Blog - Strona 22 z 1539 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 22

Europa Ubezpieczenia: Wyjazd zagraniczny coraz częściej z ubezpieczeniem

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Z badania ARC Rynek i Opinia, zrealizowanego przy współpracy z Europa Ubezpieczenia, wynika, że na zakup polisy turystycznej na wyjazd zagraniczny decyduje się 79% ankietowanych. Główną motywacją do wykupienia ubezpieczenia podróżnego jest ryzyko wysokich kosztów leczenia za granicą oraz perspektywa dłuższego wyjazdu zagranicznego

Jedna trzecia ubezpieczających się kupuje polisę na każdy wyjazd, a 46% uzależnia zakup od długości wyjazdu lub destynacji. Jedynie 11% ankietowanych nabywa ubezpieczenie tylko w sytuacji, kiedy jest ono w pakiecie wyjazdu turystycznego, a 10% w ogóle rezygnuje z tego typu ochrony.

– W kontekście pandemii czy zmieniających się uwarunkowań klimatycznych klienci na pewno stali się bardziej świadomi potencjalnych problemów, które mogą pojawić się w trakcie podróży. Co za tym idzie, coraz więcej osób decyduje się na ubezpieczenia turystyczne – komentuje Katarzyna Szepczyńska, dyrektorka Departamentu Sprzedaży Ubezpieczeń Turystycznych Europa Ubezpieczenia.

Zdrowie najważniejsze

Badani decydują się na zakup polisy, oczekując, że zapewni ona pokrycie ewentualnych kosztów leczenia (76%). To najważniejszy element ochrony dla zdecydowanej większości badanych. Z kolei 75% oczekuje, że ubezpieczenie zapewni ochronę w przypadku wypadków i urazów podczas podróży. Natomiast 45% respondentów podkreśla znaczenie ochrony mienia w podróży – zgubienie lub uszkodzenie bagażu to ryzyko, które chcą zminimalizować. Wielu badanych (39%) ceni też możliwość odzyskania kosztów, gdy podróż nie może się odbyć lub będą musieli ją przerwać i wcześniej wrócić do kraju Jedna trzecia respondentów oczekuje od ubezpieczenia ochrony w przypadku szkód wyrządzonych osobom trzecim za granicą.

– Choć świadomość ubezpieczeniowa rośnie, warto pamiętać, by kupując polisę, nie kierować się jedynie jej ceną. W przypadku konieczności hospitalizacji czy operacji podczas wyjazdu zagranicznego lub konieczności transportu medycznego do kraju, kwoty, które trzeba przeznaczyć na ten cel, nierzadko sięgają 300–400 tys. zł. Zbyt niski limit na koszty leczenia może skutkować koniecznością poniesienia części wydatków z własnej kieszeni. Dlatego przy zakupie polisy warto sprawdzić wysokość sumy ubezpieczenia i dostosować ją do miejsca podróży i sposobu spędzania przez nas czasu. Przy krótkoterminowym ubezpieczeniu wybór szerszej ochrony to koszt kilkudziesięciu złotych i nie warto narażać się na dodatkowy stres w sytuacji, gdy podczas podróży zaskoczą nas nieprzewidziane okoliczności – komentuje Katarzyna Szepczyńska.

Zakup polisy stacjonarnie i online

Ankietowani kupują polisy podróżne zarówno online, jak i stacjonarnie. Punkty sprzedaży stacjonarnej, np. biura podróży, odwiedza w tym celu 47% badanych. Z kolei 45% kupuje polisę online, w tym również przez porównywarki ubezpieczeń, takie jak rankomat.pl. 6% badanych korzysta z ubezpieczeń oferowanych razem z innymi produktami, np. kartą kredytową, czy usługami telekomunikacyjnym (tzw. ubezpieczeni wbudowane). 2% nie potrafiło określić, w jaki sposób zazwyczaj dokonuje zakupu polisy podróżnej.

– Choć ubezpieczenia turystyczne można kupić w bardzo wielu miejscach, takich jak aplikacje mobilne, czy nawet sklepy spożywcze – wiodącą rolę w ich sprzedaży w dalszym ciągu odgrywają doradcy. Agenci, pośrednicy turystyczni czy touroperatorzy pełnią istotną funkcję w edukowaniu turystów, tak aby ochrona, którą wykupują, faktycznie odpowiadała ich potrzebom. Z drugiej strony obserwujemy widoczny trend dostosowywania się ubezpieczycieli do potrzeb młodszych turystów, którzy oczekują pełnej obsługi przez internet – dodaje Katarzyna Szepczyńska. 

O badaniu

Badanie ARC Rynek i Opinia zrealizowano w maju br. metodą wspomaganego wywiadu komputerowego – CAWI. Zapytano w nim ponad 600 osób podróżujących turystycznie za granicę osób o podejście do ubezpieczeń podróżnych.

(AM, źródło: Europa Ubezpieczenia)

Eksperci branżowi opowiedzą o historii rozwoju ubezpieczeń

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Katedra Ryzyka i Ubezpieczeń Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie wraz z Katedrą Ubezpieczeń Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu oraz St. John’s University w USA organizują międzynarodową konferencję naukową zatytułowaną „The Third Global Conference on the History of Risk and Insurance”. Wydarzenie, którego patronem medialnym jest „Gazeta Ubezpieczeniowa”, odbędzie się w dniach 3–4 lipca w SGH. W jego trakcie zostanie zaprezentowana interesująca, i do tej pory nieznana szerokiemu gronu historia rozwoju ubezpieczeń w Polsce i edukacji ubezpieczeniowej na uczelni.

Podczas spotkania uczestnicy będą mieli możliwość analizowania kontekstu biznesowego, w tym lokalnych rynków ubezpieczeniowych, konkurencyjnych form zapobiegania ryzyku, a także interakcji pomiędzy lokalnymi i międzynarodowymi firmami ubezpieczeniowymi.

Tematyka konferencji obejmuje również społeczne i etniczne wzorce rynków ubezpieczeniowych oraz zmieniające się postrzeganie ryzyka w różnych kontekstach geograficznych i kulturowych, zwłaszcza w obliczu wdrażania nowoczesnych technologii, takich jak sztuczna inteligencja.

Konferencja to jedno z nielicznych tego typu wydarzeń w Europie, a także pierwsze w Polsce. Jej celem jest stworzenie przestrzeni do wymiany wiedzy i doświadczeń, a także budowy relacji między teorią i praktyką w obszarze historii i rozwoju ubezpieczeń.

Więcej na temat konferencji można znaleźć na jej stronie internetowej.

(AM)

PPK: Ponad 37 miliarda złotych aktywów, blisko 3,9 mln oszczędzających

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Na koniec maja 2025 roku łączna wartość aktywów netto (WAN) funduszy zdefiniowanej daty w Pracowniczych Planach Kapitałowych osiągnęła poziom 37,35 mld zł. To o 1,12 mld zł więcej niż w poprzednim miesiącu – podał PFR Portal PPK w najnowszym „Biuletynie miesięcznym”.

W ubiegłym miesiącu dołączyło do programu kolejne 28,5 tysięcy osób, zwiększając liczbę oszczędzających w PPK do 3,86 mln osób. To oznacza, że partycypacja w systemie osiągnęła poziom 53,18%. Liczba aktywnych rachunków PPK na dzień 31 maja 2025 roku to 4,70 mln sztuk.

Już 333 tys. podmiotów umożliwia swoim pracownikom udział w programie. Marta Damm-Świerkocka, członkini zarządu PFR Portal PPK, podkreśla, że największy wzrost partycypacji jest w firmach zatrudniających ponad 1000 osób, gdzie do programu przystąpiło blisko 80% pracowników. Średnie uczestnictwo w PPK w sektorze prywatnym przekroczyło 61%. Statystykę mocno zaniża sektor publiczny, w którym partycypacja wynosi niespełna 30%.

Dotychczas na rachunki oszczędzających w systemie wpłynęło 894 mln zł z tytułu wpłat powitalnych oraz 2,08 mld zł z dopłat rocznych z Funduszu Pracy. Uczestnik PPK, który oszczędza od grudnia 2019 r., ma na rachunku od 10 188 zł do 14 083 zł więcej, niż sam wpłacił, co oznacza zysk w wysokości od 135% do 186%.

(AM, źródło: PFR Portal PPK)

Credit Agricole: Kup rower, polisę dostaniesz gratis

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Credit Agricole umożliwia zakup rowerów oraz urządzeń transportu osobistego w ramach swojego systemu ratalnego. Wabikiem na klientów ma być darmowe ubezpieczenie od kradzieży.

– Rower to idealny towar na raty. Jest na tyle potrzebny w domu, że łatwo podjąć decyzję o jego zakupie, a kosztuje na tyle dużo, że trudno sfinansować go z bieżących przychodów. Kredyt ratalny jest tu doskonałym rozwiązaniem. Zwłaszcza, gdy dodatkowo można dostać ekstra bonusy – przekonuje Paweł Kosior, ekspert Credit Agricole.

Klienci, którzy skorzystają z kredytu ratalnego Credit Agricole na zakup roweru, hulajnogi elektrycznej lub urządzenia transportu osobistego, otrzymają bezpłatnie ubezpieczenie od kradzieży na 12 miesięcy. Jeśli do takiej sytuacji dojdzie, klient otrzyma zwrot kwoty zakupu sprzętu. Uzyskanie ubezpieczenia nie wymaga od klientów żadnych dodatkowych czynności podczas zakupu.

– Nie trzeba osobno kupować polisy i wypełniać dodatkowych formularzy. Wszystko dzieje się automatycznie – zachęca Paweł Kosior.

(AM, źródło: Credit Agricole)

Insurance Europe: CEO Lloyd’s wiceprzewodniczącym Rady Doradczej ds. Reasekuracji

0
Patrick Tiernan

Patrick Tiernan, dyrektor generalny Lloyd’s of London, został mianowany wiceprzewodniczącym Rady Doradczej ds. Reasekuracji (RAB), funkcjonującej w ramach Insurance Europe. Na tym stanowisku zastąpił swojego poprzednika w Lloyd’s, Johna Neala.

Nominacja następuje w kluczowym momencie dla branży ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, pośród rosnącej niestabilności geopolitycznej, przyspieszających zmian klimatycznych i szybkiej ewolucji technologii cyfrowych. Na tym tle RAB nadal opowiada się za otwartym i globalnie połączonym rynkiem reasekuracji, zdolnym do skutecznego reagowania na pojawiające się ryzyka.

– Jestem zaszczycony, że mogę objąć stanowisko wiceprzewodniczącego RAB i wesprzeć jej kluczową misję zapewnieniem, że reasekuracja pozostanie odpornym, innowacyjnym i globalnie dostępnym narzędziem do zarządzania ryzykiem. Nie mogę się doczekać ścisłej współpracy z Thierrym Légerem, przewodniczącym RAB, moimi kolegami członkami i interesariuszami w całej Europie, aby wzmocnić zdolność branży do ochrony społeczeństwa w coraz bardziej złożonym środowisku ryzyka – skomentował Patrick Tiernan.

Rada Doradcza ds. Reasekuracji (Reinsurance Advisory Board, RAB) Insurance Europe jest reprezentowana na szczeblu zarządczym przez siedmiu wiodących na świecie reasekuratorów: Gen Re, Hannover Re, Lloyd’s, Munich Re, PartnerRe, SCOR i Swiss Re. RAB ma na celu stymulowanie i utrzymanie stabilnego, innowacyjnego i konkurencyjnego środowiska rynkowego reasekuracji przez promowanie regulacji ułatwiających globalny transfer ryzyka za pośrednictwem reasekuracji i innych powiązanych z ubezpieczeniami rozwiązań.

(AM, źródło: Insurance Europe)

Odc. 286 – Jak dobrze ubezpieczyć event?

0

O tym, jak dobrze ubezpieczyć event, mówią w podcaście #RozmowyBezAsekuracji eksperci z firmy Colonnade: Adam Ilkiewicz, Diana Bożek oraz Katarzyna Boguszewska. Rozmawia Aleksandra E. Wysocka.

Dowiesz się:

  • Co dokładnie obejmuje polisa na wypadek odwołania wydarzenia?
  • W jaki sposób polisa Event Protect uzupełnia OC organizatora?
  • Kiedy najlepiej wykupić ubezpieczenie Event Protect i jak dobrać jego parametry?

POBIERZ | SUBSKRYBUJ W APPLE PODCASTS | SUBSKRYBUJ W SPOTIFY

Rząd chce fakultatywności kar za opóźnienia w likwidacji szkód

0
Źródło zdjęcia: Canva

Do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów trafiły dwa kolejne projekty założeń nowelizacji ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz. U. z 2025 r. poz. 367). Jeden z nich przewiduje zniesienie obligatoryjności każdorazowego karania ubezpieczycieli karami pieniężnymi przez nadzór za nieterminowość w likwidacji szkód, natomiast drugi umożliwia UFG gromadzenie w określonych przypadkach danych o numerach PESEL i REGON.

Pierwsza z projektowanych nowel ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych zakłada wprowadzenie fakultatywności w miejsce obowiązującej obecnie obligatoryjności karania karami pieniężnymi przez Komisję Nadzoru Finansowego. Nowy mechanizm dotyczyłby następujących sytuacji:

  • opóźnienia w wypłacie odszkodowania oraz w sytuacji niedopełnienia w terminie obowiązku informacyjnego wobec osoby występującej z roszczeniem,
  • nieudzielenia odpowiedzi na zgłoszone żądanie odszkodowawcze w przypadku szkód zagranicznych oraz w sytuacjach nieterminowego udzielenia odpowiedzi przez zakład ubezpieczeń na zgłoszone żądanie odszkodowawcze w przypadku szkód zagranicznych,
  • nieterminowego postępowania likwidacyjnego prowadzonego na rzecz UFG.

PESEL i REGON do wiadomości UFG

Celem drugiego z projektów jest umożliwienie Ubezpieczeniowemu Funduszowi Gwarancyjnemu, pełniącemu funkcję ośrodka informacji, na gromadzenie w rejestrze umów ubezpieczenia działu II grupy 3 i 10 (autocasco i OC posiadaczy pojazdów lądowych), zarówno danych o numerze PESEL, jak i numerze REGON. Uprawnienie to dotyczyć będzie osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą. Wspomniane dane będą następnie wykorzystywane przez zakłady ubezpieczeń do dokonywania oceny ryzyka.

Oba projekty mają zostać przyjęte przez rząd w III kwartale 2025 r.

Warto przypomnieć, że obecnie trwa również procedowanie trzech innych nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych. Pierwsza z nich przewiduje wprowadzenie ułatwień w zakresie komunikacji elektronicznej, natomiast druga umożliwia ubezpieczycielom oraz UFG weryfikowanie informacji o zastrzeżeniu PESEL. Z kolei trzecia przewiduje wprowadzenie ułatwień dla klientów trzech rodzajów polis obowiązkowych w zakresie rozwiązania umowy.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

Rafał Mosionek opuszcza VIG w Polsce

0
Rafał Mosionek

Rafał Mosionek, wiceprezes Compensy i prezes Beesafe, opuszcza Vienna Insurance Group w Polsce. Według źródeł „Gazety Ubezpieczeniowej” menedżer pozostanie w branży, a szczegóły dotyczące jego nowego miejsca pracy poznamy w sierpniu tego roku.

– Potwierdzam informację, że Rafał Mosionek złożył rezygnację z funkcji zastępcy prezesa Compensy i prezesa Beesafe. Obszary, który nadzorował w zarządzie Compensy, zostały rozdzielone między pozostałych członków zarządu. Tym samym zarząd Compensy kontynuuje pracę w obecnym pięcioosobowym składzie. Natomiast dalszym rozwojem Beesafe pokieruje szefowa Compensy Anna Włodarczyk-Moczkowska, która objęła stanowisko prezesa – przekazał „GU” Mariusz Gawrychowski, odpowiedzialny za komunikację w Compensie.

Rafał Mosionek był związany z Compensą w latach 2003–2004 nadzorując prace departamentu finansów i księgowości. Następnie w latach 2004–2013 zdobywał doświadczenie zawodowe na stanowiskach kierowniczych w departamentach finansowych w spółkach Commercial Union/Aviva (obecnie Allianz). Od 2013 r. odpowiadał za obszar finansów w zarządzie spółki Omniasig Vienna Insurance Group.  

Z dniem 1 lipca 2016 r.  Rafał Mosionek został powołany na stanowisko zastępcy prezesa zarządu majątkowej Compensy majątkowej oraz członka zarządu spółki życiowej. Pięć lat temu stanął też na czele Beesafe, cyfrowego ubezpieczyciela VIG, a od stycznia 2023 roku kierował Customer Experience Competence Center – centrum kompetencyjnym VIG, będącym częścią programu strategicznego VIG 25.

Rozmowa Aleksandry Wysockiej z Rafałem Mosionkiem

AW, AM

HaloTUwarta – nowy rozdział w komunikacji z pośrednikami

0

Warta uruchomiła nową platformę komunikacyjną dla swoich sieci sprzedaży. Serwis haloTUwarta to wiele ułatwień w codziennej pracy pośredników. Portal gromadzi w jednym miejscu wszystkie najważniejsze informacje potrzebne w działalności agencyjnej, zarówno majątkowej, jak i życiowej.

W świecie dynamicznie zmieniającego się rynku, w którym liczy się czas reakcji, dostęp do informacji i spójna komunikacja, Warta stawia kolejny ważny krok – uruchamia nową platformę komunikacyjną dla swojej sieci sprzedaży, liczącej ponad 56 tys. pośredników. To narzędzie, które nie tylko porządkuje i centralizuje komunikację, ale realnie wspiera efektywność biznesową całej organizacji.

Komunikacja podstawą skutecznej sprzedaży

– Szybka, jasna i regularna komunikacja z pośrednikami to dziś jeden z kluczowych czynników wpływających na wyniki sprzedaży i jakość obsługi klienta. Tradycyjne kanały komunikacyjne często bywają niewystarczające lub nieefektywne. Dobrze zaprojektowany system komunikacji pozwala nie tylko skuteczniej docierać z informacją, ale też poprawiać jakość pracy i wzmacniać zaangażowanie partnerów biznesowych – mówi Anna Fałek-Ranos, project manager wdrażająca haloTUwarta.

Nowa platforma jest odpowiedzią na te wyzwania. HaloTUwarta jest intuicyjna, dostępna, responsywna i estetyczna, a jednocześnie odpowiada na konkretne potrzeby sieci sprzedaży. Agenci mogą logować się do serwisu w prosty sposób, wykorzystując te same dane co do systemu sprzedażowego Warty.

– Przy przygotowywaniu nowej platformy komunikacji zależało nam, aby maksymalniedopasować ją do realnych potrzeb sieci. Wdrożenie poprzedziły konsultacje, testy i analiza oczekiwań, dzięki czemu portal nie jest tylko ładnym interfejsem, ale realnym wsparciem w codziennej pracy i komunikacji – dodaje Anna Fałek-Ranos.

Nowy portal pozwala na szybki przepływ informacji między siecią sprzedaży i pośrednikami. Jego adresatami są agenci, OWCA oraz menedżerowie sieci majątkowych i życiowych. Co ważne, treści prezentowane w serwisie są spersonalizowane, dostosowane do roli i zakresu działalności konkretnego użytkownika.

Jeden serwis – wszystkie kluczowe informacje

Nowa platforma to centrum komunikacyjne, stworzone z myślą o uproszczeniu dostępu do aktualności, materiałów sprzedażowych i narzędzi operacyjnych. Portal ma być dla odbiorców uporządkowanym źródłem wiedzy. Pośrednicy znajdą tu komunikaty sieci sprzedaży, aktualności dotyczące działań Warty, informacje o trwających i planowanych konkursach oraz ich wynikach, szczegóły programów sprzedażowych i akcji specjalnych. To również źródło bieżących wiadomości o zmianach produktowych i procesowych.

W serwisie nie zabraknie też treści znanych dotąd agentom z dotychczasowych publikacji w wartaINFO: informacji o ofercie, promocjach, nowych wdrożeniach i zmianach w systemach operacyjnych. Pojawią się też przypomnienia o obowiązkach szkoleniowych oraz najważniejsze zmiany legislacyjne, jak te związane z RODO czy IDD. Wszystko to w przejrzystej, skondensowanej formie.

Łatwy dostęp do aplikacji i narzędzi

Z poziomu platformy pośrednicy przejdą też bezpośrednio do wszystkich najważniejszych aplikacji i systemów wspierających ich pracę – bez potrzeby logowania się w wielu miejscach czy szukania linków. To znaczące ułatwienie, które oszczędza czas i zwiększa efektywność działań.

Centrum materiałów marketingowych i wiedzy

Platforma stanie się również multimedialnym centrum wiedzy i komunikacji marketingowej. Pośrednicy pobiorą stąd gotowe ulotki, poradniki, posty do mediów społecznościowych, podcasty, wideo oraz materiały szkoleniowe. Dzięki temu łatwiej i szybciej będą mogli wspierać swoją sprzedaż oraz budować profesjonalny wizerunek.

– Nasz nowy serwis jest wynikiem intensywnej współpracy między różnymi jednostkami organizacyjnymi w firmie. Dzięki pracy zespołowej udało nam się stworzyć serwis odpowiadający na realne potrzeby agentów. Chcemy, żeby dostęp do informacji wspierał ich w codziennej pracy. Dotychczas prowadziliśmy komunikację wielokanałowo, mieliśmy osobne źródła informacji, oddzielne systemy i publikacje. Teraz wszystko to zostało zintegrowane w jedną, wygodną przestrzeń, która zdecydowanie ułatwi pośrednikom wyszukiwanie informacji związanych z Wartą i pozwoli być im na bieżąco ze wszystkimi nowościami – mówi Dawid Mendyk, project manager wdrażający haloTUwarta.

Intuicyjność i wygoda użytkowania

Nowy serwis został zaprojektowany z myślą o użytkowniku – jego układ i logika działania przypominają popularne platformy społecznościowe, co czyni go intuicyjnym, przejrzystym i przyjemnym w obsłudze. Nacisk położono na prostotę, szybkość i dostępność treści – zarówno na komputerach, jak i urządzeniach mobilnych.

Transformacja PZU wymaga kilku zmian w przepisach

0
Źródło zdjęcia: PZU

Do przeprowadzenia procesu przekształcenia PZU w holding należy znowelizować trzy ustawy: o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, o dystrybucji ubezpieczeń i  prawo bankowe. Potrzebne jest też nowe rozporządzenie prezesa Rady Ministrów – zwraca uwagę „Dziennik Gazeta Prawna”.

Osoba związana z planowaną transakcją mówi gazecie, że zmiany w ustawie o działalności ubezpieczeniowej są niezbędne, aby móc przeprowadzić podział PZU. Obecny stan prawny na to nie pozwala. Z kolei zmiany w IDD są potrzebne, aby można było przenieść agentów wyłącznych ubezpieczyciela do wydzielanej spółki, która będzie prowadziła działalność ubezpieczeniową bez konieczności ich ponownego zgłaszania do rejestru prowadzonego przez Komisję Nadzoru Finansowego. Natomiast modyfikacja prawa bankowego jest niezbędna, gdyż obecnie pozwala ono łączyć się bankom tylko ze swoimi odpowiednikami.

Ministerstwo Finansów nie odpowiedziało na pytania „DGP” dotyczące stanu prac nad nowymi przepisami, które powinny szybko wejść w życie, gdyż pomysłodawcy transformacji PZU chcą ją przeprowadzić do połowy 2026 r. Najłatwiejszym zadaniem będzie z kolei zastąpienie PZU przez Pekao na liście spółek strategicznych Skarbu Państwa, do czego wystarczy jedynie rozporządzenia premiera.

„Dziennik Gazeta Prawna” z 23 czerwca, Łukasz Wilkowicz „Zmienić prawo, by zmienić PZU”

(AM, źródło: „Dziennik Gazeta Prawna”)

18,486FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie