Blog - Strona 214 z 1521 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 214

Resort finansów zaniecha poboru podatku od odszkodowań

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Kwestia opodatkowania odszkodowań na rzecz przedsiębiorców, którzy ucierpieli w związku z wrześniową powodzią, wzbudziła spore poruszenie opinii publicznej. Dlatego Ministerstwo Finansów planuje opracować rozporządzenie w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od tego rodzaju dochodów/przychodów.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami odszkodowania wypłacone przez ubezpieczyciela za straty powodziowe obejmujące szkody w składnikach majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą są uznawane za przychód z działalności gospodarczej, chyba że są one wymienione w katalogu zwolnień podatkowych. Istnieje możliwość zwolnienia z opodatkowania odszkodowań, ale pod pewnymi warunkami.

Powyższa kwestia stała się głośna podczas tegorocznej powodzi, wywołując spore poruszenie opinii publicznej. W sprawie zwolnienia z opodatkowania tego rodzaju świadczeń bądź też skorzystania z zaniechania poboru daniny interweniował m.in. Rzecznik Praw Obywatelskich. MF posłuchało tych apeli, wpisując do swojego wykazu prac legislacyjnych rozporządzenie w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego. Regulacja zawiera propozycję zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych w rozumieniu ustawy PIT i podatku dochodowego od osób prawnych w rozumieniu ustawy CIT od dochodów (przychodów) osiągniętych przez:

  • podatników podatku dochodowego osób fizycznych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą,
  • podatników podatku dochodowego od osób prawnych, z tytułu odszkodowań z tytułu ubezpieczeń majątkowych, otrzymanych przez poszkodowanych w rozumieniu art. 2 ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi, w związku z powodzią we wrześniu 2024 r.

Zaniechanie dotyczyć będzie zatem osób fizycznych, prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, które na skutek powodzi doznały szkód majątkowych lub utraciły, choćby czasowo, możliwość korzystania z posiadanej nieruchomości lub lokalu.

Zaniechanie objęłoby dochody (przychody) uzyskane przez beneficjentów wsparcia od 14 września 2024 r. do 31 grudnia 2026 r. a zatem okres zaniechania uległby wydłużeniu dodatkowo o 1 rok. Pozwoli to na objęcie rozporządzeniem okresu od pierwszego dnia powodzi, w perspektywie następnych 2 lat.

Rozporządzenie ma wejść w życie w grudniu tego roku.

(AM, źródło: Ministerstwo Finansów)

PZU: Ponad 181 mln zł dla poszkodowanych przez powódź

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

PZU wypłacił prawie 181,5 mln zł zaliczek i odszkodowań z tytułu szkód powstałych w wyniku wrześniowej powodzi na południu Polski.

Jak przekazało biuro prasowe PZU, „według stanu na poranek 3 października 2024 r. sumaryczna wartość wypłaconych na ten dzień zaliczek i odszkodowań wyniosła blisko 181,5 mln zł” – podał Bankier.pl za PAP.

3 października prezes PZU SA Artur Olech poinformował w mediach, że zakład dotychczas wypłacił powodziowe zaliczki lub pełne odszkodowania w ramach 30 tys. polis i przyjął 39 tys. zgłoszeń.

Więcej

(AM, źródło: Bankier.pl, PAP)

O standaryzacji produktów detalicznych na konferencji EKF Ubezpieczenia

0
Źródło zdjęcia: EKF

3 października Aleksander Daszewski, zastępca dyrektora Departamentu Ubezpieczeniowo-Emerytalnego w Biurze Rzecznika Finansowego, wziął udział w konferencji EKF Ubezpieczenia: „Sprzedaż, innowacje, ryzyko”, zorganizowanej przez Europejski Kongres Finansowy.

Podczas panelu dyskusyjnego Aleksander Daszewski przedstawił szersze stanowisko Rzecznika w odniesieniu do możliwości standaryzacji produktów ubezpieczeniowych w obrocie detalicznym. Zaprezentował autorską koncepcję standaryzacji polegającą na ujednoliceniu w pewnym zakresie produktów przeznaczonych dla detalicznych odbiorców usług ubezpieczeniowych, przy jednoczesnym zachowaniu możliwości ich dalszego innowacyjnego rozwoju, co jest również istotną korzyścią dla dalszego zrównoważonego budowania konkurencyjności na rynku.

W trakcie debaty omówiono kluczowe kwestie związane z korzyściami oraz wyzwaniami wynikającymi z próby ujednolicenia detalicznych produktów ubezpieczeniowych, ich wpływem na innowacyjność i konkurencyjność branży, a także rosnącą rolą zaufania klientów do firm ubezpieczeniowych.

(AM, źródło: RzF)

SPBUiR zaprasza na szkolenie o wyłączeniach odpowiedzialności ubezpieczyciela w ubezpieczeniach majątkowych

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

10 października odbędzie się szkolenie online „Wyłączenia odpowiedzialności ubezpieczyciela w ubezpieczeniach majątkowych – interpretacja, zakres, obowiązywanie, skuteczność, konieczność uwzględniania w procedurze dystrybucyjnej”. Wydarzenie organizowane przez Stowarzyszenie Polskich Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych poprowadzi dr hab. Marcin Orlicki, prof. Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Agenda:

  1. Ochrona ubezpieczeniowa – pojęcie, zakres, ograniczenia, wyłączenia
  2. Ustawowe wyłączenia odpowiedzialności ubezpieczyciela w
  3. ubezpieczeniach majątkowych
  4. Wyłączenia ochrony ubezpieczeniowej wynikające z definicji przyjętych w OWU/umowie
  5. Umowne określenie zakresu ubezpieczenia (ryzyka nazwane)
  6. Umowne określenie zakresu ubezpieczenia (all risks)
  7. Wyłączenia odpowiedzialności ubezpieczyciela a sankcje gospodarcze (w kontekście wojny na Ukrainie)
  8. Wyłączenia ochrony ubezpieczeniowej wynikające z cech ubezpieczającego/ubezpieczonego (wyłączenia statusowe)
  9. Wyłączenia ochrony ubezpieczeniowej wynikające z cech przedmiotu ubezpieczenia (wyłączenia statyczne)
  10. Wyłączenia ochrony ubezpieczeniowej dotyczące sposobu zachowania się ubezpieczającego/ubezpieczonego (wyłączenia dynamiczne – behawioralne)
  11. Wyłączenia ochrony ubezpieczeniowej wynikające z przewidzianych w OWU/umowie powinności ubezpieczeniowych
  12. Prexisting conditions
  13. Wyłączenia ochrony ubezpieczeniowej dotyczące szczególnych okoliczności wypadku ubezpieczeniowego
  14. Wyłączenia terytorialne
  15. Wyłączenia wojenne
  16. Wyłączenia i ograniczenia odpowiedzialności wynikające z faktu niezapłacenia lub opóźnienia w płatności składki ubezpieczeniowej
  17. Jednoznaczne sformułowanie postanowień służących wyłączeniu odpowiedzialności
  18. Zrozumiałe sformułowanie postanowień służących wyłączeniu odpowiedzialności
  19. Interpretacja postanowień służących wyłączeniu odpowiedzialności
  20. Wyłączenia odpowiedzialności a problem dyskryminacji
  21. Wyłączenia odpowiedzialności a ustalenie docelowej grupy klientów przez twórcę produktu ubezpieczeniowego
  22. Wyłączenia odpowiedzialności w kontekście analizy potrzeb i wymagań klienta (wyłączenie ochrony, która jest klientowi potrzebna lub której wymaga)
  23. Wyłączenia odpowiedzialności w treści ustandaryzowanej informacji o produkcie ubezpieczeniowym
  24. Wyłączenia odpowiedzialności w treści skorowidza ogólnych warunków ubezpieczenia

Szkolenie odbędzie się w godz. 11.00–15.00.

Rejestracja

(AM, źródło: SPBUiR)

Generali: Polisy parametryczne mogą pomóc w ograniczeniu katastroficznej luki ubezpieczeniowej

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Generali i Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju (UNDP) opublikowały wspólny raport, w którym zaprezentowały, w jaki sposób ubezpieczenia parametryczne mogą pomóc rządom, przedsiębiorstwom i społecznościom na całym świecie w przygotowaniu finansowym na coraz częstsze i poważniejsze zagrożenia naturalne, od suszy, ekstremalnych upałów i cyklonów tropikalnych po sztormy, trzęsienia ziemi i inne wstrząsy.

Raport „Ubezpieczenia parametryczne w celu budowania odporności finansowej” bada, w jaki sposób to rozwiązanie ubezpieczeniowe może pomóc w zamknięciu luki wynoszącej 1,8 biliona dolarów – stanowiącej różnicę między stratami ubezpieczonymi i nieubezpieczonymi – dla społeczności i krajów znajdujących się na pierwszej linii powiązanych ze sobą kryzysów, w tym zmian klimatu.

Raport wskazuje również, w jaki sposób ubezpieczenia parametryczne mogą pomóc rządom, instytucjom finansowym, przedsiębiorstwom i gospodarstwom domowym zwiększyć produktywność i zachęcić do inwestycji, które są niezbędne dla zrównoważonej przyszłości.

Niniejszy raport pokazuje nasze zaangażowanie w rozwiązywanie problemu luki ubezpieczeniowej poprzez oferowanie innowacyjnych rozwiązań, które mogą wzmocnić odporność niedoubezpieczonych społeczności w wielu regionach świata. Ubezpieczenia parametryczne mogą być transformacyjne, zapewniając opłacalne, wydajne pokrycie ryzyka tym, do których wcześniej nie można było dotrzeć za pomocą tradycyjnych ubezpieczeń. W rezultacie pomaga to społecznościom i przedsiębiorstwom radzić sobie z zagrożeniami naturalnymi i przerwami w działalności – powiedział Christian Kanu, CEO Generali Global Corporate & Commercial (GC&C).

Raport opisuje narzędzia zaprojektowane w celu uczynienia ubezpieczeń parametrycznych bardziej dostępnymi dla tych, którzy są zainteresowani zrozumieniem, w jaki sposób mogą one być częścią szerszej strategii zarządzania ryzykiem. Dokument zawiera również zalecenia dotyczące tego, w jaki sposób rządy, organizacje i ubezpieczyciele mogą współpracować, aby stworzyć rodzaj ekosystemu niezbędnego do wsparcia rozwoju ubezpieczeń parametrycznych jako narzędzia ochrony wrażliwych społeczności.

(AM, źródło: Generali)

Geneva Association: Lepiej mieć klienta w ekosystemie

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Technologie cyfrowe zmieniają nasze życie, począwszy od sposobu znajdowania informacji po sposób dokonywania zakupu i korzystania z usług finansowych. Platformy cyfrowe, takie jak media społecznościowe i supermarkety online wykorzystują infrastrukturę online do ułatwienia interakcji i transakcji między stronami i są dominującym modelem biznesowym w gospodarce cyfrowej. Te platformy mogą również kontaktować się i wchodzić we wzajemne interakcje, tworząc ekosystemy platform cyfrowych.

Ludzie na ogół myślą o zakupie ubezpieczenia w określonych okolicznościach, np. przy okazji nabycia domu czy samochodu. Ekosystemy platform cyfrowych są modelem alternatywnym, w którym ubezpieczenie jest zintegrowane z produktami czy usługami oferowanymi online. Wygoda takiego zakupu „w jednym miejscu” jest dla doświadczenia klienta coraz ważniejsza. Ubezpieczyciele korzystają z ekosystemów platform cyfrowych, aby zaspokajać tego rodzaju potrzeby, poszerzać swoją bazę klientów i pozostawać w kontakcie z dotychczasowymi klientami.

Ekosystem platformy ubezpieczeniowej składa się z trzech komponentów:

  • platformy funkcjonującej na bazie technologii cyfrowej, takiej jak aplikacja na smartfona albo strona internetowa, która może być prowadzona przez ubezpieczyciela albo podmiot zewnętrzny;
  • ekosystemu multidostawcy, który konsoliduje produkty i usługi od różnych firm i z różnych branż (np. opieka zdrowotna czy usługi turystyczne);
  • transakcji ubezpieczeniowych przeprowadzanych na platformie cyfrowej między uczestnikami ekosystemu.

Ekosystem platformy ubezpieczeniowej kojarzy klientów z ubezpieczycielami, jest administratorem ułatwiającym wymianę informacji i płatności, jest też regulatorem, który dyscyplinuje uczestników oraz innowatorem w projektowaniu produktów.

Ekosystemy platform cyfrowych będą odgrywać coraz większą rolę w ubezpieczeniowych modelach biznesowych i stopniowo zmieniać sposób, w jaki produkty i usługi ubezpieczeniowe są dostarczane klientom, włącznie z tymi, którzy dziś mają ochronę ograniczoną lub niewłaściwą, albo nie mają jej wcale.

Ubezpieczenia wbudowane będą zdobywać przewagę, a gracze spoza branży ubezpieczeniowej mogą zyskiwać znaczenie na polu sprzedaży ubezpieczeń. Pośrednicy ubezpieczeniowi muszą się mierzyć z silną konkurencją ze strony ekosystemów platform cyfrowych ze względu na pokrywanie się funkcji.

Obecni od dawna na rynku ubezpieczyciele powinni proaktywnie wdrażać ekonomię platform i angażować się w istniejące ekosystemy platform cyfrowych. Dla największych ubezpieczycieli sensowne jest tworzenie własnych ekosystemów platform cyfrowych. Dla większości innych ubezpieczycieli bardziej realistycznym podejściem jest partnerstwo z istniejącymi ekosystemami platform cyfrowych, które wymaga mniejszych nakładów na inwestycje i zapewnia szybsze zwroty.

AC

Gazeta Ubezpieczeniowa nr 41/2024

0

Dodatek specjalny TRENDY W UBEZPIECZENIACH GRUPOWYCH:

  • Aneta Kłębokowska: Jak SIGNAL IDUNA organizuje leczenie w szpitalu? – str. 11
  • Tomasz Łakomy, Tomasz Pękala: Nowy portal dla brokerów od PZU Życie – str. 12
  • Grzegorz Waszkiewicz: Grupówka ze zdrowiem – razem czy osobno? – str. 14
  • Danuta Zmyj: Indywidualne potrzeby, grupowe rozwiązania – str. 14
  • Sylwia Więckiewicz: Personalizacja, cyfryzacja i ubezpieczenia medyczne – str. 15

Poza tym w numerze:

  • Tomasz Borowski: Mamy to! Połączenie Vienna Life zmienia układ sił na rynku – str. 2
  • Artur Makowiecki: Podsumowanie tygodnia. Woda opada, mogą zacząć się problemy – str. 4
  • Co nowego w ASF? – str. 5
  • Agnieszka Wądołowska, Wioletta Ziubińska, Aleksandra Piątkowska: Co mówią Dobre Agentki ASF? – str. 5
  • Phinance: Model współdzielenia klienta zwiększa efektywność – str. 6
  • Aleksandra Friedel, Igor Rusinowski: Unilink zmienia rynek ubezpieczeniowy na lepsze dla agentów i na zasadach agentów – str. 8
  • CUK Ubezpieczenia: Agenci ciekawi, ale nieufni wobec nowych technologii? – str. 9
  • Deloitte: Ubezpieczeniowy portret pokolenia Z – str. 18
  • Pablo Pernia Martin, Insurance Europe: O jakości produktu ubezpieczeniowego świadczą nie tylko niskie koszty – str. 19
  • Sławomir Dąblewski: Nieprecyzyjna definicja poważnego zachorowania – str. 21
  • Grzegorz Piotrowski: Ubezpieczenia, czyli pieniądze niewyrzucone w błoto – str. 21
  • Adam Kubicki: Dlaczego druga sprzedaż jest ważniejsza od pierwszej – str. 22
  • Biblioteczka ubezpieczeniowca: Peter F. Drucker, Menedżer skuteczny. Efektywności można się nauczyć – str. 22

Marcin Zieliński na czele Europ Assistance Polska

0
Marcin Zieliński

Jak dowiedziała się „Gazeta Ubezpieczeniowa”, Ryszard Grzelak nie kieruje już Europ Assistance Polska. Nowym dyrektorem generalnym został Marcin Zieliński, dotychczasowy dyrektor Departamentu Sprzedaży asystora. Biuro prasowe Europ Assistance Polska potwierdziło ustalenia „GU”.

– Ryszard Grzelak zdecydował się na realizację wyzwań poza grupą Europ Assistance. Ryszard był kluczowym członkiem naszego zespołu, a jego wkład w ciągu ostatnich prawie 20 lat był kluczowy dla sukcesu firmy w Polsce – powiedział Daniel Martínek, CEO Europ Assistance Eastern Europe.

Marcin Zieliński ma blisko ćwierć wieku doświadczenia w branży finansowej. Swoją karierę rozpoczął pod koniec 2001 r. w Europ Assistance Polska, skąd po ponad sześciu latach przeniósł się do BRE Ubezpieczenia (obecnie UNIQA). Następnie przez niecały rok był doradcą zarządu ds. ubezpieczeń w Aspiro (grupa BRE Banku), skąd w styczniu 2013 r. trafił do Aon Polska, w którym przez blisko pięć lat zarządzał działalnością gospodarczą firmy na terenie Polski Południowej i Południowo-Wschodniej. Od listopada 2016 r. ponownie w Europ Assistance Polska jako dyrektor Departamentu Sprzedaży.

Ryszard Grzelak stał na czele Europ Assistance Polska od 1 lutego 2005 r. Wcześniej, po szkoleniu menedżerskim i pracy w Deutsche Bank AG we Frankfurcie nad Menem (1992–1995), pracował w Polsce na stanowiskach kierowniczych w Grupie HypoVereinsbank (1997–2002) i w Banku Pekao SA (2003–2005), odpowiadając m.in. za zarządzanie sprzedażą i relacjami z klientami korporacyjnymi.

(źródło: inf. własna, Europe Assistance)

#ubezpieczeniowyLIVE: Innowacje ubezpieczeniowe. Jesień 2024

0

Zapraszamy na #ubezpieczeniowyLIVE, który odbędzie się w czwartek, 10 października 2024 r. w godzinach 13:00–14:30. Tematem odcinka będą innowacje w ubezpieczeniach.

W programie:

  • Jak sztuczna inteligencja wspiera pracę agenta ubezpieczeniowego? – Jan Nowak, szef projektu, i Izabela Dziadkowiak, menedżerka projektu owu24
  • Open Insurance – otwarte API dla ubezpieczeń w Polsce – Bartosz Bilicki, Chief Innovation Officer Polskie Polisy

Live na Facebooku

Live na LinkedInie

 

(AM)

PZU zachęca do profilaktyki onkologicznej

0
Źródło zdjęcia: PZU

PZU rusza z kampanią prewencyjną poświęconą profilaktyce onkologicznej, by zachęcić Polaków do zadbania o zdrowie swoje i najbliższych. Zakład przekaże także kilka tysięcy zaproszeń na stacjonarne konsultacje z lekarzem internistą, odbywające się w wybranych placówkach medycznych PZU Zdrowie.

„Nie gadaj, tylko się zbadaj!” – tym hasłem PZU chce wpłynąć na zwiększenie świadomości społecznej w zakresie profilaktyki zdrowotnej i oswoić lęk związany z wykonywaniem badań, szczególnie w kierunku chorób onkologicznych.

– Jako społeczeństwo chętnie rozmawiamy na tematy związane ze zdrowiem, ale badania profilaktyczne nie leżą w naszej naturze, z łatwością spychamy je na koniec listy priorytetów. W większości przypadków blokerem jest strach, bo choć o chorobach nowotworowych wiele się słyszy i mówi, to wciąż dużo jest w tym temacie niepewności i znaków zapytania. Dzięki kampanii „Nie gadaj, tylko się zbadaj!” chcemy odczarować onkologię i pokazać, że wczesne wykrycie choroby daje większe szanse na wyleczenie. Jako ubezpieczyciel na co dzień troszczymy się o zdrowie i życie milionów Polaków, dbamy o to, aby jak najdłużej cieszyli się dobrą formą i świetnym samopoczuciem. Dlatego wspólnie z naszymi partnerami merytorycznymi – Ministerstwem Zdrowia, Narodowym Instytutem Onkologii i PZU Zdrowie, będziemy prowadzić szeroką edukację w zakresie profilaktyki onkologicznej, tak by zwiększać świadomość społeczną w tym obszarze i przekonać Polaków, że nie warto się bać – mówi Marta Strzyżewska, dyrektorka zarządzająca ds. marketingu i zaangażowań społecznych PZU.

Chcąc zachęcić Polki i Polaków do rozmów z lekarzami oraz do profilaktyki zdrowotnej, PZU przekaże kilka tysięcy zaproszeń na Roczny Bilans Zdrowia, czyli stacjonarne konsultacje z lekarzem internistą, odbywające się w wybranych placówkach medycznych PZU Zdrowie. W ich ramach lekarze m.in.: przeprowadzą wywiad chorobowy oraz badanie fizykalne, ustalą, czy pacjent narażony jest na czynniki ryzyka chorób cywilizacyjnych, a także przekażą zalecenia co do zdrowego stylu życia i profilaktyki i, w razie potrzeby, wystawią skierowania na dalsze badania. Aby skorzystać z bilansu, nie trzeba mieć aktywnego pakietu opieki medycznej w PZU Zdrowie.

– Dzięki synergii podmiotów Grupy PZU i infrastruktury medycznej PZU Zdrowie możemy wspierać profilaktykę realizowaną na co dzień przez lekarzy rodzinnych. Roczny Bilans Zdrowia to zestaw badań, który pozwala na ocenę zdrowia pacjenta, między innymi pod kątem profilaktyki onkologicznej. Mam nadzieję, że ta rutynowa kontrola będzie dla zdecydowanej większości pacjentów potwierdzeniem świetnej formy. Natomiast te osoby, których wyniki badań będą wskazywały na objawy choroby, otrzymają dalsze zalecenia. Zależy nam na tym, aby każdy, kto korzysta z usług medycznych PZU Zdrowie, czuł się bezpiecznie – mówi dr n. med. Igor Radziewicz-Winnicki, prezes zarządu PZU Zdrowie.

(AM, źródło: PZU)

18,424FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie