Blog - Strona 193 z 1483 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 193

Mamy regulacje! Akt o sztucznej inteligencji

0
Natalia Cieślak

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE w sprawie przepisów dotyczących sztucznej inteligencji, często określane jako AI Act, stanowi kluczowy element unijnej strategii regulacyjnej w obszarze nowoczesnych technologii. Unia dąży do ustanowienia kompleksowych ram prawnych, które mają zagwarantować bezpieczne i etyczne wykorzystywanie AI.

Celem tych przepisów jest nie tylko ochrona praw obywateli, ale także wspieranie innowacji i konkurencyjności europejskiego przemysłu technologicznego. Rozporządzenie to jest odpowiedzią na globalne wyzwania związane z AI, podkreśla jednocześnie wartość europejskich standardów w zakresie praw człowieka, prywatności i przejrzystości – powyższy wstęp został wygenerowany przez chat GPT.

12 lipca 2024 r. opublikowano Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1689 z 13 czerwca 2024 r. (AI Act), którego głównym celem jest regulacja w zakresie rozwoju, wprowadzania do obrotu, oddawania do użytku i wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji w Unii, zgodnie z jej wartościami. Jest to pierwszy akt, który daje nam długo wyczekiwaną definicję legalną systemu AI.

Rozporządzenie definiuje system AI, w taki sposób, aby dało się go odróżnić od innych, prostszych systemów oprogramowania na podstawie cech systemu AI. Za najważniejszą cechę uznano zdolność wnioskowania. Oznacza to, że na podstawie dostarczonych danych można uzyskać wyniki, tj. predykcje, treści, zalecenia lub decyzje. W definicji zwrócono uwagę, że systemy AI mogą mieć różny stopień autonomii po jego wdrożeniu, a zaangażowanie człowieka w jego działanie zależeć będzie od jego zaprojektowania.

Jako „podmiot stosujący” system sztucznej inteligencji wyróżnia się osoby fizyczne i prawne, które wykorzystują systemy, z wyłączeniem użycia do prywatnej aktywności niezwiązanej z działalnością zawodową.

Problemy systemów sztucznej inteligencji

Rozporządzenie kładzie nacisk na ochronę zdrowia, bezpieczeństwa, praw podstawowych jednostki oraz demokracji, praworządności i ochrony środowiska przed niekorzystnymi efektami działania systemów sztucznej inteligencji. Zwrócono uwagę, że AI powinna przede wszystkim kierować się polepszeniem jakości życia człowieka.

Systemy AI mogą stanowić duże zagrożenie, dlatego rozporządzenie wprowadza katalog zakazanych praktyk, m.in. zakaz stosowania systemów kategoryzacji biometrycznych, zakaz stosowania systemów AI, w których wykorzystuje się niedopuszczalne praktyki scoringu, zakaz stosowania systemów, które tworzą lub rozbudowują bazy danych służące rozpoznawaniu twarzy poprzez nieukierunkowane pozyskiwanie wizerunków z internetu lub nagrań z telewizji.

Rozporządzenie zakazuje także stosowania systemów AI, które wnioskują na podstawie ludzkich emocji, ale jedynie w miejscu pracy i edukacji. Zakaz ten nie będzie obowiązywał w momencie wprowadzenia na rynek systemu mającego służyć np. prowadzeniu terapii.

Do systemów AI polegających na identyfikacji biometrycznej osób fizycznych w czasie rzeczywistym Unia postanowiła podejść z pewną ostrożnością i co do zasady zakazać stosowania takiego systemu w celu ścigania przestępstw. Jednakże od każdej zasady są wyjątki. W załączniku do rozporządzenia spisano zamknięty katalog przestępstw, gdzie wykorzystanie takich systemów jest bezwzględnie konieczne, a wartość przewyższa ryzyko. Chodzi o najpoważniejsze przestępstwa, których górna granica zagrożenia karą pozbawienia wolności w danym państwie wynosi co najmniej cztery lata.

Nie powinien dziwić fakt, że na systemy AI wysokiego ryzyka zostaną nałożone dodatkowe obowiązki, tj. rejestrowanie zdarzeń w trakcie wykorzystywania danego systemu, konieczność ich programowania w sposób przystępny dla podmiotów z nich korzystających. Oczywiście nie możemy w ich przypadku mówić o całkowitej autonomii, bowiem konieczne jest, aby podlegały nadzorowi człowieka. Dodatkowo podmioty wykorzystujące systemy AI wysokiego ryzyka będą musiały przeprowadzić ocenę skutków dla praw podstawowych.

AI Act a ubezpieczenia

Choć AI Act to dopiero wstęp do kształtowania dalszego ustawodawstwa w zakresie stosowania systemów AI, to jednak odnosi się także do kwestii dotyczącej ubezpieczeń. UE zaklasyfikowała w ramach systemów AI wysokiego ryzyka systemy wykorzystywane przy ocenie ryzyka i ustalaniu cen w odniesieniu do osób fizycznych w przypadku ubezpieczenia na życie i ubezpieczenia zdrowotnego. Jako główny problem wskazano tutaj możliwość znaczącego wpływu na finanse osób. Niewłaściwie zaprojektowane systemy mogą naruszać prawa podstawowe oraz prowadzić do negatywnych skutków dla życia i zdrowia ludzi, w tym wykluczenia finansowego i dyskryminacji.

AI Act wszedł w życie 1 sierpnia 2024 r., a stosuje się go od 2 sierpnia 2026 r. Część przepisów jednak zacznie funkcjonować wcześniej, bowiem rozdziały dotyczące przepisów ogólnych oraz zakazanych praktyk zawartych w rozporządzeniu stosowane będą od 2 lutego 2025 r., a kolejne przepisy zaczną funkcjonować od 2 sierpnia 2025 r.

Postanowiono wydłużyć czas na stosowanie przepisów dotyczących systemów AI wysokiego ryzyka w zakresie systemów związanych z bezpieczeństwem produktu podlegającego unijnym regulacjom harmonizacyjnym do 2 sierpnia 2027 r.

Jeżeli chodzi o regulacje w Polsce, Ministerstwo Cyfryzacji już pracuje nad projektem ustawy pozwalającej na praktyczne stosowanie AI Act.

Podsumowanie

  • W ramach rozporządzenia powstała pierwsza definicja legalna systemu AI.
  • Unia Europejska wytyczyła ramy regulacyjne dla państw członkowskich w zakresie systemów AI, kładąc szczególny nacisk na ich etyczne stosowanie, które nie narusza praw podstawowych i jej wartości.

Natalia Cieślak

prawniczka

Kancelaria Strażeccy, Jaliński i Wspólnicy

Satelity ICEYE monitorują sytuację powodziową

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Centrum Informacji Kryzysowej Centrum Badań Kosmicznych PAN uruchomiło 13 września specjalny monitoring satelitarny sytuacji powodziowej. Pozwala on wykryć miejsca, gdzie woda wystąpiła z koryt rzecznych i pojawiają się rozlewiska. Działania prowadzone są we współpracy z polsko-fińską firmą ICEYE, twórczynią największej cywilnej konstelacji satelitów radarowych obserwujących Ziemię.

Co kilka godzin dane i raporty są dostarczane Państwowej Straży Pożarnej, centrom zarządzania kryzysowego oraz IMGW-PIB.

– Początkowo największym i kluczowym wyzwaniem było szybkie wymyślenie sposobu skutecznego przepływu informacji. W pierwszych godzinach nie wiedzieliśmy, jakie dokładnie rodzaje danych i analiz będą możliwe do otrzymania. W ten sposób jeszcze nikt nie pracował, ale szczęśliwie wszystko się udało – mówi dr Jakub Ryzenko, kierownik Centrum Informacji Kryzysowej CBK PAN.

Dodaje, że informacje płyną teraz różnymi kanałami do straży pożarnej, do wojewodów oraz do IMGW.

– Jako pierwsze pojawiają się dane szybkie, które po jednym spojrzeniu pozwalają zorientować się w sytuacji. Nieco później dane, które można analizować w systemach GIS, czyli informacji przestrzennej. Natomiast teraz najistotniejsze jest, aby oczy satelitów patrzyły tam, gdzie dzieją się najważniejsze rzeczy. Dzięki temu mamy szansę dostarczyć informacje faktycznie pomagające w działaniu służb ratunkowych. To w tej chwili nasza rola – podkreśla.

Startup ICEYE jest właścicielem i operatorem konstelacji satelitów SAR, zapewniając wsparcie rządom i przedsiębiorstwom w takich sektorach jak np. ubezpieczenia. Od 2018 roku firma uruchomiła 31 satelitów, w tym zarówno te dostępne komercyjnie, jak i stworzone z myślą o specyficznych misjach klientów.

(AM, źródło: CBK PAN Facebook)

Jubileuszowa loteria InterRisk dla agentów

0
Daniel Kaliszuk

Wystartowała 6. edycja loterii InterRisk dla agentów ubezpieczeniowych. W tym roku z okazji swojego 30-lecia firma przygotowała rekordową pulę nagród: 12 tysięcy, w tym nagrodę główną, którą jest hybrydowy FIAT 500.

– InterRisk obchodzi w tym roku 30 lat działalności na rynku i z pewnością mamy wiele powodów do świętowania. Zależało nam, aby ta edycja loterii była szczególna, stąd rekordowa pula nagród. Korzystając z okazji,  serdecznie dziękuję naszym agentom za lata doskonałej, partnerskiej współpracy i  zapraszam wszystkich  do udziału w eZdrapce – mówi Daniel Kaliszuk, członek zarządu InterRisk.

W tym roku InterRisk przygotował 12 tysięcy nagród, w tym gadżety dla kierowców, bony podarunkowe do wybranych sklepów (Empik, Allegro, Rossmann, Biedronka, Lidl, Decathlon, Starbucks) oraz nagrodę główną – FIATA 500 HYBRID.

W ubiegłorocznej edycji eZdrapki został pobity rekord zarówno, jeśli chodzi o liczbę osób zdrapujących, jak i wylosowanych nagród. W 2023 r. samochód osobowy w loterii InterRisk wygrał Michał Drawert z agencji Ubezpieczenia A. Chmielewski.

– Wierzę, że nasza loteria w tym roku będzie cieszyła się dużą popularnością. Wszystkim jej uczestnikom życzę powodzenia! – dodaje Dariusz Łojko, dyrektor Departamentu Sprzedaży Detalicznej InterRisk.

Aktualności dotyczące loterii można znaleźć na profilach InterRisk w social mediach.

W Loterii Jubileuszowej InterRisk może wziąć udział każdy pośrednik ubezpieczeniowy InterRisk, który poprawnie wystawi i zatwierdzi polisę w iPortalu. Następnie należy zdrapać kursorem wszystkie pola eZdrapki. Uczestnicy do których uśmiechnie się los, zobaczą na ekranie 3 takie same obrazki, co oznacza wygraną. Nad prawidłowym przebiegiem loterii i jej zgodnością z przepisami prawa czuwa zewnętrzna komisja.

(AM, źródło: InterRisk)

Unum Życie z nowym biurem w Warszawie

0
Źródło zdjęcia: Unum

Unum Życie obchodzi 25-lecie obecności na polskim rynku. Dopełnieniem obchodów jubileuszu jest zakończona już przeprowadzka warszawskiej centrali oraz dwóch warszawskich oddziałów firmy do nowej siedziby na Woli, przy ul. Łuckiej 9.

Biuro zlokalizowane przy ul. Łuckiej 9, w sąsiedztwie Fabryki Norblina, ulokowane jest na trzech piętrach budynku Studio B, którego inwestorem jest firma Skanska. Wieżowiec o kaskadowej bryle zapewnia najemcom wysoki standard wykończenia oraz zastosowanie proekologicznych rozwiązań potwierdzone certyfikatami LEED i WELL. Przestrzeń w biurowcu daje możliwość elastycznej aranżacji, a przeszklone elewacje zapewniają optymalny dostęp do światła dziennego.

– Nowa siedziba Unum to miejsce, w którym osią jest człowiek i jego potrzeby. Przestrzeń komfortowych spotkań z klientami i pracy w różnych wymiarach – podkreśla Jakub Poznański, dyrektor zarządzający Cobu Design, projektanta przestrzeni. – W projekcie zastosowaliśmy naturalne, kojące materiały, takie jak drewno i kamień, oraz spójną, wyciszającą kolorystykę zgodną z identyfikacją wizualną biura. Wdrożyliśmy rozwiązania, które sprzyjają pracy na najwyższym poziomie – to m.in. oznaczenia w języku Braille’a, sale z innowacyjnymi wdrożeniami akustycznymi dla osób neuroróżnorodnych, systemy wspierające osoby z aparatami słuchowymi czy przestrzenie funkcjonalne przeznaczone do pracy kreatywnej, wypoczynku i komfortowej obecności dzieci pracowników. A to tylko niektóre przykłady – dodaje.

Autorsko zaaranżowaną przestrzeń do pracy tworzą m.in.:

  • sala multifunkcyjna, dająca możliwość spotkań, prezentacji czy transmisji audio-video z miejscami siedzącymi przy okrągłym stole oraz siedziskami w układzie teatralnym;
  • centrum treningowe – każda sala po 22 miejsca siedzące, po połączeniu dwóch pomieszczeń w układzie teatralnym, z możliwością połączenia z powierzchnią work cafe – idealne np. do organizacji wewnętrznych eventów;
  • focus roomy do pracy cichej w skupieniu, a także różnorodne przestrzenie sprzyjające pracy indywidualnej, projektowej i zespołowej;
  • nieformalne miejsca do pracy, tzn. przestrzenie soft, dające możliwość zmiany pozycji do pracy;
  • work cafe na każdym piętrze do celebracji wspólnych posiłków z możliwością pracy i spożywania lunchu w widokiem na Warszawę, do wyboru przy niskich i wysokich stołach;
  • touchdowny – czyli miejsca pracy zespołowej i spontanicznych spotkań;
  • sale projektowe do pracy kreatywnej.

W trosce o środowisko

Całe biuro stworzone zostało w duchu ESG, z dbałością o aspekty związane z ekologią, zrównoważonym środowiskiem i efektywnością energetyczną. To również przestrzeń w pełni dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami (szerokość przejść, dostęp do drzwi, elementy sterujące kontrolą dostępu i oświetleniem, wyposażenie kuchni).

– Nowa siedziba Unum to niewątpliwie ogromne przedsięwzięcie, które postrzegamy przede wszystkim jako inwestycję w potrzeby naszych klientów, pracowników i współpracowników  – podkreśla Łukasz Świerczek, członek zarządu Unum. – Wystrój przestrzeni jest odzwierciedleniem naszej misji: zapewnienia spokoju ducha i poczucia bezpieczeństwa klientów i współpracujących z nami osób. Jesteśmy przekonani, że będzie miejscem świętowania wielu kolejnych sukcesów i ważnych dla Unum wydarzeń – dodaje.

(AM, źródło: Unum)

Rankomat promuje wsparcie agentów

0

Niepewność co do zakresu, skomplikowany język i brak wiedzy ubezpieczeniowej – to główne czynniki, które utrudniają zakup polisy. 87% badanych ma problem z wyborem odpowiedniego ubezpieczenia. Dlatego w swej najnowszej kampanii Rankomat pokazuje, jak istotnym elementem jego oferty jest wsparcie prawie 200 agentów ubezpieczeniowych.

Największa polska multiporównywarka ubezpieczeń i produktów finansowych uruchomiła nową kampanię reklamową. Jej głównym celem jest wskazanie klientom, że Rankomat poza możliwością porównywania ubezpieczeń online, to także wsparcie agentów ubezpieczeniowych. Jednocześnie porównywarka chce dotrzeć do osób, które wybierają tylko tradycyjne metody zakupu ubezpieczeń, obawiając się, że przejście do świata online oznacza utratę kontaktu z człowiekiem.

Z przeprowadzonych przez Rankomat badań wynika, że 87% ankietowanych napotyka trudności podczas zakupu ubezpieczenia: 5% zawsze, 18% często, 36% czasami, a jedynie 28% rzadko ma takie problemy.

– Nie dziwią nas te wyniki. Decyzje dotyczące ubezpieczeń często bywają trudne i czasochłonne. Klienci szukają prostych, ale zarazem pewnych rozwiązań, które dadzą im poczucie bezpieczeństwa. W odpowiedzi na te potrzeby Rankomat proponuje unikatowe połączenie nowoczesnej technologii z ludzkim doświadczeniem. Kampania, którą rozpoczynamy, ma pokazać, że Rankomat to nie tylko narzędzie do porównywania ofert, ale także miejsce, gdzie można uzyskać wsparcie od doświadczonych ekspertów. To połączenie kompetencji, które sprawia, że nasi klienci mogą spać spokojnie, wiedząc, że dokonali najlepszego możliwego wyboru – komentuje Łukasz Wyrzykowski CMO Rankomat.

– Od dawna widzimy, że czynnik finansowy nie jest jedynym, który wpływa na decyzje zakupowe klientów. Badając to, zauważyliśmy, że prawie połowa z nich nie jest pewna swoich zakupów. Nieco mniej twierdzi, że ubezpieczenia są zbyt skomplikowane w odbiorze oraz otwarcie przyznaje się, że nie ma wiedzy na ich temat. Prawie co trzeci klient ma problem z porównaniem ofert. To tylko kilka czynników, a jest ich więcej. Łączymy to, co najlepsze w sprzedaży online i klasycznym modelu dystrybucji – nowoczesność i tradycję. Klienci nie muszą już szukać dalej, bo na rankomat.pl wsparcie doświadczonego agenta jest zawsze pod ręką. To rozwiązanie dla tych, którzy cenią sobie wygodę, ale nie chcą rezygnować z osobistego wsparcia w tak istotnych decyzjach. Wystarczy zadzwonić na naszą infolinię albo zostawić do siebie numer kontaktowy – opowiada Michał Gołota, Head of Brand Strategy and Communications Rankomat.

Kampania porównywarki składa się z 30- i 15-sekundowych spotów, które są prezentowane od 16 września w telewizji i w Internecie. Towarzyszyć im będą działania promocyjne w kanałach online i mediach społecznościowych. W czasie kampanii multiporównywarka zaprezentuje również materiały, w których opowie o tym, jak wygląda praca agenta oraz jak każdego dnia angażują się w nią, aby wspierać klientów w wyborze najlepszej oferty.

Nowy spot można zobaczyć TUTAJ.

(AM, źródło: InnerValue)

Banki nie wykorzystują w pełni potencjału bancassurance

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W badaniu przeprowadzonym przez Sollers we współpracy z Ipsos 44% klientów stwierdziło, że są otwarci na zakup ubezpieczenia w banku. Wykorzystując technologię ubezpieczeniową i API, banki mogą silniej zaznaczyć swoją obecność w branży ubezpieczeniowej.

Z odpowiedzi ankietowanych wynika, że wskaźniki akceptacji dla banków wahają się od 37% w Wielkiej Brytanii do 51% w Polsce. Badania przeprowadzono wśród 3200 klientów w Wielkiej Brytanii, w Niemczech, we Francji i w Polsce. Ich wyniki pokazują, że klienci ubezpieczeniowi są bardziej skłonni do zakupu ubezpieczenia w banku niż w innych punktach sprzedaży. Jeśli chodzi o nabycie polisy w bancassurance, 61% klientów jest otwartych na zakup ubezpieczenia domu, a 51% kupiłoby ubezpieczenie na życie. Znaczące i wyższe niż postrzegane w sektorze bankowym są wskaźniki akceptacji dla ubezpieczeń komunikacyjnych (47%) i ubezpieczeń podróżnych (35%).

– Ubezpieczenia mogą być dla banków bardzo dochodowym biznesem. Wymagają jednak doświadczonego zespołu ubezpieczeniowego po stronie bankowej i odpowiedniej technologii – komentuje Piotr Pastuszka, Senior Manager Sollers. – Ubezpieczenia są tak atrakcyjne dla sektora bankowego, ponieważ stanowią okazję do dodatkowych usług dla klientów i sprzedaży krzyżowej.

Klienci bancassurance są najbardziej zainteresowani ubezpieczeniem domu. W Niemczech popyt na takie polisy jest niższy niż we Francji, Wielkiej Brytanii i w Polsce, jednak ich wskaźnik akceptacji na poziomie 44% oznacza, że tego rodzaju produkty ochronne są bardziej popularne niż ubezpieczenia na życie, komunikacyjne czy podróżne. W Wielkiej Brytanii nietradycyjne kanały dystrybucji są nieco gorzej odbierane niż na innych rynkach, ale ubezpieczenie domu jest postrzegane jako najbardziej odpowiedni produkt dla tych kanałów. Polscy klienci są najbardziej otwarci na alternatywne formy dystrybucji ubezpieczeń, ze wskaźnikiem akceptacji na poziomie 49%. Jest to od 8 do 17 punktów procentowych więcej niż w Wielkiej Brytanii, w Niemczech i we Francji.

– Banki zaczęły realizować długoterminowe strategie w swojej działalności ubezpieczeniowej i coraz częściej sprzedają ubezpieczenia jako samodzielny produkt – podkreśla Patryk Nowak, Lead Consultant Sollers. – Instytucje finansowe mają jednak jeszcze wiele do zrobienia, aby w pełni wykorzystać swój potencjał. Istnieje silna potrzeba cyfryzacji bancassurance. Banki muszą zacząć inwestować w technologię ubezpieczeniową, aby rozszerzyć swoją działalność ubezpieczeniową.

(AM, źródło: Sollers)

Odc. 261 – APK – podręcznik dla dystrybutorów

0

O nowym podręczniku dla dystrybutorów dotyczącym analizy potrzeb klienta w podcaście ubezpieczeniowym #RozmowyBezAsekuracji mówi Anna Patalon-Jurczyk, ekspertka ds. ubezpieczeń detalicznych i programów partnerskich, ERGO Hestia. Rozmawia Aleksandra E. Wysocka.
 
Dowiesz się:

  • Czy analiza potrzeb i wymagań klienta to wciąż gorący temat na rynku?
  • Jak to możliwe, że o jednym artykule ustawy o dystrybucji ubezpieczeń można było napisać podręcznik?
  • Jakie korzyści daje agentowi korzystanie z podręcznika?

POBIERZ | SUBSKRYBUJ W APPLE PODCASTS | SUBSKRYBUJ W SPOTIFY

Ubezpieczyciele ruszyli na pomoc poszkodowanym przez wielką wodę

0
Źródło zdjęcia: PZU

Niż genueński Boris, który w ostatni weekend nawiedził Polskę, przyniósł porywisty wiatr i ulewne deszcze. Skutki silnych opadów dotknęły południową część naszego kraju, szczególnie Dolny Śląsk. Na nadejście żywiołu błyskawicznie zareagował rynek ubezpieczeń: zakłady maksymalnie uprościły procedury likwidacji szkód, tak że jest ona możliwa nawet w ciągu jednego dnia. Firmy uruchomiły też specjalne infolinie i wysłały likwidatorów na tereny objęte podtopieniami.

– Do klientów na terenach objętych alertami są wysyłane sms-y z ostrzeżeniami i prośbą o kontakt, gdyby potrzebna była pomoc. To już praktyka wszystkich zakładów w Polsce przy tego typu masowych szkodach. Zakłady też maksymalnie upraszczają procedury, tak że wypłata jest możliwa w ciągu nawet jednego dnia. Oczywiście – sytuacja nadal jest dynamiczna i wiele jeszcze może się wydarzyć. Na razie wszyscy pochłonięci są ratowaniem siebie i dobytku przed żywiołem. To jest najważniejsze. Polska Izba Ubezpieczeń przypomina również, jak się w sytuacji zagrożenia zachować, jakie kroki podjąć. Uczulamy, by reagować na polecenia służb. W szacowaniu strat i likwidacji szkód pomożemy szybko, gdy minie bezpośrednie zagrożenie życia i zdrowia – mówi Jan Grzegorz Prądzyński, prezes zarządu Polskiej Izby Ubezpieczeń.

PZU gotów do pomocy

We wsparcie poszkodowanych mocno zaangażował się m.in. PZU. Największy polski ubezpieczyciel już 13 września wysłał na południe Polski swoje Mobilne Biura PZU Pomoc, w tym duży autobus, by ułatwić poszkodowanym załatwienie od ręki wszystkich formalności związanych ze zgłoszeniem szkód, oględzinami oraz uzyskaniem i wypłatą odszkodowań. Mobilne Biura pełnią też funkcję centrów koordynujących działania dziesiątek mobilnych ekspertów w terenie. Wśród nich są także pracownicy przeszkoleni z obsługi dronów i w nie wyposażeni. PZU deklaruje również gotowość do natychmiastowego uruchomienia uproszczonej procedury – należne wypłaty, wyliczone na podstawie wywiadów z poszkodowanymi i dostarczonych przez nich zdjęć, mogą być jeszcze tego samego dnia przekazane na ich konta.

PZU zwiększył też obsadę telefonicznej infolinii, aby móc przyjmować nadzwyczajną liczbę zgłoszeń, a także utworzył szybką ścieżkę do obsługi klientów, u których wystąpią szkody w następstwie obecnej sytuacji pogodowej. Jeśli takie osoby zadzwonią na ogólne numery infolinii PZU, będą od razu przekierowywane do zespołu zajmującego się tymi zdarzeniami.

Reakcja jeszcze przed szkodą

 W tej trudnej sytuacji nie pozostawimy żadnego naszego klienta bez opieki i wsparcia. PZU ma ogromne doświadczenie w obsłudze masowych szkód powstałych w wyniku działania żywiołów atmosferycznych. Mobilizujemy dodatkowe siły w organizacji, tak aby gdy kataklizm już nastąpi, móc jak najszybciej udzielić pomocy naszym klientom i maksymalnie ułatwić im proces dokumentowania, szacowania i zgłaszania szkód oraz wypłaty zaliczek i odszkodowań. Ale zaczynamy działać jeszcze zanim szkody faktycznie wystąpią, ostrzegając ubezpieczonych u nas i wskazując im dostępne ścieżki postępowania – mówi Irmina Nowak, dyrektorka zarządzająca ds. obsługi szkód i świadczeń PZU.

Zakład aktywował już preobsługę szkód. Sam też monitoruje wszelkie dostępne informacje i raporty o wystąpieniu gwałtownych zjawisk pogodowych i stara się skontaktować z klientami w danej lokalizacji, by dowiedzieć się, czy nie potrzebują pomocy. W trakcie rozmowy konsultanci sprawdzają informację o zakresie ewentualnych uszkodzeń, rejestrują szkody, a w razie potrzeby w ramach usługi assistance proponują organizację lokalu zastępczego.

Zakłady zabezpieczają też siebie

Z informacji z forów agencyjnych wynika także, że w minionym tygodniu ubezpieczyciele informowali agentów ubezpieczeniowych o wprowadzaniu lub wydłużeniu karencji w ubezpieczeniach obejmujących ryzyko powodzi i zalań oraz uruchomieniu blokady na oferowanie polis obejmujących tego rodzaju ryzyka. Po uzyskaniu bardziej szczegółowych informacji „Gazeta Ubezpieczeniowa” wprowadzi aktualizacje do niniejszego tekstu.

Dramatyczne skutki żywiołu

Niż genueński przyniósł w ostatnich dniach intensywne opady deszczu, na które narażona jest głównie południowo-zachodnia i południowa część Polski. Obecnie najtrudniejsza sytuacja hydrologiczna występuje w województwach dolnośląskim, opolskim, śląskim i małopolskim. Jak podał Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej, największe sumy opadów wystąpiły w południowej części województw dolnośląskiego i małopolskiego, gdzie sumy dobowe przekraczające 100 mm zostały odnotowane łącznie na 20 stacjach. Najwyższą wartość odnotowano na stacji Ustroń-Równica-Wieś (156,1 mm).

W efekcie opadów doszło do wielu dramatycznych wydarzeń, m.in. zbiornik na jeziorze Pilchowickim na rzece Bóbr został już przepełniony i wykonywane są z niego kontrolowane zrzuty wody. Z kolei już w niedzielę przerwana została tama w Stroniu Śląskim. Państwowa Straż Pożarna podała, że stanowisko Kierowania Komendanta Głównego PSP odnotowało 12 439 interwencji strażaków. Najwięcej zdarzeń odnotowano na terenie województw: śląskiego – 5692, dolnośląskiego – 3874, opolskiego – 973, małopolskiego – 683.

Premier Donald Tusk poinformował 15 września wieczorem, że po konsultacji z odpowiednimi ministrami i służbami zlecił przygotowanie rozporządzenia Rady Ministrów o wprowadzeniu stanu klęski żywiołowej. Po takie rozwiązanie nie sięgano ani w czasie epidemii Covid-19, ani poprzednich powodzi w 1997 i 2010 roku. Z kolei minister spraw wewnętrznych i administracji poinformował, że podjął decyzję o uruchomieniu niezbędnych rezerw Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

Sejm przyjął unijne regulacje dotyczące ubezpieczeń komunikacyjnych

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

13 września Sejm przyjął rządowy projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK oraz ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej. Nowe regulacje wprowadzają szereg istotnych zmian, m.in. definiują pojazd i jego ruch oraz podnoszą limity w komunikacyjnych polisach OC.

Projekt implementuje do polskiego porządku prawnego postanowienia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2118 z dnia 24 listopada 2021 r. zmieniającej dyrektywę 2009/103/WE w sprawie ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe w związku z ruchem pojazdów mechanicznych i egzekwowania obowiązku ubezpieczania od takiej odpowiedzialności (tzw. dyrektywa komunikacyjna). Ponadto dostosowuje krajowe przepisy do wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 21 grudnia 2021 r. w sprawie C-428/20. Te przepisy wprowadzą nową definicję „pojazdu” oraz regulację pojęcia „ruchu pojazdu”.

Wyższe limity w OC

Nowelizacja podwyższa też minimalne wysokości sum gwarancyjnych w OC ppm. Ich nowe, wyższe poziomy będą wynosić:

  • 6,45 mln euro w przypadku szkód na osobie w odniesieniu do jednego wypadku bez względu na liczbę osób poszkodowanych lub 1,3 mln euro w odniesieniu do jednej osoby poszkodowanej,
  • 1,3 mln euro w przypadku szkody majątkowej w odniesieniu do jednego wypadku bez względu na liczbę osób poszkodowanych.

Nowelizacja dyrektywy komunikacyjnej przewiduje, że w odniesieniu do państw, które nie przyjęły euro, kwoty minimalne przelicza się na ich walutę krajową, stosując kurs wymiany obowiązujący na dzień 22 grudnia 2021 r., opublikowany w „Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej”. Dlatego wymienione w projekcie minimalne sumy gwarancyjne w OC ppm. zostały określone w złotych (wg kursu wymiany euro z 22.12.2021 r. w wysokości 4,6320 zł) i wynoszą:

  • w przypadku szkód na osobie – 29 876 400 zł w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte ubezpieczeniem bez względu na liczbę poszkodowanych;
  • w przypadku szkód w mieniu – 6 021 600 złotych w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte ubezpieczeniem bez względu na liczbę poszkodowanych.

Roszczenia na jednolitym formularzu

Nowelizacja wprowadza również regulacje umożliwiające poszkodowanym lub uprawnionym dochodzenie odszkodowania z tytułu OC ppm. w miejscu ich zamieszkania lub siedziby, niezależnie od wypłacalności ubezpieczyciela. Zadania te zostały przypisane Ubezpieczeniowemu Funduszowi Gwarancyjnemu. Nowe przepisy przewidują też wprowadzenie zaświadczeń o historii roszczeń z OC ppm. w formie jednolitego formularza dla wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej. Jego wzór określi Komisja Europejska w drodze aktów wykonawczych do postanowień noweli dyrektywy komunikacyjnej.

UFG zapłaci w razie wyczerpania sumy gwarancyjnej

W związku z wyrokiem TSUE w sprawie C-428/20 nowelizacja przewiduje wprowadzenie regulacji w przypadku wyczerpania sumy gwarancyjnej w OC ppm. i OC rolników. Odpowiedzialność Funduszu zostanie ograniczona do zdarzeń szkodowych mających miejsce w okresie od dnia 11 grudnia 2009 r. do dnia 10 czerwca 2012 r., do wysokości sumy gwarancyjnej, o której mowa odpowiednio w art. 36 ust. 1 albo art. 52 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, ustalonej na dzień zgłoszenia roszczenia.

Ponadto nowelizacja wprowadza nowe regulacje w zakresie pojazdu wysyłanego z jednego państwa członkowskiego do drugiego, a także przepisy przejściowe.

Za przyjęciem nowelizacji głosowało 245 posłów. Teraz ustawa trafi do dalszych prac w Senacie.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

Aon: Samorządy coraz bardziej obawiają się cyberataków

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Cyberatak lub naruszenie danych są najistotniejszymi zagrożeniami dla sektora publicznego, zarówno obecnie, jak i w perspektywie najbliższych trzech lat. Jednym z najskuteczniejszych sposobów na zminimalizowanie skutków np. wycieku danych wrażliwych jest wdrożenie planu reagowania na ryzyko cyber. Zdecydowało się na to już 89% organizacji publicznych na świecie – wynika z raportu Aon „Global Risk Managament Survey”.

Ankietowani na potrzeby raportu przedstawiciele sektora publicznego uznali, że cyberatak oraz naruszenie danych są dla nich obecnie najistotniejszymi ryzykami. Co więcej, znalazły się także na pierwszym miejscu ryzyk przyszłości, wyprzedzając m.in. obawy o niepowodzenie w przyciąganiu i zatrzymywaniu talentów czy spowolnienie gospodarki lub jej zbyt powolne ożywienie. Jak podkreślali uczestnicy badania, jest to związane z niepewną sytuacją geopolityczną.

– Wojna w Ukrainie oraz inne konflikty zbrojne zwiększyły skalę działań cyberprzestępców i są to w dużej mierze ataki aranżowane przez zorganizowane grupy przestępcze. Dochodzi do tego rozwój sztucznej inteligencji, który wpływa na zautomatyzowanie tych aktywności. Ostatecznie mamy więc do czynienia nie tylko z wyciekiem danych, np. numerów PESEL, ale i atakami typu ransomware powodującymi blokady systemów. Wiele samorządów wprowadziło możliwość załatwiania spraw przez mieszkańców online. Taki atak może więc być bardzo problematyczny – mówi Tomasz Fabijański, dyrektor ds. Rozwoju Biznesu Aon Polska.

– Odnotowujemy także coraz więcej przypadków stosowania AI przez hakerów z wykorzystaniem np. technologii deepfake, która umożliwia imitowanie wizerunku i głosu konkretnych osób. Sposób ten jest niezwykle skuteczny w próbach wyłudzania danych czy pieniędzy. Narzędzia AI mogą być także używane przy prostszych próbach phishingowych, ale też pomagać analizować dane czy nawet pisać złośliwe oprogramowanie – dodaje Piotr Rudzki, Senior Broker Aon Polska.

Jak zarządzać ryzykiem cyber w sektorze publicznym?

Aon sprawdził, czy sektor publiczny jest przygotowany na zagrożenie atakami cyber i czy ma wprowadzoną politykę zarządzania tym ryzykiem. Okazuje się, że obecnie ok. 89% jednostek samorządu terytorialnego na świecie posiada wdrożony plan lub formalny przegląd ryzyka, na co składają się m.in. kwantyfikacja i jego ocena, kalkulacja rozwiązań finansowania, opracowanie planów ciągłości oraz planu zarządzania ryzykiem.

– Władze gmin, miast czy powiatów nie muszą mieć obszernej wiedzy w zakresie cyberbezpieczeństwa. Skutecznym sposobem na ograniczenie negatywnych skutków ataków jest wykupienie ubezpieczenia cyber. Wcześniej w tym celu należy wypełnić, na przykład ze wsparciem brokera ubezpieczeniowego, szczegółowy kwestionariusz oceny ryzyka, który już sam w sobie daje ogląd, jak wygląda poziom zabezpieczeń w danej jednostce samorządowej. Następnie broker przedstawi ofertę, która zakresem będzie najbardziej odpowiadała potrzebom danej jednostki samorządu – tłumaczy Tomasz Fabijański.

Jednak nie każdy samorząd może nabyć tego typu polisę. Ubezpieczyciele podnieśli w ostatnich latach wymagania co do standardu bezpieczeństwa IT ubezpieczonego. Należy spodziewać się m.in. następujących wymogów: stosowania antywirusów i firewalli, regularnego tworzenia odseparowanych i testowanych kopii zapasowych, instalowania krytycznych poprawek, szyfrowania danych czy posiadania planów ciągłości działania oraz planów odtworzenia danych w wyniki incydentu cyber.

– Podmioty publiczne są jednym z głównych celów cyberprzestępców, gdyż są postrzegane jako łatwy cel. Panuje przekonanie, że budżety na bezpieczeństwo IT takich potencjalnych ofiar są niskie, a szansa kradzieży danych czy środków dość wysoka. Samorządy w trosce o obywateli powinny więc zaudytować stan swojego cyberbezpieczeństwa. Wymogi stawiane przez ubezpieczycieli są wyznacznikiem dobrych standardów. Polisa ubezpieczeniowa z kolei może być ostatnią linią obrony, gdy wszystkie pozostałe zabezpieczenia zawiodą – dodaje Piotr Rudzki.

(AM, źródło: Brandscope)

18,336FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie