Blog - Strona 230 z 1487 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 230

Marek Zefirian zakończył swoją misję w roli prezesa ARC Europe Polska

0
Marek Zefirian

Marek Zefirian, prezes zarządu ARC Europe Polska, zrezygnował z pełnionej funkcji, aby podjąć się realizacji nowych projektów. Firma podała, że decyzja była wynikiem wspólnych uzgodnień między udziałowcem spółki a samym zainteresowanym. Rezygnacja ma moc obowiązującą od 31 lipca.

– Serdecznie dziękujemy Markowi za wspaniałe 21 lat jego pracy w Grupie ARC Europe. Jego zaangażowanie i wkład w rozwój naszej firmy w Polsce miały fundamentalne znaczenie. Marek odegrał kluczową rolę w osiągnięciu przez ARC Europe Polska istotnej pozycji rynkowej oraz perspektyw do dalszego rozwoju zgodnie z przyjętą strategią grupy. Życzymy Markowi dalszych sukcesów w jego zawodowej karierze i liczymy na współpracę przy innych międzynarodowych projektach realizowanych przez ARC Europe – powiedział Willem Aal, prezes grupy ARC Europe.

– Praca w ARC Europe była dla mnie ogromnym przywilejem. Jestem bardzo wdzięczny za powierzone mi zaufanie, swobodę działania w budowaniu firmy, a także możliwość rozwoju zawodowego i personalnego. Chciałbym serdecznie podziękować moim najbliższym współpracownikom oraz całemu zespołowi ARC Europe Polska za współpracę i życzyć im wielu sukcesów zawodowych i osobistych – podsumował Marek Zefirian.

Od 1 sierpnia Willem Aal będzie pełnił funkcję tymczasowego prezesa ARC Europe Polska. Pod jego kierownictwem firma będzie kontynuować realizację przyjętej strategii mającej na celu dalszy dynamiczny wzrost biznesu w Polsce, dywersyfikację działalności oraz wprowadzenie szeregu innowacji rynkowych i procesów.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

Nadzór podsumował pracowity rok

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

2023 był rokiem wytężonej pracy Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego, jak i samej KNF. Duża część działań instytucji dotyczyła rynku ubezpieczeń.

Z opublikowanego 30 lipca sprawozdania z działalności UKNF i KNF w 2023 roku wynika m.in., że w ramach rynku ubezpieczeniowego (według stanu na 31 grudnia) Komisja nadzorowała 53 krajowe zakłady ubezpieczeń lub reasekuracji, w tym 23 zakłady działu I, 2940 zakładów działu II oraz 1 zakład reasekuracji. Nadzorowi KNF podlegało 1432 brokerów ubezpieczeniowych, 64 brokerów reasekuracyjnych, a także 28 060 agentów ubezpieczeniowych oraz agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające.

Mniej agentów, więcej OFWCA

W 2023 roku w ramach prowadzenia rejestru agentów ubezpieczeniowych rozpatrzono łącznie 196 213 wniosków, w tym 8520 o wpis, 178 012 o zmianę danych objętych wpisem oraz 9681 o wykreślenie z rejestru. Według stanu na ostatni dzień roku w rejestrze wpisanych było ogółem 28 060 agentów, o nieco ponad tysiąc mniej niż 12 miesięcy wcześniej. W ich wpisach ujawnionych było 278 301 osób fizycznych wykonujących czynności agencyjne, tj. OFWCA (+15 tys. r/r). Z kolei w rejestrze brokerów zarejestrowanych było 1432 brokerów ubezpieczeniowych (1433 w 2022 r.) oraz 64 brokerów reasekuracyjnych (58 rok wcześniej). W 2023 roku w rejestrze dokonano 3269 zmian danych objętych wpisem.

KNF wydała także 44 zezwolenia na wykonywanie działalności brokerskiej w zakresie ubezpieczeń lub reasekuracji, w tym 21 zezwoleń osobom fizycznym oraz 23 zezwolenia osobom prawnym. W okresie objętym sprawozdaniem prowadzonych było 28 postępowań w sprawie cofnięcia zezwolenia na wykonywanie takiej działalności.

Zagraniczni pośrednicy chętnie działają w Polsce

W 2023 roku notyfikowano 275 pośredników ubezpieczeniowych mających zamiar prowadzenia działalności na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, zgłoszonych przez organy rejestrowe lub organy nadzoru krajów członków Unii Europejskiej, natomiast wobec 141 pośredników notyfikację wycofano. Ponadto zamiar prowadzenia działalności na terytorium innych niż RP państw UE zgłosiło 2 agentów ubezpieczeniowych oraz 8 brokerów posiadających zezwolenie na wykonywanie działalności brokerskiej w zakresie ubezpieczeń.

Popularne świadczenie usług nad Wisłą

Według danych na 31 grudnia 2023 r., zgłoszenie zamiaru wykonywania działalności ubezpieczeniowej w Polsce na zasadzie swobody świadczenia usług dotyczyło łącznie 606 zakładów z państw członkowskich Unii Europejskiej oraz należących do Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Z kolei zgłoszenie zamiaru wykonywania działalności poprzez oddział przedstawiły 4 zakłady życiowe, 19 majątkowych oraz 1 reasekuracji (w tym 2 zakłady notyfikowały działalność zarówno w zakresie ubezpieczeń życiowych, jak i majątkowych).

W 2023 roku do KNF wpłynęło 17 zawiadomień zagranicznych zakładów ubezpieczeń o zamiarze podjęcia transgranicznej działalności na zasadzie swobody świadczenia usług. Nikt nie miał zamiaru utworzyć oddziału w Polsce na zasadzie swobody przedsiębiorczości. Dodatkowo 24 zakłady z państw UE notyfikowały zamiar zmiany zakresu transgranicznej działalności ubezpieczeniowej prowadzonej na terytorium RP, zaś 13 zgłosiło zaprzestanie prowadzenia działalności w naszym kraju. Ponadto otrzymano 9 zawiadomień dotyczących unijnych ubezpieczycieli w zakresie zgłoszenia zamiaru przeniesienia całości lub części portfela ubezpieczeń do innego zakładu ubezpieczeń.

Szeroki zakres kontroli

W minionym roku nadzór przeprowadził 21 inspekcji, w ramach których odbyło się 14 kontroli oraz 7 wizyt nadzorczych, w tym czynności kontrolne w 8 zakładach ubezpieczeń na życie (5 kontroli oraz 3 wizyty nadzorcze) oraz 13 w zakładach ubezpieczeń osobowych i majątkowych (9 kontroli i 4 wizyty nadzorcze). Wszystkie postępowania miały charakter problemowy i obejmowały swym zakresem jedno lub dwa zagadnienia. Jedną z kontroli przeprowadzono na podstawie wniosku zagranicznego organu nadzoru. W 2023 roku przeprowadzono czynności kontrolne w zakresie m.in.:

  • procesów likwidacji szkód lub spełniania świadczeń (wraz z weryfikacją formularzy samooceny stopnia wdrożenia rekomendacji dotyczących likwidacji szkód komunikacyjnych złożonych przez zakłady),
  • wyceny rezerw techniczno-ubezpieczeniowych dla celów wypłacalności i dla celów rachunkowości,
  • spełnienia wymogów dotyczących kapitałowego wymogu wypłacalności (SCR),
  • reasekuracji.

W związku z ustaleniami poczynionymi w toku czynności kontrolnych wydano 122 zalecenia w celu zapewnienia zgodności działalności zakładu z przepisami prawa, statutu lub planem działalności, poprawy i wzmocnienia systemu zarządzania, zapobieżenia naruszaniu interesów ubezpieczających, ubezpieczonych i uprawnionych z umów ubezpieczenia oraz usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych w procesie nadzoru.

OC głównym obszarem kontrowersji

Do najczęściej identyfikowanych problemów zaliczały się m.in. nieprawidłowości związane z prowadzeniem postępowania likwidacyjnego, w tym naruszenie art. 14 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, poprzez np. naruszenie terminów wypłaty odszkodowania. Innym rodzajem problemów były naruszenia interesów uprawnionych do odszkodowania z OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, w szczególności poprzez stosowanie w celu ustalenia odszkodowania metodą kosztorysową stawek za roboczogodzinę niebędących stawkami stosowanymi faktycznie przez warsztaty naprawcze działające na rynku lokalnym wyznaczonym przez miejsce zamieszkania poszkodowanego lub miejsce zdarzenia.

Dystrybutorzy pod lupą

W 2023 roku przeprowadzono czynności kontrolne w 15 podmiotach zajmujących się dystrybucją ubezpieczeń na podstawie ustawy o dystrybucji ubezpieczeń. Przeprowadzono 7 kontroli u agentów ubezpieczeniowych oraz 6 u brokerów ubezpieczeniowych. Sześć z tych postępowań kontrolnych (5 u brokera i 1 u agenta) miały charakter kompleksowy i obejmowały swym zakresem działalność pośrednika ubezpieczeniowego w zakresie jej zgodności z przepisami prawa. W przypadku 6 kontroli agentów ich zakresem objęto wybrane zagadnienia dotyczące czynności dystrybucji ubezpieczeń, w tym organizację i nadzór agenta nad wypełnianiem obowiązków informacyjnych wobec klienta oraz terminowym zgłaszaniem do zakładów ubezpieczeń zmian danych objętych wpisem do rejestru agentów. W ramach kontroli brokera objęto wybrane zagadnienie – wykonywanie czynności brokerskich przez osoby uprawnione.

Oprócz tego przeprowadzono także 2 kontrole w zakładach ubezpieczeń w zakresie korzystania z usług agentów. W związku z ustaleniami poczynionymi w toku czynności kontrolnych wobec dystrybutorów wydano 53 zalecenia w celu zapewnienia zgodności ich działalności z przepisami prawa, w tym 37 zaleceń dla agentów, 15 zaleceń dla brokerów i 1 zalecenie dla zakładu ubezpieczeń.

W roku 2023 w wyniku przeprowadzonej analizy zgłoszeń dotyczących działalności krajowych i zagranicznych zakładów ubezpieczeń oraz pośredników ubezpieczeniowych, w przypadku 6 zakładów działu I oraz 3 z działu II wydano zalecenia dostosowania działalności do przepisów ustawy o działalności ubezpieczeniowej, natomiast w przypadku 169 zgłoszeń skierowano wnioski o nałożenie kar pieniężnych na 12 zakładów działu II w związku z naruszeniem art. 14 ustawy o działalności ubezpieczeniowej.

(AM, źródło: KNF)

Nowela ustaw ubezpieczeniowych już w Sejmie

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Przyjęty 16 lipca przez Radę Ministrów rządowy projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK oraz ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej trafił już do Sejmu. Prace nad aktem zostaną podjęte na początku września.

Z informacji zamieszczonych na stronie internetowej Sejmu wynika, że projekt wpłynął do niego 19 lipca. Trzy dni później został skierowany do Komisji Finansów Publicznych. Ta z kolei ma czas na przedstawienie sprawozdania do 10 września. Dzień później rozpocznie się pierwsze powakacyjne posiedzenie Sejmu (jego porządek nie jest jeszcze znany).

Projekt implementuje do polskiego porządku prawnego postanowienia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2118 z dnia 24 listopada 2021 r. zmieniającej dyrektywę 2009/103/WE w sprawie ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe w związku z ruchem pojazdów mechanicznych i egzekwowania obowiązku ubezpieczania od takiej odpowiedzialności (tzw. dyrektywa komunikacyjna). Ponadto dostosowuje krajowe przepisy do wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 21 grudnia 2021 r. w sprawie C-428/20. Te przepisy wprowadzą nową definicję „pojazdu” oraz regulację pojęcia „ruchu pojazdu”. Nowela podwyższa też minimalne wysokości sum gwarancyjnych w OC ppm. Ich nowe, wyższe poziomy będą wynosić:

  • 6,45 mln euro w przypadku szkód na osobie w odniesieniu do jednego wypadku bez względu na liczbę osób poszkodowanych lub 1,3 mln euro w odniesieniu do jednej osoby poszkodowanej,
  • 1,3 mln euro w przypadku szkody majątkowej w odniesieniu do jednego wypadku bez względu na liczbę osób poszkodowanych.

Więcej:

(AM, źródło: Sejm, gu.com.pl)

InterRisk – zaufany partner na lata

0
Daniel Kaliszuk

Rozmowa z Danielem Kaliszukiem, członkiem zarządu InterRisk, na temat sprzedaży ubezpieczeń w czasach pełnych wyzwań, nowych projektów i 30-lecia spółki

Redakcja „Gazety Ubezpieczeniowej”: – Panie Prezesie, odpowiada Pan za bardzo ważny obszar, zarządzając Pionem Sprzedaży i Marketingu. Proszę powiedzieć, jak zmienił się rynek i czy sprzedaż ubezpieczeń wymaga obecnie więcej wysiłku niż jeszcze dziesięć lat temu?

Daniel Kaliszuk: – Rynek na pewno zmienił się w zakresie narzędzi, technologii i oceny ryzyka. Przykładem z przeszłości może być słynna prosta tabelka ze stawkami za ubezpieczenia komunikacyjne, którą obecnie zastąpiły zaawansowane systemy wyceny zależnej od bardzo wielu czynników.

Z punktu widzenia samej sprzedaży ubezpieczeń nasza praca była i jest bardzo wymagająca. To, co pozostaje niezmienne, to znaczenie relacji z naszymi partnerami, które rozwijamy konsekwentnie, zarówno na poziomie centrali, jak i lokalnie w oddziałach w całej Polsce. To właśnie bliska współpraca pozwala sprostać wielu wyzwaniom, takim jak rosnące oczekiwania klientów w zakresie personalizacji oferty i obsługi umowy.

Ważnym kanałem dystrybucji ubezpieczeń InterRisk są pośrednicy i brokerzy. Proszę powiedzieć, jak obecnie ta współpraca się układa i jak silne jest to partnerstwo?

– Zarówno agenci, jak i brokerzy są dla nas kluczowym kanałem sprzedaży. Mamy świadomość, że to od nich zależy, jakie rozwiązanie wybierze klient. Dokładamy starań, aby jak najlepiej rozwijać tę współpracę. Przez lata zdobyliśmy cenne doświadczenie, ale również wypracowaliśmy silną sieć kontaktów.

Obecnie współpracujemy z ok. 3200 agentami, 800 brokerami oraz blisko 50 tys. OFWCA. Stale też poszerzamy grono naszych pośredników i wywiązujemy się ze złożonych obietnic. Wspomnę, że działamy zarówno z uznanymi brokerami i firmami międzynarodowymi, jak i z małymi, rodzinnymi agencjami. Posiadamy dużą sieć oddziałów w całej Polsce, dzięki czemu możemy być w bliskiej relacji z naszymi pośrednikami, oferując im otwartość i elastyczność – wiem, że jest to bardzo doceniane.

Jaki są plany spółki w tym roku?

– Ten rok jest dla nas wyjątkowy, ponieważ obchodzimy 30-lecie działalności i wiele wydarzeń jest skupionych wokół tego jubileuszu. Przygotowaliśmy zatem specjalną komunikację z rynkiem, wyróżnienia dla zasłużonych pracowników InterRisk, jesteśmy również aktywni w czasie kluczowych wydarzeń branżowych. Jako przykład podam Kongres Brokerów, gdzie oprócz przygotowania części merytorycznej, świetnie odebranej przez środowisko brokerskie, mieliśmy również okazję wspólnie świętować nasz jubileusz.

Natomiast jeśli chodzi o główny i najważniejszy w mojej ocenie projekt, to wskazałbym nieodległy start nowej, wielodostępowej platformy sprzedażowej. Wierzę, że będzie to zmiana w naszej firmie, która uplasuje nas w czołówce firm oferujących zawansowane rozwiązania technologiczne na rynku.

Czy również w tym roku zaplanowaliście loterię dla pośredników ubezpieczeniowych?

– Tak, ruszamy jesienią i już teraz serdecznie zapraszam agentów na jubileuszową edycję naszej e-zdrapki. Stała się ona w ostatnich latach naszym znakiem rozpoznawczym i mamy wiele pytań o kolejne edycje. Tym razem również przygotowaliśmy pulę kilku tysięcy nagród. Do wygrania będzie m.in. samochód osobowy.

Powróćmy do Państwa działalności. W firmie istotną funkcję pełni Rzecznik Klienta InterRisk. Jaka jest jego rola?

– W InterRisk postawa klientocentryczna, wychodzenie naprzeciw oczekiwaniom klientów jest wartością, która towarzyszy nam w każdym aspekcie działalności, od tworzenia oferty produktowej, poprzez proces dystrybucji, aż po procesy związane z likwidacją szkód i obsługą umów. W 2019 r. jako jedno z pierwszych towarzystw ubezpieczeniowych w Polsce powołaliśmy do życia instytucję Rzecznika Klienta, który odgrywa ważną rolę w naszej spółce i jest bardzo doceniany przez klientów.

Reprezentuje interesy ubezpieczonych w InterRisk, prowadzi badania jakości obsługi na każdym etapie kontaktu klientów z naszą organizacją. Rzecznik inicjuje przedsięwzięcia wspierające jakość likwidacji. Pochwalę się, że na koniec 2023 r. aż dwukrotnie spadła nam liczba reklamacji w OC i AC, a ponad 90% klientów ocenia Assistance InterRisk jako bardzo dobry.

Wspomnę również, że wielokrotnie byliśmy wyróżniani przez Komisję Nadzoru Finansowego jako „Spółka przyjazna mediacji”. Doceniono naszą otwartość i kompromisowe podejście w rozwiązywaniu kwestii spornych z klientami.

Z myślą o swoich klientach InterRisk rozwija także Customer Experience, obszar, który w obecnych czasach stanowi jeden z kluczowych dla każdej marki.

– Od momentu powołania Działu Customer Experience w 2023 r. wszystkie procesy w InterRisk optymalizujemy z myślą o doświadczeniu naszych klientów. Ważne jest dla nas, aby nie tylko gromadzić wiedzę, lecz wdrażać istotne zmiany w życie. Na przykład dzięki dialogowi z klientami udało się nam skrócić czas wypłaty odszkodowań, w niektórych grupach produktowych nawet o połowę.

Badania instytutu IQS wskazują na to, że ponad 80% klientów ocenia naszą likwidację jako bezproblemową i szybką, a naszych likwidatorów – nie tylko jako kompetentnych, ale także empatycznych. Wzrastające zadowolenie klientów w prosty sposób wpływa na zwiększenie ich lojalności, która przejawia się w deklaracji ponownego zakupu ubezpieczenia.

InterRisk prowadzi również wiele aktywności z myślą o edukacji Polaków.

– Uważamy, że nieustannie należy poszerzać wiedzę Polaków w zakresie ubezpieczeń, co robimy na naszym blogu #UczymyUbezpieczeń i za pośrednictwem social mediów. Przy okazji, zachęcamy do prozdrowotnych postaw, dbałości o zdrowie i środowisko oraz uważności na potrzeby innych.

W ubiegłym roku rozpoczęliśmy również działania edukacyjne w zakresie zarządzania ryzykiem w ubezpieczeniach korporacyjnych. Inżynierowie z zespołu InterRisk PRO prowadzą szeroko zakrojone szkolenia w tym zakresie.

Spółka świętuje w tym roku 30 lat obecności na rynku. Co chciałby Pan przekazać Państwa partnerom w związku z jubileuszem InterRisk?

– Przede wszystkim bardzo dziękuję naszym partnerom za zaufanie i bardzo dobrą współpracę. Zawsze możemy liczyć na ich zaangażowanie oraz informację zwrotną, która pozwala nam się zmieniać i rozwijać.

Przy tej okazji chcę także podziękować klientom za wybór naszej oferty spośród tak wielu dostępnych na rynku. Jednak szczególne podziękowania kieruję do całego zespołu InterRisk za zaangażowanie i ciężką pracę. Chcę podkreślić, że pomimo szybkiego rozwoju technologii to wciąż ludzie pozostają najważniejszym ogniwem w naszej organizacji.

Dziękujemy za rozmowę i życzymy InterRisk realizacji wszystkich planów oraz dalszych sukcesów na rynku ubezpieczeniowym.

To był intensywny i niezwykle inspirujący czas!

0
Źródło zdjęcia: Asist

W czerwcu mieliśmy przyjemność zorganizować siódmy już cykl konferencji Asist, na którym spotkaliśmy się z ponad 400 pośrednikami w województwach: pomorskim, wielkopolskim, mazowieckim i dolnośląskim. To był intensywny i niezwykle inspirujący czas, pełen dynamicznych działań i wartościowych rozmów.

Nasze priorytety

Wsłuchujemy się w potrzeby rynku i sugestie naszych pośredników, dzięki temu wiemy, jaki charakter mają przybrać nasze spotkania. W tym roku temat przewodni brzmiał: „Wyzwania to nasza codzienność”, gdyż zmagamy się z coraz większymi oczekiwaniami świadomych klientów, obowiązkami nakładanymi przez towarzystwa ubezpieczeniowe, dynamicznie działającą konkurencją czy zmieniającymi się przepisami prawa.

Plan na przyszłość

Na konferencjach przedstawiliśmy nasze plany na przyszłość, o których mówili Rafał Ćwikliński, prezes zarządu Asist, i Bartosz Słupski, członek zarządu Asist.

Kładziemy ogromny nacisk na rozwój działów ubezpieczeń życiowych i korporacyjnych oraz zwiększenie naszej obecności w terenie i rozwój działu Regionalnych Kierowników Sprzedaży. Głównie będziemy się skupiać na intensywniejszych działaniach w terenie, mających na celu rozwój struktury portfela Asist wraz ze swoimi pośrednikami.

Prezes przypomniał, jak ogromne zaplecze ludzi wspiera naszych pośredników w ich codziennej pracy, poprzez zaangażowanie naszych departamentów, począwszy od osób z departamentu sprzedaży, poprzez departament administracyjny, prawny, jak również kluczowy departament Compliance oraz departament IT, które dbają o bezpieczeństwo ich biznesu.

Przedstawił również plany rozwoju nowego systemu oraz rozbudowy elitarnego programu lojalnościowego.

Anna Pokorska, dyrektorka Departamentu Sprzedaży, podsumowała wyniki 2023 r. i podziękowała za nie pośrednikom, podkreślając tym samym, jak ważna we współpracy jest relacja i budowanie wspólnego biznesu z naszymi partnerami. Szczegółowo przedstawiła podjęte działania wspierające sprzedaż.

Przypomniała, jak ważnym wydarzeniem minionego roku była dla całego zespołu Asist integracja z PIB Group, jedną z największych w Europie niezależnych grup skupiających wyspecjalizowanych pośredników ubezpieczeniowych, która dokonała ok. 100 aktywizacji od 2016 r., posiada 2,7 mld funtów składki, 500 mln funtów przychodu i z którą Asist prężnie się rozwija.

Monika Trzaskowska, dyrektorka Działu Regionalnych Kierowników Sprzedaży, wraz ze swoim zastępcą Piotrem Komorowskim omówili proces dynamicznej ekspansji w terenie, core biznesu działu oraz codzienne wsparcie pośredników i wizję rozwoju na przyszłość.

Wartość dodana

Zaprosiliśmy do udziału w tegorocznym cyklu konferencji gości specjalnych: Anetę Siudę i Patryka Włodarczaka, którzy prowadzili blok życiowy, podczas którego przedstawili techniki sprzedaży oraz przekazali nam ogrom wiedzy praktycznej.

Dodatkowo uczestnicy mieli okazję wziąć udział w szkoleniu z pierwszej pomocy, prowadzonym przez doświadczony zespół ratowników medycznych. Udział w szkoleniu potwierdzony został certyfikatem jego ukończenia. Dodatkowo uczestnicy mogli skorzystać z porad doświadczonego fizjoterapeuty.

Integracja i relacje zawodowe

Po części merytorycznej uczestnicy mogli wziąć udział w spływie kajakowym, który stał się już tradycją w Asist, a po jego zakończeniu w uroczystej kolacji. Natomiast w Starogardzie Gdańskim zorganizowana została uroczysta kolacja tematyczna w stylu GOLD z motywem przewodnim blasku i elegancji, która nawiązuje do trwającego konkursu, a którego nagrodą główną jest luksusowa wycieczka do Dubaju.

Cieszymy się, że Konferencje Asist 2024 były nie tylko okazją do nauki i wymiany wiedzy, ale także do integracji i rozwoju relacji zawodowych.

Podziękowania

Serdecznie dziękujemy partnerom tegorocznych spotkań: Wiener, Compensa, Vienna Life, ERGO Hestia, LINK4 i PZU za udział i objęcie patronatem Konferencji Asist. Dziękujemy również wszystkim prelegentom, w szczególności Anecie Siudzie i Patrykowi Włodarczakowi.

Wszystkim uczestnikom dziękujemy za obecność! Mamy nadzieję, że tak jak my będziecie mile wspominać ten czas!

Ubezpieczenie turystyczne nie zadziałało

0
Sławomir Dąblewski

Z danych raportu Rzecznika Finansowego za 2023 r. wynika, że w ubiegłym roku ubezpieczeni złożyli 330 skarg odnoszących się do ubezpieczeń turystycznych, co stanowiło 3,55% wszystkich skarg na ubezpieczycieli.

Najwięcej skarg (144) dotyczyło kosztów rezygnacji z podróży, 70 skarg ubezpieczeni złożyli z powodu niezrealizowania usługi kosztów leczenia podczas pobytu za granicą, zaś 49 z powodu niezrealizowania ubezpieczenia następstw nieszczęśliwych wypadków.

Zarzuty wobec ubezpieczycieli we wszystkich grupach ubezpieczeń (majątek, życie) dotyczyły przede wszystkim odmowy uznania roszczenia, wysokości przyznanego odszkodowania lub świadczenia, opieszałości postępowania i nieterminowego zaspokajania roszczeń.

Zanim ubezpieczeni zdecydowali się złożyć skargę, próbowali skonsultować się telefonicznie lub elektronicznie z pracownikami Biura Rzecznika Finansowego. W minionym roku przeprowadzono 145 rozmów odnoszących się do problematyki ubezpieczeń turystycznych. Najwięcej porad z tego obszaru dotyczyło ubezpieczenia kosztów rezygnacji z podróży – 36, ubezpieczenia kosztów leczenia podczas pobytu za granicą – 28, ubezpieczenia bagażu i sprzętu turystycznego – 26, opcji NNW w ramach pakietu ubezpieczeń turystycznych – 25, ubezpieczenia OC – 25, ubezpieczenia kosztów transportu do kraju – 2, ubezpieczenia opóźnienia/odwołania lotu – 2 oraz ubezpieczenia assistance – 1.

Rozmowy te dotyczyły w szczególności odmowy uznania odpowiedzialności z uwagi na brak ochrony ubezpieczeniowej wynikającej z zakresu zawartej umowy oraz zawierały prośbę o ukierunkowanie co do sposobu dalszego prowadzenia sprawy.

W zakresie umów ubezpieczenia turystycznego w korespondencji elektronicznej najczęściej pojawiały się pytania dotyczące zwrotu kosztów rezygnacji z podróży oraz kosztów leczenia podczas pobytu za granicą. Często miało to związek z pojawieniem się choroby tuż przed zaplanowanym wyjazdem lub w trakcie podróży.

Kwintesencja ochrony tkwi w ogólnych warunkach ubezpieczenia. Zanim zdecydujemy o zakupie ubezpieczenia turystycznego u tego lub innego ubezpieczyciela, sprawdźmy zakres ochrony i wyłączenia odpowiedzialności. Kierowanie się treścią ulotek i wielorakimi zachętami do zakupu ubezpieczenia, szczególnie gdy informacji poszukujemy w internecie, może okazać się złudne w przypadku wystąpienia zdarzenia i zgłoszenia roszczenia.

Ubezpieczenie kosztów leczenia i natychmiastowej pomocy assistance, które ma za zadanie pokrycie kosztów leczenia, badań diagnostycznych, transportu medycznego i innych świadczeń medycznych niezbędnych w nagłych wypadkach tudzież zapewnić pomoc assistance, w tym infolinię medyczną, organizację transportu medycznego i pomoc w tłumaczeniu dokumentów, w praktyce może okazać się uciążliwą, nieskuteczną dla ubezpieczonego procedurą. Nie tak dawno miałem okazję doświadczyć jej osobiście.

Istotne jest sprawdzenie, od kiedy rozpoczyna się ochrona ubezpieczeniowa po opłaceniu składki ubezpieczeniowej. Wybór właściwego wariantu zawierającego odpowiedni dla naszej sytuacji zakres i sumy ubezpieczenia jest decydujący dla przyszłej ochrony. Kierowanie się wersją minimum (niska składka, niska ochrona, niewielki zakres), bo może się nic nie wydarzy, a jako taki spokój jest, to błąd w założeniach.

W krajach UE można się co prawda w nagłych sytuacjach posłużyć kartą EKUZ, ale należy mieć na względzie, że zakres świadczeń gwarantowanych w poszczególnych krajach istotnie się różni. Za niektóre przyjdzie dopłacić, za niektóre ponieść koszt w całości.

Ubezpieczenie turystyczne ma zapobiec naszym zobowiązaniom finansowym i pomóc, gdy jesteśmy w potrzebie. Jeśli zawiodło, przysługuje tryb reklamacyjny, skarga do Rzecznika Finansowego, Powiatowego Rzecznika Konsumentów, powództwo cywilne. Ile spornych kwestii rozstrzygały sądy – nie wiadomo.

Sławomir Dąblewski

dablewski@gmail.com

PIU: Dla rynku bardzo ważny jest również okres przejściowy

0
Piotr Wrzesiński

W ramach Komisji ds. ubezpieczeń na życie Polskiej Izby Ubezpieczeń trwały ostatnio prace, prowadzone wspólnie z ekspertami rynku, nad projektem rozporządzenia w sprawie polityki lokacyjnej ubezpieczeniowych funduszy kapitałowych, przedstawionym przez Ministerstwo Finansów. Projekt ten ma związek jeszcze z interwencją produktową.

– Jeden z elementów interwencji, który był w pierwotnym projekcie Komisji Nadzoru Finansowego, został uznany przez EIOPA za zbyt głęboką ingerencję w działalność zakładów ubezpieczeń, w związku z tym wymagał regulacji ustawowej, a nie jedynie w formie decyzji administracyjnej organu nadzoru. KNF przygotował i przekazał do Ministerstwa Finansów w 2022 r. projekt takiej regulacji, bazujący na ustawie o funduszach inwestycyjnych, ale mocno doprecyzowany – trzeba było bowiem uwzględnić specyfikę działalności zakładów ubezpieczeń – wskazuje Piotr Wrzesiński, dyrektor ds. ubezpieczeń na życie PIU.

Ekspert zwraca uwagę, że w rozporządzeniu znajduje się kilka punktów istotnych dla ubezpieczycieli. Po pierwsze, niezwykle ważne jest umożliwienie działania rynku w taki sposób, by mogły funkcjonować UFK, które inwestują jeden do jednego w fundusze inwestycyjne.

– Obecnie ponad 70 aktywów UFK inwestowanych jest w jednostki funduszy inwestycyjnych. W projekcie znajduje się przepis, który jest kalką ustawy o funduszach, i który nieco komplikuje sytuację. Jako rynek chcielibyśmy go odpowiednio zmodyfikować – zaznacza Piotr Wrzesiński.

Kolejna istotną kwestią według eksperta jest problem braku możliwości jednostronnej zmiany regulaminów UFK przez zakłady ubezpieczeń, będący jedną z podstawowych różnic pomiędzy funduszem inwestycyjnym a UFK, wynikająca ze zróżnicowanej formy prawnej ich działalności.

– Ubezpieczyciele bazują na regulaminach, a fundusze inwestycyjne na statutach, które dają zdecydowanie większą elastyczność ewentualnych zmian i możliwości dostosowania ich treści do zmieniających się realiów rynkowych i wymagań regulacyjnych. Kiedy ubezpieczyciel wpisze coś do regulaminu i zostanie to klientowi zaoferowane, staje się częścią umowy. Nie można więc tego jednostronnie zmienić. A bywa, że niektóre kwestie takiej zmiany wymagają, jak np. wskazanie rynków docelowych, konsekwencje wojny w postaci sankcji. Jednym z elementów dyskusji była więc również możliwość zapewnienia ubezpieczycielom podobnej elastyczności, jaką mają fundusze inwestycyjne – zaznacza Piotr Wrzesiński.

Dla rynku niezwykle istotne znaczenie ma też okres przejściowy, gdyż nie da się dostosować z dnia na dzień do tak dużej regulacji, jaką jest rozporządzenie w sprawie polityki lokacyjnej UFK.

– Obecnie kwestię polityki UFK reguluje dość ogólna zasada ostrożnego inwestora, wynikająca z dyrektywy Solvency II, a mająca swoje odzwierciedlenie w art. 276 ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej. Jeśli nowe, doprecyzowane rozporządzeniem wymogi wejdą w życie, będzie to ogromna zmiana dla zakładów ubezpieczeń. A także ogromne koszty i prace wymagające czasu – podsumowuje Piotr Wrzesiński.

(AM, źródło: PIU)

Grzegorz Buczkowski na czele Komisji Ubezpieczeń Wzajemnych PIU

0
Grzegorz Buczkowski

4 lipca zarząd Polskiej Izby Ubezpieczeń powołał Grzegorza Buczkowskiego, wiceprezesa Saltus TUW oraz Saltus TU Życie, na stanowisko przewodniczącego Komisji Ubezpieczeń Wzajemnych. Menedżer został powołany na trzyletnią kadencję, obejmującą lata 2024–2027.

Grzegorz Buczkowski od niemal 30 lat związany jest z branżą ubezpieczeniową. Obecnie  zarządza marką Saltus Ubezpieczenia. Od 2019 roku jest również przewodniczącym europejskiego stowarzyszenia ubezpieczycieli wzajemnych i spółdzielczych – AMICE Mutuals.

(AM, źródło: Saltus Ubezpieczenia)

Ponad 23 mln złotych dla 94,5 tys. uczestników PPK

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

PFR Portal PPK poinformował, że do 14 sierpnia wpłaty powitalne za drugi kwartał tego roku znajdą się na rachunkach Pracowniczych Planów Kapitałowych. Przewidywana łączna kwota, która zostanie przekazana do instytucji finansowych z tytułu wpłat powitalnych za drugi kwartał tego roku, to 23,6 mln zł.

Środki trafią do blisko 94,5 tys. uczestników PPK. W poprzednim kwartale było to 78,4 tys. uczestników, którzy otrzymali 19,6 mln zł.

Uprawnienie do jednorazowej wpłaty powitalnej w wysokości 250 zł przysługuje osobie mającej status uczestnika PPK przez co najmniej 3 pełne miesiące kalendarzowe, jeżeli w okresie jej uczestnictwa w PPK zostały dokonane – finansowane przez nią – wpłaty podstawowe za co najmniej 3 miesiące. Wpłata powitalna jest finansowana z Funduszu Pracy.

Osoby, które na skutek niespełnienia warunków do przyznania wpłaty powitalnej nie otrzymają jej w sierpniu, mogą otrzymać ją – po spełnieniu powyższych przesłanek – w kolejnym terminie wypłaty (w listopadzie 2024 roku).

(AM, źródło: PFR Portal PPK)

WTW: Wysiłki przynoszą wyniki

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

WTW uzyskał w II kwartale 2024 r. przychód netto w wysokości 142 mln dol., o 48% wyższy w porównaniu z uzyskanym w II kwartale 2023 r. Skorygowany przychód netto za II kwartał wzrósł o 20%, do 263 mln dol.

Rozwodniony zarobek na akcję za II kwartał wyniósł 1,36 dol., o 55% więcej w stosunku do II kwartału 2023 r., podczas gdy skorygowany rozwodniony zarobek na akcję wyniósł 2,55 dol., a wzrost w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku 24%.

Obroty za II kwartał wzrosły o 5%, do 2,3 mld dol., przy wzroście organicznym wynoszącym 6%. Przychód netto za I połowę 2024 r. wyniósł 336 mln dol., co oznacza wzrost o 11,3% w stosunku do tego sprzed roku. Obroty w I połowie 2024 r. wyniosły 4,6 mld dol. i były wyższe o 4,6% od uzyskanych w I połowie 2023 r. Segment brokerski firmy w II kwartale 2024 r. osiągnął obroty na poziomie 979 mln dol., o 9% wyższe niż rok wcześniej. Wzrost organiczny wyniósł 10%.

– Wyniki wskazują, że nasze wysiłki, aby osiągać wzrost, upraszczać i transformować WTW, stwarzają trwałą wartość dla udziałowców, klientów i współpracowników – podsumował Carl Hess, dyrektor generalny WTW.

(AC, źródło: Insurance Journal)

18,342FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie