Blog - Strona 36 z 1469 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 36

KNF udostępniła metodykę BION obejmującą 2024 rok

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Urząd Komisji Nadzoru Finansowego udostępnił w swoim serwisie internetowym nową wersję metodyki Rocznego Badania i Oceny Nadzorczej (BION) zakładów ubezpieczeń oraz zakładów reasekuracji. Dotyczy ona roku 2024.

Ubezpieczeniowo-reasekuracyjne BION jest całościowym procesem wykorzystującym wszelkie dostępne informacje posiadane przez KNF na temat zakładów prowadzących działalność w obu obszarach. Obejmują one dane uzyskane w wyniku czynności związanych z licencjonowaniem, analizy zza biurka i czynności kontrolnych na miejscu, jak również z zapytań/ankiet kierowanych do zakładu ubezpieczeń lub zakładu reasekuracji.

Opracowana przez Urząd koncepcja BION ubezpieczycieli i reasekuratorów ma na celu usystematyzowanie stosowanych dotychczas kryteriów oceny nadzorowanych podmiotów, jak również wprowadzenie do stosowania elementów systemu nadzoru wykonywanego w oparciu o ocenę ryzyka identyfikowanego w ich działalności.

Metodyka BION zakładów ubezpieczeń oraz reasekuracji za 2024 r.

(AM, źródło: KNF)

Polisy należności coraz bardziej szkodowe

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Od dłuższego czasu wskaźniki szkodowości w ubezpieczeniach należności idą w górę. Może to mieć wpływ na dostępność tego typu polis – informuje „Puls Biznesu”.

Paweł Szczepankowski, dyrektor zarządzający Atradius w Polsce, przyznaje, że jego firma spodziewa się, że w 2024 r. doszło do znacznego wzrostu szkodowości na całym rynku ubezpieczeń należności. Wynikał on zarówno z wyższej liczby i wartości wypłacanych odszkodowań, jak i niższego poziomu składki – tłumaczy. „PB” zwraca uwagę, że jeszcze w 2023 r. szkody plasowały się poniżej średniej. Tomasz Starus, prezes Allianz Trade w Polsce, wyjaśnia, że był to efekt obecności na rynku postpandemicznych środków pomocowych. W 2024 r. już ich nie było, w związku z czym średni poziom szkód przekroczył obserwowany na przestrzeni ostatnich lat. Adam Czerwiński, dyrektor handlowy Coface, dodaje, że przed pandemią szkodowość z polis należności wynosiła 60–70% rezerw. W efekcie tarcz covidowych spadła niemal do zera.

Przedstawiciele ubezpieczycieli uspokajają, że na razie większość szkód jest niewielkich, gdyż upadają lub restrukturyzują się głównie małe firmy, ewentualnie te średniej wielkości. Tomasz Starus przyznaje, że problemem jest eksport, gdzie szkody są kosztowniejsze, a i ich tempo wzrostu rośnie dwukrotnie szybciej. Paweł Szczepankowski potwierdza, że szkodowość w portfelu ubezpieczeń eksportowych jest nieproporcjonalnie wysoka. Mimo to, jak wskazuje Marcin Olczak, dyrektor departamentu ryzyk kredytowych Marsh Polska, ubezpieczyciele nie planują wykluczenia żadnej branży ani kraju z uwagi na wskaźniki szkodowe, choć widoczna jest ich większa skrupulatność w analizowaniu kwestionariuszy klientów. Grzegorz Kwieciński, dyrektor departamentu ryzyka ubezpieczeniowego KUKE, przyznaje, że jego firma z większą ostrożnością podchodzi do usług, branży surowcowej i metalowej czy przemysłu samochodowego. Z kolei Coface ostrożniej podchodzi do branży transportowej i budowlanej – najbardziej wrażliwych na sytuację w gospodarce.

Więcej:

„Puls Biznesu” z 17 marca, Sylwia Wedziuk „Będzie trudniej o polisy należności”

 (AM, źródło: „Puls Biznesu”)

Funkcjonalność mStłuczka usługą pożądaną przez obywateli

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W Centralnym Ośrodku Informatyki trwają prace nad wprowadzeniem nowych funkcjonalności w aplikacji mObywatel. Jedną z nich jest mStłuczka – podaje XYZ.pl.

Radosław Maćkiewicz, dyrektor COI, mówi serwisowi, że jego instytucja prowadzi cykliczne badania potrzeb obywateli w zakresie cyfrowych usług administracyjnych. Z ankiet wynikało, że jedną z najbardziej wyczekiwanych jest mStłuczka. Umożliwi ona kierowcom zgłaszanie zdarzeń drogowych bez konieczności sporządzania papierowych oświadczeń i automatycznie wygeneruje protokół zdarzenia drogowego, który może być bezpośrednio przesłany do ubezpieczyciela.

Dyrektor COI zapewnia, że Ośrodek jest już gotowy od strony technicznej na wprowadzenie tej funkcjonalności do mObywatela. Jednak aktywacja usługi wymaga odpowiednich zmian legislacyjnych oraz uwzględnienia wymogów ubezpieczycieli.

Więcej:

XYZ.pl z 17 marca, Anna Bełcik „mObywatel uzbroi się w sztuczną inteligencję. Będą też nowe m-usługi”

(AM, źródło: XYZ.pl)

Global Data: Luka kompetencyjna przeszkadza w korzystaniu z AI

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Brak wiedzy i doświadczenia w firmach ubezpieczeniowych jest największym problemem związanym z wdrażaniem technologii sztucznej inteligencji. Ubezpieczyciele muszą więc stawiać na pierwszym miejscu pozyskiwanie pracowników o odpowiednim przygotowaniu i wysiłki zmierzające do podnoszenia kwalifikacji niezbędnych do integracji AI.

Badanie opinii przeprowadzone przez Global Data na platformach Verdict Media dostarczyło odpowiedzi ponad 120 przedstawicieli branży. 24,4% respondentów wskazuje brak wiedzy i doświadczenia w strukturach ubezpieczycieli jako zasadniczą przeszkodę dla wdrażania AI. Inne bariery to brak zrozumienia wśród klientów (21,3%), sceptycyzm co do gotowości AI na szerokie wykorzystanie (17,3%) i brak zaufania konsumenckiego (13,4%).

Dla rozwiązania tych problemów ubezpieczyciele powinni inwestować w programy edukacji AI i szkolenia dla swoich pracowników. Podnoszenie kwalifikacji pracowników poprzez specjalistyczne kursy w dziedzinach AI, analityki danych i uczenia maszynowego może się przyczynić do zniwelowania luki kompetencyjnej. Współpraca z uczelniami i firmami technologicznymi nad opracowywaniem indywidualnie dopasowanych programów szkoleniowych zapewni pracownikom zdobycie zarówno wiedzy teoretycznej, jak i praktyki w stosowaniu AI.

– Branża ubezpieczeniowa zdaje sobie sprawę z potencjału AI, ale brak wiedzy i doświadczenia wewnątrz firmy pozostaje istotną przeszkodą. Bez wykwalifikowanych pracowników ubezpieczyciele będą mieć trudności ze skutecznym stosowaniem rozwiązań opartych na AI. Firmy, dla których szkolenia z AI i pozyskiwanie wykwalifikowanych sił będą priorytetem, uzyskają przewagę konkurencyjną, ponieważ skala wdrażania AI jest coraz większa – komentuje Charlie Hutcherson, analityk ubezpieczeniowy współpracujący z Global Data.

AI staje się integralnym elementem procesu likwidacji szkód, oceny ryzyka i wykrywania oszustw, więc firmy, które inwestują w kompetencje teraz, zyskają długoterminowo na skuteczności, dokładności i jakości doświadczenia klienta.

AC

Manulife: Wszyscy pracownicy zostaną przeszkoleni w ramach posługiwania się narzędziami GenAI

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Manulife wdraża narzędzia generatywnej sztucznej inteligencji i programy szkoleniowe dla 100% swoich pracowników, co jest kamieniem milowym w strategii transformacji cyfrowej firmy. Obecnie ponad 75% zatrudnionych ma już aktywny kontakt z GenAI poprzez szkolenia, doświadczenia immersyjne i autorskie narzędzia, takie jak ChatMFC, asystent AI Manulife wprowadzony w 2024 r.

W ramach wielomiliardowych inwestycji w AI i technologię chmurową, Manulife zwiększa swoje kompetencje AI, tworząc zespół prawie 200 naukowców ds. danych i inżynierów uczenia maszynowego. Do dziś firma opracowała i wdrożyła ponad 35 zastosowań GenAI w Kanadzie, USA i Azji i do końca roku planuje wprowadzić kolejne 70. Poza automatyzacją powtarzalnych zadań przez ChatMFC, Manulife osadza AI w kluczowych obszarach, takich jak interakcje z klientem (usprawnienie działania centrum kontaktowego), sprawność operacyjna (narzędzie tłumaczące zapewniające tłumaczenie w czasie rzeczywistym na 9 języków, służące poprawie globalnej kooperacji), zwiększenie przychodów (narzędzie sprzedażowe wykorzystujące personalizację oferty).

(AC, źródło: Insurtech Insights)

Gazeta Ubezpieczeniowa nr 11/2025

0
  • Artur Makowiecki: Podsumowanie tygodnia. Na razie trzeba zachować spokój – str. 2
  • Allianz: Propozycja majątkowa dla średnich firm – str. 3
  • PIU: O oczekiwaniach i bolączkach regulacyjnych na spotkaniu z komisarz ds. usług finansowych – str. 4
  • Magdalena Zieleniewska, OVB: Widzę, jak marzenia zmieniają się w rzeczywistość – str. 5
  • Marcin Konopka, Berg System; Maja Wiśniewska, SMSAPI: Jak zwiększyć poziom wznowień ubezpieczeń? – str. 6
  • Fundacja PZU: Nowa strategia – Społeczność 360° – str. 8
  • PZU LAB: Ogień w ryzach – str. 10
  • Joanna Gepner: Nowa era oceny ryzyka i obsługi klienta – str. 12
  • Z małą pomocą Rankomatu – str. 13
  • Paweł Sawicki, Bartosz Bigaj, PIU: O deregulacji w ramach Omnibusa – dobrze, ale trzeba lepiej – str. 14
  • Prévoir: Dobre praktyki w partnerstwie – 25 lat doświadczeń – str. 15
  • Global Data: Luka kompetencyjna przeszkadza w korzystaniu z AI – str. 16
  • Allianz Partners, Chery International: Chińczycy zadowoleni, Niemcy też – str. 17
  • Krzysztof Góźdź: Pierwsze refleksje na temat rekomendacji dystrybucyjnych – str. 18
  • Wojciech Semmerling: APK – dobra praktyka czy tylko formalność? – str. 19
  • Piotr Okrasa: Leasing a sprawa wypowiedzenia polisy – str. 20
  • Sławomir Dąblewski: Komu zachowek, komu… – str. 21
  • Artur Łuczak: Jak skuteczniej rekrutować? – str. 21
  • Adam Kubicki: Na czym się skupia skuteczny menedżer – str. 22

Vienna Life sfinalizowała zakup udziałów w Phinance

0
Źródło zdjęcia: Vienna Life

Po uzyskaniu zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Vienna Life sfinalizowała umowę zakupu akcji Phinance. Dzięki transakcji towarzystwo wzmocni swoją obecność na rynku poprzez m.in. dystrybucję produktów w ścisłym partnerstwie z jedną z największych firm pośrednictwa finansowego w Polsce.

Vienna Life podpisała umowę zakupu udziałów w Phinance 26 listopada ubiegłego roku. Przedmiotem transakcji było 48,82% akcji, w tym wszystkie dotychczasowego inwestora Aegon Growth Capital Fund I GP B.V. Większościowy pakiet pozostał w rękach głównych menedżerów spółki.

Zarząd ubezpieczyciela jest przekonany, że przejęcie pakietu akcji Phinance stworzy nowe możliwości dla rozwoju marki na polskim rynku.

– Transakcja wzmacnia naszą strategię dystrybucji wielokanałowej. Partnerstwo z Phinance, jedną z największych firm pośrednictwa finansowego w Polsce, daje nam dostęp do szerokiej sieci klientów i doradców, co przełoży się na dalszy rozwój Vienna Life. Jednocześnie Phinance pozostaje niezależnym dystrybutorem, a nasza współpraca opiera się na wzajemnym uzupełnianiu kompetencji – my wniesiemy doświadczenie w produktach ubezpieczeniowych i siłę globalnej grupy, a Phinance – sprawdzony model doradztwa i sprzedaży. To dla obu stron realna szansa na ekspansję i większą efektywność operacyjną – mówi Tomasz Borowski, prezes zarządu Vienna Life.

– Jestem przekonany, że ta inwestycja jest znaczącym krokiem w dalszym rozwoju Vienna Life. Liczymy, że partnerstwo z Phinance jeszcze bardziej umocni pozycję tej spółki jako kluczowego gracza życiowego na polskim rynku. To również istotna transakcja dla Vienna Insurance Group, dla której wzrost Vienna Life ma znaczenie w kontekście długoterminowej strategii rozwoju grupy w Polsce – dodaje Harald Riener, członek zarządu Vienna Insurance Group, odpowiedzialny za rynek polski.

Phinance specjalizuje się nie tylko w dystrybucji ubezpieczeń, ale także w doradztwie finansowym oraz sprzedaży produktów inwestycyjnych i kredytowych.

– Cieszymy się, że po miesiącach przygotowań będziemy mogli wejść w fazę realizacji umowy. Połączenie naszego doświadczenia w zakresie dystrybucji i holistycznej obsługi klienta z wiedzą rynkową Vienna Life z pewnością przyczyni się do wzrostu i rozwoju obu podmiotów – dodaje Paweł Kasica, prezes zarządu Phinance.

Phinance jest zdobywcą tytułu „Pośrednik Ubezpieczeniowy Roku 2022”, przyznanego przez „Gazetę Ubezpieczeniową”.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

#ubezpieczeniowyLIVE: Ile tracisz na nieskutecznych wznowieniach?

0

Zapraszamy na #ubezpieczeniowyLIVE, który odbędzie się we wtorek 18 marca 2025 roku w godzinach 13:00–14:00. Gośćmi programu będą Marcin Konopka, prezes Berg System, i Maja Wiśniewska-Hardek, Head of Marketing SMSAPI.

W programie:

  • Magia procentów 
  • 5 kroków do skutecznych wznowień 
  • SMS, który sprzedaje 

Live na Facebooku

Live na LinkedInie

(AM)

XXVII Kongres Brokerów pełen nowości

0

11 marca odbyło się spotkanie z przedstawicielami firm partnerskich, uczestniczących w organizacji XXVII Kongresu Brokerów. Tegoroczna odsłona przyniesie kilka zmian i nowości.

W trakcie spotkania omówiony został ramowy plan kongresu. Organizatorzy wydarzenia podjęli decyzję o rozszerzeniu ankiety Fair Play. Tak jak dotychczas, przyznawane będą główne nagrody w ubezpieczeniach majątkowych i na życie. W tym roku pojawi się też sześć nowych kategorii. Będą to odpowiednio:

  1. dział I grupa 1 – kategoria: ochronne ubezpieczenia na życie
  2. dział I grupa 5, dział II grupa 2 – kategoria: ubezpieczenia zdrowotne
  3. dział II grupa 8 i 9 – kategoria: ubezpieczenia od ognia i innych żywiołów
  4. dział II grupa 3 i 10 – kategoria: ubezpieczenia pojazdów lądowych
  5. dział II grupa 13 – kategoria: ubezpieczenia ogólnej odpowiedzialności cywilnej
  6. dział II grupa 14 i 15 – kategoria: ubezpieczenia kredytu oraz gwarancje ubezpieczeniowe

Laureaci uhonorowani na gali

Absolutną nowością w ramach Kongresu Brokerów będzie gala, na którą organizatorzy zapraszają wszystkich uczestników. W jej trakcie zostaną przedstawione i omówione wyniki ankiety wyłaniającej laureatów, odbędzie się wręczenie nagród, a ponadto przedstawione zostaną stanowiska respondentów dotyczące tematyki kongresu.

Kongres w formule paperless

Wszelkie informacje dotyczące spotkania będą dostępne w aplikacji mobilnej oraz na stronie kongresowej.  Zgodnie z zasadami ESG Stowarzyszenie Polskich Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych zrezygnowało z drukowanych materiałów (za wyjątkiem publikacji kongresowej) oraz toreb kongresowych.

XXVII Kongres Brokerów odbędzie się w Mikołajkach w dniach 28–30 maja 2025 r. Spotkanie odbywać się będzie pod hasłem „Między boomerem a sigmą – wyzwania ludzi ubezpieczeń”.

Ramowy plan XXVII Kongresu Brokerów.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

Pięć polis, które każdy powinien mieć

0
Katarzyna Barszcz-Mrozicka

Początek roku to doskonały moment do rewizji teczek z dokumentami ubezpieczeniowymi. Warto zrobić z klientem przegląd jego polis i wspólnie się zastanowić, co on u nas ubezpiecza, co powinien, czy na pewno jest dobrze i kompleksowo zabezpieczony.

Przygotowałam top 5 polis ubezpieczeniowych, które moim zdaniem nasz klient powinien mieć. Kolejność nie jest tutaj przypadkowa.

Ubezpieczenie na wypadek niezdolności do pracy

Dlaczego akurat ta polisa na pierwszym miejscu? To dość oczywiste. Niezdolność do pracy – czy to okresowa, czy stała – powoduje ograniczenie lub całkowity brak środków finansowych. Bez zabezpieczenia podstawowej, kluczowej kwestii, jaką jest bezpieczeństwo i stabilizacja finansowa, dalsze planowanie wydatków, w tym ubezpieczeniowych, nie ma sensu.

Klient, który zostanie pozbawiony swoich zarobków, nie będzie chciał płacić składki za ubezpieczenie na życie ani za mieszkanie, ani żadnej innej. Bardzo często paradoksalnie to właśnie ubezpieczenia są tym wydatkiem, który ucina się jako pierwszy. Dlatego budowanie skutecznego planu ochrony ubezpieczeniowej należy zacząć przede wszystkim od zabezpieczenia finansów klienta.

Ubezpieczenie na życie

Każdy dorosły człowiek ma jakieś zobowiązania finansowe. Może kredyt, może meble na raty albo samochód w leasingu, a może po prostu zwykłe rachunki i codzienne wydatki. Nie lubimy o tym myśleć, ale gdy odchodzimy, niestety zobowiązania nie odchodzą wraz z nami. Wręcz przeciwnie, zostają naszym bliskim albo dalszym krewnym i muszą oni stawić temu czoło. Dlatego ludzie odpowiedzialni rezerwują środki finansowe na pokrycie tych zobowiązań. Mogą oczywiście trzymać je w szufladzie lub skarpecie, ale znacznie łatwiej zabezpieczyć rodzinę polisą.

Przy okazji ubezpieczenia na życie można też pokusić się o bardziej kompleksowe rozwiązanie o szerokim spektrum działania. Ale polisa typu life-casco to podstawa dla każdego z naszych klientów. Warto o tym jak najczęściej przypominać. Nawet jeśli pozostawimy po sobie majątek do dyspozycji dla rodziny, to czas załatwienia formalności spadkowych i potrzebny na spieniężenie tego majątku bywa bardzo długi. Do tego dochodzą czasem konflikty pomiędzy spadkobiercami, które znacznie utrudniają całą sytuację. Sama byłam wielokrotnie świadkiem, gdy z pozoru kochające się rodziny moich klientów po śmierci bliskiego walczyły dosłownie o każdą złotówkę spadku.

Ubezpieczenie zdrowotne

Możemy je rozumieć na różne sposoby – jako dodatek lub uzupełnienie do polisy na życie albo samodzielny produkt z dostępem do prywatnej opieki medycznej. Oba warianty warto brać pod uwagę. Wszyscy wiemy, jak trudny jest dostęp do szybkiego leczenia. Z jednej strony blokować może nas brak środków finansowych, z drugiej brak odpowiednich kontaktów i znajomości. Produkty zdrowotne mogą pomóc w obu tych kwestiach.

Z jednej strony wypłata z umowy np. poważnego zachorowania może dać klientowi zastrzyk środków finansowych na działania medyczne, z drugiej strony opcja organizacji usługi w postaci konsultacji czy badań zdejmie z niego trudy samodzielnego poszukiwania specjalisty lub placówki, która się podejmie jego leczenia.

Ubezpieczenie domu lub mieszkania

Dom lub mieszkanie najczęściej jest tym najbardziej wartościowym składnikiem majątku naszego klienta. Ubiegłoroczna powódź dobitnie pokazuje nam, jak bardzo trudnym doświadczeniem może być utrata tego majątku i jak czasochłonnym procesem może okazać się jego odzyskanie. Przy wysokich cenach nieruchomości, materiałów, działek i usług budowlanych dla części klientów odtworzenie majątku bez środków z polisy ubezpieczeniowej nie będzie w ogóle możliwe.

Dlatego nie tylko warto oferować ubezpieczenie nieruchomości, ale koniecznie należy weryfikować sumy ubezpieczenia deklarowane przez klienta. Z moich doświadczeń wynika, że większość ludzi nie potrafi prawidłowo oszacować wartości nieruchomości, tym samym narażając się na ogromne niedoubezpieczenie. Jeśli na czas nie otrzymają fachowej porady ze strony swojego agenta ubezpieczeniowego, istnieje ogromne ryzyko zawarcia niewystarczającej polisy.

Ubezpieczenie samochodu

Z jednej strony mówimy o przymusie ze względu na obowiązkowy charakter ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów. Autocasco jest równie dobrze znanym i zakorzenionym w naszej świadomości ubezpieczeniem komunikacyjnym, podobnie jak usługi assistance oraz ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków.

Z drugiej strony mamy całą gamę produktów uzupełniających, wśród których warto pamiętać o tych mniej popularnych, jak GAP – szczególnie dla pojazdów użytkowanych na podstawie umowy leasingu albo zakupionych w kredycie. O ubezpieczeniach komunikacyjnych klienci mają najlepszą wiedzę ze wszystkich tutaj wymienionych polis, jednak i w tym przypadku sporo jest do poprawy.

Chociaż kolejność tych umów dobrana została przeze mnie nieprzypadkowo, to jednak nikogo nie zdziwi fakt, że najczęściej umowy zawierane są przez naszych klientów dokładnie w odwrotnej kolejności, bez zachowania logiki. Z jakiegoś powodu chętniej chronimy drobne składniki majątku. Jest to o tyle dziwne zjawisko, że gdy porównamy sobie możliwą stratę finansową w relacji do składki, okaże się, że ubezpieczenie samochodu jest o wiele droższe niż ubezpieczenie mieszkania, a te z kolei są o wiele droższe niż ubezpieczenie naszego zdrowia czy życia.

Wymaga od nas sporej pracy tłumaczenie, że nie warto ochrony zaczynać od najmniej wartościowych składników majątku (w dodatku najłatwiejszych do odtworzenia) przy jednoczesnym rezygnowaniu z zabezpieczenia największej wartości, jaką jest nasze zdrowie i życie oraz zdolność zarobkowania.

W nowym roku życzę i sobie, i koleżankom, i kolegom powodzenia w budowaniu świadomości ubezpieczeniowej u naszych klientów.

Katarzyna Barszcz-Mrozicka
KBM Ubezpieczenia

18,296FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie