Blog - Strona 38 z 1543 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 38

Prawo własności a rekalkulacja składki za umowę OC ppm

0
dr Piotr Okrasa

Z chwilą przejścia lub przeniesienia prawa własności pojazdu mechanicznego jego nowy właściciel staje się stroną umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych (OC ppm). Przepisy prawa regulują te kwestie w sposób precyzyjny.

Jednym z kluczowych aktów prawnych jest art. 31 Ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK.

W tym aspekcie ważnym elementem jest również kwestia ponownej kalkulacji składki ubezpieczeniowej.

Zgodnie z art. 31 ust. 1 ustawy, w przypadku przejścia lub przeniesienia prawa własności pojazdu mechanicznego, którego posiadacz zawarł umowę ubezpieczenia OC ppm, prawa i obowiązki wynikające z tej umowy przechodzą na nowego właściciela pojazdu. Oznacza to, że osoba, która nabywa pojazd, staje się stroną tej umowy ubezpieczenia, w miejsce poprzedniego właściciela, i przejmuje wszystkie prawa oraz obowiązki wynikające z zawartej umowy.

Z praktycznego punktu widzenia oznacza to, że nowy właściciel nie musi zawierać nowej umowy ubezpieczenia OC, co stanowi wygodę i minimalizuje ryzyko naruszenia przepisów o obowiązkowym ubezpieczeniu pojazdów mechanicznych. Umowa OC ppm pozostaje w mocy do końca okresu, na który została zawarta, chyba że nabywca postanowi wypowiedzieć ją na piśmie.

W przypadku, gdy nowy właściciel pojazdu zdecyduje się wypowiedzieć polisę OC ppm, zostaje ona rozwiązana z dniem złożenia wypowiedzenia czy też z dniem wskazanym w dokumencie wypowiedzenia.

Ponowna kalkulacja składki ubezpieczeniowej

Istotnym zagadnieniem regulowanym przez art. 31 ust. 2 ustawy jest kwestia ponownej kalkulacji składki ubezpieczeniowej w przypadku przejścia prawa własności pojazdu. Jeśli nowy właściciel pojazdu zdecyduje się kontynuować umowę ubezpieczenia OC, zakład ubezpieczeń ma prawo dokonać ponownej kalkulacji składki. Prawo – nie zaś obowiązek, zatem to od ubezpieczyciela i prowadzonej przez niego polityki cenowej będzie zależało, czy umowa ubezpieczenia OC ppm zostanie przepisana na nabywcę z określeniem nowej składki, czy też nie.

Oczywiście nowa kalkulacja może uwzględniać zmiany, takie jak zniżki lub zwyżki przysługujące nowemu właścicielowi na podstawie jego historii ubezpieczeniowej oraz innych czynników, które mogą wpłynąć na jej wysokość.

Ponowne obliczenie składki jest możliwe, poczynając od dnia przejścia prawa własności pojazdu. Nowy właściciel może również złożyć wniosek o dokonanie takiej kalkulacji, co jest szczególnie istotne w sytuacji, gdy ma on inne korzystniejsze warunki ubezpieczeniowe niż poprzedni właściciel. Dzieje się tak głównie w przypadku posiadania przez nabywcę wysokich zniżek za bezszkodową jazdę lub jeżeli jego profil ubezpieczeniowy jest inny niż poprzedniego właściciela.

Bardzo często rekalkulacja składki nie skutkuje dopłatą i umowa OC ppm obowiązuje do końca terminu jej ważności. Może się jednak zdarzyć, że nabywca będzie musiał dopłacić, a wtedy pozostaje mu możliwość ewentualnego wypowiedzenia umowy OC ppm.

Jeżeli składka za ubezpieczenie OC ppm nie jest opłacona w całości przez zbywcę pojazdu (np. składka rozłożona na raty), nabywca będzie również zobowiązany do jej opłacenia.

Ujawnianie okoliczności dotyczących ubezpieczenia

Pamiętać również należy, że osoba, która sprzedała auto, musi poinformować ubezpieczyciela, w którym zawarta jest polisa OC ppm, o sprzedaży pojazdu w ciągu 14 dni. Do momentu poinformowania towarzystwa ubezpieczeniowego o zbyciu pojazdu sprzedający i nabywca ponoszą wspólną odpowiedzialność za nieuregulowane raty składki ubezpieczenia.

Nowy właściciel pojazdu, który zgłasza chęć dokonania ponownej kalkulacji składki ubezpieczeniowej, ma obowiązek ujawnienia ubezpieczycielowi wszelkich okoliczności, które mogą mieć wpływ na wysokość składki. Może to obejmować informacje o historii ubezpieczeniowej nowego właściciela, wcześniejszych zdarzeniach drogowych, liczbie lat bezszkodowej jazdy, a także inne czynniki, które mogą stanowić istotny element oceny ryzyka i składki ubezpieczeniowej.

Zakład ubezpieczeń jest zobowiązany do uwzględnienia tych okoliczności przy kalkulacji składki, co pozwala na dostosowanie jej wysokości do indywidualnej sytuacji nowego właściciela pojazdu. Jest to proces, który zapewnia, że składka będzie adekwatna do ryzyka jak też nowego właściciela pojazdu.

Na marginesie należy zauważyć, że rekalkulacja składki może mieć miejsce również w innej sytuacji – gdy przy zawieraniu umowy ubezpieczenia obowiązkowego OC ppm podane zostały nieprawidłowe dane dotyczące np. kierowcy czy też pojazdu. Takie działanie może nastąpić zarówno przy celowym, jak i nieświadomym podaniu niepoprawnych danych. Bywają sytuacje zatajenia przez posiadacza pojazdu, że z samochodu będzie korzystał młody, niedoświadczony kierowca (samochód zakupił rodzic, ale korzysta z niego głównie nastoletnie dziecko).

dr Piotr Okrasa
dyrektor Zespołu Ubezpieczeń Komunikacyjnych
RENOMIA

Jak automatyzacja, szkolenia i egzaminy wpływają na wyniki agentów

0
Joanna Jastrzębska

Zarządzanie siecią sprzedaży w branży ubezpieczeniowej staje się coraz bardziej wymagające. Sukces rynkowy zależy już nie tylko od szerokiego portfela produktów, ale głównie od kompetencji i efektywności agentów oraz szybkiego reagowania na zmiany otoczenia.

Kluczową rolę odgrywają tu nowoczesne narzędzia szkoleniowe, sprawna organizacja egzaminów i procesu wdrażania agentów oraz automatyzacja procesów wspierających pracę działów sprzedaży.

Kompetencje agentów to fundament sukcesu

W ubezpieczeniach relacja z klientem to podstawa, a zaufanie buduje się przez wiedzę, profesjonalizm, eksperckość i rzetelność. Dlatego inwestycja w rozwój agentów to inwestycja w zyski firmy. Dobrze przygotowany doradca zna produkt, potrafi dopasować ofertę do potrzeb klienta i sprawnie porusza się w gąszczu przepisów.

Praktyka pokazuje, że wdrożenie systematycznych szkoleń produktowych i rozwojowych przekłada się na wzrost konwersji sprzedażowej. Wiedza daje pewność siebie, umiejętności podnoszą skuteczność, a systematyczne szkolenia budują standardy, które przekładają się na jakość całej obsługi.

W dzisiejszym modelu sprzedaży ubezpieczeń niezbędne są szczególnie trzy obszary kompetencji:

  • zarządzanie relacjami z klientem,
  • techniki sprzedażowe,
  • znajomość przepisów i wymogów regulacyjnych.

Certyfikacja agentów i automatyzacja procesów

Obowiązek licencjonowania agentów to dla wielu zakładów ubezpieczeniowych nie tylko konieczność formalna, ale też wyzwanie logistyczne. Organizacja egzaminów, zapewnienie odpowiednich warunków, kompletowanie dokumentacji, zgłoszenia, weryfikacja – wszystko to potrafi zaangażować zasoby, które mogłyby być lepiej wykorzystane.

Firmy szukają dziś rozwiązań pozwalających skupić się na biznesie. Liczy się szybkość działania i precyzja, a ponadto branżowo zgodność z regulacjami. Dlatego automatyzacja staje się dziś jednym z najważniejszych kierunków rozwoju firm chcących realnie zwiększać efektywność swoich zespołów. Rozwiązania, które automatyzują procesy szkoleniowe i egzaminacyjne, odciążają działy HR, sprzedaży i compliance.

Rezultat? Więcej czasu na działania sprzedażowe, szybsze wdrażanie nowych agentów, OFWCA i pełna zgodność z obowiązującymi przepisami. Automatyzacja staje się technologicznym udogodnieniem i realnym wsparciem w osiąganiu celów biznesowych.

Gdzie szukać trwałych efektów?

Codzienność menedżerów sieci sprzedaży to balansowanie między wymaganiami rynku, oczekiwaniami agentów a sprawną organizacją procesów. Tam, gdzie wiedza, technologia i automatyzacja spotykają się z dobrym planowaniem – tam pojawiają się trwałe efekty.

Doświadczenia firm współpracujących z eOFWCA pokazują: inwestycja w rozwój kompetencji agentów, dobrze zaprojektowany system szkoleń, usprawnienie procesów administracyjnych oraz wdrożenie narzędzi automatyzujących pracę może przełożyć się na wyniki.

Wdrażając tego typu rozwiązania, warto korzystać z doświadczeń firm specjalizujących się w obsłudze rynku ubezpieczeniowego – pod kątem merytorycznym, jak i operacyjnym. Dostępne dziś na rynku narzędzia i usługi mogą znacząco odciążyć organizacje, które chcą działać szybciej, sprawniej i skuteczniej.

Joanna Jastrzębska
eOFWCA.pl

AGRO Ubezpieczenia z przekazem do agentów

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

AGRO Ubezpieczenia przygotowało skierowany do pośredników film informacyjny, w którym przedstawia firmę i jej produkty. Głównym celem produkcji jest poszerzenie wiedzy na temat działalności zakładu, która często jest utożsamiana jedynie z sektorem agro.

O towarzystwie i jego produktach opowiadają regionalni dyrektorzy sprzedaży: Urszula Pakuła-Glińska z Mazowsza i Dariusz Balcerak z województwa świętokrzyskiego.

– Jesteśmy pewni, że dynamiczny i atrakcyjny pod wieloma względami filmik dotrze do szerokiego grona agentów i pośredników. To najważniejsze dla nas osoby w całej branży, bo to one oferują klientom produkty AGRO Ubezpieczeń. Przekazujemy im video-ściągawkę przydatną w codziennej pracy. Po odpowiedzi na więcej pytań zapraszamy do nas – regionalnych dyrektorów sprzedaży obecnych w każdym województwie. O czym zresztą mówimy w tym filmiku – wyjaśnia Urszula Pakuła-Glińska.

(AM, źródło: AGRO Ubezpieczenia)

Rankomat: OC konsekwentnie drożeje

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Z danych zgromadzonych przez Rankomat wynika, że średnia cena OC posiadaczy pojazdów mechanicznych wzrosła o blisko 11% w skali roku i wynosi już 711 zł.

Majowa średnia była wyższa o 1,4% niż w poprzednim miesiącu i o 10,6% niż rok wcześniej. W skali kraju zmiany są umiarkowane, jednak w niektórych regionach oraz wśród niektórych grup kierowców – zauważalne.

Na Pomorzu najdrożej

Wysokość składki zależy w dużej mierze od miejsca zamieszkania. Kierowcy z Pomorza płacą średnio 830 zł, mieszkańcy Dolnego Śląska – 786 zł, a Mazowsza – 773 zł. Dla porównania: w województwie podkarpackim to 582 zł, a w świętokrzyskim 604 zł. Najmniejszy wzrost rok do roku odnotowano w Lubelskiem (7%), największy na Podlasiu (13%).

– Region jest ważnym elementem wyceny składki ze względu na natężenie ruchu i statystyki wypadkowe. Im wyższe, tym większe ryzyko spowodowania szkody, a więc cena OC również będzie wyższa. Innym czynnikiem, szczególnie ryzykownym w oczach ubezpieczycieli, jest wiek kierowcy. Takim sposobem 19-latek z Dolnego Śląska płaci średnio 2933 zł za OC. Dla porównania, jego rówieśnik z Podkarpacia zapłaci „tylko” 2144 zł. A 60-latek z tych samych regionów? Odpowiednio 653 zł i 532 zł – komentuje Stefania Stuglik, ekspertka Rankomat ds. ubezpieczeń komunikacyjnych.

(AM, źródło: Rankomat)

Srebrny Parasol dla Generali Życie

0
Agnieszka Callen

Redakcja „Home&Market” przyznała Generali Srebrny Parasol za rozszerzenie oferty indywidualnych ubezpieczeń na życie o „Generali, z myślą o finansach”. Nagrodę z rąk redaktor naczelnej Katarzyny Mazur odebrała Agnieszka Callen, członkini zarządu Generali Życie.

„Home&Market” co roku nagradza najlepsze i najbardziej dynamiczne firmy ubezpieczeniowe w Polsce, przyznając po jednym Srebrnym Parasolu w kategoriach ubezpieczeń majątkowych, ubezpieczeń na życie oraz dla firmy brokerskiej.

Generali zostało nagrodzone w kategorii „życiowej” za wprowadzenie produktu „Generali, z myślą o finansach”, który łączy możliwość odkładania na przyszłość w UFK z ubezpieczeniem ochronnym na życie.

– Nowe ubezpieczenie to nie tylko inwestowanie, ale również ubezpieczenie ochronne na życie. Klient ma dodatkowo możliwość rozszerzenia ochrony o dodatkowe umowy, które obejmują m.in. świadczenia na wypadek choroby nowotworowej oraz innych poważnych chorób, pobytu w szpitalu czy uszczerbku na zdrowiu poniesionego w wyniku wypadku – podkreśla Agnieszka Callen. – W Polsce nadal – w porównaniu do Europy Zachodniej – jesteśmy niedoubezpieczeni, dlatego naszą rolą, rolą branży ubezpieczeniowej jest uświadamianie i pokazywanie klientom, że kluczowe jest zabezpieczenie życia i zdrowia. Ważne jest również wprowadzanie i rozwijanie produktów, które dostosowane są do potrzeb klientów. Dlatego też udostępniliśmy naszym klientom produkt, który łączy w sobie element ochronny i możliwości inwestycyjne – dodaje.

(AM, źródło: Generali)

Europ Assistance Polska: Bartosz Matusiewicz kończy połowę Ironmana

0

8 czerwca w Warszawie zorganizowane zostały zawody Ironman 70.3, które przyciągnęły zawodników z całego świata. Był to szczególny dzień dla Bartosza Matusiewicza, ambasadora projektu ThinkAbility Europ Assistance i podopiecznego Fundacji „Zostanę Ironmanem albo chociaż pół”.

27-letni zawodnik jako pierwszy w Polsce i Europie sportowiec z trisomią 21 w 7 godzin, 29 minut i 4 sekundy ukończył połówkę Ironmana, pokonując trasę, na którą składało się:1,9 km pływania, 90 km jazdy na rowerze, 21,1 km biegu. Jarosław Matusiewicz, tata Bartka i założyciel Fundacji „Zostanę Ironmanem albo chociaż pół”, zapytany o wrażenia powiedział: – Tu się dziś dzieją rzeczy dla nas niemożliwe.

– Bartek pokazał, że granice istnieją tylko w naszych głowach. Jego sukces to dowód, że z wiarą, wsparciem i determinacją naprawdę można wszystko – powiedziała Iwona Jurkowska, menedżerka ds. Komunikacji i Marketingu Europ Assistance Polska.

(AM, źródło: Europ Assistance)

Odc. 285 – Nowa odsłona ERGO Razem

0

O nowej odsłonie ERGO Razem mówi w podcaście #RozmowyBezAsekuracji Małgorzata Kręcisz, dyrektorka Biura Ubezpieczeń Grupowych, ERGO Hestia. Rozmawia Aleksandra E. Wysocka.

Dowiesz się:

  • W jakich sytuacjach życiowych i zawodowych najlepiej sprawdzi się ERGO Razem?
  • Dlaczego wzrosły sumy ubezpieczenia?
  • Co zniknęło z kwestionariusza i co to oznacza w praktyce dla agenta?

POBIERZ | SUBSKRYBUJ W APPLE PODCASTS | SUBSKRYBUJ W SPOTIFY

KNF zgodziła się na przekształcenie Allianz Trade w oddział zagranicznego zakładu

0
Źródło zdjęcia: Allianz

6 czerwca 2025 roku odbyło się posiedzenie Komisji Nadzoru Finansowego. W jego trakcie KNF jednogłośnie stwierdziła brak podstaw do zgłoszenia sprzeciwu wobec planowanego połączenia TU Euler Hermes oraz belgijskiego Euler Hermes.

Plan połączenia transgranicznego został uzgodniony i przyjęty przez zarządy spółek TU Euler Hermes oraz Euler Hermes w dniu 27 lutego 2025 r. Zgodnie z deklaracją zawartą w tym dokumencie, celem fuzji jest uproszczenie oraz zwiększenie efektywności struktury organizacyjnej w ramach grupy kapitałowej, a także rozszerzenie potencjału świadczenia usług ubezpieczeniowych. W wyniku transakcji ubezpieczyciel funkcjonujący od 28 marca 2022 roku pod marką Allianz Trade straci status krajowego zakładu ubezpieczeń i będzie kontynuować swoją działalność nad Wisłą jako oddział spółki zarejestrowanej w Brukseli.

Połączenie obu podmiotów ma nastąpić poprzez przeniesienie na belgijską spółkę Euler Hermes całego majątku TU Euler Hermes w ramach tzw. sukcesji uniwersalnej. Byt drugiej ze spółek ma ustać w wyniku jej rozwiązania, bez przeprowadzania jej likwidacji. Fuzja ma nie mieć wpływu na zatrudnienie, choć w planie zastrzeżono możliwość wprowadzenia pewnych zmian, związanych ze zmianą zakresu pracy pewnej części pracowników po połączeniu obu spółek.

Dniem połączenia ma być 1 stycznia 2026 roku.

TU Euler Hermes działa na polskim rynku od 1998 r. Początkowo pod nazwą Hermes Serwis Ubezpieczeń Kredytowych spółka prowadziła działalność jako agent towarzystwa. Od 2004 roku, na podstawie licencji wydanej przez Ministerstwo Finansów, działa samodzielne jako TU Euler Hermes. 

AM, news@gu.com.pl

 (źródło: KNF, gu.com.pl. Allianz Trade)

PZU pomaga poszkodowanym przez nawałnice

0
Źródło zdjęcia: PZU

PZU wspiera poszkodowanych w nawałnicach, jakie dotknęły kilka regionów, w tym gminę Drobin w powiecie płockim. Zakład od razu wdrożył preobsługę, dzwoniąc do ok. 750 klientów w dotkniętych nawałnicami miejscowościach na Mazowszu i w Małopolsce, by ustalić, czy potrzebują pomocy.

Ponadto firma uruchomiła szybką ścieżkę zgłaszania szkód dla osób z terenów objętych nawałnicami i zwiększyła obsadę infolinii o kilkudziesięciu konsultantów. Na tereny klęskowe został skierowany zespół ekspertów mobilnych, którzy na miejscu oceniają szkody i wspierają klientów w dokumentowaniu strat. Umawiane są oględziny, zdalnie ustalana jest wartość szkód, a przedstawiciele PZU przekazują informacje o potrzebnych im dokumentach. Wydane zostały też pierwsze decyzje przyznające wstępne środki poszkodowanym.

(AM, źródło: X)

Ponad 53% pracowników uczestniczy w PPK

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Wartość aktywów netto w Pracowniczych Planach Kapitałowych na koniec maja wzrosła o ponad miliard złotych, osiągając poziom 37,35 mld zł. Oszczędzanie w programie rozpoczęło 28,5 tys. osób.

W sumie w programie uczestniczy już 3,86 mln pracowników, a partycypacja wynosi 53,18%. Najwyższa jest w firmach zatrudniających ponad 1000 osób, gdzie do programu przystąpiło blisko 80% pracowników. Średnie uczestnictwo w PPK w sektorze prywatnym przekroczyło 61%. Statystykę mocno zaniża sektor publiczny, w którym partycypacja wynosi niespełna 30%.

(AM, źródło: PFR Portal PPK)

18,503FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie