Blog - Strona 5 z 1521 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal

CIO 2.0 – nowa rola CIO w firmach ubezpieczeniowych

0
Przemysław Galiński

Nie ma już technologii bez biznesu i nie ma biznesu bez technologii. Firmy ubezpieczeniowe, podobnie jak organizacje z innych branż, stają się technologiczne. Dzieje się tak nie dlatego, że tworzą nowe technologie, ale dlatego, że wykorzystują je pełnoskalowo, osadzając w swoich procesach i wzmacniając dzięki nim core business.

Obserwujemy pełną asymilację z technologią. Każdą, która przynosi wartość. Z uwagi na to wszystko wzrasta rola CIO w organizacjach, która w ostatnich latach przeszła głęboką transformację. Jeszcze do niedawna CIO (Chief Information Officer), szef informatyki, był odpowiedzialny głównie za planowanie, wdrażanie i utrzymanie systemów IT.

W obecnym modelu CIO przyjmuje nową rolę, czy też jego obecna podlega transformacji, czasem na tyle znaczącej, że wymaga zbudowania jej od podstaw. Dzieje się tak dlatego, że technologia zaczęła interesować biznes, a CIO staje się pomostem między światem IT a światem strategii i wartości biznesowej.

CTO jako szybszy CIO

Kilka lat temu wielu zarządzających w firmach ubezpieczeniowych zaczęło tworzyć nową rolę, CTO, Chief Transformation Officer. Doszło do tego dlatego, że w wielu przypadkach CIO był zbyt mocno zaangażowany w bieżące utrzymanie systemów w organizacji, żeby mieć zasoby i przestrzeń do transformacji organizacji. CTO miał być tym „szybszym CIO”, gotowym do zmian, głodnym innowacji, przeprowadzającym wielkoskalowe wdrożenia najnowszych technologii.

I ta rola się przyjęła, choć tylko do pewnego stopnia. W wielu przypadkach pozwoliło to organizacjom dokonać transformacji i rozwijać się w konkurencyjnym środowisku, a w wielu firmach CTO stał się jednym z kluczowych osób w zarządzie. Ale równolegle, i to jest bardzo pozytywny sygnał, wielu CIO dostrzegło swoją szansę i wykorzystało ją.

Lider transformacji cyfrowej

W ostatnich latach obserwujemy, jak wielu CIO odeszło od pierwotnych ról i podjęło się bycia liderem transformacji cyfrowej w swojej organizacji. Ich rola staje się integralną częścią dialogu strategicznego. Obecnie CIO nie tylko „utrzymuje systemy”, ale aktywnie współtworzy przyszłość biznesu. Ta zmiana nie dzieje się jednak automatycznie, jest to efekt świadomego działania, odwagi i kompetencji. Połączenie dwóch światów – technologii i umiejętności „miękkich”, kluczowych w skutecznych zarządzaniu – jeszcze do niedawna wydawało się odległe, dziś ich łączenie jest koniecznością.

Na polskim rynku ubezpieczeniowym można znaleźć wiele takich pozytywnych przykładów transformacji roli CIO. Trwa ciągła ewolucja (ang. continuous transformation), nie tylko technologii, ale i sposobu jej wdrażania oraz zarządzania nią w organizacjach. Ta zmiana wynika z czynników zewnętrznych: w skali makro (globalne trendy, geopolityka, bezpieczeństwo), ale także mikro (lokalne regulacje, zmiana zachowań klientów czy specyfika rynku).

Współpracuję z liderami, którzy przeszli tę transformację. Codziennie obserwuję, jak ich rola się zmienia, jak stają się kluczowymi partnerami w rozmowach o przyszłości biznesu. Co więcej, dziś to oni inicjują duże projekty czy transformacje, ale zawsze z zastrzeżeniem „zróbmy to razem: technologia z biznesem”.

Technologia z biznesem

To bardzo optymistyczny sygnał. CIO 2.0 to ekspert technologii, ale przede wszystkim lider zorientowany na budowanie wartości biznesowej i pozycjonujący klienta w centrum zainteresowania. Nie musi być specjalistą od każdego segmentu ubezpieczeń, ale musi rozumieć korelację pomiędzy wymaganiami biznesowymi a tym, w jaki sposób technologia może je spełnić.

W firmach ubezpieczeniowych często to biznes przynosi nowe pomysły – są one inspirowane rozmowami z dostawcami, obserwacją trendów czy działań konkurencji. Jednak to CIO i jego zespół muszą ocenić, czy i jak można je wdrożyć. Często okazuje się, że to, co wygląda dobrze na slajdach sprzedażowych, w rzeczywistości wymaga uwzględnienia wielu dodatkowych elementów, np. systemów legacy, regulacji czy zasobów i kompetencji, którymi dysponuje zespół.

Właśnie tu rola CIO 2.0 staje się kluczowa. Tłumaczy język biznesu na język technologii i odwrotnie: technologię na język wartości biznesowej, dostrzegalnej przez klienta. Przytaczając konkretny przykład, chmura sama w sobie nie daje przewagi konkurencyjnej. Przewagę daje to, że dzięki niej usługi są szybsze i bardziej dostępne, taryfy lepiej dopasowane, a proces wypłaty odszkodowania sprawniejszy. Nie zapomina też o zmniejszeniu ekspozycji na ryzyko. Podobnie warto spojrzeć na AI i inne technologie, które dopiero nadchodzą.

CIO wśród kluczowych ról biznesowych

Rola CIO w firmach ubezpieczeniowych już na stałe wpisała się w obraz kluczowych ról biznesowych. Nawet jeśli nie jest to jeszcze powszechne postrzeganie, wkrótce stanie się standardem. Technologie zmieniają się coraz szybciej (AI, chmura, automatyzacja), niektóre trendy przemijają lub czekają na swoje ponowne pięć minut (np. blockchain), a rosnące zagrożenia cybernetyczne wymagają błyskawicznej reakcji i pełnej synergii.

Jednak rola CTO nie zniknie, nierzadko będzie współistniała albo zostanie przejęta właśnie przez CIO. Może ona być niezbędna w organizacjach z bardzo złożonymi systemami legacy, gdzie transformacja wymaga podejścia ,,szytego na miarę”. W takich przypadkach CIO i CTO powinni współpracować, tworząc najważniejsze partnerstwo technologiczno-biznesowe w firmie. Bo to właśnie oni, razem, kształtują dialog z klientem.

Przemysław Galiński
dyrektor PwC Polska

KGP zwraca uwagę na nowe oszustwo ubezpieczeniowe

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Komenda Główna Policji opublikowała ostrzeżenie przed nowym sposobem działania oszustów, którzy podszywają się pod kupujących. Najczęściej chodzi o samochody, motocykle, fortepiany lub inne towary dużych gabarytów.

Jak działają przestępcy? Oszust zgłasza chęć zakupu pojazdu lub innego przedmiotu wystawionego na sprzedaż. Przedstawia umowę przedwstępną, mogą być to dane cudzoziemca, a dokument tożsamości może być fałszywy lub skradziony. Następnie zbywca otrzymuje fałszywą wiadomość e-mail podszywającą się pod firmę logistyczną. Wiadomość wygląda profesjonalnie i zawiera logo, dane kontaktowe itp.

W e-mailu pojawia się prośba o opłacenie „ubezpieczenia transportu” poprzez podany link. W przypadku wątpliwości sprzedającego, oszust przekonuje, że sam również dokonał wpłaty, a wszystkie środki zostaną zwrócone po dostarczeniu towaru. Po wykonaniu przelewu kontakt się urywa.

KGP radzi, aby nie klikać w podejrzane linki i nie dokonywać przelewów bez pełnej weryfikacji, a w razie wątpliwości skontaktować się z firmą logistyczną i wyjaśnić wątpliwości.

(AM, źródło: KGP)

EIOPA: Rośnie rola ryzyka geopolitycznego i makroekonomicznego na rynku ubezpieczeń

0
Źródło zdjęcia: EIOPA

Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych opublikował sprawozdanie na temat stabilności finansowej, podsumowując, jak radzą sobie europejskie sektory ubezpieczeń, reasekuracji i pracowniczych programów emerytalnych w obecnym niestabilnym otoczeniu makroekonomicznym. Z analizy EIOPA wynika, że rynki te pozostają w solidnej kondycji i są dobrze dokapitalizowane, mimo trudnej sytuacji na świecie, ale ryzyko związane ze zmiennością kursów walutowych, stóp procentowych i wycen akcji, a także narażenie na ryzyko geopolityczne, w tym jego wymiar cybernetyczny, wymaga ściślejszego monitorowania.

Raport EIOPA zwraca uwagę na fakt, że szerszy krajobraz makroekonomiczny Europy stał się podatny na zagrożenia w środowisku, w którym długotrwałe międzynarodowe normy i porozumienia znajdują się pod rosnącą presją, a światowe struktury handlu i obrony przechodzą głębokie zmiany. Niepewność co do przyszłości współpracy międzynarodowej, wraz z nieprzewidywalnymi zapowiedziami barier w handlu światowym, wprowadziły znaczną zmienność na rynkach akcji i kursach walut. Długoterminowe stopy procentowe pozostają wysokie, podczas gdy spready przeszacowały się w odpowiedzi na spodziewany wpływ amerykańskich ceł na ich partnerów handlowych.

Zagrożenia cybernetyczne pozostają istotne w obliczu utrzymujących się napięć geopolitycznych, przy czym przerwy w sieci i wymuszenia cybernetyczne są najczęstszymi rodzajami cyberataków. Katastrofy naturalne nadal wywierają presję na ubezpieczycieli. 

Silne podstawy

Łączna pozycja kapitałowa europejskiego sektora ubezpieczeń w obecnych ramach Wypłacalność II jest nadal solidna i stabilna, pomimo niższych wskaźników w porównaniu z końcem 2023 r. Mediana wskaźnika SCR dla ubezpieczycieli na życie spadła po widocznym w ostatnich latach trendzie wzrostowym i wyniosła 230% na koniec 2024 r. (246% w IV kwartale 2023 r.). Zmiany te wynikają głównie z nieznacznego spadku stóp procentowych w minionym roku. Mediana wskaźnika SCR dla zakładów non-life oraz reasekuracji również spadła, choć w mniejszym stopniu, odpowiednio do 214% i 223% (217% i 235% w poprzednim roku). 

Ubiegłoroczny wzrost składek w dziale II wyniósł 8,2%, przewyższając rezultat z 2023 r. Składka przypisana brutto w sektorze ubezpieczeń na życie zwiększyła się z kolei o 13,8%, do 758 mld euro. W 2024 r. odnotowano również znaczną poprawę rentowności sektora ubezpieczeń. Mediana zwrotu z aktywów wzrosła do 0,7%, wobec 0,6% rok wcześniej. Reasekuratorzy wzmocnili swoje bilanse, kończąc 2024 r. z medianą wskaźnika wypłacalności na poziomie 235%, wobec 223% w 2023 r. EIOPA podkreśla, że biorąc pod uwagę ich globalną obecność i operacje wielowalutowe, reasekuratorzy będą jednak musieli stale oceniać wpływ potencjalnych barier handlowych na swoją działalność.

Europejski sektor pracowniczych programów emerytalnych również pozostaje odporny i dobrze dokapitalizowany. Aktywa zarządzane przez instytucje pracowniczych programów emerytalnych rosły szybciej niż ich zobowiązania, a ich sytuacja finansowa nieznacznie się poprawiła. 

(AM, źródło: EIOPA)

Można już nabyć bilety na IV Kongres Multiagentów Ubezpieczeniowych

0

Ruszyła sprzedaż biletów na IV Kongres Multiagentów Ubezpieczeniowych w Polsce. Patronem medialnym wydarzenia jest „Gazeta Ubezpieczeniowa”.

Odbywający się po raz czwarty Kongres Multiagentów Ubezpieczeniowych jest wydarzeniem łączącym multiagentów i agentów ubezpieczeniowych, liderów sprzedaży, ekspertów rynku oraz partnerów z całej Polski. Tegoroczna odsłona imprezy zapowiada się rekordowo –pod względem zarówno liczby uczestników i prelegentów, jak również warsztatów i partnerów.

Agenda spotkania obejmuje m.in.:

  • wystąpienia inspirujących prelegentów, m.in. Adama Kubickiego, Pawła Skotnickiego i Krzysztofa Sarneckiego,
  • warsztaty prowadzone przez praktyków rynku,
  • debatę kongresową, którą poprowadzi Aleksandra E. Wysocka, redaktorka naczelna „Gazety Ubezpieczeniowej”,
  • wieczorne atrakcje w hotelowym Klubie 77.

Rejestracja i bilety są dostępne na stronie:

IV Kongres Multiagentów Ubezpieczeniowych odbędzie się w dniach 17–18 października 2025 roku w Hotelu Warszawianka w Jachrance koło Warszawy.

(AM)

Webinar: Jak lepiej wspierać klientów w skalowaniu sprzedaży?

0

25 czerwca o godzinie 11:00 odbędzie się webinar na temat tego, jak CRM pomaga wdrożyć skuteczny proces sprzedaży ubezpieczeń. Wydarzenie jest skierowane do osób zajmujących się sprzedażą, odpowiedzialnych za affinity oraz usługi dodane. Zapraszamy również brokerów obsługujących sektor instytucjonalny, którzy chcą lepiej wspierać swoich klientów w skalowaniu sprzedaży ubezpieczeń. Patronem medialnym webinaru jest „Gazeta Ubezpieczeniowa”.

Podczas webinaru uczestnicy dowiedzą się, jak za pomocą systemu CRM wdrożyć skuteczny proces sprzedaży i nad nim zapanować. Ponadto poznają zintegrowane narzędzia Salesbook i Insly.

W webinarze udział wezmą Piotr Bartos z Insly i Andrzej Popielski z Salesbook, a spotkanie poprowadzi Marcin Dudek z Salesbook.

Zapraszamy 25 czerwca 2025, o godzinie 11:00. Webinar odbędzie się na platformie ClickMeeting. Dołącz i przekonaj się, jak może wyglądać nowa era dystrybucji ubezpieczeń w Twojej firmie.

(KS, AM)

IT w Ubezpieczeniach: Co nowego na rynku?

0

26 czerwca 2025 r. odbędzie się organizowana przez GigaCon konferencja „IT w Ubezpieczeniach” poświęcona informatyzacji sektora. Patronem medialnym spotkania odbywającego się w formule online jest „Gazeta Ubezpieczeniowa”.

Tematyka wydarzenia koncentruje się na zaprezentowaniu najciekawszych nowości na rynku IT przeznaczonych dla sektora ubezpieczeniowego. Wiodące firmy z tej branży podczas swoich prezentacji polecą narzędzia sprzyjające usprawnieniu pracy, a podczas wykładów merytorycznych zaproszeni eksperci opowiedzą o swoich doświadczeniach, przeprowadzonych wdrożeniach oraz możliwościach rozwoju branży.

W trakcie konferencji będzie możliwość zadawania pytań prelegentom, podczas krótkich sesji Q&A po każdym wykładzie.

Agenda oraz bezpłatna rejestracja

(AM, źródło: GigaCon)

Telemedycyna pomoże ograniczyć wzrost kosztów polis zdrowotnych

0
Źródło zdjęcia: Brandscope

Rosnące ceny ubezpieczeń skłaniają rynek do szukania nowych rozwiązań, które mogą zmniejszyć tempo wzrostu, np. poprzez zwiększenie udziału telemedycyny w świadczeniach. Koszt teleporady jest bowiem 3-krotnie niższy w porównaniu z wizytą w przychodni.

Eksperci Saltus Ubezpieczenia zwracają uwagę, że 2024 był drugim rokiem z rzędu, w którym odnotowano wysoki, ponad 30% wzrost przypisu składki z ubezpieczeń zdrowotnych. Jego przyczyną nie jest wyłącznie wzrost liczby ubezpieczonych, ale także rosnące ceny polis zdrowotnych. To może wpłynąć na decyzje ubezpieczonych w najbliższej przyszłości.

– Rynek szuka rozwiązań, które mogą zmniejszyć zwyżki składek przy jednoczesnym utrzymaniu satysfakcjonującej dla ubezpieczonych ochrony. Cena ubezpieczenia jest w końcu jednym z głównych czynników, którym kierują się pracodawcy przy zakupie ubezpieczenia dla pracowników. Wśród rozwiązań, które mogą wpłynąć pozytywnie na cenę polisy, jest zwiększenie udziału i znaczenia telemedycyny – zauważa Rafał Romaniuk, dyrektor Działu Ubezpieczeń Zdrowotnych i Pracowniczych Saltus Ubezpieczenia.

Jak korzystamy z telemedycyny?

Udział telemedycyny w zamawianych przez ubezpieczonych świadczeniach prywatnych utrzymuje się na wysokim poziomie. Według danych Saltus Ubezpieczenia w ten sposób odbywa się 40% konsultacji lekarskich – zarówno internistycznych, jak i specjalistycznych. Teleporady internistyczne stanowią 65% ogółu telekonsultacji, co oznacza, że w ten sposób wykonywanych jest 73% wszystkich porad internistycznych w ramach ubezpieczeń. Z kolei teleporady specjalistyczne stanowią odpowiednio 35% i 15%.

Rafał Romaniuk zwraca uwagę, że wysoka popularność telemedycyny wynika z kilku powodów, m.in. krótkiego czasu oczekiwania. – Czasem to jedynie kilkanaście minut w przypadku porad internistycznych. To niezwykle ważne dla pacjentów. W końcu najczęściej właśnie dlatego kupują ubezpieczenie, żeby szybko otrzymać pomoc, bez konieczności czekania w kolejce w przychodni – tłumaczy ekspert.

Ubezpieczyciele mogą postawić na telemedycynę

Popularność telemedycyny skłania przedstawicieli rynku do systematycznego zwiększania ich udziału w poszczególnych wariantach oferowanego ubezpieczenia. Drugi powód to cena telekonsultacji, która jest obecnie około 3-krotnie niższa w porównaniu z wizytami stacjonarnymi. Oferowanie teleporad otwiera ubezpieczycieli także na cudzoziemców mieszkających i pracujących w Polsce, ponieważ można je odbywać także w kilku obcych językach.

– Spodziewam się, że udział telemedycyny w ubezpieczeniach zdrowotnych będzie w związku z tym systematycznie rósł. Istnieje w końcu kilka możliwości ich włączenia w zakres świadczeń, nie tylko jako dodatku, jak to jeszcze niedawno miało miejsce. Przykładowo, ubezpieczenie może zakładać, że wszystkie wizyty internistyczne będą realizowane wyłącznie jako teleporady. Mogą być też podstawową formą konsultacji lekarskich, także specjalistycznych, uzupełnione o pakiet badań laboratoryjnych i diagnostycznych, które ubezpieczony będzie wykonywał stacjonarnie. Rozwiązań może być wiele, ale jedno jest pewne: zwiększenie udziału telemedycyny w zakresie ubezpieczenia na pewno zmniejszy jego składkę – mówi Rafał Romaniuk.

(AM, źródło: Brandscope)

ERGO Hestia ubezpieczeniowym numerem jeden w obszarze ESG

0
Źródło zdjęcia: ERGO Hestia

Grupa ERGO Hestia zajęła pierwsze miejsce wśród ubezpieczycieli i trzecie w klasyfikacji generalnej „Rankingu ESG. Odpowiedzialne Zarządzanie 2025”. Tym samym ubezpieczyciel po raz kolejny znalazł się w ścisłej czołówce najbardziej odpowiedzialnych firm w Polsce.

W 19. edycji „Rankingu ESG. Odpowiedzialne Zarządzanie”, organizowanego przez Kozminski Business Hub w Akademii Leona Koźmińskiego, wzięło udział ponad 60 firm. Ranking ocenia przedsiębiorstwa pod kątem jakości odpowiedzialnego i zrównoważonego zarządzania, zgodnego z wytycznymi ESG.

W tegorocznym zestawieniu ERGO Hestia znalazła się na trzeciej pozycji w klasyfikacji generalnej, ex aequo z Żywiec Zdrój i Orange Polska. Taki wynik zapewnił firmie ponowne zajęcie pierwszego miejsca wśród wszystkich ubezpieczycieli. ERGO Hestia uplasowała się również na trzeciej pozycji w obszarze społecznym (S) i na pierwszej w obszarze środowiska (E ) oraz ładu korporacyjnego (G). 

– ESG nie jest dla nas zbiorem wskaźników czy regulacji, ale fundamentem współczesnego biznesu, który rozumie swoją rolę w kształtowaniu lepszej przyszłości. Nasza obecność w czołówce Rankingu ESG to potwierdzenie, że odpowiedzialność społeczna i środowiskowa to fundamenty, na których budujemy wartość dla naszych klientów, pracowników i całej społeczności. Ponowne miejsce na podium to dla nas impuls do dalszych działań, bo wierzymy, że prawdziwa innowacja rodzi się z odpowiedzialności – mówi Mario Zamarripa, dyrektor ds. Zrównoważonego Rozwoju ERGO Hestii.

O rankingu

„Ranking ESG. Odpowiedzialne Zarządzanie” to narzędzie, które od lat monitoruje dojrzałość zarządzania w największych polskich firmach, wspierając je w przygotowaniu do sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju i efektywnej współpracy z instytucjami finansowymi. Metodologia rankingu, przygotowana przez prof. Bolesława Roka z Akademii Leona Koźmińskiego oraz Jarosława Horodeckiego, analityka ESG, jest corocznie aktualizowana.

(AM, źródło: ERGO Hestia)

Rating kredytowy Triglav Group podniesiony do A+

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Agencja ratingowa S&P Global Ratings podniosła ocenę siły finansowej i rating kredytowy Triglav Group, a tym samym jej spółki dominującej Zavarovalnica Triglav oraz Pozavarovalnica Triglav Re z „A” na „A+”. Ocena ma stabilną perspektywę średnioterminową. S&P podniosła również ratingi obligacji podporządkowanych Triglav z „BBB+” na „A-”.

W uzasadnieniu swojej decyzji S&P podkreśliła silne wyniki Triglav w ciągu ostatnich 18 miesięcy, a także korzyści wynikające z pozycji lidera rynku w Słowenii i zyskownej ekspansji na rynki międzynarodowe. Zgodnie ze swoją strategią Triglav zwiększa międzynarodową dywersyfikację swoich operacji pod względem wolumenu działalności i strumieni zysków, co według S&P znacznie poprawia potencjalne możliwości zarobkowe firmy.

Agencja zauważyła, że poprawa ratingu kredytowego Triglav Group jest konsekwencją niedawnego podniesienia ratingu kredytowego Republiki Słowenii z „AA-” do „AA” ze stabilną perspektywą średnioterminową. S&P podkreśla ważną rolę Triglav Group w gospodarce tego państwa, którą ocenia jako silną i odporną, oraz pozytywny wpływ Słowenii jako kluczowego interesariusza na siłę finansową i wiarygodność kredytową grupy.

Stabilne perspektywy średnioterminowe, którym towarzyszy wysoki rating kredytowy, odzwierciedlają oczekiwania S&P, że Triglav utrzyma silne wyniki, zachowa bardzo mocną pozycję kapitałową i osiągnie rentowny wzrost na arenie międzynarodowej, wspierany przez wiodącą pozycję spółki na rynku w Słowenii.

(AM, źródło: Triglav)

Kirgistan: Dynamiczny wzrost aktywów sektora

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W 2024 r. rynek ubezpieczeniowy Republiki Kirgiskiej odnotowywał dynamiczny rozwój – aktywa firm ubezpieczeniowych sięgnęły 12,7 mld somów (ok. 0,14 mld euro) i wyniosły o 89,5% więcej niż w 2023 r.

Kapitał wzrósł do 5,8 mld somów, zobowiązania wyniosły 6,7 mld somów, a rezerwy ubezpieczeniowe sięgnęły 5,2 mld somów – wynika z danych opublikowanych przez urząd regulacji i nadzoru nad rynkiem finansowym. Rentowność sektora również odnotowała dodatnią dynamikę: zwrot z aktywów wyniósł 7%, a zwrot na kapitale 15%.

(AC, źródło: Xprimm)

18,422FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie