Blog - Strona 5 z 1534 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal

Wbudowane ubezpieczenia podróży służbowych

0
Źródło zdjęcia: Canva

TravelPerk, platforma zarządzania podróżami służbowymi i kosztami, ogłosiła zawarcie partnerstwa z globalnym dostawcą ubezpieczeń podróżnych Battleface, aby oferować wbudowane ubezpieczenia zdrowotne i bagażu dla europejskich klientów podróżujących służbowo.

Nowy rodzaj ochrony, który może być dodany bezpośrednio przy rezerwacji podróży na platformie TravelPerk, ma zapewnić bezproblemową, wbudowaną ochronę przed najczęstszymi ryzykami występującymi w podróży.

Według TravelPerk niemal 30% ankietowanych podróżujących służbowo doświadczyło w podróży problemów zdrowotnych nieobjętych dotychczasową polisą, natomiast 39% doświadczyło braku ochrony w sytuacji zaginięcia bagażu.

Powstała w 2015 r. platforma TravelPerk pozyskała do dziś 860 mln dol. i obsługuje powszechnie znanych klientów, takich jak Wise czy Red Bull. Platforma oferuje też elastyczne plany pozwalające podróżnym odwoływać rezerwacje i odzyskiwać do 80% kosztów podróży.

Nawiązanie współpracy odzwierciedla nasilający się trend w przestrzeni technologii obsługi podróży dotyczący wbudowywania funkcji ubezpieczeń i zarządzania ryzykiem bezpośrednio w proces rezerwacji, zapewniając dostępność i poczucie bezpieczeństwa podróżującym służbowo w całej Europie.

(AC, źródło: Insurtech Insights)

Stocklytics: Ameryka kontra reszta świata

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Stany Zjednoczone od lat są największym płatnikiem składek, generując niemal połowę globalnych składek ubezpieczonych. Niemniej jednak luka między wydatkami ubezpieczeniowymi w USA a tymi na innych największych rynkach ubezpieczeniowych wzrosła niezmiernie, a w przyszłości prawdopodobnie wzrośnie jeszcze bardziej.

Całkowita suma składek w USA do 2029 r. najprawdopodobniej osiągnie wartość 4,5 bln dol., dwa razy tyle co suma składek w Chinach, Wlk. Brytanii, Niemczech i Indiach – wskazują dane zaprezentowane przez Stocklytics.

Do 2029 r. Amerykanie będą wydawać na ubezpieczenia przeciętnie 12 500 dol., 3 razy więcej niż Brytyjczycy i Niemcy i 17 razy więcej niż Chińczycy.

Chociaż kraje takie jak Chiny, Japonia, Wlk. Brytania i Niemcy mają ogromne rynki ubezpieczeniowe, Stany Zjednoczone pozostają największym płatnikiem i jest po temu kilka powodów.

Przede wszystkim system opieki zdrowotnej w USA jest głównie prywatny i oparty na ubezpieczeniach, co prowadzi do dużo wyższych wydatków na głowę niż w innych krajach. Wysoki poziom zamożności również jest czynnikiem wzrostu w ubezpieczeniach, jako że osoby prywatne i firmy regularnie nabywają różnego rodzaju polisy. W efekcie USA stały się krajem o jednym z najwyższych współczynników penetracji ubezpieczeniowej na świecie i dużo wyższych niż gdzie indziej wydatkach na ubezpieczenia. Dane statystyczne pokazują, jak wielki jest rozziew między USA a innymi krajami. 

W 2024 r. składka przypisana brutto z amerykańskiego rynku wyniosła 3,78 bln dol. i prognozuje się, że w 2025 r. osiągnie 3,93 bln dol. Ten trend wzrostowy będzie trwał w następnych latach, aż do osiągnięcia niemal 4,5 bln dol. w 2029 r. Jest to dwa razy więcej niż na innych dużych rynkach ubezpieczeniowych razem wziętych – w Chinach, Wlk. Brytanii, Indiach i Niemczech łącznie.

Rozbicie liczb na przeciętne wydatki na użytkownika ujawnia jeszcze bardziej szokującą różnicę: przeciętnie wydatki ubezpieczeniowe Amerykanów do 2029 r. wzrosną do 12 500 dol. Chociaż jest to o 15% mniej niż we wcześniejszej prognozie, nadal 3 razy więcej niż w Wlk. Brytanii albo Niemczech, gdzie wydatki wyniosą średnio 3400–4400 dol. i 17 razy więcej niż 740 dol. w Chinach.

Do 2029 r. USA będą odpowiadać za 49% światowych składek ubezpieczeniowych, o 2% więcej niż obecnie. Dla porównania udział Chin, drugiego co do wielkości rynku ubezpieczeniowego, wynosi 12%. Udział USA w globalnej składce jest o 17% większy niż Europy i Azji łącznie. Z kolei udział Chin w tym samym okresie zmniejszy się do 11% w 2029 r.

AC

Garden of Words partnerem PKO Ubezpieczenia

0
Źródło zdjęcia: Canva

PKO Ubezpieczenia dołączyło do grona klientów Garden of Words. Agencja odpowiada za komunikację i rozwój flagowego programu PKO Ubezpieczenia – Balance Space – oraz angażuje się w bieżące działania PR marki.

W ramach współpracy Garden of Words jest odpowiedzialna za komunikację medialną programu Balance Space, który PKO Ubezpieczenia rozwija od kilku lat. To inicjatywa poświęcona dobrostanowi psychicznemu i fizycznemu Polaków – z naciskiem na budowanie odporności psychicznej, równowagi między życiem prywatnym, a zawodowym oraz dbałość o siebie w natłoku codziennych obowiązków. Agencja wsparła PKO Ubezpieczenia w całościowej realizacji badania i raportu „Dobrostan Polek 2025. Jak dzisiaj czują się kobiety?”, organizacji konferencji prasowej oraz odpowiada za kompleksową obsługę medialną całego projektu.

Garden of Words wspiera również PKO Ubezpieczenia w bieżących działaniach PR, dotyczących pozycjonowania ekspertów oraz promocji inicjatyw wizerunkowych marki.

(AM, źródło: prnews.pl)

Archetypy w marketingu – jak budować markę osobistą, która przyciąga klientów w branży ubezpieczeniowej

0
Anna Jabłońska

W usługach opartych na zaufaniu, jakimi bez wątpienia są ubezpieczenia, emocje mają rzeczywisty wpływ na decyzje podejmowane przez klientów. Właśnie dlatego archetypy, zaczerpnięte z psychologii Carla Gustava Junga – Bohater, Opiekun, Książę, Mędrzec, Buntownik, Radosny, Magik, Zwykły Człowiek, Niewinny, Władca, Sługa, Twórca – stają się ważnym narzędziem w budowaniu skutecznej marki osobistej. Dlaczego warto po nie sięgnąć?

Archetypy pomagają wyróżnić się na tle konkurencji, zbudować autentyczną tożsamość i dotrzeć do grupy docelowej. To uniwersalne wzorce, które podświadomie rozpoznajemy. Nadają marce osobowość, a komunikacji – spójność i emocjonalny wydźwięk. Pozwalają agentowi ubezpieczeniowemu zbudować relację opartą na zaufaniu i autentyczności. To szczególnie ważne w branży, w której powierza się swoje bezpieczeństwo i przyszłość drugiej osobie.

Kluczowe archetypy w branży ubezpieczeniowej

Nie każdy archetyp sprawdzi się w konkretnym przypadku. W pracy agenta ubezpieczeniowego najlepiej odnajdują się trzy: Opiekun, Mędrzec oraz Bohater.

Opiekun to archetyp troski i ochrony. Buduje relację opartą na empatii. Przekaz brzmi: „Jestem tutaj, by zapewnić ci bezpieczeństwo”. Klienci oczekują spokoju i pewności, a Opiekun im to gwarantuje.

Mędrzec reprezentuje wiedzę i profesjonalizm. Udziela rzetelnych informacji, wyjaśnia zawiłości polis. Komunikuje: „Dzielę się wiedzą, abyś mógł świadomie wybrać”. Ten archetyp idealnie pasuje do doradców, którzy stawiają na edukację.

Bohater to osoba dynamiczna, skuteczna, działająca w sytuacjach kryzysowych. Mówi: „Pokonam wszystkie przeszkody, aby ci pomóc”. Ten archetyp buduje obraz agenta jako niezawodnego partnera w trudnych chwilach.

Wybór archetypu i budowanie marki

Podstawą jest samoświadomość i znajomość potrzeb grupy docelowej. Jeśli jesteś osobą empatyczną i troskliwą, Opiekun będzie naturalnym wyborem. Stawiasz na analizę i edukację? Archetypem marki może zostać Mędrzec. Jeśli motywuje cię działanie i rozwiązywanie problemów – sprawdzi się Bohater.

Kluczowe jest też odróżnienie się od konkurencji. Wybierz jeden lub dwa archetypy, które nie są dominujące w twoim otoczeniu rynkowym.

Pierwszy krok to określenie misji, wizji oraz wartości, które mają odzwierciedlać charakter marki. Następnie dobrze jest dopasować do wybranego archetypu styl komunikacji i identyfikację wizualną. Warto też przemyśleć formę publikowanych treści. Dla Mędrca trafnym wyborem będą eksperckie analizy, komentarze branżowe czy poradniki. Bohater może sięgnąć po opisy realnych sytuacji, w których pomógł podopiecznemu. Opiekun z kolei najlepiej odnajdzie się w dzieleniu praktycznymi wskazówkami i poradami.

Ważne jest również to, by obecność marki była widoczna w kanałach, z których korzystają odbiorcy. Dla Mędrca będzie to np. LinkedIn lub blog ekspercki, a dla Opiekuna media społecznościowe, takie jak Facebook.

Od archetypu do działania

Odpowiednio dobrany archetyp to nie cel sam w sobie, lecz punkt wyjścia do budowania autentycznej marki. Gdy przełoży się go na język codziennej pracy, komunikacji i relacji z klientami, staje się rzeczywistym wsparciem w rozwijaniu zaufania i lojalności.

To właśnie konsekwencja w działaniu sprawia, że marka osobista zaczyna działać naprawdę – przyciąga, przekonuje i zostaje zapamiętana.

Anna Jabłońska
właścicielka marki „Mądre Ubezpieczenia – Twoja przyszłość, moja pasja”
członkini MDRT Court of the Table 2025

Wydarzenia Miesiąca – Czerwiec 2025

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Rozszerzenie dostępu ubezpieczycieli do danych, nowa prezeska PZU Życie, najnowsza akwizycja Unilink uświetniająca jubileusz dystrybutora, zmodyfikowane ERGO Razem, płatności BLIKIEM w Allianz oraz spotkanie brokerskie Warty – tak przedstawia się lista wyróżnień w czerwcowej odsłonie cyklicznego rankingu „Gazety Ubezpieczeniowej”

WYDARZENIE MIESIĄCA

Rozpoczęcie prac legislacyjnych nad projektem nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, umożliwiającym UFG gromadzenie w określonych przypadkach danych o numerach PESEL i REGON – w uznaniu dla regulacji, która pozwoli zweryfikować kierowców powodujących w przeszłości liczne szkody komunikacyjne, co umożliwi z kolei zakładom przeprowadzanie rzetelniejszej oceny ryzyka ubezpieczeniowego.

CZŁOWIEK MIESIĄCA

Katarzyna Majewska – za zwycięstwo w przeprowadzonym postępowaniu kwalifikacyjnym na stanowisko prezeski zarządu PZU Życie, powrót do Grupy PZU, w której przez siedem lat pełniła funkcję dyrektorki zarządzającej, odpowiedzialnej za optymalizację procesów, oraz awans do grona najbardziej wpływowych menedżerów i menedżerek w polskich ubezpieczeniach.

MULTIAGENCJA MIESIĄCA

Unilink – za przejęcie słoweńskiego pośrednika Priori Zavarovanje d.o.o. i tym samym rozszerzenie zakresu terytorialnego działalności dystrybutora na ósmy już rynek europejski, co było symbolicznym podkreśleniem błyskawicznego i pełnego sukcesów rozwoju dystrybutora świętującego w czerwcu 15-lecie działalności.

PRODUKT MIESIĄCA

Grupa otwarta ERGO Razem opracowana przez ERGO Hestię – dla nowej wersji produktu, która oferuje znacząco wyższe sumy ubezpieczenia (do 500 tys. zł w kumulacji świadczeń), rozszerzony zakres ochrony (m.in. 22 nowe pozycje w katalogu poważnych zachorowań), nowe warianty oraz większą elastyczność, np. możliwość zmiany wariantu ubezpieczenia w rocznicę polisy.

INNOWACJA MIESIĄCA

Możliwość opłacania składek BLIKIEM w ubezpieczeniach na życie w Allianz – dla rozwiązania umożliwiającego bezpieczne, wygodne i szybkie opłacanie składek, a jednocześnie chroniącego przed utratą ciągłości ochrony ubezpieczeniowej, dzięki automatycznemu inicjowaniu płatności przez ubezpieczyciela.

INICJATYWA MIESIĄCA

Spotkanie brokerskie Warty „Perspektywy jutra” – za stworzenie forum dyskusji na temat pozytywnych i negatywnych stron konsolidacji w sektorze brokerskim, transparentną prezentację wyników uzyskanych przez Wartę w I kwartale oraz kolejny krok w zacieśnianiu relacji z brokerami.

Artur Makowiecki

redaktor portalu www.gu.com.pl

Ubezpieczyciele ruszyli z pomocą poszkodowanym w pożarze w Ząbkach

0
Źródło zdjęcia: PZU

W związku z pożarem w Ząbkach, do którego doszło 3 lipca 2025 roku, zakłady ubezpieczeń już od godzin porannych w dniu 4 lipca podjęły kontakt telefoniczny z ubezpieczonymi. Przyjmują zgłoszenia szkód i udzielają pomocy.

Pożar, który 3 lipca po godz. 19.00 wybuchł w bloku przy ulicy Powstańców 62 w Ząbkach pod Warszawą strawił całkowicie dach, poddasze i górne kondygnacje, a podczas akcji gaśniczej z udziałem ponad 300 strażaków PSP i OSP, która trwała całą noc, woda dostała się także do innych lokali. Ewakuowano wszystkich mieszkańców bloku – ponad 500 osób.

Mobilne Biuro PZU na miejscu zdarzenia

Od wczesnego poranka 4 lipca mobilni eksperci PZU znaleźli się na miejscu tragicznego pożaru. Jeszcze w trakcie gaszenia pożaru ubezpieczyciel zidentyfikował kilkudziesięciu mieszkańców bloku, którzy są jego klientami, i uruchomił proces preobsługi. Firma kontaktowała się z nimi, by dowiedzieć się, czy potrzebują hotelu, lokalu zastępczego lub innej formy pomocy. Zakład zapowiada kontynuację działań do czasu uzyskania informacji od wszystkich potencjalnie poszkodowanych. 

Od wczesnych godzin porannych na miejscu pożaru działali też mobilni eksperci PZU. Poza wykonywaniem dokumentacji fotograficznej, odwiedzili szkołę, gdzie ulokowano ewakuowanych mieszkańców, i zorganizowali spotkanie informacyjne dla poszkodowanych. Przekazali też informacje kontaktowe policjantom, strażakom oraz przedstawicielom Urzędu Miasta Ząbki na wypadek, gdyby poszkodowani w pożarze klienci PZU poszukiwali u nich informacji. Na miejsce pożaru przyjechało Mobilne Biuro PZU. Ubezpieczeni w firmie mieszkańcy bloku objętego pożarem zostali poinformowani o tym z wyprzedzeniem SMS-ami.

W miejscu zdarzenia działały wciąż służby, stąd też PZU nie miał 4 lipca możliwości rozpoczęcia oględzin mieszkań dotkniętych pożarem lub skutkami akcji gaśniczej. Dlatego uruchomił uproszczone procedury obsługowe – ustalał szkody i ich zakres z poszkodowanymi na podstawie rozmów telefonicznych, ich zgłoszeń w Mobilnym Biurze PZU lub dokumentacji dostarczanej przez nich w późniejszym terminie. Ubezpieczyciel otrzymał już pierwsze zgłoszenia szkód i jest przygotowany, aby od razu wypłacać zaliczki i odszkodowania.

Generali pomaga poszkodowanym

Również Generali wdrożyło specjalne procedury, by pomagać swoim klientom poszkodowanym w pożarze w Ząbkach. 

– Konsultanci ubezpieczyciela obdzwaniają klientów, którzy ubezpieczyli w Generali mieszkania znajdujące się w Ząbkach przy ul. Powstańców 62. Nasi doradcy rejestrują szkody i przekazują klientom numer telefonu do likwidatora, który będzie w stałym, bezpośrednim kontakcie z każdym poszkodowanym. Jednocześnie informujemy poszkodowanych o możliwości najmu lokalu zastępczego przez Generali w ramach ubezpieczenia. W podstawowym zakresie ubezpieczenia mieszkaniowego w Generali jest lokal zastępczy z limitem kosztów do 25 tys. zł, a  w Proama do 15 tys. zł – w obydwu przypadkach bez limitu czasu. Osobom, które będą potrzebowały pomocy w tym zakresie, będziemy pilnie organizować lokal zastępczy – wyjaśnia Piotr Adamczyk, dyrektor Departamentu Likwidacji Szkód Agro i Majątkowych Generali Polska. 

We wszystkich przypadkach Generali stosuje przyspieszone procedury, a oględziny wykona od razu, jak tylko służby na to pozwolą.  

TUZ Ubezpieczenia wypłaciło pierwsze zaliczki

Wśród poszkodowanych byli klienci TUZ Ubezpieczenia, posiadacze polisy „Bezpieczny Dom”. Departament Likwidacji Szkód zakładu natychmiast po otrzymaniu informacji o pożarze sprawdził, czy są wśród poszkodowanych klienci TUZ, pobrał z polis numery telefonów, pod które zadzwonili jego przedstawiciele, i pomogli wszystkim skutecznie zarejestrować szkody.

Następnie likwidatorzy szkód niezwłocznie skontaktowali się z klientami, proponując lokale zastępcze w ramach home assistance dostępnego w każdej polisie „Bezpieczny Dom”. Firma świadcząca dla TUZ usługi pomocowe została poinformowana i przygotowana do przyjęcia poszkodowanych w lokalach zastępczych.

Już 4 lipca zakład wypłacił pierwsze zaliczki na poczet odszkodowań. Firma zapewnia, że w sytuacjach, które na to pozwolą, zastosuje uproszczone procedury likwidacyjne, by przyspieszyć cały proces. Po uzyskaniu kompletu niezbędnych dokumentów i zgody służb cały proces likwidacji szkody potrwa średnio do 18 dni.

ERGO Hestia zapewni wsparcie wspólnocie i mieszkańcom

Ubezpieczycielem mienia kilku mieszkańców oraz wspólnoty mieszkaniowej, której budynek ucierpiał w pożarze w Ząbkach, jest ERGO Hestia. Sopocki zakład zapewnił, że jest w kontakcie z poszkodowanymi mieszkańcami oraz brokerem ubezpieczeniowym, za pośrednictwem którego zawarta została polisa wspólnoty. Jest gotowy na natychmiastową wypłatę zaliczek na poczet odszkodowań.

„Wspólnie z przedstawicielami wspólnoty i brokerem ustalamy wszystkie dostępne formy wsparcia. Eksperci są przygotowani do rozpoczęcia procesu wyceny i likwidacji szkody, gdy tylko pozwolą na to służby odpowiedzialne za akcję ratunkową” – poinformowała ERGO Hestia w komunikacie.

Z danych Polskiej Izby Ubezpieczeń wynika, że w sektorze gospodarstw domowych ubezpieczonych jest średnio 49% nieruchomości. Ubezpieczenie budynków jednorodzinnych jest bardziej powszechne niż budynków wielorodzinnych. Szacuje się, że ubezpieczonych jest 72% budynków jednorodzinnych, podczas gdy dla budynków wielorodzinnych jest to 40%.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

KNF: Powódź pozytywnie zweryfikowała stabilność i wiarygodność polskich ubezpieczeń

0
Źródło zdjęcia: Canva

Wpływ ryzyka powodzi na kondycję ubezpieczycieli, kontrola rentowności w OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, inspekcje w zakładach ubezpieczeń oraz u dystrybutorów – te czynności zostały zaliczone przez nadzór finansowy do najważniejszych działań podjętych w ubiegłym roku w obszarze ubezpieczeń gospodarczych.

W opublikowanym 4 lipca „Sprawozdaniu z działalności Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego oraz Komisji Nadzoru Finansowego w 2024 roku” UKNF zwrócił uwagę na ubiegłoroczną powódź, która nawiedziła południowo-zachodnie rejony Polski. Żywioł był dla nadzoru jednym z głównych testów weryfikujących zarówno stabilność finansową zakładów ubezpieczeń, jak i wiarygodność sektora. Urząd podkreślił, że dane przekazane przez ubezpieczycieli nie wykazały istotnego negatywnego wpływu wypłaconych odszkodowań na poziom ich wypłacalności.

„Dzięki adekwatnym wymogom kapitałowym dla ryzyka powodzi (w ramach funkcjonowania zakładów w systemie Wypłacalność II) oraz posiadanym przez zakłady programom reasekuracji, podmioty sektora ubezpieczeniowego były finansowo przygotowane na wypłatę odszkodowań powodziowych. Oprócz poziomu wypłat UKNF monitorował również inne możliwe konsekwencje powodzi, takie jak poziom składek dla reasekuratorów czy adekwatność sum ubezpieczenia” – czytamy w sprawozdaniu. Ponadto przeprowadzony w 2024 r. test warunków skrajnych dla sektora ubezpieczeń potwierdził odpowiednie zabezpieczenie zakładów przed szkodami wynikającymi z ryzyka powodzi. Oprócz tego w III kwartale 2024 r. UKNF przeprowadził badanie dotyczące reasekuracji zdarzeń katastroficznych.

„Szkody z tytułu zdarzeń katastroficznych w 2023 roku stanowiły 3,4% kwoty odszkodowań i świadczeń brutto z działalności bezpośredniej w zakładach ubezpieczeń lub reasekuracji działu II. Największe pod względem wartości szkody brutto znalazły się w kategorii zdarzeń obejmujących deszcze nawalne, podtopienia, burze, grad, huragany” – napisano w sprawozdaniu.

Nadzór zapowiedział, że w ramach realizacji jednego z jego priorytetów na ten rok zamierza skupić się na analizie luki ubezpieczeniowej, rozumianej zarówno jako niezawieranie przez klientów ubezpieczenia od ryzyk katastroficznych, jak i ustalanie w umowach nieadekwatnych sum ubezpieczenia.

Nowe rekomendacje i słownik ubezpieczeniowy

Do najistotniejszych działań w 2024 r. nadzór zaliczył również przegląd obowiązujących dotychczas rekomendacji, wytycznych i stanowisk dotyczących dystrybucji ubezpieczeń, czego efektem było opracowanie projektu nowych rekomendacji dla zakładów ubezpieczeń dotyczących tej tematyki. Celem nowych rekomendacji będzie m.in. wyeliminowanie nieprawidłowości zidentyfikowanych w zakresie wykonywania dystrybucji ubezpieczeń przez zakłady działające bezpośrednio lub przy współpracy z pośrednikami ubezpieczeniowymi oraz wyeliminowanie oferowania ubezpieczeń nieodpowiednich, niezgodnych z wymaganiami i potrzebami klientów bądź z niską wartością dla klientów.

Ponadto dla uspójnienia informacji o kodach i nazwach produktów ubezpieczeniowych stosowanych w sprawozdaniach zakładów ubezpieczeń oraz reasekuracji UKNF opracował koncepcję „Słownika produktów ubezpieczeniowych”. Pozwoli on na jednoznaczną identyfikację produktów i danych ich dotyczących w sprawozdaniach przekazywanych przez zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji, a w konsekwencji także na rozwój analiz nadzorczych przeprowadzanych z uwzględnieniem produktów ubezpieczeniowych.

OC ppm pod obserwacją

Istotnym elementem działań urzędu było również monitorowanie sytuacji na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych, głównie OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. Monitoring objawiał się m.in. poprzez dialog z firmami notującymi straty techniczne w OC ppm, mający na celu wyjaśnienie przyczyn zaistniałej sytuacji. Ponadto zostało wystosowane pismo okólne, w którym zwrócono uwagę, że strata w długim okresie może zostać uznana za wykonywanie działalności w sposób niezgodny z art. 33 ustawy o działalności ubezpieczeniowej ze względu na brak adekwatności ustalanej składki, co może skutkować podjęciem przez organ nadzoru działań o charakterze sankcyjnym. Negatywne wyniki techniczne miały swoje odzwierciedlenie w nadanej ocenie BION dla tych podmiotów, zaś w przypadku jednego zakładu ubezpieczeń skutkowały nałożeniem kary pieniężnej w wysokości 1 mln zł. Ponadto UKNF przeanalizował spełnianie przez zakłady wymogów określonych w decyzji Komisji z 15 lipca 2021 roku w przypadku nowych produktów wprowadzonych do obrotu w 2023 roku i produktów, które zostały zmienione w 2023 r. Analiza wykazała, że oferowane w 2023 r. produkty spełniały wymogi określone w interwencji produktowej.

Działalność inspekcyjna

UKNF podał także w sprawozdaniu, że w ub.r. przeprowadzono 22 inspekcje na podstawie ustawy o działalności ubezpieczeniowej, w ramach których przeprowadzono 15 kontroli oraz 7 wizyt nadzorczych, w tym czynności inspekcyjne w 10 zakładach z działu I (8 kontroli oraz 2 wizyty nadzorcze) oraz w 12 z działu II (7 kontroli i 5 wizyt nadzorczych). Dodatkowo uczestniczono w kontroli prowadzonej w Polsce przez zagraniczny organ nadzoru – w oddziale zakładu ubezpieczeń osobowych i majątkowych. Wszystkie postępowania inspekcyjne miały charakter problemowy.

W 2024 roku przeprowadzono czynności inspekcyjne w szczególności w zakresie:

  • procesów likwidacji szkód lub spełniania świadczeń,
  • wyceny rezerw techniczno-ubezpieczeniowych dla celów wypłacalności,
  • spełnienia wymogów dotyczących kapitałowego wymogu wypłacalności (SCR),
  • reasekuracji,
  • sporządzania sprawozdań dla celów rachunkowości i dla celów wypłacalności, nadzoru nad ubezpieczeniowymi funduszami kapitałowymi,
  • audytu wewnętrznego.

W związku z poczynionymi ustaleniami wydano 97 zaleceń w celu zapewnienia zgodności działalności zakładu z przepisami prawa, poprawy i wzmocnienia systemu zarządzania, zapobieżenia naruszaniu interesów ubezpieczających, ubezpieczonych i uprawnionych z umów ubezpieczenia oraz usunięcia nieprawidłowości.

Dystrybutorzy pod lupą

Z kolei na podstawie ustawy o dystrybucji ubezpieczeń przeprowadzono czynności kontrolne w 17 podmiotach, w tym 14 kontroli dotyczyło podmiotów zajmujących się pośrednictwem ubezpieczeniowym. Przeprowadzono 9 kontroli u agentów ubezpieczeniowych oraz 5 kontroli u brokerów ubezpieczeniowych, a także 3 kontrole w zakładach ubezpieczeń (w tym w 1 oddziale zagranicznego ubezpieczyciela w Polsce).

Trzy z tych postępowań kontrolnych (2 u agenta i 1 u brokera) miały charakter kompleksowy i obejmowały swym zakresem zgodność działalności pośrednika ubezpieczeniowego z przepisami prawa. W przypadku 7 kontroli agentów jej zakresem objęto wybrane zagadnienia dotyczące czynności dystrybucji ubezpieczeń, w tym organizację i nadzór agenta nad wypełnianiem obowiązków informacyjnych wobec klienta oraz terminowym zgłaszaniem do zakładów ubezpieczeń zmian danych objętych wpisem do rejestru agentów, spełnianie przez osoby fizyczne wykonujące czynności agencyjne wymogów określonych w art. 19 ust. 1 i 2 ustawy o dystrybucji ubezpieczeń, określanie wymagań i potrzeb klientów w zakresie ochrony ubezpieczeniowej, a także współpracę agentów z innymi podmiotami w zakresie powierzania wykonywania czynności agencyjnych.

Przedmiotem 4 kontroli brokerów ubezpieczeniowych objęto wybrane zagadnienia, w szczególności: wykonywanie czynności brokerskich przez osoby spełniające wymogi określone w art. 29 ust. 1 ustawy o dystrybucji ubezpieczeń, określanie wymagań i potrzeb ubezpieczeniowych klientów oraz przekazywanie porady wraz z rekomendacją najwłaściwszej umowy.

Oprócz kontroli u agentów i brokerów przeprowadzono także 3 kontrole w zakładach ubezpieczeń w zakresie korzystania z usług agentów ubezpieczeniowych i agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające. W związku z poczynionymi ustaleniami wydano 57 zaleceń w celu zapewnienia zgodności działalności z przepisami prawa, w tym 24 dla agentów, 28 zaleceń dla brokerów i 5 zaleceń dla towarzystw.

(AM, źródło: KNF)

(odc. 1) D&O: Polisa, która nie uratowała Enronu

0
Źródło zdjęcia: Canva

Pierwsza polisa D&O (OC członków kierownictwa) została wykupiona w 1934 roku przez Lloyd’s of London w celu zabezpieczenia ewentualnych roszczeń kierowanych do członków rady dyrektorów Lloyd’s.

Najwyższe roszczenie w historii kierowane do członków kierownictwa dotyczyło upadłości w 2001 roku koncernu energetycznego Enron, skutkującej stratami szacowanymi na 60 miliardów dolarów. Wykupiona polisa D&O opiewała na limit gwarancyjny zaledwie 300 milionów dolarów, co okazało się niewystarczające na pokrycie wszystkich roszczeń. Pozwy wytoczono nie tylko przeciwko członkom kierownictwa samego koncernu, ale również przedstawicielom instytucji finansowych, doradcom inwestycyjnym i audytorom, którzy doradzali koncernowi bądź handlowali akcjami i obligacjami Enronu. Sprawa zakończyła się ostatecznie ugodą opiewającą na 7,2 miliarda dolarów.

Pokłosiem uznawanej za jedną z największych afer giełdowych w USA było zakończenie działalności czołowej wówczas firmy audytorskiej Arthur Andersen, która pomagała zarządowi Enronu prowadzić kreatywną księgowość i ukrywać straty.

Jeśli chcesz poznać rynek ubezpieczeń D&O i rozwijać biznes w tej linii produktowej, zapraszamy na stronę: https://agentdozadanspecjalnych.pl/

Compensa Podróż – polisa turystyczna bez gwiazdek

0
Damian Andruszkiewicz

Rozmowa z Damianem Andruszkiewiczem, członkiem zarządu Compensy

Redakcja „Gazety Ubezpieczeniowej”: – Compensa otrzymała właśnie nagrodę Srebrny Parasol za swój najnowszy produkt turystyczny. Jaka jest filozofia stojąca za ubezpieczeniem Compensa Podróż?

Damian Andruszkiewicz: – Nowy produkt powstał z myślą o kompleksowym zabezpieczeniu podróżujących przed ryzykami urlopowymi. To pakiet skonstruowany na podstawie realnych potrzeb klientów i doświadczeń agentów. Na pierwszym planie stawiamy oczywiście koszty leczenia i szeroki zakres assistance – to właśnie te elementy najczęściej są wykorzystywane i realnie wpływają na komfort w sytuacjach kryzysowych. W ubezpieczeniach turystycznych to właśnie jakość assistance często decyduje o reputacji firmy oraz agenta, który oferuje klientowi określone ubezpieczenie na wyjazd.

Pozostałe kluczowe elementy ochrony są również zawarte w standardzie Compensa Podróż, bez konieczności ich dokupywania. Rozszerzyliśmy ochronę o następstwa nieszczęśliwych wypadków, ubezpieczenie bagażu czy sprzętu sportowego. Uwzględniamy także odpowiedzialność cywilną – w naszej ocenie to bardzo ważny element ochrony ubezpieczeniowej podczas urlopu, który powinien być standardem każdej polisy podróżnej.

Na jakie aspekty zwracaliście szczególną uwagę przy tworzeniu produktu?

– Kluczowe były dla nas dwa elementy: szeroki zakres ochrony oraz pełna przejrzystość. Często porównując oferty, klienci mają do czynienia z pozornie podobnymi produktami, które diametralnie różnią się w istotnych detalach. My nie boimy się wysokich sum – pół miliona euro na koszty leczenia i assistance to poziom, który naprawdę daje poczucie bezpieczeństwa.

W Compensa Podróż uwzględniliśmy również sytuacje, w których podróżujący potrzebuje wsparcia nie tylko dla siebie, ale także dla bliskich. Jeśli w czasie wyjazdu ubezpieczony zachoruje lub ulegnie wypadkowi, organizujemy i pokrywamy koszty opieki nad dziećmi albo niesamodzielnymi osobami, którymi się opiekował.

Uprościliśmy również podział terytorialny – oferujemy tylko dwie opcje: cały świat, łącznie z USA, Kanadą, Australią i Japonią, oraz cały świat bez tych państw. Ta różnica wynika z astronomicznych – w porównaniu z polskimi standardami – kosztów leczenia. Dla przykładu: wyciągnięcie kleszcza w USA to wydatek rzędu 1,5 tys. dol.

Czy zauważacie zmianę w podejściu klientów do jakości ubezpieczeń turystycznych?

– Zdecydowanie tak. Klienci są coraz bardziej świadomi i wymagający. Wiedzą, że jakość ubezpieczenia ujawnia się dopiero w sytuacji szkody. Dlatego już na etapie projektowania Compensa Podróż postanowiliśmy wyeliminować tzw. frustratory, czyli ograniczenia ochrony, które w sytuacji kryzysowej mogą być źródłem rozczarowań. Dołożyliśmy starań, by w ubezpieczeniu nie było „gwiazdek” – zapisów, które ograniczają zakres ochrony, ale mogą mieć kluczowe znaczenie dla klienta.

Jako przykład można podać spontaniczne nurkowanie – w wielu ofertach trzeba wcześniej wykupić dodatkowe rozszerzenie, bo nie jest to opcja standardowa. Klient, któremu włączył się „tryb wakacyjny”, może już nie pamiętać, że jego polisa nie chroni go podczas nurkowania. My zaprojektowaliśmy Compensa Podróż tak, by klient nie musiał pamiętać o takich szczegółach.

Z perspektywy agentów – jakie korzyści daje taka konstrukcja?

– Brak „gwiazdek” to nie tylko większy komfort klienta, ale też większa efektywność pracy agenta. Nie musi on żonglować ograniczeniami, interpretować zapisów, tłumaczyć zawiłości OWU. Zamiast tego może skupić się na realnym doradztwie i budowaniu relacji z klientem.

Budowanie zaufania w naszej branży jest kluczowe. Każda niejasność to potencjalny punkt zapalny – zwłaszcza w momencie szkody. Dlatego stawiamy na transparentność od pierwszego kontaktu. Jednocześnie nie rezygnujemy z elastyczności – agenci nadal mogą dopasować ofertę do potrzeb i wymagań klientów, także w bardziej złożonych przypadkach. Chcemy, żeby klienci – nawet w sytuacji awaryjnej – nie musieli „wyłączać trybu wakacyjnego”.

Compensa Podróż to pierwszy duży produkt stworzony zgodnie z nowym podejściem do projektowania ubezpieczeń. Na czym ono polega?

To nowa filozofia tworzenia produktów, którą wdrażamy po połączeniu struktur Compensy i Wienera. Łączymy doświadczenie dwóch firm, by budować ubezpieczenia bardziej dopasowane do rzeczywistych potrzeb klientów.

Nowe podejście opiera się na kilku filarach: realna potrzeba klienta, prostota w komunikacji oraz przejrzystość konstrukcji. Compensa Podróż to pierwszy przykład takiego myślenia – projektowaliśmy ją nie tylko jako polisę, ale jako narzędzie, które ma ułatwiać życie w trudnym momencie.

Stawiamy na proces twórczy oparty na danych: analizujemy zachowania klientów, pracujemy z zespołami UX, wykorzystujemy badania fokusowe. Upraszczamy język, eliminujemy niepotrzebne zapisy, a ryzyka rzadkie, lecz istotne z punktu widzenia wygody klienta, włączamy standardowo. Efekt? Produkty są prostsze w odbiorze, ale kompleksowe w działaniu.

Jakie nowości planujecie na drugą połowę roku?

W drugiej połowie roku skupiamy się na dwóch głównych kierunkach rozwoju. Po pierwsze będą to nowe produkty. Wprowadzimy zmiany w ubezpieczeniach rolnych oraz dla małych i średnich firm. To kolejny etap przebudowy oferty Compensy w tych segmentach – odpowiadającej realnym potrzebom klientów i agentów. Będą to produkty prostsze w strukturze, ale bogatsze w zakresie ochrony – zgodnie z tym, co sprawdziło się przy Compensa Podróż i Compensa Oświata.

Drugim kierunkiem jest nowe podejście do technologii. Proces sprzedaży i obsługi ubezpieczeń chcemy wesprzeć sztuczną inteligencją i narzędziami UX. Zbieramy tylko niezbędne dane, maksymalnie upraszczamy formularze, ułatwiamy decyzję zarówno klientowi, jak i agentowi. Ale nie zapominamy, że najważniejsze są relacje – dlatego technologia ma wspierać człowieka, a nie go zastępować.

Wszystkie nowe rozwiązania – zarówno produktowe, jak i procesowe – budujemy według jednego standardu: na podstawie danych, z myśleniem o kliencie i jego komforcie. Naszym celem nie jest tylko bycie konkurencyjnym. Chcemy wyznaczać standardy i być liderem jakości w kluczowych segmentach rynku.

Polisy podróżne dopasowane do klienta

0
Katarzyna Szepczyńska

W Europa Ubezpieczenia dynamicznie dostosowujemy nasze produkty do zmieniających się potrzeb podróżujących. Rosnąca popularność aktywnej turystyki czy wyjazdów w mniej oczywiste kierunki to tylko niektóre zmiany na rynku turystycznym, do których dostosowaliśmy nasze ubezpieczenie Travel World.

Ostatnie lata przyniosły istotne zmiany w sposobie podróżowania – zarówno pod względem kierunków, jak i oczekiwań klientów. Pandemia, rosnące zainteresowanie aktywną turystyką czy zmieniająca się demografia turystów stały się impulsem do ewolucji produktów ubezpieczeniowych. W Europa Ubezpieczenia w odpowiedzi na te potrzeby rozwijamy ofertę, która nie tylko spełnia nowe oczekiwania klientów, ale też kształtuje rynkowe trendy.

Travel World, czyli dopasowana ochrona

W ostatnich latach obserwujemy wyraźny wzrost zainteresowania ubezpieczeniami turystycznymi, co jest efektem zarówno zmian na rynku usług turystycznych, jak i rosnącej świadomości Polaków na temat konieczności posiadania ochrony podczas podróży.

Szczególnym zainteresowaniem cieszy się oferowana przez Europa Ubezpieczenia polisa Travel World, która zapewnia kompleksową ochronę klientom podróżującym za granicę. Travel World to odpowiedź na złożoność dzisiejszych podróży – zarówno standardowych, jak i bardziej wymagających. To kompleksowe ubezpieczenie podróżne, które łączy szeroki zakres ochrony z elastycznością i personalizacją. W ramach Travel World oferujemy m.in:

  • Wysokie sumy ubezpieczenia kosztów leczenia do 500 tys. euro.
  • Odrębną sumę ubezpieczenia na transport medyczny – 150 tys. euro w wariancie VIP.
  • Nielimitowane koszty transportu w wariancie The Best.
  • Szeroki katalog sportów letnich w zakresie ochrony we wszystkich wariantach ubezpieczenia.
  • Następstwa chorób przewlekłych i psychicznych w zakresie ochrony.

Ochroną obejmujemy również zdarzenia powstałe pod wpływem alkoholu oraz ubezpieczenie OC obejmujące szkody majątkowe i szkody osobowe. Ubezpieczamy też bagaż na wypadek np. zgubienia, kradzieży czy utraty z winy przewoźnika. Dodatkowo umożliwiamy bezpłatne przedłużenie ochrony o pięć dni w sytuacjach nagłych. W przypadku koniecznego kontaktu z Centrum Pomocy zwracamy koszty połączeń telefonicznych. Udostępniliśmy również możliwość bezpłatnego zgłoszenia zdarzenia za pośrednictwem wifi-call – to bardzo istotne, kiedy klienci przebywają w odległych, egzotycznych destynacjach, gdzie koszty połączeń są bardzo wysokie. To wszystko powoduje, że ubezpieczenie Travel World jest kompleksowe i można je dostosować do potrzeb każdego klienta.

Edukacja klienta najważniejsza

Choć świadomość Polaków co do ubezpieczeń systematycznie rośnie, a polisy podróżne kupuje blisko 80% podróżnych, w dalszym ciągu jest w tym obszarze wiele do zrobienia. Jak pokazują badania, jedynie 1/3 badanych kupuje ubezpieczenia podróżne za każdym razem, gdy wyjeżdża za granicę, a 46% robi to w zależności od wybranego kierunku lub czasu trwania wyjazdu. Decyzje co do zakupu opierają się też często na cenie, a nie zakresie ochrony.

Wśród klientów biur podróży pokutuje przekonanie, że podstawowa polisa, w której suma ubezpieczenia sięga 100–150 tys. zł, będzie wystarczająca w każdej okoliczności. Często nie zdają sobie sprawy, że zbyt niski limit na koszty leczenia może prowadzić do sytuacji, w której, w przypadku poważnej choroby czy wypadku, całość kosztów nie zostanie pokryta.

Kluczowa rola agentów

Branża turystyczna i ubezpieczeniowa powinny nieustannie prowadzić wspólne działania edukacyjne mające na celu zwiększenie świadomości ubezpieczeniowej podróżujących za granicę Polaków. Największą rolę odgrywają tu agenci ubezpieczeniowi oraz pracownicy biur podróży, którzy są pierwszym punktem kontaktu dla klienta. Ich wiedza i umiejętność przekazania istotnych informacji o polisach – m.in. o sumie ubezpieczenia kosztów leczenia, ochronie dla osób z chorobami przewlekłymi czy ryzykach związanych ze sportami – są kluczowe dla zwiększenia świadomości i bezpieczeństwa podróżnych.

Ubezpieczenie jako realna wartość

Współczesne ubezpieczenie turystyczne nie może być traktowane wyłącznie jako „formalny dodatek” do wakacji. Klienci oczekują dziś kompleksowej ochrony, szybkiego wsparcia i elastyczności. Sukces produktów takich jak Travel World pokazuje, że rynek ubezpieczeń turystycznych w Polsce dojrzewa – zarówno po stronie klientów, pośredników, jak i ubezpieczycieli.

TU Europa pozostaje aktywnym uczestnikiem tej zmiany, stale rozwijając swoje portfolio i wspierając partnerów w oferowaniu ochrony, która naprawdę działa tam, gdzie klienci najbardziej jej potrzebują.

Katarzyna Szepczyńska
dyrektorka sprzedaży ubezpieczeń turystycznych Europa Ubezpieczenia

18,463FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie