Blog - Strona 3 z 1533 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal

Jak poprawić proces sprzedaży polis inwestycyjnych?

0
Źródło zdjęcia: Canva

Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych opublikował 17 czerwca wyniki pierwszego koordynowanego przez Unię Europejską badania typu „Tajemniczy klient”, w ramach którego zbadano proces sprzedaży ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych (IBIP) w ośmiu państwach członkowskich UE.

Z rezultatów badania wynika, że chociaż dystrybutorzy często przekazują klientom istotne informacje, istnieją obszary wymagające poprawy pod względem ujawnień, przejrzystości i efektów dla konsumentów.

W ramach badania trwającego od stycznia do listopada 2024 r. wyszkoleni klienci odwiedzili ubezpieczycieli, banki, agentów, brokerów i urzędy pocztowe w ośmiu państwach członkowskich. Dokonywali w nich zakupów testowych IBIP w rzeczywistych sytuacjach, aby ocenić procesy gromadzenia informacji przez dystrybutorów, praktyki ich ujawniania, a także zdolność do oferowania produktów odpowiadających potrzebom i celom konsumentów.

Celem badania było zebranie informacji z pierwszej ręki na temat procesu sprzedaży IBIP, a nie ocena zgodności dystrybutorów z wymogami.

Ustalenia opierają się przede wszystkim na postrzeganiu procesu sprzedaży przez kupujących, którzy zostali poproszeni o przekazanie informacji zwrotnych za pośrednictwem standardowych kwestionariuszy obejmujących następujące aspekty:

  • praktyki dystrybutorów w zakresie gromadzenia informacji,
  • dostarczanie klientom informacji na temat kosztów i ryzyka związanych z produktem, w tym dostarczanie obowiązkowych dokumentów (dokument zawierający kluczowe informacje i ujawnianie informacji na temat zrównoważonego rozwoju).

Główne ustalenia dotyczące przekazywania informacji

Z badania wynika, że 74% dystrybutorów poszukiwała informacji na temat zdolności kupujących do utrzymywania produktów przez zalecany okres, w tym na temat horyzontu inwestycyjnego, statusu zatrudnienia i ogólnej sytuacji finansowej. Aspekty związane z ich tolerancją na ryzyko i preferencjami w zakresie zrównoważonego rozwoju wykazują jednak mniej pozytywne wyniki.

W trakcie procesu sprzedażowego ponad dwie trzecie dystrybutorów przekazało informacje na temat ryzyka, oczekiwanych zwrotów i zalecanych okresów utrzymania. W mniej niż połowie wszystkich interakcji zostały dostarczone pełne informacje dotyczące kosztów.

Analiza wykazała również, że tak zwane dokumenty zawierające kluczowe informacje (KID), o ile zostały dostarczone, pomagały klientom w zrozumieniu cech produktu.

Dostosowanie produktów do wymagań i potrzeb kupujących

Produkty oferowane przez dystrybutorów zasadniczo odpowiadały określonemu profilowi kupujących, przy czym 84% IBIP było zgodnych z co najmniej jednym z wcześniej określonych potrzeb i celów. Niemniej jednak badanie wykazało ograniczoną korelację między dokładnością procesu sprzedaży a dostosowaniem oferowanych produktów do profili kupujących. Dłuższe i bardziej szczegółowe sesje nie przełożyły się na lepsze wyniki dla kupujących, co wskazuje na możliwą potrzebę uproszczenia procesu sprzedaży.

– Choć z ogólnych ustaleń wynika, że klienci są na ogół pytani o swoje wymagania i potrzeby w trakcie procesu sprzedaży oraz otrzymują odpowiednie informacje o produkcie i ujawnienia, to jednak odnotowano przypadki słabych wyników konsumenckich, wymagających dalszej analizy.

W szczególności musimy przyjrzeć się bliżej temu, czy liczne wymogi wprowadzone z biegiem czasu w procesie dystrybucji nie doprowadziły przypadkowo do mniej korzystnych wyników dla konsumentów. Ważne jest zbadanie, czy podejście do sprzedaży bardziej zorientowane na rezultaty mogłoby przynieść lepsze wyniki konsumentom – zwłaszcza w połączeniu z prostymi, przejrzystymi i opłacalnymi produktami – powiedziała Petra Hielkema, przewodnicząca EIOPA.

PIU podsumowała ubiegłoroczne wyniki rynku

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W 2024 roku ubezpieczyciele wypłacili klientom i poszkodowanym 50,3 mld zł z tytułu odszkodowań i świadczeń ubezpieczeniowych – podała Polska Izba Ubezpieczeń w autorskim raporcie zatytułowanym „Ubezpieczenia w liczbach 2.0”

Z danych zawartych w dokumencie wynika, że ubiegłoroczna wartość aktywów zakładów ubezpieczeń uplasowała się na poziomie 225,8 mld zł. Ubezpieczyciele zebrali w sumie 85,7 mld zł składek brutto – o 8,9% więcej niż w poprzednim roku. Wynik finansowy brutto wyniósł 11,7 mld zł (+4,5% r/r), natomiast wynik techniczny – 6,5 mld zł (-7,5% r/r). Zakłady ubezpieczeń  wpłaciły do budżetu 1,7 mld zł z tytułu podatku od osób prawnych.

Raport

(AM, źródło: PIU)

Team Poland z udziałem KUKE wesprze konkurencyjność polskich firm

0
Źródło zdjęcia: KUKE

Sześć instytucji polskiego systemu rozwoju: Polski Fundusz Rozwoju, Agencja Rozwoju Przemysłu, Bank Gospodarstwa Krajowego, Polska Agencja Inwestycji i Handlu, Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych oraz Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości ogłosiło 7 lipca 2025 roku utworzenie marki Team Poland. Będą pod nią oferowane produkty i usługi wspierające ekspansję międzynarodową przedsiębiorstw. Pierwszym projektem realizowanym pod wspólnym szyldem jest Team Poland dla Ukrainy – program skierowany do firm, które chcą zaangażować się w odbudowę gospodarczą tego kraju.

Firmy, które chcą wejść na rynek ukraiński, zyskują teraz dostęp do wiedzy i programów wsparcia w jednym miejscu. Na specjalnie stworzonej stronie znajduje się m.in. aktualna oferta instytucji rozwoju, która obejmuje 35 produktów. W odpowiedzi na potrzeby firm rozwijających działalność w Ukrainie oferta będzie nadal rozszerzana. Decyzją Rady Grupy PFR zintegrowano różnorodne instrumenty, produkty i usługi pod jedną spójną marką.

Oferta Team Poland dla Ukrainy obejmuje:

  • kompleksowy pakiet produktów finansowych, np. pożyczki, gwarancje i ubezpieczenia;
  • pakiet produktów pozafinansowych, np. doradztwo, weryfikację kontrahentów, organizację misji gospodarczych i dostarczanie informacji o przetargach;
  • intuicyjną platformę internetową z Interaktywnym Asystentem Przedsiębiorcy, ułatwiającym dobór narzędzi wsparcia do potrzeb firmy;
  • bezpośrednie wsparcie poprzez contact center, zapewniające szybki dostęp do informacji i pomocy eksperckiej.

Misją marki Team Poland jest stworzenie synergicznego ekosystemu wsparcia biznesowego. Dzięki zintegrowanej współpracy instytucji rozwoju, przedsiębiorcy otrzymują kompleksową pomoc dostosowaną do wszystkich faz realizacji projektów.

– Jesteśmy liderem wsparcia odbudowy Ukrainy wśród agencji kredytów eksportowych, co przyczyniło się do uznania KUKE za najlepszą na świecie instytucję wsparcia eksportu w zestawieniu Global Trade Review. Ubezpieczamy eksport towarów z Polski do Ukrainy wartości niemal 2 mld zł rocznie, inwestycje bezpośrednie polskich firm oraz projekty w ramach odbudowy i udział w nich naszych podmiotów, oferując instrumenty ubezpieczeniowe i gwarancyjne dla firm i finansujących je instytucji – skomentował Janusz Władyczak, prezes zarządu KUKE.

(AM, źródło: KUKE)

Brak sankcji karnych dla menedżerów bez wpływu na ich odpowiedzialność cywilną

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Ministerstwo Sprawiedliwości zamierza usunąć sankcje karne dla członków zarządu za nieskierowanie wniosku o upadłość spółki. Eksperci Attis Broker zwracają uwagę, że zmiany w prawie nie zniosą odpowiedzialności cywilnej menedżerów za szkody wyrządzone wierzycielom przez niezgłoszenie upadłości w terminie.

– Członkowie zarządu narażają się na różnego rodzaju konsekwencje, jeżeli nie złożą wniosku o upadłość w ciągu 30 dni od wystąpienia stanu niewypłacalności, który opisuje prawo upadłościowe. To np. utrata zdolności do regulowania zobowiązań przez ponad 3 miesiące lub zobowiązania przekraczające wartość majątku przez ponad 24 miesiące. Taka sytuacja daje wierzycielom podstawę do złożenia roszczenia finansowego – mówi Alfred Korycki, doradca zarządu Attis Broker ds. ubezpieczeń OC.

Ministerstwo Sprawiedliwości chce zmienić Kodeks spółek handlowych, wykreślając z niego art. 586, co doprowadzi do zniesienia sankcji karnych dla członków zarządów i likwidatorów spółek za nieskierowanie wniosku o upadłość do sądu w odpowiednim czasie. Sądowe statystyki pokazują, że karę z tego tytułu – najczęściej grzywnę, o wiele rzadziej ograniczenie lub pozbawienie wolności – dostaje rocznie kilkadziesiąt osób. W 2024 r. zanotowano 33 takie przypadki, rok wcześniej prawie dwukrotnie więcej – 62.

– Praktyka pokazuje, że art. 586 to nie główne zagrożenie dla zarządów. Większe wyzwanie, którego deregulacja nie obejmie, stanowi odpowiedzialność cywilna za szkody wyrządzone wierzycielom. Roszczenia mogą sięgać bardzo wysokich kwot, a jeżeli egzekucja przeciwko spółce okaże się bezskuteczna, członkowie zarządu odpowiadają finansowo własnym majątkiem, przy czym ich odpowiedzialność jest solidarna. Jeżeli nie wykażą braku swojej winy w nieterminowym zgłoszeniu wniosku o ogłoszenie upadłości, mogą jeszcze liczyć na przejęcie finansowych skutków zgłoszonego roszczenia przez ubezpieczyciela w ramach umowy ubezpieczenia D&O – dodaje Krzysztof Mierzyński, odpowiedzialny za ubezpieczenia D&O w Attis Broker.

– Z ubezpieczeniowego punktu widzenia zmiany w prawie karnym nie wpłyną na ryzyko finansowe po stronie członków władz przedsiębiorstw. Aby skutecznie skorzystać z ochrony, menedżerowie muszą przestrzegać warunków polisy, w tym terminowego informowania ubezpieczyciela o potencjalnych roszczeniach. Co ważne, umowa ubezpieczenia nie obejmuje sytuacji uznanych za oszustwo czy umyślne działanie na szkodę spółki – zauważa Alfred Korycki.

(AM, źródło: Brandscope)

Czy potrzebujemy juniorów w dobie AI?

0
Łukasz Nienartowicz

Sztuczna inteligencja, a w szczególności genAI, to temat dyskutowany w ostatnich latach aż do znudzenia, nie tylko w branży technologicznej, ale również w innych sektorach gospodarki.

Praktycznie każdy z nas obawia się, że rozwój technologii może prowadzić do utraty miejsc pracy, zwłaszcza wśród młodszych specjalistów, którzy dopiero wchodzą na rynek pracy.

Wydaje się, że AI ma potencjał do automatyzacji wielu, szczególnie najprostszych, zadań, co rodzi pytania o przyszłość tak zwanych juniorów w różnych dziedzinach gospodarki. Czy rzeczywiście potrzebujemy ich do czegokolwiek w erze AI?

Mniej i bardziej produktywne stanowiska

Praca juniorów często postrzegana jest jako mniej wartościowa w porównaniu z zadaniami wykonywanymi przez starszych specjalistów. W dziedzinach, takich jak IT, prawo, księgowość, HR i wielu innych, właśnie młodsze kadry zajmują się najprostszymi zadaniami, których starsi koledzy woleliby nie wykonywać. Wiele z tych zadań, takich jak podstawowe testowanie, wpisywanie faktur czy pierwsza selekcja CV, nie wymaga zaawansowanej wiedzy, a ich realizacja pozwala na odciążenie bardziej doświadczonych pracowników. Dzięki temu seniorzy mogą skupić się na bardziej złożonych projektach, które wymagają ich wiedzy i doświadczenia.

I w takim kontekście wiele prac, które dzisiaj wykonują młodsi specjaliści, będzie mogła (lub nawet już może) wykonywać AI. W oczywisty sposób zrobi to szybciej, dokładniej i znacznie taniej. Czyli to koniec stanowisk juniorskich?

Dlaczego praca juniorów ma sens?

Niekoniecznie. W codziennym natłoku prostych zadań, jakie zlecamy naszemu młodszemu personelowi, zapominamy, że gdyby zaszła taka potrzeba, to wiele z nich możemy albo zautomatyzować dużo prościej niż przy pomocy AI, albo wykonać samemu dużo szybciej i w znacznie wyższej jakości. Dodatkowo większość ze zleconych zadań i tak wraca do nas w celu weryfikacji. Z moich obserwacji wynika, że w obszarze IT dwóch seniorów wykona więcej pracy niż jeden wsparty przez pięciu juniorów. Ale nadal z nich korzystamy, ponieważ wykonana przez nich praca wcale nie jest dla nas najważniejsza.

Najistotniejszym aspektem zatrudniania juniorów jest inwestowanie w ich rozwój. Wchodząc do świata zawodowego, młodsi specjaliści mają szansę na zdobycie doświadczenia, które jest niezbędne do ich dalszej kariery. Wykonywanie prostszych zadań nie jest jedynie formą zarabiania na swoje wynagrodzenie – to proces edukacyjny, który pozwala rozwijać umiejętności i zdobywać wiedzę, która w przyszłości uczyni ich specjalistami w swojej dziedzinie. Bez juniorów, którzy stają się ekspertami, nie ma możliwości naturalnego rozwoju żadnej firmy, branży, a tym bardziej całej gospodarki.

Jaka czeka nas przyszłość?

Wyobraźmy sobie świat, w którym przestajemy zatrudniać juniorów. W takim scenariuszu doświadczony personel staje się coraz droższy, a dostęp do niego mają tylko nieliczne firmy, które są gotowe zapłacić najwięcej. W miarę jak eksperci odchodzą na emeryturę, brakuje następców, co pogarsza jeszcze sytuację i prowadzi do stagnacji i spadku innowacyjności w gospodarce.

W erze AI juniorzy nie tyle będą wnosić bezpośrednią wartość do zespołów, co będą inwestycją stanowiącą fundament przyszłości każdej branży. Ich rozwój, na który warto postawić, jest kluczowy dla kształtowania ekspertów, którzy będą w stanie sprostać wyzwaniom nowoczesnego rynku pracy przyszłości.

Łukasz Nienartowicz
Data by example

Pru zachęca w kampanii do oszczędzania na emeryturę

0

Wystartowała nowa kampania reklamowa Prudential w Polsce, która zwraca uwagę na paradoks 10. dnia miesiąca. Celem kampanii jest uświadomienie Polakom, że na emeryturze już 10. dnia każdego miesiąca większości z nich może zabraknąć pieniędzy.

Kampania promuje ubezpieczenie o charakterze ochronno-oszczędnościowym Emerytura Bez Obaw, które łączy długoterminowe oszczędzanie na emeryturę z ubezpieczeniem na życie. Dzięki systematycznym wpłatom zapewnia dodatkowe środki na emeryturze.

– Im wcześniej zaczniesz oszczędzać, tym lepiej, nawet rozpoczynając od małych kwot. Dziś – jeśli masz około 30 lat – wystarczy, że odłożysz tyle, ile dziennie wydajesz na kawę na mieście. Dzięki temu możesz mieć dodatkowe 2000 zł miesięcznie na emeryturze. Żyjemy tu i teraz. Dobrze wiemy, że nasza emerytura może być trudna, jednak często nic z tym nie robimy. Być może czas zmienić podejście do oszczędzania na przyszłość? Zacznij odkładać już dziś – im wcześniej, tym taniej i mniejszym wysiłkiem zapewnisz sobie dostatniejszą emeryturę – mówi Tomasz Borchowiec, dyrektor Marketingu i Komunikacji Korporacyjnej Prudential Polska.

Nowa kampania wystartowała 7 lipca 2025 i będzie trwała z przerwami do końca roku. Obejmuje emisję spotów w stacjach telewizyjnych oraz w kanałach internetowych, a także w mediach społecznościowych marki Pru oraz na kanale YT.

(AM, źródło: Prudential)

Kia udostępni kierowcom dane o stylu jazdy

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Posiadacze samochodów marki KIA uzyskają dostęp do danych telemetrycznych pojazdów. Kierowcy będą mogli wykorzystać te informacje w dwojaki sposób: do poprawy stylu jazdy lub uzyskania zniżki od ubezpieczyciela – podał cashless.pl.

Do wyliczenia scoringu posłuży autorski model LexisNexis partnera koncernu motoryzacyjnego w tym przedsięwzięciu – Drive Metrics. Z opcji telematycznej, dostępnej w ramach nowej aplikacji KIA App, będą mogli skorzystać klienci z krajów Unii Europejskiej oraz Wielkiej Brytanii.

Ocena stylu jazdy może zostać przekazana wyłącznie na wyraźne życzenie posiadacza pojazdu.

Więcej:

cashless.pl z 7 lipca, Ida Krzemińska-Albrycht „Kia oceni styl jazdy kierowców na podstawie danych z pojazdu. Posiadacz auta będzie mógł wykorzystać te dane do ubezpieczenia”

(AM, źródło: cashless.pl)

Wbudowane ubezpieczenia podróży służbowych

0
Źródło zdjęcia: Canva

TravelPerk, platforma zarządzania podróżami służbowymi i kosztami, ogłosiła zawarcie partnerstwa z globalnym dostawcą ubezpieczeń podróżnych Battleface, aby oferować wbudowane ubezpieczenia zdrowotne i bagażu dla europejskich klientów podróżujących służbowo.

Nowy rodzaj ochrony, który może być dodany bezpośrednio przy rezerwacji podróży na platformie TravelPerk, ma zapewnić bezproblemową, wbudowaną ochronę przed najczęstszymi ryzykami występującymi w podróży.

Według TravelPerk niemal 30% ankietowanych podróżujących służbowo doświadczyło w podróży problemów zdrowotnych nieobjętych dotychczasową polisą, natomiast 39% doświadczyło braku ochrony w sytuacji zaginięcia bagażu.

Powstała w 2015 r. platforma TravelPerk pozyskała do dziś 860 mln dol. i obsługuje powszechnie znanych klientów, takich jak Wise czy Red Bull. Platforma oferuje też elastyczne plany pozwalające podróżnym odwoływać rezerwacje i odzyskiwać do 80% kosztów podróży.

Nawiązanie współpracy odzwierciedla nasilający się trend w przestrzeni technologii obsługi podróży dotyczący wbudowywania funkcji ubezpieczeń i zarządzania ryzykiem bezpośrednio w proces rezerwacji, zapewniając dostępność i poczucie bezpieczeństwa podróżującym służbowo w całej Europie.

(AC, źródło: Insurtech Insights)

Stocklytics: Ameryka kontra reszta świata

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Stany Zjednoczone od lat są największym płatnikiem składek, generując niemal połowę globalnych składek ubezpieczonych. Niemniej jednak luka między wydatkami ubezpieczeniowymi w USA a tymi na innych największych rynkach ubezpieczeniowych wzrosła niezmiernie, a w przyszłości prawdopodobnie wzrośnie jeszcze bardziej.

Całkowita suma składek w USA do 2029 r. najprawdopodobniej osiągnie wartość 4,5 bln dol., dwa razy tyle co suma składek w Chinach, Wlk. Brytanii, Niemczech i Indiach – wskazują dane zaprezentowane przez Stocklytics.

Do 2029 r. Amerykanie będą wydawać na ubezpieczenia przeciętnie 12 500 dol., 3 razy więcej niż Brytyjczycy i Niemcy i 17 razy więcej niż Chińczycy.

Chociaż kraje takie jak Chiny, Japonia, Wlk. Brytania i Niemcy mają ogromne rynki ubezpieczeniowe, Stany Zjednoczone pozostają największym płatnikiem i jest po temu kilka powodów.

Przede wszystkim system opieki zdrowotnej w USA jest głównie prywatny i oparty na ubezpieczeniach, co prowadzi do dużo wyższych wydatków na głowę niż w innych krajach. Wysoki poziom zamożności również jest czynnikiem wzrostu w ubezpieczeniach, jako że osoby prywatne i firmy regularnie nabywają różnego rodzaju polisy. W efekcie USA stały się krajem o jednym z najwyższych współczynników penetracji ubezpieczeniowej na świecie i dużo wyższych niż gdzie indziej wydatkach na ubezpieczenia. Dane statystyczne pokazują, jak wielki jest rozziew między USA a innymi krajami. 

W 2024 r. składka przypisana brutto z amerykańskiego rynku wyniosła 3,78 bln dol. i prognozuje się, że w 2025 r. osiągnie 3,93 bln dol. Ten trend wzrostowy będzie trwał w następnych latach, aż do osiągnięcia niemal 4,5 bln dol. w 2029 r. Jest to dwa razy więcej niż na innych dużych rynkach ubezpieczeniowych razem wziętych – w Chinach, Wlk. Brytanii, Indiach i Niemczech łącznie.

Rozbicie liczb na przeciętne wydatki na użytkownika ujawnia jeszcze bardziej szokującą różnicę: przeciętnie wydatki ubezpieczeniowe Amerykanów do 2029 r. wzrosną do 12 500 dol. Chociaż jest to o 15% mniej niż we wcześniejszej prognozie, nadal 3 razy więcej niż w Wlk. Brytanii albo Niemczech, gdzie wydatki wyniosą średnio 3400–4400 dol. i 17 razy więcej niż 740 dol. w Chinach.

Do 2029 r. USA będą odpowiadać za 49% światowych składek ubezpieczeniowych, o 2% więcej niż obecnie. Dla porównania udział Chin, drugiego co do wielkości rynku ubezpieczeniowego, wynosi 12%. Udział USA w globalnej składce jest o 17% większy niż Europy i Azji łącznie. Z kolei udział Chin w tym samym okresie zmniejszy się do 11% w 2029 r.

AC

Garden of Words partnerem PKO Ubezpieczenia

0
Źródło zdjęcia: Canva

PKO Ubezpieczenia dołączyło do grona klientów Garden of Words. Agencja odpowiada za komunikację i rozwój flagowego programu PKO Ubezpieczenia – Balance Space – oraz angażuje się w bieżące działania PR marki.

W ramach współpracy Garden of Words jest odpowiedzialna za komunikację medialną programu Balance Space, który PKO Ubezpieczenia rozwija od kilku lat. To inicjatywa poświęcona dobrostanowi psychicznemu i fizycznemu Polaków – z naciskiem na budowanie odporności psychicznej, równowagi między życiem prywatnym, a zawodowym oraz dbałość o siebie w natłoku codziennych obowiązków. Agencja wsparła PKO Ubezpieczenia w całościowej realizacji badania i raportu „Dobrostan Polek 2025. Jak dzisiaj czują się kobiety?”, organizacji konferencji prasowej oraz odpowiada za kompleksową obsługę medialną całego projektu.

Garden of Words wspiera również PKO Ubezpieczenia w bieżących działaniach PR, dotyczących pozycjonowania ekspertów oraz promocji inicjatyw wizerunkowych marki.

(AM, źródło: prnews.pl)

18,456FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie