich kompetencjach.
Stałe zmiany regulacyjne
Zaostrzające się wymogi regulacyjne dotyczące m.in. bezpieczeństwa wpływają na tradycyjne procesy, np. komunikacji (szyfrowanie plików, rotacja haseł itp.). Nowe wymogi są silnym impulsem do integracji tych procesów na poziomie systemowym. Zwiększa to bezpieczeństwo danych, ale daje też szansę na zmniejszenie pracochłonności (np. bezpośrednie przekazywanie dokumentacji szkodowej z systemu brokera do systemu ubezpieczyciela).
Po ponad rocznej przerwie w bankowości internetowej Santander Banku ponownie pojawiły się ubezpieczenia turystyczne. Polisa pod nazwą „Podróż bez obaw” została opracowana we współpracy z Santander Allianz – podał cashless.pl.
Joanna Borysiewicz, odpowiedzialna za ubezpieczenia turystyczne w Santander Banku, przekazała serwisowi, że przerwa w oferowaniu ubezpieczeń podróżnych wynikała z konieczności odświeżenia polis. „Podróż bez obaw” obejmuje koszty leczenia do 2 mln zł, NNW oraz OC w życiu prywatnym z sumą gwarancyjną do 1 mln zł. Do tej podstawy można dobrać za dodatkową składkę ubezpieczenie bagażu, sprzętu sportowego czy też udziału własnego w wynajmowanym aucie. Joanna Borysiewicz podkreśla, że wyróżnikiem oferty jest wskazanie, która opcja ochrony jest przeznaczona dla danego turysty.
Polisy są dostępne zarówno w serwisie transakcyjnym, jak i w aplikacji mobilnej banku.
Wefox Holding AG ogłosił, że stanowisko dyrektora generalnego ze skutkiem natychmiastowym obejmie Joachim Müller. Mark Hartigan, który dotychczas był zarówno przewodniczącym zarządu, jak i tymczasowym CEO, będzie nadal pełnił pierwszą z funkcji.
Joachim Müller wcześniej był dyrektorem generalnym Allianz Global Corporate & Specialty SE i dyrektorem generalnym Allianz Commercial, gdzie odpowiadał za połączenie działalności Allianz Commercial Insurance w ramach jednego globalnego modelu. Pełnił też funkcję CEO Allianz Versicherungs-AG oraz Allianz ABV.
– Razem z zespołem skupimy się teraz na budowaniu odpowiednich fundamentów, aby skalować nasz biznes w Europie. Nasza strategia na przyszłość opiera się na silnej propozycji dla klientów i zaufanych relacjach z naszymi partnerami ds. sprzedaży i ubezpieczeń – skomentował Joachim Müller.
O ubezpieczaniu OC przewoźnika drogowego i spedytora w podcaście ubezpieczeniowym #RozmowyBezAsekuracji mówi Grzegorz Ornoch, Senior Underwriter w Biurze Analiz i Oceny Ryzyka Ubezpieczeń Korporacyjnych, PZU. Rozmawia Aleksandra E. Wysocka.
Dowiesz się:
Czym jest przedmiot ubezpieczenia w OC przewoźnika drogowego i spedytora?
Jaką ofertę ma PZU dla przewoźników drogowych i spedytorów?
Co będzie miało wpływ na branżę transportową w najbliższym czasie?
Mimo że wzrost stawek w OC posiadaczy pojazdów mechanicznych osiągnął już niemal dwucyfrowy poziom, to rosnąca liczba oraz wartość szkód sprawia, że strata w tym segmencie pogłębia się.
Z opublikowanego przez Komisję Nadzoru Finansowego dokumentu „Biuletyn Kwartalny. Rynek ubezpieczeń 2/2024” wynika, że w I połowie obecnego roku ubezpieczyciele zebrali w sumie 42,84 mld zł składek brutto – o blisko 4 mld zł więcej niż rok wcześniej (38,99 mld zł). Suma odszkodowań i świadczeń wypłaconych brutto przez zakłady wzrosła o ponad 2 mld zł, do 23,96 mld zł, głównie za sprawą wzrostu szkodowości w ubezpieczeniach komunikacyjnych oraz od skutków żywiołów. Podobne czynniki sprawiły, że wynik techniczny rynku ubezpieczeń obniżył się o blisko 120 mln zł, do 3,45 mld zł, natomiast zysk netto zwiększył się o ok. 1,13 mld zł, do 6,81 mld zł.
Sektor życiowy ze stabilnym wzrostem
W pierwszej połowie tego roku w dziale I zebrano 11,79 mld zł składek – o 4,6% więcej niż w analogicznym okresie ub.r. (11,27 mld zł). Motorem wzrostu były ubezpieczenia wypadkowe (gr. 5), które wypracowały 4,5 mld zł, wobec 4 mld zł rok wcześniej (+12,6% r/r). Wynik finansowy netto rynku życiowego wyniósł 1,96 mld zł. To o 9,54% więcej niż przed rokiem, tj. 1,79 mld zł. Z kolei wynik techniczny „życiówki” wyniósł 2,19 mld zł i był o 8,22% wyższy od odnotowanego przed rokiem (2,03 mld zł). Towarzystwa życiowe wypłaciły 8,07 mld odszkodowań i świadczeń, o 4,5% mniej niż po 6 miesiącach 2023 r. (8,45 mld zł). Był to w głównej mierze efekt wynoszącego ok. 370 mln zł spadku wartości wypłat w gr. 3 – z 3,34 mld zł na koniec czerwca ub.r. do 2,96 mld zł rok później.
Dział II zanotował spadek rentowności technicznej
Z kolei towarzystwa z działu II zebrały w I połowie tego roku 31,05 mld zł składek brutto – o 12% więcej niż na koniec czerwca 2023 r. (27,72 mld zł). W analizowanym okresie rynek non-life wypłacił łącznie 15,88 mld zł odszkodowań i świadczeń brutto – o 18,4% więcej niż rok wcześniej (13,41 mld zł). W związku z ogniem i innymi żywiołami ubezpieczyciele wypłacili w pierwszym półroczu 2024 r. ponad 1,2 mld zł, o ponad 22% więcej niż rok wcześniej. Średnia szkoda wzrosła z 3,96 tys. zł do 4,13 tys. zł.
Z kolei wynik finansowy netto działu II wyniósł 4,84 mld zł i był o 24,68% wyższy od rezultatu uzyskanego w I poł. ub.r. (3,89 mld zł), natomiast wynik techniczny uplasował się na poziomie 1,25 mld zł – o 18,46% niższym od rezultatu po 6 miesiącach ubiegłego roku (1,54 mld zł).
Kilkaset złotych składki, a szkody liczone w tysiącach
Składka zebrana z polis z gr. 10, czyli OC posiadaczy pojazdów lądowych, wyniosła 8,55 mld zł – o 9,3% więcej niż w I poł. 2023 r. (7,82 mld zł). Wzrost nastąpił też w segmencie AC, gdzie przypis zwiększył się o 10,6% r/r, z 6,28 mld zł do 6,95 mld zł.
W I półroczu 2024 r. ubezpieczyciele wypłacili 5,87 mld zł odszkodowań i świadczeń z OC ppl. (5,26 mld zł przed rokiem, +11,7% r/r), oraz 4,17 mld zł z autocasco (3,48 mld zł, +19,7% r/r).
Z opublikowanych niedawno szacunków PIU wynika, że średnia składka za obowiązkowe ubezpieczenie OC ppm wyniosła w I połowie tego roku 531 zł, o 5,3% więcej niż przed rokiem (504 zł). Jednocześnie wartość średniej szkody zwiększyła się o 10,2%, do ponad 10,1 tys. zł (9,2 tys. zł na koniec czerwca 2023 r.).
OC ponad 160 mln zł pod kreską
Bardzo niepokojąco prezentują się dane dotyczące wyniku technicznego w segmencie komunikacyjnym. Według raportu KNF po 6 miesiącach 2024 r. wyniósł on 189,93 mln zł – o 52,5% mniej niż rok wcześniej (399,82 mln zł). Spadek był w głównej mierze spowodowany przez stratę techniczną w OC posiadaczy pojazdów lądowych, wynoszącą 164,17 mln zł. Rok wcześniej segment obowiązkowych polis komunikacyjnych był jeszcze na minimalnym plusie, notując rezultat na poziomie 30,75 mln zł. Sytuację pogarszał wynoszący 4,06% spadek wyniku technicznego w AC – z 369,08 mln zł do 354,1 mln zł.
Zapraszamy na #ubezpieczeniowyLIVE, który odbędzie się w czwartek 26 września 2024 roku w godzinach 13:00–14:00. Tematem programu będzie likwidacja szkód z autocasco.
W zbliżającym się odcinku #ubezpieczeniowyLIVE wystąpią Paulina Wolińska, kierowniczka zespołu merytorycznej likwidacji szkód komunikacyjnych, Joanna Bielecka, starsza specjalistka ds. rozwoju, oraz Jagoda Jaśkiewicz, kierowniczka regionalna ds. sprzedaży agencyjnej – wszystkie z LINK4
Rozmowa z Kingą Sufin i Joanną Przychodzką, ekspertkami ds. rozwoju produktu w ERGO Hestii
Aleksandra E. Wysocka:–Jeszcze niedawno pisaliśmy w „Gazecie Ubezpieczeniowej” o nowym pomyśle personalizacji ubezpieczeń indywidualnych w postaci klauzul produktowych, a już kilka miesięcy później świętujecie 130 tys. takich klauzul dołączonych do polis.Ta liczba robi wrażenie!
Kinga Sufin: – Rzeczywiście, sami nie spodziewaliśmy się, że klauzule tak szybko podbiją serca naszych najlepszych pośredników i klientów. Klauzule wprowadziliśmy w grudniu ubiegłego roku. Ich celem jest poszerzenie naszej oferty ubezpieczeniowej i uczynienie jej bardziej spersonalizowaną. Chcielibyśmy w tym miejscu podziękować agentom za to, że ją tak skutecznie promują. Drodzy agenci, bez was to by się nigdy nie udało!
Joanna Przychodzka: – Świat się dynamicznie zmienia, nasi klienci się zmieniają, tylko ubezpieczenia niekoniecznie za tym nadążają… Dlatego przygotowując klauzule, chcieliśmy nie tylko uatrakcyjnić produkt i rozszerzyć zakres naszej oferty ubezpieczeniowej, ale też zaproponować klientom rozwiązania niestandardowe.
Klienci poszukują czasami czegoś bardzo konkretnego – na przykład chcą objąć ochroną nietypowe składniki swojego majątku albo poszerzyć ochronę o coś, czego nie ma w standardowych pakietach. Ponadto obserwujemy rosnącą świadomość ubezpieczeniową i dążenie do personalizacji. Klient już nie zadowala się tym, co mu proponuje w standardowej umowie agent, ma dodatkowe potrzeby, chce zabezpieczyć w jednej polisie jak najwięcej elementów – szuka więc oferty dopasowanej do siebie. Klauzule wychodzą naprzeciw tym potrzebom.
Do których produktów można podpiąć klauzule? W jaki sposób je tworzycie?
K.S.: – Klauzule można dokupić jako dodatek do naszych strategicznych produktów: pakietu ERGO 7 i Moja Firma oraz pakietu ERGO Podróż. Pomysł na klauzule pojawia się zazwyczaj w naszym biurze produktowym, ale opiera się zawsze na informacji z rynku ubezpieczeniowego. Punktem wyjścia są rozmowy z naszymi agentami przy okazji różnych spotkań. Takich rozmów przeprowadziliśmy setki i tutaj znowu gorące podziękowania dla agentów. To właśnie agenci znajdują się na pierwszej linii kontaktu z klientem i są znacznie bliżej oczekiwań i potrzeb klientów niż my w centrali.
Drugim ważnym źródłem informacji są głosy płynące od naszej likwidacji szkód. Jakie szkody się pojawiają? Jakie reklamacje? Czego brakuje w ofercie, a co jest niedostatecznie chronione? Na podstawie takich pytań konstruujemy klauzule. W ten sposób powstała chociażby klauzula, która obejmuje ochroną all risk szklane elementy wyposażenia, między innymi płyty indukcyjne.
Jakie korzyści dają klauzule agentom i klientom?
J.P.: – Z punktu widzenia klienta klauzule pozwalają rozszerzyć zakres ochrony, na przykład zwiększyć sumę ubezpieczenia czy w konkretnych przypadkach podnosić limity. Co nie mniej istotne, pozwalają też na większą elastyczność. Przykładowo, jeżeli klient zainteresowany jest ochroną domu czy mieszkania w związku ze zdarzeniami losowymi, ma u nas możliwość wykupienia takiego ubezpieczenia w jednym z trzech wariantów: od podstawowego w zakresie zdarzeń losowych po wariant all risk.
Powiedzmy, że dany klient uzna, że dla niego adekwatna oferta to będzie wariant II, czyli obejmujący zdarzenia losowe. Ale jednocześnie ten sam klient może obawiać się w szczególności uszkodzenia na przykład szklanych elementów wyposażenia czy szklanych elementów domu. Dzięki klauzuli może objąć je ochroną bez potrzeby zakupu wyższego i droższego wariantu ubezpieczenia.
K.S.: – Dla agenta z kolei korzyścią będzie możliwość dopasowania oferty ubezpieczeniowej do oczekiwań klienta. Ponadto z myślą o agentach wdrożyliśmy jak najprostsze rozwiązanie systemowe, tak aby nie otrzymywał on nadmiaru informacji. Dlatego w systemie pojawiają się tylko te klauzule, które są przeznaczone dla danego zakresu ubezpieczenia.
Ile jest już tych klauzul? Zaczynaliście od 99.
K.S.: – W tej chwili mamy ich 117. Po tegorocznych wdrożeniach do pierwotnych 99 klauzul dołączyły nowe: w I kw. dotyczące ubezpieczeń majątkowych, a w czerwcu dotyczące ubezpieczenia ERGO Podróż. Natomiast do końca roku będzie ich jeszcze więcej, bo planujemy wdrożenie kolejnych oraz dalsze udoskonalanie naszych produktów. Cały czas pracujemy nad poszerzeniem oferty ubezpieczeniowej.
Które z klauzul cieszą się największym zainteresowaniem klientów?
J.P.: – Jeśli chodzi o ubezpieczenia domów i mieszkań, to największym zainteresowaniem cieszy się wspomniana klauzula dotycząca stłuczenia szyb i elementów wyposażenia lub szklanych elementów stałych domu. W drugim wariancie można ją rozszerzyć do opcji all risk.
Klienci często wybierają też klauzulę dotyczącą zniesienia wymogu dostarczenia dowodu zakupu w przypadku, gdy jednostkowa wartość mienia przekracza 10 tys. Zainteresowaniem cieszą się ponadto klauzule dotyczące zwiększenia limitu w razie szkody wyrządzonej przez zwierzęta inne niż domowe, czyli kuny czy gryzonie.
K.S.: – W ubezpieczeniach komunikacyjnych natomiast klienci najczęściej korzystają z klauzul, które dotyczą szyb oraz assistance. Jeśli chodzi o ubezpieczenia szyb, to wybierają zniesienie udziału własnego w szkodzie w szybie czołowej oraz ubezpieczenie szyb na częściach oryginalnych. W kontekście assistance dużą popularnością cieszą się klauzule, które zwiększają limity na kontynuację podróży oraz na wynajem pojazdu zastępczego. W podróżach natomiast jedną z najczęściej sprzedających się klauzul jest zwiększenie sumy ubezpieczenia pomocy medycznej i kosztów leczenia oraz assistance. Klienci korzystają również z klauzuli, która dotyczy ubezpieczenia kosztów leczenia i kontynuacji leczenia w Polsce oraz pokrycia udziału własnego w szkodzie, która wystąpiła w wynajmowanym pojeździe.
Czy poprzez klauzule da się zauważyć zmieniające się potrzeby klientów? Widzicie jakąś transformację?
J.P.: – Widzimy przede wszystkim, że z jednej strony rośnie świadomość ubezpieczeniowa, ale z drugiej również świadomość własnych potrzeb. Są one coraz bardziej sprecyzowane. Klienci mają różne składniki majątku, różne pasje i potrzeby, które chcą objąć ochroną. Przykładowo klient, który posiada rower bądź rower elektryczny czy hulajnogę elektryczną, może skorzystać z klauzuli, która umożliwia ochronę sprzętu poza miejscem zamieszkania, czyli również w zakresie kradzieży, rabunku, ale także zdarzeń losowych czy wypadku.
Jeśli ktoś pasjonuje się dronami, może rozszerzyć ochronę w odpowiedzialności cywilnej w życiu prywatnym o następstwa szkód związanych z ich użytkowaniem. Dla klientów posiadających psa bądź kota oferujemy klauzulę obejmującą koszty leczenia związane z ewentualnym wypadkiem czy nagłym zachorowaniem zwierzęcia.
Mamy też dodatkową ochronę dla osób, których dzieci uczą się czy studiują poza miejscem stałego zamieszkania. Nasza klauzula umożliwia ochronę rzeczy osobistych takiego dziecka, a więc zabezpiecza jego laptop, telefon, odzież czy inne przedmioty, które przechowuje na przykład w akademiku albo wynajętym mieszkaniu. Mamy też klauzulę dla osób zapominalskich, umożliwiającą ochronę od kradzieży w sytuacji, gdy pozostawione zostanie otwarte okno…
K.S.: – O klauzulach mogłybyśmy mówić cały dzień, a nawet kilka dni! A kolejne już w drodze. O szczegółach opowiemy już niedługo. Na koniec jeszcze raz dziękuję wszystkim agentom i zapraszam z pomysłami na nowe klauzule. Droga do doskonałości nigdy się przecież nie kończy.
Informujemy, że w celu zapewnienia jak najlepszej obsługi nasza strona korzysta z ciasteczek (plików cookies). Korzystając z naszej strony, bez zmiany ustawień przeglądarki wyrażasz zgodę na wykorzystanie przez nas plików cookies. Jednocześnie przypominamy, że w każdej chwili masz możliwość zmiany ustawień plików cookies. OK
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.