Blog - Strona 24 z 1523 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 24

RCU Ubezpieczenia i Ramius oficjalnie w strukturach PIB Group

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

PIB Group zamknęła proces przejęcia RCU Ubezpieczenia i Ramius. Było to możliwe dzięki uzyskaniu zgody prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

RCU Ubezpieczenia to marka z blisko 25-letnim doświadczeniem, silną pozycją na rynku i szeroką siecią agentów w całej Polsce. Z kolei Ramius, jako multiagencja ubezpieczeniowa, dodatkowo wzmacnia ofertę PIB Group w zakresie ochrony klientów indywidualnych i firm – od ubezpieczeń komunikacyjnych i majątkowych, po życiowe i zdrowotne.

(AM, źródło: PIB, LinkedIn)

KNF ukarała Agro Ubezpieczenia i Euroins za uchybienia przy wypłacie odszkodowań

0
Źródło zdjęcia: Canva

Komisja Nadzoru Finansowego nałożyła na Agro Ubezpieczenia TUW oraz Euroins kary pieniężne w wysokości odpowiednio 44,8 tys. zł i 67,3 tys. zł. Decyzje zostały podjęte odpowiednio 23 i 9 maja 2025 roku.

Towarzystwa zostały ukarane za naruszenia art. 14 ust. 1 i 2 a także ust. 1-3 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.

W przypadku AGRO Ubezpieczenia TUW naruszenia miały miejsce w 2023 roku, a w przypadku Euroins – w latach 2020-2023.

Decyzje nie są ostateczne. Obaj ubezpieczyciele mogą zwrócić się do Komisji z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy albo wnieść skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie.

(AM, źródło: KNF)

UNIQA zdobyła certyfikat Diversity IN Check

0

Po raz pierwszy w 5-letniej historii badania Diversity IN Check UNIQA znalazła się na liście najbardziej zaawansowanych w zakresie zarządzania różnorodnością i inkluzji pracodawców w Polsce. Forum Odpowiedzialnego Biznesu (koordynator Karty Różnorodności i organizator badania) ogłosiło wyniki tegorocznej edycji na konferencji zorganizowanej z okazji kończącego się Miesiąca Różnorodności 2025.

Różnorodność jest naszą siłą! Każdy z nas nosi w sobie inną historię, pełną wyzwań i lekcji. W UNIQA zawsze stawiamy na otwartość, zaangażowanie i empatię w relacjach między pracownikami. Nasza organizacja jest sygnatariuszem Karty Różnorodności już od 2019 roku i dbamy, by była miejscem bez dyskryminacji – mówi Magdalena Morgaś, dyrektorka Działu Kultury Organizacyjnej, Rekrutacji i Rozwoju Pracowników w UNIQA.

Od 2022 roku z inicjatywy pracowników działa Tęczowa UNIQA – Klub LGBTQ+ & Friends. Tylko w 2024 roku Klub współorganizował Miesiąc Różnorodności, wziął udział w Paradzie Równości, a także zorganizował dla pracowników tzw. Inkluzywne Śniadania, podczas których każda osoba pracująca w UNIQA mogła porozmawiać o kwestiach dotyczących społeczności LGBTQ+. W 2024 roku ubezpieczyciel uruchomił pierwszą edycję rocznego programu rozwojowego „UNIQAlnie być kobietą”, który wzmacnia pewność siebie, poczucie wartości i wytycza kierunki rozwoju. 

Troska o różnorodność i równe traktowania, a co za tym idzie przeciwdziałanie hejtowi jest szczególnie bliska ubezpieczycielowi nie tylko w wewnętrznych działaniach. W 2020 roku UNIQA rozpoczęła ogólnopolską akcję „Masz moc na hejt”, zaś w 2023 roku powołała Fundację UNIQA, której celem jest edukowanie różnych grup społecznych o szkodliwych skutkach hejtu i budowanie postaw, które zapobiegają rozprzestrzenianiu się tego zjawiska, a także walka z jego skutkami w obszarze zdrowia psychicznego.

Diversity IN Check to narzędzie badawcze, które umożliwia diagnozę stopnia dojrzałości pracodawców w zakresie zarządzania różnorodnością i budowania włączających organizacji. Kwestionariusz badania został oparty na uznanych międzynarodowych standardach i wytycznych, m.in. SDGs, ISO 26000, GRI Standards, OECD Guidelines for Multinational Enterprises, oraz prac niezależnej Rady Ekspertów i Ekspertek. Zaś pytania w nim zawarte podzielone są na obszary tematyczne takie jak: programy i działania, budowanie zaangażowania, wskaźniki rezultatów oraz dostępność produktów i usług.

Organizatorem badania jest Forum Odpowiedzialnego Biznesu, koordynator Karty Różnorodności w Polsce. To najdłużej działająca i największa organizacja pozarządowa w Polsce, która zajmuje się koncepcją zrównoważonego rozwoju w kompleksowy sposób. Forum to organizacja ekspercka, inicjator i partner przedsięwzięć kluczowych dla ESG w Polsce.

Więcej informacji na temat badania

(KS, źródło: UNIQA)

Polski PKB urósł w pierwszym kwartale o ponad 3%

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

PKB Polski urósł realnie w pierwszym kwartale o 3,2% r/r – potwierdził w poniedziałek Główny Urząd Statystyczny. Silnym motorem napędowym naszej gospodarki była przede wszystkim konsumpcja prywatna – pisze „Rzeczpospolita”.

Wprawdzie ważnym motorem napędowym była konsumpcja prywatna, aczkolwiek wzrost o 2,5% r/r jest słabszy niż średnio oczekiwali ekonomiści (2,9%) i gorszy niż w IV kwartale 2024 r. (3,5%). Wcześniejsze comiesięczne dane sugerowały, że znów dużo lepiej wyglądała konsumpcja usług (produkcja usług urosła w styczniu i lutym kolejno o 7,7 i 4,5% r/r) niż sprzedaż detaliczna (wzrost o 1,4% r/r w pierwszym kwartale).

Dodatnią dynamikę odnotowano też w przypadku konsumpcji publicznej (+2% r/r). Mimo kiepskich miesięcznych danych o produkcji budowlano-montażowej, sugerujących opóźnienie oczekiwanego ożywienia inwestycyjnego, dynamika nakładów brutto na środki trwałe w pierwszym kwartale br. okazała się bardzo silna: +6,3%.

Pomimo relatywnie wolnego wdrażania projektów z Krajowego Planu Odbudowy, wzrost inwestycji w I kwartale br. dobrze rokuje na dalszą część roku. Wtedy do gospodarki powinny trafiać większe płatności z KPO. Natomiast wciąż negatywnie na dynamikę PKB Polski wpływa saldo obrotów z zagranicą. Eksport urósł wprawdzie o 1,1% r/r, ale import w tym samym czasie o 3,5%.

Obecne prognozy zakładają, że kolejne kwartały powinny przynieść nawet przyspieszenie tempa wzrostu. Nadzieje ekonomiści pokładają m.in. w oczekiwanym ożywieniu inwestycji publicznych w związku z rosnącą absorpcją środków unijnych. Teoretycznie korzystnie na konsumpcję prywatną powinno oddziaływać wyhamowanie spadkowego trendu realnej dynamiki wynagrodzeń, spodziewane kolejne obniżki stóp procentowych oraz mniejsza niż w 2024 r. skłonność do oszczędności. Czynnikiem niepewności są m.in. rozwój wojny handlowej i koniunktura w europejskim eksporcie.

Więcej:

Rp.pl 2 czerwca, Mikołaj Fidziński, GUS: Polski PKB w pierwszym kwartale w górę o ponad 3 proc.

(KS, źródło: rp.pl)

Asystenci AI do obsługi firm będą się rozwijać

0
Źródło zdjęcia: Canva

Further AI, startup z San Francisco opracowujący asystentów AI dla sektora ubezpieczeń korporacyjnych, pozyskał 5 mln dol. w rundzie finansowania pod przewodnictwem Nexus Venture Partners, z udziałem Pioneer AI Fund, South Park Commons, Y Combinator, Converge VC i Xceedence.

Inwestycja będzie wspierać ekspansję startupu, w tym wejście na rynek brytyjski. Założona w 2023 r. Further AI wykorzystuje sztuczną inteligencję do automatyzacji skomplikowanego przetwarzania dokumentów i integrowania osobnych systemów, usprawniając procesy underwritingu, compliance i likwidacji szkód.

Further AI dąży do pokonania ograniczeń modeli tradycyjnych w ubezpieczeniach specjalistycznych.

(AC, źródło: Insurtech Insights)

Generali z pozytywną perspektywą Moody’s

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Moody’s podniosła perspektywę ratingu Generali ze stabilnej na pozytywną. Agencja potwierdziła też rating siły finansowej na poziomie A3 (IFSR). Perspektywy głównych operacyjnych ubezpieczeniowych spółek zależnych Generali we Włoszech, Francji i Niemczech również zostały zmienione ze stabilnej na pozytywną.

Korekta następuje po poprawie perspektywy agencji ratingowej dla rządu Włoch (Baa3) ze stabilnej na pozytywną. Ponadto potwierdzenie ratingu IFS Generali na poziomie A3 odzwierciedla bardzo silny profil biznesowy grupy, korzystającej z wiodących pozycji na wybranych rynkach w Europie, dywersyfikacji według linii biznesowych i stosunkowo niskiego ryzyka produktu.

(AM, źródło: Generali)

Indie: Coraz więcej osób objętych ubezpieczeniem zdrowotnym

0
Źródło zdjęcia: Canva

W raporcie o opiece zdrowotnej w Indiach firma CareEdge Ratings prognozuje, że do 2030 r. wydatki na ten cel wzrosną z 3,3% do 5% PKB, przekładając się na znaczny rozwój infrastruktury i wzrost zatrudnienia w sektorze. Czynniki sprzyjające to popyt i wsparcie polityczne ze strony rządu.

Raport wskazał ograniczenia infrastruktury zdrowotnej na terenach wiejskich i dostępności wykwalifikowanego personelu jako krytyczne problemy dla rozwoju opieki zdrowotnej w różnych warstwach społeczeństwa.

Chociaż populacja Indii ogółem rośnie o ok. 0,8–09% rocznie, wzrost odsetka osób powyżej 45. roku życia spodziewany jest na poziomie ok. 2,5–3% rocznie. Należy się spodziewać, że oprócz tego poprawa dochodu per capita i wzrost poziomu ochrony ubezpieczeniowej będą skutkować wzrostem inwestycji w infrastrukturę opieki zdrowotnej.

Pokrycie ubezpieczeniami zdrowotnymi (publicznymi i prywatnymi) uległo podwojeniu w ciągu ostatnich 10 lat, osiągając ok. 40% w 2023 r., głównie za sprawą zwiększonej świadomości oraz promowanym przez państwo planom ubezpieczeń zdrowotnych. Ponadto raport przewiduje, że rozszerzenie planu Ayushman Bharat o obywateli po 70. roku życia zwiększy pokrycie zdrowotną ochroną ubezpieczeniową do ok. 50% w 2025 r.

(AC, źródło: Asia Insurance Review)

Odc. 284 – Raportowanie zgodnie z DORA nie musi boleć

0

O raportowaniu zgodnym z DORA mówi w podcaście #RozmowyBezAsekuracji Mikołaj Otmianowski, wiceprezes DAPR, firmy oferującej rozwiązania LegalTech. Rozmawia Aleksandra E. Wysocka.

Dowiesz się:

  • Jakie główne wyzwania napotykają firmy w Polsce podczas wdrażania rejestru informacji DORA?
  • Jak skutecznie powiązać prowadzenie rejestru informacji z całościowym systemem zarządzania ryzykiem?
  • Czy można już dziś wskazać dobre praktyki z innych krajów UE, które mogą pomóc polskim instytucjom w lepszym zarządzaniu incydentami i KRI?

POBIERZ | SUBSKRYBUJ W APPLE PODCASTS | SUBSKRYBUJ W SPOTIFY

Sprawdź narzędzie do tworzenia i raportowania Rejestru Informacji DORA: https://redintogreen.pl/

Wydarzenia Miesiąca – Maj 2025

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Maj był miesiącem wzmożonej aktywności na rynku ubezpieczeń w Polsce. W tym okresie miał miejsce szereg wydarzeń obejmujących szerokie spektrum tematów, od tradycyjnego spotkania branży w Sopocie poprzez ruchy kadrowe, nowości produktowe i technologiczne, na inicjatywach edukacyjnych kończąc.

WYDARZENIE MIESIĄCA

XII Kongres Polskiej Izby Ubezpieczeń – w uznaniu dla wysokiego poziomu merytorycznego debat i wystąpień oraz profesjonalnej organizacji wydarzenia, które zgromadziło 350 przedstawicieli kluczowych instytucji, urzędów, zakładów ubezpieczeń i firm okołorynkowych, tworząc platformę do dialogu i wspólnego wypracowywania rozwiązań dla sektora.

CZŁOWIEK MIESIĄCA

Piotr Wrzesiński – za objęcie funkcji wiceprezesa Polskiej Izby Ubezpieczeń w sukcesji po Andrzeju Maciążku oraz wniesienie nowej energii i perspektywy młodszego pokolenia do dialogu regulacyjnego i reprezentowania interesów branży.

UBEZPIECZYCIEL MIESIĄCA

Warta – za zdobycie pozycji lidera w segmencie ubezpieczeń OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, a także pionierską modyfikację oferty dla sektora małych i średnich firm, pozwalającą zawierać umowy ubezpieczenia bez deklaracji kodów PKD, stworzenie nowej platformy komunikacyjnej dla agentów haloTUwarta oraz wprowadzenie na rynek wraz z SPB i iDream ubezpieczeń dla urządzeń Apple.

PRODUKT MIESIĄCA

Małe Gwarancje PZU – w uznaniu dla rozwiązania odpowiadającego na potrzeby małych przedsiębiorców, umożliwiającego zawarcie w trybie uproszczonym umowy-zlecenia o okresowe udzielanie gwarancji kontraktowych z limitem zaangażowania do 500 tys. zł.

INNOWACJA MIESIĄCA

Platforma interakcji IRON, opracowana przez InterRisk we współpracy z agentami ubezpieczeniowymi – wyróżnienie dla nowoczesnego, cyfrowego narzędzia sprzedażowego, które wspiera agentów w codziennej pracy, umożliwiającego automatyczne pobieranie danych, porównywanie wariantów w jednej ofercie, analizę potrzeb klienta i prosty wydruk dokumentów, a także zapewniającego szybką kalkulację, dostęp do szerokiej bazy danych i oszczędność czasu.

INICJATYWA MIESIĄCA

Powołanie Centrum Ubezpieczeń Gospodarczych – za stworzenie przez Akademię Leona Koźmińskiego interdyscyplinarnej jednostki naukowo-badawczej, która przez swoją działalność, także edukacyjną i popularyzatorską, w obszarze ubezpieczeń gospodarczych i prewencji będzie podnosić świadomość w tym zakresie.

Artur Makowiecki

redaktor portalu www.gu.com.pl

Polska potrzebuje strategii odporności na katastrofy

0
Źródło zdjęcia: PIU

Dla uczestników XII Kongresu Polskiej Izby Ubezpieczeń ubezpieczenia są nie tylko narzędziem ochrony majątku, ale przede wszystkim fundamentem budowania zaufania społecznego i gospodarczego. Ubezpieczenia nie eliminują całego ryzyka, ale sprawiają, że można łatwiej poradzić sobie z trudnymi sytuacjami – takie wnioski płyną z debaty „Powódź 2024 – fakty i mity”, która miała miejsce na Kongresie – informuje PAP w materiale przygotowanym wraz z PIU.

Tomasz Tarkowski, członek zarządu PZU i PZU Życie, we wprowadzeniu do debaty podał kilka liczb opisujących powódź z 2024 r. Ponad 11 tysięcy zburzonych i uszkodzonych budynków, 130 tysięcy zgłoszonych szkód.

Rzuciliśmy wielkie siły do obsługi szkód powodziowych, a musieliśmy jednocześnie zadbać też o szkody, które likwidowaliśmy w pozostałych regionach kraju. Około 95% szkód powodziowych zostało zlikwidowanych przed końcem ubiegłego roku, przy czym większość w ciągu pierwszych kilku tygodni. Łącznie szacujemy, że cała branża wypłaciła, bądź jeszcze wypłaci poszkodowanym, ponad 2 miliardy złotych – poinformował Tomasz Tarkowski.

Dodał, że tylko około 3% wydanych przez ubezpieczycieli decyzji odszkodowawczych zakończyło się reklamacjami klientów (mniej niż 4 tysiące spraw).

Z dyskusji pomiędzy panelistami wynikało, że branża powinna nadal pracować nad konstrukcją produktu, nad jego przejrzystością i rozumieniem przez klienta już na etapie zawierania umowy ubezpieczenia.

W kwestii uproszczenia produktów i ułatwienia ich zrozumienia branża ma jeszcze niemało do nadrobienia. Ponadto, coraz więcej klientów podnosi problem oferowania umów, które nie odpowiadają ich oczekiwaniom. Zwracam się z apelem, żebyście Państwo ten problem zrozumieli i we właściwy sposób – zwłaszcza w swoich siłach sprzedaży – zaadresowali – wskazał Maciej Podlewski, dyrektor Departamentu Nadzoru nad Systemem Zarządzania i Dystrybucją Ubezpieczeń w Urzędzie Komisji Nadzoru Finansowego.

Wojciech Rabiej, dyrektor zarządzający Pionu Rozwiązań dla Klienta Detalicznego UNIQA w Polsce, powiedział, że klienci w momencie powstania szkody i w czasie jej likwidacji często podchodzą do współpracy z ubezpieczycielem bardzo emocjonalnie, gdyż nieraz tracą dorobek całego życia. Natomiast ubezpieczyciele muszą działać, opierając się na warunkach zawartych polis, pilnując całego systemu.

W zderzeniu emocji i liczb trudno znaleźć balans. Wyciągamy na bieżąco wnioski i nieraz na podstawie pojedynczych zgłoszeń poprawiamy cały proces likwidacji szkód. Kluczowa jest też edukacja klientów, tak by świadomie wybierali produkty najlepiej dopasowane do ich potrzeb i sytuacji – przekonywał Wojciech Rabiej.

Z problemem likwidacji szkód po powodzi, a szerzej po katastrofach naturalnych łączyła się też dyskusja podczas panelu „Odporna gospodarka – ubezpieczenia wobec katastrof naturalnych”. Głównym wnioskiem postawionym przez moderatora Rafała Mańkowskiego, dyrektora ds. ubezpieczeń majątkowych w Polskiej Izbie Ubezpieczeń, było zdanie: „Polska musi zbudować odporność wobec katastrof naturalnych”. Eksperci zgodzili się, że nie jest to łatwe.

Naukowcy zajmują się budową systemu odporności na warunki klimatyczne od kilkunastu lat. Ubezpieczyciele będą pionierem w sferze biznesowej – zaznaczył dr hab. Jerzy Witold Pietrewicz, prof. SGH, dyrektor Instytutu Rynków i Konkurencji w Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie.

Eksperci rynku ubezpieczeń przekonywali, że przyszłość systemu odporności kraju na wypadek kataklizmów leży w partnerstwie publiczno-prywatnym.

Należy zrobić wszytko, żeby zapobiegać szkodom, a nie je likwidować: budować zbiorniki retencyjne, wały, nie zasiedlać terenów zalewowych. Ponadto warto rozważyć powołanie funduszu, który umożliwiłaby dostęp do finasowania ubezpieczeń w sektorze publicznym na wypadek katastrof naturalnych – wyliczał Grzegorz Bielec, wiceprezes zarządu Warty.

Jak uważa Esther Baur Reinecke, szefowa zespołu ds. rozwiązań dla sektora publicznego na Europę Swiss Re, klęska żywiołowa nie musi być tragedią finansową. Ekspertka zwróciła uwagę na z jednej strony prewencję obniżającą negatywne skutki takich zdarzeń, a z drugiej – rozwiązania produktowe i procedury umożliwiające szybką odbudowę zniszczonych regionów.

Tomasz Tarkowski zaapelował, że być może teraz jest najlepszy moment, żeby wprowadzić obowiązkowe ubezpieczenia od katastrof. – Statystycznie następna powódź nawiedzi nas za 15 lat. Mamy czas, żeby się przygotować, żeby nie była to sytuacja nadzwyczajna, a zdarzenie opisane procedurami – podsumował.

(KS, źródło: PAP MediaRoom)

18,424FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie