Blog - Strona 52 z 1464 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 52

GDV oczekuje 250 miliardów euro ze składek w 2025 r.

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Niemiecka branża ubezpieczeniowa patrzy w przyszłość z optymizmem i spodziewa się stabilnego wzrostu składek w roku obrotowym 2025. – Ubezpieczyciele spodziewają się w tym roku pięcioprocentowego wzrostu składek we wszystkich sektorach, do 250 miliardów euro – powiedział prezes Niemieckiego Stowarzyszenia Ubezpieczycieli (GDV) Norbert Rollinger na dorocznej konferencji prasowej organizacji.  

– Sektor przechodził przez trzy trudne lata z powodu bardzo szybkich podwyżek stóp procentowych i wysokiego poziomu niepewności. Wydaje się, że najgorszy moment został już przezwyciężony. To pozytywna prognoza – dodał szef GDV. Ujawnił również, że w 2024 roku branża ubezpieczeniowa w Niemczech odnotowała 5,3% wzrost składek, do 238 mld euro.

Nieznaczny wzrost w życiówce dzięki lepszemu otoczeniu

Według prognoz GDV przychody ze składek w ubezpieczeniach na życie wzrosną w tym roku o 1,3%, do prawie 96 mld euro. – Rosnące płace, spadające wskaźniki inflacji i obecny poziom stóp procentowych prawdopodobnie będą miały pozytywny wpływ na tę sytuację – powiedział dyrektor generalny GDV Jörg Asmussen. Motorem napędowym będzie prawdopodobnie segment ubezpieczeń ze składką jednorazową, z prognozowanym wzrostem na poziomie 4,8%.  

GDV podało, że w minionym roku niemieccy ubezpieczyciele na życie zebrali około 94 mld euro, o 2,6% więcej niż w 2023 r. Sprzedaż polis ze składką jednorazową wzrosła o około 10% porównaniu z rokiem poprzednim.

Dział II liczy na solidny wzrost

W przypadku ubezpieczeń majątkowych i osobowych GDV przewiduje wzrost składek o 7,5%, do 99 mld euro w 2025 roku. – Efekt nadrabiania zaległości inflacyjnych znacznie osłabł – stwierdził Norbert Rollinger. – Spodziewamy się jednak ponownie dwucyfrowego wzrostu przychodów z tytułu składek w ubezpieczeniach komunikacyjnych, co będzie miało wpływ na ogólny wzrost – przyznał.

W 2024 r. sektor ubezpieczeń majątkowych i osobowych wzrósł o 7,8%, do około 92 mld euro. Jednakże w przeciwieństwie do roku 2023 roszczenia w ubiegłym roku rosły wolniej niż przychody ze składek. W rezultacie w biznesie non-life osiągnięto nieznacznie lepszy wynik techniczny. 

Prywatne ubezpieczenia zdrowotne nadal rosną

W przypadku prywatnych ubezpieczeń zdrowotnych stowarzyszenie prognozuje wzrost składek o 7,5%, do 56 mld euro. W 2024 r. prywatni ubezpieczyciele zdrowotni zebrali prawie 52 mld euro składek, o 6,3% więcej niż przed rokiem.

(AM, źródło: GDV)

Ukraina: Potrzebny miliard dolarów, by ubezpieczyć eksport

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Ministerstwo Polityki Rolnej i Ministerstwo Gospodarki dokonały obliczeń, z których wynika, że aby ubezpieczyć od ryzyk wojennych eksport zboża i towarów potrzeba ok. 1 mld dol. Jako podstawę przyjęliśmy 5 mln ton po 200 dol. za tonę – powiedział agencji Interfax-Ukraine Vitaliy Koval, minister polityki rolnej i żywnościowej. Przyznał również, że ukraiński sektor rolny ma ogromne trudności z dostępem do tanich zasobów finansowych.

Poziom kredytowania sektora rolnego pozostaje skrajnie niski. Minister zauważył, że ubezpieczenie ryzyk wojennych jest omawiane z partnerami zagranicznymi. Ich udział w ubezpieczeniu stworzy dodatkowe gwarancje dla inwestorów i przyciągnie kapitał. Rada ministrów Ukrainy zamierza utworzyć Państwową Agencję Ubezpieczeń i Reasekuracji Ryzyk Wojennych. Agencja będzie działać na zasadach komercyjnych, a stanowić ją mogą międzynarodowe firmy finansowe.

(AC, źródło: Xprimm)

UFG: ERGO Hestia, LINK4 i PZUW z najwyższymi wskaźnikami w rankingu danych

0
Źródło zdjęcia: Canva

ERGO Hestia, LINK4 i TUW PZUW zwyciężyły w poszczególnych kategoriach czternastej edycji rankingu jakości danych przesyłanych przez ubezpieczycieli do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Zestawienie tradycyjnie uwzględnia skalę działalności i pozycję rynkową ubezpieczycieli.

W zestawieniu zostały uwzględnione zakłady, których udział w rynku ubezpieczeń komunikacyjnych (ustalany na podstawie liczby aktywnych umów krajowego OC ppm. oraz AC na koniec badanego okresu) przekracza jeden promil (łącznie 21 podmiotów). Po raz piąty wyniki podane są w trzech kategoriach grupujących ubezpieczycieli – według wysokiego, średniego i niskiego wolumenu przekazanych rekordów. Wynika to z różnego potencjału ubezpieczycieli zasilających bazę Ośrodka Informacji UFG. Ocena działań i pracy zakładów nad przekazywaniem danych wysokiej jakości jest zatem osadzona na tle wyników grupy adekwatnej dla skali działalności danej firmy.

Ponad 37 mln polis w bazie Funduszu

Na koniec 2024 roku w bazie OI UFG znajdowały się informacje o aktywnych umowach ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych dla ponad 29,7 mln pojazdów (blisko 28,5 mln w 2023 r.) oraz o aktywnych umowach autocasco dla niemal 7,8 mln pojazdów (ponad 7,3 mln rok wcześniej). W ubiegłym roku firmy ubezpieczeniowe skierowały do bazy UFG łącznie niemal 2 mld zapytań. Na koniec 2024 r. aż 17 z 21 klasyfikowanych zakładów osiągnęło wskaźnik końcowy rankingu na poziomie powyżej 90%. Rok wcześniej było to 15 firm. Znaczenie wysokiej jakości danych jest oczywiste dla całego rynku ubezpieczeń – informacje pokazujące historię ubezpieczeniową i szkody są podstawą do wyliczenia składki OC ppm. i AC dla danego kierowcy. Jakość danych przekłada się zatem wprost na adekwatność poziomu składki do ryzyka.

– Serdecznie gratuluję uczestnikom naszego rankingu, a szczególnie jego liderom w każdej z grup. Wiem, że pozycja w rankingu to efekt ciężkiej pracy ubezpieczycieli i konsekwentnych wspólnych starań nad jakością danych, będących cennym rynkowym aktywem. Wszyscy rozumiemy wagę jakości danych dla całego rynku ubezpieczeń komunikacyjnych w Polsce, a nam jest szczególnie miło, że możemy promować ranking i jego liderów – powiedziała Małgorzata Ślepowrońska, prezeska zarządu UFG.

Liderzy rankingu jakości danych (pierwsze trzy pozycje w każdej z kategorii, data zamrożenia danych: 18.02.2025r.).

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

Piotr Ruszowski dołączy do zarządów spółek ubezpieczeniowych Allianz Polska

0
Piotr Ruszowski

Piotr Ruszowski, obecnie dyrektor generalny Mondial Assistance, zostanie powołany do zarządów towarzystw ubezpieczeń Allianz Polska. Będzie w nich odpowiadać za sprzedaż przez zewnętrzne kanały dystrybucji.

Od początku 2025 roku w Allianz Polska obowiązuje nowy model zarządzania sprzedażą, polegający na rozdzieleniu kanałów własnych i zewnętrznych. Za zarządzanie kanałami własnymi (agenci wyłączni oraz direct) odpowiada Monika Kulińska. Z kolei sprzedaż przez kanały zewnętrzne nadzoruje obecnie Marcin Kulawik. W kwietniu te zadania przejmie od niego Piotr Ruszowski. Jego domeną będą dealerzy, multiagencje, pośrednicy finansowi, partnerzy strategiczni i bankowi (z wyjątkiem Santander Allianz) oraz brokerzy życiowi.

Piotr Ruszowski jest związany z Mondial Assistance (marka Allianz Partners) od 2011 roku, na początku jako kierownik działu marketingu i komunikacji, potem jako dyrektor pionu sprzedaży i marketingu, a od 2022 roku jako dyrektor generalny w Polsce. W trakcie swojej kariery w Mondial Assistance pełnił także funkcję dyrektora sprzedaży i marketingu regionu Europy Środkowo-Wschodniej oraz odpowiadał za współpracę z kluczowymi partnerami na wybranych europejskich rynkach. Wcześniej pracował m.in. w PwC oraz Nationale-Nederlanden. Jest absolwentem Uniwersytetu Gdańskiego, The Chartered Institute of Marketing oraz London School of Public Relations.

Po zakończeniu procesu oceny odpowiedniości (fit & proper), planowane jest powołanie Piotra Ruszowskiego na członka zarządów TUiR Allianz Polska oraz TU Allianz Życie Polska przez rady nadzorcze obu spółek.

– Dzięki transferowi w ramach grupy Allianz pozyskujemy bardzo doświadczonego menedżera, współpracującego od lat również z Allianz Polska, a więc dobrze znającego specyfikę naszego biznesu. Piotr Ruszowski ma też znakomite rozeznanie, jeśli chodzi o dystrybutorów ubezpieczeń i usług assistance. Jest znany i ceniony na rynku, będzie więc dużym wzmocnieniem naszej firmy. Życzę mu wielu sukcesów w nowej roli – mówi Marcin Kulawik, prezes Allianz Polska. 

– Po niespełna 15 latach spędzonych w Mondial Assistance zmieniam okręt i ruszam w dalszą zawodową podróż, będąc przekonanym, że przede mną kolejne ciekawe i pasjonujące lata. Dziękuję Marcinowi Kulawikowi za propozycję, abyśmy w tę podróż ruszyli wspólnie. Chciałbym również bardzo serdecznie podziękować wszystkim tym, z którymi pracowałem i współpracowałem tworząc Mondiala – pracownikom i naszym podwykonawcom, partnerom i klientom. Duch assistance, otwartości i niesienia pomocy na pewno pozostanie ze mną, bo jest on częścią mojego DNA. Do zobaczenia na nowej łodzi! – mówi Piotr Ruszowski.

(AM, źródło: Allianz)

Agnieszka Krupa stanie na czele Allianz Partners Polska

0
Agnieszka Krupa

Agnieszka Krupa obejmie stanowisko dyrektora zarządzającego Allianz Partners Polska (działającego również pod marką Mondial Assistance). Z kolei do tej pory sprawujący tę funkcję Piotr Ruszowski zostanie członkiem zarządów spółek ubezpieczeniowych Allianz w Polsce.

Agnieszka Krupa przejmie stery Allianz Partners w naszym kraju od 1 kwietnia. Będzie to dla niej powrót do firmy, którą współtworzyła od podstaw. Obecnie do końca marca pełnić będzie rolę Global Head of Underwriting and Products w obszarze turystyki Allianz Partners. Wcześniej przez wiele lat zajmowała stanowiska kierownicze w firmie, w tym:dyrektorki zarządzającej Allianz Partners Czech Republic & Slovakia, dyrektorki Centrum Kompetencyjnego Travel i dyrektorki Zarządzania Rynkiem, dyrektorki sprzedaży i marketingu w Mondial Assistance oraz dyrektorki finansowej w Mondial Assistance/ Elvia Travel Insurance Polska. – Z radością wracam do Allianz Partners Polska – dzisiaj już silnej części międzynarodowej grupy ubezpieczeniowej – podkreśla Agnieszka Krupa. – Od kwietnia będę mogła kontynuować ten sukces z dotychczasowym zespołem, którego mocna reprezentacja w strukturach międzynarodowych Grupy Allianz Partners jest najlepszym potwierdzeniem wartości naszych ekspertów. To właśnie przede wszystkim na ludziach będę dalej opierać naszą przewagę konkurencyjną, ponieważ mamy ogromny know-how w zespole, który nadal jest głodny sukcesów. Gdy do tego dołożymy wsparcie i kulturę organizacyjną Allianz Partners, z optymizmem patrzę w przyszłość i możliwość realizacji założonych celów – dodaje.

– Gratuluję Agnieszce nowej roli, w której będzie nadzorować rozwój i strategię rynkową naszego polskiego biznesu – mówi Jolanty Karny, regionalna dyrektorka zarządzająca Allianz Partners na Europę. – Chcemy wykorzystać jej doświadczenie w zarządzaniu i wdrażaniu zmian, co w połączeniu z mocnym zespołem może przynieść bardzo dobre wyniki. Jednocześnie chcę serdecznie podziękować Piotrowi Ruszowskiemu, który zostawia firmę w świetnej kondycji, i jednocześnie pogratulować Grupie Allianz w Polsce, która zyskuje świetnego menedżera. Poprzeczka w kontekście wyników i stylu, w jakim je osiągał, jest zawieszona bardzo wysoko, dlatego tym bardziej cieszę się, że jego następczynią będzie tak doświadczona menedżerka, a dodatkowo osoba z wewnątrz naszej organizacji – podsumowuje.

Agnieszka Krupa przez ponad 25 lat w Grupie Allianz Partners znacząco przyczyniła się do jej rozwoju. Przekształciła funkcję underwritingową i produktową w obszarze ubezpieczeń turystycznych w całkowicie nowy (pionowy) model operacyjny, wspierała reorganizację biznesu turystycznego Allianz Partners po pandemii Covid-19 i kierowała wdrażaniem produktów zapewniając konkurencyjną, zrównoważoną ofertę produktową.

Piotr Ruszowski od 1 kwietnia przenosi się do Grupy Allianz, gdzie jako członek zarządu spółek ubezpieczeniowych Allianz będzie odpowiedzialny za obszar sprzedaży przez kanały zewnętrzne.

(AM, źródło: Allianz Partners)

Jak budować przewagę konkurencyjną na wymagającym rynku

0
Sebastian Radek

Współczesny rynek ubezpieczeniowy cechuje się dynamicznymi zmianami, rosnącymi oczekiwaniami klientów oraz nieustannie zwiększającą się konkurencją. W tak wymagającym środowisku multiagencje ubezpieczeniowe muszą wciąż poszukiwać innowacyjnych sposobów na wyróżnienie się i pozyskanie nowych klientów.

Jednym z kluczowych elementów budowania przewagi konkurencyjnej jest kompleksowa obsługa klienta. Jak skutecznie wdrożyć takie podejście i jakie korzyści może ono przynieść? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Kompleksowa oferta oparta na potrzebach klienta

Podstawą skutecznej multiagencji jest szeroka oferta dopasowana do różnorodnych potrzeb klientów, która zapewnia niezależność oraz pełen obiektywizm na etapie przygotowania oferty. W dzisiejszych czasach klienci coraz bardziej cenią swój czas i preferują wygodne rozwiązania. Zamiast tracić go na poszukiwanie ofert w różnych miejscach, wolą załatwić kilka spraw jednocześnie, wybierając kompleksową obsługę i możliwość zawarcia wielu polis w jednym miejscu. Wszechstronna oferta zwiększa komfort klienta oraz poczucie bezpieczeństwa.

Wiedza merytoryczna – szczegółowa znajomość produktów

Aby multiagencja mogła skutecznie konkurować na rynku, konieczne jest dogłębne zrozumienie oferowanych produktów. Agenci powinni być doskonale przeszkoleni w zakresie warunków umów, klauzul dodatkowych, wyłączeń odpowiedzialności oraz wszelkich niuansów związanych z zakresem. Taka wiedza pozwala na profesjonalne doradztwo, eliminację niejasności i budowanie zaufania wśród klientów, którzy oczekują rzetelnych informacji oraz pełnej transparentności.

Kluczowy jest fakt, że dla większości klientów najpierw liczy się osoba, z którą nawiązują kontakt, a dopiero później dochodzi do finalizacji sprzedaży. To właśnie zaufanie, jakość relacji i kompetencje doradcy mają decydujący wpływ na podjęcie decyzji, a nie wyłącznie warunki ubezpieczenia.

Kompleksowa obsługa uwzględniająca potrzeby klienta

Klienci zwracają ogromną uwagę na jakość obsługi, dlatego kluczowe jest zapewnienie im wsparcia na każdym etapie współpracy. Jak usprawnić procesy oraz na co zwrócić uwagę, aby zapewnić obsługę na najwyższym poziomie?

a) Szybki i efektywny kontakt – wielokanałowa komunikacja (telefon, e-mail, chat, media społecznościowe).

Jasna komunikacja i szybka odpowiedź na zapytania dotyczące oferty sprawiają, że klient ma pewność, że jego sprawa jest rozpatrywana, wie, na czym stoi oraz kiedy może się spodziewać finalnej propozycji, co buduje zaufanie.

b) Indywidualne podejście – celem jest nie tylko sprzedaż polisy, ale przede wszystkim dostarczenie klientowi rozwiązania, które rzeczywiście odpowiada na jego potrzeby i zapewnia mu optymalny poziom ochrony. Aby to osiągnąć, konieczna jest szczegółowa analiza sytuacji klienta – zarówno jego potrzeb, jak i dostępnych zasobów.

c) Wsparcie posprzedażowe – przypomnienia o odnowieniach, monitoring płatności polis oraz pomoc w przypadku szkód.

Kiedy klient najczęściej oczekuje wsparcia? W momencie wystąpienia szkody. To jest prawdziwy test dla każdego agenta. Zamiast odsyłać go na infolinię towarzystwa, możesz przeprowadzić go krok po kroku przez proces zgłoszenia szkody, co znacząco ułatwi likwidację.

Dbałość o każdy szczegół w relacjach z klientami zwiększa ich lojalność oraz skłonność do przedłużenia współpracy.

Wykorzystanie nowoczesnych technologii

Mamy 2025 rok, a w dalszym ciągu na rynku są multiagencje, które opierają swoją działalność na archaicznym sposobie zarządzania portfelem.

Nowoczesne technologie odgrywają kluczową rolę w podnoszeniu efektywności działania multiagencji. Inwestowanie w zaawansowane narzędzia, takie jak systemy CRM, automatyzacja obsługi klienta czy sztuczna inteligencja, pozwalają zaoszczędzić czas, który można wykorzystać na sprzedaż! Oto kluczowe zalety:

a) Zwiększenie sprzedaży i efektywności pracy – szybki dostęp do danych, historii polis, preferencji klientów.

b) Organizacja pracy i oszczędność czasu – automatyzacja powtarzalnych procesów.

c) Bezpieczne przechowywanie danych – zgodność z regulacjami RODO i zwiększenie ochrony informacji.

d) Śledzenie wyników sprzedażowych – raporty i analizy pomogą optymalizować działania.

Innowacyjne podejście do sprzedaży

Kreatywność i innowacyjność w sprzedaży to kluczowe elementy, które pozwalają multiagencji wyróżnić się na rynku, zwiększyć efektywność sprzedaży oraz dotrzeć do nowych klientów. Wykorzystanie nowoczesnych technologii, automatyzacji oraz strategii marketingowych sprawia, że proces sprzedaży staje się bardziej efektywny, wygodny i skalowalny.

Oto główne innowacyjne metody sprzedaży w multiagencji:

a) Rozwój kanałów online – sprzedaż polis nie musi odbywać się tylko stacjonarnie – cyfryzacja branży ubezpieczeniowej pozwala na wykorzystanie kanałów online, co skraca czas obsługi i zwiększa wygodę klientów. Mogą oni kupić podstawowe ubezpieczenia (np. OC, NNW, turystyczne) w szybki i intuicyjny sposób poprzez linki afiliacyjne.

b) Nowoczesne narzędzia marketingowe – marketing odgrywa bardzo ważną rolę w nowoczesnej sprzedaży – odpowiednia strategia pozwala dotrzeć do nowych klientów, zbudować rozpoznawalność marki i utrzymać długoterminowe relacje.

c) Dbałość o zasięgi i rozpoznawalność – skuteczne kampanie online pozwalają dotrzeć do większej liczby potencjalnych klientów.

Kompleksowa obsługa klienta w multiagencji to nie tylko oferta i sprzedaż polis, ale także budowanie wartościowych relacji, personalizacja usług oraz inwestowanie w nowoczesne technologie. Zapewnienie najwyższego poziomu obsługi, dogłębna znajomość produktów oraz innowacyjne podejście do sprzedaży stanowią kluczowe czynniki sukcesu na konkurencyjnym rynku ubezpieczeń.

Sebastian Radek
doradca ubezpieczeniowy

www.radekubezpieczenia.pl

Raportowanie JPK CIT w branży ubezpieczeń

0
Klaudia Szerszeń

JPK CIT to jednolity plik kontrolny dla podatku dochodowego od osób prawnych stanowiący nowe narzędzie związane z obowiązkiem przesyłania szczegółowych danych finansowych organom podatkowym w ramach struktur JPK_KR_PD (rozszerzona księga rachunkowa) oraz JPK_ST_KR (struktura przewidziana dla środków trwałych).

Nowa struktura raportowania podatku dochodowego od osób prawnych weszła w życie 1 stycznia 2025 r.

Jakie przepisy są podstawą dla raportowania JPK CIT?

Podstawą prawną dla nowego obowiązku jest nowo dodany przepis art. 9 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako: „Ustawa o CIT”).

Zgodnie z jego brzmieniem podatnicy prowadzący księgi rachunkowe są obowiązani prowadzić te księgi przy użyciu programów komputerowych oraz przesyłać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego te księgi po zakończeniu roku podatkowego, w terminie do dnia upływu terminu złożenia zeznania, o którym mowa w art. 27 ust. 1, albo deklaracji, o której mowa w art. 28r ust. 1, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w art. 193a § 2 Ordynacji podatkowej, na zasadach dotyczących przesyłania ksiąg podatkowych lub ich części określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej.

Na podstawie art. 9 ust. 5 Ustawy o CIT wydane zostało ponadto Rozporządzenie ministra finansów z 16 sierpnia 2024 r. w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe podlegające przekazaniu na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2024, poz. 1314, dalej jako: „Rozporządzenie MF”).

Zakres informacji objętych regulacją JPK CIT

Rozporządzenie MF wskazuje wprost dane dodatkowe, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe. Jego zakresem zostały objęte informacje, takie jak w szczególności:

  • identyfikacja kontrahentów,
  • powiązanie z KSeF,
  • mapowanie kont księgowych,
  • dane potwierdzające nabycie, wytworzenie lub wykreślenie środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej z ewidencji,
  • szczegóły w zakresie różnic między wynikiem finansowym ustalonym na podstawie przepisów o rachunkowości a wynikiem podatkowym.

W przypadku firm ubezpieczeniowych należy zwrócić szczególną uwagę na mapowanie kont księgowych, jako że Rozporządzenie MF przewiduje odrębne znaczniki identyfikujące konta księgowe dla zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji. W tym przypadku słownik znaczników identyfikujących konta księgowe określony jest w załączniku nr 2 do Rozporządzenia MF.

Kogo dotyczą nowe obowiązki wynikające z przepisów o JPK CIT?

Wprowadzenie obowiązku raportowania JPK CIT następuje zgodnie z określonym harmonogramem. W pierwszej kolejności obowiązek raportowania za rok podatkowy rozpoczynający się po 31 grudnia 2024 r. dotyczyć będzie:

  • największych podatników CIT, tj. podatników, u których wartość przychodu uzyskanego w poprzednim odpowiednio roku podatkowym albo roku obrotowym przekroczyła równowartość 50 mln euro przeliczonych na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu roboczym poprzedniego odpowiednio roku podatkowego albo roku obrotowego;  
  • podatkowych grup kapitałowych.

Warto zwrócić uwagę, że Rozporządzenie MF w przypadku ksiąg za rok podatkowy rozpoczynający się po 31 grudnia 2024, a przed 1 stycznia 2026 r. wymaga jedynie ich uzupełnienia o znaczniki identyfikujące konta księgowe, które wykazywane są według słownika znaczników identyfikujących konta księgowe (§5 ust. 1 Rozporządzenia MF). Pozostałe dodatkowe elementy obowiązkowe będą od 1 stycznia 2026 r.

W przypadku podatników sporządzających sprawozdania finansowe zgodnie z MSR oraz MSSF, księgi rachunkowe za rok podatkowy rozpoczynający się w roku kalendarzowym 2025 mogą nie być uzupełniane o znaczniki identyfikujące konta księgowe (zob. §5 ust. 2 Rozporządzenia MF).

Kolejno obowiązani do raportowania JPK CIT będą:

  • za rok podatkowy rozpoczynający się po 31 grudnia 2025 r. podatnicy zobowiązani do składania JPK_V7,
  • za rok podatkowy rozpoczynający się po 31 grudnia 2026 r. wszyscy pozostali podatnicy CIT.

Powyższe grupy podatników będą zobowiązane do prowadzenia ksiąg i ewidencji według nowych struktur logicznych odpowiednio od 1 stycznia 2026 r. i 1 stycznia 2027 r. (przy założeniu, że rok podatkowy jest rokiem kalendarzowym).

Termin na raportowanie JPK CIT jest zgodny z terminem złożenia zeznania CIT-8 oraz CIT-8E, a więc do końca trzeciego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego.

Co oznacza wprowadzenie regulacji JPK CIT dla firm ubezpieczeniowych?

Nowe regulacje wymagają od podatników CIT odpowiedniego przygotowania i dostosowania wewnętrznych systemów finansowo-księgowych. Raportowanie plików JPK CIT będzie wiązało się bowiem z koniecznością pozyskania dużo bardziej szczegółowych danych, które mogą pochodzić z różnych źródeł.

W konsekwencji, przygotowanie do spełnienia nowych obowiązków wymaga w pierwszej kolejności przeprowadzenia audytu obecnych u podatnika systemów i procesów w celu oceny ryzyk podatkowych i weryfikacji jakości i poprawności przekazywanych danych. Następnie, warto szczegółowo zaplanować proces wdrożenia niezbędnych zmian w systemach finansowo-księgowych i dostosowania istniejących procesów księgowo-podatkowych. Taki sposób działania pozwoli na wybór najlepszej technologii wspomagającej podatników w realizacji obowiązku raportowania JPK CIT. Pod uwagę warto wziąć także konieczność przeprowadzenia dodatkowych szkoleń dla pracowników czy też wdrożenia procedur kontrolnych zapewniających zgodność danych z nowymi wymaganiami.

Należy pamiętać, że nowy obowiązek znacząco zwiększy zakres danych dostępnych dla administracji podatkowej. Warto więc cały proces wdrożenia zmian w systemach finansowo-księgowych przeprowadzić z odpowiednim wyprzedzeniem oraz najwyższą starannością.

Klaudia Szerszeń
Senior Tax Consultant, ASB Group

MojaUNIQA bardziej przyjazna klientom

0
Źródło zdjęcia: UNIQA

UNIQA wzbogaciła konto klienta mojaUNIQA o uwierzytelnienie za pośrednictwem aplikacji mObywatel przy rejestracji oraz o prostszy sposób logowania. Zmiany zwiększają bezpieczeństwo danych klientów, ale przede wszystkim umożliwią dostęp do portalu tym, którzy dotychczas nie mogli z niego skorzystać ze względu na brak danych kontaktowych w systemie. Nowy sposób zakładania konta nie wymaga posiadania aktywnej polisy w UNIQA.

MojaUNIQA to portal, w którym klienci w jednym miejscu mają dostęp do swoich polis komunikacyjnych, mieszkaniowych i NNW szkolnego. Z platformy miesięcznie korzysta już blisko 100 tys. użytkowników, którzy mogą tam zaktualizować dane kontaktowe, zgłosić sprzedaż auta i jego wyrejestrowanie, zgłaszać szkody i sprawdzać ich status, jak również odnowić ubezpieczenie, kupić nowe oraz opłacić składkę.

– Zmiany w sposobie logowania są odpowiedzią na potrzeby naszych klientów. Do portalu dostęp zyskały osoby, które jeszcze nie mają polisy w UNIQA lub w trakcie zawierania ubezpieczenia nie podały swoich danych kontaktowych. Liczymy, że dzięki łatwiejszemu dostępowi dotrzemy z mojaUNIQA do nowych klientów – mówi Kamil Stachurski, dyrektor Departamentu Klienta i Doskonałości w Relacjach Bezpośrednich z Klientami UNIQA.

Do tej pory użytkownicy mojaUNIQA nie posiadali swoich loginów i haseł, a do portalu logowali się numerem PESEL i numerem rejestracyjnym samochodu lub numerem telefonu. W nowej odsłonie użytkownik tworzy konto ze stałym loginem, a w procesie rejestracji uwierzytelni się przez aplikację mObywatel lub jednorazowy kod otrzymany SMS-em bądź e-mailem.

– Nieustannie rozwijamy mojaUNIQA i dodajemy do portalu kolejne funkcjonalności. Chcemy, by klienci w wygodny sposób, z ekranów telefonów lub komputerów mieli dostęp do swoich polis i to już się dzieje. Użytkownicy mojaUNIQA co miesiąc odnawiają ok. 30 tys. polis przez platformę, pobierają 17 tys. dokumentów i zgłaszają 3 tys. umów kupna-sprzedaży pojazdów. Mamy nadzieję, że wprowadzane zmiany będą zwiększać te statystyki – dodaje Krzysztof Rutkowski, lider Zespołu Doskonałości Cyfrowych Narzędzi Samoobsługowych Klientów UNIQA.

Klienci pozytywnie ocenili nowy sposób zakładania konta, przyznając średnio 4,5 pkt na 5. Wdrożone zmiany otwierają drogę do kolejnych etapów rozwoju portalu – obecnie trwają prace nad udostępnieniem w mojaUNIQA polis życiowych.

(AM, źródło: UNIQA)

Fuzje i przejęcia coraz częściej z udziałem ubezpieczeń W&I

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Z danych międzynarodowej kancelarii DLA Piper wynika, że ubezpieczenia W&I są coraz częstszym elementem transakcji fuzji i przejęć przeprowadzanych w Polsce. Odgrywają w nich rolę narzędzia zarządzania ryzykiem.

Polska powyżej średniej

DLA Piper wskazuje, że jedna czwarta obsługiwanych przez nią ubiegłorocznych transakcji M&A była objęta ubezpieczeniami na wypadek nieprawdziwości oświadczeń i zapewnień (ang. warranty and indemnity insurance, W&I). Taki wynik jest znacząco wyższy od europejskiej średniej, która według raportu „DLA Piper Global M&A Intelligence Report 2023” wynosiła w ostatnich latach około 15%. Z tego rodzaju polis najchętniej korzystały strony dużych transakcji, tj. o wartości ponad 100 milionów złotych. Stanowiły one 71% przedsięwzięć zrealizowanych przez warszawski zespół DLA Piper, w których występowało ubezpieczenie W&I. Według rankingu Mergermarket 2024 kancelaria obsłużyła w 2024 r. największą liczbę transakcji M&A w Polsce.

– Ubezpieczenie W&I wchodzi do kanonu kluczowych narzędzi zabezpieczających interesy stron w coraz większej liczbie transakcji fuzji i przejęć z udziałem polskich podmiotów. Usprawnia ono i znacząco przyspiesza proces negocjacji, a także pozytywnie wpływa na relacje stron – podkreśla Izabela Gębal, counsel w zespole prawa handlowego, spółek oraz fuzji i przejęć DLA Piper w Polsce. – Dotyczy to szczególnie sytuacji, gdy zarząd lub sprzedawca pozostają zaangażowani w działalność spółki po transakcji. Polski rynek transakcyjny jest zdecydowanie coraz bardziej otwarty na ten rodzaj ochrony, co potwierdza jego rosnące znaczenie – dodaje.

W&I wpisują się w trend upraszczania procesów

W&I chroni strony transakcji przed potencjalnymi stratami finansowymi wynikającymi z naruszenia oświadczeń i zapewnień złożonych kupującemu przez sprzedawcę na gruncie dokumentacji transakcyjnej. Gwarantuje kupującemu skuteczne zabezpieczenie na wypadek, gdyby te dokumenty okazały się nieprawdziwe, przenosząc ryzyko finansowe na ubezpieczyciela. Podobnie jak inne mechanizmy wykorzystywane w transakcjach M&A, ubezpieczenie W&I zostało zaczerpnięte z praktyki krajów anglosaskich oraz Europy Zachodniej, gdzie funkcjonuje od wielu lat. Standardowo stosowane jest w Wielkiej Brytanii, gdzie 40% transakcji w 2024 r. podlegało takiemu zabezpieczeniu.

– Na rynku M&A obserwujemy globalny trend upraszczania i automatyzowania złożonych procesów transakcyjnych. Ubezpieczenia W&I wpisują się w ten kierunek, wspierając przejrzystość, efektywność i bezpieczeństwo transakcji – dodaje Jakub Marcinkowski, partner współzarządzający zespołem prawa handlowego, spółek oraz fuzji i przejęć DLA Piper w Polsce.

Sprzedający dokładają się do polisy

Z analizy DLA Piper wynika, że z ubezpieczenia W&I najczęściej korzystali inwestorzy profesjonalni. Wśród podmiotów, które sięgały po nie w transakcjach realizowanych ze wsparciem kancelarii, znalazły się również osoby fizyczne (założyciele spółek, zarządzający), inwestorzy strategiczni i spółki Skarbu Państwa.

Wszystkie polisy W&I towarzyszące tym przedsięwzięciom były umowami na rzecz kupującego (buy-side policy), tj. takimi, gdzie w przypadku stwierdzenia, że złożone przez sprzedawcę zapewnienie jest nieprawdziwe, kupujący może dochodzić ekwiwalentu finansowego bezpośrednio od ubezpieczyciela, z pominięciem sprzedawcy. Choć formalnym beneficjentem W&I zasadniczo pozostają kupujący, to sprzedawcy często partycypują w jego kosztach. Z danych zespołu M&A kancelarii DLA Piper wynika, że w 2024 r. strona sprzedająca uczestniczyła w kosztach polisy w 40% przypadków, a udział finansowy wahał się od 30 do 100%. Transakcje dotyczące polskich spółek były przeważnie obsługiwane przez brokerów i ubezpieczycieli mających polskich przedstawicieli.

Artur Makowiecki
news@gu.com.pl

Powstała Konsultacyjna Grupa Ekspertów ds. Wykorzystania Danych w Ubezpieczeniach EIOPA

0
Katarzyna Malinowska

Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych powołał 18 lutego interdyscyplinarną Konsultacyjną Grupę Ekspertów ds. Wykorzystania Danych w Ubezpieczeniach. Utworzenie tego ciała było podyktowane złożonością wykorzystania danych i ich potencjalnym głębokim wpływem społecznym, a także specyfiką sektora ubezpieczeniowego.

Wyniki prac grupy wesprą przyszłą pracę EIOPA nad udostępnianiem danych i jej wysiłki na rzecz rozwiązania pojawiających się wyzwań i możliwości w kontekście cyfryzacji. „Będą stanowić podstawę zbiorowej refleksji nad tym, jak zoptymalizować, za pomocą danych, pozytywny wpływ ubezpieczeń na gospodarki i społeczeństwa, pamiętając jednocześnie o potrzebie etycznego wykorzystania danych” – oświadczył urząd w komunikacie.

Grupa składa się z wysokiej klasy ekspertów o zróżnicowanym doświadczeniu, z takich obszarów jak ubezpieczenia, środowisko akademickie, stowarzyszenia konsumenckie i organizacje interesariuszy. Oczekuje się, że zakończy ona swoją pracę w ciągu 12 miesięcy, począwszy od marca 2025 r. W skład grupy weszła m.in. dr hab. Katarzyna Malinowska, prof. Akademii Leona Koźmińskiego.

(AM, źródło: EIOPA)

18,289FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie