Blog - Strona 45 z 1472 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 45

Autocasco All Risks w wariancie z samochodem zastępczym

0
Marek Kaleta

Zauważamy, że na rynku rośnie świadomość dotycząca oferty ubezpieczeń komunikacyjnych i coraz więcej klientów rozgląda się za ubezpieczeniem autocasco. Z pewnością wpływa na ten trend fakt, że posiadamy coraz droższe samochody, zarówno nowe, jak i używane, a co za tym idzie w przypadku szkody musimy się liczyć z coraz wyższymi kosztami naprawy.

Szczególnie obserwujemy wzrost zainteresowania tańszymi opcjami AC, z których w TUZ Ubezpieczenia najbardziej wyróżniającym się i chętnie kupowanym jest wariant Sieć Naprawcza.

Wariant z samochodem zastępczym

Autocasco All Risks w wariancie Sieć Naprawcza to – poza atrakcyjną ceną polisy – wiele pożądanych udogodnień i usług, jak:

  • możliwość wyboru, czy naprawa auta odbędzie się w sprawdzonym warsztacie, czy odszkodowanie będzie wypłacone w formie „gotówka do ręki”,
  • samochód zastępczy na cały okres naprawy,
  • usługa door to door, czyli odbiór uszkodzonego auta i jego dostarczenie po naprawie pod wskazany adres.

Wśród najbardziej wymagających klientów, zwykle posiadaczy droższych i nowych pojazdów, nadal wybierany jest wariant Serwisowy, w którym ważne jest to, że klient dopiero po szkodzie podejmuje decyzję o sposobie jej likwidacji. Może oddać samochód:

  • do wybranego przez siebie warsztatu (w tym ASO)
  • do warsztatu wskazanego przez TUZ, wraz z benefitami wariantu Sieć Naprawcza, to jest: z pojazdem zastępczym i usługą door to door,
  • wziąć do ręki gotówkę na podstawie kosztorysu przygotowanego przez specjalistę TUZ i naprawiać samochód we własnym zakresie – jak w wariancie Kosztorys.

Bagaż do 5000 zł za 1 zł

Wszystkie warianty Autocasco All Risks w TUZ Ubezpieczenia obejmują ubezpieczenie bagażu do 5000 zł za jedynie 1 zł – w tym rowerów, nart, desek snowboardowych, odzieży, obuwia i fotelików – również od kradzieży.

Za niewielką dodatkową opłatą można dokupić: gwarancję sumy ubezpieczenia (dla pojazdów w wieku do sześciu lat, wartości do 300 tys. zł, kupionych w sieci dealerskiej), ochronę zniżek (jedna szkoda) oraz ochronę przed kradzieżą na terenie wyłączonych, wymienionych niżej krajów.

Pięć pożądanych braków

Główną cechą i największą zaletą autocasco w TUZ jest przejrzystość przy ustalaniu kwoty odszkodowania. Warunki są korzystne dla ubezpieczonych i zapewniają pełne pokrycie szkód, bez dodatkowych kosztów i komplikacji, dzięki poniższym pięciu brakom:

  • brak udziałów własnych, nawet dla kierowców do 26 lat,
  • brak franszyzy integralnej, czyli pokrycie nawet najmniejszej szkody,
  • brak potrąceń amortyzacyjnych przy rozliczaniu kosztu naprawy, czyli kwota odszkodowania jest równa rzeczywistym kosztom naprawy, bez pomniejszania o wartość wynikającą ze zużycia części,
  • brak redukcji sumy ubezpieczenia, czyli po wypłacie odszkodowania suma ubezpieczenia nie zostaje pomniejszona,
  • brak wymogu zabezpieczeń przeciwkradzieżowych.

Nawet dla 20-latków

Autocasco od TUZ Ubezpieczenia dostępne jest dla właścicieli nawet dwudziestoletnich aut i zapewnia ochronę na terenie całej Europy, ze standardowym na rynku zastrzeżeniem szkód kradzieżowych na terytorium Rosji, Białorusi, Ukrainy i Mołdawii, ale już nie w Albanii.

Serdecznie zapraszamy agentki i agentów do sprawdzenia naszej oferty wśród swoich klientów.


Marek Kaleta
kierownik Departamentu Ubezpieczeń Detalicznych
TUZ Ubezpieczenia

Jak rozumieć ruch pojazdu

0
Waldemar Szubert

Zgodnie z art. 436 § 1 Kodeksu cywilnego posiadacz pojazdu mechanicznego odpowiada na zasadzie ryzyka za szkody wywołane ruchem pojazdu. Odpowiedzialność wyłączyć mogą tylko enumeratywne wyłączenia odpowiedzialności. Jest to odpowiedzialność analogiczna do odpowiedzialności prowadzącego przedsiębiorstwo na własny rachunek, wprawiane w ruch siłami przyrody.

Prawo cywilne zna pojęcie ruchu pojazdu jeszcze na gruncie Kodeksu zobowiązań, będącego poprzednikiem Kodeksu cywilnego. W tym akcie prawnym użyto pojęcia „poruszanie” się pojazdu mechanicznego. Pojęcie ruchu, poruszania się pojazdu mechanicznego, nigdy jednak nie było zdefiniowane.

Pewne dodatkowe wyjaśnienia, czym jest ruch pojazdu, znalazły się w ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych, gdzie wskazano, że za szkodę związaną z ruchem pojazdu uznawać należy także wsiadanie do pojazdu mechanicznego lub wysiadanie z niego, bezpośrednie załadowywanie lub rozładowywanie pojazdu mechanicznego, zatrzymanie lub postój pojazdu mechanicznego.

Ewolucja ruchu pojazdu w orzecznictwie

Nie próbując dokonać analizy szczegółowej ewolucji pojęcia ruchu pojazdu, wskazać należy, że początkowo w orzecznictwie, analizując to pojęcie, uważano, że poprzez ruch pojazdu należy rozumieć poruszanie się go w związku z działaniem silnika samochodowego albo bezpośrednio przed rozpoczęciem czy zakończeniem podróży, a także w przerwie w niej, chociażby silnik pojazdu nie pracował.

Orzecznictwo to ewoluowało w stronę niekorzystną dla zobowiązanych do naprawienia szkody w ten sposób, żeby obejmować bardzo szeroko wszystkie szkody związane z pojazdami, z korzyścią dla poszkodowanych.

Za szkodę związaną z ruchem pojazdu uznawano zapłon pojazdu, wiele godzin po jego zaparkowaniu, stoczenie się na nierówności w przypadku zaparkowania bez zaciągniętego hamulca ręcznego czy wreszcie także szkody wyrządzone przez pasażerów w związku z otwieraniem drzwi pojazdu, nawet bez wiedzy czy zgody kierującego.

W pewnym momencie bezsprzecznie uznano, że szkodą związaną z ruchem pojazdu mechanicznego jest także szkoda oderwana od jego transportowej funkcji. Uznano, że jeżeli pojazd mechaniczny pełni też rolę narzędzia, np. ma zamontowany dźwig napędzany silnikiem, to szkody wyrządzone takim urządzeniem również mieszczą się w granicy ruchu pojazdu, a także konsekwentnie ubezpieczenia OC ppm.

Momentem zwrotnym, początkującym zmianę tego trendu, był wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej o sygnaturze akt C-514/16. Trybunał podkreślił, że zakres pojęcia „ruch pojazdów” w rozumieniu dyrektywy obejmuje każde wykorzystanie pojazdu w charakterze środka transportu. Jednakże Trybunał zauważył, że w odniesieniu do pojazdów używanych w określonych okolicznościach również jako narzędzia pracy w oderwaniu od funkcji transportowej, co nie jest już ruchem pojazdu.

Stanowisko to spotkało się z oporem polskiego sądownictwa. Wynikiem tego oporu jest późniejsza uchwała siedmiu sędziów Sądu Najwyższego o sygnaturze akt III CZP 7/22, w której wskazano, że: Odpowiedzialność zakładu ubezpieczeń wynikająca z umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych obejmuje szkody wyrządzone w wyniku pracy urządzenia zamontowanego w pojeździe także wtedy, gdy w chwili wyrządzenia szkody pojazd nie pełnił funkcji komunikacyjnej (art. 34 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych – jedn. tekst: Dz.U. z 2021 r., poz. 854 w związku z art. 436 k.c.).

Było to ostatnie słowo w kontekście rozumienia pojęcia ruchu pojazdu tylko przez kilka lat. Ewolucja prawa europejskiego oraz konieczność jednolitego rozumienia pojęć na gruncie ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej okazały się silniejsze niż w/w stanowisko.

Wprowadzenie definicji ustawowej ruchu pojazdu

Efektem ekspansji prawa europejskiego jest właśnie rewolucyjna zmiana ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK z 13 września 2024 r. Po raz pierwszy wprowadzono tu definicję ruchu pojazdu.

Wskazano, że jest to każde użycie pojazdu mechanicznego, które w czasie zdarzenia jest zgodne z funkcją tego pojazdu jako środka transportu, niezależnie od jego cech i terenu, na którym jest używany, oraz niezależnie od tego, czy jest on nieruchomy, czy też znajduje się w ruchu. Jednocześnie w dalszym ciągu za szkodę związaną z ruchem pojazdu uznawać należy także szkodę spowodowaną wsiadaniem do pojazdu mechanicznego lub wysiadaniem z niego, jego bezpośrednim załadowywaniem lub rozładowywaniem, zatrzymaniem lub postojem.

Zmiana ta sprawia, że dezaktualizują się w większości dawne poglądy orzecznictwa, w tym Sądu Najwyższego, a tym bardziej przywołane wcześniej uchwały. Nawiązano do pierwotnej, bardzo szerokiej definicji ruchu pojazdu, rozumianej bardziej nie jako ruch, ale po prostu funkcjonowanie, działanie, jednocześnie ograniczając zakres tego pojęcia do funkcji komunikacyjnej, wyłączając z pojęcia ruchu, a tym samym odpowiedzialności ubezpieczycieli z ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych szkody, które związane są z wykorzystaniem pojazdu jako narzędzia niezwiązanego z funkcją komunikacyjną. Jest to nierzadki ostatnimi czasy przykład rewolucji stanu prawnego, utrwalonego od lat.

Konsekwencje

Rozpatrywanie roszczeń z ubezpieczeń komunikacyjnych bezpowrotnie zmieniło się wraz z w/w zmianą ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych. Ubezpieczyciele muszą uwzględnić w swoich decyzjach to istotne zawężenie odpowiedzialności z ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych. Jednocześnie pełnomocnicy reprezentujący poszkodowanych w szkodach, które nie mają charakteru komunikacyjnego, a pozostają w związku z działaniem pojazdu poza funkcją komunikacyjną, będą musieli szukać nowych zobowiązanych do wypłat odszkodowań. Z perspektywy tych ostatnich powinna to być odpowiednia motywacja do poszukiwania produktów ubezpieczeniowych, które zapewnią ochronę od tego rodzaju szkód, które teraz już nie będą objęte ubezpieczeniem odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych.

Waldemar Szubert
kancelaria Ryszewski Szubierajski

PZU zaprasza brokerów na szkolenie IDD o ubezpieczeniach OC ogólnej

0

25 marca PZU SA organizuje szkolenie zawodowe (IDD) dla brokerów. Wydarzenie zatytułowane „OC ogólna – nowe warunki ubezpieczenia” jest objęte patronatem medialnym „Gazety Ubezpieczeniowej”.

Podczas szkolenia eksperci Biura Analiz i Oceny Ryzyka Ubezpieczeń Korporacyjnych PZU SA przedstawią uczestnikom konstrukcję ogólnych warunków ubezpieczenia OC ogólnej oferowanego przez zakład, zmiany w OWU, perspektywy rozwoju ubezpieczeń OC ogólnej oraz korzyści ze współpracy z największym polskim ubezpieczycielem.

Wydarzenie poprowadzą Krzysztof Pilc i Marcin Jarosz – koordynatorzy ds. underwritingu w Biurze Analiz i Oceny Ryzyka Ubezpieczeń Korporacyjnych PZU SA.

Na szkolenie można zarejestrować się za pośrednictwem adresu mailowego w służbowej domenie (domena kancelarii brokerskiej). W przypadku problemów technicznych niezależnych od PZU nie ma możliwości powtórzenia szkolenia. Odpowiedzi na pytania zadane podczas szkolenia zostaną przesłane zbiorczo do wszystkich uczestników w ciągu maksymalnie 3 tygodni.

Szkolenie odbędzie się 25 marca w godz. 10.00–11.00. Wydarzenie w formie webinaru będzie przeprowadzone w trybie ustawy o dystrybucji ubezpieczeń. Certyfikat otrzymają osoby, które zrealizują szkolenie w pełnym wymiarze.

(AM, źródło: PZU)

Wyciekły dane z podmiotu przetwarzającego Warty

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Na początku marca 2025 roku Warta poinformowała o naruszeniu ochrony danych osobowych. Do incydentu doszło w EOM, podmiocie przetwarzającym ubezpieczyciela – podał serwis Cyber Rescue.

Według EOM sygnalista poinformował o możliwym dostępie do pomocniczej bazy danych zawierającej dane klientów TUnŻ Warta. Mógł on mieć dostęp do informacji takich jak: imię i nazwisko, numer PESEL, data urodzenia, adres zamieszkania/korespondencyjny, numer telefonu, adres e-mail.

(AM, źródło: Cyber Rescue)

Europejskie nadzory akceptują zmiany wprowadzone do RTS dotyczącego podwykonawstwa

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Europejskie Urzędy Nadzoru (EBA, EIOPA, ESMA – ESA) opublikowały 7 marca stanowisko w sprawie odrzucenia przez Komisję Europejską projektu regulacyjnego standardu technicznego (RTS) dotyczącego podwykonawstwa na mocy rozporządzenia o operacyjnej odporności cyfrowej (DORA).

Komisja odrzuciła pierwotny projekt RTS w sprawie podwykonawstwa, w którym określono dalsze elementy, jakie podmioty finansowe muszą określić i ocenić, zlecając podwykonawcom usługi ICT wspierające krytyczne lub ważne funkcje na mocy DORA. KE argumentowała, że niektóre elementy wykraczają poza uprawnienia przyznane urzędom nadzoru na mocy rozporządzenia.

Opinia z 7 marca uznaje ocenę przeprowadzoną przez KE i potwierdza, że proponowane przez nią zmiany zapewniają, iż projekt RTS jest zgodny z mandatem określonym w DORA. Z tego powodu ESA nie zalecają dalszych zmian w RTS oprócz tych zaproponowanych przez KE. Zachęcają też Komisję do niezwłocznego sfinalizowania przyjmowania RTS w formie im przedstawionej.

(AM, źródło: EIOPA)

Syntexa ułatwi pośrednikom obsługę klientów

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Insurtech Syntexa opracowuje narzędzie do automatycznego porównywania ofert ubezpieczeniowych. Tworzone rozwiązanie ma ułatwić pracę brokerom, agentom i multiagencjom – podał cashless.pl.

Narzędzie Syntexa ma umożliwiać automatyzację procesu analizy i przygotowywania zestawienia cech poszczególnych ofert, przygotowanych przez ubezpieczycieli i przedstawianych klientom przez pośredników ubezpieczeniowych. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji.

Paweł Sala, współzałożyciel insurtechu, mówi serwisowi, że system został tak wyskalowany, aby radzić sobie z różnorodnością ofert, w tym z różnicami w stosowanych sformułowaniach czy słownictwie. Aktualnie Syntexa zbiera informacje od brokerów w celu optymalnego dostosowania narzędzia do ich oczekiwań. W pierwszym rzucie ma mieć zastosowanie do grupowych ubezpieczeniach na życie, zaś w dalszej perspektywie – do innych produktów.

Więcej:

cashless.pl z 7 marca, Ida Krzemińska-Albrycht „Syntexa szykuje się do startu. Nowy startup ubezpieczeniowy chce uprościć pośrednikom porównanie ofert”

(AM, źródło: cashless.pl)

INTER Polska doceniony za procesy HR

0
Członkinie zespołu Biura Personalnego i Administracji INTER Polska. Od lewej: Aneta Kowalczyk, Alicja Wąsek, Ewelina Bystros, Monika Wilmowska i Olga Orlova

Firma INTER Polska została uhonorowana certyfikatem HR Quality Award, przyznawanym w ramach HR Quality Certification – flagowego badania Stowarzyszenia Praktyków HR. To wyróżnienie potwierdza, że INTER Polska realizuje procesy HR na najwyższym poziomie, strategicznie rozwija kapitał ludzki i działa w oparciu o mierzalne efekty oraz najlepsze rynkowe standardy.

Certyfikat HR Quality Award trafia do firm wdrażających innowacyjne i skuteczne strategie HR, obejmujące m.in. procesy rekrutacyjne, onboarding, systemy wynagrodzeń, rozwój pracowników oraz działania na rzecz retencji i sukcesji. W tegorocznej edycji badania szczególny nacisk położono na efektywność funkcji HR i jej wpływ na organizację.

– INTER Polska to przykład firmy, która świadomie i kompleksowo buduje wysokiej jakości środowisko pracy, wyróżniając się m.in. strategicznym podejściem do działań HR oraz świetnym procesem badania zaangażowania pracowników. Strategia HR koncentruje się na tworzeniu warunków sprzyjających zaangażowaniu i satysfakcji zawodowej, a także na systematycznym zbieraniu feedbacku i wdrażaniu inicjatyw odpowiadających na potrzeby zespołu – podkreśla dr Natalia Dernowska-Żaczyk, HR Research & Development Stowarzyszenia Praktyków HR.

– To wyróżnienie to dla nas ogromny zaszczyt i dowód na to, że tworzymy środowisko pracy wspierające zarówno rozwój zawodowy, jak i osobisty naszych pracowników, jednocześnie realizując strategiczne cele firmy. W INTER Polska stawiamy na budowanie angażującej kultury organizacyjnej oraz wdrażanie nowoczesnych rozwiązań w obszarze HR. Nie zamierzamy spocząć na laurach – przed nami kolejne projekty wzmacniające naszą organizację i rozwijające kompetencje naszych pracowników. W tym roku zmodyfikowaliśmy system premiowy, czyniąc go jeszcze bardziej atrakcyjnym, a już wkrótce ruszamy z programem Employee Advocacy – mówi Ewelina Bystros, dyrektorka Biura Personalnego i Administracji INTER Polska.

– Intensywnie pracujemy również nad wdrożeniem nowych programów rozwojowych, w tym metodologii FRIS, która pomaga w lepszym zrozumieniu stylów myślenia i działania naszych zespołów – dodaje Monika Wilmowska, Senior HR Business Partner INTER Polska.

W tym roku szczególny nacisk kładziemy na wellbeing pracowników. Inicjatywa #INTEResujęSięZdrowiem promuje zdrowie psychiczne i fizyczne zespołu, a dodatkowo wzmacniamy procesy onboardingowe, aby jeszcze lepiej wspierać nowych pracowników – podkreśla Olga Orlova, Junior HR Business Partner INTER Polska.

(AM, źródło: INTER Polska)

Bardzo dobry rok dla NN Group

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Międzynarodowa firma usług finansowych NN Group w 2024 r. kontynuowała dobrą passę. Całoroczny wynik operacyjny wzrósł do 2,6 mld euro, a wynik finansowy netto do 1,6 mld euro – z 1,2 mld euro w 2023 r.

Wartość nowego biznesu wzrosła o 20%, do 395 mln euro, dzięki wzrostowi organicznemu i wyższym marżom w Europie oraz wzrostowi sprzedaży planów ze zdefiniowanym świadczeniem w ubezpieczeniach na życie w Holandii.

Wpływy netto w planach emerytalnych ze zdefiniowaną składką wyniosły 2,3 mld euro, zwiększając aktywa w zarządzaniu do 39 mld euro. W holenderskich ubezpieczeniach non-life składka wzrosła o 4,5% i osiągnęła poziom 406 mln euro. Współczynnik łączony wyniósł 93,1%.

(AC, źródło: Xprimm)

Serbia: Polityczny atak na Generali

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Generali zdecydowało o wycofaniu się z Serbskiej Izby Handlowej (PKS) i Stowarzyszenia Ubezpieczycieli Serbii (UOS) z powodu odmowy obu organizacji stanięcia po stronie firmy odpierającej atak medialny.

Prorządowe tabloidy „Informer” i „Republika” opublikowały zdjęcie prezesa zarządu Dragana Filipovicia uczestniczącego (prywatnie) w demonstracji studenckiej, oskarżając go o „zamiar dokonania przewrotu w państwie”. Sama firma Generali Insurance została zaatakowana publikacjami twierdzącymi bezpodstawnie, że traci udział w rynku. Publicznie wsparcie wyraziły liczne organizacje, w tym Rada Inwestorów Zagranicznych, Serbskie Stowarzyszenie Menedżerów, Izba Włosko-Serbskich Przedsiębiorców. Ani PKS, ani UOS nie wyraziły solidarności.

Generali zwróciło się do obu organizacji o potępienie ataków szargających reputację ubezpieczyciela, ale żadna z nich nie chciała zabrać głosu, tym samym odmawiając ochrony swojemu członkowi. Generali pozostanie ich członkiem, bo tego wymaga prawo, ale nie będzie uczestniczyć w żadnych aktywnościach, a jego przedstawiciele nie będą pełnić w nich żadnych funkcji. Nie będzie też przekazywać danych biznesowych Izbie Handlu.

(AC, źródło: Xprimm)

Gazeta Ubezpieczeniowa nr 10/2025

0

Dodatek specjalny UBEZPIECZENIA DLA ROLNIKÓW:

  • Jakub Welz: ERGO Hestia odpowiada na kluczowe ryzyka rolników – str. 12
  • Marta Bloch-Kosiorek, TUZ Ubezpieczenia: Spokój na nowy sezon – str. 13
  • Robert Jaliński: Kiedy i w jakim zakresie rolnik jest realnie objęty ochroną ubezpieczeniową? – str. 14
  • TUW „TUW”: Ubezpieczenia zwierząt gospodarskich z dopłatą albo refundacją – str. 15
  • Warta rozwija ubezpieczenia upraw – str. 24

Poza tym w numerze:

  • Artur Makowiecki: Podsumowanie tygodnia. Tym razem się nie udało? – str. 2
  • Anna Katarzyna Olech, LINK4: Dialog, partnerstwo, zaufanie… i rentowny biznes – str. 3
  • Wielka wygrana w Loterii Jubileuszowej InterRisk – str. 5
  • UNIQA dynamicznie rośnie w grupówkach i rozmawia z klientami o ryzykach – str. 6
  • Mariusz Lis, Natalia Owsianowska, AGRO Ubezpieczenia: Takiej opcji nie ma nikt na rynku! – str. 9
  • Łukasz Marczyk, Accenture: Generatywna AI w ubezpieczeniach – kto zyska, a kto zostanie w tyle? – str. 11
  • Joanna Łopuszyńska: Jak nie zgubić ludzkiego wymiaru w cyfrowym świecie – str. 19
  • Mariusz Astasiewicz: OC ppm i sprzątanie pokolizyjne – czy mamy płacić za fikcję? – str. 20
  • Sławomir Dąblewski: To nie tak, jak myślisz, przedsiębiorco – str. 21
  • Grzegorz Piotrowski: Odpowiedzialność nie tylko zawodowa – str. 21
  • Adam Kubicki: Kult ciężkiej pracy utrudnia drogę do sukcesu czy pomaga w niej? – str. 22
  • Biblioteczka Ubezpieczeniowca, MT Biznes: Ari Wallach, Sens bycia. Twoje życie w długiej perspektywie – str. 22

18,304FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie