Blog - Strona 4 z 1520 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal

EIOPA: Rośnie rola ryzyka geopolitycznego i makroekonomicznego na rynku ubezpieczeń

0
Źródło zdjęcia: EIOPA

Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych opublikował sprawozdanie na temat stabilności finansowej, podsumowując, jak radzą sobie europejskie sektory ubezpieczeń, reasekuracji i pracowniczych programów emerytalnych w obecnym niestabilnym otoczeniu makroekonomicznym. Z analizy EIOPA wynika, że rynki te pozostają w solidnej kondycji i są dobrze dokapitalizowane, mimo trudnej sytuacji na świecie, ale ryzyko związane ze zmiennością kursów walutowych, stóp procentowych i wycen akcji, a także narażenie na ryzyko geopolityczne, w tym jego wymiar cybernetyczny, wymaga ściślejszego monitorowania.

Raport EIOPA zwraca uwagę na fakt, że szerszy krajobraz makroekonomiczny Europy stał się podatny na zagrożenia w środowisku, w którym długotrwałe międzynarodowe normy i porozumienia znajdują się pod rosnącą presją, a światowe struktury handlu i obrony przechodzą głębokie zmiany. Niepewność co do przyszłości współpracy międzynarodowej, wraz z nieprzewidywalnymi zapowiedziami barier w handlu światowym, wprowadziły znaczną zmienność na rynkach akcji i kursach walut. Długoterminowe stopy procentowe pozostają wysokie, podczas gdy spready przeszacowały się w odpowiedzi na spodziewany wpływ amerykańskich ceł na ich partnerów handlowych.

Zagrożenia cybernetyczne pozostają istotne w obliczu utrzymujących się napięć geopolitycznych, przy czym przerwy w sieci i wymuszenia cybernetyczne są najczęstszymi rodzajami cyberataków. Katastrofy naturalne nadal wywierają presję na ubezpieczycieli. 

Silne podstawy

Łączna pozycja kapitałowa europejskiego sektora ubezpieczeń w obecnych ramach Wypłacalność II jest nadal solidna i stabilna, pomimo niższych wskaźników w porównaniu z końcem 2023 r. Mediana wskaźnika SCR dla ubezpieczycieli na życie spadła po widocznym w ostatnich latach trendzie wzrostowym i wyniosła 230% na koniec 2024 r. (246% w IV kwartale 2023 r.). Zmiany te wynikają głównie z nieznacznego spadku stóp procentowych w minionym roku. Mediana wskaźnika SCR dla zakładów non-life oraz reasekuracji również spadła, choć w mniejszym stopniu, odpowiednio do 214% i 223% (217% i 235% w poprzednim roku). 

Ubiegłoroczny wzrost składek w dziale II wyniósł 8,2%, przewyższając rezultat z 2023 r. Składka przypisana brutto w sektorze ubezpieczeń na życie zwiększyła się z kolei o 13,8%, do 758 mld euro. W 2024 r. odnotowano również znaczną poprawę rentowności sektora ubezpieczeń. Mediana zwrotu z aktywów wzrosła do 0,7%, wobec 0,6% rok wcześniej. Reasekuratorzy wzmocnili swoje bilanse, kończąc 2024 r. z medianą wskaźnika wypłacalności na poziomie 235%, wobec 223% w 2023 r. EIOPA podkreśla, że biorąc pod uwagę ich globalną obecność i operacje wielowalutowe, reasekuratorzy będą jednak musieli stale oceniać wpływ potencjalnych barier handlowych na swoją działalność.

Europejski sektor pracowniczych programów emerytalnych również pozostaje odporny i dobrze dokapitalizowany. Aktywa zarządzane przez instytucje pracowniczych programów emerytalnych rosły szybciej niż ich zobowiązania, a ich sytuacja finansowa nieznacznie się poprawiła. 

(AM, źródło: EIOPA)

Można już nabyć bilety na IV Kongres Multiagentów Ubezpieczeniowych

0

Ruszyła sprzedaż biletów na IV Kongres Multiagentów Ubezpieczeniowych w Polsce. Patronem medialnym wydarzenia jest „Gazeta Ubezpieczeniowa”.

Odbywający się po raz czwarty Kongres Multiagentów Ubezpieczeniowych jest wydarzeniem łączącym multiagentów i agentów ubezpieczeniowych, liderów sprzedaży, ekspertów rynku oraz partnerów z całej Polski. Tegoroczna odsłona imprezy zapowiada się rekordowo –pod względem zarówno liczby uczestników i prelegentów, jak również warsztatów i partnerów.

Agenda spotkania obejmuje m.in.:

  • wystąpienia inspirujących prelegentów, m.in. Adama Kubickiego, Pawła Skotnickiego i Krzysztofa Sarneckiego,
  • warsztaty prowadzone przez praktyków rynku,
  • debatę kongresową, którą poprowadzi Aleksandra E. Wysocka, redaktorka naczelna „Gazety Ubezpieczeniowej”,
  • wieczorne atrakcje w hotelowym Klubie 77.

Rejestracja i bilety są dostępne na stronie:

IV Kongres Multiagentów Ubezpieczeniowych odbędzie się w dniach 17–18 października 2025 roku w Hotelu Warszawianka w Jachrance koło Warszawy.

(AM)

Webinar: Jak lepiej wspierać klientów w skalowaniu sprzedaży?

0

25 czerwca o godzinie 11:00 odbędzie się webinar na temat tego, jak CRM pomaga wdrożyć skuteczny proces sprzedaży ubezpieczeń. Wydarzenie jest skierowane do osób zajmujących się sprzedażą, odpowiedzialnych za affinity oraz usługi dodane. Zapraszamy również brokerów obsługujących sektor instytucjonalny, którzy chcą lepiej wspierać swoich klientów w skalowaniu sprzedaży ubezpieczeń. Patronem medialnym webinaru jest „Gazeta Ubezpieczeniowa”.

Podczas webinaru uczestnicy dowiedzą się, jak za pomocą systemu CRM wdrożyć skuteczny proces sprzedaży i nad nim zapanować. Ponadto poznają zintegrowane narzędzia Salesbook i Insly.

W webinarze udział wezmą Piotr Bartos z Insly i Andrzej Popielski z Salesbook, a spotkanie poprowadzi Marcin Dudek z Salesbook.

Zapraszamy 25 czerwca 2025, o godzinie 11:00. Webinar odbędzie się na platformie ClickMeeting. Dołącz i przekonaj się, jak może wyglądać nowa era dystrybucji ubezpieczeń w Twojej firmie.

(KS, AM)

IT w Ubezpieczeniach: Co nowego na rynku?

0

26 czerwca 2025 r. odbędzie się organizowana przez GigaCon konferencja „IT w Ubezpieczeniach” poświęcona informatyzacji sektora. Patronem medialnym spotkania odbywającego się w formule online jest „Gazeta Ubezpieczeniowa”.

Tematyka wydarzenia koncentruje się na zaprezentowaniu najciekawszych nowości na rynku IT przeznaczonych dla sektora ubezpieczeniowego. Wiodące firmy z tej branży podczas swoich prezentacji polecą narzędzia sprzyjające usprawnieniu pracy, a podczas wykładów merytorycznych zaproszeni eksperci opowiedzą o swoich doświadczeniach, przeprowadzonych wdrożeniach oraz możliwościach rozwoju branży.

W trakcie konferencji będzie możliwość zadawania pytań prelegentom, podczas krótkich sesji Q&A po każdym wykładzie.

Agenda oraz bezpłatna rejestracja

(AM, źródło: GigaCon)

Telemedycyna pomoże ograniczyć wzrost kosztów polis zdrowotnych

0
Źródło zdjęcia: Brandscope

Rosnące ceny ubezpieczeń skłaniają rynek do szukania nowych rozwiązań, które mogą zmniejszyć tempo wzrostu, np. poprzez zwiększenie udziału telemedycyny w świadczeniach. Koszt teleporady jest bowiem 3-krotnie niższy w porównaniu z wizytą w przychodni.

Eksperci Saltus Ubezpieczenia zwracają uwagę, że 2024 był drugim rokiem z rzędu, w którym odnotowano wysoki, ponad 30% wzrost przypisu składki z ubezpieczeń zdrowotnych. Jego przyczyną nie jest wyłącznie wzrost liczby ubezpieczonych, ale także rosnące ceny polis zdrowotnych. To może wpłynąć na decyzje ubezpieczonych w najbliższej przyszłości.

– Rynek szuka rozwiązań, które mogą zmniejszyć zwyżki składek przy jednoczesnym utrzymaniu satysfakcjonującej dla ubezpieczonych ochrony. Cena ubezpieczenia jest w końcu jednym z głównych czynników, którym kierują się pracodawcy przy zakupie ubezpieczenia dla pracowników. Wśród rozwiązań, które mogą wpłynąć pozytywnie na cenę polisy, jest zwiększenie udziału i znaczenia telemedycyny – zauważa Rafał Romaniuk, dyrektor Działu Ubezpieczeń Zdrowotnych i Pracowniczych Saltus Ubezpieczenia.

Jak korzystamy z telemedycyny?

Udział telemedycyny w zamawianych przez ubezpieczonych świadczeniach prywatnych utrzymuje się na wysokim poziomie. Według danych Saltus Ubezpieczenia w ten sposób odbywa się 40% konsultacji lekarskich – zarówno internistycznych, jak i specjalistycznych. Teleporady internistyczne stanowią 65% ogółu telekonsultacji, co oznacza, że w ten sposób wykonywanych jest 73% wszystkich porad internistycznych w ramach ubezpieczeń. Z kolei teleporady specjalistyczne stanowią odpowiednio 35% i 15%.

Rafał Romaniuk zwraca uwagę, że wysoka popularność telemedycyny wynika z kilku powodów, m.in. krótkiego czasu oczekiwania. – Czasem to jedynie kilkanaście minut w przypadku porad internistycznych. To niezwykle ważne dla pacjentów. W końcu najczęściej właśnie dlatego kupują ubezpieczenie, żeby szybko otrzymać pomoc, bez konieczności czekania w kolejce w przychodni – tłumaczy ekspert.

Ubezpieczyciele mogą postawić na telemedycynę

Popularność telemedycyny skłania przedstawicieli rynku do systematycznego zwiększania ich udziału w poszczególnych wariantach oferowanego ubezpieczenia. Drugi powód to cena telekonsultacji, która jest obecnie około 3-krotnie niższa w porównaniu z wizytami stacjonarnymi. Oferowanie teleporad otwiera ubezpieczycieli także na cudzoziemców mieszkających i pracujących w Polsce, ponieważ można je odbywać także w kilku obcych językach.

– Spodziewam się, że udział telemedycyny w ubezpieczeniach zdrowotnych będzie w związku z tym systematycznie rósł. Istnieje w końcu kilka możliwości ich włączenia w zakres świadczeń, nie tylko jako dodatku, jak to jeszcze niedawno miało miejsce. Przykładowo, ubezpieczenie może zakładać, że wszystkie wizyty internistyczne będą realizowane wyłącznie jako teleporady. Mogą być też podstawową formą konsultacji lekarskich, także specjalistycznych, uzupełnione o pakiet badań laboratoryjnych i diagnostycznych, które ubezpieczony będzie wykonywał stacjonarnie. Rozwiązań może być wiele, ale jedno jest pewne: zwiększenie udziału telemedycyny w zakresie ubezpieczenia na pewno zmniejszy jego składkę – mówi Rafał Romaniuk.

(AM, źródło: Brandscope)

ERGO Hestia ubezpieczeniowym numerem jeden w obszarze ESG

0
Źródło zdjęcia: ERGO Hestia

Grupa ERGO Hestia zajęła pierwsze miejsce wśród ubezpieczycieli i trzecie w klasyfikacji generalnej „Rankingu ESG. Odpowiedzialne Zarządzanie 2025”. Tym samym ubezpieczyciel po raz kolejny znalazł się w ścisłej czołówce najbardziej odpowiedzialnych firm w Polsce.

W 19. edycji „Rankingu ESG. Odpowiedzialne Zarządzanie”, organizowanego przez Kozminski Business Hub w Akademii Leona Koźmińskiego, wzięło udział ponad 60 firm. Ranking ocenia przedsiębiorstwa pod kątem jakości odpowiedzialnego i zrównoważonego zarządzania, zgodnego z wytycznymi ESG.

W tegorocznym zestawieniu ERGO Hestia znalazła się na trzeciej pozycji w klasyfikacji generalnej, ex aequo z Żywiec Zdrój i Orange Polska. Taki wynik zapewnił firmie ponowne zajęcie pierwszego miejsca wśród wszystkich ubezpieczycieli. ERGO Hestia uplasowała się również na trzeciej pozycji w obszarze społecznym (S) i na pierwszej w obszarze środowiska (E ) oraz ładu korporacyjnego (G). 

– ESG nie jest dla nas zbiorem wskaźników czy regulacji, ale fundamentem współczesnego biznesu, który rozumie swoją rolę w kształtowaniu lepszej przyszłości. Nasza obecność w czołówce Rankingu ESG to potwierdzenie, że odpowiedzialność społeczna i środowiskowa to fundamenty, na których budujemy wartość dla naszych klientów, pracowników i całej społeczności. Ponowne miejsce na podium to dla nas impuls do dalszych działań, bo wierzymy, że prawdziwa innowacja rodzi się z odpowiedzialności – mówi Mario Zamarripa, dyrektor ds. Zrównoważonego Rozwoju ERGO Hestii.

O rankingu

„Ranking ESG. Odpowiedzialne Zarządzanie” to narzędzie, które od lat monitoruje dojrzałość zarządzania w największych polskich firmach, wspierając je w przygotowaniu do sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju i efektywnej współpracy z instytucjami finansowymi. Metodologia rankingu, przygotowana przez prof. Bolesława Roka z Akademii Leona Koźmińskiego oraz Jarosława Horodeckiego, analityka ESG, jest corocznie aktualizowana.

(AM, źródło: ERGO Hestia)

Rating kredytowy Triglav Group podniesiony do A+

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Agencja ratingowa S&P Global Ratings podniosła ocenę siły finansowej i rating kredytowy Triglav Group, a tym samym jej spółki dominującej Zavarovalnica Triglav oraz Pozavarovalnica Triglav Re z „A” na „A+”. Ocena ma stabilną perspektywę średnioterminową. S&P podniosła również ratingi obligacji podporządkowanych Triglav z „BBB+” na „A-”.

W uzasadnieniu swojej decyzji S&P podkreśliła silne wyniki Triglav w ciągu ostatnich 18 miesięcy, a także korzyści wynikające z pozycji lidera rynku w Słowenii i zyskownej ekspansji na rynki międzynarodowe. Zgodnie ze swoją strategią Triglav zwiększa międzynarodową dywersyfikację swoich operacji pod względem wolumenu działalności i strumieni zysków, co według S&P znacznie poprawia potencjalne możliwości zarobkowe firmy.

Agencja zauważyła, że poprawa ratingu kredytowego Triglav Group jest konsekwencją niedawnego podniesienia ratingu kredytowego Republiki Słowenii z „AA-” do „AA” ze stabilną perspektywą średnioterminową. S&P podkreśla ważną rolę Triglav Group w gospodarce tego państwa, którą ocenia jako silną i odporną, oraz pozytywny wpływ Słowenii jako kluczowego interesariusza na siłę finansową i wiarygodność kredytową grupy.

Stabilne perspektywy średnioterminowe, którym towarzyszy wysoki rating kredytowy, odzwierciedlają oczekiwania S&P, że Triglav utrzyma silne wyniki, zachowa bardzo mocną pozycję kapitałową i osiągnie rentowny wzrost na arenie międzynarodowej, wspierany przez wiodącą pozycję spółki na rynku w Słowenii.

(AM, źródło: Triglav)

Kirgistan: Dynamiczny wzrost aktywów sektora

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W 2024 r. rynek ubezpieczeniowy Republiki Kirgiskiej odnotowywał dynamiczny rozwój – aktywa firm ubezpieczeniowych sięgnęły 12,7 mld somów (ok. 0,14 mld euro) i wyniosły o 89,5% więcej niż w 2023 r.

Kapitał wzrósł do 5,8 mld somów, zobowiązania wyniosły 6,7 mld somów, a rezerwy ubezpieczeniowe sięgnęły 5,2 mld somów – wynika z danych opublikowanych przez urząd regulacji i nadzoru nad rynkiem finansowym. Rentowność sektora również odnotowała dodatnią dynamikę: zwrot z aktywów wyniósł 7%, a zwrot na kapitale 15%.

(AC, źródło: Xprimm)

Gazeta Ubezpieczeniowa nr 25/2025

0

Dodatek specjalny MULTIAGENT:

  • Mateusz Jarkowski, Generali: LEO Start w Generali – nowy wymiar współpracy z partnerami – str. 8
  • Roman Jędrzejak, Maciej Michalak, Opiekun Ubezpieczenia: Zmęczony wyłącznością? Sprawdź multiagencję Opiekun Ubezpieczenia – str. 9
  • Artur Zajdel, Dom Ubezpieczeniowy Spectrum: Innowacja jako operacyjny standard – str. 10
  • Tomasz Domalewski, Ecofinance: Agent do zadań specjalnych, czyli jak rozwinąć biznes agencyjny na podstawie ubezpieczeń specjalistycznych – str. 11
  • Katarzyna Barszcz-Mrozicka: Multiagent kontra chaos – str. 12
  • Anna Katarzyna Olech, LINK4: Nowa Strefa Agenta LINK4 to nowa era współpracy z agentami – str. 13
  • Kamil Franciszkiewicz, CUK Ubezpieczenia: Od etatu do siedmiu placówek – jak zaplanować rozwój multiagencji – str. 14
  • Jacek Rink, UNIQA: Komu naprawdę potrzebne jest autocasco? – str. 15
  • Artur Łuczak: Prosto, wygodnie, zdalnie – nowoczesne ubezpieczenia online – str. 16
  • Monika Ksol: Przepływ gotówki w multiagencji ubezpieczeniowej – str. 17
  • Sławomir Dąblewski: Benefit z przychodem dla pracownika – str. 17

Poza tym w numerze:

  • Rafał Hiszpański, Direct ubezpieczenia: Nie jesteśmy kolejną efemerydą z tanim OC – str. 2
  • Artur Makowiecki: Jednorazowy wyskok czy już trend? – str. 4
  • TUW PZUW: Owocna dekada wzajemności – str. 5
  • PZU LAB: Nowe ryzyka w przemyśle – str. 7
  • Bogusław Gębarowski: Etyka biznesu – fundament sukcesu czy slogan? – str. 21
  • Marcin Kowalik: O co najczęściej pytają kandydaci poszukujący pracy w ubezpieczeniach – str. 22

EIOPA: Proces sprzedaży polis inwestycyjnych wymaga udoskonalenia

0
Źródło zdjęcia: EIOPA

Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych opublikował 17 czerwca wyniki pierwszego koordynowanego przez Unię Europejską badania typu „Tajemniczy Klient”, w ramach którego zbadano proces sprzedaży ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych (IBIP) w ośmiu państwach członkowskich UE. Z jego rezultatów wynika, że chociaż dystrybutorzy często przekazują klientom istotne informacje, istnieją obszary wymagające poprawy pod względem ujawnień, przejrzystości i efektów dla konsumentów.

W ramach badania trwającego od stycznia 2024 r. do listopada 2024 r. wyszkoleni klienci odwiedzili ubezpieczycieli, banki, agentów, brokerów i urzędy pocztowe w 8 państwach członkowskich. Dokonywali w nich zakupów testowych IBIP w rzeczywistych sytuacjach, aby ocenić procesy gromadzenia informacji przez dystrybutorów, praktyki ich ujawniania, a także zdolność do oferowania produktów odpowiadających potrzebom i celom konsumentów. Celem badania było zebranie informacji z pierwszej ręki na temat procesu sprzedaży IBIP, a nie ocena zgodności dystrybutorów z wymogami. 

Ustalenia opierają się przede wszystkim na postrzeganiu procesu sprzedaży przez kupujących, którzy zostali poproszeni o przekazanie informacji zwrotnych za pośrednictwem standardowych kwestionariuszy obejmujących następujące aspekty:

  • praktyki dystrybutorów w zakresie gromadzenia informacji,
  • dostarczanie klientom informacji na temat kosztów i ryzyka związanych z produktem, w tym dostarczanie obowiązkowych dokumentów (dokument zawierający kluczowe informacje i ujawnianie informacji na temat zrównoważonego rozwoju).

Główne ustalenia dotyczące przekazywania informacji

Z badania wynika, że 74% dystrybutorów poszukiwała informacji na temat zdolności kupujących do utrzymywania produktów przez zalecany okres, w tym na temat horyzontu inwestycyjnego, statusu zatrudnienia i ogólnej sytuacji finansowej. Aspekty związane z ich tolerancją na ryzyko i preferencjami w zakresie zrównoważonego rozwoju wykazują jednak mniej pozytywne wyniki.

W trakcie procesu sprzedażowego ponad dwie trzecie dystrybutorów przekazało informacje na temat ryzyka, oczekiwanych zwrotów i zalecanych okresów utrzymania. W mniej niż połowie wszystkich interakcji zostały dostarczone pełne informacje dotyczące kosztów. Analiza wykazała również, że tak zwane „dokumenty zawierające kluczowe informacje” (KID), o ile zostały dostarczone, pomagały klientom w zrozumieniu cech produktu.

Dostosowanie produktów do wymagań i potrzeb kupujących

Produkty oferowane przez dystrybutorów zasadniczo odpowiadały określonemu profilowi kupujących, przy czym 84% IBIP było zgodnych z co najmniej jednym z wcześniej określonych potrzeb i celów. Niemniej jednak badanie wykazało ograniczoną korelację między dokładnością procesu sprzedaży a dostosowaniem oferowanych produktów do profili kupujących. Dłuższe i bardziej szczegółowe sesje nie przełożyły się na lepsze wyniki dla kupujących, co wskazuje na możliwą potrzebę uproszczenia procesu sprzedaży. 

– Choć z ogólnych ustaleń wynika, że klienci są na ogół pytani o swoje wymagania i potrzeby w trakcie procesu sprzedaży oraz otrzymują odpowiednie informacje o produkcie i ujawnienia, to jednak odnotowano przypadki słabych wyników konsumenckich, wymagających dalszej analizy – powiedziała Petra Hielkema, przewodnicząca EIOPA. – W szczególności musimy przyjrzeć się bliżej temu, czy liczne wymogi wprowadzone z biegiem czasu w procesie dystrybucji nie doprowadziły przypadkowo do mniej korzystnych wyników dla konsumentów. Ważne jest zbadanie, czy podejście do sprzedaży bardziej zorientowane na rezultaty mogłoby przynieść lepsze wyniki konsumentom – zwłaszcza w połączeniu z prostymi, przejrzystymi i opłacalnymi produktami – dodała.

AM, news@gu.com.pl

 (źródło: EIOPA)

18,421FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie