Blog - Strona 2 z 1472 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal

OC na hulajnogę elektryczną nadal nieobowiązkowe

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Przy okazji transpozycji postanowień nowelizacji dyrektywy komunikacyjnej kraje takie jak Czechy, Węgry oraz Finlandia zdecydowały się na wprowadzenie obowiązkowego OC na hulajnogę elektryczną. Polska nie poszła w ich ślady – zauważa Unilink

Nowela wprowadziła m.in. nową definicję pojazdu. Zgodnie z nią pojazd objęty obowiązkowym OC to każdy pojazd silnikowy poruszający się na lądzie, lecz nieporuszający się po szynach, napędzany wyłącznie siłą mechaniczną, którego:

  • maksymalna prędkość konstrukcyjna jest większa niż 25 km/h, lub
  • maksymalna masa netto jest większa niż 25 kg, a maksymalna prędkość konstrukcyjna przekracza 14 km/h.

Niektóre państwa członkowskie UE wykorzystały brzmienie definicji do objęcia obowiązkiem ubezpieczeniowym w ramach OC hulajnóg elektrycznych. Przykładowo: w Czechach obejmuje on te e-hulajnogi, których maksymalna prędkość przekracza 25 kilometrów na godzinę albo 14 km/h, o ile jednocześnie masa pojazdu jest większa niż 25 kilogramów.

– Obowiązek ubezpieczeniowy nie obejmuje rowerów elektrycznych, gdyż uznano, że w ich przypadku główną siłą napędową są mięśnie człowieka, a nie napęd elektryczny – wyjaśnia Andrzej Prajsnar, ekspert Unilink.

Również węgierskie przepisy wskazują, że OC dla posiadaczy e-hulajnóg obejmuje takie pojazdy, które przekraczają 25 km/h lub osiągają mniejszy limit maksymalnej prędkości (14 km/h) przy jednoczesnej masie większej niż 25 kg. Według tamtejszych mediów w chwili wprowadzenia nowych regulacji podlegało im około 50 tys. hulajnóg.

– Niemal od razu pojawiły się pytania o możliwość sprawdzenia w razie kontroli maksymalnej prędkości takich pojazdów, która jest przecież ważna w kontekście obowiązku ubezpieczeniowego – wskazuje Andrzej Prajsnar.

Natomiast Finlandia zadecydowała, że OC będą podlegać wyłącznie e-hulajnogi i podobne pojazdy, których maksymalna prędkość przekracza 25 km/h i/lub masa jest większa niż 25 kg.

– Pod uwagę są brane parametry, które podaje producent, importer lub sprzedawca hulajnogi elektrycznej, a ewentualne przeróbki ograniczające prędkość lub masę pojazdu nie wpływają na obowiązek ubezpieczeniowy – mówi Andrzej Prajsnar.

Polska bez OC dla hulajnóg elektrycznych

Polska w ramach transpozycji nie zdecydowała się na wprowadzenie przepisów ustanawiających obowiązkowe OC dla posiadaczy e-hulajnóg.

– Nie ma również sygnałów sugerujących, że taka modyfikacja prawa jest planowana w najbliższym czasie – dodaje Jolanta Dziadowiec, ekspertka Unilink. Zwraca jednak uwagę, że mimo to oferta OC dla właścicieli hulajnóg na prąd i rowerów elektrycznych wzbudza o wiele większe zainteresowanie niż jeszcze kilka lat temu. Podobna sytuacja dotyczy polis dla posiadaczy rowerów elektrycznych, a nawet zwykłych rowerów. Takie OC zwykle jest oferowane w pakiecie razem z NNW, a także z casco, które uwzględnia zniszczenie/uszkodzenie pojazdu oraz jego utratę na skutek kradzieży z włamaniem lub rabunku.

– Dopiero w przypadku takiego zestawu możemy mówić, że ubezpieczenie dla posiadacza e-hulajnogi jest kompleksowym produktem – podsumowuje Jolanta Dziadowiec.

(AM, źródło: Unilink)

PFR: Wpłaty powitalne do 15 maja, a nawet wcześniej

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

PFR przekazał instytucjom finansowym 23,4 mln zł z tytułu wpłat powitalnych za pierwszy kwartał 2025 r. Środki trafią do 93,5 tys. uczestników Pracowniczych Planów Kapitałowych.

Zarówno łączna kwota wpłat, jak i liczba osób uprawnionych do ich otrzymania są wyższe niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Wówczas to 78,4 tys. uczestników PPK otrzymało 19,6 mln zł.

Uprawnienie do jednorazowej wpłaty powitalnej w wysokości 250 zł, która jest finansowana z Funduszu Pracy, przysługuje osobie mającej status uczestnika PPK przez co najmniej 3 pełne miesiące kalendarzowe, pod warunkiem że w trakcie swojego uczestnictwa w programie oszczędzający przekazał z własnej kieszeni wpłaty podstawowe za co najmniej trzy miesiące.

Wpłata powitalna jest ewidencjonowana na rachunku PPK uczestnika w terminie 45 dni po zakończeniu kwartału, czyli w tym przypadku najpóźniej do 15 maja. PFR podkreślił, że ze względu na wczesne przekazanie środków, powinna ona trafić na rachunki uprawnionych na początku maja.

(AM, źródło: PFR Portal PPK)

Dywersyfikacja i silna pozycja kapitałowa zapewniają odporność VIG

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Vienna Insurance Group opublikowała swój roczny raport za 2024 r., w którym potwierdziła wstępne dane ogłoszone 12 maja 2025 r. Dokument ten po raz pierwszy zawiera oświadczenie o zrównoważonym rozwoju sporządzone zgodnie z unijną dyrektywą w sprawie raportowania zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw (CSRD). 

Dzięki dwucyfrowym wzrostom przypisu składek brutto i przychodów z ubezpieczeń, dużo wyższemu zyskowi i wysokiemu współczynnikowi wypłacalności, VIG umocniła swoją odporność i pozycję lidera rynkowego w regionie Europy Środkowej i Wschodniej. Przypis poszedł w górę o 10%, do 15,2 mld euro, natomiast przychody z ubezpieczeń zwiększyły się o 11%, do 12,1 mld euro. Zysk brutto wzrósł z kolei do około 882 mln euro (14%). Współczynnik wypłacalności grupy na koniec 2024 r. osiągnął poziom 261%.

– Rok obrotowy 2024 był niewątpliwie udany dla naszej grupy, podkreślając nasz wysoki poziom dywersyfikacji i kładący nacisk na zasadę lokalnej przedsiębiorczości. W połączeniu z bardzo silną kapitalizacją pozwoliło to nam nadal jak najlepiej wykorzystywać lokalne możliwości na naszych rynkach. Pomimo obecnej zmienności rynku kapitałowego i trwających wyzwań makroekonomicznych, potwierdzamy nasz cel osiągnięcia w 2025 r. zysku brutto w wysokości od 950 mln do 1 mld euro – powiedział Hartwig Loger, CEO VIG.

Po raz pierwszy w raporcie rocznym grupy został uwzględniony skonsolidowany raport niefinansowy. Zawiera on kompleksowe informacje na temat skutków, ryzyk i szans związanych ze zrównoważonym rozwojem zgodnie z dyrektywą CSRD.

Przyjęty w 2024 r. program ma na celu dalsze wzmocnienie zrównoważonego rozwoju jako podstawy modelu biznesowego. VIG planuje zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych związaną ze swoim portfelem inwestycyjnym, portfelem gwarancyjnym i operacjami, do zera netto do 2050 r. W 2024 r. opracowano plan przejściowy na rzecz łagodzenia zmiany klimatu. Pierwszym kamieniem milowym w tym planie będzie dążenie VIG do 30% redukcji emisji CO2 (w porównaniu z rokiem bazowym 2023 r.) do 2030 r.

(AM, źródło: VIG)

INTER Polska rozpoczął program stażowy

0
Olga Orlova

Ruszyła II edycja Programu Stażowego INTER Polska. W ramach tej inicjatywy studenci i absolwenci mogą zdobywać pierwsze doświadczenie zawodowe w branży ubezpieczeniowej.

Program realizowany jest zarówno w centrali w Warszawie, jak i w oddziałach zakładu w całej Polsce. Obejmuje wiele obszarów – od finansów, IT, marketingu i HR, po sprzedaż, rozwój produktów czy obsługę prawną. Stażyści nie tylko wspierają zespoły w codziennej pracy, ale również angażują się w realne projekty, które mają wpływ na funkcjonowanie firmy.

– Mam ogromną przyjemność i satysfakcję po raz kolejny pełnić funkcję opiekunki tego programu – wspierać młode talenty, dzielić się doświadczeniem i towarzyszyć im w pierwszych krokach zawodowej drogi – mówi Olga Orlova, junior HR business partner INTER Polska, która jest opiekunką programu. – To dla mnie niezwykle inspirujące i rozwijające doświadczenie, które daje mnóstwo dobrej energii i motywacji do działania – dodaje.

W ramach programu INTER Polska oferuje m.in. płatny 3-miesięczny staż oraz możliwość przedłużenia współpracy po jego zakończeniu.

(AM, źródło: INTER Polska)

Regaty Ubezpieczeniowe MileDOBRA na końcowym etapie przyjmowania zapisów

0

Od 6 do 16 maja odbędą się IV wirtualne charytatywne Regaty Ubezpieczeniowe MileDOBRA. Patronem medialnym wydarzenia organizowanego przez Fundację Ocean Marzeń jest „Gazeta Ubezpieczeniowa”.

Wirtualne regaty MileDOBRA to akcja charytatywna, w której może wziąć udział każdy. Przekazując środki na konkretną załogę, może sprawić, by ta załoga wygrała regaty, a dodatkowo wspomóc Fundację Ocean Marzeń.

W ramach IV edycji regat Fundacja będzie zbierać środki na sfinansowanie szkoleń na stopnie żeglarskie w Bazie ZEGRZE, gdzie w sezonie 2025 odbędzie się 12 szkoleń dla 137 kadetów, którzy będą zdobywać swoje pierwsze patenty oraz szkolić się na sterników i instruktorów. 

Firmy, które zgłoszą się do regat, otrzymają wirtualny jacht z nazwą swojej szkoły na stronie regat. Kiedy ktoś z jej klientów, znajomych czy pracowników wpłaci pieniądze, klikając na jacht, wtedy ten przesunie się w stronę mety. Każdy 1 zł przesuwa jednostkę o 1 milę do przodu. Wygrywa ta załoga, która dopłynie najdalej. Osoby przekazujące środki na konto danej załogi podają jedynie swój adres e-mail i imię, i są kierowane do platformy Przelewy24, gdzie dokonują transakcji. 

Podczas regat zostanie uruchomiona specjalna kampania w ramach Google Ads, pozwalająca na zwiększenie ruchu na stronie regat, gdzie umieszczone są nazwy szkół biorących udział w regatach.

Zgłoszenie do regat jest bezpłatne i można go dokonać do 5 maja 2025 roku na adres: fundacja@oceanmarzen.org.pl

Szczegóły: https://www.miledobra.org

(am)

Rok strat w życiówce i niepewny majątek w przyszłości

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Podsumowując wyniki 2024 r., nie sposób oprzeć się wrażeniu, że towarzystwa ubezpieczeń na życie się nie rozwijają. Całkowity wzrost zebranej składki w dziale I ubezpieczeń w 2024 r. w porównaniu z 2023 r. wyniósł 3,3%. Średnia inflacja ogłoszona przez GUS za 2024 r. wyniosła w tym czasie 3,60%.

Nasuwa się prosty wniosek, że towarzystwa nie są w stanie odnowić sprzedaży do poziomu inflacji.

IKE i IKZE w IV kwartale

IV kwartał dał szansę wielu firmom na sprzedaż produktów finansowych połączonych z ubezpieczeniami, a które są ważne dla klientów w celach podatkowych. Są to IKE, a zwłaszcza IKZE. Dzięki takim działaniom firmy poprawiły swoje wyniki w całym roku w porównaniu z wynikami po trzech kwartałach.

Na pewno dzięki temu zebrano wyższą składkę w dziale I, ale pytanie, czy to również miało odzwierciedlenie w zyskach danych firm i w jakim zakresie? To pytanie pozostanie bez odpowiedzi, bowiem są to poufne dane dostępne tylko dla zarządów i rad nadzorczych firm ubezpieczeniowych.

Nowe polisy i stary portfel

Oczywiście mówimy o całkowitych wynikach, a nie o nowej sprzedaży. Jeśli będziemy oceniać tylko tę (popularnie określaną jako nowe pesele), to pewnie towarzystwa mogłyby się pochwalić bardzo dużymi wzrostami. Ale przecież dział sprzedaży odpowiada za sprzedaż nowych polis i utrzymanie starego portfela, który również daje składkę co roku.

Oczywiście można tłumaczyć to mniejszą populacją do ubezpieczenia, ale również słabszą jakością zarządzania w porównaniu z działem II, który osiągnął wzrost 10,77%. Dbanie o portfel klientów to obowiązek wszystkich menedżerów, nie tylko tych związanych ze sprzedażą.

Włodzimierz Mazur

Zauważalny trend

Dział II kolejny rok daje sobie lepiej radę niż dział I. Pisząc podsumowania wyników w poprzednich latach, zauważałem trend, który zmierzał do tego, iż ubezpieczenia majątkowe będą zbierały trzykrotnie większą składkę od ubezpieczeń życiowych.

Ten trend nadal się utrzymuje i jest wysokie prawdopodobieństwo, że wyniki sprzedaży za 2025 r. w zebranej składce w dziale II ubezpieczeń, to jest w ubezpieczeniach majątkowych, będą trzy razy większe od ubezpieczeń życiowych. To dobrze świadczy o menedżerach majątkowych. Oczywiście wiele TU osiąga wzrosty sprzedaży dwucyfrowe, kilkakrotnie powyżej średniej krajowej. Szczególnie te towarzystwa będę chciał wyróżnić.

Życiowe podium

W podsumowaniu wyników po trzech kwartałach wyróżniałem UNUM. To towarzystwo utrzymało bardzo dobre tempo sprzedaży, osiągając wzrosty na poziomie blisko 23%. UNUM należy się więc wyróżnienie roku. Można się spodziewać, że w przyszłym roku prześcignie grupę kapitałową ERGO Hestia, która powoli systematycznie osiąga wzrosty powyżej średniej rynkowej, jednak jej dynamika jest znacznie niższa od grupy UNUM. Przyszły rok zapowiada się ciekawie w rywalizacji tych dwóch TU.

Tak jak w podsumowaniu po III kw., drugą pozycję w wynikach roku należy przyznać towarzystwu ubezpieczeń na życie Warta Życie. Osiągnęła ona wzrosty sprzedaży na poziomie ponad 16% i kolejny rok znajduje się w czołówce najlepszych TU na życie na rynku polskim. Druga grupa kapitałowa na rynku polskim rozwija się bardzo dynamicznie, goniąc lidera rynkowego.

I na trzecim miejscu chciałbym wyróżnić za wyniki roku 2024 PZU Życie. Przy tej wielkości firmy osiągnięcie wzrostu sprzedaży na poziomie blisko 10% to znaczący wynik. Wzrost zebranej składki o blisko 1 mld zł daje PZU Życie miejsce na podium. Pochwalić należy również firmy, które osiągnęły wzrosty powyżej średniej rynkowej i u których widać wyraźny trend wzrostowy znacznie powyżej średniej rynkowej. Należą do nich ERGO Hestia, UNIQA i Allianz. Na ich tle słabo przedstawiają się wyniki firmy, która obchodzi trzydziestolecie istnienia na rynku polskim, a jest nią Nationale-Nederlanden, choć przekroczyła średnią krajową.

Kto się wyróżnia w majątku

Dział II ubezpieczeń jest znacznie prostszy do analizy w porównaniu z działem I. Systematycznie znacznie szybciej się rozwija już od kilku lat. Wzrosty powyżej 10% w skali roku są standardem, zaskoczeniem niższe wyniki, natomiast liderzy osiągają wzrosty ponad 20%, co widać na załączonej tabeli i zaznaczeniach na zielono. Nasz lider rynkowy PZU, choć nie przekroczył średniej krajowej, był bardzo blisko i osiągnął przyzwoity wynik jak na jego wielkość.

Znacznie powyżej średniej rynkowej spośród dużych TU są wyniki następujących towarzystw ubezpieczeniowych, które chciałbym wyróżnić: UNIQA, Warta, ERGO Hestia.

Compensa wkracza w nowy rozdział po połączeniu spółek Grupy VIG, osiągając już mały, ale wzrost sprzedaży, co można zaobserwować w tabeli, porównując wyniki sprzedaży w tym i poprzednim roku.

Bardzo pozytywnie należy odebrać wzrosty sprzedaży w grupie Allianz. Po długim okresie spadku w poprzednich latach, po połączeniu z Avivą nabiera rozpędu. Fuzja ma szanse pokazać duże zdolności menedżerskie dawnych menedżerów Avivy w zarządzaniu zespołami sprzedażowymi. Będziemy obserwować wyniki Allianz w kolejnych latach, życząc temu i innym towarzystwom ubezpieczeniowym stałych wzrostów.

Perspektywy

Bardzo ciekawie zapowiada się najbliższy rok. Zmienna sytuacja w biznesie, nowy prezydent w Stanach Zjednoczonych, bardzo różne opinie analityków. Mamy spadki giełdowe i nie wiadomo, jak to wszystko się dalej rozwinie, jeśli chodzi o giełdy, instrumenty finansowe, stopy procentowe i politykę ceł na świecie. Możliwe są bankructwa przedsiębiorstw, a to będzie miało przełożenie na wartość zebranej składki w 2025 r.

Będziemy obserwować wyniki towarzystw majątkowych i życiowych i zobaczymy, które firmy dadzą sobie z tym najlepiej radę.

Włodzimierz Mazur
niezależny konsultant, wykładowca, przedsiębiorca
www.wlodzimierzmazur.pl

UNIQA: Magdalena Lisiak nową dyrektorką Makroregionu Południowego

0
Magdalena Lisiak

Z początkiem maja stanowisko dyrektorki Makroregionu Południowego w Departamencie Sprzedaży – Sieci Agencyjna i Franczyzowa obejmie Magdalena Lisiak – poinformowała UNIQA.

Magdalena Lisiak jest związana z branżą ubezpieczeniową od dwóch dekad. W ciągu ostatnich 11 lat przeszła po kolei przez fuzje Liberty Direct i AXA oraz AXA i UNIQA. Ostatnio pełniła funkcję menedżerki regionu.

– Od samego początku związana jestem z regionem łódzkim. Pracę menedżerki cenię za możliwość współpracy z ciekawymi ludźmi oraz szansę na ciągłe podnoszenie kompetencji. Rozwój regionu dawał mi mnóstwo satysfakcji w codziennej pracy. Przez te 11 lat z roku na rok łódzkie pięło się do góry w rankingach ogólnopolskich, za co jestem wdzięczna mojej sieci agentów. Teraz jestem gotowa na kolejne wyzwania – mówi Magdalena Lisiak.

– Dotychczasowe doświadczenie Magdy w pracy z multiagentami, doskonała znajomość rynku i wartości, jakie Magda reprezentuje, oraz wiedza, jaką zdobyła, przechodząc przez dwie fuzje, umacniają mnie w przekonaniu, że sprosta kolejnym wyzwaniom i będzie budować efektywny zespół – dodaje Anna Szewczyk, dyrektorka Departamentu Sprzedaży – Sieć Agencyjna i Franczyzowa UNIQA.

AM, news@gu.com.pl

(źródło: UNIQA, LinkedIn)

Paleta nowości w ofercie komunikacyjnej UNIQA

0
Źródło zdjęcia: UNIQA

UNIQA wprowadziła szereg nowości w ofercie ubezpieczeń komunikacyjnych. Celem wprowadzonych zmian jest zwiększenie ochrony kierowców i pasażerów, uproszczenie procesów oraz precyzyjniejsze dopasowanie produktów do potrzeb klientów.

Główną nowością jest „Droga do zdrowia” – nowa klauzula do ubezpieczenia NNW. Jej zakres obejmuje m.in. organizację i finansowanie wizyt lekarskich, rehabilitacji, zakup leków i sprzętu rehabilitacyjnego (do 5 tys. zł) oraz świadczenia szpitalne. Ochrona obejmuje zarówno kierowcę, jak i pasażerów, a realizacja świadczeń odbywa się we współpracy z ponad 2,5 tys. placówkami medycznymi w całej Polsce.

– Wprowadzając ochronę „Droga do zdrowia”, odpowiadamy na głosy naszych klientów, którzy oczekują świadczeń zdrowotnych w ramach ubezpieczeń komunikacyjnych. To dobrze sprofilowany zakres w przystępnej cenie, który kosztuje zaledwie 35 zł za cały rok. Zapewniamy też szybki dostęp do lekarzy, w przypadku teleporady do trzech godzin, a dla wizyt stacjonarnych do 24 godzin. Świadczenia są organizowane przez nasze Centrum Alarmowe Assistance – wyjaśnia Jacek Rink, dyrektor Działu Rozwoju Ubezpieczeń Komunikacyjnych UNIQA.

Szersza ochrona szyb

W ramach modyfikacji wprowadzono też pięć wariantów ubezpieczenia szyb, dostępnego zarówno przy OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, jak i pakietach OC+AC. Poza nowymi sumami ubezpieczenia (6 tys. zł i 10 tys. zł) klient może zdecydować, czy zakresem ubezpieczenia mają być objęte również szkody zaistniałe za granicą oraz czy naprawa ma być wykonana przy użyciu oryginalnych szyb. W UNIQA szkody szybowe nie wpływają na historię ubezpieczeniową i nie są raportowane do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Zniesiony jest też udział własny przy pierwszej szkodzie. Dodatkowo w przypadku braku możliwości naprawy w 48 godzin zakład pokrywa koszty parkingu strzeżonego oraz kalibracji systemów ADAS.

Wyższy limit, składka bez zmian

UNIQA zmodyfikowała również zakres ochrony w ubezpieczeniu bagażu i fotelików, rozszerzając ją o foteliki dziecięce. Podniesiona została też suma ubezpieczenia (z 5 tys. zł do 8 tys. zł), przy jednoczesnym utrzymaniu składki na dotychczasowym poziomie.

– Wprowadzone zmiany mają na celu poprawę jakości ochrony ubezpieczeniowej i lepsze dopasowanie ofert dla klientów. Kontynuujemy tym samym strategię stawiania klienta w centrum naszych działań – podsumowuje Jacek Rink.

Nowe polisy AC będą automatycznie obejmować terytorium całej Europy, bez potrzeby dopłaty. Klienci z rozszerzoną wersją będą mogli kontynuować ją z zakresem europejskim.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

Rząd szykuje przepisy dla reasekuracyjnego programu wsparcia polskich przewoźników

0
Źródło zdjęcia: Canva

Do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów został wpisany projekt rozporządzenia w sprawie określenia zdarzeń wchodzących w zakres ryzyka nadzwyczajnego występujących na terytorium Ukrainy. Ma on stworzyć ramy dla zatwierdzonego przez KE programu pomocowego reasekuracji z udziałem Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych, dzięki któremu polskie firmy transportowe chcące bezpośrednio dostarczać towary ukraińskim odbiorcom będą mogły ubezpieczyć taką działalność w krajowych zakładach ubezpieczeń.

W uzasadnieniu do projektu napisano, że po pełnoskalowej agresji Federacji Rosyjskiej na Ukrainę w 2022 r. zakłady ubezpieczeń oferujące ubezpieczenia transportowe wyłączają z ochrony obszar państwa ukraińskiego w obowiązujących umowach ubezpieczenia lub wstrzymują zawieranie nowych w odniesieniu do rynku nad Dnieprem, o standardowych wyłączeniach ryzyk wojennych nie wspominając. Problem dotyczy szczególnie OC przewoźnika, ubezpieczeń cargo oraz AC. W efekcie tego przewóz towarów na terytorium Ukrainy w związku z wysokim ryzykiem wystąpienia szkód na skutek zdarzeń związanych z działaniami wojennymi staje się nieopłacalny. Projekt ma na celu usunięcie tej przeszkody i tym samym zwiększenie udziału przewoźników w obsłudze wymiany handlowej pomiędzy Polską i Ukrainą, co zdaniem projektodawcy pozwoli na poprawę sytuacji branży transportowej w Polsce.

Doprecyzowanie zakresu ochrony

Proponowane rozwiązanie polega na określeniu na podstawie upoważnienia ustawowego dla Rady Ministrów, zawartego w art. 2 ust. 10 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o ubezpieczeniach gwarantowanych przez Skarb Państwa (UUGSP), zdarzeń wchodzących w zakres ryzyka nadzwyczajnego w rozumieniu art. 2 ust. 8b tego aktu, występujących na terytorium Ukrainy, oraz przyczyn i dopuszczalnego okresu przejmowania tak określonego ryzyka przez KUKE, a także ograniczeniu ryzyka nadzwyczajnego do ryzyk pokrywanych ubezpieczeniami z grupy 3, 4, 7, 10 i 13 działu II, wedle załącznika do ustawy z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Dz. U. z 2024 poz. 838, z późn. zm.), tj. dotyczących transportu drogowego i szynowego (kolejno ubezpieczenia: casco pojazdów lądowych, casco pojazdów szynowych, przedmiotów w transporcie, obejmujące szkody w transportowanych przedmiotach, niezależnie od każdorazowo stosowanych środków transportu, OC wszelkiego rodzaju wynikającej z posiadania i użytkowania pojazdów lądowych z napędem własnym, łącznie z ubezpieczeniem odpowiedzialności, OC ogólnej).

Zielone światło KE

Zgodnie z zamysłem projektodawcy projekt będzie stanowił ramy dla programu pomocowego reasekuracji. Na jego wdrożenie wyraziła zgodę Komisja Europejska. Program wsparcia reasekuracyjnego w ubezpieczeniach w transporcie ma wartość 1,5 mld euro (6,4 mld złotych). Pomoc przewidziana w programie będzie miała formę reasekuracji gwarantowanej przez Skarb Państwa na poziomie 80%. Pozostałe 20% wezmą na siebie ubezpieczyciele. Program będzie obowiązywał do 30 czerwca 2027 r.

Projekt rozporządzenia ma zostać przyjęty przez Radę Ministrów w III kwartale 2025 r.

(AM, źródło: gov.pl, „GU”)

Atrakcyjne składki dla małoszkodowej floty

0
Małgorzata Aleksandrowicz-Szmulikowska

Za nami sześć miesięcy funkcjonowania programu Fleet4You oferowanego przez Societe Generale Insurance (SGIP) adresowanego do firm użytkujących flotę minimum pięciu pojazdów do 3,5 tony. Pół roku uprawnia do przeprowadzenia pierwszych analiz.

Chciałabym się z państwem podzielić podsumowaniem. Dla przypomnienia podaję główne założenia:

  1. Oferujemy pakiet ubezpieczeń: OC, AC, NNW, Zielona Karta, w tym ubezpieczenie auto casco typu all risk;
  2. Umożliwiamy dostęp do sieci rekomendowanych przez ubezpieczyciela warsztatów;
  3. Dostarczamy ubezpieczenie bagażu i kluczyków od kradzieży bez dodatkowych kosztów;
  4. Gwarantujemy:
  • niezmienność składki przez 12 miesięcy od przyjęcia oferty,
  • brak konsumpcji sumy ubezpieczenia,
  • elastyczne podejście do ceny, z atrakcyjną stawką dla bezpiecznie jeżdżących kierowców.

Chcę podkreślić, że program jest niewątpliwie atrakcyjny, jeżeli chodzi o wysokość składki ubezpieczeniowej dla tych klientów, którzy dbają o bezpieczeństwo jazdy oraz rejestrują niewielką liczbę szkód ubezpieczeniowych. Taryfy budujemy na podstawie kilkunastu parametrów, w tym frekwencji szkodowej za ostatnie lata. Jeśli na podstawie raportów z Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego flota jest mało szkodowa, to firma może spodziewać się atrakcyjnych składek dla pojazdów wchodzących do programu, ale również tych, które zostaną objęte programem w ciągu 12 miesięcy, licząc od startu pierwszej polisy.

Nasze skuteczne działania nad rozwojem dystrybucji doprowadziły do nawiązania współpracy z wieloma brokerami, a liczba przygotowywanych ofert dla klientów znacząco rośnie tydzień do tygodnia. Odpowiadamy na zapytania w ciągu kilku dni. Zawsze wracamy z wyjaśnieniem, także wówczas, kiedy ze względu na wykluczenia (np. działalność kurierska lub wynajem krótkoterminowy) nie jesteśmy w stanie przygotować oferty cenowej.

Wierzymy w długotrwałe relacje oraz wzajemne zaufanie, a informacje od klientów wpływają na modyfikacje programu.

Jak wspomniałam, jesteśmy w stałym kontakcie z naszymi klientami, rozmawiamy o ich potrzebach i pomysłach dotyczących kształtu programu i procesów jego obsługi. Jednym z przykładów jest assistance. Wystartowaliśmy bez „zaszytego” komponentu assistance. Biorąc jednak pod uwagę potrzebę naszych klientów, którzy ten element traktują jako niezbędne wsparcie dla funkcjonowania biznesu, teraz finalizujemy dodanie wariantu podstawowego w ramach ceny pakietu oraz wariantów rozszerzonych za dopłatą dodatkowej składki ubezpieczeniowej.

Zmniejszyliśmy również minimalną liczbę pojazdów we flocie z dziesięciu do pięciu, dzięki czemu poszerzamy dostępność programu do jeszcze szerszego grona klientów. To tylko dwa, najbardziej znaczące przykłady zmian.

Wprowadziliśmy też modyfikacje listy wykluczeń czy zmiany prezentowania oferty klientowi. Wszelkie uwagi analizujemy i na ich podstawie modyfikujemy program z korzyścią dla naszych klientów.

Zachęcamy do kontaktu z nami w celu nawiązania współpracy. Wierzymy w długoterminowe partnerstwo, umiejętność słuchania, proaktywność i wzajemny szacunek.

Małgorzata Aleksandrowicz-Szmulikowska
dyrektorka ds. rozwoju biznesu
Societe Generale Insurance m.aleksandrowicz@societegenerale-insurance.pl

18,306FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie