Blog - Strona 27 z 1471 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 27

EIOPA proponuje indywidualne wymogi kapitałowe dla aktywów kryptograficznych ubezpieczycieli z UE

0
Źródło zdjęcia: EIOPA

Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych opublikował 27 marca poradę techniczną dla Komisji Europejskiej. Zaleca w niej, aby wymóg kapitałowy jeden do jednego był stosowany konsekwentnie do wszystkich aktywów kryptograficznych ubezpieczycieli i reasekuratorów z UE. EIOPA uważa, że 100% ogólny wymóg kapitałowy w standardowej formule jest ostrożny i odpowiedni dla tych aktywów ze względu na ich nieodłączne ryzyko i wysoką zmienność.

Aktywa kryptograficzne (ang. crypto assets) to szeroka kategoria cyfrowych lub wirtualnych produktów, które są oparte na technologii blockchain. Reprezentują one różne wartość lub prawa, które mogą być wymieniane, przechowywane lub przekazywane elektronicznie w rozproszonym rejestrze. Aktywa kryptograficzne obejmują kryptowaluty, tokeny płatnicze, tokeny użytkowe oraz tokeny sekurytyzacyjne.

Nowy obszar obarczony ryzykiem

EIOPA zwraca uwagę, że aktywa kryptograficzne są stosunkowo nową klasą aktywów w finansach, a ich regulacyjne traktowanie wciąż ewoluuje. Podczas gdy rozporządzenie w sprawie wymogów kapitałowych (CRR) i rozporządzenie w sprawie rynków aktywów kryptograficznych (MiCAR) obejmują przejściowe środki ostrożnościowe dla tej klasy aktywów, unijne ramy regulacyjne dla ubezpieczycieli i reasekuratorów do tej pory nie zawierały konkretnych przepisów ich dotyczących. W rezultacie wspomniane podmioty klasyfikują obecnie swoje aktywa kryptograficzne bez spójnego podejścia. Rodzi to obawy dotyczące wrażliwości na ryzyko tych praktyk i poziomu ostrożności z nimi związanego.

Empiryczna analiza historycznych danych dotyczących aktywów kryptograficznych przeprowadzona przez EIOPA wskazuje, że obecne opcje wag kapitałowych – takie jak 80% poziom stresu stosowany do aktywów niematerialnych – w rzeczywistości niedoszacowują ryzyka związane z ekspozycją na kryptowaluty.

Propozycja EIOPA

Aby promować zharmonizowane, ostrożne i proporcjonalne traktowanie aktywów kryptograficznych, EIOPA proponuje wprowadzenie ogólnego wymogu kapitałowego w wysokości 100% w odniesieniu do wszystkich tego rodzaju aktywów. I to niezależnie od ich ujęcia w bilansie lub tego, czy ekspozycja jest bezpośrednia czy pośrednia.

Jednolite podejście proponowane przez EIOPA odpowiednio odzwierciedlałoby wysokie ryzyko związane z inwestycjami w kryptowaluty, nie wprowadzając niepotrzebnych komplikacji ani nie nakładając na ubezpieczycieli i reasekuratorów dodatkowych wymogów sprawozdawczych w czasie, gdy ich inwestycje w aktywa kryptograficzne są nadal niewielkie.

Możliwe szersze przyjęcie tego rodzaju aktywów może jednak wymagać bardziej zróżnicowanego podejścia w dalszej perspektywie. Traktowanie ich w ramach Solvency II powinno zatem zostać w przyszłości poddane przeglądowi w świetle rozwoju rynku i podejść regulacyjnych w innych sektorach.

(AM, źródło: EIOPA)

Dopłaty roczne ponownie trafiają na konta uczestników PPK

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Do 15 kwietnia na rachunki ponad 2,17 miliona uczestników Pracowniczych Planów Kapitałowych trafi dopłata roczna za 2024 rok. Łączna jej kwota wyniesie 521 mln zł – podał PFR Portal PPK.

Z tytułu uczestnictwa w PPK w danym roku kalendarzowym uczestnik programu otrzymuje dopłatę roczną w wysokości 240 zł. Przysługuje ona w sytuacji, gdy suma wpłat – podstawowych i dodatkowych – finansowanych przez podmiot zatrudniający (np. pracodawcę) i uczestnika w danym roku kalendarzowym była równa co najmniej kwocie wpłat podstawowych należnych od 6-krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę, obowiązującego w danym roku.

Za dany rok kalendarzowy uczestnik może nabyć prawo tylko do jednej dopłaty. Jeżeli jest stroną więcej niż jednej umowy o prowadzenie PPK, dopłata podlega zewidencjonowaniu na tym rachunku, który jest prowadzony na podstawie umowy o prowadzenie programu zawartej dla niego najpóźniej. Jeżeli tego samego dnia zawarto dla uczestnika więcej niż jedną umowę o prowadzenie PPK, dopłatę roczną ewidencjonuje się na tym rachunku, na którym wartość zgromadzonych środków jest większa.

– Dopłata roczna za 2024 rok przynosi kolejne rekordy. Rosnące zainteresowanie uczestnictwem w Pracowniczych Planach Kapitałowych przekłada się na zwiększenie ogólnej kwoty dopłaty rocznej, która jest swoistą premią od państwa za długoterminowe oszczędzanie. I choć kwota 240 złotych ma aktualnie mniejszą siłą nabywczą niż 6 lat temu, gdy wprowadzano ustawę o PPK, jest to jedna z korzyści i zachęt do oszczędzania w programie co najmniej do czasu zakończenia pracy zawodowej – skomentowała Marta Damm-Świerkocka, członkini zarządu PFR Portal PPK.

(AM, źródło: PFR Portal PPK)

DXC i ServiceNow stawiają na AI dla usprawnienia procesów w ubezpieczeniach

0

Firma DXC Technology ogłosiła rozszerzenie partnerstwa z ServiceNow – platformą opartą na sztucznej inteligencji. Celem tej inicjatywy jest wsparcie ubezpieczycieli w usprawnianiu procesów i zwiększaniu efektywności operacyjnej. Jako partner klasy Elite, DXC łączy swoje rozwiązania branżowe z możliwościami sztucznej inteligencji ServiceNow, wprowadzając DXC Assure BPM (Business Process Management).

Rozwiązanie DXC Assure BPM napędzane przez ServiceNow to kompleksowe rozwiązanie, które wspiera wszystkie etapy życia polisy. Obejmuje zarządzanie polisami, wystawianie faktur i realizację płatności, obsługę nowych transakcji, ocenę ryzyka (underwriting) oraz procesy związane z roszczeniami. Łącząc w sobie sztuczną inteligencję, analizę danych i automatyzację przepływów pracy, pozwala ograniczyć skomplikowane, manualne procedury, poprawić wydajność oraz zwiększyć satysfakcję klientów. System wspiera każdy etap obsługi polisy i może zmniejszyć koszty operacyjne nawet o 40% poprzez automatyzację procesów, które dotychczas wymagały ręcznej pracy.

– Naszym celem jest dostarczanie klientom wymiernych korzyści, które wzmacniają ich biznes. Rozszerzona współpraca z ServiceNow pozwala nam połączyć nasze doświadczenie w branży ubezpieczeniowej z nowoczesną technologią AI i automatyzacją procesów. Dzięki temu ubezpieczyciele mogą działać szybciej, elastyczniej i bardziej efektywnie – powiedział Ray August, prezes Insurance Software and Business Process Services DXC. – Razem kształtujemy przyszłość sektora ubezpieczeń.

– Połączenie sztucznej inteligencji i zautomatyzowanych procesów ServiceNow z doświadczeniem DXC w branży może zrewolucjonizować sposób działania firm ubezpieczeniowych w sposób, który dotąd nie był możliwy – powiedziała Erica Volini, Executive Vice President, Worldwide Industries, Partners, and Go-to-Market ServiceNow. – Umożliwiamy całej branży ubezpieczeniowej szybkie dostosowanie się do zmian, usprawniając ich procesy i obsługę klientów.

(AM, źródło: dfusion)

Allianz realizuje program zrównoważonego rozwoju

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Allianz zrealizował swój program zrównoważonego rozwoju w roku podatkowym 2024, aby napędzać rozwój biznesu, a także odporność własną i swoich interesariuszy. Dane przedstawił w po raz pierwszy w pełni zgodnym z CSRD raporcie rocznym.

W swoim opracowaniu ubezpieczyciel potwierdził m.in., że:

  • we wszystkich kluczowych obszarach określonych w planie Allianz Net-Zero Transition Plan – ubezpieczeniach, własnych portfelach inwestycyjnych i własnej działalności – osiągnął dalsze redukcje emisji gazów cieplarnianych;
  • kontynuował rozwój działalności dzięki zrównoważonym rozwiązaniom i inwestycjom, w tym osiągnął 4,9 mld euro przychodów ze zrównoważonych rozwiązań w ubezpieczeniach P&C (wzrost o 1,9 mld euro r/r);
  • w 2024 r. zmniejszył bezwzględną emisję CO2 w detalicznych ubezpieczeniach komunikacyjnych o 6,8% i obniżył emisję gazów cieplarnianych w portfelu ubezpieczeń komercyjnych o 11,7% (mierzone w stosunku do poziomu bazowego z 2022 r.).

– Poczyniliśmy konkretne postępy w realizacji naszych celów pośrednich do 2030 r. – podkreślił Günther Thallinger, członek zarządu Allianz odpowiedzialny za zarządzanie inwestycjami i zrównoważony rozwój.

– Rok 2024 był pełnym wyzwań – dodaje Emilia Macarie, dyrektorka ds. zrównoważonego rozwoju Allianz – Pomimo tych wyzwań, utrzymaliśmy kurs na nasze zobowiązania w zakresie zrównoważonego rozwoju – podkreśla.

(AM, źródło: PIU)

Nie będzie aktualizacji strategii w PZU

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

29,4 miliarda złotych przychodów brutto z ubezpieczeń, ponad 5,3 mld zł zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej oraz skorygowany wskaźnik rentowności kapitałów własnych na poziomie 18% – to sztandarowe osiągnięcia Grupy PZU w 2024 roku. Mimo wcześniejszych sugestii, zakład nie będzie aktualizować strategii na najbliższe trzy lata, poprzestając na zwiększeniu ambicji dotyczących rozwoju głównych linii biznesowych.

– Wyniki w roku 2024 potwierdzają naszą dużą odporność, stabilność i siłę kapitałową. Są mocną bazą do działań transformacyjnych, które pozwolą nam przenieść PZU na wyższy poziom przejrzystości i efektywności zarządczej, operacyjnej i biznesowej – mówi Andrzej Klesyk, pełniący obowiązki prezes PZU.

Menedżer deklaruje, że ogłoszona w grudniu 2024 r. strategia Grupy PZU na lata 2025–2027 nie będzie aktualizowana. – Będziemy działać w ramach obranych wcześniej kierunków strategicznych, ale wewnętrznie zwiększymy nasze ambicje dotyczące rozwoju głównych linii biznesowych. Skoncentrujemy się na zaktywizowaniu cross-sellingu w grupie, zwiększeniu sprzedaży w kanałach wyłącznych, poprawie rentowności ubezpieczeń komunikacyjnych, reorganizacji naszych działań w obszarze zdrowia – wyjaśnia.

W kierunku efektywniejszej struktury

Andrzej Klesyk podkreśla, że priorytetem jest uwolnienie potencjału drzemiącego w PZU, co według niego wymaga realnego skupienia się na strategii, większej transparentności w zarządzaniu obszarami biznesowymi i w sprawozdawczości, a także lepszego zarządzania kapitałem. Dlatego w ramach aktualnej strategii zostanie zaprojektowana struktura holdingowa.

– Docelowo chcemy przekształcić PZU w holding. Obecne rozwiązanie, gdzie ubezpieczyciel majątkowy ma udziały i zarządza tak różnymi spółkami, działającymi często w odmiennych i inaczej regulowanych branżach, zastąpimy bardziej efektywnym. Podmiot holdingowy, ulokowany poziom wyżej i wzmocniony kompetencyjnie, mógłby zająć się realnym zarządzaniem i wymiarem strategicznym, pozostawiając bezpośrednią działalność operacyjną poszczególnym spółkom. To uwolni dodatkowe moce i przełoży się pozytywnie na naszą skuteczność biznesową, szybkość reakcji na dynamicznie zmieniające się wyzwania, a także na osiągane wyniki i korzyści dla akcjonariuszy – podkreśla Andrzej Klesyk. Wskazuje, że dokonywane już teraz zmiany w organach spółek, ograniczające liczebność członków rad nadzorczych i wzmacniające ich więzi z podmiotami grupy, są realizowane w perspektywie funkcjonowania holdingu.

Bankowe rozstrzygnięcie jeszcze nie teraz

Pełniący obowiązki prezesa zakładu przyznaje, że zarząd wciąż analizuje warianty funkcjonowania w grupie jej aktywów bankowych. Ten proces jeszcze potrwa. – Rynek oczekuje większej jasności, dlatego dziś dajemy sobie więcej czasu na wypracowanie optymalnego, kompleksowego rozwiązania – zapowiada Andrzej Klesyk.

Zrealizowane cele strategii 2021–2024

Miniony rok wyznaczał koniec perspektywy poprzedniej strategii Grupy PZU, przyjętej w 2021 r.

– Osiągnęliśmy, a często wyraźnie przekroczyliśmy wszystkie kluczowe cele finansowe wskazane w poprzedniej strategii, a potem zaktualizowane po wdrożeniu nowego standardu sprawozdawczości finansowej MSSF 17 oraz w obliczu skokowego wzrostu inflacji. Zrealizowaliśmy też większość celów biznesowych, dotyczących m.in. budowy ekosystemów produktowych, rozwoju bancassurance, wdrożenia nowoczesnych technologii w obsłudze szkód – mówi Tomasz Kulik, członek zarządu i CFO Grupy PZU.

Wybrane przekroczone cele wyznaczone na rok 2024:

  • poziom przychodów brutto z ubezpieczeń (o 5,1% względem zakładanego),
  • zysk netto przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej (24,2%),
  • wartość aktywów pod zarządzaniem (9,6%),
  • przychody w obszarze zdrowia (11,2%),
  • poziom aROE (18% vs założonych 15%).
  • poziom kontrybucji bankowej (2,1 mld zł wobec 1 mld zł).

Jednocześnie grupa osiągnęła cele strategii ESG na lata 2021–2024 w obszarach środowiskowym, społecznym i zarządczym. PZU i PZU Życie zredukowały emisje CO₂ ze źródeł własnych o 26,2% względem 2019 r., a 100% energii elektrycznej wykorzystywanej w ich nieruchomościach własnych pochodziło z odnawialnych źródeł. Zaangażowanie grupy w inwestycje wspierające transformację energetyczną polskiej gospodarki, w tym finansowanie budowy farm wiatrowych, wyniosło na koniec 2024 r. ponad 2,9 mld zł wobec zakładanego 0,5 mld zł.

Wpływ szkód pogodowych

Na rentowność oraz wynik z usług ubezpieczenia, a tym samym na wynik netto PZU w 2024 r., wpłynęły skutki licznych zdarzeń pogodowych: wiosennych przymrozków, opadów gradu i deszczy nawalnych oraz powodzi w południowo-zachodniej Polsce. Zwiększyły one istotnie koszty odszkodowań i świadczeń, głównie w ubezpieczeniach rolnych i majątkowych pozakomunikacyjnych. Wyłączenie m.in. negatywnego wpływu zdarzeń pogodowych, szacowanego na 404 mln zł (w tym 210 mln zł wpływu powodzi na wynik na udziale własnym PZU, tj. poza odpowiedzialnością reasekuratorów, po skorygowaniu o podatek dochodowy), oznaczałoby, że roczny wynik grupy byłby praktycznie identyczny, jak w 2023 r.

Od 12 września do 31 grudnia ub.r. PZU przyjął prawie 50 tys. zgłoszeń szkód powodziowych i wydał decyzje w przypadku 99% z nich, wypłacając w tym okresie poszkodowanym 424,5 mln zł zaliczek i odszkodowań.

Polisy pozakomunikacyjne napędzają biznes majątkowy

W 2024 r. Grupa PZU zwiększyła przychody brutto z ubezpieczeń o 2,6 mld zł, do 29,4 mld zł. To o 9,5% więcej niż rok wcześniej. Przychody z ubezpieczeń majątkowych i pozostałych osobowych na rynku polskim wzrosły o 10,8%, do ponad 17,8 mld zł. Roczny wskaźnik mieszany COR wyniósł 92,5%, a w ostatnim kwartale uplasował się na poziomie 86,1%.

Zarówno w segmencie masowym (klienci indywidualni, MŚP, gospodarstwa rolne), jak i korporacyjnym (duże firmy i instytucje) najszybciej rosła sprzedaż majątkowych polis pozakomunikacyjnych. Przychody w tej grupie wzrosły o 15,1%. W „komunikacji” dynamicznym wzrostem na poziomie 10,8% legitymowało się AC.

Mocny skok w bancassurance

Z kolei przychody z ubezpieczeń na życie na polskim rynku wzrosły o 7,4%, do blisko 8,7 mld zł. Marża operacyjna wyniosła 27%, tj. o prawie 3 pkt. proc. więcej niż w 2023 r. W IV kwartale 2024 r. dynamika tych wskaźników była jeszcze większa (przychody wzrosły o 8,4%, a marża do 29,5%). O 6,5% w całym roku 2024 i o 7,6% w  IV kw. wzrosły przychody w segmencie ubezpieczeń grupowych i indywidualnie kontynuowanych, który odpowiada za lwią część sprzedaży PZU Życie.

Miniony rok przyniósł wyraźne odbicie w bancassurance. Tylko w ostatnim kwartale Grupa PZU pozyskała w kanale bankowym 596 mln zł składki ubezpieczeniowej (+49,4% r/r). Z tej kwoty 444 mln zł składki przyniosły polisy powiązane z produktami bankowymi lub stand alone, dystrybuowane za pośrednictwem Pekao i Alior Banku (+58,8% r/r).

Zdrowie i TFI na plus

Przychody w filarze zdrowia wyniosły ok. 1,9 mld zł. To o 18,1% więcej niż przed rokiem. Przychody generowane przez placówki PZU Zdrowie wzrosły o 15,8%, a przychody z ubezpieczeń i abonamentów medycznych o 19,8%. Pozytywnie na sprzedaż i rentowność wpływa stały wzrost liczby placówek własnych w relacji do placówek partnerskich oraz ich rosnący udział w usługach świadczonych przez całą sieć. Kolejnym ważnym czynnikiem jest cyfryzacja. Już 42,7% wizyt pacjenci PZU Zdrowie umawiają za pośrednictwem platformy samoobsługowej lub aplikacji mobilnej mojePZU.

Aktywa klientów zewnętrznych w TFI PZU, Pekao TFI i Alior TFI zwiększyły się o prawie 26%, do 65,8 mld zł. Tylko w przypadku TFI PZU wzrosły one o 15%, do 30,4 mld zł. Na koniec ub.r. towarzystwo zarządzało m.in. aktywami zgromadzonymi w Pracowniczych Planach Kapitałowych o wartości 6,6 mld zł (+43,2% r/r).

Aura spowodowała spadek zysków

Zysk netto przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej wyniósł ponad 5,3 mld zł. To rezultat o 7,6% niższy, na co wpływ miały m.in. szkody pogodowe. W IV kwartale zysk netto wzrósł o 4,3%, do blisko 1,7 mld zł. Skorygowany wskaźnik rentowności kapitału własnego (aROE) wyniósł w ubiegłym roku 18%, (22,5% w IV kw.)

Pół biliona aktywów

Na koniec 2024 r. wartość aktywów całej Grupy PZU sięgnęła 503,3 mld zł, co oznacza wzrost rok do roku o 35,3 mld zł. Zakład utrzymuje bardzo wysoki wskaźnik wypłacalności (Solvency II) na poziomie 227% na koniec września ub.r., wyraźnie przekraczający średnią dla europejskich ubezpieczycieli.

– Wkrótce będziemy obchodzili 15-lecie oferty publicznej PZU SA, którą miałem przyjemność przygotować i przeprowadzić. Wtedy było to największe IPO na globalnym rynku ubezpieczeniowym oraz w historii warszawskiej giełdy, milowy krok w rozwoju polskiego rynku kapitałowego i akcjonariatu obywatelskiego. Od chwili debiutu giełdowego wartość wypłaconych przez PZU dywidend przekroczyła łącznie 33 mld zł. Wróciwszy do PZU, mogę obiecać, że zrobię wszystko, by nasze akcje były naturalną i ważną pozycją w portfelu każdego inwestora doceniającego perspektywiczny rozwój, regularne „dowożenie” dobrych wyników i uczciwy podział zysku – mówi Andrzej Klesyk.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

TUZ Ubezpieczenia: „Bezpieczny Dom” w nowej odsłonie

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

TUZ Ubezpieczenia kontynuuje modyfikacje swojej oferty. Po zmianach w ubezpieczeniach komunikacyjnych towarzystwo wprowadziło szereg udoskonaleń do pakietu „Bezpieczny Dom”.

Od 26 marca w ubezpieczeniu pojawiła się ochrona dla szkód spowodowanych przez zwierzęta, np. kuny, w samochodach osobowych, motocyklach i motorowerach, zaparkowanych na posesji lub w garażu, stanowiącym jedną bryłę z ubezpieczonym domem (limit do 3 tys. zł). Aby z niej skorzystać, należy ubezpieczyć ruchomości domowe i wybrać polisę w wariancie all risk. Z kolei klient, który ma w TUZ Ubezpieczenia polisy AC i Bezpieczny Dom – może przy takiej szkodzie skorzystać z polisy domowej i ochronić zniżki na AC.

Kolejną modyfikacją jest zniesienie 30-dniowej karencji dla ryzyka powodzi, gdy umowa jest kontynuacją ubezpieczenia z innego towarzystwa. Z kolei przy ubezpieczeniu domu w budowie, w stanie surowym zamkniętym, TUZ Ubezpieczenia dodaje możliwość ubezpieczenia ruchomości domowych i stałych elementów, przed ich zamontowaniem, do 10 tys. zł.

Zmiany objęły również OC w Życiu Prywatnym. W ich ramach TUZ Ubezpieczenia:

  • włączyło w zakres podstawowy m.in. szkody spowodowane rowerami czy hulajnogami,
  • dodało możliwość zakupu nowego wariantu: OC Dziecko, w którym nie będzie brana pod uwagę wina w nadzorze,
  • doprecyzowało zapis o franszyzie redukcyjnej w elektronice poprzez wprowadzenie katalogu sprzętów w których franszyza jest stosowana.

W ramach modyfikacji  towarzystwo zwiększyło też limity odpowiedzialności:

  • do 20 tys. zł dla szkód w mieniu spowodowanych przez zwierzęta (m.in. kuny – z wyłączeniem zwierząt domowych, owadów i kretów),
  • do 50 000 zł – dla szkód powiązanych z brakiem obowiązkowych przeglądów, bez względu na wiek ubezpieczonej nieruchomości i również w wariancie dla ryzyk nazwanych,
  • do pełnej wysokości – dla szkód niepowiązanych z brakiem obowiązkowych przeglądów (dotyczy np. sytuacji, gdy pożar domu jednorodzinnego został spowodowany uderzeniem pioruna).

(AM, źródło: TUZ Ubezpieczenia)

Nowa definicja ruchu pojazdów może doprowadzić do zawężenia odpowiedzialności ubezpieczycieli

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Dr Michał Ziemiak, Rzecznik Finansowy, w rozmowie z „Dziennikiem Gazetą Prawną” zwraca uwagę, że w nowej definicji ruchu pojazdu, jaka znalazła się w polskim porządku prawnym w wyniku nowelizacji dyrektywy komunikacyjnej, jest mowa o tym, iż pojazd musi być wykorzystywany jako środek transportu. Zdaniem eksperta problemem są jednak sytuacje graniczne.

Jako przykład takiej sytuacji ekspert podał koparkę ustawioną na podporach hydraulicznych przy drodze, w danej chwili niewykorzystywanej do transportu osób, której ruchem jest kopanie w ziemi. W przypadku takiego sprzętu rodzi się pytanie, czy to wpisuje się w zakres pojęcia środka transportu. Sytuację komplikuje fakt, że dotychczasowe orzecznictwo w tej kwestii było niejednolite. Trudno też powiedzieć, jak nowa definicja wpłynie na dotychczasowe postrzeganie tego zagadnienia przez ubezpieczycieli. A to, zdaniem Michała Ziemiaka, rodzi ryzyko, że nowelizacja, która miała rozszerzyć odpowiedzialność ubezpieczycieli, doprowadzi do jej zawężenia.

Rzecznik przypomniał, że definicja wprowadza konieczność rozróżnienia funkcji transportowej od innych funkcji pojazdu, co może wpłynąć na zakres odpowiedzialności ubezpieczycieli. Naturalnym wnioskiem jest to, że szkody wyrządzone przez pojazd, który nie służy jako środek transportu, nie będą objęte zakresem ubezpieczenia. A to, zdaniem Rzecznika oznacza, że zakres odpowiedzialności zakładu jest obecnie węższy niż w poprzednim stanie prawnym. W ocenie eksperta nowa definicja skłania też do rozważenia konieczności objęcia ubezpieczeniem OC wózków widłowych, choć i w tym przypadku nie jest to przesądzone. Dr Michał Ziemiak nie wyklucza też korekty dotychczasowej linii orzeczniczej.

Szereg problemów związanych z nową definicją skłonił Rzecznika Finansowego do organizacji konferencji zatytułowanej „Ruch pojazdów po nowemu”, której patronem medialnym jest „Gazeta Ubezpieczeniowa”. W jej ramach urząd wraz z sędziami, brokerami, prawnikami i przedstawicielami Polskiej Izby Ubezpieczeń będzie się starać odpowiedzieć na podstawowe pytanie – czy definicja jest zła, czy też rynek jej właściwie nie odczytał.

Więcej:

 „Dziennik Gazeta Prawna” z 27 marca, Adam Pantak „Węższa odpowiedzialność firm ubezpieczeniowych”

(AM, źródło: „Dziennik Gazeta Prawna”)

Dobre praktyki w partnerstwie – 25 lat doświadczeń

0
Wszyscy uczestnicy Konferencji Prévoir

W dniach 3–4 marca br. odbyła się Konferencja Prévoir, która zgromadziła czołowych przedstawicieli Banków Spółdzielczych w Hotelu ARCHE w Częstochowie. Wydarzenie było okazją do wzmocnienia relacji, wymiany wiedzy oraz wyróżnienia kluczowych partnerów biznesowych.

W konferencji wzięło udział 70 gości. Swoją obecnością zaszczycił nas również Khamsaya Soukhavong, dyrektor ds. rozwoju działalności międzynarodowej Groupe Prévoir.

Iwona Zemła, dyrektorka Oddziału Prévoir w Polsce, powitała uczestników konferencji słowami pełnymi entuzjazmu: – To niezwykły zaszczyt gościć was w tym miejscu i dzielić z wami te chwile. Dla nas tym bardziej szczególne, że w tym roku obchodzimy podwójny jubileusz: 115 lat istnienia Groupe Prévoir i 25 lat działalności w Polsce. To doskonała okazja, by podzielić się z państwem naszymi dobrymi praktykami w partnerstwie.

Na początku konferencji uczestnicy mieli okazję obejrzeć przygotowany na tę okazję film, ukazujący historię Prévoir z dwóch perspektyw: tradycji i nowoczesności. Pierwsza jego część przybliżyła historię czterech francuskich założycieli, którzy połączyli swoje siły, aby rozwijać innowacyjną jak na tamte czasy ideę: indywidualne ubezpieczenia na życie. Druga część skupiła się na współczesnym obliczu firmy, która 115 lat później jest ceniona za swoje działania i stabilność finansową, a także dzieli się doświadczeniem poza granicami Francji, między innymi w Polsce.

– Od 25 lat Oddział w Polsce nieustannie się rozwija, czerpiąc inspirację i doświadczenie z macierzystej firmy – kontynuowała Iwona Zemła. – Dzielimy wspólne wartości, jesteśmy wiarygodnym i stabilnym finansowo partnerem. Nasze partnerstwo opieramy na szczerości i zaufaniu. Każda strona wnosi to, co potrafi najlepiej – Banki Spółdzielcze wnoszą relacje z klientami, a Prévoir dostarcza produkty dopasowane do potrzeb klientów banków. W 2025 r. przystąpiliśmy do „Dobrych praktyk ubezpieczeniowych” w zakresie spłaty kredytu lub pożyczki PIU oraz Związku Banków Polskich. Dzięki temu nie tylko chronimy interesy klientów, ale również przyczyniamy się do polepszenia standardów funkcjonowania rynku bancassurance.

Istotnym punktem agendy było wystąpienie Stéphane’a Béasa, dyrektora audytu wewnętrznego Groupe Prévoir we Francji, który podzielił się swoją wiedzą na temat równowagi między interesami i oczekiwaniami wszystkich stron zaangażowanych w partnerstwo. Opierając się na swoim długoletnim doświadczeniu w firmie macierzystej oraz współpracy z polskim Oddziałem, zaznaczył: – Bliska współpraca z bankami i ich klientami pozwala nam wspólnie się rozwijać i budować silne partnerstwo. Jesteśmy dla banków spółdzielczych nie tylko dostawcą ubezpieczeń, ale przede wszystkim zaufanym partnerem – razem dbamy o bezpieczeństwo finansowe klientów.

O konkretnych rozwiązaniach przygotowanych na potrzeby banków spółdzielczych opowiedziała Agnieszka Wilusz-Wierzbicka, dyrektorka Sieci Bancassurance w Polsce: – Chcąc sprostać oczekiwaniom klientów oraz sprzedawać produkty dopasowane do ich potrzeb, musieliśmy dokładnie poznać zarówno klientów banków spółdzielczych, jak i same banki. Wynikiem tych działań jest ubezpieczenie ProKredyt+, które stanowi zabezpieczenie spłaty kredytu na wypadek nieprzewidzianych zdarzeń losowych. Sprawną obsługę sprzedaży tego produktu zapewnia nowoczesna platforma sprzedażowa, rozbudowany system szkoleniowy oraz kompleksowa obsługa ze strony dyrektorów regionów – podkreśliła.

W ramach konferencji wystąpił również Paweł Sawicki, doradca zarządu i radca prawny Polskiej Izby Ubezpieczeń, omawiając aktualne trendy rynkowe i regulacyjne w sektorze ubezpieczeń na życie. Poruszył temat cyfryzacji ubezpieczeń z perspektywy różnych grup klientów oraz przedstawił analizę rynku ubezpieczeń w Polsce na przestrzeni ostatniej dekady. Szczególną uwagę poświęcił problemowi luki ubezpieczeniowej, czyli niedostatecznej ochrony finansowej gospodarstw domowych i przedsiębiorstw na wypadek nieprzewidzianych zdarzeń.

Uczestnicy mieli możliwość zadawania pytań i rozmowy na temat konsekwencji tych prawnych zagadnień.

Ukoronowaniem konferencji było wręczenie nagród dla dziesięciu banków spółdzielczych. Te wyróżnienia stanowiły uznanie dla ich osiągnięć i zaangażowania w budowę silnego partnerstwa w obszarze ubezpieczeń na życie. Oto lista nagrodzonych:

  • Bank Spółdzielczy Ziemi Łowickiej w Łowiczu
  • Bank Spółdzielczy w Gnieźnie
  • Rejonowy Bank Spółdzielczy w Lututowie
  • Bank Spółdzielczy w Tomaszowie Lubelskim
  • Bank Spółdzielczy w Pułtusku
  • Bank Spółdzielczy w Jordanowie
  • Bank Spółdzielczy w Krapkowicach
  • Bank Spółdzielczy w Kłobucku
  • Bank Spółdzielczy w Staszowie
  • Bank Spółdzielczy w Miedźnej

Podsumowując, Konferencja Prévoir dla prezesek i prezesów Banków Spółdzielczych była wyjątkowym wydarzeniem. Spotkanie umożliwiło wymianę wiedzy oraz doświadczeń, a wręczenie nagród dla wybranych banków spółdzielczych oraz zwiedzanie klasztoru na Jasnej Górze na długo pozostaną w pamięci uczestników.

Widzę, jak marzenia zmieniają się w rzeczywistość

0
Magdalena Zieleniewska

Kiedy 23 lata temu rozpoczynałam swoją przygodę z OVB, nie wiedziałam, jak bardzo ta decyzja wpłynie na moje życie. Z perspektywy czasu mogę powiedzieć, że był to jeden z najważniejszych wyborów, jakich kiedykolwiek dokonałam.

Dziś jestem nie tylko mentorką, liderką i doradcą, ale przede wszystkim osobą, która każdego dnia pomaga innym w osiąganiu ich celów i spełnianiu marzeń.

Praca w OVB to dla mnie nie tylko zawód – to misja. Moim celem od samego początku było wspieranie klientów w budowaniu stabilności finansowej, ochronie tego, co dla nich najważniejsze, i planowaniu przyszłości. Każda podpisana polisa, każde rozwiązane wyzwanie finansowe, każde spokojne „dziękuję” od klienta daje mi poczucie sensu i ogromnej satysfakcji. Widzę, jak moje działania wpływają na życie rodzin i przedsiębiorstw, jak dają im spokój i bezpieczeństwo. To coś, co trudno wyrazić słowami – ale czuje to moje serce, które rośnie przy każdym sukcesie klientów.

Jednak OVB to nie tylko praca z klientami. To także społeczność ludzi ambitnych, zaangażowanych i głodnych sukcesu. Nie ma nic piękniejszego niż obserwowanie, jak rozwijają się kariery moich współpracowników. Wiem, że każdy, kto jest gotowy słuchać, uczyć się i wkładać serce w to, co robi, ma szansę na sukces. OVB daje nie tylko narzędzia, ale także możliwości. Kariera jest tutaj na wyciągnięcie ręki – wystarczy chcieć.

Dla mnie jako liderki nie ma większej nagrody niż widok osób, które odnajdują swoje miejsce w strukturach OVB i krok po kroku realizują marzenia. Każdy awans, każde nowe osiągnięcie współpracowników to także moje małe zwycięstwo. Cieszę się, że mogę być częścią ich podróży i pomagać im odkrywać ich potencjał.

Przez te wszystkie lata OVB nauczyło mnie, że sukces zaczyna się od marzeń, ale wymaga planu, pracy i konsekwencji. To, co wydaje się niemożliwe, staje się osiągalne, jeśli tylko człowiek nie podda się na pierwszym zakręcie. Kluczem do sukcesu jest przemyślana strategia i pełne zaangażowanie.

Dziś mogę z dumą powiedzieć, że moja praca to moja pasja. Dzięki OVB mam możliwość zmieniania życia nie tylko swoich klientów, ale także współpracowników. Codziennie widzę, jak marzenia zmieniają się w rzeczywistość – i wiem, że najlepsze dopiero przed nami.

Magdalena Zieleniewska
senior dyrektorka krajowa OVB
doradczyni i liderka OVB, z pasją pomagająca klientom i współpracownikom od 23 lat

UNIQA promuje markę pracodawcy w nowej kampanii

0
Źródło zdjęcia: UNIQA

W UNIQA jesteśmy razem – to tytuł filmu, który promuje UNIQA jako miejsce pracy oparte na wyjątkowej kulturze organizacyjnej. Ubezpieczyciel podkreśla wspólnotę jako jedną ze swoich fundamentalnych wartości oraz nawiązuje do wewnętrznego programu kulturowego „Szanuję, NIE hejtuję”.

Film w czarno-białej scenerii koncentruje się na ludziach i ich emocjach. Udział w nim wzięli pracownicy ubezpieczyciela, którzy mierzą się ze stereotypami i trudnymi pytaniami.

– Kiedy półtora roku temu powołaliśmy do życia Fundację UNIQA, której celem jest walka z hejtem wśród dzieci i młodzieży oraz wspieranie społeczności dotkniętych tym zjawiskiem, wiedzieliśmy, że odzwierciedlamy ważny element naszej firmowej tożsamości. Nasza kultura organizacyjna opiera się na wspólnotowości, a łączy nas wrażliwość na krzywdę, w szczególności tę, która dotyka młodych ludzi. Hejt jest zjawiskiem, z którym trudno się walczy, ale można i trzeba mu zapobiegać. Nasi ludzie bardzo to czują i wspierają nas w tych działaniach. Jesteśmy w tym razem – mówi Piotr Lipa, członek zarządu UNIQA oraz członek Rady Fundacji UNIQA.

Blisko 3-minutowy spot jest dostępny w kanałach społecznościowych UNIQA oraz na specjalnym landing page stworzonym na potrzeby kampanii. Towarzyszą mu materiały graficzne z udziałem pracowników UNIQA, którzy wystąpili w filmie. W produkcji zagrało 12 osób wyłonionych podczas wewnętrznego castingu.

– Trudno wobec tego spotu przejść obojętnie. Dotyka emocji, których prawdopodobnie doświadczyliśmy wszyscy na jakimś etapie życia. Tym bardziej dziękujemy naszym kolegom i koleżankom za ich otwartość i odwagę. Z nikim nie umawialiśmy się, czy odpowiadając na pytania, podniosą tabliczkę z napisem TAK lub NIE. Zmierzyli się z własnymi doświadczeniami, ale wyrazili je w imieniu nas wszystkich. Bo tak jak mówi jedna z bohaterek w spocie, w UNIQA każda osoba jest ważna i wspieramy siebie nawzajem – wyjaśnia Magdalena Morgaś, dyrektorka Działu Kultury Organizacyjnej, Rekrutacji i Rozwoju Pracowników UNIQA.

Kampania employer brandingowa wystartowała 26 marca i będzie emitowana w internecie przez kolejne trzy miesiące na stronie ubezpieczyciela, w mediach społecznościowych oraz portalach tematycznych.

(AM, źródło: UNIQA)

18,303FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie