Blog - Strona 197 z 1487 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 197

Sejm przyjął unijne regulacje dotyczące ubezpieczeń komunikacyjnych

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

13 września Sejm przyjął rządowy projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK oraz ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej. Nowe regulacje wprowadzają szereg istotnych zmian, m.in. definiują pojazd i jego ruch oraz podnoszą limity w komunikacyjnych polisach OC.

Projekt implementuje do polskiego porządku prawnego postanowienia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2118 z dnia 24 listopada 2021 r. zmieniającej dyrektywę 2009/103/WE w sprawie ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe w związku z ruchem pojazdów mechanicznych i egzekwowania obowiązku ubezpieczania od takiej odpowiedzialności (tzw. dyrektywa komunikacyjna). Ponadto dostosowuje krajowe przepisy do wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 21 grudnia 2021 r. w sprawie C-428/20. Te przepisy wprowadzą nową definicję „pojazdu” oraz regulację pojęcia „ruchu pojazdu”.

Wyższe limity w OC

Nowelizacja podwyższa też minimalne wysokości sum gwarancyjnych w OC ppm. Ich nowe, wyższe poziomy będą wynosić:

  • 6,45 mln euro w przypadku szkód na osobie w odniesieniu do jednego wypadku bez względu na liczbę osób poszkodowanych lub 1,3 mln euro w odniesieniu do jednej osoby poszkodowanej,
  • 1,3 mln euro w przypadku szkody majątkowej w odniesieniu do jednego wypadku bez względu na liczbę osób poszkodowanych.

Nowelizacja dyrektywy komunikacyjnej przewiduje, że w odniesieniu do państw, które nie przyjęły euro, kwoty minimalne przelicza się na ich walutę krajową, stosując kurs wymiany obowiązujący na dzień 22 grudnia 2021 r., opublikowany w „Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej”. Dlatego wymienione w projekcie minimalne sumy gwarancyjne w OC ppm. zostały określone w złotych (wg kursu wymiany euro z 22.12.2021 r. w wysokości 4,6320 zł) i wynoszą:

  • w przypadku szkód na osobie – 29 876 400 zł w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte ubezpieczeniem bez względu na liczbę poszkodowanych;
  • w przypadku szkód w mieniu – 6 021 600 złotych w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte ubezpieczeniem bez względu na liczbę poszkodowanych.

Roszczenia na jednolitym formularzu

Nowelizacja wprowadza również regulacje umożliwiające poszkodowanym lub uprawnionym dochodzenie odszkodowania z tytułu OC ppm. w miejscu ich zamieszkania lub siedziby, niezależnie od wypłacalności ubezpieczyciela. Zadania te zostały przypisane Ubezpieczeniowemu Funduszowi Gwarancyjnemu. Nowe przepisy przewidują też wprowadzenie zaświadczeń o historii roszczeń z OC ppm. w formie jednolitego formularza dla wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej. Jego wzór określi Komisja Europejska w drodze aktów wykonawczych do postanowień noweli dyrektywy komunikacyjnej.

UFG zapłaci w razie wyczerpania sumy gwarancyjnej

W związku z wyrokiem TSUE w sprawie C-428/20 nowelizacja przewiduje wprowadzenie regulacji w przypadku wyczerpania sumy gwarancyjnej w OC ppm. i OC rolników. Odpowiedzialność Funduszu zostanie ograniczona do zdarzeń szkodowych mających miejsce w okresie od dnia 11 grudnia 2009 r. do dnia 10 czerwca 2012 r., do wysokości sumy gwarancyjnej, o której mowa odpowiednio w art. 36 ust. 1 albo art. 52 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, ustalonej na dzień zgłoszenia roszczenia.

Ponadto nowelizacja wprowadza nowe regulacje w zakresie pojazdu wysyłanego z jednego państwa członkowskiego do drugiego, a także przepisy przejściowe.

Za przyjęciem nowelizacji głosowało 245 posłów. Teraz ustawa trafi do dalszych prac w Senacie.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

Aon: Samorządy coraz bardziej obawiają się cyberataków

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Cyberatak lub naruszenie danych są najistotniejszymi zagrożeniami dla sektora publicznego, zarówno obecnie, jak i w perspektywie najbliższych trzech lat. Jednym z najskuteczniejszych sposobów na zminimalizowanie skutków np. wycieku danych wrażliwych jest wdrożenie planu reagowania na ryzyko cyber. Zdecydowało się na to już 89% organizacji publicznych na świecie – wynika z raportu Aon „Global Risk Managament Survey”.

Ankietowani na potrzeby raportu przedstawiciele sektora publicznego uznali, że cyberatak oraz naruszenie danych są dla nich obecnie najistotniejszymi ryzykami. Co więcej, znalazły się także na pierwszym miejscu ryzyk przyszłości, wyprzedzając m.in. obawy o niepowodzenie w przyciąganiu i zatrzymywaniu talentów czy spowolnienie gospodarki lub jej zbyt powolne ożywienie. Jak podkreślali uczestnicy badania, jest to związane z niepewną sytuacją geopolityczną.

– Wojna w Ukrainie oraz inne konflikty zbrojne zwiększyły skalę działań cyberprzestępców i są to w dużej mierze ataki aranżowane przez zorganizowane grupy przestępcze. Dochodzi do tego rozwój sztucznej inteligencji, który wpływa na zautomatyzowanie tych aktywności. Ostatecznie mamy więc do czynienia nie tylko z wyciekiem danych, np. numerów PESEL, ale i atakami typu ransomware powodującymi blokady systemów. Wiele samorządów wprowadziło możliwość załatwiania spraw przez mieszkańców online. Taki atak może więc być bardzo problematyczny – mówi Tomasz Fabijański, dyrektor ds. Rozwoju Biznesu Aon Polska.

– Odnotowujemy także coraz więcej przypadków stosowania AI przez hakerów z wykorzystaniem np. technologii deepfake, która umożliwia imitowanie wizerunku i głosu konkretnych osób. Sposób ten jest niezwykle skuteczny w próbach wyłudzania danych czy pieniędzy. Narzędzia AI mogą być także używane przy prostszych próbach phishingowych, ale też pomagać analizować dane czy nawet pisać złośliwe oprogramowanie – dodaje Piotr Rudzki, Senior Broker Aon Polska.

Jak zarządzać ryzykiem cyber w sektorze publicznym?

Aon sprawdził, czy sektor publiczny jest przygotowany na zagrożenie atakami cyber i czy ma wprowadzoną politykę zarządzania tym ryzykiem. Okazuje się, że obecnie ok. 89% jednostek samorządu terytorialnego na świecie posiada wdrożony plan lub formalny przegląd ryzyka, na co składają się m.in. kwantyfikacja i jego ocena, kalkulacja rozwiązań finansowania, opracowanie planów ciągłości oraz planu zarządzania ryzykiem.

– Władze gmin, miast czy powiatów nie muszą mieć obszernej wiedzy w zakresie cyberbezpieczeństwa. Skutecznym sposobem na ograniczenie negatywnych skutków ataków jest wykupienie ubezpieczenia cyber. Wcześniej w tym celu należy wypełnić, na przykład ze wsparciem brokera ubezpieczeniowego, szczegółowy kwestionariusz oceny ryzyka, który już sam w sobie daje ogląd, jak wygląda poziom zabezpieczeń w danej jednostce samorządowej. Następnie broker przedstawi ofertę, która zakresem będzie najbardziej odpowiadała potrzebom danej jednostki samorządu – tłumaczy Tomasz Fabijański.

Jednak nie każdy samorząd może nabyć tego typu polisę. Ubezpieczyciele podnieśli w ostatnich latach wymagania co do standardu bezpieczeństwa IT ubezpieczonego. Należy spodziewać się m.in. następujących wymogów: stosowania antywirusów i firewalli, regularnego tworzenia odseparowanych i testowanych kopii zapasowych, instalowania krytycznych poprawek, szyfrowania danych czy posiadania planów ciągłości działania oraz planów odtworzenia danych w wyniki incydentu cyber.

– Podmioty publiczne są jednym z głównych celów cyberprzestępców, gdyż są postrzegane jako łatwy cel. Panuje przekonanie, że budżety na bezpieczeństwo IT takich potencjalnych ofiar są niskie, a szansa kradzieży danych czy środków dość wysoka. Samorządy w trosce o obywateli powinny więc zaudytować stan swojego cyberbezpieczeństwa. Wymogi stawiane przez ubezpieczycieli są wyznacznikiem dobrych standardów. Polisa ubezpieczeniowa z kolei może być ostatnią linią obrony, gdy wszystkie pozostałe zabezpieczenia zawiodą – dodaje Piotr Rudzki.

(AM, źródło: Brandscope)

Podręcznikowa analiza potrzeb z ERGO Hestią

0
Źródło zdjęcia: Ergo Hestia

Rozmowa z Anną Patalon-Jurczyk, ekspertką ds. ubezpieczeń detalicznych i programów partnerskich ERGO Hestii

Aleksandra E. Wysocka: – Czy analiza potrzeb klienta to wciąż gorący temat na rynku? W końcu ustawa o dystrybucji działa nie od dziś, a agenci rozmawiają z klientami o ich potrzebach praktycznie od zawsze.

Anna Patalon-Jurczyk: – Ten temat nadal budzi ogromne zainteresowanie. Początkowo wydawało nam się, że artykuł 8 ustawy o dystrybucji ubezpieczeń w zasadzie niewiele zmienia. Ostatecznie agenci już wcześniej musieli ustalić, jakie są potrzeby klienta. Wydawało się, że w zasadzie ten przepis potwierdza tylko to, co w praktyce było nam wszystkim dobrze znane.

Ale organ nadzoru nie był usatysfakcjonowany podejściem rynku ubezpieczeniowego do realizacji tego obowiązku. Okazało się, że to ważne, jakie dokładnie pytania zadaje się klientowi i w jaki sposób dokumentuje się realizację obowiązku analizy jego potrzeb.

Czy agenci są w ogóle przygotowani na przeprowadzenie odpowiedniej analizy potrzeb klienta?

– Myślę, że wszyscy jesteśmy dużo bardziej świadomi tego, czym jest analiza potrzeb klienta. Nie chodzi tylko o to, żeby spełnić obowiązek ustawowy, żeby zadowolić Komisję Nadzoru Finansowego, ale przede wszystkim naszym zadaniem jest zadbać o interesy klienta. Analiza daje nam również szansę na lepszą sprzedaż, na objęcie klienta szerszym zakresem ochrony. ERGO Hestia wychodzi naprzeciw tym wymaganiom i wspiera pośredników w skutecznym wypełnieniu obowiązku, a więc także w zapewnianiu odpowiedniej ochrony klientom.

Dlatego opracowaliśmy podręcznik analizy potrzeb i wymagań klienta. Zawiera on 12 zagadnień, które budzą pewne wątpliwości w praktyce, są niestandardowe lub nieoczywiste. Oczywiście literatura w temacie APK jest bardzo szeroka, przez opracowania naukowe po felietony czy artykuły prasowe, i pasjonatom tematu na pewno bardzo dobrze znana. Ale opracowania naukowe to zwykle abstrakcyjna analiza przepisu, pisana w formalnym prawniczym stylu, a artykuły czy felietony skupiają się na wybranych zagadnieniach. W naszym podręczniku połączyliśmy to wszystko w całość.

Czy któryś z rozdziałów podręcznika sprawił trudności przy jego tworzeniu?

– Największym wyzwaniem było odniesienie się do tematów nieoczywistych, takich jak odmowa klienta wykonania APK czy pogodzenie możliwości finansowych klienta z propozycją produktu, który zabezpiecza wszystkie potrzeby wynikające z analizy. I to są właśnie tematy, które w praktyce stwarzają agentom problemy, dlatego chcieliśmy zmierzyć się z tymi zagadnieniami.

Co dokładnie znalazło się w podręczniku?

– Podręcznik to w sumie 12 różnych zagadnień dotyczących analizy potrzeb i wymagań klienta. Jeden rozdział podsumowuje źródła tych obowiązków, a więc obowiązujące przepisy. Pozostałe odnoszą się do konkretnych problemów, z jakimi agent styka się podczas analizy potrzeb klienta.

Każdy z rozdziałów oprócz informacji merytorycznych, a więc tego, jak dobrze przygotować swój formularz APK, jakie informacje wykorzystać do analizy czy w jakiej kolejności wykonywać poszczególne czynności dystrybucyjne, zawiera także praktyczne przykłady. Szukamy formularza? Możemy sięgnąć do podręcznika. Nie wiemy, o co i w jakiej kolejności pytać klienta? Znajdziemy propozycje pytań w podręczniku.

Ponadto umieściliśmy tam, wydawałoby się niszowy, wątek, jak źródło pytań o ESG, czyli wątki zrównoważonego rozwoju. Ten temat często nie jest w ogóle łączony z APK, ale jest elementem wymaganym. W podręczniku można znaleźć również rozdział, w którym wprost pokazujemy, czego nie należy robić i jakich błędów unikać.

Agenci mówią, że w niektórych towarzystwach wypłata prowizji jest uzależniona od udokumentowania przeprowadzenia analizy potrzeb.

– Jest to zrozumiałe, bo nadzór bierze pod lupę działania ubezpieczycieli, a więc oni są w pewnym sensie odpowiedzialni za zachowania tych, którzy ich produkty dystrybuują. Ale dokumentowanie leży przede wszystkim w interesie dystrybutora.

Jeżeli w sytuacji sporu klient będzie kwestionował prawidłowość zaproponowanego mu produktu, pośrednik, który ma odpowiednio udokumentowaną analizę potrzeb i wymagań, jest zabezpieczony przed roszczeniami. Jest w stanie pokazać klientowi, że rozmawiali na te tematy, udowodnić, że klient miał świadomość tego, jaki produkt kupił.

Jak wyglądają plany ERGO Hestii, jeśli chodzi o dystrybucję tego narzędzia? W jaki sposób będzie ono trafiało do agentów?

– Z początkiem września rozpoczęliśmy promowanie tego materiału wśród pośredników. Zaczynamy od naszych punktów oznakowanych – to będą pierwsi odbiorcy podręcznika i oni otrzymają go w wersji drukowanej. Później planujemy również szkolenie, na którym będziemy po pierwsze omawiać wątek analizy potrzeb i wymagań klienta, a po drugie udostępniać ten materiał w wersji elektronicznej. Wersje papierowe oczywiście również będą trafiały do kolejnych agentów.

Każdy, kto boryka się z jakimiś wątpliwościami, problemami z analizą potrzeb klienta, również jest doskonałym adresatem tego materiału.

Czy agenci powinni mieć pełną dowolność przy tworzeniu formularzy analizy potrzeb? Nie macie pokusy, żeby im narzucić jakiś wzór?

– Agenci to niezależni przedsiębiorcy i na pewno nie jest naszą intencją im niczego narzucać. Raczej chcemy pomóc. W podręczniku proponujemy uniwersalny formularz analizy potrzeb i wymagań klienta, który wykracza poza naszą ofertę produktową, więc dla multiagenta jest to dobre narzędzie do tego, żeby badać potrzeby klienta z perspektywy ubezpieczeń na życie.

Oczywiście nie wykluczamy, że pośrednik może mieć własne rozwiązania. Istotne jest tylko to, żeby pamiętał o odpowiednim sformułowaniu swojego szablonu, żeby zwracał uwagę na kluczowe elementy.

To zrozumiałe, że duże multiagencje mają własny system compliance, w ramach którego wypracowują swoje szablony. Spodziewam się, że trudno byłoby przekonać ich do korzystania z jednego formularza, narzuconego przez konkretny zakład ubezpieczeń. Multiagenci dystrybuują produkty wielu towarzystw, więc analiza potrzeb nie może opierać się na ofercie tylko jednego z nich. To nie o to chodzi. Zachęcamy do tego, żeby zrobić sobie checklistę i sprawdzić, czy stosowany przez dany podmiot faktycznie pokrywa wszystkie wymogi i oczekiwania, jakie dzisiaj przed formularzem analizy potrzeb się stawia. Jestem przekonana, że podręcznik może w tym pomóc!

Dziękuję za rozmowę.

Aleksandra E. Wysocka


POBIERZ | SUBSKRYBUJ W APPLE PODCASTS | SUBSKRYBUJ W SPOTIFY

O bezpieczeństwie i finansowych aspektach ryzyk kolejowych na konferencji Marsh

0

3 października w Warszawie odbędzie się konferencja „Bezpieczeństwo i finansowe aspekty ryzyk kolejowych”. Patronem medialnym wydarzenia organizowanego przez Marsh McLennan Polska jest „Gazeta Ubezpieczeniowa”.

Program wydarzenia obejmuje cykl prezentacji i dyskusji dotyczących bezpieczeństwa i finansowych aspektów ryzyk kolejowych. Podczas konferencji omówione zostaną takie kwestie, jak kluczowe wyzwania związane z implementacją dyrektywy o przejrzystości wynagrodzeń (Pay Transparency EU Directive), nowe regulacje i aktualne zagrożenia w obszarze cyberbezpieczeństwa, gwarancje – ocena ryzyka przy zabezpieczaniu projektów infrastrukturalnych, ESG – raportowanie czy wdrożenie. W ramach wydarzenia odbędzie się też dyskusja panelowa prowadzona przez dr. Jakuba Majewskiego, prezesa Fundacji ProKolej, zatytułowana „Jak skutecznie zapobiegać stratom? Wybrane ryzyka i rozwiązania dla sektora kolejowego”.

W trakcie konferencji prelekcje wygłoszą: Krzysztof Nowak, konsultant, prezes zarządu Mercer Polska, Jarosław Rutkowski, partner w RPCG, Marcin Janicki, prezes zarządu Crawford Polska, Marcin Marczewski, prezes zarządu Resilia, Patrycja Reglińska, Zastępczyni Dyrektora Biura Ubezpieczeń Korporacyjnych w ERGO Hestia, Grzegorz Kwieciński, dyrektor Departamentu Ryzyka Ubezpieczeniowego, oraz Robert Dębecki, dyrektor Departamentu Gwarancji Ubezpieczeniowych – obaj KUKE.

Wydarzenie skierowane jest do przedsiębiorców z branży kolejowej i transportowej, przedstawicieli sektora ubezpieczeniowego i specjalistów zajmujących się zarządzaniem bezpieczeństwem i ryzykiem.

Rejestracja

Konferencja odbędzie się 3 października, w InterContinental, ul. Emilii Plater 49, Warszawa, w godzinach 9:30-14:00.

(AM, źródło: Marsh)

Akt dotyczący rejestru pośredników ubezpieczeniowych skierowany do publikacji w Dzienniku Ustaw

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

13 września do ogłoszenia w Dzienniku Ustaw zostało skierowane rozporządzenie ministra finansów z 21 sierpnia w sprawie prowadzenia rejestru pośredników ubezpieczeniowych oraz udostępniania informacji z tego rejestru.

Konieczność wydania rozporządzenia powstała wskutek zmiany wprowadzonej przez art. 32 pkt. 9 lit. b ustawy z dnia 16 sierpnia 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem rozwoju rynku finansowego oraz ochrony inwestorów na tym rynku. Zmiana ta weszła w życie z dniem 29 września 2023 r. Polega ona na określeniu sposobu udostępniania przez KNF zakładowi ubezpieczeń, nie częściej niż raz na kwartał, zbiorczej informacji o aktualnych wpisach w rejestrze agentów, objętych wpisem danej firmy. W pozostałym obszarze projektowany akt powtarza dotychczasowe regulacje zawarte w rozporządzeniu z dnia 27 grudnia 2018 r. w sprawie prowadzenia rejestru pośredników ubezpieczeniowych.

Rozporządzenie ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

(AM, źródło: RCL)

Liderzy sektora spotkają się na konferencji EKF Ubezpieczenia: Sprzedaż, Innowacje i Ryzyko

0
Źródło zdjęcia: EFC

W dniach 2–3 października w siedzibie Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie odbędzie się 2. edycja konferencji EKF Ubezpieczenia: Sprzedaż, Innowacje i Ryzyko. 

Wydarzenie jest organizowane w ramach Europejskiego Kongresu Finansowego, gromadzi liderów branży z zakładów ubezpieczeń i pośredników, przedstawicieli instytucji regulacyjno-nadzorczych oraz świata nauki, aby wspólnie omówić najnowsze trendy, wyzwania i szanse stojące przed sektorem ubezpieczeń.

Konferencję otworzy wystąpienie Krystiana Wierciocha, zastępcy przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego. Następnie wykład inauguracyjny wygłosi Kai-Uwe Schanz, Head of Research & Foresight, Deputy Managing Director The Geneva Association, największego globalnego think tanku ubezpieczeniowego.

W debacie otwarcia o perspektywach dla rynku ubezpieczeń rozmawiać będą:

  • Jurand Drop, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów,
  • prof. Ilona Kwiecień, kierowniczka Katedry Ubezpieczeń na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu,
  • Artur Olech, prezes zarządu PZU SA.

Zwieńczeniem obrad konferencji będzie debata prezesów zakładów ubezpieczeń z udziałem liderów branży.

(AM, źródło: UFG)

TFI Allianz Polska: Ponad 20 mld zł aktywów w zarządzaniu

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Wartość aktywów funduszy inwestycyjnych, którymi zarządza TFI Allianz Polska, na koniec sierpnia przekroczyła po raz pierwszy 20 mld zł. Z kolei wartość aktywów w funduszach zdefiniowanej daty, oferowanych w ramach PPK, wynosi 2,6 mld zł. Pod tym względem towarzystwo zajmuje trzecie miejsce wśród TFI.

– W tym roku minęło 20 lat działalności TFI Allianz Polska i dwa lata od fuzji z Avivą, Jesteśmy doświadczonym, mocnym podmiotem na rynku funduszy, z silnym zapleczem międzynarodowym. Podstawą oferty są fundusze oparte na aktywach rynku polskiego, ale mamy też ciekawą propozycję funduszy zagranicznych, oferowanych we współpracy z Allianz Global Investors i PIMCO – mówi Robert Hörberg, prezes TFI Allianz Polska.

– Nasza sieć dystrybucji obejmuje największe banki, pośredników finansowych i wyłącznych agentów ubezpieczeniowych. Rozwijamy też sprzedaż przez internet – dodaje Anna Bąkała, członkini zarządu TFI Allianz Polska.

(AM, źródło: prnews.pl)

Karolina Lewestam laureatką Literackiej Podróży Hestii

0
Źródło zdjęcia: ERGO Hestia

Literacka Podróż Hestii corocznie wskazuje najciekawsze nurty w literaturze dla młodych czytelników i czytelniczek. W 4. edycji konkursu najlepszą książką została wybrana powieść fantasy Karoliny Lewenstam pt. „Silla”. Jej autorka otrzymała 50 tysięcy złotych.

Mecenasem konkursu jest ERGO Hestia, organizuje go Fundacja Artystyczna Podróż Hestii w partnerstwie z Fundacją Wisławy Szymborskiej. Tegoroczna edycja konkursu odbyła się pod patronatem honorowym Biblioteki Narodowej.

Kapituła dokonała wyboru spośród pięciu nominowanych książek, po raz pierwszy głos miała Młodzieżowa Rada Literacka. Werdykt ogłoszono 13 września w Sopocie, podczas uroczystej Gali Nagrody Literacka Podróż Hestii.

– Nagrodzona przez nas powieść Karoliny Lewestam podkreśla wartości, które wyraźnie wpisują się w ideę konkursu Literacka Podróż Hestii. To przede wszystkim potrzeba współpracy, która jest szczególnie ważna w obecnych czasach indywidualizmu i różnorodności. Siłą tej książki są również wątki, które zachęcają do poszukiwania harmonii, pokojowego współistnienia różnych gatunków, postaw i opinii. Treść „Silli” nawiązuje do najlepszych tradycji literackich – powieści inicjacyjnych czy podróżniczych – i w ten sposób jest czytelna dla każdego, nie tylko dla fanów gatunku – tak tegoroczny wybór komentuje Artur Borowiński, prezes Grupy ERGO Hestia, przewodniczący Kapituły.

(AM, źródło: ERGO Hestia)

Niemcy: Ile straciły firmy przez cyberprzestępczość

0
Źródło zdjęcia: Canva

Cyberprzestępczość i akty sabotażu kosztowały niemieckie firmy ok. 267 mld euro w 2023 r., o 29% więcej niż rok wcześniej. Stowarzyszenie Bitkom przeprowadziło badanie ankietowe w około 1000 firm ze wszystkich sektorów, z którego wynika, że 90% z nich spodziewa się w ciągu najbliższych 12 miesięcy większej liczby ataków, natomiast 10% spodziewa się tego samego poziomu ataków.

Około 70% firm, które były celem ataków przypisywało ich sprawstwo przestępczości zorganizowanej. 81% firm odnotowało kradzież danych, w tym danych klientów, danych dostępowych i haseł, jak również własności intelektualnej, takiej jak patenty. Ok. 45% firm stwierdziło, że może przypisać sprawstwo ataku Chinom, więcej niż 42% rok wcześniej. Rosję obwinia o ataki 39% firm.

Wzrost zagrożenia skłonił firmy do przeznaczenia 17% budżetu IT na bezpieczeństwo cyfrowe (14% rok wcześniej), ale tylko 37% firm odpowiedziało, że ma plan reagowania na incydenty naruszenia bezpieczeństwa w ich łańcuchach dostaw.

(AC, źródło: Reuters)

Gazeta Ubezpieczeniowa nr 38/2024

0
  • Artur Makowiecki: Podsumowanie tygodnia. Aura przestała sprzyjać ubezpieczycielom – str. 2
  • Natasza Dereń-Halczok, OVB: Świat, jakiego szukałam – str. 3
  • PIU: Jak stworzyć system ubezpieczeń jądrowych w Polsce – str. 4
  • Giacomo Trovato, Genertel: Sprzedaż polis Redclick ruszy 1 października. Znamy szczegóły – str. 5
  • Kinga Sufin, Joanna Przychodzka, ERGO Hestia: Czego nauczyła nas sprzedaż 130 000 klauzul produktowych? – str. 7
  • Europ Assistance Polska: Wakacje pełne wsparcia – str. 8
  • Monika Bidermann, TUZ Ubezpieczenia: Gwarancje ubezpieczeniowe od TUZ Ubezpieczenia to większe zaufanie do przedsiębiorcy – str. 9
  • Opłaty karne za brak OC kością niezgody – str. 10
  • PIU: Żywioły i komunikacja zaciążyły na półrocznych wynikach sektora ubezpieczeń – str. 12
  • PBUK: Mniej wypadków z winy zagranicznych kierowców – str. 13
  • EIOPA: Jak rozwiązać problem klimatycznej luki ubezpieczeniowej – str. 15
  • Rola banków i ubezpieczycieli we wzmacnianiu obronności Polski – str. 17
  • Marcin Kowalik: Dlaczego kandydaci na agentów chcą pozostać anonimowi? – str. 18
  • Artur Sójka: Co daje wzięcie udziału w kongresach i seminariach? – str. 18
  • dr Róża Błaś: Prywatność a big data w programach affinity – str. 19
  • Michał Mazurek: Jak zasypać lukę ubezpieczeniową? – str. 19
  • Małgorzata Rejmer: Sukcesja w życiu agenta – str. 20
  • Sławomir Dąblewski: Ważne zmiany w dochodzeniu roszczeń – str. 21
  • Urszula Sitkowska: Lekcja ochrony – str. 21
  • Adam Kubicki: Jeszcze więcej prostych technik zamknięcia sprzedaży – str. 22
  • Małgorzata Kulik: Camp facilities, czyli zaplecze budowy – str. 22

18,342FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie