Blog - Strona 196 z 1471 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 196

Allianz Polska wspiera paraolimpijczyków

0
fot. Bartłomiej Zborowski

28 sierpnia w Paryżu rozpoczynają się 17. letnie Igrzyska Paraolimpijskie. Allianz Polska w ramach światowego partnerstwa z ruchem olimpijskim i paraolimpijskim uczestniczy w kilku inicjatywach lokalnych związanych z tym wydarzeniem.

Ubezpieczyciel wziął udział w uroczystości wręczenia nominacji polskim paraolimpijczykom, która odbyła się 9 sierpnia w Centrum Olimpijskim w Warszawie. Polska ekipa liczy łącznie 84 osoby, które wystartują w 15 z 22 konkurencji paraolimpijskich. Reprezentujący Allianz Polska Michał Podogrodzki, dyrektor Departamentu Market Management i Komunikacji, wręczył nominacje w kategorii parapływanie. Zakład jest ponadto partnerem relacji z paraolimpiady na antenie Radia 357. Poprowadzi je znany dziennikarz sportowy, Tomasz Gorazdowski.

W ramach współpracy z Polskim Komitetem Paraolimpijskim, również w tym roku firma będzie wspierać plebiscyt na sportowca roku i jego finał – galę wręczenia nagród – Guttmanny. Z kolei do 8 września tj. do zakończenia paraolimpiady ubezpieczenie turystyczne Allianz Moja Podróż będzie można kupić z 10% zniżki. Oferta jest dostępna we wszystkich kanałach sprzedaży z kodem IGRZYSKA2024

Grupa Allianz jest światowym partnerem ubezpieczeniowym ruchu olimpijskiego i paraolimpijskiego w latach 2021–2028. 

(AM, źródło: Allianz)

Eksperci Biura Rzecznika Finansowego o ubezpieczeniach i dostępności usług finansowych

0

Biuro Rzecznika Finansowego w sierpniu zintensyfikowało swoje działania medialne, podejmując istotne tematy związane z dostępnością usług finansowych oraz ubezpieczeniami. Eksperci Biura uczestniczyli w dwóch uważnie śledzonych inicjatywach medialnych.

Michał Sas, dyrektor Departamentu Analiz i Legislacji w Biurze Rzecznika Finansowego, wziął udział w podcaście „Dostępne finanse”, podczas którego omawiano unijne i krajowe przepisy dotyczące dostępności usług i produktów finansowych dla osób ze szczególnymi potrzebami. Przedstawiciel urzędu szczegółowo wyjaśniał kluczowe aspekty Europejskiego Aktu o Dostępności (EAA) oraz polskiej ustawy implementującej te przepisy, która wejdzie w życie 28 czerwca 2025 r.

Drugą inicjatywą było wystąpienie Aleksandra Daszewskiego, zastępcy dyrektora Departamentu Klienta Rynku Ubezpieczeniowo-Emerytalnego w Biurze Rzecznika Finansowego, w programie „Studio Biznes” portalu next.gazeta.pl. Rozmowa dotyczyła mniej oczywistych ubezpieczeń, które mogą obejmować znacznie więcej niż standardowe ubezpieczenia pojazdów czy nieruchomości. W trakcie wywiadu omówiono m.in. polisy dla uczniów, artystów oraz kwestie związane z ubezpieczeniami elektroniki oferowanymi bezpośrednio przez sprzedawców w sklepach.

Aleksander Daszewski odpowiadał na pytania dotyczące specyfiki poszczególnych polis, wskazał, na co warto zwrócić uwagę przy wyborze odpowiedniego ubezpieczenia, oraz zwrócił uwagę na elementy, które standardowe polisy mogą pomijać. Program ten stanowił doskonałą okazję do poszerzenia wiedzy konsumentów na temat mniej znanych, ale równie ważnych ubezpieczeń, które mogą chronić przed negatywnymi skutkami nieoczekiwanych zdarzeń.

Obie inicjatywy wpisują się w cel Biura, jakim jest zwiększenie świadomości konsumentów w obszarze finansów i ubezpieczeń oraz wspieranie ich w podejmowaniu świadomych decyzji.

Rozmowa Michała Sasa w podcaście „Dostępne Finanse”

Rozmowa Aleksandra Daszewskiego w „Studio Biznes”

(AM, źródło: RzF)

Pięć technologicznych wyzwań branży ubezpieczeniowej okiem SAS

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Eksperci SAS zidentyfikowali pięć głównych wyzwań technologicznych dla branży ubezpieczeniowej, związanych z jej cyfryzacją. Wskazali również, jak można im zaradzić.

Niewystarczające regulacje

Ubezpieczyciele przetwarzają niezwykle wrażliwe dane osobowe. Niestety, niewystarczające regulacje prawne, chociażby dotyczących używania sztucznej inteligencji, sprawiają, że wiele przypadków wykorzystania tej technologii jest wciąż nieuregulowanych. W efekcie ubezpieczyciele muszą sami zadbać o wdrożenie zasad etyki i odpowiedzialności. 

– Aby przygotować grunt pod spełnienie standardów regulacyjnych, które dopiero nadejdą, branża ubezpieczeniowa, podobnie jak sektor bankowy, musi w ramach swojej polityki ds. AI priorytetowo potraktować strukturę danych i zarządzanie nimi – powiedział Prathiba Krishna, AI and Ethics Lead for SAS UK and Ireland. – Tak jak ważne jest, aby ubezpieczyciele wyciągali wartościowe wnioski ze swoich danych, równie istotne jest oczyszczenie ich z błędów i niespójności. Pomaga to zapewnić możliwość ponownego wykorzystania, poprawić dokładność podejmowanych decyzji, zwiększyć produktywność i wzmocnić wiarygodność wyników. Edukacja w zakresie sztucznej inteligencji będzie kluczowym czynnikiem decydującym o pomyślnym wdrożeniu AI i zapewnieniu zgodności z nowymi regulacjami prawnymi. Promowanie wiedzy na temat danych w całej organizacji umożliwia przedsiębiorstwom omówienie, zrozumienie i ostatecznie przyjęcie etycznych praktyk AI – dodał.

Zarządzanie ryzykiem

W obliczu szybkiej cyfryzacji branży i gwałtownego rozwoju generatywnej sztucznej inteligencji osoby zarządzające ryzykiem obawiają się niezamierzonych skutków działania algorytmów – zwłaszcza że liderzy biznesowi dążą do przełożenia wzrostu wydajności sztucznej inteligencji na długoterminową wartość biznesową.

– Ubezpieczyciele muszą dokładniej przeanalizować znaczenie integracji sztucznej inteligencji z istniejącymi systemami, tworząc kompleksową strategię AI, która obejmie wszystkie obszary zarządzania organizacją – powiedziała Terisa Roberts, Global Lead for Risk Modeling and Decisioning w SAS i autorka książki „Risk Modeling: Praktyczne zastosowania sztucznej inteligencji, uczenia maszynowego i uczenia głębokiego”. – Ubezpieczyciele muszą również wziąć pod uwagę szerszy zakres przypadków użycia GenAI wykraczających poza duże modele językowe. Przykładowo, zastosowanie danych syntetycznych może zwiększyć bezpieczeństwo danych klientów przy jednoczesnej optymalizacji wycen, tworzenia rezerw i modelowania aktuarialnego – dodała.

Nowe modele rozwoju

Eksperci przewidują, że ubezpieczyciele przekształcą się z reaktywnych podmiotów wypłacających odszkodowania w proaktywnych partnerów ubezpieczonych, zarówno konsumentów, jak i przedsiębiorstw. Na przykład Światowa Organizacja Zdrowia niedawno poinformowała, że ponad 30% zgonów z powodu raka na świecie i 80% chorób przewlekłych jest związanych z nawykami, którym można zapobiec. Tymczasem ubezpieczyciele już teraz gromadzą obszerne dane na temat zdrowia swoich klientów, aby zaoferować im odpowiednią ochronę. Dlaczego nie wykorzystać tych danych?

– Za pośrednictwem istniejących kanałów, takich jak aplikacje na smartfony, ubezpieczyciele mogliby zaoferować klientom oparte na sztucznej inteligencji usługi w zakresie doradztwa zdrowotnego, które zmieniają konwencjonalne doświadczenia klientów i zmniejszają wypłaty z polis – powiedziała Alena Tsishchanka, Senior Insurance Practice Leader SAS na region EMEA i AP.

Przy odpowiednich wytycznych dotyczących etyki model ubezpieczyciela jako nie jest już fantazją. Najnowocześniejsze insurtechy i polisy działają w podobny sposób, udowadniając, że jest to nowatorski kierunek rozwoju dla myślących przyszłościowo ubezpieczycieli.

Walka z oszustwami

Dzięki niemal powszechnej dostępności smartfonów, ubezpieczyciele mogą z łatwością dotrzeć do potencjalnych klientów wszędzie tam, gdzie istnieje łączność bezprzewodowa. Ponadto atrakcyjność coraz bardziej zindywidualizowanych ofert i łatwość wykupienia polisy online sprawiły, że ubezpieczyciele są zalewani szybko składanymi wnioskami. Niestety, ich rozpatrywanie nie przebiega już tak sprawnie. Ubezpieczyciele nie mają wystarczająco dużo czasu i zasobów, by przeanalizować każdy wniosek, zidentyfikować potencjalne oszustwa i dokonać oceny ryzyka.

Stworzenie infrastruktury technologicznej umożliwiającej dokładną identyfikację oszustw i innych zagrożeń na masową skalę nadal jest wyzwaniem zarówno dla tradycyjnych ubezpieczycieli, jak i insurtechów. Oszustwa ubezpieczeniowe i ubezpieczanie niechcianego ryzyka oznaczają wzrost wskaźnika szkodowości, a ostatecznie wzrost składek ubezpieczeniowych dla klientów.

Odnoszący sukcesy ubezpieczyciele działający w modelu cyfrowym muszą koordynować wysiłki zmierzające do pozyskania klientów, zapewnienia im odpowiedniej obsługi i zrównoważenia różnych rodzajów ryzyka, jakie na siebie nakładają, najlepiej w zintegrowanym, opartym na chmurze ekosystemie – powiedział Thorsten Hein, Insurance Lead in Risk, Fraud and Compliance Solutions SAS.

Ubezpieczenie na życie

Jedną z wielu przyczyn, które mogą zapoczątkować i utrwalić proces ubożenia, jest śmierć w rodzinie i wynikający z tego spadek dochodów lub wsparcia. Osoby będące na utrzymaniu osoby zmarłej zostają wtedy bez środków do życia. Ubezpieczenie może znacznie złagodzić obciążenie finansowe, ale niestety z powodu braku dostępności i historycznej marginalizacji, wciąż niewiele osób korzysta z takiej polisy.

– Kiedy mówimy o możliwym do ubezpieczenia przedmiocie, nie każdy musi i chce chronić aktywa takie jak samochód czy dom, ale ubezpieczenie na życie ma dużo szerszy wymiar – powiedział Franklin Manchester, główny globalny doradca ubezpieczeniowy SAS. – Przewiduje się, że do 2050 r. średnia długość życia na świecie wzrośnie do ponad 78 lat. W obliczu rosnącego ryzyka w świecie dotkniętym kryzysem ubezpieczyciele na życie mogą przyczynić się do pozytywnych zmian w tym zakresie – dodał.

Wykorzystując wiarygodne dane, decyzje cenowe podejmowane w oparciu o określone zasady oraz globalny zasięg platform cyfrowych ubezpieczyciele mogą docierać do większej liczby osób, edukować je, a także chronić.

(AM, źródło: SAS)

Hiscox: Prezes zginął w katastrofie na morzu

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Ubezpieczyciel majątkowy Hiscox Ltd. potwierdził, że prezes Jonathan Bloomer i jego małżonka Judy Bloomer zginęli tragicznie na jachcie Bayesian pod banderą brytyjską, który zatonął u wybrzeży Sycylii, w pobliżu Palermo, 19 sierpnia. Bloomer był również prezesem bez funkcji wykonawczej Morgan Stanley International.

Na pokładzie 56-metrowego jachtu należącego do żony brytyjskiego magnata technologicznego Mike’a Lyncha znajdowały się 22 osoby, 15 przeżyło. Przyczyną zatonięcia jachtu w ekstremalnych warunkach pogodowych mógł być szereg błędów i zaniedbań. Trwa prokuratorskie śledztwo.

(AC, źródło: Insurance Journal, Reuters)

VIG zaprezentowała docelowe logo dla nowej Vienna Life

0
Źródło zdjęcia: Vienna Insurance Group

Vienna Insurance Group oficjalnie przedstawiła logo spółki, która powstanie po połączeniu jej życiowych spółek ubezpieczeniowych: Aegonu, Compensy i Vienna Life. Nowy znak ma odzwierciedlać wartości budowanej marki, czyli energię, zaangażowanie i wyobraźnię oraz być synonimem zaufania, niezawodności i dostępności.

Grupa zaznacza, że docelowa identyfikacja graficzna ma podkreślić pojawienie się nowej jakości na rynku ubezpieczeń życiowych i wyraźnie zaznaczyć obecność przyszłej Vienna Life jako czwartego największego gracza w segmencie.

– Logo połączonej Vienna Life to coś więcej niż tylko wizualizacja. To integralny element nowej strategii komunikacji i symbol wartości, które będą identyfikować nową firmę oraz jej podejście do rozwoju biznesu. Chcemy dostosowywać się do zmieniających się potrzeb rynku i dostarczać proste rozwiązania ubezpieczeniowe. Pragniemy, aby każdy klient czuł się pewnie i bezpiecznie, korzystając z naszych produktów i usług. Budujemy nową, silną i dynamiczną spółkę, która zmieni układ sił na rynku ubezpieczeń na życie – mówi Tomasz Borowski, prezes Vienna Life.

– Nowa identyfikacja graficzna jest pierwszym krokiem do pozycjonowania przyszłej marki. Przejrzystość, prostota i energia to kluczowe atrybuty, które chcemy komunikować. Nasz ton komunikacji będzie przyjazny, serdeczny, ale również intensywny i budowany na emocjach, aby jeszcze lepiej rezonować z docelową grupą klientów – dodaje Karolina Tworzydło, obecnie dyrektorka strategii marketingowej i komunikacji Compensa Życie oraz docelowa dyrektorka marketingu i komunikacji w połączonej spółce. 

Nowa identyfikacja wizualna jest jednym z elementów toczącego się procesu połączenia trzech spółek: Aegonu, Compensy Życie i Vienna Life, które razem będą działać pod marką Vienna Life. W efekcie powstanie jeden z największych graczy na rynku ubezpieczeń życiowych z szerokim portfolio produktów i usług. Formalne połączenie planowane jest na początek IV kwartału tego roku. Natomiast marketingowa kampania przyszłej Vienna Life zaplanowana jest na początek 2025 roku.

Więcej na temat integracji w artykule na portalu GU.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

Ostatni moment na zgłoszenie do konkursu „Raporty Zrównoważonego Rozwoju”

0

31 sierpnia zakończy się nabór w organizowanym przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu konkursie, w którym przyznane zostaną nagrody za najlepiej sporządzone raporty zrównoważonego rozwoju. Partnerem strategicznym 18. edycji konkursu „Raporty Zrównoważonego Rozwoju” jest Polska Izba Biegłych Rewidentów. Patronem medialnym jest „Gazeta Ubezpieczeniowa”.

Konkurs „Raporty Zrównoważonego Rozwoju” to inicjatywa FOB skierowana do firm, organizacji i instytucji publikujących raporty zrównoważonego rozwoju i raporty zintegrowane oraz do zainteresowanych tą tematyką. Ma na celu upowszechnianie kwestii sprawozdawczości w obszarze ESG oraz stworzenie platformy wymiany wiedzy i dobrych praktyk w tym zakresie.

Więcej na temat konkursu

(am)

Na co chorujemy, na co umieramy

0
Sławomir Dąblewski

Według raportu GUS „Trwanie życia w 2023 r.”, opublikowanego z końcem lipca, przeciętne trwanie życia mężczyzn w Polsce wyniosło 74,7 roku, natomiast kobiet 82 lata.

W porównaniu z 2022 r. trwanie życia wydłużyło się odpowiednio o 1,3 i 0,9 roku. Śmiertelność wśród mężczyzn jest wyższa niż wśród kobiet i taka tendencja jest obserwowana w innych krajach europejskich, z tą jednak różnicą, że w Polsce skala zjawiska jest znacznie większa. I jak zauważają autorzy raportu – wyższa umieralność wśród mężczyzn w porównaniu z kobietami występuje w niemal wszystkich grupach wieku.

W analizowanym roku przeciętne trwanie życia mężczyzn zamieszkałych w miastach wynosiło 75,0 roku i było o 0,8 roku dłuższe niż dla mężczyzn na wsi. W przypadku kobiet zamieszkałych w miastach trwanie życia wynosiło 81,9 roku i było o 0,1 roku krótsze niż dla kobiet na wsi. Na uwagę zasługuje fakt, że nastąpił wzrost trwania życia, który był wyższy niż przed pandemią i najwyższy odnotowany w historii Polski.

Pod względem przeciętnego trwania życia mężczyzn Polska zajmowała dopiero 28. miejsce spośród 34 krajów europejskich uwzględnionych w analizie. Wyprzedza kraje bałkańskie (Bułgarię, Serbię), kraje karpackie (Węgry, Rumunię) oraz kraje bałtyckie (Łotwę i Litwę). W przypadku kobiet Polska była o cztery pozycje wyżej w tym zestawieniu, gdyż oprócz wymienionych już krajów dodatkowo przeciętne trwanie życia było dłuższe niż w Albanii, Chorwacji, Słowacji i Turcji.

W Polsce głównymi przyczynami zgonów są choroby układu krążenia, nowotwory oraz choroby układu oddechowego. W 2022 r. były one odpowiedzialne za ponad 66% wszystkich zgonów. Dominującą przyczyną zgonów w Polsce są choroby układu krążenia – w 2022 r. stanowiły 36% wszystkich zgonów. Choroby układu krążenia są, obok nowotworów, najczęstszą przyczyną zgonów osób powyżej 45 lat, w szczególności są wyraźnie dominującą przyczyną wśród kobiet powyżej 60 lat.

Charakterystyczny dla osób w starszym wieku jest fakt, że natężenie zgonów z tego powodu wśród mężczyzn jest niewiele większe niż kobiet, podczas gdy w młodszych grupach wieku umieralność mężczyzn w sposób znaczący przewyższa poziom umieralności kobiet.

Kolejna, częsta przyczyna występowania zgonów to choroby nowotworowe – w 2022 r. stanowiły blisko 24% wszystkich zgonów. W 2022 r. w prawie wszystkich grupach wieku (oprócz mężczyzn w wieku 45–59 lat) zaobserwowano wzrost umieralności.

Zgony spowodowane przyczynami zewnętrznymi (głównie wypadkami i urazami) stanowiły w 2022 r. 4,5% zgonów. Czynniki zewnętrzne są najczęstszą przyczyną zgonów mężczyzn w wieku poniżej 45 lat. W 2022 r. stanowiły one blisko 33% wszystkich zgonów mężczyzn w tym wieku. Poziom natężenia zgonów mężczyzn w tej grupie jest prawie pięciokrotnie wyższy niż kobiet.

Mężczyźni w wieku 45–59 lat również znacznie częściej (blisko sześciokrotnie) niż kobiety umierają z powodu wypadków i urazów, natomiast w wieku powyżej 60 lat prawie dwukrotnie częściej. Wraz z wiekiem spada udział procentowyzgonów z powodu przyczyn zewnętrznych.

Na kolejnych pozycjach znalazły się: choroby układu oddechowego, stanowiły 6,7% wszystkich zgonów, oraz na niewiele niższym poziomie choroby układu pokarmowego. Autorzy wyszczególnili w opracowaniu zgony związane z Covid-19. W 2021 r. choroba ta odpowiadała za około 18% wszystkich zgonów, a w 2022 r. już tylko za 6,7%.

Natężenie zgonów z tej przyczyny znacznie zwiększa się wraz z wiekiem. Dla mężczyzn w najstarszej grupie wieku częstość wystąpienia zgonu była blisko dziesięciokrotnie większa niż dla tych w wieku 44–59 lat, natomiast analogiczna proporcja dla kobiet wyniosła powyżej 14.

Sławomir Dąblewski

dablewski@gmail.com

Ubezpieczenia są wyjątkowe

0
Susan K. Neely

Ubezpieczyciele odgrywają wyjątkową rolę wśród dostawców usług finansowych. Ich zdolność do zarządzania ryzykiem chroni ludzi, organizacje oraz światowe gospodarki przed katastrofami, które mogłyby być inaczej niszczycielskie.

Każdego dnia na całym świecie ubezpieczyciele wykorzystują swoje unikatowe kompetencje, aby zapewnić spokój ducha i bezpieczeństwo finansowe milionom ubezpieczonych. Ich długoterminowe i dobrze udokumentowane osiągnięcia w skutecznym zarządzaniu ryzykiem są niezaprzeczalne.

Luka ubezpieczeniowa

Jak pokazał zeszłoroczny raport Globalnej Federacji Stowarzyszeń Ubezpieczeniowych (GFIA), potrzeba ochrony oferowanej przez ubezpieczycieli nigdy nie była większa. W czterech obszarach – katastrofy naturalne, emerytury, cyberbezpieczeństwo i zdrowie – luka między posiadaną a potrzebną ochroną wynosi ponad 2 bln dol.

Wypełnienie tej luki może wydawać się trudnym zadaniem, ale raport pokazuje, że jest to możliwe. Dzięki współpracy ubezpieczyciele i decydenci mogą osiągnąć znaczące postępy w łagodzeniu tych ryzyk. Raport oferuje mapę drogową, która stanowi punkt wyjścia do dialogu i ostatecznie prowadzi do rozwoju realnych rozwiązań politycznych, które zwiększą dostęp do produktów i usług ubezpieczeniowych.

Członkowie GFIA z niecierpliwością czekają na współpracę z globalnymi partnerami i nadzorcami, aby pomóc w wypełnieniu tej luki. Jednak jak pokazuje nowy raport opublikowany przez GFIA w styczniu, istnieje kolejne wyzwanie, które może utrudnić te wysiłki – niewłaściwe regulacje.

Inny profil ryzyka

Globalni regulatorzy zbyt często traktują ubezpieczycieli na równi z bankami i innymi instytucjami finansowymi, co ma negatywne konsekwencje dla branży i konsumentów. Raport GFIA zatytułowany „Insurance: A unique sector” („Ubezpieczenia: sektor wyjątkowy”) podkreśla ważne różnice między ubezpieczeniami a innymi sektorami finansowymi. Opisuje również, jak unikatowa jest branża ubezpieczeniowa oraz potencjalne szkody wynikające z regulacji, które nie uwzględniają tych istotnych różnic.

Jak jasno stwierdza nowy raport, profil ryzyka branży ubezpieczeniowej różni się znacznie od profilu ryzyka banków i innych sektorów finansowych. Ubezpieczyciele, banki i inne instytucje finansowe były nadzorowane przez oddzielne reżimy regulacyjne. Jednak dyskusje na temat regulacji ubezpieczeniowych wśród globalnych regulatorów finansowych nadal czerpią mocno z modelu bankowego, ignorując kluczowe różnice między modelami biznesowymi i ekspozycją na ryzyko ubezpieczycieli i banków.

Planowanie nowych regulacji

Czas publikacji tego raportu nie jest przypadkowy. Międzynarodowe instytucje, takie jak Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), Międzynarodowe Stowarzyszenie Nadzorów Ubezpieczeniowych (IAIS) oraz Rada Stabilności Finansowej (FSB – Financial Stability Board), aktywnie rozważają nowe regulacje dla sektora usług finansowych.

Regulatorzy i ustawodawcy przeglądają ryzyka dla stabilności finansowej wynikające z sektora pośrednictwa finansowego nienależącego do banków (NBFI – non-bank financial institutions), który szeroko definiuje się jako branże, takie jak: fundusze inwestycyjne i rynku pieniężnego, fundusze private equity, venture capital, organizacje mikrokredytowe i kryptowaluty.

Za pomocą tego raportu GFIA wysyła silne przesłanie: dyskusje na temat nowych propozycji regulacyjnych nie powinny wiązać branży ubezpieczeniowej z bankami, NBFI ani innymi sektorami nienależącymi do ubezpieczeń. Tworzenie nieuzasadnionych, dodatkowych regulacji, które nie uwzględniają tych różnic, podważa efektywność ubezpieczycieli oraz ich wkład w społeczeństwo. Stworzy to niepotrzebne koszty, które ostatecznie będą ponoszone przez konsumentów.

Należy pamiętać, że ubezpieczyciele już teraz podlegają kompleksowym regulacjom. Obecne przepisy wymagają od ubezpieczycieli utrzymania odpowiedniego kapitału, skutecznego zarządzania ryzykiem, uczciwego traktowania klientów i zachowania solidnego zarządzania wewnętrznego. Te odpowiednie regulacje uwzględniają ważne cechy, które czynią sektor ubezpieczeniowy wyjątkowym. Jego zobowiązania są w pełni finansowane. Nie pożycza środków na wypłatę roszczeń ubezpieczeniowych. Ryzyko płynności rzadko stanowi problem, a ryzyko systemowe jest niskie.

Globalni nadzorcy ściśle egzekwują te przepisy i działają szybko, aby wyeliminować wszelkie zagrożenia dla ubezpieczycieli lub ubezpieczonych.

Rola branży ubezpieczeniowej

Branża ubezpieczeniowa służy ludziom i światowym gospodarkom poprzez gromadzenie i dywersyfikację ryzyk, co może zmniejszyć niepewność finansową i uczynić ewentualne straty bardziej „zarządzalnymi”. To właśnie umożliwia ubezpieczycielom ochronę przed stratami finansowymi spowodowanymi powodziami, pożarami, śmiercią głównego żywiciela rodziny lub innymi nieprzewidzianymi katastrofami.

Dodatkowo inwestycje ubezpieczycieli są zazwyczaj długoterminowe, co sprawia, że są mniej narażeni na krótkoterminową zmienność rynku. Te długoterminowe inwestycje pozwalają ubezpieczycielom wypłacać roszczenia konsumentów, gdy zdarzą się wypadki lub tragedie – czy to w przyszłym tygodniu, roku, czy dekady później.

Obietnica branży ubezpieczeniowej dotycząca wypłaty roszczeń konsumentów po tragedii to więcej niż tylko zobowiązanie umowne. Jest to uroczysta obietnica: „Będziemy tam, gdzie jesteśmy najbardziej potrzebni”.

Podobnie jak nasz raport z 2023 r., raport „Ubezpieczenia: sektor wyjątkowy” przyczyni się do naszego ciągłego dialogu z globalnymi nadzorcami i liderami. Będzie to ważne narzędzie do edukowania światowych przywódców na temat naszej branży i angażowania ich w rozwiązania, które pomogą ludziom.

Susan K. Neely
prezeska Globalnej Federacji Stowarzyszeń Ubezpieczeniowych
Raport do pobrania: https://tiny.pl/dkdwc

Rzecznik Praw Pacjenta: Poszkodowany pacjent z najwyższym świadczeniem

0
Bartłomiej Chmielowiec

Rzecznik Praw Pacjenta przyznał już prawie 2,5 mln zł z Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych. Wsparcie finansowe w tym nowym, pozasądowym trybie otrzymało 42 poszkodowanych. Najnowsza decyzja gwarantuje poszkodowanemu pacjentowi najwyższą przewidzianą kwotę: 200 tysięcy złotych.

– Kolejne tygodnie działania Funduszu i podejmowane decyzje o przyznaniu odszkodowań stanowią potwierdzenie tego, że Fundusz Kompensacyjny Zdarzeń Medycznych jest skuteczną i dogodną dla pacjentów ścieżką uzyskania rekompensaty szkód spowodowanych błędami w leczeniu. Chcę jeszcze raz podkreślić, że w tej ścieżce pacjent nie musi zatrudniać prawnika, a wypełnienie formularza jest bardzo proste – mówi Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec. – Z kolei przyznane właśnie odszkodowanie w maksymalnej przewidzianej kwocie jest dowodem na to, że Fundusz działa nie tylko szybko, ale też adekwatnie do doznanych szkód – dodaje.

Pierwsza decyzja przyznająca świadczenie kompensacyjne w maksymalnej możliwej wysokości dotyczy pacjenta, u którego przeprowadzona została planowa operacja udrożnienia tętnicy szyjnej. W jej trakcie doszło do licznych powikłań, a po wybudzeniu u pacjenta stwierdzono objawy udaru mózgu. Spowodowało to daleko idące skutki, wymagające długotrwałego leczenia i powodujące trwały uszczerbek na zdrowiu. W opinii działającego przy Rzeczniku zespołu ekspertów komplikacje, do których doszło, powinny skłonić do rezygnacji z kontynuowania operacji, co pozwoliłoby lepiej przygotować się do kolejnego zabiegu. Można było również rozważyć alternatywną metodę przeprowadzenia operacji.

(AM, źródło: RzPP)

Resort sprawiedliwości wróci do kwestii uregulowania kancelarii odszkodowawczych

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

9 sierpnia odbyło się spotkanie przedstawicieli Ministerstwa Sprawiedliwości oraz Naczelnej Rady Adwokackiej. W jego trakcie rozmawiano m.in. o uregulowaniu rynku świadczenia pomocy prawnej.

Przedstawiciele resortu uznali zasadność idei należytego uregulowania rynku kancelarii odszkodowawczych, jednak ich zdaniem zakres koniecznej ingerencji państwa w wolność gospodarczą wymaga rozważenia, tj. starannego wyważenia gwarancji konstytucyjnych leżących u podstaw materii do uregulowania. Dlatego też w październiku w ministerstwie zostanie zorganizowane seminarium naukowe w całości poświęcone temu zagadnieniu, które ma pomóc w wypracowaniu optymalnych regulacji dla rynku odszkodowawczego.

Prezes NRA adwokat Przemysław Rosati przypomniał, że Rada przedstawiła już projekt ustawy regulujący rynek świadczenia pomocy prawnej, który opracował. Zakłada on, że pomoc prawna w Polsce (doradztwo prawne, reprezentacja przed sądami, prokuratorami i w komisariatach policji, a także np. wobec zakładów ubezpieczeń) powinna być wykonywana przez profesjonalistów, tj. adwokatów i radców prawnych.

Więcej na temat projektu NRA w artykule na portalu GU.

(AM, źródło: NRA)

18,295FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie